Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Dat zoeken ze maar bij de VVD uit.
Probleem is ook dat Rutte de VVD is en andersom. Dat partijbestuur heeft dat niet goed gemanaged in mijn ogen.

Wellicht dat Kaag dan wel de grootste wordt.. OF misschien wel de outsiders zoals Omtzigt of Caroline wellicht?

Carolineo_O Gelukkig hebben we niet zóveel boeren in NL. Wat een poppenkast...

Je kan veel van haar vinden joop maar de poppenkast komt niet van haar maar van jouw favorieten.
Las ergens dat bbb, omtzigt en pvv samen op dit moment vermoedelijk ergens rond de 80 zetels zouden uitkomen. Zou interessante wending zijn.

R W xxx zei:
Je kan veel van haar vinden joop maar de poppenkast komt niet van haar maar van jouw favorieten.
Las ergens dat bbb, omtzigt en pvv samen op dit moment vermoedelijk ergens rond de 80 zetels zouden uitkomen. Zou interessante wending zijn.

Ik denk dat nieuwe verkiezingen funest zouden zijn voor Omtzigt, als hij al zijn eigen partij gaat starten. Absoluut gaat dat een grote worden terwijl er nog geen stabiele partij staat. Dan is het wachten op ruzies en gaat de boel ofwel imploderen ofwel stilletjes van het toneel verdwijnen. Vandaag las ik daar ook een interessant artikel over in de krant, ik weet niet meer of het een beschouwing of opiniestuk was. Ik leg dan meteen de link met wat er met 50Plus gedaan is toen ze ineens zo gewonnen hadden met de verkiezingen, al waren dat wellicht meer de poppetjes dan de partij zelf.
Nieuwe verkiezingen houden omdat Jacob niet met Tanja wil spelen en Tanja niet met Henk zou ik een zwaktebod vinden. Of je er nou blij mee bent of niet, de uitslag van maart is waar het electoraat voor gekozen heeft, dan regelen ze het maar.

Weet ik niet, zo zomaat eens kunnen dat er al wat voorwerk verricht is.
Ben het overigens wel met je laatste zin eens maar de ego's zitten in de weg kennelijk. Wat mij betreft zouden de grootste winnaars het met elkaar moeten uitzoeken, niet wat partijen omdat dat toevallig 'vriendjes' zijn. Nog beter, zet op de posten mensen die bewezen ervaring hebben met die materie en laat die de boel regelen.

Durashift zei:
Dat zoeken ze maar bij de VVD uit.
Probleem is ook dat Rutte de VVD is en andersom. Dat partijbestuur heeft dat niet goed gemanaged in mijn ogen.

Wellicht dat Kaag dan wel de grootste wordt.. OF misschien wel de outsiders zoals Omtzigt of Caroline wellicht?

Ook buiten de VVD. Wie moet er dan premier worden? Ik zie er verder geen leiders tussen zitten.

afentoe zei:
R W xxx zei:

Ik denk dat nieuwe verkiezingen funest zouden zijn voor Omtzigt, als hij al zijn eigen partij gaat starten. Absoluut gaat dat een grote worden terwijl er nog geen stabiele partij staat. Dan is het wachten op ruzies en gaat de boel ofwel imploderen ofwel stilletjes van het toneel verdwijnen. (..)

Dat is een risico. Aan de andere kant: Omtzigt is wel gepokt en gemazeld in Den Haag. Dat heeft ie voor op de andere voorbeelden van geïmplodeerde nieuwe partijen.
Daarnaast zal een flink deel van CDA leden/aanhangers/ wel met hem mee willen doen, dus is een enigszins betrouwbare kandidatenlijst ook wel te realiseren.
Misschien trekt ie wel meer stemmen dan dat er kandidaten op zijn lijst zullen staan. :confused:

afentoe zei:
(..)
Nieuwe verkiezingen houden omdat Jacob niet met Tanja wil spelen en Tanja niet met Henk zou ik een zwaktebod vinden. Of je er nou blij mee bent of niet, de uitslag van maart is waar het electoraat voor gekozen heeft, dan regelen ze het maar.

Tja, de verkiezingen in maart waren (voor mij) een heel andere werkelijkheid dan dat er nu is. Er is sinds die tijd nog wel het één en ander gebeurd, de ware aard is boven komen drijven, zou ik zo zeggen. Recht doen aan die nieuwe werkelijkheid is misschien wel democratischer?

Laat de stemkeuze zich maar beperken tot rood, groen of blauw, en laat alle partijtjes vooraf ook maar gaan kiezen bij welke kleur ze zich aan willen sluiten.
Te veel keuze geeft alleen maar chaos en verdeeldheid, zowel in de politiek als in de maatschappij.

Durashift zei:
afentoe zei:
(..)
Tja, de verkiezingen in maart waren (voor mij) een heel andere werkelijkheid dan dat er nu is. Er is sinds die tijd nog wel het één en ander gebeurd, de ware aard is boven komen drijven, zou ik zo zeggen. Recht doen aan die nieuwe werkelijkheid is misschien wel democratischer?

Ik begrijp je punt en was het als ik op een partij had gestemd in plaats van blanco helemaal met je eens geweest. Anderzijds: als je na elke, hoe verwoord ik dit goed, gebeurtenis waar je naar verwijst nieuwe verkiezingen had georganiseerd waren we volgens nog elke maand gegaan. Dat had het proces niet verspoedigd, verwacht ik.

