Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Bij een EV zit er een 0 in de formule, dus ben je snel klaar met rekenen ;)

Laten we De Compensatieformule™ loslaten op deze vier specifieke wagens. Omdat de officiële correctiefactoren alleen de BMW M3 noemen, hanteren we voor de overige BMW's de standaard basisfactor (× 1,0), tenzij het gedrag om een handmatige correctie vraagt.
Hier zijn de hypothetische berekeningen op basis van het gemiddelde rijdersprofiel per auto:

1. BMW iX3 (De Rationele Lease-rijder)
De BMW iX3 is volledig elektrisch. Dat betekent dat het uitlaatvolume door de mand valt. De bestuurder is vaak een zakelijke rijder die vooral naar de bijtelling kijkt, een redelijk stabiel zelfvertrouwen heeft en weinig te bewijzen heeft.
  • PK: 286 pk
  • Uitlaatvolume: 1 (Er is geen uitlaat, hooguit een zacht Hans Zimmer-futuristisch zoemgeluid)
  • Ego: 40
  • Zelfvertrouwen: 80
  • Correctiefactor: × 1,0 (Geen M3)
  • Berekening: (286 × 1 × 40) / 80
  • Eindscore: 143 (Een extreem veilige score. Dit neigt naar géén compensatiedrang).

️ 2. BMW Z4 E85 (De Midlife-Crisis / Liefhebber)
De klassieke BMW Z4 (E85-generatie) met de heerlijke 3.0i zes-in-lijn. De bestuurder heeft deze auto vaak puur voor het plezier gekocht (of om te compenseren dat het haar op het hoofd dunner wordt). Het uitlaatvolume is lekker sportief, het ego is gemiddeld, maar het zelfvertrouwen stijgt zodra de kap naar beneden gaat.
  • PK: 231 pk
  • Uitlaatvolume: 65 (Lekker rauw zescilinder geluid)
  • Ego: 65
  • Zelfvertrouwen: 60
  • Correctiefactor: × 1,0
  • Berekening: (231 × 65 × 65) / 60
  • Eindscore: 16.266 (Een gezonde score voor een weekend-cruiser).

3. Mercedes-AMG GLE 53 (De "Kijk-Mij-Eens" SUV)
Nu komen we in de gevarenzone. De GLE 53 AMG is gigantisch, luidruchtig, heeft vier dikke uitlaattuiten en wordt helaas vaak bestuurd door types met een petje, een bontkraag of een influencer-ambitie. Het ego staat op maximaal, maar het diepliggende zelfvertrouwen is vaak broos.
  • PK: 435 pk
  • Uitlaatvolume: 95 (Inclusief kunstmatige plofjes en knallen bij het stoplicht)
  • Ego: 98
  • Zelfvertrouwen: 15
  • Correctiefactor: × 1,0 (Maar verdient emotioneel gezien een AMG-toeslag van × 4)
  • Berekening: (435 × 95 × 98) / 15
  • Eindscore: 270.060 (Code rood. De compensatie is hier pijnlijk tastbaar).

4. BMW X5 xDrive45e (De "Groene" P.C. Hoofttractor)
De BMW X5 45e is een plug-in hybride. In theorie heel milieuvriendelijk, in de praktijk is het gewoon een gigantische tank op de weg. De bestuurder heeft hem vaak voor de fiscale voordelen, maar geniet stiekem enorm van de status en het feit dat linkse bumperklevers direct aan de kant gaan.
  • PK: 394 pk (gecombineerd)
  • Uitlaatvolume: 35 (Rijdt in de stad fluisterstil op stroom, maar brult als de zescilinder aanspringt op de snelweg)
  • Ego: 80
  • Zelfvertrouwen: 55
  • Berekening: (394 × 35 × 80) / 55
  • Eindscore: 20.058 (Een solide score. Niet zo erg als de AMG, maar de statusdrang is onmiskenbaar).

