Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Vanochtend: weg met twee rijstroken, rotonde met eveneens twee rijstroken, weg na de eerste afslag van de rotonde ook twee rijstroken.

Autootje reed al behoorlijk vlot, links. Ik reed rechts, achter een bestelbus. Bus remt af voor de rotonde, ik iets later ook. Op het moment dat er nog net iets meer dan een autolengte tussen de bus en mij zit, geeft het autootje links gas en drukt hem er zo tussen en gaat vervolgens vol in de remmen, want de bus reed natuurlijk fors langzamer. Met flink bijremmen kon ik nare gevolgen net voorkomen.

Dat op zich was al een bijzondere actie. Maar goed, mensen realiseren zich soms pas op het laatste moment dat ze eigenlijk rechts moeten zitten. Na de rotonde ging het autootje echter weer gewoon naar de linkerrijstrook, om daar ook gewoon te blijven rijden.

Wat bezielt je dan om zo'n gevaarlijke actie te ondernemen, terwijl het helemaal niet nodig is?

Blik_op_wielen zei:
Joël D. zei:
den Voetstuk zei:
(...) Controleer die verdomde dode hoek eens. (...)

Hoe? :)

Op de volgende manier: https://www.youtube.com/watch?v=hf7q3hdpWyM :)

Ook leuk trouwens... Gisteren stond er een aardige file bij het verkeerslicht omdat 1 rijstrook voor rechtdoor was afgesloten. Deze rijstrook was afgesloten doormiddel van een hek op de rijstrook met daarop een pijl naar rechts. Iedereen hield zich daar netjes aan totdat een auto besloot om "gewoon" om het hek heen te rijden en dus op de tweede rijstrook te gaan staan. En ja, toen was het hek van de dam en stonden er opeens 7 auto`s achter de slimmerik.
Vandaag weer zo`n soortgelijk gevalletje. Er stond een rijtje voor het verkeerslicht voor rechtsaf welke dus op rood stond. Even later rijdt een andere auto me heel rustig links voorbij die vervolgens gewoon rechtsaf slaat door gebruik te maken van het verkeerslicht voor rechtdoor en linksaf.

Mijn reactie mag dan laat zijn, maar de situatie is zeer herkenbaar. En met de 'dode hoek' controleren bedoel ik natuurlijk dat men even opzij kijkt, in plaats van de spiegeltjes controleert.

Gisterochtend op de A9. Ik haal een vrachtauto in, 114 op de cruisecontrol waar je 100 mag (ja, fout, mag niet, maar daar gaat het nu even niet om).

In mijn spiegel zie ik al een grijs mercedesbusje aankomen die zoals verwacht op mijn achterbumper gaat hangen. Zodra ik kan ga ik weer naar rechts zodat het busje door kan rijden. Die gaat echter ook naar rechts en blijft vlak achter me hangen.

Ik heb er echt een hekel aan als iemand zo zinloos achter mijn bumper hangt dus ik druk mijn cruisecontrol uit en rem dus langzaam af, zelfs totdat de km-teller 90 k/u aangeeft. Pas toen dacht de bestuurder van het busje dat het wel erg langzaam ging en haalde me in.

's Middags terug naar huis op de A2 in de file. Ik moest er af bij de Zuilense Ring (noordkant van Utrecht) maar reed op dat moment nog op baan 4 - nog wel ruim voor de afslag. Ik begin dus al te kijken waar wat gaten vallen zodat ik zonder al te veel problemen vast door kan schuiven naar rechts. Naast mij een flink gat, dus ik ga naar rechts.
Op dat moment beginnen alle 4 de banen snelheid te verminder en best wel sterk. Dus ik rem en kom tot stilstand. Het gat tussen mij en mijn achterligger werd snel kleiner, de Range Rover waar ik voor was gedoken lijkt niet door te hebben dat iedereen stil staat. Ik hou mijn hoofd vast tegen de steun en probeer me te ontspannen - op het laatste moment heeft de bestuurder het door en remt met volle kracht - gepiep en komt volgens mij op een paar centimeter achter mijn trekhaak tot stilstand.
Meneer bleek druk bezig met de telefoon en als ik even later nog een baan naar rechts ben en hij me inhaalt zie ik uit mijn ooghoek dat hij meer naar beneden kijkt dan naar de weg voor hem.

Oja, en dan nog ééntje van afgelopen weekend; Scenic had zijn mistlampen vóór aan, ik sein 1x met mistachterlicht, doet ie ze gelijk uit.
Blijkbaar kunnen ze wel luisteren... Terwijl de Mercedes taxi achter mij gewoon domweg zijn mistlampen aan bleef houden nadat ik het mistachterlicht constant had branden om hem te laten merken hoe verblindend zoiets is... Je hebt van die figuren.

