Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Geen cederhoutje?
:)

Dat is ook amper roken te noemen aangezien je die sigaar naar goed gebruik niet over de longen pakt.

De niet rokende heren in mijn vriendengroep doen ook af en toe een sigaar. Meestal is er wel één uit te dagen een trek op de longetjes te pakken.
:)
Ik ben van de categorie ski vakantie pakje of twee en erna niks. Heel af en toe als ik echt veel heb gedronken en in jolige bui ben, Maar dat is al weer tijdje terug.

Nog een leuke over sigaren.

Toen ik nog in de stallen werkte had Polem (siloboer uut Nord) een kerel in dienst voor installatie. Die kwam smorgens zn bus uit, keek es rond, greep een lange zwarte sigaar uit de bus en ging aant werk. Zielstevree met de hele wereld en zichzelf. Met de koffie was dat ding op en na de koffie kwam de volgende tevoorschijn. Ik geloof dat ik em zelfden zonder een zwarte staaf gezien heb.

Goedemiddag. Vandaag is de Oldtimer dag in Alphen aan den Rijn, ben net wezen kijken. Was er op de brommer heen gereden, mocht doorrijden van de organisatie want ze dachten dat ik deelnemer was.

Brommer trouwens bijna kapot gereden, zit een olietankje op voor de smering maar daar moet wel wat in zitten...

Leeg:

eaa5c50f-e782-4c55-b669-845ac3d22c2d.jpg

Bijgevuld.

Bijna de hele fles van 1 liter ging er in...

Artilleriemuseum was leuk! Veel geschut te zien af midden 1800 tot nu. En de geschiedenis van de groepen Artillerie door de jaren heen.
Schiet-demo's van diverse oude kanonnen.
Bedankt voor de tip @MACHINER !

Thuis kijk ik nu verder op Nat Geo over 9/11, waar ik gister gebleven ben. Het 2e uur: het instorten van 2e toren. Als men tijd heeft, dan moet je die afleveringen echt terugkijken!

Artilleriemuseum was leuk! Veel geschut te zien af midden 1800 tot nu. En de geschiedenis van de groepen Artillerie door de jaren heen.
Schiet-demo's van diverse oude kanonnen.
Bedankt voor de tip @MACHINER !

Thuis kijk ik nu verder op Nat Geo over 9/11, waar ik gister gebleven ben. Het 2e uur: het instorten van 2e toren. Als men tijd heeft, dan moet je die afleveringen echt terugkijken!
Graag gedaan @Robert 69 inderdaad een leuke collectie daar

9/11: One day in America. 4 afleveringen.
1&2 de Twin Towers. 3 is Pentagon. 4 is Stofwolken, zoeken naar geliefden.

In deel 3 ook de interview met de pilote die vlucht 93 met zelfmoordmissie moest onderscheppen samen met collega vlieger. Geen munitie aan boord om te schieten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Twix
9/11: One day in America. 4 afleveringen.
1&2 de Twin Towers. 3 is Pentagon. 4 is Stofwolken, zoeken naar geliefden.

In deel 3 ook de interview met de pilote die vlucht 93 met zelfmoordmissie moest onderscheppen samen met collega vlieger. Geen munitie aan boord om te schieten.
Ja, en daar wordt het weer vaag. Een straaljager kan vlak langs het vliegtuig vliegen of er recht voor. Door de "wash" kan je het toestrl dan niet op koers houden of je stort zelfs neer.

Ik was in mei 2000 in New York. Alles stond er toen nog.

Ik ook. Voor werk. Meeting bij o.m. AMEX in gebouw naast de TT.
Uiteraard de top bezocht. Het was een naargeestige dag, grijs en drizzle.

5 dagen NA 9/11 was ik er weer voor werk. Vriendin mee. De 1-ste ochtend zaten we op een bankje in Battery Park, keken over het water. De lucht was prachtig blauw. In de lucht .... triljarden stofdeeltjes, de een nog giftiger dan de andere.

"Oh ja?"

Dat bleek de jaren na 9/11. Vele first responders, politie en bewoners kregen KNO aandoeningen. Lees kanker.
Daar zijn inmiddels compensatie fondsen voor en >1 miljard is uitgekeerd. Maar van harte gaat het niet:

"In February 2022, the Biden administration allowed $3.5 billion of $7bn of frozen Afghanistan state assets to be used by the victims of the 9/11 attacks.[8] However, in February 2023 ruling, US District Judge George Daniels decided that the money could not be used for them, as it would recognize the Taliban, defendants in the suit, as the legitimate government of Afghanistan.[9]"

PS: Dat AMEX gebouw ging tijdens 9/11 eveneens tegen de vlakte ...

PS2: Waar ik ook (in) was één jaar voor het neer ging: The Clipper Maid of the Seas.
De 747 die neerging (bom) in Lockerbie

Laatst bewerkt:
Ja, en daar wordt het weer vaag. Een straaljager kan vlak langs het vliegtuig vliegen of er recht voor. Door de "wash" kan je het toestrl dan niet op koers houden of je stort zelfs neer.
Haar doel was tegen de staart te botsen. De andere vlieger zou de cockpit rammen. Dus echt een zelfmoordmissie, niet een close fly- by en turbulentie veroorzaken die de motoren van Vlucht 93 doen haperen/uitvallen.

Haar doel was tegen de staart te botsen. De andere vlieger zou de cockpit rammen. Dus echt een zelfmoordmissie, niet een close fly- by en turbulentie veroorzaken die de motoren van Vlucht 93 doen haperen/uitvallen.
Ja, snap ik. Maar technisch was het ook mogelijk geweest dat vliegtuig te stoppen zonder zelfmoordmissie.