De Eindstand
  1. Mercedes-AMG GLE 53: 270.060 (De absolute Compensatie-Koning)
  2. BMW X5 45e: 20.058
  3. BMW Z4 E85: 16.266
  4. BMW iX3: 143 (De absolute bescheidenheid op wielen)

Ja, je bent er vroeg bij :p

De Ford Capri EV is een heel interessant geval voor De Compensatieformule™. De marketingafdeling van Ford probeert de legendarische naam van een stoere, benzine-slurpende coupé uit de jaren '70 te plakken op een moderne, brave elektrische gezins-cross-over.
Dat levert een unieke psychologische dynamiek op bij de bestuurder. Laten we de cijfers voor de populaire Extended Range RWD erbij pakken: [1, 2]

Het Rijdersprofiel van de Capri EV
  • PK: 286 pk [1, 2]
  • Uitlaatvolume: 1 (Wederom geruisloos elektrisch, al heeft hij wel een kunstmatig futuristisch ruimteschip-geluidje bij lage snelheden).
  • Ego: 85 (De bestuurder denkt namelijk oprecht dat hij in een "rebelse, legendarische sportcoupé" rijdt, terwijl hij eigenlijk in een vermomde Volkswagen ID.5 zit).
  • Zelfvertrouwen: 45 (Er is sprake van milde identiteitscrisis; de bestuurder wilde eigenlijk een sportwagen, maar de partner eiste een hoge instap voor de kinderen).

De Berekening
Omdat de auto officieel geen correctiefactor heeft in de lijst, hanteren we de standaard factor van × 1,0.
  • Berekening: (286 × 1 × 85) / 45
  • Eindscore: 540 op de Compensatie-Index

Nee ja, ergens wel eens hoor, zeker omdat Honda een extra uitgebreide garantieregeling had waar wij nét buiten vielen.
Anderzijds, dit is onze enige auto die stukging ver van huis. Echt veel opties om vrolijk even te onderhandelen en je verhaal te halen heb je dan niet.
Ik kan nu nog wel proberen achteraf een vorm van billijkheid te krijgen, maar dat is een tamelijk waardeloos uitgangspunt natuurlijk.
Niet als je Honda dealer er zich voor smijt en meedenkt.

Ik heb buiten MX-5s echt niet zoveel met Mazda, maar omdat de garage waar ik er al 3 heb gekocht zo goed is, rij ik het nu ook al 4+ jaar als dagelijkse auto. Denken in oplossingen, nooit in problemen. Denken met de klant mee, niet louter je als een verdienmodel zien.
Als jullie auto net uit garantie is laat Honda hier toch wel een zware steek vallen.

De Ford Capri EV is een heel interessant geval voor De Compensatieformule™. De marketingafdeling van Ford probeert de legendarische naam van een stoere, benzine-slurpende coupé uit de jaren '70 te plakken op een moderne, brave elektrische gezins-cross-over.
Dat levert een unieke psychologische dynamiek op bij de bestuurder. Laten we de cijfers voor de populaire Extended Range RWD erbij pakken: [1, 2]

Het Rijdersprofiel van de Capri EV
  • PK: 286 pk [1, 2]
  • Uitlaatvolume: 1 (Wederom geruisloos elektrisch, al heeft hij wel een kunstmatig futuristisch ruimteschip-geluidje bij lage snelheden).
  • Ego: 85 (De bestuurder denkt namelijk oprecht dat hij in een "rebelse, legendarische sportcoupé" rijdt, terwijl hij eigenlijk in een vermomde Volkswagen ID.5 zit).
  • Zelfvertrouwen: 45 (Er is sprake van milde identiteitscrisis; de bestuurder wilde eigenlijk een sportwagen, maar de partner eiste een hoge instap voor de kinderen).

De Berekening
Omdat de auto officieel geen correctiefactor heeft in de lijst, hanteren we de standaard factor van × 1,0.
  • Berekening: (286 × 1 × 85) / 45
  • Eindscore: 540 op de Compensatie-Index
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Ik voel me toch een beetje benadeeld hier, ik kan er ook niks aan doen dat ik een gigantische micro penis heb!

