Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

@Ghia-X: volgens mij heb je helemaal niets uit te leggen, in dit geval heb je een zeer geldige reden om in te houden. Voor hetzelfde geld gooit die linksknipperaar 'm er zo voor/tussen (ik had m'n richtingaanwijzer toch aangezet?!?!?) en moet je vol in de ankers. En daarnaast heeft de automobilist achter je met een beetje mazzel ook ogen, ziet de linksknipperaar ook en kan verwachten dat daarop gereageerd gaat worden. Dan heb je toch wat uit te leggen als je bij iemand achterin duikt...

Punt is hier voornamelijk dat er geen oogcontact gemaakt wordt, er onzeker gereden wordt en niet goed gelet wordt op seintjes van andere automobilisten. Een foutje maken kan altijd, maar let wel goed op als een ander jou wil helpen je fout te corrigeren.

Nondeju! Vandaag voor de zoveelste keer geen voorrang gekregen wanneer ik op de rotonde rijd, en mensen hun auto 'ervoor' planten.
Gebeurt nu dagelijks terwijl ik altijd richting aangeef voor / op/ en van rotonde afga. Het lijkt wel of mensen weten dat ik voorrang heb, echter gewoon maling hebben en denken ' och die remt wel'. Klopt doe ik (omdat het anders dagelijks brokken geeft), niet om hun een plezier te doen, maar om mijn auto (waar ik zuinig op ben) te sparen. En daarbij gewoon niet het lef heb om ook in zo'n situatie anders te reageren dan strikt verstandig en wijs is (dus remmen en evt. claxonneren).
Gisteren was het een stadsbus die voorrang opeiste (waar ik het had), vandaag een w123 met een stel aso's die niet beter weten.

Kan helaas niet anders doen als remmen en schouders ophalen. Ookal wordt je steeds meer teleurgesteld in de fatsoensnormen (lees gebrek aan) van medeweggebruikers. :(

bushalte.jpg

Ik vind die voorrangsdriehoek dat gedraaid staat nogal vreemd...
En die bushalte slaat ook nergens op, vlak voor een fietsersoversteekplaats.

Schijnt dat iemand(leerling?)vandaag in de parkeergarage van mijn school een auto heeft geraakt en gewoon weg is gereden... Gewoon doen!(n)

Heren heren, stel dat je in de bus zit en je wilt uitstappen. Mag de buschauffeur dan bij deze halte stoppen of niet?

Even schaamteloos gejat:

Zat gister na-middag op het balkon, 5 lege vakken, eerste komt de Polo bestuurster eraan, zet haar auto zo neer en loopt weg, 5 tot 10 minuten later komt de C1 rijdster eraan en zet haar auto praktisch hetzelfde neer..
qn77mc.jpg

Geelhoed zei:
Heren heren, stel dat je in de bus zit en je wilt uitstappen. Mag de buschauffeur dan bij deze halte stoppen of niet?
Ja, als hij maar niet die doorgetrokken streep overschrijdt en op de fietsstrook gaat stilstaan. Netjes ernaast mag gewoon.

Geelhoed zei:
Even schaamteloos gejat:
Zo hoor het toch? Netjes met de wielen op de zwarte stroken gaan staan. Dan valt het minder op als je met een burn-out weg rijdt. :D

Gistermorgen had ik een lekkere driftkikker achter me rijden in een New Beetle. Het was erg mistig en ik reed op de Wylerbaan tussen het Duitse Wyler en het Nederlandse (discutabel) Groesbeek. Dat is hier. Deze weg is vrij smal en heuvelachtig, zonder belijning aan de kant van de bermen. Velen gebruiken deze weg een beetje als rallyparcours. Zoals ik al schreef, het was gisterochtend erg mistig en ik reed achter een paar andere auto's met een gangetje van zo'n 60/70 km/h. Ja, je mag hier 80 km/h, maar dat is meestal, maar vooral in de mist, totaal onverantwoord. Toch doemde er plotseling een New Beetle in mijn achteruitkijkspiegel op. Deze meneer reed al half op de andere weghelft, ik had het idee dat hij aan het kijken was of hij kon gaan inhalen. Dat was dus als idiote actie nummer 1.

