Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Nico GTR zei:
Ik vind het wel mooi dat ze echt de eer aan zichzelf houd.

Ik ben het echt met haar eens, je creëert een 2-deling. Je sluit mensen uit. Het kan niet zo zijn dat je in angst blijft leven en als je dat wel wil dan kies je er zelf voor.

Topwijf!

En nu nieuwe verkiezingen. Geen idee wat ik moet stemmen...maar eens....VVD heeft lang genoeg de scepter gezwaaid.

Over het eerste, het gaat mij in dezen niet eens over haar mening, maar je kan als lid van het kabinet niet het beleid van het kabinet tegenspreken. Simpel. Daarmee bezorg je alleen maar voor problemen.

Over het tweede, ik snap niet waarom iedereen nieuwe verkiezingen wil. De uitslag was toch duidelijk? Ze zorgen maar dat ze een kabinet vormen. Ik snap de oppositie wel, maar het is nogal zinloos.

Het lijkt Amerika wel, de winnaar staat me niet aan dus we doen het maar opnieuw of we gaan weer tellen.

Over opnieuw tellen gesproken: https://video.foxnews.com/v/6274108562001#sp=show-clips

Toch wel vermakelijk...

Boppie zei:
Ik draai het om. De mensen die geen vaccinatie willen houden in deze de rest in gijzeling. Want een paar procent van een miljoen is genoeg om de zorg over de pis te helpen.

Anders gezegd, wij moeten begrip hebben voor deze mensen, maar ondertussen hebben deze mensen nul begrip voor de rest. Kom er maar in.

Nou dan is er voor hen toch geen zorg meer. Werkt ook prima. Pietje heeft corona en zal aan de beademing moeten. Maar hij heeft geen vaccin gehaald, als pietje nu in het ziekenhuis komt dan heeft Jantje geen plaats voor zijn levensreddende chemotherapie. Dus pietje moet nog even wachten op een plekje...

Ook opgelost.

Rutger DC zei:
Nico GTR zei:
Ik vind het wel mooi dat ze echt de eer aan zichzelf houd.

Ze is op staande voet ontslagen.

Oke was niet geheel wat ik bedoelde. Ik had het over haar mening die ze ook voor zich had kunnen houden. Heeft ze niet gedaan. Kan ik best mooi vinden.
Maar ik snap je commentaar je kunt het ook zo uitleggen.

Nico GTR zei:
Boppie zei:
Ik draai het om. De mensen die geen vaccinatie willen houden in deze de rest in gijzeling. Want een paar procent van een miljoen is genoeg om de zorg over de pis te helpen.

Anders gezegd, wij moeten begrip hebben voor deze mensen, maar ondertussen hebben deze mensen nul begrip voor de rest. Kom er maar in.

Nou dan is er voor hen toch geen zorg meer. Werkt ook prima. Pietje heeft corona en zal aan de beademing moeten. Maar hij heeft geen vaccin gehaald, als pietje nu in het ziekenhuis komt dan heeft Jantje geen plaats voor zijn levensreddende chemotherapie. Dus pietje moet nog even wachten op een plekje...

Ook opgelost.

Absoluut niet. 'Onze' zorg is er op gericht dat íedereen geholpen wordt, ongeacht levenswijze of overtuigingen. Met jouw voorstel zou het einde zoek zijn.

Dus waarom maken we in de rest van de maatschappij dan wel het onderscheid?
Ik kan ook positief zijn. Mensen besmetten maar ja ik heb een groen vinkje dus niemand die het weet.

Ik doel meer op het niet verlengen van zorg. Als je daar aan begint kom je op een bekend vlak. Ga je iemand ook niet helpen die rookt?
Of autogerelateerd... iemand die door rood of te hard reed?

Nee tuurlijk niet, dan is het einde zoek. Maar je wilt geen dwang en toch bouw je iets dwingends in.

Eigenlijk alleen omdat er een dieper probleem is. Achterdochtigheid, egoïsme, het vertrouwen is weg. Mensen gaan de discussie wel aan maar bereiken geen compromis. Saamhorigheid bestaat niet en jaloezie is groot.

Ik merk het zelf ook wel eens. Tegelijkertijd mag ik mezelf enorm gelukkig prijzen. Leuk meisje, huisje, dikke auto, leuke uitdagende baan, gezond.

