Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
R W xxx zei:Je kan veel van haar vinden joop maar de poppenkast komt niet van haar maar van jouw favorieten.
Las ergens dat bbb, omtzigt en pvv samen op dit moment vermoedelijk ergens rond de 80 zetels zouden uitkomen. Zou interessante wending zijn.
Durashift zei:Dat zoeken ze maar bij de VVD uit.
Probleem is ook dat Rutte de VVD is en andersom. Dat partijbestuur heeft dat niet goed gemanaged in mijn ogen.
Wellicht dat Kaag dan wel de grootste wordt.. OF misschien wel de outsiders zoals Omtzigt of Caroline wellicht?
afentoe zei:R W xxx zei:Je kan veel van haar vinden joop maar de poppenkast komt niet van haar maar van jouw favorieten.
Las ergens dat bbb, omtzigt en pvv samen op dit moment vermoedelijk ergens rond de 80 zetels zouden uitkomen. Zou interessante wending zijn.
Ik denk dat nieuwe verkiezingen funest zouden zijn voor Omtzigt, als hij al zijn eigen partij gaat starten. Absoluut gaat dat een grote worden terwijl er nog geen stabiele partij staat. Dan is het wachten op ruzies en gaat de boel ofwel imploderen ofwel stilletjes van het toneel verdwijnen. (..)
afentoe zei:(..)
Nieuwe verkiezingen houden omdat Jacob niet met Tanja wil spelen en Tanja niet met Henk zou ik een zwaktebod vinden. Of je er nou blij mee bent of niet, de uitslag van maart is waar het electoraat voor gekozen heeft, dan regelen ze het maar.
Durashift zei:Tja, de verkiezingen in maart waren (voor mij) een heel andere werkelijkheid dan dat er nu is. Er is sinds die tijd nog wel het één en ander gebeurd, de ware aard is boven komen drijven, zou ik zo zeggen. Recht doen aan die nieuwe werkelijkheid is misschien wel democratischer?afentoe zei:(..)
Nieuwe verkiezingen houden omdat Jacob niet met Tanja wil spelen en Tanja niet met Henk zou ik een zwaktebod vinden. Of je er nou blij mee bent of niet, de uitslag van maart is waar het electoraat voor gekozen heeft, dan regelen ze het maar.
R W xxx zei:Dan zijn de anderen nou ook niet echt dus om daar nu ineens een punt van te maken.
Twix zei:De komende weken zullen cruciaal worden. Ik denk dat Kaag degene is die het meest kan verliezen. Ze heeft hoog ingezet, maar zal nu tot zaken moeten komen.
Nieuwe verkiezingen zullen haar positie denk ik niet versterken.
Twix zei:De komende weken zullen cruciaal worden. Ik denk dat Kaag degene is die het meest kan verliezen. Ze heeft hoog ingezet, maar zal nu tot zaken moeten komen.
Dat doet er niet toe. Het argument dat er zogenaamd niemand meer geschikt zou zijn, mag per definitie niet het argument zijn. Rutte moet gewoon weg, want hij heeft heel veel fout gedaan. En dat betekent dat je weg moet, punt. Nu weet ik, we zijn inmiddels collectief gewend geraakt dat het niet zoveel uitmaakt wat je als bewindspersoon uitvreet, hoeveel "keiharde debatten" die geheel toevallig altijd uitmondden in een gezapig glas-plas-was, hebben we inmiddels meegemaakt? Als Rutte nu wéér mp wordt is de Nederlandse politiek definitief een grap.Boppie zei:der Magistrat zei:Het wordt in elk geval wel eens tijd dat Rutte eens wat anders gaat doen.
Wie moet het dan gaan doen?
Boppie zei:Ik vind het helemaal niet zo spot on. Er zijn dingen fout gegaan (iets van alle tijden). Toch zijn er nog erg veel mensen die op hem gestemd hebben. En laten wij wel wezen, Nederland staat er ondanks alles goed voor. En een aantal problemen kan je wijten aan de mentaliteit in de maatschappij.
