Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Pagina 680…
dba054bc8d7d058fdb924ea63c9f2c7d.jpeg

Mooi stukje etymologie: "

Een tas koffie​

Vraag je buiten het jatte-gebied om een kop koffie, dan gebruik je misschien het woord tas. Nee, je krijgt hier geen handtas of boodschappentas gevuld met koffie. Het is een van de vele valse vrienden waarmee gelachen wordt. Velen noemen het ondertussen Belgisch-Nederlands. Zelfs Margriet Hermans en Robert Long gebruikten het in hun lied over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland: “zij zeggen tassen en wij zeggen koppen, …”. Een tas koffie drink je vooral in West- en Oost-Vlaanderen, maar ook overal in Nederlands-Limburg. In alle andere provincies – zelfs hier en daar in Noord-Brabant – is tas in deze betekenis niet onbekend. Tas heeft Franse wortels. Via het middeleeuws Latijn tassia is het ontleend aan het Frans tasse. Het Latijn kent het woord uit het Arabisch dat het zelf weer uit een andere oosterse taal heeft overgenomen. De tas heeft dus een hele weg afgelegd voor hij op onze tafel terechtkwam."

In IJsland hebben ze wel 20 woorden voor (kop) koffie of bijna 20. In het vliegtuig kregen we een koffiebekertje met al die woorden in verschillende lettertypen er op weet ik nog (aug 2012)

Zeker mee eens, maar dat was ook gewoon ‘Nederlandsch’. Nu is de taal echt een mengeling geworden van Nederlands, Engels, Arabisch, Berbers, Surinaams (Sranantongo), Turks en weet ik het wat allemaal. Dat was in de tijd die jij noemt nog niet zo sterk als nu.

Dat bedoel ik dus! Dan krijg je dat soort dingen. :ROFLMAO:

Het standaard-Nederlands is trouwens zelf in elkaar gezet. Bij de Statenbijbel is bewust een compromistaal gemaakt uit Hollandse, Brabantse en Vlaamse elementen. En die sch in Nederlandsch is een spellingafspraak uit 1804, afgeschaft in 1934.

Simon Stevin vond het Nederlands(ch) in de zeventiende eeuw al zo verbasterd dat hij woorden als wiskunde en driehoek verzon. Rond 1900 werd geklaagd over Franse invloed, in de jaren dertig al over Engelse. Elke generatie denkt dat het bij haar misgaat…

Waar je wel een punt hebt: het tempo en het bereik zijn anders. Engels komt via media en werk hele domeinen tegelijk binnen, en de invloed uit het Arabisch, Berbers en Sranantongo is recenter. Maar dat is een verschil in snelheid, niet in soort, en het gaat vrijwel alleen om woordenschat. Grammatica en kernwoorden blijven onaangetast.

En Sranantongo is zelf ook een mix van Engels, Nederlands, Portugees en West-Afrikaanse talen…

Dank allen! Het wordt gewaardeerd.

Zo zit je thuis, zo lig je in de ambulance. Men heeft denk ik goed gehandeld. De schrik zal er wel even inzitten. Ik neem aan dat er nog wel wat verder onderzoek komt. Sterkte.
Ze vonden niks dus geen vervolg. Denken iets verkeerds gegeten of galblaas. Ik wil het wel in gaten houden want met bevalling oudste is het bijna misgegaan en viel haar hartslag opeens weg. Moest toen ook ter observatie op de IC blijven, maar destijds ook niks gevonden

We leuteren hier eindeloos over auto's / moto's, tassen versus mokken versus koppen of zjatten, koffer versus achterbak versus valies. Geneuzel en materiële shit en noem het allemaal maar...

Dit is wel even ernstiger koek @gezondheid - sterkte & snel herstel gewenst De Dude en partner !!!

Sterkte voor jou en gezin Dude. Dat is erg schrikken en blijft je met pech toch int achterhoofd zitten. Heb ik met de ‘blackouts’ van de directrice.

Dank allen! Het wordt gewaardeerd.