Tja... maar om dan nu geen verkiezingen te willen omdat het volk al heeft gesproken: waarom dan over vier jaar (gebruikelijke termijn) dan wel weer verkiezingen houden? Het volk heeft immers al ooit een keer gesproken.. nietwaar...

Overigens, daarstraks nog wat over Omtzigt in de krant gelezen ( VK). Hij is wellicht toch niet zo stabiel als nodig zal zijn voor een grote comeback: eerst verkondigen niet in talkshows e.d. te gaan zitten (om rust te houden) maar dan wel bij Nieuwsuur in de uitzending komen...o_O

Omtzigt is een prima Kamerlid en dat moet hij blijven. Ik denk niet dat het de man is om een partijen te leiden. En als hij wél een partij opricht, moet hij dus mensen hebben om die te leiden. En dat zal fout gaan.

Dan zijn de anderen nou ook niet echt dus om daar nu ineens een punt van te maken.
NL rolt toch wel door, verkiezingen lopen toch op dezelfde manier af want keuze is er wel maar het resultaat komt op hetzelfde neer als voor die verkiezingen. Schandaal, affaire e.d. maakt allemaal niet uit, is vlug genoeg vergeten. Aftredende ministers zien we na verloop van tijd wel weer gewoon terug en het gaat weer verder met de usual suspects. De rest wil ook niet en houden het wel bij commentaar leveren, die paar die wel willen worden buiten de deur gehouden, zijn te klein of verneuken het voortijdig wel voor zichzelf.
Op dit moment lijken nieuwe verkiezingen mij het meest logisch maar onder de streep zit je met dezelfde problemen daarna en dat vinden wel allemaal ook wel best blijkbaar.

R W xxx zei:
Dan zijn de anderen nou ook niet echt dus om daar nu ineens een punt van te maken.

Bij veel afsplitsen Kamerleden vind ik het best als ze uit de Kamer zouden verdwijnen, omdat ze danwel kleurloos zijn, danwel teveel met zichzelf bezig zijn.

Peter Omtzigt is een uitstekend Kamerlid waarvan het jammer zou zijn als die de Kamer zou verlaten. Ik ben bang dat als hij een eigen partij op gaat richten dit ten koste gaat van zijn Kamerwerk.

Omtzigt en ook wel Caroline van BBB vallen op omdat ze de kwaliteiten hebben die eigenlijk iedere politicus standaard zou horen te bezitten, niet omdat ze nou zoveel bijzonders doen, en da's eigenlijk best erg.

Caroline kwaliteiten? Bot doen en vooral gebrek aan kennis verspreiden. Bizar dat er zoveel stemmers de Boeren Beweging gevonden hebben...

Renske Leijten heeft anders ook aardig gestreden in het toeslagdossier. Vlak ook Azarkan niet uit.

Verder zie ik weinig materiaal die Rutte op kunnen volgen. Aboutaleb misschien...

Renske Leijten is inderdaad ook vasthoudend. Maar ook daar geldt weer hetzelfde: ze doen het goed omdat ze focussen op het Kamerwerk.

Zie het als met voetballer. Als je een heel goede voetballer te vroeg als trainer laat werken ben je een goede voetballer armer en misschien een slechte trainer rijker.

De komende weken zullen cruciaal worden. Ik denk dat Kaag degene is die het meest kan verliezen. Ze heeft hoog ingezet, maar zal nu tot zaken moeten komen.

Nieuwe verkiezingen zullen haar positie denk ik niet versterken.

Twix zei:
De komende weken zullen cruciaal worden. Ik denk dat Kaag degene is die het meest kan verliezen. Ze heeft hoog ingezet, maar zal nu tot zaken moeten komen.

Die heeft het proces aardig getorpedeerd zo.

Twix zei:

Als ik Kaag was, zou ik zeker niet teveel toegeven nu. Of ze houdt voet bij stuk en er komt daadwerkelijk een andere koers, of ze doet niet mee. Een minderheidskabinet kan ook zonder D66, ik zou dan tegen Rutte en Hoekstra zeggen dat ze het maar uitzoeken. Welk kabinet er ook komt, het zit de rit toch niet uit. Den Haag is Rutte beu met zijn inactieve herinneringen en opportunisme. Hij zit er nog omdat hij het voordeel van de 'crisismanager' had bij de verkiezingen en omdat de VVD niemand anders heeft om de kar te trekken. Hoekstra heeft ook geen achterban, Omtzigt was goed voor ongeveer 1/3 van alle CDA-stemmen en is opgestapt. VVD en CDA hebben beide geen echt draagvlak dus, en dat loopt stuk om die reden. Kaag kan daar beter bij wegblijven en vanuit de oppositie haar eigen verhaal overeind houden, tot de volgende verkiezingen.

Twix zei:

Of Kaag het meeste te verliezen heeft vraag ik mij af. Haar statuur en kwaliteiten staan wat mij betreft als een huis, ondanks de misogyne framing van extreem rechts. Haar grootste verlies zal komen van een coalitie met VVD en CDA, dat is D66 eerder niet goed bekomen.

