Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Net in mijn tas thee verslikt: 21/06 verdwijnt Volkswagen uit de Eurostoxx 50, de index van de 50 grootste beursgenoteerde Europese bedrijven. Belangrijk gevolg is dat belangrijke trackers zoals iShares Core Euro Stoxx 50 hun aandelen moeten verkopen.

En wie komt er - uit de doden herrezen - in de plaats? Nokia begot…

Mok? Ik mok = ik ben boos zonder te zeggen waarom.
In Antwerpen zeggen we “een zjat kaffe”, maar ik drink al jaren geen kaffe meer en ben geswitcht naar thee.

Heb ik ook gedaan, heb nu glasvezel internet sneller en goedkoper dan bjj Ziggo. Nu derde jaar en geen enkel probleem op normale tijden.

Ik ben onlangs na jaren Ziggo naar KPN overgestapt. Betaal nu de helft minder. En van 800/u80d naar 4GB/4GB dus dat scheelt nogal wat in snelheid, extreem veel in uploaden. Natuurlijk wel alles van Ziggo laten zitten, dan kan ik altijd terug mocht dat interessant zijn.

Ben benieuwd hoe ze dat bevalt, mooie sport.
Hier vind de oudste dat hij op voetbal wil, ook maar eens aanmelden.
Ja zeker echt hele fijne sportieve sport. Het is ook echt een fijne club. Ze hebben alletwee al keertje meegedraaid via een school toernooi die daar werd georganiseerd en vonden het fantastisch.

Hebben hen wel de keuze gegeven en mn oudste vindt voetbal en hockey ook wel erg leuk dus als dit het niet is dan daar maar kijken. Zelf tot mn 24e gevoetbald, maar vind het hier in onze omgeving gewoon echt geen leuke sport meer door alles eromheen, lees ouders.

Maar waarom een woord als “tas”
gebruiken als je ook gewoon duidelijker en correct kunt zijn met mok? Of ga je ook naar Albert-Heijn en stop je je boodschappen daarna in een mok?

Mooi stukje etymologie: "

Een tas koffie​

Vraag je buiten het jatte-gebied om een kop koffie, dan gebruik je misschien het woord tas. Nee, je krijgt hier geen handtas of boodschappentas gevuld met koffie. Het is een van de vele valse vrienden waarmee gelachen wordt. Velen noemen het ondertussen Belgisch-Nederlands. Zelfs Margriet Hermans en Robert Long gebruikten het in hun lied over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland: “zij zeggen tassen en wij zeggen koppen, …”. Een tas koffie drink je vooral in West- en Oost-Vlaanderen, maar ook overal in Nederlands-Limburg. In alle andere provincies – zelfs hier en daar in Noord-Brabant – is tas in deze betekenis niet onbekend. Tas heeft Franse wortels. Via het middeleeuws Latijn tassia is het ontleend aan het Frans tasse. Het Latijn kent het woord uit het Arabisch dat het zelf weer uit een andere oosterse taal heeft overgenomen. De tas heeft dus een hele weg afgelegd voor hij op onze tafel terechtkwam."

OV maak ik veel gebruik van, maar de bus weiger ik pertinent. Ik ga nog liever lopen of een OV fiets
Ik ook sedert ik mijn leasebak heb ingeleverd. Werkgerelateerd neem ik vaak de trein en als we in het weekend naar de stad moeten nemen we vaak de bus. Beide zijn waar ik woon erg goed geregeld voor een klein landelijk dorp met 6.000 inwoners.
Zo rij ik ook wel eens elektrisch en verminder ik mijn ecologische voetafdruk :giggle:

Ik vind het soms fascinerend hoe woorden in een bepaalde regio een totaal andere betekenis hebben.

In het zuiden betekent bijvoorbeeld 'veel geneuk hebben' dat je het hoog in je bol hebt. En in Zeeland zeggen ze 'het neukt van de tafel' en dan bedoelen ze dat er iets van tafel valt. :ROFLMAO:

gebruiken als je ook gewoon duidelijker en correct kunt zijn met mok? Of ga je ook naar Albert-Heijn en stop je je boodschappen daarna in een mok?
Ik heb lang in Gent gestudeerd en nadien gewoond en ga de discussie nog een beetje ingewikkelder maken - daar zeggen ze “tes een schuun mokke” - vertaald : dat is een knap meisje :LOL:
De boodschappen van de Appie gaan in de kar en dan in de koffer.

In het zuiden betekent bijvoorbeeld 'veel geneuk hebben' dat je het hoog in je bol hebt. En in Zeeland zeggen ze 'het neukt van de tafel' en dan bedoelen ze dat er iets van tafel valt. :ROFLMAO:
Hier betekent die eerste zin = veel ervaring hebben in de liefde
De tweede zin dan. Hier wordt eerder “op” gebruikt ipv “van”. Maar als het te wild gaat bij “op” kan het ook wel eens resulteren in “van”. Of de tafel zakt in elkaar.