Ton. zei:
Op de fiets mag je wel harder dan 30km/h in een 30 km/h zone.
Neen, je mag harder dan 50 bibeko, maar borden A1 gelden wel voor fietsers.

Kwam een leuk hiaat in het RVV tegen trouwens. Gehandicapten en speciale snorfietsen mogen op de stoep 6km/h. Maar in een 30 zone mogen ze er 30! :)

Geelhoed zei:
Ton. zei:
Op de fiets mag je wel harder dan 30km/h in een 30 km/h zone.
Neen, je mag harder dan 50 bibeko, maar borden A1 gelden wel voor fietsers.

Toch kan ik alleen in de boetebase vinden dat het 40 euro kost als je niet stapvoets rijdt in een erf. Niets anders over snelheden (op de fiets).

Ik hoorde vorige week dat er een herziening aankomt van het RVV, dus iets meer dan een periodieke update. Weet niet precies hoe en wat.

den Voetstuk zei:
Mijn reactie mag dan laat zijn, maar de situatie is zeer herkenbaar. En met de 'dode hoek' controleren bedoel ik natuurlijk dat men even opzij kijkt, in plaats van de spiegeltjes controleert.

Vandaag ook weer zo`n geval. Een bestelwagen met buitenlands kenteken sloeg rechtsaf, zonder richting aan te geven, met een fietser die vlak naast de auto reed. Volgens mij zat die fietser nog niet eens in de dode hoek dus misschien deed de bestuurder het wel moedwillig. In ieder geval snap ik niet dat de bestuurder niet even de moeite nam het schakelaartje voor z`n knipperlicht om te zetten, als 'ie een fout maakt kan die fietser het dan misschien nog goed maken.

Gisteren reed er weer eens een auto zonder verlichting in het donker. De auto reed voor een motor waar ik weer achter reed dus kon ik geen seintje geven. Na een eindje rijden kwamen we aan bij verkeerslichten waarbij de "onzichtbare auto" achter een andere auto kwam te staan. De bestuurder van deze auto opende zijn portier om te gebaren naar zijn achterligger maar de lampjes, zowel van de auto als in het hoofd van de bestuurder, gingen nog niet branden. Gelukkig hadden de gebaren wel iets geholpen want de auto zonder verlichting stopte bij de eerstvolgende bushalte en toen ik langsreed (waarbij ik nog een ram op de claxon gaf voor een extra seintje) zag ik in mijn binnenspiegel eindelijk de koplampen aanfloepen.

Het viel me overigens echt op dat vanuit het hele rijtje tegenliggers geen enkele keer een seintje is gegeven, een slechte zaak als je het mij vraagt.

Ton. zei:
Toch kan ik alleen in de boetebase vinden dat het 40 euro kost als je niet stapvoets rijdt in een erf. Niets anders over snelheden (op de fiets).

In boetebase en in het feitenboekje staat het niet inderdaad. Maar dat is niet de wet he...

Geelhoed zei:
Ton. zei:

In boetebase en in het feitenboekje staat het niet inderdaad. Maar dat is niet de wet he...

Wel een onderdeel van de handhaving. Artikel 5 voor te hard fietsen binnen de bebouwde kom?

Eenvoudigweg bord A1 maximumsnelheid.
Dat geldt voor iedereen.
Artikelen 20 en 21 zijn slechts voor motorvoertuigen maar het bord niet

Geelhoed zei:
Dat geldt voor iedereen.
Maar hoe wil een fietser zijn of haar snelheid controleren, als 85% van de fietsers geen kilometerteller heeft?
Je hebt dan wel van die klikborden die aangeven hoe hard je gaat, maar veel mensen (racefietsers, mountainbikers en ik ook af en toe) gebruiken die voornamelijk als dragstrip, om te kijken hoe hard ze kunnen sprinten.

Rickenbacker4003 zei:
Maar hoe wil een fietser zijn of haar snelheid controleren, als 85% van de fietsers geen kilometerteller heeft?
Hoe doen ze dat op erven?

Geelhoed zei:
Rickenbacker4003 zei:
Hoe doen ze dat op erven?
Door daar hun snelheid aan te passen zodat eventueel gevaar ontweken kan worden.
Maar gaat dat verbod ook op bij 30 km/u wegen met apart fietspad (zoals bij ons in de wijk)?

Geelhoed zei:
Dat geldt voor iedereen.