Daarom, als ze al in een coalitie met de genoemde partijen zou moeten stappen, kan ze best haar huid zo duur mogelijk verkopen. Mochten het tot nieuwe verkiezingen komen, dan denk ik dat het CDA het meest te vrezen heeft.

Volledig eens met Idefiqs.

Ik ben wel benieuwd wat dit nu gaat worden met dit 'minderheidskabinet'; welke partij wil zich eraan branden om Rutte weer te laten oogsten en zelf afgestraft te worden door de kiezer? Want laten we m.i. wel wezen, als er iets is waar Rutte goed in is..
Het lijkt mij in elk geval een kansloze optie qua regering.

Ik denk dat D66 uiteindelijk wel met de VVD gaat regeren. Een andere mogelijkheid die enigszins gewicht in de schaal legt is er niet. Politiek gezien was het van Rutte en Hoekstra erg slim om de optie met PvdGL alvast af te schieten zodat D66 niet teveel kan gaan oogsten. In een minderheidsconstructie zal het ook lastig worden progressieve voorstellen door een verdeelde kamer te krijgen met een rechtse meerderheid.

Daarom zou D66 dan ook niet in een minderheidsregering moeten stappen, ofwel onder strenge condities. Er is niet voor niets nog geen kabinet.

Jij noemt het slim van VVD en CDA, je zou het ook politiek met een kleine p kunnen noemen.

Boppie zei:
der Magistrat zei:
Het wordt in elk geval wel eens tijd dat Rutte eens wat anders gaat doen.

Wie moet het dan gaan doen?
Dat doet er niet toe. Het argument dat er zogenaamd niemand meer geschikt zou zijn, mag per definitie niet het argument zijn. Rutte moet gewoon weg, want hij heeft heel veel fout gedaan. En dat betekent dat je weg moet, punt. Nu weet ik, we zijn inmiddels collectief gewend geraakt dat het niet zoveel uitmaakt wat je als bewindspersoon uitvreet, hoeveel "keiharde debatten" die geheel toevallig altijd uitmondden in een gezapig glas-plas-was, hebben we inmiddels meegemaakt? Als Rutte nu wéér mp wordt is de Nederlandse politiek definitief een grap.

Wie het dan moet doen? Geen idee, strebersclubjes als de VVD en D66 zouden echter mijns inziens genoeg (aanstormend) talent moeten bevatten. Maarja, daar draait het natuurlijk niet om in de politiek. Kijk bijvoorbeeld naar die 2 dochters van dinosaurus Loek Hermans. Mochten allebei het tasje van Rutte dragen, en carrière binnen de VeuVeuDeu maken. "Gut, wat een toeval", zou je kunnen denken, maar dat is het uiteraard niet.

Ik vind het helemaal niet zo spot on. Er zijn dingen fout gegaan (iets van alle tijden). Toch zijn er nog erg veel mensen die op hem gestemd hebben. En laten wij wel wezen, Nederland staat er ondanks alles goed voor. En een aantal problemen kan je wijten aan de mentaliteit in de maatschappij.

Het zou ook wel eng zijn als alle door de regering veroorzaakte issues in grote mate aan Rutte te wijten zijn. Dan heeft hij blijkbaar teveel macht en gaat er iets mis in het systeem van checks and balances. En wat doet de kamer dan? Zit iedereen behalve Omtzigt en Leijten braaf ja te knikken of te slapen?

Boppie zei:
Ik vind het helemaal niet zo spot on. Er zijn dingen fout gegaan (iets van alle tijden). Toch zijn er nog erg veel mensen die op hem gestemd hebben. En laten wij wel wezen, Nederland staat er ondanks alles goed voor. En een aantal problemen kan je wijten aan de mentaliteit in de maatschappij.

Op zich heeft hij het goed gedaan, geen misverstand. Maar voor elke bestuurder komt het moment dat het klaar is, dat je teveel gaat leunen op in het verleden behaalde resultaten en je politieke ervaring. Rutte is absoluut deskundig maar beschadigd door de vele missers van dit kabinet en zijn vorige. Hij blijft zitten waar anderen geofferd zijn, hij had in april af moeten treden.

Rutte zit in de weg.

^^^ precies. Wijlen Lubbers was ook klaar op een gegeven moment..

Wat is 'er goed voor staan' nou eigenlijk. Wie betreffen dit en wie niet?

Niet alles wat onder Ruttes verantwoordelijkheid mis is gegaan zal hem persoonlijk aan te rekenen zijn, maar het zit 'm in dat woord verantwoordelijkheid. En als ik samen moet vatten wat er in mijn optiek aan schort bij die man, dan is het dat onder zijn leiding de kamer stelselmatig geschoffeerd is door deze niet of veel te gebrekkig te informeren. Dat duidt op een bepaald dedain, iets wat ik overigens ook bij Kaag terugzie, en waarom ik haar ook zeker ook niet als MP zou willen. Maar goed, zij is natuurlijk nu ook flink door de mand gevallen met het Afghanistan-debacle, wat mij betreft komt zij nu sowieso niet meer in aanmerking voor die positie. Maar ik had het over Rutte: Die man zei ooit 'voor visie ga ik wel bij de opticien langs', of iets van die strekking. Hij heeft nooit een plan. Maar heeft wel gewoon de arrogantie om te zeggen 'maak mij maar premier, dan komt dat plan er wel'.