Hm vraag me af hoe een ix3 en z4 doen

(en een GLE53 en 535i en x5 45e)

EV6 en Swift en mx5 en HRV komen wel goed uit de bus :’)
Dodge ram met LED is wel next level. Zag er gister toevallig een met zo’n barlight. Man hier in het Haagse kan je s nachts met je ogen nog dicht rijden zoveel licht vervuiling is er

Ik voel me toch een beetje benadeeld hier, ik kan er ook niks aan doen dat ik een gigantische micro penis heb!
Bwa en dan? Geniet mee met je partner van de zwangerschap van jullie 2de kindje.
En ja, je zal wat meer moeten doen in het huishouden maar dat is een kleine opoffering.

Als er 1 ding is in mijn leven waar ik spijt van heb, is om maar 1 kind te hebben.

M’n buurman heeft een nieuw record te pakken. 2 minuten nadat iemand voor mijn huis vertrok stond zijn auto er al en had die netjes met de hand de spiegels ingeklapt.

Die auto gaat weer 4 weken lang niet bewegen

Mijn gunst dan heb je toch niks te doen

Zou serieus een extra auto kopen en die voor z’n deur parkeren en lekker laten staan

Liefst een L3H2 bus :’)

Dodge ram met LED is wel next level. Zag er gister toevallig een met zo’n barlight. Man hier in het Haagse kan je s nachts met je ogen nog dicht rijden zoveel licht vervuiling is er

De BMW 535i (F11-generatie) — de Touring-versie (stationwagen) met de befaamde N55 3.0-liter zescilinder turbomotor. Dit is een wolf in schaapskleren en een absolute favoriet op de Autobahn.
Het rijdersprofiel van de F11 535i is interessant: de auto is inmiddels wat ouder, waardoor hij betaalbaarder is geworden op de tweedehandsmarkt. Je ziet hierdoor twee typen rijders: de hardcore BMW-liefhebber die geniet van de subtiele kracht, én de jonge gast die de uitlaat onmiddellijk aanpast om indruk te maken. We pakken het gemiddelde van deze twee werelden.

⚙️ Het Rijdersprofiel
  • PK: 306 pk (standaard, al is hij vaak stiekem gechipt naar 360 pk).
  • Uitlaatvolume: 60 (Standaard heel beschaafd, maar met een downpipe of M-Performance uitlaat brult en ploft deze zescilinder heerlijk: we zetten hem op een sportieve 75).
  • Ego: 75 (Het blijft een dikke 5-serie met een grote motor; de bestuurder weet heel goed dat hij sneller is dan 95% van het verkeer).
  • Zelfvertrouwen: 65 (Rijders van een zescilinder Touring hebben over het algemeen hun leven best prima op orde, al willen ze bij het stoplicht nog wel eens hun dominantie bewijzen).

De Berekening
Omdat het een 5-serie is en geen M3, blijft de officiële correctiefactor × 1,0.
  • Berekening: (306 × 75 × 75) / 65
  • Eindscore: 26.480 op de Compensatie-Index

Het oordeel
Met een score van 26.480 nestelt de 535i F11 zich keurig in de sportieve subtop. Hij scoort net iets hoger dan de zwaardere BMW X5 45e (20.058) en de Z4 (16.266). Er is hier zeker sprake van een gezonde dosis bewijzingsdrang — vooral als er een bumperklevende GTI in de achteruitkijkspiegel verschijnt — maar het is nog lang geen asociale AMG- of Dodge Ram-score.

Wil je deze score nog beïnvloeden met specifieke uiterlijke kenmerken van de 535i? Laat het me weten als de auto:
  • Een M-pakket met neppe M5-spiegels heeft
  • Volledig geblackout is (donkere velgen, ramen en logo's)
  • Een skibox op het dak heeft (de ultieme familieman-look)
Dan bereken ik de aangepaste score voor je!

M’n buurman heeft een nieuw record te pakken. 2 minuten nadat iemand voor mijn huis vertrok stond zijn auto er al en had die netjes met de hand de spiegels ingeklapt.

Die auto gaat weer 4 weken lang niet bewegen
Geen boom er naast waar je wat potten vogelvoer kan ophangen?

Bwa en dan? Geniet mee met je partner van de zwangerschap van jullie 2de kindje.
En ja, je zal wat meer moeten doen in het huishouden maar dat is een kleine opoffering.

Als er 1 ding is in mijn leven waar ik spijt van heb, is om maar 1 kind te hebben.

