ginkelvanmichiel’s wagenpark: 305-update

Mooi ding hoor! Volgens mij is er genoeg leverbaar van de accessoires die je noemt.

Was de Meriva destijds nieuw gekocht?
En zoiets is dus wat Opel rijders willen, een degelijke en ruime auto. Jammer dat Opel zelf niets heeft wat past.

Mooi ding hoor! Volgens mij is er genoeg leverbaar van de accessoires die je noemt.

Was de Meriva destijds nieuw gekocht?
En zoiets is dus wat Opel rijders willen, een degelijke en ruime auto. Jammer dat Opel zelf niets heeft wat past.
Exact, dat komt wel goed! De Meriva was inderdaad nieuw. Ze waren indertijd bij een Demo-exemplaar gaan kijken dat voor een mooie prijs te koop stond, maar tegen dezelfde prijs kon de Opelgarage om de hoek hem ook nieuw leveren. Dat werd dus een nieuwe! Ook de enige nieuwe die ze ooit hebben gehad. Ik moet wel zeggen dat als je de Vitara bekijkt je ook niets ziet van die 13.000km. Hij voelt, ruikt en rijdt als een nieuwe.

De Vitara heeft dus in Italië gereden? Ik zou zeggen dat het een huurauto is geweest, maar gezien je m hebt gevonden op Maps zal dat niet? Bijzonder dan, zo’n nette met weinig kilometers!

De Vitara heeft dus in Italië gereden? Ik zou zeggen dat het een huurauto is geweest, maar gezien je m hebt gevonden op Maps zal dat niet? Bijzonder dan, zo’n nette met weinig kilometers!
Klopt, de auto komt van een particulier uit Ancona. Alle gegevens bekend, ook qua onderhoud en dergelijke. In verband met een lease-auto heeft hij hem verkocht.

Hele mooie auto, zeker met een vrolijk kleurtje. Mijn broer en schoonzus hebben een tijd geleden proefgereden in een Vitara, uiteindelijk werd het de Swift. Paste toch beter bij wat ze zochten.

Mooie auto en lekker kleurtje. Gefeliciteerd voor jou en vooral je ouders, veel plezier en veilige kilometers!

Mijn ouders zijn zeer tevreden met hun Vitara. Ondertussen is Sintmichielklaas langs geweest met een pakje met spatlappen en instapstrips. Die zal ik binnenkort monteren. Ook hebben ze ondertussen all-seasonbanden laten monteren (voor misschien even een weekendje Eifel) en a.s. maandag wordt de trekhaak geplaatst. Ofwel: goede keuze geweest. Het mooie vind ik dat de auto in staat is elektrisch weg te rijden alvorens over te schakelen op de benzinemotor met elektrische ondersteuning. In de specs zag ik dat de elektromotor 15pk levert.

De Swift staat nu bij de garage voor onderhoud: even verse olie+filter en nieuwe remblokken/schijven voor. Die zijn aan vervanging toe, dus dan meteen maar goed doen. Normaliter zou ik die remmen zelf doen, maar ik ben giga druk op werk en met twee kittens (7 en 4 maanden) in huis ligt de aandacht éven ergens anders :)

Oh, leuk! Zijn af en toe net kinderen, maar je krijgt er (zeker op den duur) veel voor terug als je consequent bent. Naast auto’s zijn huisdieren mijn andere hobby, ook al heb ik zelf niet op dit moment. :p

Vervolgens sloeg er een zwaar verkoudheidsvirus toe waardoor we allebei plat lagen... Ik ben gelukkig weer een beetje aan het opkrabbelen. M'n vriendin slaapt nog bij...

De Swift daarentegen is weer kerngezond, met nieuwe remschijven/blokken en olie/filter kan die weer even vooruit. Een fijn karretje. Ondanks de tijdelijke pauze toen hij bij de schadehersteller stond hebben we er toch al 4000 kilometer mee gereden. Nee, niet zo achterlijk veel als met de Twingo (20.000 km in één jaar :eek:) maar toch :)

Kleine update: de Swift is voorbereid op navigatie in het ingebouwde infotainmentsysteem. Echter was dat een optie en op onze Swift niet geleverd. Vandaag het bestelde navigatiekaartje mogen ontvangen en dat bleek plug and play: de Swift heeft nu dus ook ingebouwde navigatie!
Interessant! Mijn broer(tje) rijdt hetzelfde model Swift. Al doen zij (hij en mijn schoonzus(je)) veel met Google Maps volgens mij.