En dan?
Wel in overtreding maar geen proces verbaal?

Dat vermoed ik wel ja.

Nog een:

Mag je door oranje rijden als je nog kunt stoppen?
En kan je daar een feitcode of boetabase bedrag bij vinden?

Gister rijd ik weg van stage, komt er ineens een Caddy om de hoek zetten die op mijn weghelft de bocht neemt. Komt gewoon recht op mij af die idioot, 2x toeteren hielp gelukkig nog wel!

Gisteren op de fiets, ik rijd op de rotonde en wordt bijna van mijn sokken gereden door een jonge 206 bestuurder. Die wijst naar me en lijkt boos. Daar moet ik het fijne van weten dus ik stop en ga naar zijn raam.
"Heb jij geen handjes?"
-Pardon?
"Je moet je hand uit te steken als je linksaf gaat!"
-Nee hoor, ik blijf op de rotonde.
"Jawel, kijk maar je gaat links"

Hij wijst naar de plek waar ik vandaan kom en realiseert plots dat het IQ verschil misschien toch een beetje te gortig is.
"Oh ja, nee, toch, maar..."
-Fijn, dank u wel
En ik fiets weg, hoor ik achter me nog roepen
"Ik mag toch ook wel eens een foutje maken?"

Nee, dat mag je niet als ik voor je auto rijd, en zeker niet als je me dan ook nog de les wilt lezen.

Een tijdje terug stond ik op een drukke kruising te wachten. Achter mij stond een auto met een stel. Toen ik geen gebruik maakte van een krap gaatje om over te steken, zag ik in mijn binnenspiegel dat de vrouw van woede zulke epileptische bewegingen zat te maken, dat het meisje uit The Exorist zou zeggen: "cool down lady!"o_O

Geelhoed zei:
Gisteren op de fiets, ik rijd op de rotonde en wordt bijna van mijn sokken gereden door een jonge 206 bestuurder. Die wijst naar me en lijkt boos. Daar moet ik het fijne van weten dus ik stop en ga naar zijn raam.
"Heb jij geen handjes?"
-Pardon?

Hij wijst naar de plek waar ik vandaan kom en realiseert plots dat het IQ verschil misschien toch een beetje te gortig is.
-Fijn, dank u wel

Nee, dat mag je niet als ik voor je auto rijd, en zeker niet als je me dan ook nog de les wilt lezen.

Tja, zal dat moedertje met haar naast haar fietsende dochtertje gister ook wel gedacht hebben. Gewoon jezelf voor de vrachtauto gooien die al op de rotonde reed. Ga je onder de vrachtauto door dan is de chauffeur toch fout.

Geelhoed zei:
"Heb jij geen handjes?"
-Pardon?

-Fijn, dank u wel

Moet je dan alleen je hand uitsteken als je de rotonde verlaat?
Ik doe geen handen uitsteken op het moment dat ik erop ga, maar wel als ik de tweede of derde afslag moet hebben, maar dat schijnt heel erg verwarrend te zijn voor automobilisten; als ik de juiste afslag heb, geef ik aan dat ik naar "rechts/rechtdoor" ga door mijn rechterhand uit te steken, maar dan gaat het verkeer juist stilstaan. Of denken ze dat ik denk dat je met rechts aan moet geven dat je naar links gaat?

Gisteren reden we hier op de rechter strook (voor rechtdoor), naast ons een auto voor linksaf die ongeveer dezelfde snelheid had. 80 km/h was duidelijk niet snel genoeg voor sommigen, want er kwam een verlaagd Golfje 3 voorbij aan de rechterkant, over de busstrook met duidelijk een flink te hoge snelheid. Na die manoeuvre schoot hij alsnog naar links en pakte een rood licht mee om nog een voordeel te hebben van zijn idiote inhaalactie... :rolleyes:
Mijn vader, die vaker rondrijdt in Zeist, zei dat het bekenden voor hem zijn. Ze rijden altijd alsof ze de koning van de weg zijn.

Minimalist zei:
Een tijdje terug stond ik op een drukke kruising te wachten. Achter mij stond een auto met een stel. Toen ik geen gebruik maakte van een krap gaatje om over te steken, zag ik in mijn binnenspiegel dat de vrouw van woede zulke epileptische bewegingen zat te maken, dat het meisje uit The Exorist zou zeggen: "cool down lady!"o_O

:)
Dan weet je wat instructeurs meemaken tijdens het rijles geven.
Ik moet zeggen dat het de laatste jaren meer voorkomt. Wat dat betreft klopt het algemene beeld.