Waarom hij zoveel stemmen krijgt? Waarschijnlijk omdat het gros van de mensen gewoon het vakje bij nr 1 inkleurt, en dat zijn dan mensen die denken dat VVD voor hen de minst slechte optie is. Waarschijnlijk dezelfde mensen die heel veel maatschappelijke en financiële problemen wijten aan 'links beleid', terwijl er al die jaren geen 'links beleid' is geweest. Wel een voortzetting van liberaal financieel-economisch beleid wat de verzorgingsstaat finaal uitholt.

Durashift zei:
Dat vroeg ik mij ook af. Ik vermoed iets met het terugbrengen van staatsschuld, en de suggestie dat er minder armoede zou zijn en minder banen. Maar dat is een vertekend beeld. De armoede is wellicht op papier minder maar Nederland pas als een van de weinige landen de norm voor armoede niet aan aan de inflatie, en de dakloosheid is bovendien toegenomen. Wellicht zijn er daarnaast ook meer banen, maar geen banen met goede zekerheid (bijv nul-urencontracten).

Verder zo maar een greep van wat er imo allemaal mis is: Veel te weinig woningen die bovendien niet te betalen zijn (volkshuisvesting is een grondwettelijke plicht van de regering), kneiterduur OV, een leger wat ons land niet kan verdedigen, een heel dure zorgsector die aangestuurd wordt door verzekeraars en die onvoldoende capaciteit heeft om een pandemie op te vangen, een energiesector die volledig opgeknipt is maar waarmee "we" wel een energietransitie schijnen te moeten gaan realiseren, en hoe zit het eigenlijk met onze koopkracht?

Kortom, ik heb helemaal niet het idee dat dit land er zo goed voorstaat.

^^^^ Ben het helemaal met je eens, DeeTwee. (y)

Toevoeging omtrent dat 'Afghanistan debacle'. Wat ik daarvan uit de politieke analyses vernam is dat mevrouw Bijleveld dat dossier tóch vooral naar zich toe trok en (achter de schermen) vrij solistisch opereerde. Neem daarbij de algemene, politieke teneur van zo min mogelijk immigranten (in zowat alle EU lidstaten aan de hand) toelaten en je hebt de poppetjes aan het dansen.. :(

~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zo'n gaaf landje hebben we echt niet.. vind ik.

Neem de actuele discussie over de hoge energieprijzen.. 'gooi' de gasputten in Groningen maar weer open.. :confused:
Discussie nu op radio 1.. uiteindelijk draait het ook weer om 'wat doet de regering met adviezen / waarschuwingen uit het verleden' door mensen uit de praktijk..
NIETS..

Noem mij maar een land waar het beter is.

Op het gejank van de wappies na is onze vrijheid goed afgeregeld. Je kan je muil opentrekken en van alles roepen zonder dat er in no time een veiligheidsdienst voor de deur staat.

Je mag zijn wie je wil van de overheid. Jammer genoeg hebben sommige mensen daar nog veel moeite mee...

Economisch en financieel staat Nederland er goed voor. Dat zie je ook terug in de winkelstraten en in de webshops. Armoede hou je. Er zullen altijd mensen tussen wal en schip vallen. Aan de overheid de taak om die mensen te helpen die er niets aan kunnen doen. Vergeet niet dat er ook door het volk wat gefraudeerd is in het verleden......

De zorg..de kwaliteit is goed, de kennis hoog. Nu nog wat meer ruimte en waardering voor de voetjes op de vloer. Laat die mensen hun werk doen zonder een berg administratie en vastgezette tijden. Mag ik je er ook aan herinneren dat IEDER land deze pandemie niet op kon vangen? Dat vind ik een drogreden.

Defensie...wij kunnen geen leger onderhouden wat in staat is om ons land te verdedigen. Kan je uit je hoofd zetten, onmogelijk. Wij moeten ervoor zorgen dat wij onze financiële middelen inzetten op de eenheden die in internationaal verband een verschil kunnen maken.

Huisvesting. Daar zie ik ook iets wat mij al ergert in deze maatschappij. Hebberigheid en egoïsme. Daar ben ik het mee eens dat de overheid nu in moet grijpen. Maar ook dat zie je ook in het buitenland ontstaan. Ongewenst effect van de vrije markt. Zeer ongewenst.

Dan zie ik ook dat mensen die met de handen werken structureel ondergewaardeerd worden. En dat is niet de schuld van Rutte maar van onze maatschappij. We hebben nul waardering voor de schoonmakers, heftruckchauffeur een noem maar op. Die komen met een schijtloon thuis. Echt een schijtloon. Terwijl de leidinggevende vaak een goed salaris heeft, leasebak onder de komt en noem maar op. Reviews op Peter Appel. De een (op kantoor) mooie training en goede lunch. De chauffeur kan zijn eigen bammetje meenemen en in zijn vrije tijd opdagen. En dat is een transportbedrijf. Die mannen en vrouwen achter het stuur zijn de mensen die het moeten doen. Onze maatschappij is gericht op hebberigheid en status. Dat zal moeten veranderen. Misschien zijn de salarissen in de zorg niet te laag maar de andere salarissen wel te hoog. Veel te hoog.

