Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Anderson zei:
Wat ik zoals zie zijn burgers die zelf hun plasje onverholen doen.

De media is er om dingen te belichten.

Dat zijn er een paar duizend. Hoeveel miljoen hoor je niet? En ik denk dat er genoeg op het net zitten om gewoon een potje te rellen, of aandacht zoeken.

Maar dat lijkt soms wel het meetpunt te zijn om die anderen ook in een hoek te zetten. Zelfde met de Marokkanen. Hoeveel draaien er niet gewoon mee in de maatschappij, die hoor of zie je niet. Ik mis dat wel eens, beetje positieve signalen.

De problemen met bepaalde bevolkingsgroepen zijn veel en veel groter dan naar buiten wordt gebracht door de daarvoor verantwoordelijke instanties.

Boppie zei:
Maar dat lijkt soms wel het meetpunt te zijn om die anderen ook in een hoek te zetten. Zelfde met de Marokkanen. Hoeveel draaien er niet gewoon mee in de maatschappij, die hoor of zie je niet. Ik mis dat wel eens, beetje positieve signalen.

Slecht/negatief nieuws levert meer aandacht/clics op.
Blijkbaar is het de tijdgeest om elkaar tot de enkels af te branden en vooral de tegenstellingen op te zoeken in plaats van de overeenkomsten.
Marokkanen hebben ook opgroeiende kinderen. En ook zorg dat deze kinderen later goed terecht zullen komen in de maatschappij.
Willen ook dat de problemen worden aangepakt. Daarin zijn ze in mijn ogen niet anders.

Boppie zei:
Anderson zei:
Wat ik zoals zie zijn burgers die zelf hun plasje onverholen doen.

De media is er om dingen te belichten.

Dat zijn er een paar duizend. Hoeveel miljoen hoor je niet? En ik denk dat er genoeg op het net zitten om gewoon een potje te rellen, of aandacht zoeken.

Genoeg, en er zijn er ook meer dan voldoende die wel netjes spreken. Wel zonde dat die ook binnen mijn vriendengroep wel zeggen dat veel mensen wat wantrouwend zijn in t begin. Iets wat gelukkig snel genoeg omslaat maar toch. Lijkt mij niet fijn om telkens daar overheen te moeten stappen.

Als je als Amsterdammer naar Rotterdam gaat heb je dat ook dat mensen je wantrouwend aankijken. Of een Limburger in Utrecht. Ik was onlangs paar weken in Paramaribo. Er zijn daar mensen die zitten je alleen maar aan te staren. Tja, dat heb je altijd. Als je dat niet wil moet je in je eigen kringetje blijven. Overigens, daar in Paramaribo diverse keren tot in de vroege ochtend op stap geweest. Totaal relaxte sfeer, geen grimmigheid, nooit gevoel van onveiligheid. Ik besprak dat met mijn zakenrelatie daar die hotels bezit. Zijn antwoord was: "tja, wij hebben hier geen Marokkanen he...."

FH126560 zei:
De problemen met bepaalde bevolkingsgroepen zijn veel en veel groter dan naar buiten wordt gebracht door de daarvoor verantwoordelijke instanties.

Negen van de tien personen die in de gevangenis verblijven zijn heteromannen, laat de Feministische Partij het niet horen. Zitten ze virtueel zo op 35 zetels.....

Wilders speelt met vuur door de rechtsstaat continu belachelijk te maken.

De man die de vrije meningsuiting zo hoog in het vaandel heeft tolereert dit niet in zijn eigen partij, zodra hij macht heeft zal hij de vrije meningsuiting van de ander beperken waar hij kan.

Wilders is gevaarlijk.

FH126560 zei:
Als je als Amsterdammer naar Rotterdam gaat heb je dat ook dat mensen je wantrouwend aankijken. Of een Limburger in Utrecht. Ik was onlangs paar weken in Paramaribo. Er zijn daar mensen die zitten je alleen maar aan te staren. Tja, dat heb je altijd. Als je dat niet wil moet je in je eigen kringetje blijven. Overigens, daar in Paramaribo diverse keren tot in de vroege ochtend op stap geweest. Totaal relaxte sfeer, geen grimmigheid, nooit gevoel van onveiligheid. Ik besprak dat met mijn zakenrelatie daar die hotels bezit. Zijn antwoord was: "tja, wij hebben hier geen Marokkanen he...."