Ik heb het antwoord ook niet en ik wil ook niet zeggen dat ik het niet snap. Ja dit was een goede oplossing. Ook 2 maanden terug. Maar Corona laat diepe sporen na. Ik hoop dat het geen diepe littekens zijn.

Twix zei:
Nico GTR zei:
Boppie zei:

Ook opgelost.

Absoluut niet. 'Onze' zorg is er op gericht dat íedereen geholpen wordt, ongeacht levenswijze of overtuigingen. Met jouw voorstel zou het einde zoek zijn.

Dat dus. Wij als volk moeten niet willen dat wij onze artsen voor deze keuze zetten. De antivaxxers hebben de bek vol met rechten. Maar plicht is nog belangrijker dan recht.

Nico GTR zei:
Dus waarom maken we in de rest van de maatschappij dan wel het onderscheid?
Ik kan ook positief zijn. Mensen besmetten maar ja ik heb een groen vinkje dus niemand die het weet.

Het gros van die mensen zal niet of veel minder ziek worden door het vaccin. Simpel.

Ik zou ook liever iets anders zien. Ben ook tegen dwang en dit voelt (een beetje) als dwang. Ik heb hetzelfde hoor, weet ook niet wat de oplossing is.

Ik snap alleen niet helemaal waarom mensen zoveel problemen hebben met een vaccinatie. Hele volksstammen gaan naar de Travelclinic om een prik te halen als ze naar een ver oord op vakantie gaan. We slikken met z'n alleen een hele rits pijnstillers naar binnen. Helaas spuiten of snuiven ontzettend veel mensen de meest chemische stoffen naar binnen, die nota bene op de hoek van de straat gekocht worden van een 15-jarige op een scooter. Maar zodra er een vaccinatie beschikbaar is voor een heersend virus is de wereld te klein.

Vaccinatie is ook de oplossing. Ik heb ook moeite met de aansporing die men nu hanteert maar begrijp ook de noodzaak. In Duitsland is 2g zo de norm. In Frankrijk is deze pas al de norm. Dat doen ze niet om het volk te pesten. Zij zitten niet te wachten op weer een golf.

Wat dat betreft kookt mijn bloed al als ik Baudet of Van Haga hoor spreken. Dat zijn charlatans die omwille van hun eigen gewin lekker meelullen met de wappies. Maar de mannen weten niets.

Ik heb in het gehele coronatijdperk nog geen enkele moeite gehad met alle opgelegde maatregelen maar die coronapas vind ik echt een discriminerend gedrocht wat iedereen gewoon door de strot gedrukt wordt, wat dat betreft deel ik de geuite kritiek van Mona Keijzer volledig.
Dat ze hierdoor op staande voet ontslag heeft gekregen vind ik trouwens ook volledig terecht, als je in die functie het ergens totaal niet eens bent met de rest moet je uit je functie stappen en niet in functie op zo'n achterbakse wijze gaan handelen.... wat dat betreft had ik een staatssecretaris eigenlijk wel wat wijzer geacht.

Twix zei:
Nico GTR zei:
(..)
Topwijf!

En nu nieuwe verkiezingen. Geen idee wat ik moet stemmen...maar eens....VVD heeft lang genoeg de scepter gezwaaid.

Over het eerste, het gaat mij in dezen niet eens over haar mening, maar je kan als lid van het kabinet niet het beleid van het kabinet tegenspreken. Simpel. Daarmee bezorg je alleen maar voor problemen.

Wát heeft ze nou feitelijk gezegd? Eigenlijk precies dát wat (vele) burgers ook constateren: het is niet eenduidig, die coronapas.
Rutte had van de week gelijk.. dat je voor het terras ook die code moet laten zien.. want wat als je naar binnen wilt voor iets? Maar ja, daar dacht de 2e Kamer ff niet bij na.. :rolleyes:
Mevrouw Keijzer spreekt gewoon uit wat de mensen waarvoor zij mede in dienst is (EZ) haar duidelijk maken. Binnenskamers lukt dat niet meer, kennelijk.
Grapperhaus stak vorig jaar toch ook een mes in de rug van de Jonge.. met zijn gedrag op z'n huwelijk?