DeeTwee zei:
Durashift zei:
Dat vroeg ik mij ook af. Ik vermoed iets met het terugbrengen van staatsschuld, en de suggestie dat er minder armoede zou zijn en minder banen. Maar dat is een vertekend beeld. De armoede is wellicht op papier minder maar Nederland pas als een van de weinige landen de norm voor armoede niet aan aan de inflatie, en de dakloosheid is bovendien toegenomen. Wellicht zijn er daarnaast ook meer banen, maar geen banen met goede zekerheid (bijv nul-urencontracten).
Dus de staatsschuld is laag, werkloosheid laag, armoede komt weinig voor: dan ben je m.i. wel een beetje spijkers op laag water aan het zoeken met jouw argumenten om daar wat vanaf te doen. Hoe je het ook wendt of keert; dit komt niet uit de lucht vallen, maar is een gevolg van beleid. Maar velen zullen zelfs in het paradijs nog wel wat te klagen hebben of schaduwkanten zien lijkt het.
DeeTwee zei:
Verder zo maar een greep van wat er imo allemaal mis is: Veel te weinig woningen die bovendien niet te betalen zijn (volkshuisvesting is een grondwettelijke plicht van de regering), kneiterduur OV, een leger wat ons land niet kan verdedigen, een heel dure zorgsector die aangestuurd wordt door verzekeraars en die onvoldoende capaciteit heeft om een pandemie op te vangen, een energiesector die volledig opgeknipt is maar waarmee "we" wel een energietransitie schijnen te moeten gaan realiseren, en hoe zit het eigenlijk met onze koopkracht?
Kortom, ik heb helemaal niet het idee dat dit land er zo goed voorstaat.
Weer spijkers op laag water m.i. We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen.
Welk land heeft wel een leger dat dat land kan verdedigen (tegen wie en wat voor soort aanval eigenlijk)? Je kan nog vele miljarden in defensie pompen, maar als een ander land een kernwapen op de randstad wil droppen, heb je toch weinig te verdedigen.
OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. En het lijkt een beetje absurd om het de zorg te verwijten dat ze niet eens soepeltjes een pandemie aankunnen die eens in de honderd jaar voorkomt. Het zou inefficiënt (dus duur) zijn om daar een systeem op de gaan baseren.
En de 'opgeknipte' energiesector is kennelijk ook een probleem? Denk je werkelijk dat we op dit punt beter uit waren geweest als we de oude monopolies in stand hadden gelaten?

Alles wat jij wilt kost veel geld en alles waar jij een probleem mee hebt lijkt ermee samen te hangen dat er beperkingen zijn gesteld aan de hoeveelheden geld die daar vroeger aan uitgegeven werden. Zou het echt beter zijn als we nog veel meer aan de zorg, OV, woningmarkt, defensie, energiesector, sociale zekerheid enz hadden uitgegeven? Dan hadden we nog hogere belastingen gehad, minder banen, meer werkloosheid, hogere schulden: zoiets als in de jaren 70/80 dus. Ik dacht juist dat we het huidige pad op zijn gegaan omdat we dat niet meer wilden, en dat lijkt mij nog steeds terecht.

louisz zei:
(..) We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen. (..)

Jawel, de overheid kán daar wel wat aan doen.. door de olie op het (wereldwijde vuur van de woningmarkt) weg te nemen. Dus geen jubelton, hypotheekrente aftrek verder beperken en hypothecaire leenvoorwaarden aan te passen.. wat soepeler voor starters en wat strakker voor doorstromers met overwaarde..

louisz zei:
(..)
OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.(..)

Voor grote groepen forensen die die kosten grotendeels vergoed krijgen misschien niet.. maar reis je buiten zo'n bundel... of heb je kinderen die naar een ROC oid moeten die wat verder weg zit en nog geen OV jaarkaart leeftijd..kán het OV een dure (traject)grap worden voor de ouders..

louisz zei:
(..)
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. (..)

De verzekeraars hebben te veel macht. Of het in de oude 'ziekenfondstijd' nu duurder zou zijn geweest?? Geen idee, het was misschien wel anders.. met iets meer keuze voor de burger ipv dat de verzekeraars bepalen welke medicijnen een apotheker nog wel of niet mag maken..

En het lijkt een beetje absurd om het de zorg te verwijten dat ze niet eens soepeltjes een pandemie aankunnen die eens in de honderd jaar voorkomt. Het zou inefficiënt (dus duur) zijn om daar een systeem op de gaan baseren.

louisz zei:
(..)
En de 'opgeknipte' energiesector is kennelijk ook een probleem? Denk je werkelijk dat we op dit punt beter uit waren geweest als we de oude monopolies in stand hadden gelaten?

Denk je nou werkelijk dat die buitenlandse energiereuzen het zo goed voor hebben met de Nederlandse burger/klant?

louisz zei:
(..)
Alles wat jij wilt kost veel geld (..).

Het geld dát er is, beter verdelen.