Ze vonden niks dus geen vervolg. Denken iets verkeerds gegeten of galblaas. Ik wil het wel in gaten houden want met bevalling oudste is het bijna misgegaan en viel haar hartslag opeens weg. Moest toen ook ter observatie op de IC blijven, maar destijds ook niks gevonden
Ik heb vrijwel hetzelfde gehad, pijn op borst en ook niks te zien op het hartfilmpje. Sterkte voor je vrouw @Dude. Ik heb nu een nood tas met wat kleding, oplader en toiletspullen staan voor het geval dat. Hoop die nooit nodig te hebben...

Smartwatch of zoiets zou ik dan denk ik ook doen. Hardloopschoenen of wandelschoenen heb ik niks aan. :ROFLMAO: Ik droeg nooit een horloge, maar het bevalt me hartstikke goed!

En dan mag CK de aston parkeren. Blijkt er nog een boef op de bijrijdersstoel te zitten. Gelukkig is er een knopje waardoor het een schietstoel wordt...
Ik had ooit een collega naast me in de auto, hij was nieuw en moest naar het station. Hij zei, je neemt me zomaar mee, misschien ben ik wel een seriemoordenaar. Ik zei gast, de kans dat er 2 seriemoordenaars in 1 auto zitten is echt minimaal. Heb hem niet meer gehoord de rest van de rit.

Vandaag op een andere camperplek aangekomen. Kom we gaan lekker een stuk fietsen. Accu er in, hond in de fietsmand, helm op en... doet dat ding het niet meer. Na goed 100 kilometer... in de buurt een fietsenwinkel gezocht die het merk voert en dan maar zonder trapondersteuning daar naar toe. Zonder ondersteuning viel best mee.

Verhaal daar verteld. Hij drukt ook op wat knopjes maar niks. Zegt een andere monteur 'zit dat ene kabelrje wel vast?' Nee dus. Blijkbaar standaardprobleem. Kreeg uitgelegd hoe ik dat zelf kan verhelpen.

Ruim 2 uur later, maar toch nog lekker gefietst.

IMG-3457.jpg

Zakelijke lunch in Rotterdam. 4 gangen, michelin gids. Kan het slechter treffen. Door de stad met fijn temperatuurtje en het dak open is toch erg lekker.

Het werd wel opeens een gekke middag want mn vrouw belde dat ze aan de hartmonitor lag van de ambulance. Ze kreeg opeens enorme steken in haar maag en dat is of iets heel verkeerds gegeten of hartaanval (bij vrouw) dus op haar werk hadden ze 112 gebeld.

Met hoge snelheid naar Amsterdam gereden (zal maar niet zeggen hoeveel minuten ik voor de deur stond…) , gelukkig op hartfilmpjes niks te zien.

Ze is met mij mee gereden, haar auto komt vh weekend wel.

Schrik zit er goed in. Ik had vanavond een alumni event in Amsterdam, maar die heb ik maar afgezegd
Ppfff dat is schrikken zeg. Ergens nog geruststellend dat ze zelf belde?

Ik had ooit een collega naast me in de auto, hij was nieuw en moest naar het station. Hij zei, je neemt me zomaar mee, misschien ben ik wel een seriemoordenaar. Ik zei gast, de kans dat er 2 seriemoordenaars in 1 auto zitten is echt minimaal. Heb hem niet meer gehoord de rest van de rit.
Ik moet me inhouden omdat mijn ouders erbij zijn, maar ik ga eigenlijk helemaal stuk hierzo! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Vandaag op een andere camperplek aangekomen. Kom we gaan lekker een stuk fietsen. Accu er in, hond in de fietsmand, helm op en... doet dat ding het niet meer. Na goed 100 kilometer... in de buurt een fietsenwinkel gezocht die het merk voert en dan maar zonder trapondersteuning daar naar toe. Zonder ondersteuning viel best mee.

Verhaal daar verteld. Hij drukt ook op wat knopjes maar niks. Zegt een andere monteur 'zit dat ene kabelrje wel vast?' Nee dus. Blijkbaar standaardprobleem. Kreeg uitgelegd hoe ik dat zelf kan verhelpen.