Bartus G. zei:
Met de auto geef ik van tevoren ook vast richting aan naar links als ik de derde afslag neem .
Is dat met de fiets anders?
Laat Geelhoed dit maar niet lezen :)
Wettelijk gezien moet je alleen richting aangeven als je de rotonde verlaat. En dat is op de fiets niet anders.

Kilometervreter zei:
Ik moet zeggen dat het de laatste jaren meer voorkomt. Wat dat betreft klopt het algemene beeld.

We kwamen van de snelweg, dus de eerste les zal het niet geweest zijn.

Geelhoed zei:
Kilometervreter zei:

Ik zie eigenlijk niet in wat je hiermee wilt zeggen. Die lesauto doet op een wat laat moment zijn richtingaanwijzer aan, en rijdt wat voorzichtig, maar verder? En bovendien, het is een lesauto, je kunt verwachten dat die niet op jouw niveau kan autorijden :p

Beetje wijfelend inderdaad, ik nam voldoende ruimte dacht ik, maar moest toch bij het remmen voor parkeren nog flink uitwijken. Volgende keer nog meer ruimte laten.

Ja, bij lesauto's neem ik altijd iets meer afstand dan strikt gezien noodzakelijk is. Ook zodat ik eventuele problemen met het schakelen op kan vangen door gewoon gas te lossen ;)

Dat was hier ook wel ruim het geval, maar de remactie had ik niet voorzien.

Dat was waarom ik twijfelde of het de eerste les was. Het CBR is om de hoek, dus meestal rijden er examenkandidaten of leerlingen die daar bijna aan toe zijn.

Nou ja, ik heb ook vaak zat de examenroutes gereden bij mijn ouders in de buurt. Ook toen ik daar nog niet aan toe was :p Als je het rijgedrag zo zag, hoop ik dat diegene of een slechte dag had, of een beginnende lesser was, want als dat niet zo is belooft dat niet veel goeds...

Gister even getankt en via het industrieterrein teruggereden.
Kerel in een paarse Polo (bouwjaartje ergens 2001 oid) reed eerst op normaal tempo voor me en ging steeds harder rijden :)
Ik volgde op 'gepaste' afstand, maar merkte wel dat hij een uitdaging zocht. Achja, dan kun je die krijgen :)

Uiteindelijk ging het flink wat rapper en hij kreeg door dat hij het niet ging redden. Vervolgens besloot hij de rotonde niet fatsoenlijk te nemen, maar af te snijden over de 'kinderkopjes'. Tot 2x toe ging het net goed voor hem, tot het 2-baans werd en ik simpel langszij kwam.
Even vriendelijk gelachen, maar zijn vriendin zat er niet al te vriendelijk bij. Naar mijn oordeel flink pissed over de caperiolen van vriendlief en in staat uit te stappen. :T

Ons wegen scheidde zich op dat moment doordat ik rechts ging op de 2baans rotonde, en hij rechtdoor.
Heb me wel weer even vermaakt :T

^^ En de volgende keer klapt er weer iemand tegen een boom en dan kunnen we weer roepen oh wat erg. Vervolgens vindt de politiek dat er iets aan gedaan moet worden en komen er nieuwe snelheidslimieten en drempels, want zoiets mag natuurlijk nooit meer gebeuren :rolleyes:

:) Tja, ik weet niet in hoeverre deze 20'er (veel ouder schatte ik hem niet) kan inschatten wat zijn Polo nog wel of niet aan kan qua snelheid en wegligging, maar ik vond dat hij rap zat de rotonde (die ik overigens wel normaal nam, met gangetje 50) afsneed over de kinderkopjes.

Locatie was hier: klik

Zo te zien worden die kinderkopjes wel vaker gebruikt als rijbaan. Is ook niet zoveel mis mee toch?

vooral door vrachtverkeer, wat natuurlijk daar veel rijdt. Maar met de auto ontwijk ik ze liever, liggen toch vrij hoog tov asfalt en het hobbelt me teveel.
Polo+snelheid+wat te vlot stuurgedrag ging net goed :)

Geelhoed zei:
Kilometervreter zei:

Dan zou ik me toch nog eens wat verdiepen in het niveau van de instructeurs.;)

Geelhoed zei:
Dat was waarom ik twijfelde of het de eerste les was. Het CBR is om de hoek, dus meestal rijden er examenkandidaten of leerlingen die daar bijna aan toe zijn.

Er zijn ook examens die na 10 minuten afgebroken worden vanwege verkeersgevaarlijk rijden. Bovendien moet de kandidaat tegenwoordig zelfstandig rijden. De examinator geeft dan bijv. een parkeeropdracht. En dat geeft wel eens van dit soort acties.