... en niet telkens een konijn uit de hoed toveren die er toch weer terug in moet. zoals nu met de BIK gelden.. Gaan nu naar de afschaffing van de verhuurdersheffing (korting) en nog wat andere zaken.. Het was afgelopen mei nog geoormerkt voor verlaging van de loonkosten voor bedrijven, via de AWf. :rolleyes:

Je zal maar ondernemer zijn en al vooruitlopend op de BIK toekenning geïnvesteerd hebben voor die regeling... kan dus de prullenbak in omdat ons kabinet vreesde dat de Europese Commissie de BIK regeling als ongeoorloofde staatssteun zou aanmerken..

https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/bik-ingetrokken-gevolgen-en-mogelijke-alternatieven

Durashift zei:
louisz zei:
(..) We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen. (..)

Jawel, de overheid kán daar wel wat aan doen.. door de olie op het (wereldwijde vuur van de woningmarkt) weg te nemen. Dus geen jubelton, hypotheekrente aftrek verder beperken en hypothecaire leenvoorwaarden aan te passen.. wat soepeler voor starters en wat strakker voor doorstromers met overwaarde..

Dat probleem op de woningmarkt ligt op meerdere fronten, en de politieke verdeeldheid is ook al een oorzaak van dat probleem.
Regelgeving en milieu is één van de grootste oorzaken dat nieuwbouw het tempo van de vraag niet bij kan benen, laat staan het betaalbaar bouwen.
Er liggen in Nederland complete nieuwbouwprojecten stil door o.a. stikstofnormering en beschermde flora/fauna (grotendeels met dank aan diverse groene partijen), en betaalbaar bouwen wordt steeds moeilijker gemaakt vanwege de steeds strengere verplichte normen qua milieu en energielabel waar een nieuwbouwhuis tegenwoordig aan moet voldoen. (met dank aan klimaatakkoorden)
Daarnaast draait de geldpers van de europese bank op volle toeren en is de rente inmiddels negatief: het logische gevolg is dan dat beleggers gaan zoeken naar iets wat wel waardevast is en een stevig rendement oplevert... en dat zijn dus de bestaande woningen en de geringe nieuwbouw die nog wel gerealiseerd wordt, want het vooruitzicht is namelijk dat de vraag gewoon toe blijft nemen, de rente laag blijft en het milieu de bouw stevig blijft beperken.
Verder is er ook nog eens een stevig gebrek aan werkvolk, nieuwe aanwas wat de handjes nog vuil wil maken en de spieren wil gebruiken moet je tegenwoordig al met een vergrootglas gaan zoeken en in de praktijk al via het buitenland aan moet trekken.... er zijn politieke partijen die daar ook stevig tegen aan schoppen.

Wil je het probleem oplossen dan moet je de kern van het probleem aan gaan pakken: het betaalbaar, snel en massaal nieuw bouwen van woningen weer mogelijk gaan maken, dat is de enigste manier om weer een betaalbare balans tussen vraag en aanbod terug te krijgen.
Maar dit gaat echter niet lukken zonder de huidige opgelegde normen en wetten open te breken en versoepelen, diverse politieke partijen (en europese regelgeving) gaan dit versoepelen echter niet toestaan en daarmee is het cirkeltje van de woningnood weer helemaal rond. (en blijft de investeerder de lachende derde partij)
Het aanpakken van jubelton, hypotheekrente aftrek verder beperken en hypothecaire leenvoorwaarden zal hierin helemaal niets op gaan lossen maar zelfs eerder beperken.
Zorg er maar voor dat de (sociale) huurwoning weer vlot betaalbaar en bereikbaar wordt voor iedereen en de koopmarkt zal vanzelf mee gaan veranderen door de verschuiving in de marktwerking. (als huren weer veel betaalbaarder wordt zal er automatisch ook minder vraag komen naar koopwoningen, die zakken dan vanzelf ook weer in waarde)

Een hele mooie taak voor het komende kabinet.... zal ongetwijfeld wel weer gaan leiden tot een volgende kabinetscrisis zolang geen van de partijen tot een compromis wil komen.

louisz zei:
Dus de staatsschuld is laag, werkloosheid laag, armoede komt weinig voor: dan ben je m.i. wel een beetje spijkers op laag water aan het zoeken met jouw argumenten om daar wat vanaf te doen. Hoe je het ook wendt of keert; dit komt niet uit de lucht vallen, maar is een gevolg van beleid. Maar velen zullen zelfs in het paradijs nog wel wat te klagen hebben of schaduwkanten zien lijkt het.
Het ligt er nogal aan welke statistieken en modellen je wilt gebruiken. En, populair gezegd, vanuit welke bubbel je redeneert. Ik klaag niet over mijn inkomen en werkzekerheid, maar het aantal dakloze jongeren is in de afgelopen 10 jaar verdriedubbeld, en miljoenen Nederlanders zitten in onderbetaalde, onzekere banen. Dat komt inderdaad niet uit de lucht vallen.

louisz zei:
Weer spijkers op laag water m.i. We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen.
Ik had het over volkshuisvesting (en bewust niet 'woningmarkt'). Dat is een verantwoordelijkheid van de regering, dus daar zullen ze iets aan moeten doen. Wat waarschijnlijk zal helpen is de verhuurdersheffing beëindigen.