Ja, snap ik. Maar technisch was het ook mogelijk geweest dat vliegtuig te stoppen zonder zelfmoordmissie.
Zeker! Gewoon met de uitlaat van de F-16 voor de inlaat motor Boeing vliegen; vind de motor niet fijn. En de kappers hebben vast niet geleerd wat te doen.

De Chinese straaljagers doen hetzelfde boven de Zuid Chinese Zee, om andere nationaliteiten te intimideren.

Waar was je een jaar geleden? :rolleyes:

:ROFLMAO: .... ja, da's een goeie.
Lijkt mij op basis van mijn 2 'one-year-later' ervaringen beter niet te vermelden.

Afterburner:

de Clipper Maid of the Seas (catchy naam, bekt beter dan 'de Benno Baksteen' (*)) ..... daar moest ik op LAX een nacht tegenaan kijken. Vertrek was gepland op zondagavond 8.00, maar de Queen of the Skies (nick voor de 747) had een technisch probleem.

Gevolg was dat deze timide 1-ste jaars student 24 uur moest stukslaan in de vertrekhal. Dat het 24 uur zou worden wist aanvankelijk niemand, maar daar kwam het uiteindelijk wel op neer. NB: Doe er goed aan NIET te delen wat een gezonde Hollandse knul ervaart in een uitgestorven vertrekhal. Diverse night crawlers wisten mij te vinden.

Enfin, we boarden. Had een stoel waar timide 18-jarigen worden gedumpt: achterin.
Ergens boven New Foundland stond ik op om de benen te strekken. Cabine was donker want de meute sliep. Of het een polaire vortex of een ander fenomeen was, geen idee. Maar de fuselage tordeerde heftig. Een Pan Am stewardess kwam naar mij toe ("hi sweetie, call me Mandy") er vertelde dat dit bewegen normaal was.

Na deze leerzame en opwindende encounter zocht ik mijn stoel op, sloot de ogen en raakte in (nog) hogere sferen bij de gedachte aan "hi Mandy, fly me"

---

Dec 1988: shock & horror. Lijnvlucht Frankfurt - London - NY gecrashed. Journaal toonde beelden. Het shot van de op de zij liggende cockpit kwam binnen: "Clipper Maid of the Seas" !! Dacht gelijk aan het getordeer en het defect in LAX. Bleek Libische bom.

(*) Benno Baksteen weet alles van vlieg calamiteiten. Was zelf decennia gezagvoerder en werd voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS)

Laatst bewerkt:
De grootste vliegramp ooit vond plaats op 27 maart 1977 op de luchthaven Tenerife Noord, waar twee Boeing 747-toestellen van KLM en Pan Am op elkaar botsten en 583 (!) mensen om het leven kwamen. :cry:
Ook Nat Geo heeft met Air Crash Investigation (ook favo programma van mij) er een aflevering aan gewijd. Conclusie was dat de KLM-gezagvoerder fout was door zijn ongeduld, hij wilde snel vertrekken om binnen zijn toegestane 'vliegtijd' aan te komen op eindbestemming Gran Canaria. Verder was het zo mistig, dat de piloten en de verkeerstoren elkaar niet konden zien tot slechts een paar honderd meter. De Pan Am taxiede nog op de baan, toen de KLM er aan kwam stormen voor opstijgen. 61 mensen van Pan Am-toestel hebben het nog overleefd wonderwel.

De grootste vliegramp ooit vond plaats op 27 maart 1977 op de luchthaven Tenerife Noord, waar twee Boeing 747-toestellen van KLM en Pan Am op elkaar botsten en 583 (!) mensen om het leven kwamen. :cry:
Ook Nat Geo heeft met Air Crash Investigation (ook favo programma van mij) er een aflevering aan gewijd. Conclusie was dat de KLM-gezagvoerder fout was door zijn ongeduld, hij wilde snel vertrekken om binnen zijn toegestane 'vliegtijd' aan te komen op eindbestemming Gran Canaria. Verder was het zo mistig, dat de piloten en de verkeerstoren elkaar niet konden zien tot slechts een paar honderd meter. De Pan Am taxiede nog op de baan, toen de KLM er aan kwam stormen voor opstijgen. 61 mensen van Pan Am-toestel hebben het nog overleefd wonderwel.
Je vergeet alleen het communicatie probleem

Je vergeet alleen het communicatie probleem

Zeker.

Maar ATC Clearance is géén Take-Off Clearance.
De KLM captain besloot iets dat hij niet had moeten doen want ongeduldig (*)

ZONDER juiste clearance trok hij de gashendels open .... :eek:

(*) The KLM captain was facing strict duty-time limitations that made him eager to depart quickly, and a rigid cockpit hierarchy discouraged junior crew members from questioning his actions.

Laatst bewerkt:
Kinderfeestje gehad. Papa een heel stuk armer. Maar de kids hebben een geweldige tijd gehad :-).

Kofferbak was te klein voor de cadeautjes.. en onze cadeautjes hadden we nog thuis gelaten. Zal eens kijken hoe mevr SJ reageert op een suggestie voor een x5. :p

Veel minder last van mn ontstekingen dus gelukkig wel redelijk mee kunnen doen

Mini SJ en mevr SJ zijn gesneuveld zie ik, was nog even uitladen.

Ben ook wel gaar eigenlijk.

Zeker.

(*) The KLM captain was facing strict duty-time limitations that made him eager to depart quickly, and a rigid cockpit hierarchy discouraged junior crew members from questioning his actions.
Ben je bekend met Mentour Pilot on YouTube? Lijkt me wel iets voor je. Beetje Benno Baksteen maar dan fancy.

Zeker.

Alleen door de slechte communicatie dacht hij dat hij die dus wel had.

Terug
Bovenaan