In Nederland werden in 2013 125 moorden gepleegd (0,7 per 100.000 inwoners), vaak door een bekende, partner of ex.
In Suriname werden in 2012 33 moorden gepleegd (6,1 per 100.000 inwoners). Er wonen nog geen 600.000 mensen.
Maar het onderbuikgevoel van "een zakenrelatie" is uiteraard een belangrijker graadmeter voor het gevoel van onveiligheid dan de statistieken.

Amen.

Stuk uit de column van Bert Wagendorp van vandaag n.a.v. reactie Wilders van gisteren:

Hij is leider van een partij waarin hij elke vrijheid van meningsuiting heeft uitgebannen. Wilders is een strijder voor de vrijheid van meningsuiting die de vrijheid van meningsuiting van andersdenkenden zal inperken zodra hij daartoe de macht heeft.

Leiders als Wilders zie je overal in de wereld en in toenemende mate dichter bij ons. Ze verkondigen "ik spreek namens het volk", om vervolgens zodra ze de macht hebben (al dan niet via democratische weg) dissidentie (vanuit datzelfde volk) in welke vorm dan ook de mond te snoeren. Eerst via de media, via de rechterlijke macht en als laatste via het opsluiten van burgers via het "gezuiverde" rechtssysteem.

Wie dat nog niet herkend, en in Wilders niet dat soort leider herkend is ziende blind.

We zullen er nog wel eens aan terugdenken over 10-15 jaar als wij gedomineerd worden door de islam. Eurabië, dat wordt onze toekomst.

Ik zie meer gevaar in de verhuftering van de maatschappij. De probleemjongeren met Marokkaanse achtergrond zijn hier een uitwas van.

Ik denk dat dat komt door een gebrek aan toezicht, zie de berichtgeving over het politieapparaat. Mensen krijgen te weinig op hun kloten als ze het fout doen. Alles kan en mag en als iemand commentaar heeft dan is het een moraalridder en kan hij beter zijn bek houden.

Boppie zei:
Ik zie meer gevaar in de verhuftering van de maatschappij. De probleemjongeren met Marokkaanse achtergrond zijn hier een uitwas van.

Ik denk dat dat komt door een gebrek aan toezicht, zie de berichtgeving over het politieapparaat. Mensen krijgen te weinig op hun kloten als ze het fout doen.

Dan is het toch een goeie zaak dat Geert W. van de rechter op zijn kloten heeft gekregen?

Alles kan en mag en als iemand commentaar heeft dan is het een moraalridder en kan hij beter zijn bek houden.

Mensen eisen dus - in jouw redenering - teveel vrijheid voor zichzelf op, die ze anderen ontzeggen. Daar is de PVV dan een symptoom van.

herman m zei:
Boppie zei:

Ik denk dat dat komt door een gebrek aan toezicht, zie de berichtgeving over het politieapparaat. Mensen krijgen te weinig op hun kloten als ze het fout doen.

Dan is het toch een goeie zaak dat Geert W. van de rechter op zijn kloten heeft gekregen?

Alles kan en mag en als iemand commentaar heeft dan is het een moraalridder en kan hij beter zijn bek houden.

Mensen eisen dus - in jouw redenering - teveel vrijheid voor zichzelf op, die ze anderen ontzeggen. Daar is de PVV dan een symptoom van.

Zoals Geeft Wilders een symptoom is van de verhuftering. Ook daar speelt hij handig op in.

Herman, als je de PVV wil bestrijden dan zal je ook moeten begrijpen waarom Wilders het zo goed doet. Alleen maar zeggen dat ze slecht zijn heeft geen zin. Aangifte doen? Ondanks dat die mensen in de rechtbank gewonnen hebben, hebben ze eigenlijk al verloren op het moment dat ze de aangifte deden. Je moet naar het waarom gaan, waarom is Wilders zo groot en waarom weet hij zoveel mensen te bereiken. Door die redenen weg te nemen zal je Wilders wind uit de zeilen nemen. Ik denk dat dat de enige weg is, een taak weggelegd voor de politiek.

Ik zie ook een rol voor de maatschappij. Delen van de maatschappij geven hem steun, het is aan andere delen daar tegenin te gaan.

2 miljoen mensen schijnen op hem te willen stem zegt Wilders, dat betekent dat 11 miljoen niet op hem zullen stemmen.

Dan claimen dat je "het volk" vertegenwoordigt is een gotspe.

Boppie zei:
Zoals Geeft Wilders een symptoom is van de verhuftering. Ook daar speelt hij handig op in.