Twix zei:
(..)
Over het tweede, ik snap niet waarom iedereen nieuwe verkiezingen wil. De uitslag was toch duidelijk? Ze zorgen maar dat ze een kabinet vormen. Ik snap de oppositie wel, maar het is nogal zinloos.
(..)
.

Simpel, er is nogal wat veranderd NA de keuze van de kiezers. Aangezien er in de tussentijd geen kabinet gevormd is.. lijkt het mij niet meer dan logisch om opnieuw mandaat aan de kiezer te vragen.

Ik snap dus al die mensen niet die op de VVD (Rutte) blijven stemmen (aldus de peilingen). Kennelijk is dat dan toch de elite dat geen belang bij een verandering heeft.

Durashift zei:
Ik snap dus al die mensen niet die op de VVD (Rutte) blijven stemmen (aldus de peilingen). Kennelijk is dat dan toch de elite dat geen belang bij een verandering heeft.

Ik denk dat veel mensen die tegenwoordig VVD stemmen vroeger bijvoorbeeld PvdA stemden, maar zich niet meer door die partij(en) vertegenwoordigd voelt. Veel van die mensen hebben hun hele leven hard gewerkt. Terwijl zij hard werkten zagen ze de ene na de andere een uitkering krijgen.

Maar dat is slechts mijn gevoel.

Ach ja, dat is altijd het beeld dat graag opgeworpen wordt: de uitkeringstrekker..
Nou, de afgelopen coronatijd is er heel wat uitkeringsgeld inde vorm van loonsubsidies de VVD wateren ingestroomd, volgens mij.

PvdA heeft de laatste jaren toch ook aardig meegedaan aan de neo-liberale koers, zeker toen Samsom en Rutte het goed met elkaar konden vinden.. dus dát zou de PvdA kiezer nou niet direct naar de VVD hebben moeten bewegen..lijkt mij.

Twix zei:
Ik denk dat veel mensen die tegenwoordig VVD stemmen vroeger bijvoorbeeld PvdA stemden, maar zich niet meer door die partij(en) vertegenwoordigd voelt. Veel van die mensen hebben hun hele leven hard gewerkt. Terwijl zij hard werkten zagen ze de ene na de andere een uitkering krijgen.

Dat gevoel klopt in mijn geval (en m'n directe omgeving) wel aardig, het merendeel was hier vroeger CDA en PvdA.
De beloning voor hard werken in loondienst werd in die jaren van Kok en Balkenende gewoon afgestraft, een uitkering + allerlei sociale voordeeltjes pakken leverde al snel hetzelfde inkomen op als hard en zwaar werken tegen het daarvoor gestelde minimumloon.
Idem als klein zelfstandig ondernemer, de lasten mocht je blijven dragen (en werden nog op je bordje bijgeschoven) en de lusten mocht je afdragen.
Met diverse punten van de VVD ben ik het ook volstrekt niet eens, maar daar zie ik tenminste nog een vorm van spaarcultuur die werken/ondernemen beloont i.p.v. een sinterklaascultuur die werkenden/ondernemers als melkkoe inzet.

Muddy Bandit zei:
Twix zei:

Dat gevoel klopt in mijn geval (en m'n directe omgeving) wel aardig, het merendeel was hier vroeger CDA en PvdA.
De beloning voor hard werken in loondienst werd in die jaren van Kok en Balkenende gewoon afgestraft, een uitkering + allerlei sociale voordeeltjes pakken leverde al snel hetzelfde inkomen op als hard en zwaar werken tegen het daarvoor gestelde minimumloon.
Idem als klein zelfstandig ondernemer, de lasten mocht je blijven dragen (en werden nog op je bordje bijgeschoven) en de lusten mocht je afdragen.
Met diverse punten van de VVD ben ik het ook volstrekt niet eens, maar daar zie ik tenminste nog een vorm van spaarcultuur die werken/ondernemen beloont i.p.v. een sinterklaascultuur die werkenden/ondernemers als melkkoe inzet.

Toch klopt jouw gevoel nauwelijks met de feiten. De verzorgingsstaat werd na de oorlog opgebouwd, door de grote (jeugd)werkeloosheid eind jaren 70/begin jaren 80 werd deze onbetaalbaar. Begin jaren tachtig werd dan ook de versobering ingezet onder de kabinetten Lubbers.