Ruim 2 uur later, maar toch nog lekker gefietst.
Wat knullig! Mooi dat het toch opgelost kon worden. ;)

Kleine frustratie over de wederhelft overigens. Kom vandaag thuis uit werk, lekker zonnetje, Zoë staat niet aan de lader. Na even iedereen te hebben gegroet en zo, vraag ik of ze nog veel heeft kunnen laden.
Nee, dat hoefde toch niet?
Het was niet nodig voor vandaag, maar als de zon schijnt, altijd even laden zolang het geen 80% is. Je gaat vanavond ook nog weg.
Ik doe het ook nooit goed. Laad ik wel is het niet goed, laad ik niet is het ook niet goed. Jij zei dat het niet nodig was.
Nee, het was niet nodig om de ritten vandaag te doen, maar als de zon schijnt is het zonde om niet te laden. Nu is er 15 kWh naar het net gegaan.
En dit gesprek hebben we echt al vaak gehad. Het is toch geen raketwetenschap... zucht...
Heb ook geen fijne week, geen geduld met dit soort zaken. Gaat nergens over, weet ik...

Kleine frustratie over de wederhelft overigens. Kom vandaag thuis uit werk, lekker zonnetje, Zoë staat niet aan de lader. Na even iedereen te hebben gegroet en zo, vraag ik of ze nog veel heeft kunnen laden.
Het was niet nodig voor vandaag, maar als de zon schijnt, altijd even laden zolang het geen 80% is. Je gaat vanavond ook nog weg.
Ik doe het ook nooit goed. Laad ik wel is het niet goed, laad ik niet is het ook niet goed. Jij zei dat het niet nodig was.
Nee, het was niet nodig om de ritten vandaag te doen, maar als de zon schijnt is het zonde om niet te laden. Nu is er 15 kWh naar het net gegaan.
En dit gesprek hebben we echt al vaak gehad. Het is toch geen raketwetenschap... zucht...
Heb ook geen fijne week, geen geduld met dit soort zaken. Gaat nergens over, weet ik...

hahaha ja dat gaat nooit werken joh

ik zei nog overdag (mevr was thuis) 'laad maar even hij staat ook op 30%'

"maar ik heb nog 130km range"

.. en dan morgen miepen als ze naar werk moet en dan nog de stad in en dat ze dan paniek heeft vanwege de lage range :ROFLMAO:

met mn nieuwe werk kon ik het niet zelf even doen natuurlijk..

mijn vrouw weet volgens mij nog steeds niet dat ik hier op het autoweek forum rondhang
Weet ik van hier eigenlijk ook niet. :ROFLMAO: Heb wel een keer gehad dat mijn vader een auto wilde kopen en dat de verkoper hier ook op het Forum zat. Oeps! :rolleyes: Was uiteindelijk wel een superfijne auto trouwens! :p

Oh dat zou hier denk wel goed gaan omdat we ook actief wasmachine, vaatwasser en droger enz aanzetten als de zon schijnt. Maar goed wij laden niet thuis op.

Mijn vrouw houdt wel rekening met principe ‘altijd laden wanneer het kan’ , maar in de praktijk betekent dit: wil jij misschien mijn auto aan de lader zetten zodat ik maandag weer vol ben? :p

Ja zeker dat wel.

Bizar trouwens hoeveel plakkertjes je op je lichaam krijgt als je wordt aangesloten op zo’n ding. Ze was ze vergeten, gisteravond afgehaald.
Ja, ze maken meerdere "lijnen" om het te monitoren. Mijn wederhelft kent dat allemaal uit haar hoofd voor haar werk. Vond dat altijd interessant om te kijken in haar studieboeken.
Ach en dat je op zo'n moment wat harder rijdt snappen we allemaal wel denk ik. Toen ik werd gebeld dat mijn vrouw van de trap was gevallen met onze (baby)dochter reed ik ook niet even rustig naar het ziekenhuis..

Het heeft zover ik weet niet op de AW site gestaan maar Volvo reorganiseert in Zweden. Kantoor in Stockholm wordt gesloten (450 banen op de helling). En d’Ieteren (1/1 het Belgische Pon :sneaky: ) kondigde vanochtend aan 344 te banen schrappen.

Terug
Bovenaan