Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

het is ook een luxe probleem, geef ik gelijk toe :p. Ander bijkomend voordeel vind ik als je gasten over de vloer hebt, wat wij zeker rond kerst wel hebben
Wij hebben ook regelmatig (bijna maandelijks) gasten die blijven slapen. Daarom was een voorwaarde van mijn kant, een goed logeerbed. Hebben we altijd gehad. Familie woont redelijk aan de andere kant, dus blijft vaak slapen. Of opa/oma als ze oppassen bijvoorbeeld.
Dan moet je even op elkaar wachten bij de badkamer. Overleven we ook wel.
We hebben wel een ruime badkamer, jaar terug grote wastafel met twee kranen en een goede spiegel. Eén wastafel werd wel echt behelpen, maar is uiteindelijk ook een luxeprobleem natuurlijk ;)

Wij hebben ook regelmatig (bijna maandelijks) gasten die blijven slapen. Daarom was een voorwaarde van mijn kant, een goed logeerbed. Hebben we altijd gehad. Familie woont redelijk aan de andere kant, dus blijft vaak slapen. Of opa/oma als ze oppassen bijvoorbeeld.
Dan moet je even op elkaar wachten bij de badkamer. Overleven we ook wel.
We hebben wel een ruime badkamer, jaar terug grote wastafel met twee kranen en een goede spiegel. Eén wastafel werd wel echt behelpen, maar is uiteindelijk ook een luxeprobleem natuurlijk ;)
Lukt het met de boiler ivm warmte pomp? Ik zit daar nog wel eens aan te denken om een grotere te nemen.

Oeh je maakt een mooi bruggetje naar irritaties in moderne hotel kamers !!!

Inderdaad kleine wastafels moeilijk irritant. Net als dat hotels geen dichte kastjes meer hebben in de badkamers en tegenwoordig ook geen dichte kledingkasten meer. Het allerergste is (wat je in Azie al veel zag) de ‘en-suite’ badkamer met wc dmv een glazen scheidingswand. Alles om de m2 zoveel mogelijk te benutten…

Ik vind het altijd fijn om een opgeruimde hotelkamer te hebben en hierdoor word ik een beetje kriegelig :D

Dat kun je op de plaatjes al zien hoor van de badkamer :p moet een aparte badkamer hebben in zo een hotelkamer

Die wastafels snap ik ook niet..

Bwoah 1 badkamer dat zou ik toch niet meer willen hebben. 2 is het minimum voor ons, m’n vrouw heeft veel te veel tijd nodig :ROFLMAO:

Lukt het met de boiler ivm warmte pomp? Ik zit daar nog wel eens aan te denken om een grotere te nemen.
Wij hebben hybride warmtepomp, dus nog met CV. Die is volledig voor het tapwater en is 15 jaar oud dus overweeg wel volledig elektrisch bij vervanging. Moeten de radiatoren ook, maar dat is wel te overzien.
Beneden gaat al het warme water via de Quooker, dat vind ik ideaal. Heeft geen hot fill, hoeft ook niet.
Ik zou dan wel een redelijk vat nemen inderdaad, maar je kan behoorlijk douchen met een paar honderd liter warm water. En ander maak ik het wel even koud :p

Met de kinderen niet nee tenzij tandenpoetsen, maar was bij de renovatie een harde eis om een grote douche te hebben zodat wij samen comfortabel kunnen douchen.
2 nadelen : extra waterverbruik en dus extra energie ;)

Nee, het is een toch fijn om die tijd voor jezelf te hebben. Moeten niet synchroon tanden poetsen ;)
Als je daar de tijd voor jezelf vandaan moet halen... als de één onder de douche staat of wat dan ook kan de ander prima ook z'n/haar eigen ding doen, vind ik. Gelukkig mijn wederhelft ook.
Dus nee, ik zie noch de noodzaak, noch het probleem...

Wij zijn recentelijk over gegaan op full electric, buffervat is 320L. Dat gaat super maar we hebben ook nog niet de situatie gehad dat beide badkamers tegelijk benut worden. Net als
MM idd keukenspoelbak via quooker zonder hotfill.