Dat vroeg ik mij ook af. Ik vermoed iets met het terugbrengen van staatsschuld, en de suggestie dat er minder armoede zou zijn en minder banen. Maar dat is een vertekend beeld. De armoede is wellicht op papier minder maar Nederland pas als een van de weinige landen de norm voor armoede niet aan aan de inflatie, en de dakloosheid is bovendien toegenomen. Wellicht zijn er daarnaast ook meer banen, maar geen banen met goede zekerheid (bijv nul-urencontracten).Durashift zei:Wat is 'er goed voor staan' nou eigenlijk. Wie betreffen dit en wie niet?
Dus de staatsschuld is laag, werkloosheid laag, armoede komt weinig voor: dan ben je m.i. wel een beetje spijkers op laag water aan het zoeken met jouw argumenten om daar wat vanaf te doen. Hoe je het ook wendt of keert; dit komt niet uit de lucht vallen, maar is een gevolg van beleid. Maar velen zullen zelfs in het paradijs nog wel wat te klagen hebben of schaduwkanten zien lijkt het.DeeTwee zei:Dat vroeg ik mij ook af. Ik vermoed iets met het terugbrengen van staatsschuld, en de suggestie dat er minder armoede zou zijn en minder banen. Maar dat is een vertekend beeld. De armoede is wellicht op papier minder maar Nederland pas als een van de weinige landen de norm voor armoede niet aan aan de inflatie, en de dakloosheid is bovendien toegenomen. Wellicht zijn er daarnaast ook meer banen, maar geen banen met goede zekerheid (bijv nul-urencontracten).Durashift zei:Wat is 'er goed voor staan' nou eigenlijk. Wie betreffen dit en wie niet?
Weer spijkers op laag water m.i. We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen.DeeTwee zei:Verder zo maar een greep van wat er imo allemaal mis is: Veel te weinig woningen die bovendien niet te betalen zijn (volkshuisvesting is een grondwettelijke plicht van de regering), kneiterduur OV, een leger wat ons land niet kan verdedigen, een heel dure zorgsector die aangestuurd wordt door verzekeraars en die onvoldoende capaciteit heeft om een pandemie op te vangen, een energiesector die volledig opgeknipt is maar waarmee "we" wel een energietransitie schijnen te moeten gaan realiseren, en hoe zit het eigenlijk met onze koopkracht?
Kortom, ik heb helemaal niet het idee dat dit land er zo goed voorstaat.
louisz zei:(..) We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen. (..)
louisz zei:(..)
OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.(..)
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. (..)
En de 'opgeknipte' energiesector is kennelijk ook een probleem? Denk je werkelijk dat we op dit punt beter uit waren geweest als we de oude monopolies in stand hadden gelaten?
Alles wat jij wilt kost veel geld (..).
Durashift zei:louisz zei:(..) We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen. (..)
Jawel, de overheid kán daar wel wat aan doen.. door de olie op het (wereldwijde vuur van de woningmarkt) weg te nemen. Dus geen jubelton, hypotheekrente aftrek verder beperken en hypothecaire leenvoorwaarden aan te passen.. wat soepeler voor starters en wat strakker voor doorstromers met overwaarde..
Het ligt er nogal aan welke statistieken en modellen je wilt gebruiken. En, populair gezegd, vanuit welke bubbel je redeneert. Ik klaag niet over mijn inkomen en werkzekerheid, maar het aantal dakloze jongeren is in de afgelopen 10 jaar verdriedubbeld, en miljoenen Nederlanders zitten in onderbetaalde, onzekere banen. Dat komt inderdaad niet uit de lucht vallen.louisz zei:Dus de staatsschuld is laag, werkloosheid laag, armoede komt weinig voor: dan ben je m.i. wel een beetje spijkers op laag water aan het zoeken met jouw argumenten om daar wat vanaf te doen. Hoe je het ook wendt of keert; dit komt niet uit de lucht vallen, maar is een gevolg van beleid. Maar velen zullen zelfs in het paradijs nog wel wat te klagen hebben of schaduwkanten zien lijkt het.