Vervolgens kom ik op de kruising met de Molenweg, dit is een erg onoverzichtelijke kruising. Van rechts komt verkeer net van over een heuvel aan, je ziet ze dus echt pas op het laatste moment. Van links komt het verkeer de heuvel op en dit is wel goed te zien, maar hier komen ook veel fietsers vandaan. Het was gisterochtend op dat punt erg druk, vooral van links. Ik sta op een gegeven moment te wachten om naar links te gaan. Het duurde even voordat ik een gaatje zag: van rechts kwam niks, van links kwam een auto die af wilde slaan. Ik zag zijn knipperlicht ietsje laat, waardoor ik dus ietjes laat ging optrekken om linksaf te slaan, goed in de gaten houdend of er toch niet iets van rechts over de heuvel aan kwam. Gaat meneer New Beetle meteen toeteren! Idiote actie nummer 2! Ik tik even mijn rempedaal aan om te laten weten dat hij niet zo opgefokt moet doen, misschien nutteloos, dom, idioot. Maar goed, ik wist even niets anders om meneer mijn mening te laten weten.

Vervolgens rijden we over de Molenweg door Groesbeek en meneer New Beetle zit opeens op mijn achterbank lijkt het wel, zo dicht zit hij achter mij! Idiote actie nummer 3! Nu voer ik ook een idiote actie uit en ik trap een paar keer flink op mijn rempedaal. Ja, stom, ik weet het. Ik had me er eigenlijk niets van moeten aantrekken, hooguit even de alarmlichten moeten aandoen. Remmen om bumperklevers af te schrikken vind ik eigenlijk een verkeerde actie, daar hebben we hier op het forum al vaker discussies over gehad. Mijn vriendin zat naast me en zei ook al dat ik hypocriet bezig was, ik spreek haar er ook altijd op aan dat ze vervelende achterliggers moet negeren. Daar heeft ze gelijk in. Maar goed, na mijn idiote actie wilde de meneer mij gaan inhalen, idiote actie nummer 4, want dit stukje Molenweg is echt heel erg kort. Er volgt vrij snel een kruising met verhoogde middenberm etc. Wat een klo[size=small]o[/size]tzak!

Eindstand idiote actie §ani versus Beetle 1 : 4.

Zo, ik ben mij ei weer even kwijt.

Geelhoed zei:

Even schaamteloos gejat:

Zat gister na-middag op het balkon, 5 lege vakken, eerste komt de Polo bestuurster eraan, zet haar auto zo neer en loopt weg, 5 tot 10 minuten later komt de C1 rijdster eraan en zet haar auto praktisch hetzelfde neer..
qn77mc.jpg

-De bus mag stoppen, maar je moet zelf even over het fietspad zien te komen:p

-Het parkeren is best goed voor 2 dames :rolleyes: Alleen de Polo had iets verder in het vak naar achter gekund

§anitarium zei:
Geelhoed zei:
Ja, als hij maar niet die doorgetrokken streep overschrijdt en op de fietsstrook gaat stilstaan. Netjes ernaast mag gewoon.
Oh ja?

Artikel 23

1.De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

Hoe hoe je hardnekkige klevers op afstand vroeg m'n vriendin gister :)

Ze was thuis weggereden met de Twingo en meteen zat er al een vent in een oude Audi te duwen.
Dus ze laat de auto lekker langzaam uitrollen, trapt eens flink op de rem, sproeit met de ruitenvloeistof etc. Niks hielp.
En tja, weg rijden van hem lukte wel, maar hij kroop net zo hard weer achterop.

Ik ben ooit een keer gestopt, uitgestapt en gevraagd of hij een vlekje op de bumper zag misschien. Maar vriendinlief was inmiddels wat paniekerig aan het worden en heeft een rondje rotonde gedaan waarna deze meneer tuuterde en zwaaide :confused:

Wat is effectief, als je 1: een vrouw bent, 2: geen afdoende vermogen hebt of vlot weg te rijden. :)

Jezelf niet gek laten maken en het met genoeg vermogen los gaan rijden, is meer ff showen dat je (denkt dat je de) langste hebt.