Wij zijn recentelijk over gegaan op full electric, buffervat is 320L. Dat gaat super maar we hebben ook nog niet de situatie gehad dat beide badkamers tegelijk benut worden. Net als
MM idd keukenspoelbak via quooker zonder hotfill.
Met 320 liter moet je ook wel een tijdje kunnen douchen. Gezien het gemengd wordt met koud water, dus je hebt al snel 450-500 liter op een aangename temperatuur. Wellicht in de winter wat minder, dan is de aanvoer kouder. Dat verschil merk ik duidelijk hier.
Dus tenzij je met een hele club allemaal een kwartier achter elkaar onder de douche staat, is er niet zoveel aan de hand.

Ben sowieso wel benieuwd hoe het stoken in de winter gaat en hoeveel ik nog moet/wil tweaken aan de instellingen van de wp. Denk op termijn maar een mooie batterij erbij zetten die ook met
een beetje capaciteit kan ontladen…wat voor setup heb jij @MACHINER?

Ben sowieso wel benieuwd hoe het stoken in de winter gaat en hoeveel ik nog moet/wil tweaken aan de instellingen van de wp. Denk op termijn maar een mooie batterij erbij zetten die ook met
een beetje capaciteit kan ontladen
Dit ga ik ook volgend jaar doen. Ik wacht de plug-and-play batterij markt nog even af tot er nieuwe partijen / versies komen. Ben erg gecharmeerd van die van Anker.

Bij ons is set-up ook volledig elektrisch met 24 panelen en een lucht/luchtwarmtepomp icm centraal ventilatiesysteem. Ik heb ook een 320l vat en dat gaat prima tenzij we dus +6 volwassenen hebben in huis. Ik douche dan vaak in de middag.

Edit : en nu ik dit zo typ bedenk ik me dat ik nog een mooie klus heb; alle ventilatie schachten schoonmaken en de filters vervangen.

Fijne zondag allemaal :ROFLMAO:

Dit ga ik ook volgend jaar doen. Ik wacht de plug-and-play batterij markt nog even af tot er nieuwe partijen / versies komen. Ben erg gecharmeerd van die van Anker.
Die van 7 kWh? Zag dat die nu wordt aangeboden voor €2000, 14 kWh zelfs voor €3800. Niet gek. Moet je nog wel de boel goed organiseren thuis (ik ga niet plug and play doen, wel apart installeren, dan kan je over de 800 Watt).
Ik hoop dat ze nog alles naar 0% btw gaan zetten.
Bij ons is set-up ook volledig elektrisch met 24 panelen en een lucht/luchtwarmtepomp icm centraal ventilatiesysteem. Ik heb ook een 320l vat en dat gaat prima tenzij we dus +6 volwassenen hebben in huis. Ik douche dan vaak in de middag.
Hoe vaak heb je zoveel lui die achter elkaar douchen?
En de warmtepomp blaast dus warme lucht, tevens WTW of zijn dat twee seperate systemen?
Edit : en nu ik dit zo typ bedenk ik me dat ik nog een mooie klus heb; alle ventilatie schachten schoonmaken en de filters vervangen.

Jij ook!

Die van 7 kWh? Zag dat die nu wordt aangeboden voor €2000, 14 kWh zelfs voor €3800. Niet gek. Moet je nog wel de boel goed organiseren thuis (ik ga niet plug and play doen, wel apart installeren, dan kan je over de 800 Watt).
Ik hoop dat ze nog alles naar 0% btw gaan zetten.

We hebben hier een kleine plug-in accu staan om een beetje te kijken wat het doet (ideetje van mijn vrouw dus opeens was er zo een ding). Zou inderdaad een echte setup willen om wat te spelen met de zonnestroom en straks dan een BEV. Hoe en wat weet ik nog niet, wellicht ook zelf samenstellen en aansturen met Victron spullen bijvoorbeeld, maargoed elektra is niet echt mijn hobby dus hoe ver wil ik zelf gaan (lees hoeveel tijd steek ik er zelf in).

Ik wacht idd ook op de volgende generatie icm lagere prijzen

een beetje capaciteit kan ontladen…wat voor setup heb jij @MACHINER?
Compleet?

Uit mn hoofd 20 panelen totaal 7,7 kW piek, praktijk is max 6 geloof ik, ligging niet verkeerd maar ook niet meest ideaal.

20kWh batterij, maximale ontlading 4kW uit mn hoofd. Met kookplaat, wasmachine en waterpomp aan kom ik daar wel overheen, springt net bij savonds.

Ik schat in dat dit ervoor zorgt dat ik ipv 4mWh terug te leveren nu maximaal op 1mWh teruglevering uitkom.

