DeeTwee zei:
Joh. Dat er marktwerking is kan een kind bedenken. Waar ik een probleem mee heb is dat die situatie schaamteloos uitgebuit wordt, en een huis kopen een belachelijk intransparant schimmig proces is, en eigenlijk ook altijd al geweest is. Dat heeft niks te maken met simpele economische regels, dat heeft te maken met een gebrek aan regulering. Met de huidige marktsituatie zie je daar de negatieve effecten in het kwadraat van terug. En natuurlijk gaan we ooit weer richting laagconjunctuur, maar ik denk dat je daar deze keer wel een heel lange adem voor moet hebben. Maar dan nog, moet je toestaan dat mensen met een modaal inkomen -en zonder gulle gevers in de coulissen- gewoon geen kans maken?
Maar goed, laten we het inderdaad afdoen met "joh, da's gewoon marktwerking, doe je niks aan", lekker op z'n VVD's.
Leg mij dan eens uit waarom ik in een vrije markt een pand voor 2½ ton zou gaan verkopen als ik er ook probleemloos 3 ton voor kan krijgen?... je hoeft van een verkoper echt niet te gaan verwachten dat die dan maar als "gulle gever in de coulissen" gaat spelen voor Jan Modaal, een verkoper gaat hierbij ook gewoon 100% voor z'n eigen belang.
Verkopen aan de hoogste bieder is altijd al vrij gangbaar geweest, zowel in de goede tijden als in de slechte tijden.
Het is gewoon de dagwaarde van een stuk grond met een stapel stenen en toegevoegde waarde, en die dagwaarde wordt momenteel heel sterk bepaald door de kopers die tegen elkaar opbieden en niet meer door een vraagprijs.
En ja, ook dat is marktwerking.... de marktwerking van een compleet overspannen markt.
Het is in deze tijden soms net een veiling waar je heel snel toe moet slaan, want enige bedenktijd of onderhandelingsruimte krijg je nu niet meer dankzij de vele andere kopers.... de bedenktijd ligt nu even bij de verkoper.
Een intransparant en schimmig proces is de verkoop van onroerend goed op zich ook niet, al is het voor een koper momenteel vrij lastig om te volgen doordat je maar 1 kans krijgt en er vele andere kopers in de rij staan die ook met grof geld wapperen.
En de financiering kun je tegenwoordig maar beter vooraf al goed geregeld hebben, want een bod met voorbehoud is momenteel ook al reden genoeg om hier niet op in te gaan.... bieden en kopen zonder voorbehoud, en direct zwart op wit ondertekend.
Dat er een hoop negatieve aspecten zitten aan de huidige marktsituatie ben ik volledig met je eens, en dan bedoel ik nog niet eens dat je over het algemeen al aardig moet inleveren op je eisen en wensen om nog ergens voor in aanmerking te kunnen komen.
Er wordt massaal (veel) te duur gekocht tegen tophypotheken op dubbele inkomens, die huizen staan straks weer compleet onder water als de zeepbel opnieuw ploft.... en dan mag je maar hopen dat je het ondanks de lage rente in slechtere tijden ook kunt blijven aflossen, want daar zijn er in de vorige crisis ook al genoeg mee het schip in gegaan.