Herman, als je de PVV wil bestrijden dan zal je ook moeten begrijpen waarom Wilders het zo goed doet. Alleen maar zeggen dat ze slecht zijn heeft geen zin. Aangifte doen? Ondanks dat die mensen in de rechtbank gewonnen hebben, hebben ze eigenlijk al verloren op het moment dat ze de aangifte deden. Je moet naar het waarom gaan, waarom is Wilders zo groot en waarom weet hij zoveel mensen te bereiken. Door die redenen weg te nemen zal je Wilders wind uit de zeilen nemen. Ik denk dat dat de enige weg is, een taak weggelegd voor de politiek.

Dat klopt, je schiet er op zichzelf niks mee op als je je verzet tegen deze figuur en zijn club, als je verder geen alternatief hebt.
Maar dat betekent niet dat je niet het recht hebt om te zeggen dat je het een verwerpelijke figuur vindt.

Zoals ik al eerder heb gezegd begint "de oplossing" met flink investeren in de maatschappij, iets wat bijna bij wet verboden is omdat we geen eigen munt meer hebben en van de neoliberalen moeten streven naar een begrotingsevenwicht. Door dat "ideaal" gaat Europa naar de kloten, dat is inmiddels wel duidelijk.

herman m zei:
Zoals ik al eerder heb gezegd begint "de oplossing" met flink investeren in de maatschappij, iets wat bijna bij wet verboden is omdat we geen eigen munt meer hebben en van de neoliberalen moeten streven naar een begrotingsevenwicht. Door dat "ideaal" gaat Europa naar de kloten, dat is inmiddels wel duidelijk.
En zoals ik al eerder heb gezegd, "sinterklaas bestaat niet!". Het is in ons belang dat onze begroting op orde is. Dat staat helemaal los van de muntunie. In ons land heeft de begrotingsdiscipline van de afgelopen 20 jaar (samen met een periode van economische voorspoed) ons een enorme buffer gegeven tegen de crisis die we zijn tegengekomen.

Met of zonder muntunie was dit absoluut noodzakelijk. Als je ziet hoe andere landen omgegaan zijn met hun economisch voorspoedige tijden, die hebben nu het water al jaren aan de lippen staan. Enorme sociale problemen, mede veroorzaakt door het achterwege blijven van het op orde brengen van de staatsboekhouding in tijden dat het geld tot aan de hemelen reikte.

Dat wij ons aan de Brusselse (Frankfurtse) regeltjes hebben gehouden heeft ons een buffer gegeven die men zich niet lijkt te willen realiseren. Ondanks de flink gestegen absolute schuld staat onze relatieve schuld nog flink onder het hoogtepunt in 1994. En trekt onze economie weer flink aan, is de werkloosheid aan het dalen.

Kritisch zijn is goed, de zegeningen erkennen is zo mogelijk nog belangrijker om de juiste koers te blijven houden. Mensen maken elkaar helemaal gek, praten elkaar van alles aan. Europa gaat vooral daardoor naar de kloten.

Blijkbaar voelen deze mensen zich niet gehoord bij de gevestigde politieke partijen. Veel PVV stemmers willen denk ik helemaal niet op Wilders/PVV stemmen, maar die zien islam/Marokkanenprobleem/migratie niet terug bij hun "eigen" partij omdat het politiek niet correct is dat te duiden maar wat er natuurlijk wel degelijk is. Er zit voor een groot deel frustratie bij. Het is aan de bestaande partijen om dat op te pakken. PVV stemmers zijn voor het grootste deel geen randdebielen, die stemden daarvoor PvdA en VVD en noem maar op.

Anderson zei:
herman m zei:
En zoals ik al eerder heb gezegd, "sinterklaas bestaat niet!". Het is in ons belang dat onze begroting op orde is. Dat staat helemaal los van de muntunie. In ons land heeft de begrotingsdiscipline van de afgelopen 20 jaar (samen met een periode van economische voorspoed) ons een enorme buffer gegeven tegen de crisis die we zijn tegengekomen.

Met of zonder muntunie was dit absoluut noodzakelijk. Als je ziet hoe andere landen omgegaan zijn met hun economisch voorspoedige tijden, die hebben nu het water al jaren aan de lippen staan. Enorme sociale problemen, mede veroorzaakt door het achterwege blijven van het op orde brengen van de staatsboekhouding in tijden dat het geld tot aan de hemelen reikte.