Met het oog op de toekomst zijn we aan het nadenken over een opvolger voor de Ampera. Die heeft ondertussen 217000 kilometer gereden en doet het nog prima, maar aangezien er mogelijkerwijs meer snelladen aan komt (wat hij met 40-46 kwh niet echt kan) overwegen we iets anders. A heeft wat ervaring met de Tesla model 3, en een dergelijk model zou best een optie kunnen zijn, meteen ook ter vervanging van de Swift nu ik geen auto meer nodig heb voor mijn werk. Nu kwamen we bij toeval een Citroën ë-C4 X tegen die ons wel aanstaat. Dan wel het 54kw- model. Dus maar eens oriënteren. Geen haast, het zou ook zomaar anders uitpakken.

Model 3 is een goed rijdende auto, en als je de fratsen van Musk naast je neerlegt gewoon een long range pakken. Met een beetje degradatie nog steeds een mooie range.

Die Stellantis auto's hebben wel eens gedoe met de boordlader, maar zo'n C4X is wel een grappig model. @Roadracer heeft ervaring met de eC4.
Een Model 3 is altijd goed.
We hebben de ë-C4 inderdaad pakweg 104.000 km gehad in vier jaar. Zie 'Mijn Auto' en mijn review. Kort gezegd: praktisch probleemloos. Eén ochtend weigerde ze te starten maar dat bleek simpel op te lossen geweest zonder naar de garage te gaan. Kort gezegd: alleen goede ervaringen mee gehad - maar op lange ritten op de snelweg moet je rekening houden in de praktijk elke 175-200 km te (snel)laden (echter, dat heeft ons niet tegengehouden naar Zuid-Frankrijk en het VK te gaan - dat betreft enkele keren; we konden voor dergelijke reizen de auto ook tijdelijk omwisselen voor een brandstofauto). Zeker een nieuwe uitvoering die zuiniger is en een iets grotere accu heeft zouden we zeker bekijken als we een elektrische auto uit die klasse zouden zoeken. Ook qua comfort, ruimte etc was het een fijne auto.

Dank! We gaan zometeen bij een exemplaar kijken. Maar eens zien hoe zo'n auto nou daadwerkelijk zit, voelt, en vooral (voor mijn vriendin) niet te groot voelt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze het gevoel krijgt dat de auto er met haar vandoor gaat :LOL:

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze het gevoel krijgt dat de auto er met haar vandoor gaat :LOL:
Als je 'm te groot vindt, dan zou je de gewone ë-C4 kunnen bekijken, voor ons was de kofferbak groot genoeg (maar ik weet natuurlijk niet wat jullie allemaal willen meeslepen) en die is wat compacter. Voordeel van beide modellen is dat ze net wat smaller is dan bijvoorbeeld een ID4 of soortgelijke SUV's. En dat merk je bij parkeren in de stad en zo.
We hebben meestal in eco gereden, tenzij bij hoge of lage temperaturen, dan in normaal. Qua rijprestaties is eco namelijk best okay voor dagelijks verkeer maar de klimaatinstallatie wordt wel beperkt. Sport hebben we al die tijd maar twee keer gebruikt, voor een (zeer) snelle inhaalactie. En dan is ze inderdaad heerlijk snel (wellicht niet voor iedereen maar het geeft een flinke boost).

Nou, we hebben met de ë-C4 X gereden. En ik maar denken dat de Ampera-e luxe was. Wow wat een auto. Absoluut een goede kandidaat.

Nu dus even het financiële plaatje op een rijtje zetten.

IMG-6734.jpg

Zo. Maar eens de review van mijn Seat Trans geüpdatet! Heel de reis naar Italië ontbrak nog...
Verder staat er op autogebied het e.e.a. te gebeuren, maar daar hopelijk volgende week meer over.

Laten we zo zeggen: mijn nieuwe baan bevalt (wederzijds) uitstekend, ik fiets op mijn gemak naar mijn werk en ook qua gezondheid gaat het goed. Veel minder van heup en been (van de zomer naar Italië al). en ook sporten (4x in de week :eek:) bevalt prima.