Tjah wij hebben een beperkt (niet bestaand) sociaal vangnet en met 1 kind is het al pittig zat.. 2e gaat hier niet komen (voorlopig niet iig).

De BMW 535i (F11-generatie) — de Touring-versie (stationwagen) met de befaamde N55 3.0-liter zescilinder turbomotor. Dit is een wolf in schaapskleren en een absolute favoriet op de Autobahn.
Het rijdersprofiel van de F11 535i is interessant: de auto is inmiddels wat ouder, waardoor hij betaalbaarder is geworden op de tweedehandsmarkt. Je ziet hierdoor twee typen rijders: de hardcore BMW-liefhebber die geniet van de subtiele kracht, én de jonge gast die de uitlaat onmiddellijk aanpast om indruk te maken. We pakken het gemiddelde van deze twee werelden.

⚙️ Het Rijdersprofiel
  • PK: 306 pk (standaard, al is hij vaak stiekem gechipt naar 360 pk).
  • Uitlaatvolume: 60 (Standaard heel beschaafd, maar met een downpipe of M-Performance uitlaat brult en ploft deze zescilinder heerlijk: we zetten hem op een sportieve 75).
  • Ego: 75 (Het blijft een dikke 5-serie met een grote motor; de bestuurder weet heel goed dat hij sneller is dan 95% van het verkeer).
  • Zelfvertrouwen: 65 (Rijders van een zescilinder Touring hebben over het algemeen hun leven best prima op orde, al willen ze bij het stoplicht nog wel eens hun dominantie bewijzen).

De Berekening
Omdat het een 5-serie is en geen M3, blijft de officiële correctiefactor × 1,0.
  • Berekening: (306 × 75 × 75) / 65
  • Eindscore: 26.480 op de Compensatie-Index

Het oordeel
Met een score van 26.480 nestelt de 535i F11 zich keurig in de sportieve subtop. Hij scoort net iets hoger dan de zwaardere BMW X5 45e (20.058) en de Z4 (16.266). Er is hier zeker sprake van een gezonde dosis bewijzingsdrang — vooral als er een bumperklevende GTI in de achteruitkijkspiegel verschijnt — maar het is nog lang geen asociale AMG- of Dodge Ram-score.

Wil je deze score nog beïnvloeden met specifieke uiterlijke kenmerken van de 535i? Laat het me weten als de auto:
  • Een M-pakket met neppe M5-spiegels heeft
  • Volledig geblackout is (donkere velgen, ramen en logo's)
  • Een skibox op het dak heeft (de ultieme familieman-look)
Dan bereken ik de aangepaste score voor je!
Hahaha ik dacht de dans te kunnen ontspringen.

Vergeet de gekleurde nieren en gele led verlichting niet qua score beïnvloeding. En het geurboompje

Vergeet de gekleurde nieren en gele led verlichting niet qua score beïnvloeding. En het geurboompje

Nee nee

De 5 doet gewoon mee

Ah, nu gaan we over naar de categorie "Lidl-Tuning". Dit soort specifieke cosmetische upgrades zijn een absolute goudmijn voor de compensatiescore. Ze verraden namelijk een gigantisch ego, maar een pijnlijk gebrek aan budget voor een échte M-auto.
Laten we de specifieke correctiefactoren voor deze accessoires introduceren en toepassen op onze BMW 535i F11:

De Nieuwe Wetenschappelijke Correctiefactoren
  • De Gekleurde M-Nieren (Blauw/Paars/Rood grille-streepjes): × 2,5
    (De internationale code voor: "Ik wilde een M5, maar de bank zei nee. Nu rijd ik een 520d of een versleten zescilinder met AliExpress-plastic.")
  • Gele LED-verlichting (CSL-look dagrijverlichting): × 1,8
    (Je wilt heel graag dat mensen denken dat je op het circuit van Le Mans rijdt, terwijl je eigenlijk in de file op de A2 staat.)
  • Het Geurboompje (Wunder-Baum 'Black Ice' aan de binnenspiegel): × 1,3
    (Dient puur om de geur van vapen, fastfood en een licht lekkende koppakking te maskeren.)

