• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Krijg net de stroom rekening binnen voor 2025, die was ik ff vergeten dat ie komt.. omgerekend 1.800 euries. Nadeel hier in CH is dat je vaak alles voor een heel jaar vooruit betaald, in dit geval dus achteraf, maar niet per maand. Verzekeringen, wegenbelastingen, dit soort rekeningen. Er gaat een hoop uit zo aan het begin van het jaar :ROFLMAO:
En krijg je bij minder verbruik dan ook geld terug, of is het niet berekend op basis van een bepaald verbruik?

Krijg net de stroom rekening binnen voor 2025, die was ik ff vergeten dat ie komt.. omgerekend 1.800 euries. Nadeel hier in CH is dat je vaak alles voor een heel jaar vooruit betaald, in dit geval dus achteraf, maar niet per maand. Verzekeringen, wegenbelastingen, dit soort rekeningen. Er gaat een hoop uit zo aan het begin van het jaar :ROFLMAO:
Pfoe... In 2025 heb ik €252 betaald (minimale maandbedrag x 12) en aan het einde van het jaar kreeg ik €257 terug :ROFLMAO:

Hoe krijg je dan zo'n lage rekening? Onderaan de streep -€5? Of begrijp ik je uitleg niet?
Ja -€5 inderdaad, kreeg meer terug dan ik het hele jaar betaalde. Ik verbruikte per maand minder dan het minimale maandbedrag, dus ik zou sowieso al wat terugkrijgen. Verder heb ik ook iets van €130 korting (waarschijnlijk via Independer ofzo) gekregen, waardoor ik uiteindelijk geld toe kreeg

Ja -€5 inderdaad, kreeg meer terug dan ik het hele jaar betaalde. Ik verbruikte per maand minder dan het minimale maandbedrag, dus ik zou sowieso al wat terugkrijgen. Verder heb ik ook iets van €130 korting (waarschijnlijk via Independer ofzo) gekregen, waardoor ik uiteindelijk geld toe kreeg
Respect, dat je zo weinig verbruikt. Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. Koken, verwarming, verlichting, neemt toch aardig wat kWh. €12, wat is dat, 48 kWh? Dat is nog geen 2 kWh per dag... en dan geen panelen, hoe dan?

EDIT: Ik heb geen rekening gehouden met vaste lasten. Wel aan gedacht, niet in het verhaal gezet.

Laatst bewerkt:
600 kWh in februari (januari was zelfs 900!), maart tot nu toe 75... Iets met zon en temperatuur...
Vorig jaar 650/475 in de eerste maanden, was nu kouder en een EV erbij natuurlijk.

Respect, dat je zo weinig verbruikt. Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. Koken, verwarming, verlichting, neemt toch aardig wat kWh. €12, wat is dat, 48 kWh? Dat is nog geen 2 kWh per dag... en dan geen panelen, hoe dan?
Ja klopt, 704 kWh over het hele jaar.

Ik woon in een nieuwbouwappartement, dus alles is goed geïsoleerd + nieuwe apparatuur. Ik heb een inductie kookplaat, qua licht wat LED-spots en verwarming hoeft eigenlijk nooit aan. Wasmachine en vaatwasser hoeven maar 1x in de paar dagen aan en ik heb geen droger. Boven en onder me zitten appartementen en bij de voordeur zit ik eigenlijk 'onder de grond' omdat er een binnentuin is die een verdieping hoger ligt. Alleen aan de straatkant zitten ramen en die zullen wel dubbel- of tripleglas zijn, dus de warmte blijft goed hangen.

Ja klopt, 704 kWh over het hele jaar.