"Met het huidige kabinetsbeleid neemt de armoede in Nederland de komende jaren met ruim een kwart toe. De stijging van armoede komt met name door de verlaging van de bijstand tot en met 2035. Dit terwijl armoede in Nederland een hardnekkig probleem is dat de kwaliteit van leven voor circa één miljoen mensen dagelijks ondermijnt. "

Bron: https://www.cpb.nl/en/node/160258

"De jaarlijkse verlaging van de bijstand – door te korten op fiscale voordelen – zal er voor zorgen dat de armoede toeneemt."

Bron: https://www.trouw.nl/economie/de-bijstand-gaat-euro-voor-euro-omlaag-de-landelijke-clientenraad-waarschuwt-voor-armoede~bcad9ec7/

Het is maar net waar je meer belang aan hecht. De onderbuik van de rechtse kiezer zegt dat ze harder werkt en dat er gekort moet worden op mensen met een uitkering, want die werken niet hard of proberen het niet. Het gevolg is een stijging van de armoede. Dat is best jammer, maar de onderbuik van de rechtse kiezer moet ook serieus genomen worden.

Ik betwijfel overigens zeer of er veel PvdA-kiezers zijn overgelopen naar de VVD. De VVD heeft namelijk niet zoveel kiezers gewonnen als partijen als de PvdA en CDA verloren hebben. Ik vrees dat veel mensen (vooral van SP) zijn uitgeweken naar extreemrechts. Een perfect recept voor desillusies, want die partijen zijn niet geïnteresseerd in oplossingen of meedoen. Als SP of PvdA weer kiezers aan zich willen binden, moet het duidelijk over een iets andere boeg worden gegooid.

Misschien werkt het recept dat de Deense sociaaldemocratische partij heeft gebruikt:

[size=medium]Politieke ommezwaai van Deense sociaaldemocraten betaalt zich uit[/size]
[size=x-small]06-06-2019, 19:20[/size]

Mette Frederiksen is naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe premier van Denemarken. Met haar sociaaldemocraten won ze gisteren de Deense parlementsverkiezingen.

En dat zou volgens politicologen grotendeels te danken zijn aan de draai die haar partij maakte op het gebied van migratie en integratie. De campagne draaide om twee thema's die voor de partij met elkaar verbonden zijn: het behoud van de verzorgingsstaat en het terugdringen van migratie.

Bijdrage
Zo wil de partij wil dat migranten, ook alle vrouwen, verplicht 37 uur werken. Desnoods als vrijwilliger, anders verliezen ze hun sociale steun. Kleuters die slecht Deens spreken, moeten naar speciale klassen. Vluchtelingen moeten voortaan in kampen buiten Europa worden opgevangen.

"We vragen iedereen die naar Denemarken komt om iets te doen. Of eens leren op school, of een baan zoeken. We vragen mensen een bijdrage te leveren aan de Deense maatschappij", verwoordt sociaaldemocraat Claus Hasselmann het.

Bij de nationalistische Deense Volkspartij heerst na de verkiezingen een sombere stemming. De partij werd meer dan gehalveerd. De parlementsvoorzitter vindt dat andere partijen hun ideeën hebben gekopieerd. "Andere partijen zeggen ook dat ze een strikte immigratiepolitiek willen en veel kiezers denken dat die partijen gelijk hebben."

Onderzoeker Rune Stubager zag het succes van de sociaaldemocraten wel aankomen. "Hoogstwaarschijnlijk zijn het de traditionele sociaaldemocratische arbeiders die twintig jaar geleden naar de Deense Volkspartij zijn overgestapt maar nu terugkomen. Dat doen ze omdat ze vinden dat de sociaaldemocratische partij beter bij hun overtuigingen past."

Migratiebeleid
Aan de andere kant verloor de partij van Mette Frederiksen veel hoogopgeleide kiezers aan andere linkse partijen, vanwege haar migratiebeleid. Toch zegt ze geen concessies te doen tijdens de onderhandelingen met links.

Volgens politicoloog Peter Nedergaard is het nog onduidelijk wat de andere linkse partijen zullen doen. "Hun keuze zou kunnen zijn om Frederiksen te steunen. Of ze zullen nieuwe verkiezingen willen houden en teruggaan naar de keuze voor een liberale premie. Maar ze zullen iets moeten kiezen."