De Nieuwe Berekening voor de 535i F11
We nemen de originele basisberekening van de 535i (1.721.250 vóór de deling) en jagen hem door de nieuwe optielijst. Omdat het ego door deze upgrades stijgt naar 90 en het zelfvertrouwen keldert naar 40 (vanwege de angst voor reacties op verjaardagen), ziet de som er nu zo uit:
  • Nieuwe Basis: (306 PK × 75 Uitlaat × 90 Ego) / 40 Zelfvertrouwen = 51.637
  • Correctie M-Nieren: 51.637 × 2,5 = 129.092
  • Correctie Gele LED: 129.092 × 1,8 = 232.365
  • Correctie Geurboompje: 232.365 × 1,3 = 302.074

Het Eindresultaat: 302.074 op de Compensatie-Index

Conclusie
Gefeliciteerd, door het toevoegen van een paar tientjes aan AliExpress-accessoires en een chemische dennenboom is de 535i F11 zojuist over de Mercedes-AMG GLE 53 (270.060) heen geknald in de ranglijst! Het bewijst maar weer: compensatiedrang zit hem niet in de aanschafwaarde van de auto, maar in de ziel van de bestuurder.

Zullen we deze nieuwe accessoires-index ook eens loslaten op die brave Ford Capri EV of de BMW iX3 om te kijken of we die ook in de gevarenzone kunnen krijgen, of heb je nog een andere autogekke accessoire(zoals een plofkraak-petje of een anti-flits kentekensticker) die we moeten doorrekenen?

Gefeliciteerd @De Dude

Dat klinkt als trailer trash

Wat voor wagen is het?

En kenteken zodat we die kunnen treiteren?
Hele brave Nissan hybrid.

Hij zet ook altijd z’n tv hard als kinderen buiten spelen dus hij staat niet echt op de lijst van goede buur in de straat.

Mn vrouw had 2 weken terug discussie met m over die tv en toen klaagde die dat ze al jaren met iedereen mot hebben, waarop zij droog zei : misschien moet je dan wat aan je gedrag veranderen.

Doe hem nu eens voor de T-Bird en Fiat 500

Nu stappen we over naar een heel ander segment van de autowereld: de echte klassiekers. Hier werkt de psychologie achter De Compensatieformule™ net even anders. Oude auto's hebben karakter, maar ze vereisen ook een heel specifiek type eigenaar.
Laten we de formule loslaten op de Amerikaanse icoon en het Italiaanse rugzakje:

1. De Klassieke Ford Thunderbird (T-Bird, bijv. 1956-1965)
De Thunderbird is de ultieme Amerikaanse cruiser. Gigantisch lang, een dikke V8 onder de kap, tonnen chroom en een bank die zo lekker zit dat het een sofa op wielen is.
  • PK: 300 pk (Een flinke 6.4L V8, hoewel de helft van die paarden in de loop der jaren is gaan slapen).
  • Uitlaatvolume: 70 (Geen snerpende sportuitlaat, maar een diepe, luie, monotone V8-brom).
  • Ego: 50 (De rijder hoeft zich niet meer te bewijzen met snelheid, maar geniet wel intens van de opgestoken duimpjes onderweg).
  • Zelfvertrouwen: 85 (Je moet stevig in je schoenen staan om met een auto van 5,5 meter lang zonder stuurbekrachtiging te manoeuvreren door een Nederlandse binnenstad).
  • Berekening: (300 × 70 × 50) / 85
  • Eindscore: 12.352 op de Compensatie-Index
(Een beschaafde, nostalgische score. Dit is pure liefhebberij, geen agressieve compensatie).