@ GH: Wordt zo'n artikel niet overruled door de regels betreffende een bushalte? Ja, kan ik vast zelf opzoeken, maar 1. daar heb ik geen zin in en 2. jij hebt het meestal toch al vrij paraat. ;)

§anitarium (vanuit een telefooncel) zei:
@ GH: Wordt zo'n artikel niet overruled door de regels betreffende een bushalte?
Ja, kan ik vast zelf opzoeken, maar 1. daar heb ik geen zin in en 2. jij hebt het meestal toch al vrij paraat. ;)
Dat zou je denken ja. Omdat verkeerstekens boven verkeersregels gaan. Echter, de regels voor een bushalte worden in artikel 23 geregeld en dat is een verkeersregel. Een bushalte kan dus geen stopverbod opheffen voor andere onderdelen dan e van lid 1 artikel 23.

adinsx zei:
Wat is effectief
Methode Geelhoed werkt alleen bij twee stroken of meer. Rondje rotonde lijkt me uitstekend.

Dan is dit idd een vreemde situatie.

Hoe zit het eigenlijk met een dergelijke fietsstrook waar je dus niet naast mag stoppen en er ontstaat een file?

File is iets anders dan "laten stilstaan" in de zin van artiel 23.
Je mag ook binnen 5 meter van een zebra stoppen om een voetganger te laten oversteken.

Zou in het geval van de bushalte hier dan ook niet iets anders gelden? Volgens mij heb je "stilstaan", "stoppen" en "parkeren". Een bus zou mijns inziens hier dan stoppen.

Om mensen te laten in- en/of uitstappen laat je de auto stilstaan. Voor een verkeerslicht stop je. Om even te bellen met draaiende motor en alarmlichten parkeer je.

(y) Ik begrijp hem weer, was even in de war met het "stopverbod" wat niet (meer) bestaat, maar "verbod stil te staan" heet. Zie regels verkeersbord E2. De regels van bord E2 gelden dus ook voor die fietsstrook. Inrichting klopt dus niet.

Geelhoed zei:
§anitarium zei:
Geelhoed zei:
Oh ja?

Artikel 23

1.De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

Toch zal de buschauffeur er nooit voor gestraft worden :confused: Zelfs niet als er een politiewagen achter hem moet wachten.

Nooit last van wielrenners. :)
Dat komt misschien omdat ik een kleine reputatie in m'n omgeving heb opgebouwd :D

Nee..niet door ze omver te rijden overigens. Ze gaan ineens weer fietsen waar ze horen als ik eraankom. Want ik heb een hekel :( aan wielrenners die denken dat ze op de weg mogen fietsen, als er een fietspad is!

D. Elzinga zei:
Nou, het peloton dat ik vandaag tegenkwam nam hier gewoon de binnenbocht...

Eigenlijk vind ik dat je in een plaats met de naam Spakenburg ook gewoon moet fietsen.

D. Elzinga zei:
Jurriuit zei:
D. Elzinga zei:
Nu het weer zonniger wordt komen de malloten op racefietsjes ook weer tevoorschijn(n)
Thanks voor de heads up, ik ga midden op de weg fietsen voortaan (y)

Nou, het peloton dat ik vandaag tegenkwam nam hier gewoon de binnenbocht...

Dus ze volgden gewoon de lijn van Google Street View? :p

Geelhoed zei:
Eigenlijk vind ik dat je in een plaats met de naam Spakenburg ook gewoon moet fietsen.

Maar niet op zondag, want fietsen lijkt teveel op werken en dat mag daar niet!

Er is mij gistereen twee keer gevraagd of het de eerste keer dit jaar was dat ik open reed.

