Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Hoever doe je in totaal? Ik "moet" in oktober 10km doen. Mijn doel is net over een uur.
Ik had even snel iets aangezet op mijn horloge. 4 min warm, 4 x 4 minuten interval en 5 cool down. Dus maar 25 min gelopen. Afstand doet er niet toe met zo'n interval, maar was in totaal 3,2 km. Snelheid zat rond de 11/12 km bij het hardlopen. Of een pace van 5:30-4:55 voor de hardlopers.
10 km zou ik met mijn huidige conditie niet in een uur redden :confused: maar is wel trainbaar.
Eerder kon ik dat wel binnen een uur lopen, maar toen kreeg ik kinderen (slecht excuus ik weet het)

Ik heb in mei 5km in 33 minuten gedaan. Voor de 10km moet ik dus echt nog wel een paar keer trainen.
Die 5km had ik overigens zonder trainen gedaan. De laatste keer daarvoor was in oktober.

Ik heb in mei 5km in 33 minuten gedaan. Voor de 10km moet ik dus echt nog wel een paar keer trainen.
Die 5km had ik overigens zonder trainen gedaan. De laatste keer daarvoor was in oktober.
5 km is wel te doen zonder trainen. 10 ook wel, als je vrede hebt met een een ruim uur.
Ik heb wel zo'n (irritante) familie die zonder trainen ook hard rent (vooral mijn broertje) dus ik leg de laat vaak snel hoog. Ach ja, ik ben de meest muzikale :cool:

Waar doe je aan mee, loop? Of gewoon zelf?
Ik heb nu als doel meer bewegen en minder snaaien in de avond, kilo's gaan een beetje hard sinds dit jaar. En dan is één keer in de week sporten niet voldoende, al had ik afgelopen jaar een blessure dus vrijwel niet gesport. En de tijd dat ik kon eten zonder aan te komen is wel echt voorbij haha

Twix hef geliek.
Daar twijfelde ik niet aan...

Als je goed (doe ik ook zelden) op de tekening kijkt zie je de onderranden van de zijkanten ‘voor’ de bodemplaat zitten. Die valt er dus binnenin.
Dat was voor mij inderdaad de give-away. Ik heb net nog even op de Praxis-website gekeken en als je inzoomt op de foto's zie je die plaat van de bodem ook niet zitten. Die zit dus binnenin.

Ik schrijf me "altijd" in voor een loop. Vaak voor het goede doel. Ik heb vrij lange benen en van nature al een straffe loop. Dus als ik even rustig aan doen loop ik joggende mensen voorbij :LOL:
Dat laatste herken ik wel. Wandelen met ons gezin moet ik ook bewust rustig doen. Als ik loop ga ik veel te snel. Ook in de bergen.
Maar ik kan wel goed doseren, heb ik wel geleerd. Op het eind even knallen blijft ook lekker!

@R W xxx ik heb voor 5.9mm en achter 7.1mm.

Claude:
Het verschil tussen 7,1 mm en 5,9 mm is 1,2 mm profiel. Dat zit op de straal van de band. De omtrek verandert met ongeveer 2× dat verschil op de diameter, dus grofweg 2,4 mm op de omtrek. Bij een 245-band is de totale rolomtrek ongeveer 2000 mm. Dat betekent een verschil van rond de 0,12% — ruwweg één achtste van een procent.

Om dat in perspectief te zetten: de tolerantie waar xDrive-systemen (en de meeste fabrikanten) mee werken ligt doorgaans rond 1,5-3% verschil in rolomtrek voordat het een probleem wordt voor de tussenbak/koppeling. Jij zit op 0,12%. Je zit dus met een factor 10 à 20 ruim onder de grens. Dit is volledig verwaarloosbaar; de tussenbak merkt hier niets van.

Bovendien: dit verschil zit tussen je voor- en achteras, en dat is precies waar je wat marge wilt hebben — en die heb je ruimschoots. Belangrijker is nog dat je links en rechts op dezelfde as gelijk zijn, en dat is bij jou het geval (twee nieuwe achter, twee gelijke voor). Dat is de as-combinatie die er echt toe doet voor de differentiëlen.

Even ter geruststelling voor de context: de gevallen waarin xDrive-eigenaren écht in de problemen komen zijn dingen als één splinternieuwe band (8 mm) naast één bijna versleten band (2 mm) op verschillende assen, of een verkeerde bandenmaat monteren. Dat geeft procenten verschil. Een normaal slijtageverschil van iets meer dan een millimeter, zoals bij jou, valt daar in het niet bij.

Kortom: rijden maar, geen zorgen over de tussenbak. Het enige dat je in de gaten houdt is dat je de voorband (nu 5,9 mm) niet extreem laat uitslijten terwijl de achter nog nieuw is — maar daar heb je met 5,9 mm nog ruim een jaar of langer speling in voordat dat überhaupt relevant wordt.