2. De Klassieke Fiat 500 (Bijv. Fiat 500 F of L, jaren '60/'70)
Het ultieme contrast. De klassieke Fiat 500 is zo klein dat hij bijna in de kofferbak van de Thunderbird past. Dit autootje roept bij iedereen direct sympathie op.
  • PK: 18 pk (Ja, echt, achttien paardenkrachten uit een tweecilindertje).
  • Uitlaatvolume: 40 (Het klinkt als een boze grasmaaier, maar wel een hele schattige).
  • Ego: 10 (Als je in een Fiat 500 stapt, laat je je ego direct thuis. Je wordt door elke fietser ingehaald).
  • Zelfvertrouwen: 95 (Je hebt een gigantische dosis zelfvertrouwen nodig om hiermee de snelweg op te gaan tussen de bulderende vrachtwagens en verhoogde Dodge Rams).
  • Berekening: (18 × 40 × 10) / 95
  • Eindscore: 75 op de Compensatie-Index

De Nieuwe Ranglijst (Inclusief de Klassiekers)
Als we de klassiekers naast onze eerdere kandidaten zetten, krijgen we een prachtig overzicht van de menselijke psyche:
  1. BMW 535i F11 (Met M-nieren, Gele LED & Geurboompje): 302.074 (De AliExpress-Koning)
  2. Mercedes-AMG GLE 53: 270.060
  3. BMW X5 45e: 20.058
  4. Ford Thunderbird: 12.352 (Klassieke coolness)
  5. Ford Capri EV: 540
  6. BMW iX3: 143
  7. Klassieke Fiat 500: 75 (De ultieme anti-compensatie)

• Leuk
Waarderingen: JL86
Hele brave Nissan hybrid.

Hij zet ook altijd z’n tv hard als kinderen buiten spelen dus hij staat niet echt op de lijst van goede buur in de straat.

Mn vrouw had 2 weken terug discussie met m over die tv en toen klaagde die dat ze al jaren met iedereen mot hebben, waarop zij droog zei : misschien moet je dan wat aan je gedrag veranderen.

Ah zo een qumquad .. triest excuus voor een auto.

De Nieuwe Ranglijst (Inclusief de Klassiekers)
Als we de klassiekers naast onze eerdere kandidaten zetten, krijgen we een prachtig overzicht van de menselijke psyche:
  1. BMW 535i F11 (Met M-nieren, Gele LED & Geurboompje): 302.074 (De AliExpress-Koning)
  2. Mercedes-AMG GLE 53: 270.060
  3. BMW X5 45e: 20.058
  4. Ford Thunderbird: 12.352 (Klassieke coolness)
  5. Ford Capri EV: 540
  6. BMW iX3: 143
  7. Klassieke Fiat 500: 75 (De ultieme anti-compensatie)
Dus ik heb zowel een van de kleinste als de grootste plasser? :whistle:

Die calculator is volledig verzonnen via AI :ROFLMAO:

De Mazda MX-5 (ND-generatie) — de modernste variant van de bestverkochte tweezitter roadster ter wereld. Dit is een rasechte rijdersauto. Hij is licht, puur, achterwielaangedreven en gebouwd volgens het Jinba Ittai-principe (paard en ruiter één).
Het rijdersprofiel van de MX-5 ND is over het algemeen heel sympathiek, al hangt de score wel sterk af van welke motor erin ligt (de 1.5 of de vlottere 2.0). We pakken de sportieve 2.0-liter als uitgangspunt.

Het Rijdersprofiel
  • PK: 184 pk (Lekker vlot voor een auto die net 1.000 kilo weegt).
  • Uitlaatvolume: 55 (Standaard sportief brommetje, niks asociaals. Tenzij er een Ulter of Remuseinddemper onder is geschroefd, dan schiet hij naar de 70).
  • Ego: 35 (De MX-5 rijder heeft geen statusdrang; hij koopt deze auto voor de stuurmanswegen, niet om indruk te maken op de Boulevard van Scheveningen).
  • Zelfvertrouwen: 80 (Je moet schijt hebben aan de klassieke "kappersauto"-grappen en de heren in hun lease-Bakfiets-SUV's die over je heen kijken bij het stoplicht).

De Berekening
De MX-5 ND heeft geen officiële correctiefactor, dus we gebruiken de standaard factor van × 1,0.
  • Berekening: (184 × 55 × 35) / 80
  • Eindscore: 4.427 op de Compensatie-Index

Dus ik heb zowel de kleinste als de grootste plasser? :whistle:

Nu wordt het pas écht interessant. Als één persoon meerdere auto's bezit, kunnen we de Cumulatieve Compensatiescore en de Gemiddelde Psychologische Balans van deze specifieke verzamelaars gaan berekenen.