Ik had het over volkshuisvesting (en bewust niet 'woningmarkt'). Dat is een verantwoordelijkheid van de regering, dus daar zullen ze iets aan moeten doen. Wat waarschijnlijk zal helpen is de verhuurdersheffing beëindigen.louisz zei:Weer spijkers op laag water m.i. We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen.
Die landen zijn er zeker, best veel zelfs, maar met name Nederland en de direct omringende landen (VK uitgezonderd) lijken die noodzaak niet te zien. Maar je hoeft mijn uitspraak misschien ook niet zo letterlijk te nemen: Het NL leger verkeert in abominabele staat. En verander 'land verdedigen' eens in 'economie verdedigen' of 'economische belangen' verdedigen? Defensie is van groot strategisch belang, ook in het kader van militaire samenwerking met andere landen.louisz zei:Welk land heeft wel een leger dat dat land kan verdedigen (tegen wie en wat voor soort aanval eigenlijk)? Je kan nog vele miljarden in defensie pompen, maar als een ander land een kernwapen op de randstad wil droppen, heb je toch weinig te verdedigen.
Net opgezocht, een retourtje tweede klas Den Haag - Amsterdam kost je meer dan 25 euro. Dat vind ik erg veel geld.louisz zei:OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.
Hier ben ik wellicht wat kort door de bocht gegaan. Ik zie echter wel hoe bijvoorbeeld middelgrote ziekenhuizen (zeg 1500 fte) ieder jaar enorm worstelen om alles rond te krijgen met verzekeraars (die de facto niet onderhandelt maar bepaalt wat de behandelingen kosten, en hoeveel er gedaan mogen worden) enerzijds en al die in maatschappen verenigde artsen anderzijds. Maar vanuit patiëntperspectief is het wellicht zo slecht nog niet.louisz zei:Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. En het lijkt een beetje absurd om het de zorg te verwijten dat ze niet eens soepeltjes een pandemie aankunnen die eens in de honderd jaar voorkomt. Het zou inefficiënt (dus duur) zijn om daar een systeem op de gaan baseren.
Ik had het niet over geld. Als er een energietransitie moet komen, is dit samen met diverse verschillende partijen te moeten doen toch een aanzienlijk grotere uitdaging dan met één of enkele partijen.louisz zei:En de 'opgeknipte' energiesector is kennelijk ook een probleem? Denk je werkelijk dat we op dit punt beter uit waren geweest als we de oude monopolies in stand hadden gelaten?
Ik heb niet gezegd wat ik wil. Ik ben in ieder geval nooit groot fan geweest van het blootstellen van nutsvoorzieningen aan marktwerking. Ik denk dat voorzieningen in het algemeen belang (energie, volkshuisvesting, vervoer, zorg, onderwijs) bij uitstek baat hebben (en daarmee wij als bevolking) bij langetermijnbeleid, en in mijn beleving staat dat haaks op marktwerking.louisz zei:Alles wat jij wilt kost veel geld en alles waar jij een probleem mee hebt lijkt ermee samen te hangen dat er beperkingen zijn gesteld aan de hoeveelheden geld die daar vroeger aan uitgegeven werden. Zou het echt beter zijn als we nog veel meer aan de zorg, OV, woningmarkt, defensie, energiesector, sociale zekerheid enz hadden uitgegeven? Dan hadden we nog hogere belastingen gehad, minder banen, meer werkloosheid, hogere schulden: zoiets als in de jaren 70/80 dus. Ik dacht juist dat we het huidige pad op zijn gegaan omdat we dat niet meer wilden, en dat lijkt mij nog steeds terecht.
Rutger DC zei:Interessante analyse die goed past bij de discussie: Omdat het veel VVD-kiezers goed gaat, maken zij zich minder druk om de Haagse onstuimigheid
Dat is het ook. Maar wie incidenteel vervoer nodig heeft (en dus geen permanente oplossing zoekt) betaalt altijd relatief veel. Je moet zoiets vergelijken met het huren van een auto. Geen idee wat je daarvoor betaalt, maar het lijkt me sterk dat je dan voor 25 euro klaar bent, en daarmee dan van Den Haag naar Amsterdam kan en weer terug.DeeTwee zei:Net opgezocht, een retourtje tweede klas Den Haag - Amsterdam kost je meer dan 25 euro. Dat vind ik erg veel geld./quote]louisz zei:OV is 'kneiterduur'? Ik heb altijd woon-werk verkeer met het OV gedaan omdat dat gewoon goedkoper en praktischer is dan een auto. Ja, absoluut kost het best wat geld, maar ene auto is meestal duurder, en de meeste plekken in de randstad althans hebben prima openbaar vervoer.