Alleen naar beneden lopen dan.
Als ik terug wil heb ik geen keus om ook weer naar boven te gaan :p Zitten hier boven een dorpje dus in verleden liep ik dan naar beneden, liep ik nog rondje in het dorp en haalde m’n vrouw mij op. Was iets van 9km wat prima was in de warmte hier.

Voor m’n knieën is naar beneden echter slechter dan naar boven lopen.

Als ik terug wil heb ik geen keus om ook weer naar boven te gaan :p Zitten hier boven een dorpje dus in verleden liep ik dan naar beneden, liep ik nog rondje in het dorp en haalde m’n vrouw mij op. Was iets van 9km wat prima was in de warmte hier.

Voor m’n knieën is naar beneden echter slechter dan naar boven lopen.
Je kan ook rollen.

Ik zit alleen niet in AMS. Amsterdam is prima, maar het mooiste van Amsterdam vind ik de A4 richting Rotterdam.

Oh ik woon nabij Rotterdam, nog makkelijker

Dat denk ik wel ja. Die ribbels gaan dan naar boven... ik zeg het maar even...

Ik had hem eerst andersom maar toen paste het niet?? Die ribbels lopen te breed uit en kan je de zijkanten niet monteren omdat ze in de weg zitten ?? Waarom is dit zo moeilijk. :confused:

Ik begrijp je punt maar met een grote tuin en een groot bos heb ik al meer dan genoeg beweging en ontspanning / werk.
Lopen, wandelen, zwemmen of doelloos een rondje fietsen steekt me al in 1-2-3 tegen. Doe liever iets nuttig buiten, maar elk zijn ding uiteraard.

Ik had hem eerst andersom maar toen paste het niet?? Die ribbels lopen te breed uit en kan je de zijkanten niet monteren omdat ze in de weg zitten ?? Waarom is dit zo moeilijk. :confused:
Maar toen zat die plaat nog aan de buitenkant?

Ik begrijp je punt maar met een grote tuin en een groot bos heb ik al meer dan genoeg beweging en ontspanning / werk.
Lopen, wandelen, zwemmen of doelloos een rondje fietsen steekt me al in 1-2-3 tegen. Doe liever iets nuttig buiten, maar elk zijn ding uiteraard.
Oooo ik doelde over sporten in het algemeen. Als dat al op orde is dan heb je mij niet gehoord !

Nee hoor ik ga het ene jaar heel strak in het ritme sporten / rennen / etc en dan laat ik het net zo makkelijk weer los :whistle:
Ik merk wel dat ik áltijd heb gesport waardoor ik vrij snel weer in vorm ben qua conditie.

Wat wel wat lastiger begint te worden zijn de gewrichten, vooral m’n knieën.

Wil wel echt nu volgas sportschool gaan want als ik die uitgezakte mannen om me heen zie hier denk ik oei dat wil ik niet worden :D :D

Veel forumtijd vandaag.
Mijn lief zit met haar kinderen en haar ouders (van die onuitstaanbare Range Rover pensionados met een rode broek en zalmkleurige Lacoste polo’s, haar vader, haar moeder van die hippe Hawaï toestanden, ze is bijna 75) in Tenerife en verveelt zich daar te pletter en bombardeert me met een shitload aan berichten.
Mijn zoon zit met zijn mama in Athene en ergert zich na 2 dagen te pletter aan haar, bombardeert me ook met berichten of ik hem hem niet “even” kan komen halen daar :ROFLMAO:

Ik heb ook verlof. De verlofplanning is niet in het honderd maar het honderdduizend gelopen omdat die 2 vrouwen totaal niks kunnen plannen. En ik zit hier lekker rustig met mijn tijgerkat op het terras en een goed glas Auxey-Duresses 2021 en klaag niet.

Jij valt toch reuze mee
Veel forumtijd vandaag.
Mijn lief zit met haar kinderen en haar ouders (van die onuitstaanbare Range Rover pensionados met een rode broek en zalmkleurige Lacoste polo’s, haar vader, haar moeder van die hippe Hawaï toestanden, ze is bijna 75) in Tenerife en verveelt zich daar te pletter en bombardeert me met een shitload aan berichten.
Mijn zoon zit met zijn mama in Athene en ergert zich na 2 dagen te pletter aan haar, bombardeert me ook met berichten of ik hem hem niet “even” kan komen halen daar :ROFLMAO:

Ik heb ook verlof. De verlofplanning is niet in het honderd maar het honderdduizend gelopen omdat die 2 vrouwen totaal niks kunnen plannen. En ik zit hier lekker rustig met mijn tijgerkat op het terras en een goed glas Auxey-Duresses 2021 en klaag niet.
Ik hoor het al. Jij wint !!

Ben aan het twijfelen. Zou ik een berichtje naar schoonpa sturen of E. er niet een weekje langer kan blijven met haar kinderen? Ze heeft toch verlof tot begin september @leerkracht.
En naar zoonlief zijn Mama dat door de bosbranden rond Athene alle uitgaande vluchten er de komende 2 weken geschrapt zijn.

Ik vrees voor zware thermal throttling van mijn telefoon als ik 1 of beide ga uitvoeren :love:

Terug
Bovenaan