Dan mag zo nu en dan een verwennerij ook wel eens, dus in goed overleg met het thuisfront staat er op autogebied weer wat te gebeuren. :cool:

Leuk! Dat past net wat beter in de collectie, als rare carrosserievariant en met een uitgesproken focus op comfort. Alleen qua kleur ga je erop achteruit. ;)

Leuk! Dat past net wat beter in de collectie, als rare carrosserievariant en met een uitgesproken focus op comfort. Alleen qua kleur ga je erop achteruit. ;)
tsja, die kleur is wel een ding. Er stond ook een mooie rode te koop, maar dat bleek de 50kWh variant. En die heeft dus nog de oude techniek en is minder zuinig. Verder zie je die 'X'-en niet zo vaak, terwijl ze qua proporties eigenlijk beter in elkaar zitten dan de gewone ë-C4.

tsja, die kleur is wel een ding. Er stond ook een mooie rode te koop, maar dat bleek de 50kWh variant. En die heeft dus nog de oude techniek en is minder zuinig. Verder zie je die 'X'-en niet zo vaak, terwijl ze qua proporties eigenlijk beter in elkaar zitten dan de gewone ë-C4.
Ik vindt de kleur erg mooi. Een rustige kleur voor een uitgesproken model.

De lijnen komen nu ook goed tot uiting.

De X zie je zeker weinig (tenzij je naar Turkije gaat), en ik begrijp heel goed dat je de geüpdatete techniek wil hebben. Stellantis liep niet bepaald voorop met die eerste serie, daarmee ben je eigenlijk nu al vrij outdated. Dan won je weinig in vergelijking met de Ampera. Dus het zij je vergeven. ;)

Gefeliciteerd! Ook de Swift ingeruild toch?
Bij ons in het dorp rijdt een witte X, bijzonder model inderdaad!

Gefeliciteerd en veel veilige (en comfortabele) kilometers naar mooie bestemmingen! Wellicht kun je nog wat met kleuraccenten doen als het allemaal wat te grijs wordt?

De Swift heeft het niet lang volgehouden bij jullie, maar er komt wel iets leuks voor terug. Als X vind ik de C4 veel mooier dan de 'gewone' en hopelijk is deze aandrijflijn ook in de praktijk veel beter dan de oude variant. Veel plezierige en probleemloze kilometers gewenst!

Originele keuze(y). En je ziet ze idd weinig. De 54 kWh-versie is ook de aandrijflijn die je wilt hebben: kom je op papier, en ik denk ook zeker in de praktijk, een stuk verder mee dan de 50 kWh-variant. Persoonlijk vind ik de gewone (e-)C4 er beter uitzien maar dat is een kwestie van smaak.

Neem aan dat ze voor aflevering de openstaande terugroepactie nog wel even hebben uitgevoerd.

Die terugroepactie gaat er nog uit, die is voor de benzinevarianten. Beetje gek dat die ook bij de ëc4-X staat.

Vwb de Swift. Het was een beetje een impulsaankoop toen. Reed uitstekend, die komt wel weer goed terecht. Ik hoop de Ampera-e ook. Het voelt wel een beetje gek hoor…!

Die terugroepactie gaat toch wel over de electrische versie en meer specifiek over het regeneratief remmen. Ik lees dat er een update van de software nodig is.

@PBO: ik heb gebeld met de dealer, terugroepactie is gedaan. Moet alleen nog door de RDW worden verwerkt.

Nu iets heel anders...!

Soms gaat er iets mis. Toen we de ëC4 gingen ophalen zag ik plotsklaps een 1e generatie Peugeot 305 rijden. Beige, origineel NL, sidecode 3. Natuurlijk geen foto kunnen maken. Dus, thuis eens gaan googlen. En ja hoor, daar was hij! En te koop! Ze (het is uiteraard een Française...) behoeft wat aandacht, maar is voor een bijna 50 jaar oude Franse auto eigenlijk niet slecht.

Maar dan slaat het dubio toe: moet ik dat nou wel doen xD.

Het is wel een leuk en overzichtelijk project, paar bandjes, spatbordje, deur die niet lekker in het slot valt, en een versleten interieur. En vooral zéér mat. Maar: nooit overgespoten, nooit aan gerommeld, op een paar speakergaten in de hoedenplank na. Motorisch in prima staat en ook oké onderhouden.

Zal ik wel, of zal ik niet... dat is de vraag!

Terug
Bovenaan