Gistermiddag weer eentje onder het motto zinloos links: bebouwde kom, 2 dames in een Twingo-achtig-iets, na een kruising gaat de weg naar 2 rijstroken, dames gaan meteen naar links en blijven daar iets van 35-40 rijden. Nouja, links, een behoorlijke vrije invulling van links, de rechterwielen zaten meer dan de helft van de tijd rechts van de middenstrepen. En zo reden de dames gedurende de kleine kilometer tot aan het volgende kruispunt. Waar de weg net voor het kruispunt weer naar 1 strook gaat, om pas daarna een afritje naar links te krijgen. En die moesten de dames natuurlijk uiteindelijk hebben.

§anitarium (vanuit een telefooncel) zei:
Gistermorgen had ik een lekkere driftkikker achter me rijden in een New Beetle. Het was erg mistig en ik reed op de Wylerbaan tussen het Duitse Wyler en het Nederlandse (discutabel) Groesbeek. Dat is hier. Deze weg is vrij smal en heuvelachtig, zonder belijning aan de kant van de bermen. Velen gebruiken deze weg een beetje als rallyparcours. Zoals ik al schreef, het was gisterochtend erg mistig en ik reed achter een paar andere auto's met een gangetje van zo'n 60/70 km/h. Ja, je mag hier 80 km/h, maar dat is meestal, maar vooral in de mist, totaal onverantwoord. Toch doemde er plotseling een New Beetle in mijn achteruitkijkspiegel op. Deze meneer reed al half op de andere weghelft, ik had het idee dat hij aan het kijken was of hij kon gaan inhalen. Dat was dus als idiote actie nummer 1.

Vervolgens kom ik op de kruising met de Molenweg, dit is een erg onoverzichtelijke kruising. Van rechts komt verkeer net van over een heuvel aan, je ziet ze dus echt pas op het laatste moment. Van links komt het verkeer de heuvel op en dit is wel goed te zien, maar hier komen ook veel fietsers vandaan. Het was gisterochtend op dat punt erg druk, vooral van links. Ik sta op een gegeven moment te wachten om naar links te gaan. Het duurde even voordat ik een gaatje zag: van rechts kwam niks, van links kwam een auto die af wilde slaan. Ik zag zijn knipperlicht ietsje laat, waardoor ik dus ietjes laat ging optrekken om linksaf te slaan, goed in de gaten houdend of er toch niet iets van rechts over de heuvel aan kwam. Gaat meneer New Beetle meteen toeteren! Idiote actie nummer 2! Ik tik even mijn rempedaal aan om te laten weten dat hij niet zo opgefokt moet doen, misschien nutteloos, dom, idioot. Maar goed, ik wist even niets anders om meneer mijn mening te laten weten.

Vervolgens rijden we over de Molenweg door Groesbeek en meneer New Beetle zit opeens op mijn achterbank lijkt het wel, zo dicht zit hij achter mij! Idiote actie nummer 3! Nu voer ik ook een idiote actie uit en ik trap een paar keer flink op mijn rempedaal. Ja, stom, ik weet het. Ik had me er eigenlijk niets van moeten aantrekken, hooguit even de alarmlichten moeten aandoen. Remmen om bumperklevers af te schrikken vind ik eigenlijk een verkeerde actie, daar hebben we hier op het forum al vaker discussies over gehad. Mijn vriendin zat naast me en zei ook al dat ik hypocriet bezig was, ik spreek haar er ook altijd op aan dat ze vervelende achterliggers moet negeren. Daar heeft ze gelijk in. Maar goed, na mijn idiote actie wilde de meneer mij gaan inhalen, idiote actie nummer 4, want dit stukje Molenweg is echt heel erg kort. Er volgt vrij snel een kruising met verhoogde middenberm etc. Wat een klo[size=small]o[/size]tzak!

Eindstand idiote actie §ani versus Beetle 1 : 4.

Zo, ik ben mij ei weer even kwijt.

Volgens mij trekken de wegen daar dat soort gedrag aan. De Derdebaan en Zevenheuvelenweg hebben ook zo'n aantrekkingskracht op dat soort figuren. Het zijn mooie wegen om te rijden, alleen jammer dat er zo gejakkerd wordt.