Sorry Anderson, maar dat is niet hoe geld werkt.
De overheid is geen bedrijf of huishouden. Het tekort van de overheid is het overschot van de rest.
Overheden kunnen niet sparen (zie de spaarparadox).
Dat Nederland het relatief goed doet komt door de handelsbalans, niet door de begroting.
Check "MMT". https://neweconomicperspectives.org/bookstore

Geld werkt al helemaal niet door structureel over te spenderen (tezamen met een slechte belastingvordering). Zie Griekenland, Italië, etc.

Anderson zei:
Geld werkt al helemaal niet door structureel over te spenderen (tezamen met een slechte belastingvordering). Zie Griekenland, Italië, etc.

Dat is niet de oorzaak van de problemen daar.

herman m zei:
Anderson zei:

Dat is exact het probleem van de betreffende landen, de euro is voor hen een corset. Vroeger konden ze schulden maken, en als deze ze boven het hoofd groeiden devalueerden ze gewoon de munt. Weg schulden, maar ook weg spaartegoeden van de burgers. En dat willen ze nu met onze pensioenen doen, zij potverteren en wij bloeden. Draghi is helaas een echte Italiaan gebleken, je kunt niet straffeloos de geldpers aanzetten. Eens komt de rekening.

Natuurlijk dient er geïnvesteerd te worden in de economieën, maar niet overmatig. Zuid Europa moet hervormen, zo niet dan voorspel ik het einde van de euro. En dat is dan maar zo.

Anderson zei:

Precies, het cliëntelisme aldaar is de dood in de pot. Hoewel Nederlandse politici daar ook niet vies van zijn, maar dan achteraf.

Idefiqs zei:
herman m zei:
Anderson zei:

Dat is exact het probleem van de betreffende landen, de euro is voor hen een corset. Vroeger konden ze schulden maken, en als deze ze boven het hoofd groeiden devalueerden ze gewoon de munt. Weg schulden, maar ook weg spaartegoeden van de burgers. En dat willen ze nu met onze pensioenen doen, zij potverteren en wij bloeden. Draghi is helaas een echte Italiaan gebleken, je kunt niet straffeloos de geldpers aanzetten. Eens komt de rekening.

Natuurlijk dient er geïnvesteerd te worden in de economieën, maar niet overmatig. Zuid Europa moet hervormen, zo niet dan voorspel ik het einde van de euro. En dat is dan maar zo.

Waar bestaan die hervormingen uit?

Je doet alsof Zuid-Europese landen (en bijv. Ierland) geïsoleerde economieën zijn.
Je kunt het niet los zien van de andere economieën (de handelsbalans dus). Het tekort van bijv. Italië is het overschot van Duitsland.
Ook ga je er blijkbaar vanuit dat (bijv.) Nederlandse pensioenfondsen recht hebben op aanzienlijke rendementen op Zuid-Europees staatspapier, terwijl elke rente boven 0% in feite kunstmatig hoog is. Een monetair soeverein land bepaalt zelf de rente die het betaalt en of er überhaupt obligaties worden uitgeschreven.

Idefiqs zei:
2 miljoen mensen schijnen op hem te willen stem zegt Wilders, dat betekent dat 11 miljoen niet op hem zullen stemmen.

Dan claimen dat je "het volk" vertegenwoordigt is een gotspe.

Dat is denk ik waar ik me nog het meest aan irriteer. Iemand vertegenwoordigt de groep die op hem stemt. Niets meer en niets minder. Door een democratisch proces kan die persoon het land uiteindelijk vertegenwoordigen. Maar zover zijn we nog niet. Al jaren niet overigens.

herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Anderson zei:

Je doet alsof Zuid-Europese landen (en bijv. Ierland) geïsoleerde economieën zijn.
Je kunt het niet los zien van de andere economieën (de handelsbalans dus). Het tekort van bijv. Italië is het overschot van Duitsland.
Ook ga je er blijkbaar vanuit dat (bijv.) Nederlandse pensioenfondsen recht hebben op aanzienlijke rendementen op Zuid-Europees staatspapier, terwijl elke rente boven 0% in feite kunstmatig hoog is. Een monetair soeverein land bepaalt zelf de rente die het betaalt en of er überhaupt obligaties worden uitgeschreven.
Graag geen woorden in mijn mond leggen die ik niet zeg.

