Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Een waterscooter.§anitarium zei:@ D. Elzinga: Was het een Dakarrallymotor door de berm?
@ D. Elzinga: Was het een Dakarrallymotor door de berm?
StalenSnuitje zei:Oh, ben je er zoéén?Tonio zei:Wat mij betreft ben je te bescheiden in deze en draai je de zaken om. Ervan uitgaande dat jij de maximaal toegestane snelheid reed en de bestelwagen niet, hindert de BMW jou bij het inhalen van de bestelwagen door de wet te overtreden en boven de toegestane snelheid te rijden. In feite zijn er 2 opties in deze situatie; jij moet remmen of hij. Zelf ben ik van mening dat de hardrijder degene is die dient te remmen, zolang de situatie niet te gevaarlijk kan worden.![]()
De snelheiddoet niet terzake, degene die opschuift doet een bijzondere verrichting en moet dus al het andere verkeer voor laten gaan, in dit geval dus de BMW, of die nou 120 of 170 reed. Tipje: kijk 2x of voor een iets langere tijd in je spiegel, dan kun je tenminste snelheid inschatten.
Joël D. zei:
In het geval waarnaar Geelhoed linkt wordt dat dus inderdaad zo uitgelegd, maar als ik het goed lees gaat het daar (mede) om het feit dat de hardrijder ruimte/tijd genoeg had moeten hebben om het gevaar af te wenden.Tonio zei:Goed, ik ken de wet niet beter als mijn broekzak maar gevoelsmatig ben ik geneigd te denken dat een verboden verrichting een bijzondere verrichting voor moet laten gaan. Uiteraard schat je de situatie in zodat de naderende auto niet ziekelijk hard hoeft te remmen.
StalenSnuitje zei:Maar goed, als ik uit een straat met eenrichtingsverkeer (tegen de richting in dus) kom rijden en jij komt op een gelijkwaardige kruising van links, dan heb ik wél voorrang, ondanks dat ik daar helemaal vandaag mag komen.
Gelukkig heeft hij (hopelijk) meer verstand van verzekeren dan van verkeersrecht.
Al diverse malen heeft een rechtscollege bepaald dat de (voorrangs)regels in het verkeer alleen zien op het reguliere gebruik van de weg.
B.v. een bestuurder die achteruit rijdt op een voorrangsweg heeft geen voorrang op het verkeer dat de voorrangsweg nadert. Een bestuurder die van rechts, tegen de richting uit een eenrichtingsweg komt, die heeft geen voorrangsrecht.
Een bromfietser die van rechts van de stoep af komt rijden, die heeft geen voorrangsrecht.
Belangrijke stelregel in het verkeer is dat je er in redelijkheid vanuit mag gaan dat een ander zich aan de verkeersregels houdt.
Leuk zijn die dingen hè...MissionPhailed zei:1: Op maandagmiddag reed ik met circa 85 km/u over de provinciale weg tussen Venray en Helmond. In de verte zie ik in de grasberm een vrouw met fiets aan de hand naar links & rechts kijken om zodoende veilig over de steken. Wanneer ik tot circa 30-40 meter genaderd ben steekt ze ineens over met een rustige looppas. Ik moest nogal wat vaart minderen en bij het passeren keek ze me glazig aan. Ik gok op een gevalletje zeer slechte afstandinschatting.
Moderator
Ton. zei:Elders op de interwebs kwam ik deze situatie tegen. D
![]()
M.i. de auto sowieso niet, maar de fietser wel?

Geelhoed zei:Ton. zei:Elders op de interwebs kwam ik deze situatie tegen. D
![]()
M.i. de auto sowieso niet, maar de fietser wel?
Ja want haaientanden voor de auto. Haaientanden voor de fietser hebben geen invloed omdat de auto zich niet op de kruisende weg bevindt.
Volgens mij heb ik van die locatie wel eens een filmpje gezien
![]()
Tja, maar de manoeuvre is al afgerond. Tenminste, dat is hun logica.Geelhoed zei:RVV54 uitprinten en ermee rond de oren slaan?
Hier is er een voor jou: haaientanden zijn verkeerstekens, en die gaan volgens RVV63 boven verkeersregels als RVV54. Leg dat eens uit.![]()
Geelhoed zei:Ik snap dat afronden niet, waar is de mondeo op dat moment dan?
De haaientanden werken trouwens sowieso niet want het tegemoetkomend verkeer bevindt zich dus niet op de kruisende weg.
Reed je een uitrit uit of bedoel je bestuurders?Blik_op_wielen zei:Vandaag moest ik voorrang verlenen aan verkeer van links en rechts. In de stad betekent dat voetgangers van beide kanten, af en toe een fietser en een tram die van rechts kwam.
Ja daar komt WVW185 weer om de hoek. Een tram is geen motorrijtuig en valt derhalve niet onder de verplichting schade veroorzaakt door de tram te vergoeden.vooral als je weet dat een tram beschermd is door de wet
Geelhoed zei:Reed je een uitrit uit of bedoel je bestuurders?Blik_op_wielen zei:Vandaag moest ik voorrang verlenen aan verkeer van links en rechts. In de stad betekent dat voetgangers van beide kanten, af en toe een fietser en een tram die van rechts kwam.
Ja daar komt WVW185 weer om de hoek. Een tram is geen motorrijtuig en valt derhalve niet onder de verplichting schade veroorzaakt door de tram te vergoeden.vooral als je weet dat een tram beschermd is door de wet
Eenvoudig gesteld, een tram is net als fietsers en voetgangers een zwakke verkeersdeelnemer.
Blik_op_wielen zei:Geelhoed zei:Reed je een uitrit uit of bedoel je bestuurders?Blik_op_wielen zei:Vandaag moest ik voorrang verlenen aan verkeer van links en rechts. In de stad betekent dat voetgangers van beide kanten, af en toe een fietser en een tram die van rechts kwam.
Eenvoudig gesteld, een tram is net als fietsers en voetgangers een zwakke verkeersdeelnemer.
Het was inderdaad een uitrit. En dan mogen ze van mij toch wel de wet veranderen met betrekking tot die tram. Laatst stond in de krant dat een taxichauffeur op zoek was naar getuigen omdat hij van achteren was aangereden door een tram, terwijl de taxi stil stond bij een verkeerslicht. Ik mag hopen dat het dan toch de volledige schuld is van de trambestuurder en dat de taxichauffeur alle schade vergoed krijgt, mits hij natuurlijk de waarheid spreekt.