Spraken we allemaal maar Engels, veel meer straightforward ;)

Ik heb lang in Gent gestudeerd en nadien gewoond en ga de discussie nog een beetje ingewikkelder maken - daar zeggen ze “tes een schuun mokke” - vertaald : dat is een knap meisje :LOL:
Koffer… Waarom de Nederlandse taal zo verkrachten? Echt zonde:cautious:

Dat mokke zal wel verwant zijn aan mokkel, dat je in Nederland wel hoort. En schuun is vast schoon, schoon mokkel, knap meisje, ik -als zuiderling- zou een Gentenaar hier prima begrijpen.

En dat was een bezoekje aan de huisarts. Zag opeens vlekken, oogmigraine. Het gaat nu langzaam weer beter.
2e keer van mijn leven, vorige keer is een aantal jaar geleden. En gelukkig voel ik er niks van, waar sommige mensen vergaan van de pijn.
Oei, sterkte. Wat jij beschrijft herken ik ook wel van mezelf. Al kende ik de term ‘oogmigraine’ niet. Veel stress gehad afgelopen tijd? Sinds ik gestopt ben met werken (of eigenlijk afgekeurd ben…) heb ik het niet meer gehad.

Maar de laatste jaren ook echt ‘verloederd’, als ik het zo mag noemen. Sowieso merk ik het al bij ons in Friesland, daar spreken de meesten echt geen ABN door invloed van de Friese ‘taal’ als ‘memmetaal’/moedertaal, (‘Friesisme’) maar ook door het ‘verengelsen’ van bepaalde woorden en dan nog de ‘straattaal’ die inmiddels ook ver buiten de grote steden gebruikt wordt. Ik ben zelf ook totaal niet perfect, maar jammer vind ik het wel. Komt ook denk ik deels door games en social media.

Laatst bewerkt:
Maar de laatste jaren ook echt ‘verloederd’, als ik het zo mag noemen. Sowieso merk ik het al bij ons in Friesland, daar spreken de meesten echt geen ABN door invloed van de Friese ‘taal’ als ‘memmetaal’/moedertaal, (‘Friesisme’) maar ook door het ‘verengelsen’ van bepaalde woorden en dan nog de ‘straattaal’ die inmiddels ook ver buiten de grote steden gebruikt wordt. Ik ben zelf ook totaal niet perfect, maar jammer vind ik het wel. Komt ook denk ik deels door games en social media.

in 1980 en 1950 en 1930 was de taal ook heel anders.. hoort er gewoon bij, zeker met de mondialisering

in 1980 en 1950 en 1930 was de taal ook heel anders.. hoort er gewoon bij, zeker met de mondialisering
Zeker mee eens, maar dat was ook gewoon ‘Nederlandsch’. Nu is de taal echt een mengeling geworden van Nederlands, Engels, Arabisch, Berbers, Surinaams (Sranantongo), Turks en weet ik het wat allemaal. Dat was in de tijd die jij noemt nog niet zo sterk als nu.

Eigenlijk voor een ander (Taalneuzelaars-)topic, maar vandaag zag ik op LinkedIn wel weer een heel tranentrekkend voorbeeld.
Daar vertelde iemand bloedserieus over "skilled-based HR" :unsure: , waarbij het gaat om "skills en vaardigheden".:rolleyes:
Dat bedoel ik dus! Dan krijg je dat soort dingen. :ROFLMAO:

0460127f-db4f-470d-8674-04d7cbce5282.webp

Dat is wel flink, maar een jaar extra garantie is ook wat waard. Krijg je volgens mij ook niet overal. Wat wij dan konden krijgen bij de dealer was jaarlijks een verlenging van Peugeot Assistance voor pechhulp.

Edit: lees je bericht over pechhulp nu pas. ;)

IMG-3457.jpg

Zakelijke lunch in Rotterdam. 4 gangen, michelin gids. Kan het slechter treffen. Door de stad met fijn temperatuurtje en het dak open is toch erg lekker.

Het werd wel opeens een gekke middag want mn vrouw belde dat ze aan de hartmonitor lag van de ambulance. Ze kreeg opeens enorme steken in haar maag en dat is of iets heel verkeerds gegeten of hartaanval (bij vrouw) dus op haar werk hadden ze 112 gebeld.

Met hoge snelheid naar Amsterdam gereden (zal maar niet zeggen hoeveel minuten ik voor de deur stond…) , gelukkig op hartfilmpjes niks te zien.

Ze is met mij mee gereden, haar auto komt vh weekend wel.

Schrik zit er goed in. Ik had vanavond een alumni event in Amsterdam, maar die heb ik maar afgezegd

Terug
Bovenaan