Ze moeten hervormen, overheidsuitgaven naar beneden, arbeidsmarkt hervormen en de pensioenleeftijd omhoog. Natuurlijk is het tekort van het zuiden het overschot van het noorden, hoe zou dat nu komen?:confused:

Idefiqs zei:
herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Anderson zei:

Ze moeten hervormen, overheidsuitgaven naar beneden, arbeidsmarkt hervormen en de pensioenleeftijd omhoog. Natuurlijk is het tekort van het zuiden het overschot van het noorden, hoe zou dat nu komen?:confused:

Sorry, maar je begrijpt de economische basis niet goed.
Landen als Duitsland en Nederland hebben (om allerlei redenen waar we nog uren over door kunnen gaan) een overschot op de betalingsbalans, en kunnen dus als ze willen hun begroting in evenwicht brengen (even los van de honderdduizenden werklozen die ook wij hebben). Daarmee heeft automatisch een euroland elders een tekort op de betalingsbalans. Dat tekort maakt een tekort op de begroting van die landen zo goed als noodzakelijk, tenzij de privésector bereid is meer uit te geven dan zijn inkomen (m.a.w., zeepbelvorming). Of denk je dat een privésector die een tekort op de begroting heeft nog geld gaat uitgeven in de economie?
Ben je bekend met de spaarparadox? Als iedereen tegelijkertijd geld probeert te (be)sparen, heeft iedereen uiteindelijk nog minder geld. Geld is namelijk schuld, geen "ding". Als iedereen tegelijkertijd Pokemonkaarten probeert te sparen, zijn er inderdaad uiteindelijk steeds meer Pokemonkaarten. Omdat de Pokemonkaartenfabriek meer van die dingen gaat maken. Met geld werkt dat precies andersom.

Elk overschot vertegenwoordigt een tekort elders. Jouw recept lost niets op als iedereen hetzelfde probeert te doen. Tenzij de hele EU een overschot bereikt - ten koste van Azië, VS, Afrika? En wat nu als de hele wereld hetzelfde recept gaat volgen (m.a.w. dat niemand meer een begrotingstekort accepteert)? Dan zouden we naar Mars of de maan moeten exporteren. En wat als ook Musk en zijn Marsmannetjes geen tekort op de betalingsbalans accepteren?

Het gaat mij in de discussies teveel over Wilders. We hebben en krijgen in Nederland en West Europa een gigantisch probleem met islam, extremisme, migratie en dat moet worden opgelost, al vrees ik dat we al veel te laat zijn. Het probleem is namelijk veel groter dan de meesten denken. Veel groter dan economie, welvaart, gezondheidszorg of noem maar op. Als de vertegenwoordigers van de gevestigde politieke partijen de "ballen" zouden hebben zouden ze het probleem zelf moeten aanpakken. Dan gaan de stemmen ook niet naar Wilders/PVV. Maar dat durven ze niet. Want zeg iets negatiefs over de islam en je komt op een dodenlijst. Wat mij ook zorgen baart is de ontkenning van het probleem door velen. Dan ben je totaal wereldvreemd en naief. Kijk om je heen, lees de kranten, kijk tv, loop 's avonds laat eens door Amsterdam, Rotterdam of Den Haag, kijk wat er op de amateurvoetbalvelden gebeurt. Johan Derksen heeft volkomen gelijk natuurlijk. En Hiddema ook.

@FH126560
Ik loop/fiets elke avond in Rotterdam-Zuid over straat. Dan kom ik namelijk uit mijn werk... in Rotterdam-Zuid.
En daarvoor woonde ik in West en in het centrum.
Maar toch weten de mensen uit Blaricum en Lelystad die nooit in Rotterdam komen beter dan de mensen hier hoe verschrikkelijk het hier allemaal is.

Ik heb nieuws voor je: ik werk in Rotterdam.

Bovendien gaat het niet alleen om de problemen nu, maar ook om de problemen die er nog gaan komen daardoor. Ik zou zeggen praat eens met politiefunctionarissen, advocaten, mensen van V en J, mensen die achter loketten zitten, ziekenhuispersoneel, mensen die op een ambulance rijden.

FH zei:
Het gaat mij in de discussies teveel over Wilders. We hebben en krijgen in Nederland en West Europa een gigantisch probleem met islam, extremisme, migratie en dat moet worden opgelost, al vrees ik dat we al veel te laat zijn. Het probleem is namelijk veel groter dan de meesten denken.