Uiteindelijk zou nog meer capaciteit tussen de oren wel leuk klinken, maar in de praktijk levert dat geen financieel voordeel meer op, omdat we alles van solaredge hebben. Dan ist wat duurder dan dat je de hele setup zelf via Victron bij elkaar scharrelt. Had ik vorig jaar vooral geen tijd voor
:)

Uiteindelijk zou nog meer capaciteit tussen de oren wel leuk klinken, maar in de praktijk levert dat geen financieel voordeel meer op, omdat we alles van solaredge hebben. Dan ist wat duurder dan dat je de hele setup zelf via Victron bij elkaar scharrelt. Had ik vorig jaar vooral geen tijd voor

Bedankt! Beetje dezelfde als overweging gemaakt als waar ik nu tegenaan loop lijkt het, altijd interessant om te lezen. Met 4kw ontladen zouden we alsnog wat van het net trekken als de wp gaat draaien maar is al een stuk beter dan 800watt…Wanneer je precies financieel voordeel gaat halen is sowieso de vraag maar ik vind het wel een leuk spel om de 40 panelen goed in te zetten. Sonnen uit Beieren heeft ook mooie spullen zag ik maar niet de goedkoopste.

Wij konden vorige jaar 4mWh teruglevering wegstrepen tegen 5.1 afname. Hadden in totaal 6.3 opwek zag ik net.

Toen maakte het geen moer uit, maar met stoppen saldering is hier uitgangspunt om eigen gebruik te verhogen, dat lijkt goed gelukt zo als we dit jaar idd ‘maar’ 1 mWh meer terugleveren

Zo deze ochtend begint goed, flink geflitst in Duitsland in Konstanz, in een 30 zone (naja de hele stad is 30) :ROFLMAO:

Beleefd mailtje sturen "Guten Tag, Herr Flick; ich wohne in der Schweiz, bin also sowohl neutral als auch diplomatisch immun." :)

• Haha
Waarderingen: JL86
Heren EV rijders, ik probeer wakker te worden, niet weer in slaap te vallen. ;)

Zo even wat ontladen op mijn wc van 35 m2.
Zodat je in slaap valt op de wc;

Hier ook bezig met hoger eigen verbruik. In de zomer vooral een uitdaging natuurlijk, maar zit over dit jaar nu op 55%. Zal hoger uitvallen uiteindelijk, gezien de herfst/winter veel beter is. Onze totale opwek is ook zo'n 6 MWh. Batterij zal wel een deel opvangen, voor het financieel gewin kan je beter gaan handelen.
We verbruiken nu zo'n 150 m³ gas per jaar, dan is de aansluiting ook relatief duur. Binnenkort maar weer eens zitten om het één en ander door te rekenen. Hybride pomp vervangen is ook wel zonde (nu pas 3 jaar), maar als de CV er klaar mee is vind ik het wel een goede optie...
Achteraf makkelijk praten, maar ik had toentertijd gewoon iets meer onderzoek moeten doen.

in plaatjes denken..

Queen-I-Want-to-Break-Free-1120x674.jpg

Dit topic (nee, niet dit off-topic topic maar zie link hieronder) is echt giga uit de klauwen aan het lopen, Roadracer zal morgen weer stevig aan de bak mogen & ik moet me zwaar inhouden om er niet een paar stevige verbale "pletsen" uit te delen eerlijk gezegd :mad:

Koers en reacties op AW homepage

Gelukkig is er straks F1, komaan Max!

Ik ga daar ook liever verder niet mee bemoeien, ik heb één keer gehapt en ik ben wel klaar mee. Sorry alvast Roadracer.

Duimen voor Max!

Indien nodig beoordelen mannen als Roadracer wel of er klappen (en bans) moeten gaan vallen, ja dan nee. Het feit dat iemand zo heftig reageert geeft voor mij al aan dat iemand wat op zijn kerfstok heeft, wat betreft het overtreden van de regels hierzo. Iemand die dan met een vinger naar een ander wijst, wijst in mijn ogen met twee naar zichzelf.

Z’n hoofdaccount was geblokkeerd / verbannen en nu komt meneer met een nieuwe account verhaal halen. Ze blokkeren je account niet zomaar.

Normaal gesproken komt na de daad de berouw maar bij deze meneer schijnbaar niet.

Gewoon lekker laten gaan, anders maken we het alleen maar onnodig erger voor de moderatie.

Terug
Bovenaan