Was dat toevallig een zwarte New Beetle met een KLE-NL kenteken? Verlaagd, BBS 17 of 18 inch velgen (te groot voor de auto iig), permanent mistlicht voor aan? Want die jakkert daar wel vaker, die heb ik al een paar keer achter me gehad als ik vanaf de Derdebaan de Wylerbaan op wil. Altijd toeteren en duwen, nooit ook maar 2 sec geduld.
Ik laat 'em er altijd maar zo snel mogelijk langs, dan ben ik er vanaf. Al moet-ie niet verwachten dat ik kom helpen om hem van om een boom weg te peuteren.

@ Mergelsberg: De Zevenheuvelenweg vind ik ook een lekkere en mooie weg om te rijden, maar staat ook wel bekend om de ongevallen die daar plaatsvinden. De Wylerbaan is gewoon te smal om te crossen (al helemaal in dichte mist), maar toch doen velen dat daar. Mijn vriendin rijdt daar vaker en wordt eigenlijk altijd wel ingehaald door een stel malloten. Ondanks dat ik een kentekenfreak ben, heb ik bij die bewuste New Beetle niet eens op het kenteken gelet, ik was te verbouwereerd vanwege zijn verkeersgedrag, maar aangezien ik vanuit de richting DLD kwam, is de kans groot dat het een KLE-NL'er was.

Vanochtend was ik wat aan de late kant onderweg naar mijn werk, dus ik had vrij stevig de vaart er in op de N322 (100km/u autoweg). Zie ik ter hoogte van de afslag Winssen iets wat lijkt op een Smart, maar dan toch net niet en het ging ook niet erg vlot.

Je raadt het al, een brommobiel en wat doet opa in zijn brommobiel? Inderdaad hij knalt em zonder richting aan te geven over het eerste blokje zo de autoweg op. Het was dat ik het al zag aankomen dat er een enorm snelheidsverschil zou zijn en dus al vaart aan het minderen was, maar dat-ie em er zo voor zou gooien daar had ik toch niet op gerekend.
Ik dacht dat hij wel zou uitkijken en mij (er reed niets achter mij) nog wel voor zou laten gaan, dus ik kom met 65 aan rollen als hij met amper 20 ineens dat tupperware doosje voor me gooit.

Toegegeven ik had dat beter moeten inschatten, van iemand die blijkbaar een bord autoweg negeert kan je verwachten dat diegene volkomen gespeend is van enig verkeersinzicht. Gelukkig bestaat er ABS en ESP en bijna raak is nog altijd mis, maar het scheelde niet veel.

Van de week was de binnenstad afgesloten hier in Amersfoort, waardoor de stadsring helemaal vaststond. Als er dan ook nog mensen het kruispunt blokkeren, zodat anderen gaan doorgang krijgen, hebben zij het toch niet helemaal begrepen...

De zondag deed zijn weer eer aan voor een aantal mensen op de weg.

Eerst vlak voor 14:00 uur van de A6 (vanaf Almere-Stad) de A27 op. Ik geef keurig richting aan, pak de uitvoegstrook, zie dat een aantal auto's wel rechtdoor moet en geef dus wat gas bij. Ben ik net ter hoogte van een busje, ruim voorbij het midden van de uitvoegstrook bedenkt de chauffeur dat hij toch eigenlijk ook naar rechts moet. Geeft nog richting aan, maar doet dat tegelijk met een ruk aan het stuur. Gelukkig was de vluchtstrook vrij.

Later op de middag, even na 5 uur iemand die op een provinciale weg stil gaat staan om een foto van een paar geitjes in de wei te nemen (en daarbij dus het achteropkomende verkeer laat remmen/uitwijken.