Dat is ook zo, dat denk ik ook. Maar we hadden Erdogan de kop in moeten drukken, de opmars van IS harder moeten bestrijden. De angst voor een oorlog is ondertussen echter zo groot dat dit niet word gedaan. Met een beetje pech ontaard het juist daarin. Maar ja, of wij dan ook maar een extremistische leider moeten hebben is ook iets wat ik me afvraag.
Ik had echter niet in gedachten die discussie op te rakelen met het posten van het artikel.

herman m zei:
@FH126560
Ik loop/fiets elke avond in Rotterdam-Zuid over straat. Dan kom ik namelijk uit mijn werk... in Rotterdam-Zuid.
Maar toch weten de mensen uit Blaricum en Lelystad die nooit in Rotterdam komen beter dan de mensen hier hoe verschrikkelijk het hier allemaal is.

Helemaal mee eens, voor een deel bestaat het hele gevoel van angst uit opgeklopte berichtgeving, die niet gebaseerd is op feiten en/of statistieken, maar op geroeptoeter op internet.....En als het niet klopt met de werkelijkheid zeg je "ja, maar de mensen (wie dat dan ook mogen zijn...) voelen het wel zo" en dat is het toch waar...o_O. Volgens mij is het verschil met 20 jaar geleden dat er toen ook onderwereldfiguren vermoord werden (en volgens de statistieken vonden er toen meer moorden plaats dan nu...), maar dat het niet vijf minuten later live op Radio 538 is, zoals van de week. De Nederlandse oudere is zowat de rijkste van de hele EU, maar klaagt voor een deel onophoudelijk, omdat een oplichter als Henk Krol, weet dat hij bij een gevoel van ontevredenheid garen spint....
Het is dus langzamerhand nog meer dan vroeger, strategie geworden om, los van feiten of ideologie, beelden in de media te creëren, die alleen het doel hebben om stemmen te trekken. Deze democratisering van informatie, waarbij iedereen maar iets kan roepen, zonder ooit verantwoording af te hoeven leggen (zoals journalisten dat uiteindelijk wel moeten doen...) over de onderbouwing, is volgens mij ook gelijk een gevaar voor de democratie....

Aan de andere kant vind ik wel dat teveel partijen (sommige nog steeds...) te lang de andere kant hebben opgekeken bij het accepteren van eigenlijk onacceptabel ongewenst gedrag.....Bolkestein werd, nog vóór Pim Fortuyn, door links voor fascist uitgemaakt, omdat hij het afwijkende gedrag van sommige groeperingen durfde te benoemen. Daar zit wel een groot probleem, dat door Wilders handig is uitgespeeld de afgelopen jaren en sommige politici schijnen zo dom te zijn dit te ontkennen en elke week nog een handje te helpen bij het vergroten van zijn aanhang....

FH126560 zei:

Bovendien gaat het niet alleen om de problemen nu, maar ook om de problemen die er nog gaan komen daardoor. Ik zou zeggen praat eens met politiefunctionarissen, advocaten, mensen van V en J, mensen die achter loketten zitten, ziekenhuispersoneel, mensen die op een ambulance rijden.

Eerst moeten we van je 's avonds laat door Rotterdam lopen.
Dan doen we dat.

Weer niet genoeg, dan moeten we weer met allerlei mensen praten. En als we dat gedaan hebben (waar je blijkbaar alle tijd van de wereld voor hebt, ik neem aan dat je journalist bent?), kun je alvast aangeven wat we daarna moeten doen? Want je lijkt er alleen genoegen mee te nemen als we gillend over straat rennen en het einde der tijden aankondigen omdat er wat Marokkanen o.i.d. wonen. (?)

Mijn vrouw behoort trouwens tot dat ziekenhuispersoneel, ik praat af en toe met haar. (Joh!)
Ze heeft enkele Marokkaanse collega's, van wie sommigen moslims schijnen te zijn. Help!

Zelf werk ik, naast mijn eigen zzp-toko, in "de haven" (lees, een computer en een telefoon waarmee ik havendingetjes regel), en daar kom ik alweer Marokkanen tegen. Werkende Marokkanen! Onmogelijk!

Maar ik besef dat dat allemaal niet genoeg is.

FH zei:
Het gaat mij in de discussies teveel over Wilders. We hebben en krijgen in Nederland en West Europa een gigantisch probleem met islam, extremisme, migratie en dat moet worden opgelost, al vrees ik dat we al veel te laat zijn. Het probleem is namelijk veel groter dan de meesten denken.
Migratie wordt een groot probleem, zeker, maar dat los je niet op door conflictpreventie af te schaffen, door "de grenzen te sluiten". Dat gaat je niet lukken rond ons continent. Migratie trekt zich niets aan van grenzen. Als je begrijpt waarom grote groepen mensen op trek slaan, zou je ook een begin kunnen maken met (deel)oplossingen te definiëren. Als grote groepen mensen migreren naar een andere regio (zelfs als dat niet ver weg is) dan brengt dat bijna altijd sociale spanningen met zich mee. Dat is vaak de basis voor conflicten. En van conflicten gaan mensen weer migreren, naar verder weg.