Frederiksen, die nu is benoemd als formateur, gaat er in ieder geval hard in. Ze heeft gedreigd met nieuwe verkiezingen als links het niet eens wordt over het migratiebeleid.

Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2287908-politieke-ommezwaai-van-deense-sociaaldemocraten-betaalt-zich-uit

Ik denk dat veel (lager opgeleide) mensen zonder migratieachtergrond sociaal-economisch wel degelijk links beleid willen, maar alsnog op een partij als de PVV stemmen vanwege hun zorgen/onderbuik over immigranten. Ik denk dat het beter is als partijen als SP en PvdA deze kiezers weer aan zich proberen te binden door in te zetten op een streng migratiebeleid, zonder alle xenofobe quatsch van extreemrechts.

De PVV is dan ook sociaal economisch links. Wat de opportunistische hypocrisie van de Grote Blonde Leider dan ook kenmerkt, hij was immers vroeger de rechtsbuiten van de VVD. Het kan verkeren.

De PVV is dan ook ontstaan uit onvrede van de gewone man, die door links in de jaren 80/90 volledig aan haar lot werd overgelaten en verpauperde in de oude stadswijken

Rutger DC zei:
Ik denk dat veel (lager opgeleide) mensen zonder migratieachtergrond sociaal-economisch wel degelijk links beleid willen, maar alsnog op een partij als de PVV stemmen vanwege hun zorgen/onderbuik over immigranten. Ik denk dat het beter is als partijen als SP en PvdA deze kiezers weer aan zich proberen te binden door in te zetten op een streng migratiebeleid, zonder alle xenofobe quatsch van extreemrechts.

Dan moeten ze zich meer richten op het sociaal economisch beleid i.p.v. van het milieu het speerpunt te maken.

Het feit dat de partijen niet inzien waar ze hun achterban kwijtraken is denk ik een probleem voor ze. Ze staan te ver van hun kiezers af.

Rutger DC zei:
Het is maar net waar je meer belang aan hecht. De onderbuik van de rechtse kiezer zegt dat ze harder werkt en dat er gekort moet worden op mensen met een uitkering, want die werken niet hard of proberen het niet. Het gevolg is een stijging van de armoede. Dat is best jammer, maar de onderbuik van de rechtse kiezer moet ook serieus genomen worden.
Dit heeft niet zoveel met de onderbuik te maken. Werken moet lonen, anders gaan mensen liever van een uitkering leven, en dat kan je je als maatschappij gewoon niet veroorloven. Een uitkering moet een 'last resort' zijn. Dan kan je de regels aanscherpen en dan krijg je situaties waarbij die regels onredelijk uitpakken, en dan moeten de regels weer soepeler (of een 'menselijke maat' bij de uitvoering, iets wat we vroeger niet wilden omdat het willekeur en ongelijkheid in de hand werkt). Je kan ook mensen aan het werk krijgen door de lonen te verhogen in plaats van de uitkeringen te verlagen, maar dat betekent over het algemeen minder banen of onzekerdere banen, meer zwart werk, en meer mensen die een uitkering aanvragen.

Het gaat dus gewoon om sturing met financiële middelen, net als met de BPM en wegenbelasting etc, niet om tegemoetkomen aan onderbuikgevoelens van mensen.

louisz zei:
Rutger DC zei:
Dit heeft niet zoveel met de onderbuik te maken. Werken moet lonen, anders gaan mensen liever van een uitkering leven, en dat kan je je als maatschappij gewoon niet veroorloven. Een uitkering moet een 'last resort' zijn. Dan kan je de regels aanscherpen en dan krijg je situaties waarbij die regels onredelijk uitpakken, en dan moeten de regels weer soepeler (of een 'menselijke maat' bij de uitvoering, iets wat we vroeger niet wilden omdat het willekeur en ongelijkheid in de hand werkt). Je kan ook mensen aan het werk krijgen door de lonen te verhogen in plaats van de uitkeringen te verlagen, maar dat betekent over het algemeen minder banen of onzekerdere banen, meer zwart werk, en meer mensen die een uitkering aanvragen.

Het gaat dus gewoon om sturing met financiële middelen, net als met de BPM en wegenbelasting etc, niet om tegemoetkomen aan onderbuikgevoelens van mensen.