Nietsvermoedend reed ik (en ik niet alleen) vanmiddag links de rij op de rechterstrook voorbij. Ik moest namelijk verderop over de rotonde linksaf en dacht dat de wegbeheerder wel niet voor niks 2 rijstroken zou hebben aangelegd. Op een gegeven moment bleek echter dat de twee rijstroken kort voor de rotonde (die ook 2 rijstroken had) toch samenvoegden. Ik had nauwelijks het bordje gezien dat dit aankondigde of één of andere pipo stuurde zijn auto vanaf rechts bruusk naar links, kennelijk om mij het doorrijden te beletten. Met flink remmen kon ik net een aanrijding voorkomen. Vervolgens ging het raampje open en kwam daaruit de arm van deze rijdende eigenrechter, met een gestrekte middelvinger. Dat heeft ie ruim twee minuten volgehouden, waarvan de helft terwijl de auto's voor hem inmiddels al weer waren gaan rijden en hij dus alle verkeer ophield met zijn heldhaftige rechtvaardigheidsactie.

Rickenbacker4003 zei:
Geelhoed zei:
"Heb jij geen handjes?"
-Pardon?

-Fijn, dank u wel

Moet je dan alleen je hand uitsteken als je de rotonde verlaat?
Ik doe geen handen uitsteken op het moment dat ik erop ga, maar wel als ik de tweede of derde afslag moet hebben, maar dat schijnt heel erg verwarrend te zijn voor automobilisten; als ik de juiste afslag heb, geef ik aan dat ik naar "rechts/rechtdoor" ga door mijn rechterhand uit te steken, maar dan gaat het verkeer juist stilstaan. Of denken ze dat ik denk dat je met rechts aan moet geven dat je naar links gaat?
Om nog hierover door te gaan: Ik rijd vnamiddag op een rotonde af, en ik geef dat ik naar rechts ga (ik hoef de rotonde niet over, maar sla gelijk rechts weer het fietspad op.) Geef dat duidelijk aan met mijn hand, ruim van tevoren. Kan iemand mij dan uitleggen dat een Chrysler Voyager vol, vol, vol in de remmen gaat voor mij, en een volle brake-test geeft aan de achterrijdende Twingo, terwijl nieteens de rotonde overga?

Vanavond is mijn vrouw van de weg af gereden door een bejaarde :(:(o_O Die haalde een vrachtwagen in waar dat dus totaal niet kon, waardoor Mw. StalenSnuitje geen andere optie had dan vol in de ankers te gaan en in de berm te parkeren.

Mocht iemand dus vanmiddag/vanavond op de N306 een bejaarde idioot hebben zien rijden en wél het kenteken hebben genoteerd/onthouden, dan hoor ik het graag.

Wat kan autorijden af en toe ingewikkeld zijn. Afgelopen zaterdag stond ik voorgesorteerd om rechtdoor te gaan. Toen het groen werd en ik op wilde trekken zag ik opeens een auto die voor rechtsaf voorgesorteerd stond ook vooruit rollen met het linker knipperlicht aan. Daarop gaf ik een seintje met grootlicht en ging ik er vanuit dat de auto soepel voor me in ging voegen. Helaas gebeurde er niks waardoor ik bijna stil kwam te staan en daardoor juist het acheropkomende verkeer zou kunnen hinderen in plaats van de doorstroming te bevorderen. Gelukkig gooide de twijfelende autobestuurder z`n rechterknipper aan om vervolgens rechtdoor te rijden (wat dus eigenlijk niet mag maar er ligt nog een rijstrook aan de overkant dus het kan wel...) en was het probleem weer opgelost. Helaas wist ik dat de rijstrook waar de auto op reed uitkomt bij een parkeergarage dus ging ik er vanuit dat 'ie elk moment toch weer voor me in wilde voegen. Toen de auto bijna bij het einde van de strook was en ik bij mezelf dacht "ah, hij gaat dus toch naar de parkeergarage" ging z`n linkerknipper toch aan. Helaas was het toen te laat en mocht 'ie gaan wachten tot ik en het treintje achter me hem voorbij was. Dit vind ik ook wel bij de idiote acties passen omdat dit soort miscommunicaties juist voor ongelukken kan zorgen.

Dat soort gesodemieter is nu precies waarom ik lieden op de verkeerde baan lekker laat staan knipperen. Je zaait alleen maar verwarring door te wachten of te stoppen, en als er iemand tegen jouw achterkant aan knalt heb je heel wat uit te leggen.

Terug
Bovenaan