Mensen als Wilders zijn onderdeel van het probleem hierboven in de quote beschreven. Feitelijk jagen dergelijke mensen etnische en interreligieuze spanningen juist aan. Bekijk de historie nou gewoon eens. Sinds wanneer hebben dergelijke mensen die tegenstellingen vergroten nou werkelijk bijgedragen aan het verhogen van vrede en veiligheid in hun natie? Volgens mij nog nooit. De Balkan, de Kaukasus, allemaal hebben ze op hun tijd nationalistische leiders gehad die zich afzetten tegen bepaalde bevolkingsgroepen, terecht of niet.

Daarnaast beginnen leiders als Wilders zodra ze de macht hebben meestal met het ontmantelen van de rechtstaat zoals ie tot dan bestaat: persvrijheid ("de media is mijn vijand" ), onafhankelijkheid van de rechtsorde. Daarna begint via de "gezuiverde" rechtsorde de jacht op dissidente geluiden die dan "legaal" via de rechtsorde tot "terreur" organisatie of "staatsgevaarlijk" kunnen worden veroordeeld. OOk hier, sla de geschiedenisboeken er maar op na. We hoeven niet ver te gaan. Rusland, Turkije. Maar vele anderen hebben een dergelijk patroon gevolgd.

De PVV is wel degelijk een probleem. Wat FH doet is afleiding. Er is een probleem met de islam, maar er is ook een toenemend probleem met buitenlandse interventie in ons democratisch landschap. De islam is een zichtbaar probleem, Rusland is een veel minder zichtbaar probleem.

Afijn, wat Rusland, de islam en leiders als Le Pen, Trump en Wilders gemeen hebben: ze zijn de vijand van het liberale democratische rechtstaat model.

Majortom zei:
herman m zei:
@FH126560

Helemaal mee eens, voor een deel bestaat het hele gevoel van angst uit opgeklopte berichtgeving, die niet gebaseerd is op feiten en/of statistieken, maar op geroeptoeter op internet.....En als het niet klopt met de werkelijkheid zeg je "ja, maar de mensen (wie dat dan ook mogen zijn...) voelen het wel zo" en dat is het toch waar...o_O. Volgens mij is het verschil met 20 jaar geleden dat er toen ook onderwereldfiguren vermoord werden (en volgens de statistieken vonden er toen meer moorden plaats dan nu...), maar dat het niet vijf minuten later live op Radio 538 is, zoals van de week. De Nederlandse oudere is zowat de rijkste van de hele EU, maar klaagt voor een deel onophoudelijk, omdat een oplichter als Henk Krol, weet dat hij bij een gevoel van ontevredenheid garen spint....
Het is dus langzamerhand nog meer dan vroeger, strategie geworden om, los van feiten of ideologie, beelden in de media te creëren, die alleen het doel hebben om stemmen te trekken. Deze democratisering van informatie, waarbij iedereen maar iets kan roepen, zonder ooit verantwoording af te hoeven leggen (zoals journalisten dat uiteindelijk wel moeten doen...) over de onderbouwing, is volgens mij ook gelijk een gevaar voor de democratie....

Aan de andere kant vind ik wel dat teveel partijen (sommige nog steeds...) te lang de andere kant hebben opgekeken bij het accepteren van eigenlijk onacceptabel ongewenst gedrag.....Bolkestein werd, nog vóór Pim Fortuyn, door links voor fascist uitgemaakt, omdat hij het afwijkende gedrag van sommige groeperingen durfde te benoemen. Daar zit wel een groot probleem, dat door Wilders handig is uitgespeeld de afgelopen jaren en sommige politici schijnen zo dom te zijn dit te ontkennen en elke week nog een handje te helpen bij het vergroten van zijn aanhang....

Ik durf mij hier wel bij aan te sluiten. Overigens vraag ik mij wel eens af wat er achter de schermen gebeurt tegen bijvoorbeeld moslimextremisme. Ik kan mij voorstellen dat men die activiteiten niet in het nieuws wil hebben waardoor Rutte zich in die zin niet kan verweren tegen bepaalde uitspraken dat er niets aan gedaan wordt.