Dat heeft heel veel met de onderbuik te maken, dat mensen met een uitkering van nature klaplopers zijn. Dat is niet zo. Iedereen wil succesvol zijn in het leven, dromen van een beter leven. Veel mensen kunnen om één of meerdere redenen niet meekomen in de maatschappij, om medische-, culturele of andere redenen. Ook die mensen hebben recht op perspectief en een zinvol leven.

Klaplopers vind je overal; In een uitkering, in banen van alle geledingen, in de politiek en in de tweede - en eerste kamer. De focus dat de uitkeringstrekker fraudeert is een rechts frame, in de "bovenlaag" (sic) van de samenleving komt dat mogelijk nog veel vaker voor.

Is het tegenovergestelde van een "klaploper" een "zakkenvuller"? (Zoals de bedoelde coronasteun in Bergen op Zoom bij de topambtenaren terecht kwam als bonus?)

Idefiqs zei:
Dat heeft heel veel met de onderbuik te maken, dat mensen met een uitkering van nature klaplopers zijn. Dat is niet zo. Iedereen wil succesvol zijn in het leven, dromen van een beter leven. Veel mensen kunnen om één of meerdere redenen niet meekomen in de maatschappij, om medische-, culturele of andere redenen. Ook die mensen hebben recht op perspectief en een zinvol leven.

Zal je mij nooit horen zeggen dat het van nature allemaal klaplopers zijn, ook de mensen die om één of meerdere redenen niet meekomen in de maatschappij hebben het volste recht op een basisinkomen... en indien het lichamelijk/geestelijk mogelijk is ook het volste recht op een sociale werkplek te krijgen zodat ze nog wat perspectief hebben om zinvol in de maatschappij mee te mogen en kunnen draaien.

Ik heb in de crisisjaren echter ook wel de nodige kerngezonde gevallen meegemaakt die met een hogere opleiding al een tijdje in de WW zaten en gewoon aangeboden werk weigerden omdat het aangeboden werk niet bij hun oude baantje aansloot en slechter betaalde als hun oude functies terwijl er nog totaal geen uitzicht was op een baan in hun eigen branche.
In mijn ogen heb je dan echt wel teveel noten op je zang, ben je strontverwend en/of heb je een niet al te sociale mentaliteit, die figuren mogen wat mij betreft het stempeltje klaploper echt wel opgespeld krijgen en stevig gekort worden.
Wat is er mis met een betaalde baan onder je niveau of in een andere branche zolang je nog niets anders hebt?.... verder solliciteren kun je nog probleemloos buiten de werktijden blijven doen.

Muddy Bandit zei:
Ik heb in de crisisjaren echter ook wel de nodige kerngezonde gevallen meegemaakt die met een hogere opleiding al een tijdje in de WW zaten en gewoon aangeboden werk weigerden omdat het aangeboden werk niet bij hun oude baantje aansloot en slechter betaalde als hun oude functies terwijl er nog totaal geen uitzicht was op een baan in hun eigen branche.
In mijn ogen heb je dan echt wel teveel noten op je zang, ben je strontverwend en/of heb je een niet al te sociale mentaliteit, die figuren mogen wat mij betreft het stempeltje klaploper echt wel opgespeld krijgen en stevig gekort worden.
Wat is er mis met een betaalde baan onder je niveau of in een andere branche zolang je nog niets anders hebt?.... verder solliciteren kun je nog probleemloos buiten de werktijden blijven doen.

Volstrekt met je eens, geen misverstand.(y)

Nou, morgen mag, wat mij betreft, Remkes nog één rondje doen.. maar als het niks wordt moet ie maar adviseren om nieuwe verkiezingen uit te schrijven.
Wellicht biedt dat rede aan de 'hoofdrolspelers' van de laatste maanden..

Oh ja, als ik meneer Segers was... dan had ik ff bedankt voor de uitnodiging van Kaag.. Hij heeft al genoeg opgedraafd maar werd telkens de deur gewezen.. Ga lekker in de oppositie en laat een ander maar op Landbouw de problemen 'aanpakken'..

Alle partijen in de kamer zijn verantwoordelijk voor de impasse en niet alleen Kaag heeft barrières opgeworpen.