Nog weer wat later op de A27 (t.h.v. Utrecht, richting Hilversum) haal ik een donkergroene Seat in. Die geeft vervolgens gelijk gas en wil mij weer inhalen. Ik rij op de cruisecontrol en de Seat blijft net naast mij hangen. Bij Overvecht wordt het van 3-baans een 2-baansweg en dus laat hij het gas los en voegt achter mij in. Op zich nog heel netjes hoewel ik denk dat als je een inhaalactie begint je die ook door moet zetten.
Vervolgens blijft de Seat op ruime afstand achter me terwijl ik meerdere keren naar de rechterbaan ga. Nog steeds op cruisecontrol en op het moment dat ik net een treintje inhaal zet de Seat aan en begint te drukken.
Ik rij nog steeds met de cruisecontrol en pak het eerste gat dat ik zie om de plotseling haastrijder er voorbij te laten. Die gaat me voorbij, komt vlak voor me naar rechts en begint te remmen?!?!
Ik moet ook remmen, zie dat er links niets aan komt, ga dus naar links, geef weer gas en als ik ter hoogte van zijn achterbumper ben wil ie weer naar links komen. Flink getoeterd en toen bleef hij op zijn eigen baan (m'n voet hing al boven de rem). Hij kijkt wat verongelijkt als ik 'm inhaal alsof ie niet snapt waarom ik toeterde. Ik haal hem en nog een auto in, ga weer naar rechts en hij haalt me in (zeker 150+) om 3 auto's voor mij tussen 2 auto's door naar de uitvoegstrook te duiken. Bij de achterste auto zie ik remlichten aangaan, zal ook wel zijn geschrokken van die onbesuisde actie.
Rare vogels heb je toch.

Ik zie steeds vaker bestuurders met witte dopje in hun oren rondrijden. Die luisteren neem ik aan naar muziek via hun ipad of iphone. Ik snap niet dat je zo auto kunt rijden, in mijn optiek erg gevaarlijk, ook omdat er onder het rijden vermoedelijk naar nummers wordt gezocht of anders even een sms of tweet wordt getypt (vrouwen met twee handen tegelijk).

Soms zie je zelfs mensen met een heuse koptelefoon op hun oren. Kun je hier eigenlijk een bekeuring voor krijgen (ja mag er immers vanuit gaan dat er ook muziek wordt afgespeeld)?

rzasa zei:
Ik zie steeds vaker bestuurders met witte dopje in hun oren rondrijden. Die luisteren neem ik aan naar muziek via hun ipad of iphone. Ik snap niet dat je zo auto kunt rijden, in mijn optiek erg gevaarlijk, ook omdat er onder het rijden vermoedelijk naar nummers wordt gezocht of anders even een sms of tweet wordt getypt (vrouwen met twee handen tegelijk).

Soms zie je zelfs mensen met een heuse koptelefoon op hun oren. Kun je hier eigenlijk een bekeuring voor krijgen (ja mag er immers vanuit gaan dat er ook muziek wordt afgespeeld)?

Hmmm, lijkt me in ieder geval dat wanneer je rijdend met een mobieltje in je hand zit al gepakt kunt worden door de pliesie. Bekeuring hiervoor staat op € 180.

Daarnaast kun je, als je het erg bont maakt, ook nog eens obv artikel 5 gepakt worden. Gevolg: rijbewijs ingevorderd en hoogswaarschijnlijk aangemeld worden voor een EMG.

Daarnaast zie ik het rijden met een koptelefoon op niet minder gevaarlijk in dat het rijden met de radio op de spreekwoordelijke stand 10. Ook in die situatie word je afgeleid door de muziek, en zul je moeilijker de volledige aandacht bij het verkeer kunnen houden.

rzasa zei:
ook omdat er onder het rijden vermoedelijk naar nummers wordt gezocht of anders even een sms of tweet wordt getypt (vrouwen met twee handen tegelijk).
Heerlijk he, lekker ongefundeerd wat veronderstellingen poneren? :T

Om te sms-en heb je natuurlijk geen oordopjes in je oren nodig, dat kan ook prima zonder. Een ander nummer zoeken met de huidige multimediasystemen ook een inspannende klus zijn, sterker nog: al sinds er autoradio's zijn, zijn er ook ongelukken doordat mensen daar mee bezig zijn in plaats van met het verkeer. En ik ken zat mannen die met twee handen typen, hele mails zelfs onder het rijden, want drukdrukdruk!

