A
Anoniem
Guest
Artikel 52
Bestuurders die een stilstaande tram of autobus willen voorbijrijden aan de zijde waar passagiers in- en uitstappen, moeten aan hen daartoe gelegenheid geven.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Artikel 52
Bestuurders die een stilstaande tram of autobus willen voorbijrijden aan de zijde waar passagiers in- en uitstappen, moeten aan hen daartoe gelegenheid geven.
Blik_op_wielen zei:Als automobilist moet je rekening met dat soort idioten houden maar ik vind dat fietsers ook rekening met idioten in een auto moeten houden.
Moderator
Het ging over en weer, zeg maar. Maar goed, de ene overtreding compenseert misschien de andere...Geelhoed zei:Ik hoop dat je de begeleiders niet voor al te ernstige dingen uitgemaakt hebt.![]()
Moderator
Heb je gelijk in:Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zebrapaden en voetgangers. Op de één of andere manier heb ik het idee dat we in NL het zebrapad niet respeceteren.

Geelhoed zei:Heb je gelijk in:Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zebrapaden en voetgangers. Op de één of andere manier heb ik het idee dat we in NL het zebrapad niet respeceteren.
Fietsers schromen trouwens niet om zebra's te gebruiken als oversteekplaats en daaraan ook voorrang te ontlenen.
Moderator
RVV zei:Hoofdstuk II.
Verkeersregels
§ 19. Voetgangers
Artikel 49
1.Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
2.Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
3.Het tweede lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
4.Het tweede lid geldt evenmin, indien voor de voetgangers en de bestuurders van een gehandicaptenvoertuig een rood voetgangerslicht of een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 74, tweede lid, van toepassing is.
bobo3 zei:Dat is dan jammer, een fietser heeft ook op het zebrapad voorrang. Alles op een zebrapad heeft voorrang. Een paardrijder heeft voorrang op een zebrapad, een koe en ook een hond, dus jouw actie daar is helemaal fout.
bobo3 zei:Geelhoed zei:Heb je gelijk in:Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zebrapaden en voetgangers. Op de één of andere manier heb ik het idee dat we in NL het zebrapad niet respeceteren.
Fietsers schromen trouwens niet om zebra's te gebruiken als oversteekplaats en daaraan ook voorrang te ontlenen.
Dat is dan jammer, een fietser heeft ook op het zebrapad voorrang. Alles op een zebrapad heeft voorrang. Een paardrijder heeft voorrang op een zebrapad, een koe en ook een hond, dus jouw actie daar is helemaal fout.
Geelhoed zei:bobo3 zei:Dat is dan jammer, een fietser heeft ook op het zebrapad voorrang. Alles op een zebrapad heeft voorrang. Een paardrijder heeft voorrang op een zebrapad, een koe en ook een hond, dus jouw actie daar is helemaal fout.
Jij hebt je forumnaam goed gekozen, clown.
bobo3 zei:Wat zijn mijn kansen als ik bezwaar aanteken? (er zijn al meerdere mensen die me dat geadviseerd hebben)
Op de bon staat categorie 1 nummer R482
m R 482 voetganger (voornemens) op voetgangersoversteekplaats (over te steken)
bobo3 zei:Geelhoed zei:bobo3 zei:Dat is dan jammer, een fietser heeft ook op het zebrapad voorrang. Alles op een zebrapad heeft voorrang. Een paardrijder heeft voorrang op een zebrapad, een koe en ook een hond, dus jouw actie daar is helemaal fout.
Jij hebt je forumnaam goed gekozen, clown.
Jij helaas niet, betweter. Ik daag je uit. Rijdt een fietser op een zebrapad overhoop en zie wie gelijk krijgt voor de rechter.
Je krijgt gewoon een bon als je fietser op een zebrapad geen voorrang geeft.
Kom maar door met de jurisprudentie! Een prent op flitsservice is dat natuurlijk niet, als je daar zoekt kom je ook prenten tegen voor bellen terwijl je stilstaat.Gewoon jurisprudentie daarover. Een zebrapad is een oversteekplaats die dien je voorzichtig te benaderen en je dient gewoon alles inclusief een leopard tank voorrang te verlenen. Ik zou zeggen probeer het uit en zie of je gelijk krijgt bij de rechter NOT.
bobo3 zei:Jij helaas niet, betweter. Ik daag je uit. Rijdt een fietser op een zebrapad overhoop en zie wie gelijk krijgt voor de rechter.
Je krijgt gewoon een bon als je fietser op een zebrapad geen voorrang geeft.
Gewoon jurisprudentie daarover. Een zebrapad is een oversteekplaats die dien je voorzichtig te benaderen en je dient gewoon alles inclusief een leopard tank voorrang te verlenen. Ik zou zeggen probeer het uit en zie of je gelijk krijgt bij de rechter NOT.
m R 613 oversteken bij geel knipperlicht en overig verkeer ter plaatse niet voor
laten gaan
Eeen zebrapad met een geel knipperlicht heeft dezelfde geldingskracht als een zebrapad zonder stoplicht.
VB:
Vanmorgen ben ik aangehouden omdat ik blijkbaar fietsers had moeten laten oversteken bij een zebrapad. Ik had ze wel gezien maar een zebrapad is toch voor voetgangers en fietsers die op hun fiets zitten vallen bij mijn weten daar niet onder. Wanneer ze hun fiets aan de hand hadden gehad en er dus naast hadden gestaan dan was ik zeker gestopt.
Nu gaat me dat grapje 130 euro kosten. Wat zijn mijn kansen als ik bezwaar aanteken? (er zijn al meerdere mensen die me dat geadviseerd hebben)
Op de bon staat categorie 1 nummer R482
Die krijg je ook terug.Accordtje zei:Hoef je alleen de € 6,- administratiekosten nog maar te betalen.
BouwvakkerRobin zei:(...)Brand los!
BouwvakkerRobin zei:Eigenlijk zou iedereen nu tegen mij moeten zeggen "gast, waar maak je je druk om?
Over idiote acties gesproken...samengevoegd
Olds zei:Vorige week heb ik zelf nog een stomme actie gemaakt bij verkeersknooppunt Rijnsweerd (A27/A28) richting Hilversum. Ik wilde een bestelwagen voor mij inhalen, spiegelde wel netjes en keek verder goed om me heen of er niks op de linkerbaan reed. Ik zag wel in de spiegels dat er een BMW 3 aankwam, maar die was nog een eind weg. Op het moment dat ik uitvoegde, bleek de BMW mij toch sneller te benaderen dan ik dacht, en onbewust veroorzaakte ik dus dat hij af moest remmen.
Oh, ben je er zoéén?Tonio zei:Wat mij betreft ben je te bescheiden in deze en draai je de zaken om. Ervan uitgaande dat jij de maximaal toegestane snelheid reed en de bestelwagen niet, hindert de BMW jou bij het inhalen van de bestelwagen door de wet te overtreden en boven de toegestane snelheid te rijden. In feite zijn er 2 opties in deze situatie; jij moet remmen of hij. Zelf ben ik van mening dat de hardrijder degene is die dient te remmen, zolang de situatie niet te gevaarlijk kan worden.
StalenSnuitje zei:Oh, ben je er zoéén?![]()
De snelheiddoet niet terzake, degene die opschuift doet een bijzondere verrichting en moet dus al het andere verkeer voor laten gaan, in dit geval dus de BMW, of die nou 120 of 170 reed.