louisz zei:
Welk land heeft wel een leger dat dat land kan verdedigen (tegen wie en wat voor soort aanval eigenlijk)? Je kan nog vele miljarden in defensie pompen, maar als een ander land een kernwapen op de randstad wil droppen, heb je toch weinig te verdedigen.
Die landen zijn er zeker, best veel zelfs, maar met name Nederland en de direct omringende landen (VK uitgezonderd) lijken die noodzaak niet te zien. Maar je hoeft mijn uitspraak misschien ook niet zo letterlijk te nemen: Het NL leger verkeert in abominabele staat. En verander 'land verdedigen' eens in 'economie verdedigen' of 'economische belangen' verdedigen? Defensie is van groot strategisch belang, ook in het kader van militaire samenwerking met andere landen.

louisz zei:
OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.
Net opgezocht, een retourtje tweede klas Den Haag - Amsterdam kost je meer dan 25 euro. Dat vind ik erg veel geld.

louisz zei:
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. En het lijkt een beetje absurd om het de zorg te verwijten dat ze niet eens soepeltjes een pandemie aankunnen die eens in de honderd jaar voorkomt. Het zou inefficiënt (dus duur) zijn om daar een systeem op de gaan baseren.
Hier ben ik wellicht wat kort door de bocht gegaan. Ik zie echter wel hoe bijvoorbeeld middelgrote ziekenhuizen (zeg 1500 fte) ieder jaar enorm worstelen om alles rond te krijgen met verzekeraars (die de facto niet onderhandelt maar bepaalt wat de behandelingen kosten, en hoeveel er gedaan mogen worden) enerzijds en al die in maatschappen verenigde artsen anderzijds. Maar vanuit patiëntperspectief is het wellicht zo slecht nog niet.

Mbt pandemie: Wellicht, maar het verbaast mij wel dat het eenvoudiger wordt gevonden om de maatschappij lam te leggen dan die zorgcapaciteit (wat toch telkens het argument is en blijft) uit te breiden. Zeker aangezien er verwacht wordt dat Covid niet op zichzelf staat.

louisz zei:
Ik had het niet over geld. Als er een energietransitie moet komen, is dit samen met diverse verschillende partijen te moeten doen toch een aanzienlijk grotere uitdaging dan met één of enkele partijen.

louisz zei:
Alles wat jij wilt kost veel geld en alles waar jij een probleem mee hebt lijkt ermee samen te hangen dat er beperkingen zijn gesteld aan de hoeveelheden geld die daar vroeger aan uitgegeven werden. Zou het echt beter zijn als we nog veel meer aan de zorg, OV, woningmarkt, defensie, energiesector, sociale zekerheid enz hadden uitgegeven? Dan hadden we nog hogere belastingen gehad, minder banen, meer werkloosheid, hogere schulden: zoiets als in de jaren 70/80 dus. Ik dacht juist dat we het huidige pad op zijn gegaan omdat we dat niet meer wilden, en dat lijkt mij nog steeds terecht.
Ik heb niet gezegd wat ik wil. Ik ben in ieder geval nooit groot fan geweest van het blootstellen van nutsvoorzieningen aan marktwerking. Ik denk dat voorzieningen in het algemeen belang (energie, volkshuisvesting, vervoer, zorg, onderwijs) bij uitstek baat hebben (en daarmee wij als bevolking) bij langetermijnbeleid, en in mijn beleving staat dat haaks op marktwerking.

Maar goed, al dit soort bezwaren zou ik ook kunnen platslaan door te zeggen dat we best gelukkig zijn met z'n allen. Is ook zo.

Rutger DC zei:

Uitstekende analyse inderdaad. VVD politici (en kiezers) zijn over het algemeen goedgeluimde, gezellige mensen. De sfeer bij de VVD en vooral ook de JOVD is altijd joviaal, logisch want de schaapjes veelal ruimschoots op het droge. Het enige onbehagen die in deze kringen te horen is zijn de torenhoge belastingtarieven. Dieven zijn het in Den Haag! Zij zijn het toch, die de werkgelegenheid creëren in dit land? We rule this country!

Zeker, de belastinginkomsten komen uit het bedrijfsleven. Daar wordt ook de werkgelegenheid gecreëerd. Maar met al hun - veelal overerfde - competenties missen ze er één. En dat is empathie. Voor hen die in achterstandswijken wonen. Niet de luxe hebben van het overerfde geluk om geboren te zijn in hoogopgeleide gezinnen, waar een cultuur heerst die ja als kind voorbereidde om zo gladjes mogelijk door de samenleving te bewegen. Je leerde de juiste dingen te zeggen, bescheiden te zijn als het moest, je kans pakken als het kon. De omgeving lachte je toe om zoveel talent. Optrok met gelijkgestemde kinderen, vriendjes en vriendinnetjes uit het juiste milieu. Wat ook geldt voor mijzelf. Veertig jaar zitvlees bij dezelfde organisatie, een hypotheek van iets minder dan €600,- voor een tweekapper in het midden van een land. De enige reden om de hypotheek niet af te lossen is het hoge rentepercentage op een klein rest spaarhypotheekje. Door de renteaftrek is deze - los van de kosten - lucratiever als deze blijft lopen. Financiele keuzes te over, wat een luxe!

Dan de minder fortuinlijke medemens, geboren in een arbeiders- of erger, migrantengezin. Zonder charmeopvoeding. Die vader zag buffelen in de bouw (oude stijl) en afgedankt zag worden als het economisch tij tegenzat. Levend met een inkomen waarbij iedere tegenslag resulteerde in een aanslag op het al krappe gezinsbudget. Het kind dat niet leerde de juiste dingen op de juiste momenten te zeggen, hierdoor minder kansen had. Want hij/zij was zo grof in de mond.