@ Idefiqs: Eens, dat bedoelde ik inderdaad met die onderbuik. :)

Nieuwe verkiezingen hebben alleen zin als een aantal sleutelfiguren in het huidige debacle een flinke stap terug doet en belooft zich niet met de formatie te gaan bemoeien. Dus Kaag (Sowieso: op d'r plaat gegaan als minister, maar zonder pardon weer zitting nemen in het volgende kabinet? Moet dat kunnen?), Rutte, Wopkius, etc, move over.

DeeTwee zei:
Nieuwe verkiezingen hebben alleen zin als een aantal sleutelfiguren in het huidige debacle een flinke stap terug doet en belooft zich niet met de formatie te gaan bemoeien. Dus Kaag (Sowieso: op d'r plaat gegaan als minister, maar zonder pardon weer zitting nemen in het volgende kabinet? Moet dat kunnen?), Rutte, Wopkius, etc, move over.

Ik vind eerlijk gezegd nou niet dat je Kaag zoveel kunt kwalijk nemen, ze was nog maar net aangetreden als minister. Ze heeft dus vooral verantwoordelijkheid genomen voor het falen van haar voorganger(s).

Ik weet verder niet wat nieuwe verkiezingen gaan veranderen. De peilingen zijn nog behoorlijk gelijkaardig. Corona speelt wellicht nu minder een rol, dus dat zou wat kunnen veranderen, maar ik verwacht niet dat er plots een andere partij de grootste wordt (zoals nu in Duitsland is gebeurd).

der Magistrat zei:
DeeTwee zei:

Ik vind eerlijk gezegd nou niet dat je Kaag zoveel kunt kwalijk nemen, ze was nog maar net aangetreden als minister. Ze heeft dus vooral verantwoordelijkheid genomen voor het falen van haar voorganger(s).
Ze is op 25 mei MinBuZa geworden, op tijd om op de shitstorm in Afghanistan te kunnen anticiperen lijkt me. Zeker met haar diplomatieke ervaring en connecties en dergelijke.

Ze is op 25 mei MinBuZa geworden, op tijd om op de shitstorm in Afghanistan te kunnen anticiperen lijkt me. Zeker met haar diplomatieke ervaring en connecties en dergelijke.

Als de Amerikanen die al 20 jaar in Afganistan zaten al niet aan betrouwbare informatie kunnen komen, hoe had Nederland dit dan moeten doen?

Carfanatic zei:

Als de Amerikanen die al 20 jaar in Afganistan zaten al niet aan betrouwbare informatie kunnen komen, hoe had Nederland dit dan moeten doen?
Toch hebben diverse landen om ons heen die evacuaties wel tijdig geregeld. En de VS had het volgens mij ook wel beter voor elkaar. Dus dat er gebrek aan info zou zijn geweest lijkt me wat stug.

DeeTwee zei:
Carfanatic zei:

Toch hebben diverse landen om ons heen die evacuaties wel tijdig geregeld. En de VS had het volgens mij ook wel beter voor elkaar. Dus dat er gebrek aan info zou zijn geweest lijkt me wat stug.

Dan moet je eens elke avond Amerikaanse tv kijken. Biden heeft óntzettend veel kritiek gekregen om de hele situatie.

Twix zei:
DeeTwee zei:
Carfanatic zei:

Dan moet je eens elke avond Amerikaanse tv kijken. Biden heeft óntzettend veel kritiek gekregen om de hele situatie.
Ik kijk niet eens naar Nederlandse TV. Maar ik weet dat ze er in de VS ook niet zo gelukkig mee zijn hoe het gegaan is. Maar in mijn beleving heeft zo ongeveer ieder land met belangen in Afghanistan het beter geregeld dan Nederland. Sowieso diverse landen om ons heen en ik denk dat dat een belangrijker gegeven is dan hoe de VS het aangepakt hebben.

Maar goed, laten we niet eindeloos op de ins en out van die toestand ingaan, Kaag (onder anderen) is erom opgestapt, dan mogen we aannemen dat haar iets te verwijten valt (en nee uiteraard niet haar als enige). Ik vind het dan niet per se logisch dat zij dan vervolgens zsm weer op een ministerspost zit. Zelfde geldt wat mij betreft ook voor andere hooggeplaatsten. Tegelijkertijd weet ik vrij zeker dat dat waarschijnlijk wèl gaat gebeuren.