@herman m: jij hoeft mij niet af te zeiken. Jij bent zelf volkomen wereldvreemd en blind als je het probleem niet ziet en onderkend. Jij hebt t over "wat Marokkanen" (??) in Rotterdam? Dan kom jij in een ander Rotterdam dan ik blijkbaar. Als ik in Rotterdam ben en ik kijk naar de mensen om mij heen ben ik vaak de enige autochtoon.
Ook in de zorg waar jij zoveel informatie opdoet vormen allochtonen een enorm erkend probleem. Er wordt een enorm beroep op zorg gedaan, terwijl er dus nauwelijks of geen financiele input is geweest. En bijvoorbeeld met name Marokkanen maken er een gewoonte van te laat of niet op afspraken te verschijnen. Daar zit je dan als arts / specialist (mijn zus is medisch specialiste in Rotterdam). Je vrouw zou deze ervaring ook moeten hebben lijkt mij dan.

Anyway, het is hier een autoforum, ik houd het hierbij. Succes met de discussie.

FH126560 zei:
@herman m: jij hoeft mij niet af te zeiken.

Klopt, doe ik dus ook niet.

Jij bent zelf volkomen wereldvreemd en blind als je het probleem niet ziet en onderkend. Jij hebt t over "wat Marokkanen" (??) in Rotterdam? Dan kom jij in een ander Rotterdam dan ik blijkbaar.

Dat noemen we een understatement, een stijlfiguur is dat.
Ja er wonen aardig wat wat de club die jou zo hoog zit. Maar het is gewoon een van de minderheden in deze stad.
Vast geen nieuws maar er wonen ook talloze Surinamers, Turken, Eritreeërs, Kaapverdianen, Antillianen, Pakistanen, Ghanezen, Nigerianen, Bulgaren, Polen, Grieken enz. enz. in Rotterdam.

Als ik in Rotterdam ben en ik kijk naar de mensen om mij heen ben ik vaak de enige autochtoon.

Zal best maar misschien zijn al die mensen die je dan ziet hier toevallig wel gewoon geboren.

Je hebt het over de zorg, uiteraard zijn daar problemen. Huisartsen worden regelmatig bijgeschoold om met culturele verschillen om te gaan, zodat mensen minder zinloos naar de dokter gaan. Bovendien zijn huisartsen ahw de poortwachters voor de medisch specialisten, die dus veel minder last hebben van de problemen dan de huisartsen. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld laatst de familie van een patiënt er na veel praten van overtuigd dat de behandeling niet moet worden voortgezet, hoewel ze dat wel eisten vanwege hun geloof en ze dreigden met de tuchtrechter enz.

Veel succes om dat voor elkaar te krijgen met de boze PVV-pet op.

Jij maakt dus dezelfde vergissing als zovelen: bij het objectief vaststellen van een probleem mbt migratie/Marokkanen/islam hoef je niet per se tot het Wilders kamp te behoren. Ik dus ook niet. Maar ik zie die problemen wel.

herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Anderson zei:

Leg het dan nog eens uit Herman, en neem dan gelijk de regeringen van de noord europese regeringen mee. Die snappen het volgens jou ook niet.o_O

Ik ben wel klaar met je.

FH126560 zei:

Exact. Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis op de polikliniek. Je moet eens weten wat de omgangsnormen van de doorsnee allochtoon zijn in vergelijk met dat van de autochtoon. Dat wil niet zeggen dat de elke autochtoon zich kan gedragen, maar het deel van de allochtonen wat totaal geen gepaste houding heeft, asociaal is en niet zijn plek kent is vele malen groter dan onder autochtonen.
Wat er zaterdag in die kickboksarena gebeurde was eigenlijk de Nederlandse samenleving in het klein. Zo verschrikkelijk typerend.

Voor een ieder die geïnteresseerd is hoe dit komt, zou het volgende interview eens goed moeten lezen: https://www.frontpagemag.com/fpm/59591/among-criminal-muslims-jamie-glazov

Idefiqs zei:
herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Idefiqs zei:
herman m zei:
Anderson zei:

Leg het dan nog eens uit Herman, en neem dan gelijk de regeringen van de noord europese regeringen mee. Die snappen het volgens jou ook niet.o_O

Ik ben wel klaar met je.

Wat voor jullie ook interessant is, is de term schuld vanuit filosofisch standpunt. Tegenlicht had daar ooit eens een uiterst interessante docu over: https://www.economiedocu.nl/tegenlicht-eigen-schuld/

Terug
Bovenaan