Dopjes in de oren kunnen wel afsluitend werken ten opzichte van geluiden van buitenaf, hoewel een stereo op 10 inderdaad je ook behoorlijk oostindisch doof maakt natuurlijk.

Tenslotte: bij een iphone (en ook andere telefoons) zitten de bediening van de basistelefoonfuncties en een microfoon ingebouwd in de hoofdtelefoon. Het kan dus prima zo zijn dat die mensen helemaal niet naar muziek luisteren via hun iPhone, maar het ding als headset gebruiken, om handsfree te kunnen bellen mocht dat nodig zijn.

bat zei:
rzasa zei:
ook omdat er onder het rijden vermoedelijk naar nummers wordt gezocht of anders even een sms of tweet wordt getypt (vrouwen met twee handen tegelijk).
Heerlijk he, lekker ongefundeerd wat veronderstellingen poneren? :T

Ongefundeerd? Nee toch? Ik zie iemand met oordopjes in die aangesloten zijn op een iphone die op dat moment in de hand wordt gehouden en bediend wordt, dan ga ik ervanuit dat er of naar nummers wordt gezocht of ge-sms-t wordt.

Ah, maar dát schreef je in je vorige post niet. ;)

Je verhaal blijft een beetje rammelen: is het afspelen van muziek nu het probleem, of het bedienen van het apparaat? Dat laatste lijkt mij het geval, het dragen van een koptelefoon niet persé.

Hoort parkeren ook bij verkeer? En graafmachines dan? Op zich niet erg als je vanwege werkzaamheden net letterlijk de halve straat (en de helft van de parkeergelegenheid) eruit hebt geveegd, maar om je werktuig dan zo achter te laten, terwijl je dat ook 10 meter verderop achter het hek kunt doen...

02042011066.jpg

Gisteravond heb ik even goed mijn reactievermogen en remmen kunnen testen. Om een rijtje vrachtwagens te kunnen inhalen was ik mooi op tijd al naar links gegaan. Ik reed zo'n 125-130 op de teller (ja, foei, mocht maar 120) en was bijna bij de achterste vrachtwagen, toen deze besloot dat ie best nog wel even voor mij in kon halen. Vol in de remmen dus, ik heb nog nooit de achterbumper van een oplegger zo van dichtbij gezien onder het rijden... Het ging allemaal net goed, maar heb echt even een paar minuten bij moeten komen van de schrik. Wat een enorme oetlul.

bat zei:
Gisteravond heb ik even goed mijn reactievermogen en remmen kunnen testen. Om een rijtje vrachtwagens te kunnen inhalen was ik mooi op tijd al naar links gegaan. Ik reed zo'n 125-130 op de teller (ja, foei, mocht maar 120) en was bijna bij de achterste vrachtwagen, toen deze besloot dat ie best nog wel even voor mij in kon halen. Vol in de remmen dus, ik heb nog nooit de achterbumper van een oplegger zo van dichtbij gezien onder het rijden... Het ging allemaal net goed, maar heb echt even een paar minuten bij moeten komen van de schrik. Wat een enorme oetlul.

Dat doen die grapjassen (en ook gewone auto's trouwens) ook regelmatig in Duitsland, is zo lekker als je wat harder mag nog dan 120... Als ik 3 stroken ter beschikking heb en ik er niemand mee in de weg zit, haal ik die kolossen lieven in met een strookje "buffer", want op 20 meter van 160 terug naar 90 is niet echt lekker. Tenzij je van adrenalinestoten houdt, natuurlijk...

Natuurlijk vind ik mezelf, net als zoveel andere automobilisten, beter rijden dan de rest. Ik let altijd goed op, neem nooit voorrang, maak snelheid voordat ik de snelweg oprijdt, verleen voorrang aan voetgangers en fietsers als ik afsla.... maar ja, zelfs het beste paard van stal struikelt wel eens.