Kaag is opgestapt omdat ze eindverantwoordelijk is voor de gang van zaken, als "instituut minister". Dat is dus niet omdat haar iets te verwijten valt. Als er al iemand op BuZa heeft gefaald is dat Blok, zorgvuldig uit de wind gehouden door de VVD. Als er één bestuurder (bewezen) competent is, dan is het Sigrid Kaag wel.

Per saldo zouden verkiezingen het voordeel opleveren dat het CDA wordt gedecimeerd, met als dubbel voordeel het vertrek van de bokkige Hoekstra. Ik denk dat, als de Jonge nog FV van het CDA was, er allang een kabinet was geweest. Maar verder zouden nieuwe verkiezingen een blamage zijn voor de politiek in mijn ogen, zeker de totale teloorgang van Mark Rutte in mijn opinie. Het vertrouwen in de politiek zou nog verder verslechteren met de extremisten ter rechter- en linkerzijde als lachende derde.

^^^ Ja, als je dat trackrecord van Blok er bijpakt.. mijn hemel.. :(

Hij heeft de verhuurdersheffing ingevoerd en sprak enige tijd later de (in mijn ogen) misplaatste woorden: zo, de woningmarkt is af..

Nou, we weten nu wel hoe miserabel het daarmee eigenlijk gesteld is..

Desalniettemin is Rutte IV in zicht. CU toch met de VVD en D66 toch met CU. 200 dagen praten om uiteindelijk te concluderen dat dit de enige politiek haalbare optie is. :)

D66 zal niet blij zijn en Hoekstra lacht in z'n vuistje.

Interessant stuk over Hugo de Jonge: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/20/in-de-wereld-van-hugo-de-jonge-is-hugo-de-jonge-de-wereld-aan-het-redden-a4069371

Twix zei:
Interessant stuk over Hugo de Jonge: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/20/in-de-wereld-van-hugo-de-jonge-is-hugo-de-jonge-de-wereld-aan-het-redden-a4069371

Ga er maar aan staan. Wat je ook doet, iemand is wel boos. Dan zijn er ook minne hufters (en dan druk ik mij echt heel netjes uit) die jou en je dierbaren bedreigen omdat ze dit alles mentaal niet aankunnen. Aangespoord door een stel hersenloze debielen in de Tweede Kamer notabene. Ik heb respect voor de man. Iederen trekt aan je, iedereen wil wat. En dan moet jij een beleid gaan vastleggen over iets waar we in deze tijd nog niet mee te maken hebben gehad. Maakt hij fouten? Ja. Maar ik zie ook dat hij zijn best doet om het goed te doen. Mijn middelvinger naar dat jankvolk wat alleen maar kan klagen en janken en verder niet in staat is om verantwoordelijkheid te nemen. Ben wel klaar met dat gejank.

^^^ het is ook de manier waarop. Vandaag in de NRC las ik ook dat Kuipers een andere toon en manier van overbrengen in de persconferentie heeft gekozen. Korter, feitelijker, meer beeld.

De Jonge gaf telkens college. Koos voor de meest optimistische kant, ging voorbij aan de troepen (qua belofte) met het idee dat de mensen in het veld het dan tóch wel voor elkaar gingen breien. Dat lukt misschien een paar keer, maar niet aldoor.

Hij zal een frisse start op VROM kunnen maken; te beginnen met het afscheren van zijn baard (het mag weer, de barbier bezoeken :T) wat mij betreft.

Maar aan het beleid veranderd wezenlijk niet veel. En dan ben ik misschien simpel maar als dat het moet bepalen dan krijg ik het idee dat we met kleuters te maken hebben in plaats van volwassenen. En dat deel van de bevolking wat zo de kont in het krib gooit gaat hier ook niet naar luisteren. Die zoeken een kop van Jut.

Ik verbaas me nog het meest over de stelligheid en deskundigheid van veel mensen en de verbanden die ze vervolgens leggen. Dan maakt het inderdaad niet uit wie het zegt

Die luisteren vooral naar vage figuren en Tweede Kamerleden die allerlei onzin de wereld in slingeren en niet vies zijn van zeer nare vergelijkingen.

En dat moet dan ook de geldende mening zijn, ondanks de liefde en respect onzin moet je het gewoon eens zijn met deze mensen. Een andere mening toegedaan zijn kan niet. De ironie ontgaat ze volledig.

Terug
Bovenaan