Op zich eens met alle maatregelen (behalve dat ik vind dat hypotheekrenteaftrek gewoon afgeschaft moet worden), maar dat is m.i. geen oplossing. Dan kunnen particulieren nog moeilijker een huis kopen en beleggers worden er niet door gehinderd.Durashift zei:Jawel, de overheid kán daar wel wat aan doen.. door de olie op het (wereldwijde vuur van de woningmarkt) weg te nemen. Dus geen jubelton, hypotheekrente aftrek verder beperken en hypothecaire leenvoorwaarden aan te passen.. wat soepeler voor starters en wat strakker voor doorstromers met overwaarde..louisz zei:(..) We zitten in een klein dichtbevolkt land, waar dankzij het (wereldwijde) monetaire beleid geld naar 'stenen' toestroomt, daar is niet zoveel wat een overheid daaraan kan veranderen. Er zijn gewoon geen makkelijke oplossingen die de problemen op de woningmarkt snel oplossen. (..)
Ziekenfonds zou volgens mij veel duurder zijn geweest met nog minder keuze. Maar goed, dat blijkt speculeerwerk.Durashift zei:De verzekeraars hebben te veel macht. Of het in de oude 'ziekenfondstijd' nu duurder zou zijn geweest?? Geen idee, het was misschien wel anders.. met iets meer keuze voor de burger ipv dat de verzekeraars bepalen welke medicijnen een apotheker nog wel of niet mag maken.louisz zei:(..)
Ons zorgstelsel is bij mijn weten in internationale vergelijkingen helemaal niet zo duur (maar gaat dat bij ongewijzigd beleid wel worden), en zonder 'aansturing' door verzekeraars zou het in ieder geval duurder zijn geweest, niet goedkoper. (..)
Ja, omdat ze hier concurreren, dan gaat dat vanzelf. Of de uiteindelijke eigenaren buitenlands of binnenlands zijn maakt volgens mij niet zoveel uit. Wat belangrijker is is dat het geen beleggers als eigenaar zijn maar energiebedrijven, die weten wat ze doen, zitten er niet voor de korte termijn / snelle winst in en kunnen putten uit kennis en ervaring elders.Durashift zei:Denk je nou werkelijk dat die buitenlandse energiereuzen het zo goed voor hebben met de Nederlandse burger/klant?louisz zei:(..)
En de 'opgeknipte' energiesector is kennelijk ook een probleem? Denk je werkelijk dat we op dit punt beter uit waren geweest als we de oude monopolies in stand hadden gelaten?
R W xxx zei:En daar gaat de volgende:
NU.nl: Kabinet ontslaat staatssecretaris Mona Keijzer na haar kritiek op coronapas.
https://www.nu.nl/coronavirus/6159013/kabinet-ontslaat-staatssecretaris-mona-keijzer-na-haar-kritiek-op-coronapas.html
Boppie zei:R W xxx zei:En daar gaat de volgende:
NU.nl: Kabinet ontslaat staatssecretaris Mona Keijzer na haar kritiek op coronapas.
https://www.nu.nl/coronavirus/6159013/kabinet-ontslaat-staatssecretaris-mona-keijzer-na-haar-kritiek-op-coronapas.html
Daar kan je op wachten. Met deze uitspraak maakt ze het de mensen in het veld onnodig moeilijk.
Idefiqs zei:VVD politici (en kiezers) zijn over het algemeen goedgeluimde, gezellige mensen. De sfeer bij de VVD en vooral ook de JOVD is altijd joviaal, logisch want de schaapjes veelal ruimschoots op het droge.
Nico GTR zei:Ik vind het wel mooi dat ze echt de eer aan zichzelf houd.