Wagenpark 1: De GLE 53 AMG, de Thunderbird & de Fiat 500
Dit is een psychologische achtbaan. Deze persoon bezit de absolute Compensatie-Koning én de absolute Anti-Compensatie-Koning uit onze lijst. Hoe rijmt dat met elkaar?
  • De Mercedes-AMG GLE 53: Score = 270.060
  • De Ford Thunderbird: Score = 12.352
  • De Klassieke Fiat 500: Score = 75
Totale Garage-Score: 282.487
De Psychologische Diagnose:

Dit is het profiel van een autoliefhebber met extreme stemmingswisselingen of iemand die simpelweg voor elke emotie een andere auto heeft.
  • Op maandag t/m donderdag moet er zakelijk worden gedomineerd en asociaal worden gebumperkleefd in de GLE 53 (Ego maximaal, Zelfvertrouwen laag).
  • Op zaterdag komt de innerlijke, relaxte familieman naar boven in de Thunderbird om in alle rust te cruisen (Zelfvertrouwen hoog).
  • Op zondagochtend krijgt deze persoon plotseling een aanval van pure bescheidenheid en schuldgevoel, en stapt hij met een gigantische glimlach in de Fiat 500 om verse broodjes te halen (Ego compleet verdwenen).
Conclusie: De Fiat 500 en de T-Bird functioneren hier als een therapeutisch contragewicht. Zonder die twee klassiekers zou deze persoon direct worden opgenomen in de Hall of Shame van het autovertoon. Nu krijgt hij het voordeel van de twijfel: het is een excentrieke verzamelaar.

Wagenpark 2: De BMW iX3 & de BMW Z4 E85
Dit wagenpark ademt pure Duitse rationaliteit gecombineerd met een weekend-vluchtroute.
  • De BMW iX3: Score = 143
  • De BMW Z4 E85: Score = 16.266
Totale Garage-Score: 16.409

Dit is een schoolvoorbeeld van de gebalanceerde Nederlander.
  • Doordeweeks rijdt deze persoon fluisterstil, fiscaal aantrekkelijk en ecologisch verantwoord in de iX3 van A naar B. Geen haat van de buren, keurig binnen de lijntjes, laadpas in de aanslag.
  • Maar zodra de zon schijnt en het weekend begint, transformeren de hersenen. De iX3 gaat aan de lader, de sleutels van de Z4 worden gepakt, de kap gaat naar beneden en de 3.0-liter zescilinder mag janken tot de toerenbegrenzer.
Conclusie: Dit wagenpark is perfect in balans. De iX3 houdt de Compensatiescore extreem laag, waardoor er in het weekend met een gerust hart een heel klein beetje (gezond) gecompenseerd mag worden in de Z4 zonder dat het asociaal wordt.

De Nieuwe Garage-Ranglijst
  1. Wagenpark 1 (GLE + T-Bird + Fiat 500): 282.487 (Gevaarlijk hoog, puur door de AMG-beuker)
  2. Wagenpark 2 (iX3 + Z4): 16.409 (De ideale, stabiele schoonzoon-score)

Wat denk je: moeten we een "Garage-Synergie-Bonus" invoeren waarbij het bezit van een Fiat 500 de score van een AMG automatisch met 50% verlaagt vanwege de sympathie-factor?
Of ken je toevallig de eigenaren van deze wagenparken en moeten we hun dagelijkse kledingstijl (bijv. met of zonder petje/bontkraag) nog als extra correctiefactor meerekenen?

• Haha
Waarderingen: JL86

Nu vallen de puzzelstukjes pas écht in elkaar. Door deze tweede auto's toe te voegen, zien we een fascinerend patroon: bijna elke extreme "compensatie-bak" of liefhebbersauto in deze lijst wordt in de praktijk gecompenseerd door een fbaal verantwoorde, brave dagelijkse auto.
Laten we de drie nieuwe wagenparken doorrekenen en de psychologische profielen opmaken.