Toch waren er ook knappe koppen die ondanks de armoede hogerop kwamen, arts of ingenieur werden. Zelfs met een hoofddoekje(!). De doorzetters die door de bovengenoemde VVD vetzakken weer werden misbruikt voor de stelling dat alles mogelijk is als je maar je best deed. Gemakshalve vergetend dat hun eigen bedje door hun ondernemende papa of mama voor hun is gespreid.

Er is maar één belang, dat is het eigenbelang. En daarom blijven ze VVD stemmen. Nu nog om te behouden wat ze hebben, morgen uit angst. Omdat ze gaan zien dat ze het pleit gaan verliezen. En ze hebben meer te verliezen dan de have-nots. En dat weten ze allebei.

DeeTwee zei:
louisz zei:
Net opgezocht, een retourtje tweede klas Den Haag - Amsterdam kost je meer dan 25 euro. Dat vind ik erg veel geld./quote]
Dat is het ook. Maar wie incidenteel vervoer nodig heeft (en dus geen permanente oplossing zoekt) betaalt altijd relatief veel. Je moet zoiets vergelijken met het huren van een auto. Geen idee wat je daarvoor betaalt, maar het lijkt me sterk dat je dan voor 25 euro klaar bent, en daarmee dan van Den Haag naar Amsterdam kan en weer terug.

Verder ben ik het eigenlijk niet eens erg met je oneens. :)

Durashift zei:
louisz zei:
Op zich eens met alle maatregelen (behalve dat ik vind dat hypotheekrenteaftrek gewoon afgeschaft moet worden), maar dat is m.i. geen oplossing. Dan kunnen particulieren nog moeilijker een huis kopen en beleggers worden er niet door gehinderd.
Durashift zei:
louisz zei:
(..)
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. (..)
De verzekeraars hebben te veel macht. Of het in de oude 'ziekenfondstijd' nu duurder zou zijn geweest?? Geen idee, het was misschien wel anders.. met iets meer keuze voor de burger ipv dat de verzekeraars bepalen welke medicijnen een apotheker nog wel of niet mag maken.
Ziekenfonds zou volgens mij veel duurder zijn geweest met nog minder keuze. Maar goed, dat blijkt speculeerwerk.
Durashift zei:
louisz zei:
(..)
Denk je nou werkelijk dat die buitenlandse energiereuzen het zo goed voor hebben met de Nederlandse burger/klant?
Ja, omdat ze hier concurreren, dan gaat dat vanzelf. Of de uiteindelijke eigenaren buitenlands of binnenlands zijn maakt volgens mij niet zoveel uit. Wat belangrijker is is dat het geen beleggers als eigenaar zijn maar energiebedrijven, die weten wat ze doen, zitten er niet voor de korte termijn / snelle winst in en kunnen putten uit kennis en ervaring elders.

En daar gaat de volgende:

NU.nl: Kabinet ontslaat staatssecretaris Mona Keijzer na haar kritiek op coronapas.
https://www.nu.nl/coronavirus/6159013/kabinet-ontslaat-staatssecretaris-mona-keijzer-na-haar-kritiek-op-coronapas.html

R W xxx zei:

NU.nl: Kabinet ontslaat staatssecretaris Mona Keijzer na haar kritiek op coronapas.
https://www.nu.nl/coronavirus/6159013/kabinet-ontslaat-staatssecretaris-mona-keijzer-na-haar-kritiek-op-coronapas.html

Daar kan je op wachten. Met deze uitspraak maakt ze het de mensen in het veld onnodig moeilijk.

Boppie zei:
R W xxx zei:

Daar kan je op wachten. Met deze uitspraak maakt ze het de mensen in het veld onnodig moeilijk.

Gewoon ontzettend dom gedrag. Ik vraag me met zulke acties af of er iets achter zit of dat het gewoon dom is. Ik zou haar nooit meer in een kabinet willen hebben.

Idefiqs zei:
VVD politici (en kiezers) zijn over het algemeen goedgeluimde, gezellige mensen. De sfeer bij de VVD en vooral ook de JOVD is altijd joviaal, logisch want de schaapjes veelal ruimschoots op het droge.

Ik denk dat er ook een heel grote groep stemmers is die ooit bujvoorbeeld PvdA stemden, altijd hard gewerkt hebben, maar zich niet meer gesteund voelen door PvdA.

Ik vind het wel mooi dat ze echt de eer aan zichzelf houd.

Ik ben het echt met haar eens, je creëert een 2-deling. Je sluit mensen uit. Het kan niet zo zijn dat je in angst blijft leven en als je dat wel wil dan kies je er zelf voor.

Topwijf!

En nu nieuwe verkiezingen. Geen idee wat ik moet stemmen...maar eens....VVD heeft lang genoeg de scepter gezwaaid.

Ik draai het om. De mensen die geen vaccinatie willen houden in deze de rest in gijzeling. Want een paar procent van een miljoen is genoeg om de zorg over de pis te helpen.

Anders gezegd, wij moeten begrip hebben voor deze mensen, maar ondertussen hebben deze mensen nul begrip voor de rest. Kom er maar in.

Terug
Bovenaan