Ik woon in een nieuwbouwappartement, dus alles is goed geïsoleerd + nieuwe apparatuur. Ik heb een inductie kookplaat, qua licht wat LED-spots en verwarming hoeft eigenlijk nooit aan. Wasmachine en vaatwasser hoeven maar 1x in de paar dagen aan en ik heb geen droger. Boven en onder me zitten appartementen en bij de voordeur zit ik eigenlijk 'onder de grond' omdat er een binnentuin is die een verdieping hoger ligt. Alleen aan de straatkant zitten ramen en die zullen wel dubbel- of tripleglas zijn, dus de warmte blijft goed hangen.
Ok, helder. Dat is ook een compleet andere situatie dan ons huis. Wel redelijk geïsoleerd, maar aan de rand van het dorp, twee-onder-één-kap, wind erop, dan koelt het wel af. En twee EV om te laden, dat was januari 380 en in februari 320 kWh. Dat is dus jouw jaarverbruik haha.
Overigens is 2 kWh per dag nog steeds erg weinig. Koken, licht aan, tv/pc, dan zit je daar al snel aan zou ik zeggen. En dan een keer een was, ga je daar overheen. Niet veel thuis misschien?

Toch wel extreem laag hoor. Wij hebben panelen op het dak hier en alsnog moet ik 1.800 euries betalen haha. Ik denk wel dat de auto daar zon 700-800 euro van is.

Ok, helder. Dat is ook een compleet andere situatie dan ons huis. Wel redelijk geïsoleerd, maar aan de rand van het dorp, twee-onder-één-kap, wind erop, dan koelt het wel af. En twee EV om te laden, dat was januari 380 en in februari 320 kWh. Dat is dus jouw jaarverbruik haha.
Overigens is 2 kWh per dag nog steeds erg weinig. Koken, licht aan, tv/pc, dan zit je daar al snel aan zou ik zeggen. En dan een keer een was, ga je daar overheen. Niet veel thuis misschien?
Ik wist natuurlijk al wel dat het een oneerlijke vergelijking zou zijn ;)

Overdag ben ik eigenlijk nooit thuis, maar wat ook scheelt is dat ik ook niet iedere avond/nacht thuis ben. Voor de rest let ik er wel goed op dat ik onnodig licht uit heb staan en al die dingen

600 kWh in februari (januari was zelfs 900!), maart tot nu toe 75... Iets met zon en temperatuur...
Vorig jaar 650/475 in de eerste maanden, was nu kouder en een EV erbij natuurlijk.
Minder zon is vooral funest bij ons met die warmtepomp want die draait dan op het net. Impact van kou valt nog mee

Wij betaalden vorig jaar een voorschot van €48 en kwamen aardig uit, wel door een bonus van een paar honderd euro. Nu is het voorschot €74, dat zal ook redelijk uitkomen, wederom met bonus.
Allemaal prima bedragen en verbruik vind ik.

Goedemiddag. Allemaal vrijdag de 13e een beetje goed doorgekomen?
Bijgeloof als je het mij vraagt. Prima dagje gehad. Wederhelft ligt te slapen. Vanochtend met de jongste lekker ergens gezeten, koffie drinken, zij aan de appelsap. Spelen, boekjes lezen. Vanmiddag niemand waar ze konden spelen, had geen zin om weer op pad te gaan, dus zo rustig mogelijk thuis. Zal straks verslag krijgen :sneaky:

Jawel

Had een telefoontje met oostenrijk

M’n Duits is best ok maar das toch lastig te verstaan
giphy.gif

Blijf het raar vinden dat de garage van het grote onderhoud je adviseerde de hele motor te laten reviseren...
Vroeg of laat ja, of in ieder geval van binnen volledig schoon te laten maken, maar dan kan je hem net zo goed reviseren. Blok is inmiddels ook al oud he, dus mag ook wel een keer. Maar hij doet het gewoon nog.

Vroeg of laat ja, of in ieder geval van binnen volledig schoon te laten maken, maar dan kan je hem net zo goed reviseren. Blok is inmiddels ook al oud he, dus mag ook wel een keer. Maar hij doet het gewoon nog.
Ja, de komende 20 jaar ook nog wel gok ik...

Terug
Bovenaan