Wagenpark 3: De BMW 535i F11 (Lidl-Tuning) + Tesla Model Y
We wisten al dat de 535i met zijn gekleurde nieren, gele LED's en geurboompje een gigantische score van 302.074 pakte. Maar nu blijkt er ook een Tesla Model Y op de oprit te staan.
  • Tesla Model Y Profiel: 300 pk, 1 uitlaatvolume (stil), ego van 50 (denkt dat hij de toekomst redt), zelfvertrouwen van 65 (standaard tech-leaserijder). Score = 230.
  • Totale Garage-Score: 302.074 + 230 = 302.304
Dit is het profiel van de "Schizofrene Forens". Doordeweeks rijdt deze persoon geruisloos, strak in het pak en met Autopilot ingeschakeld in de Model Y naar kantoor. Hij is de perfecte, brave burger. Maar zodra de vrijdagmiddagborrel voorbij is, transformeren de hersenen. De Tesla gaat aan de lader en de 535i F11 wordt gestart. De gele LED's gaan aan, de Spotify-lijst met hardstyle wordt opgezet en er wordt gecompenseerd voor een hele week braaf elektrisch rijden.
  • Conclusie: De Tesla is er puur voor de fiscus en de vrede met de buren; de BMW is waar de échte (en ietwat foute) passie zit.

Wagenpark 4: De BMW X5 45e + Audi A4 TFSI
De BMW X5 45e had al een solide score van 20.058. Nu staat er een Audi A4 TFSI (stationwagen of sedan) naast.
  • Audi A4 TFSI Profiel: 150 pk (standaard 35 TFSI), uitlaatvolume van 40 (keurig anoniem), ego van 60 (het blijft een Audi), zelfvertrouwen van 70 (de degelijke manager). Score = 3.428.
  • Totale Garage-Score: 20.058 + 3.428 = 23.486
Dit wagenpark ademt de sfeer van een "Corporate Management Gezin". Er is hier absoluut geen sprake van AliExpress-tuning of asociaal gedrag, maar wel van een diepgewortelde liefde voor de Duitse premium-driehoek. De Audi A4 is de 'kleine' auto voor de partner of voor de kantoordagen waarop de X5 te groot is om fatsoenlijk in de parkeergarage te zetten.
  • Conclusie: Een zeer stabiele, statusgevoelige maar nette score. Geen schreeuw om aandacht, wel een duidelijke boodschap naar de buren: "Het gaat financieel prima met ons."

Wagenpark 5: De Ford Capri EV + Renault Zoë
De Ford Capri EV scoorde al een bescheiden 540. Nu blijkt de tweede auto een Renault Zoë te zijn.
  • Renault Zoë Profiel: 108 pk, 1 uitlaatvolume, ego van 15 (je kunt hier simpelweg geen ego in hebben), zelfvertrouwen van 75 (het boeit je oprecht niet wat anderen van je auto vinden). Score = 1.
  • Totale Garage-Score: 540 + 1 = 541
We hebben hier te maken met de "Ultieme Groene Oase". Dit huishouden heeft de verbrandingsmotor definitief vaarwel gezegd. Waar de Capri EV nog een héél klein beetje nostalgisch probeert te compenseren voor de verloren wilde haren, trekt de Renault Zoë de score weer volledig naar het nulpunt.
  • Conclusie: Dit is het meest politiek correcte en anti-compensatie wagenpark van de hele lijst. De eigenaar slaapt waarschijnlijk uitstekend en heeft nul bewijzingsdrang op de snelweg.

De Ultieme Garage-Eindstand
Nu we alle dubbele wagenparken compleet hebben, is dit de definitieve ranglijst van compensatiedrang:
  1. Wagenpark 3 (535i Lidl-Tuning + Tesla Model Y): 302.304 (De absolute koploper door de AliExpress-BMW)
  2. Wagenpark 1 (GLE 53 AMG + T-Bird + Fiat 500): 282.487 (Extreem hoog, maar gered door de klassieker-sympathie)
  3. Wagenpark 4 (BMW X5 45e + Audi A4): 23.486
  4. Wagenpark 2 (BMW iX3 + BMW Z4): 16.409
  5. De man in de Mazda MX-5 ND: 5.397 (Heeft geen tweede auto nodig om in balans te zijn)
  6. Wagenpark 5 (Ford Capri EV + Renault Zoë): 541 (De absolute rust zelve)

Terug
Bovenaan