Ik rij vanaf de Zuilense Ring de A2 op, richting Amsterdam. Twee stroken die samengaan met 3 stroken. Ik doseer mijn snelheid zodat ik vanaf strook 2 tussen een bestelbusje (achter me) en een vrachtwagen (dus voor me) kan doorschuiven naar strook 3. Ik reed al wat harder dan de vrachtwagen voor me, die nog niet naar rechts was gegaan en dacht wel dat ik gelijk door kon steken naar strook 4. Daar reed toch nog niets, ik werp nog een korte blik over mijn schouder, een TE korte blik blijkbaar.
Getoeter, dus ik stuur iets terug, gas los en een zwarte/donkerblauwe Peugeot station (306?) raast langs me heen. Reed die nou al op de 4e strook of kwam ie net terug van de 5e? Ik had 'm echt niet gezien, ondanks de blik over mijn schouder, ondanks dat ik al vanaf strook 2 aan het kijken was wat er allemaal nog meer rond reed, ondanks dat ik mijn spiegel keek.

Zoals Smilie al in een ander draadje schreef - een ongeluk zit in een klein hoekje en is gebeurd voor je er erg in hebt. Gelukkig bleef het hier bij kortstondig trillende handjes :)

Mocht je de bestuurder zijn van de Peugeot en dit lezen: sorry, ik had je echt niet gezien.
Mocht je een collega zijn en dit verhaal vandaag horen van de andere kant, breng dan alsjeblieft mijn excuses over.

Vanochtend op het stukje van 15 km van thuis naar mijn werk...

Van de A27 bij Rijnsweerd eraf, links voorsorterend om de Waterlinieweg op te rijden. Ik zit op de rijstrook voor linksaf ter hoogte van een witte VW Crafter die op de strook voor rechtsaf zit. De VW-piloot besluit om toch de rijstrook voor links op te rijden (waar ik dus al naast hem rijd), en gooit het stuur naar links. Gevolg, ik moest flink in de ankers om brokken te voorkomen. Moeilijk hè, kijken...

Op de Waterlinieweg ter hoogte van de afslag Hoograven komt in eens een Audi A4 Cabrio mij voorbij knallen over de linkerrijstrook en gooit vervolgens zonder op of om te kijken het stuur naar rechts om vervolgens vanaf de uiterste linkse strook naar de uiterste rechtse uitvoegstrook over het verdrijvingsvlak richting Hoograven te rijden. Waarom niet gewoon netjes van tevoren al naar de rechter rijbaan gaan en dan de uitvoegstrook op tijd pakken?

Waterlinieweg af rechtsaf de rotonde bij Hoograven om de A12 Den Haag op te rijden. Achter mij rijdt een gare blauwgroenige Toyota Starslet. Het is druk, ik wil netjes uitvoegen, en wat doet de Starletrijder? Knalt over het verdrijvingsvlak heen bij het uitvoegen en haalt mij vervolgens rakelings in terwijl ik al half aan het uitvoegen ben.

Wat is het vandaag? Nationale Kamikazedag? :(

Een klein peloton wielrenners dat meende dat ze op een 80km weg niet op het naast gelegen (brom)fietspad hoefden te rijden. Uiteindelijk heb ik net zo lang op de claxon gehangen tot ze voldoende ruimte maakten voor mij om te kunnen passeren zonder de doorgetrokken streep te hoeven overschrijden.

Als ik bij het team verkeershandhaving had gewerkt hadden ze van mij allemaal, stuk voor stuk, een boete gekregen voor het niet volgen van het verplichte fietspad. En daar bovenop nog eventuele boetes voor niet kunnen identificeren etc.

Hoewel ik me kan voorstellen dat het niet lekker fietsen is als je constant langzamere fietsers moet inhalen, vind ik dat geen excuus om dan maar een nog veel gevaarlijker situatie te creëren. Tussen een wielrenner en een ik-geniet-van-het-mooie-weer fietser zit hooguit 20km/u snelheidsverschil. Tussen een auto of motor en een wielrenner begint het verschil bij 40km/u op zo'n weg.

Overigens is het wel typisch te noemen dat het negeren van een verplicht fietspad slechts 40 euro kost, terwijl je niet kunnen identificeren 70 euro kost. Niet echt het voorbeeld van het boetebedrag aanpassen aan het gevaar van de overtreding.

Terug
Bovenaan