Hoi dirk,
Mooie lybra heb je!!vooral de kleur
Heb me 1 maand geleden ook een lybra 2.0 lx comfortronic 2000 alles erop en eraan gekocht voor 150 euro geen papieren+wou niet starten(dit bleek te komen doordat de riem 2 tanden versprongen was).De wagen zelf zag er nog goed uit minimale roest aan wielkasten en uiteraad een interieur dat helemaal
plakte(dacht eerst dat de plastic gesmolten was).De motor zelf klonk goed ,draaide alleen maar geen raar compressiegeluid.Eigenaar zei dat de wagen bdp fout aangaaf en na vervangen van sensor geen voorruitgang.
Prijs was 300 en ik wist dat hij ervanaf wou dus heb er voor de grap 150 geboden wat geaccepteerd werd.
Kreeg bij de wagen gelijk distributieriem+spanner+looprol+kleppendekselpakking van de dealer ongeopend.
Wagen is een lx versie-Beige leer/bose installatie/elektrische ramen/navigatie noem maar op.Enigste wat die van mij niet heeft zijn elektrisch verstelbare stoelen.
Heb onderhand alle plastic onderdelen gespoten en mijn leren interieur is compleet gereinigd.
ben eigenlijk bezig om de wagen compleet te fixen als project zodat ik hem als zondags wagen heb net als mijn w124 300e 1986
Mocht er iemand interesse hebben link https://www.viva-lancia.com/lancia_fora/list.php?52 onder lybra 2.0 comfortronic start niet.
--------------------------------------------------------------
Distributieriem klusje in het kort
Begin met de koelvloeistof leeg te laten lopen+automaatvloeistof(ik heb de atf dx2 van stuurbekrachtiging en automaat gelijk ververst)
Als eerste moet je ruimte maken:koelventilator los maken,alle kabels(Versnellingsbakkabel,ecu kabels ,sensors ,luchtfilterslang , Luchtmassameter,luchtfilterbehuizing ,radiateurleidingen(airco pomp/stuurpomp kun je gewoon laten zitten.Daarna onder uitlaat los maken vanaf spruitstuk naar katalysator.Ook moet je de aandrijfassen los maken(beste vanaf de hoes zodat je niet de vervelende moeren los moet maken van de wielnaaf.
Daarna heb ik de motor vastgemaakt aan een motorbrug (1 aan de motorsteun boven passagierskant+aan de versnellingsbakkant en hem aan alle steunen los gemaakt .Met de motor los heb ik met de motorbrug de automaat laten zakken zodat de motor een beetje kantelt daarna heb ik de kap van boven los gemaakt en vervolgens de motor weer laten zakken door te draaien aan de motorzijde zodat de motor naar onder zakt en ik de kap van onder kon los maken.Je kunt beste een krik onder de motor/versnellingsbak gebruiken om hem snel omhoog te krikken of te laten zakken.
Daarna met de kap verwijdert alles vervangen:Riem/spanner/waterpomp/looprol boven de tandwielen los maken en vervolgens de krukas op tdc zetten (duidelijk markeerpunt) en de nokkenassen met blokjes - https://www.xxl-automotive.de/Spezialwerkzeug/Motorsteuerung/Alfa-Fiat/Arretierbloecke-fuer-Fiat-Lancia-zu-verwenden-wie-1860961000::153448.html daarna riem erop spanner en alles dicht maken.Multieriem erop en vervolgens de andere multieriem en alles weer dicht maken.
Was leuk klusje en iedereen maar zeggen dat het niet gaat met de motor erin

succes met je lybra en mocht je hulp nodig hebben bij de riem klus ,laat het maar weten