Zorgverzekering: ik begrijp nooit dat mensen niet rekening houden met die € 385,- eigen risico. Dat komt op € 32,08 per maand. Bij veel verzekeraars kun je dat ook per maand afrekenen, als je het vooraf zo afspreekt. De totale kosten van je zorg zijn dus (bijv.) € 1700,- + 385,- per jaar. Als je geen of weinig zorg nodig hebt, heb je 'voordeel' en betaal je die € 385,- niet of minder. Als ze het eigen risico afschaffen, zal de zorgpremie gewoon met circa € 20,- stijgen. De politiek heeft ooit gekozen om met dat stukje eigen risico à € 32,08 per maand een trigger in te bouwen om misschien iets minder snel naar de dokter te rennen.
Woning: ik begrijp niet waarom de overheid niet kijkt naar herbouw. Er zijn legio landen waar op zichzelf prima panden worden gesloopt om te worden vervangen door grotere (hogere?) panden met meer capaciteit. Dan heb je dus niet de discussie dat je in het groen gaat bouwen, en je zet nieuwe capaciteit neer op een plek waar alle andere nodige zaken zoals infrastructuur, banen, etc. al voorhanden zijn.
Armoedeval: ik begrijp niet waarom mensen zeggen 'ik ga niet werken'/'ik ga niet méér werken' want ik houd er niets aan over t.o.v. mijn huidige situatie (uitkering of part-time werk) doordat ik dan
mijn toeslagen niet meer krijg. Hoezo
mijn toeslagen? Die toeslagen zijn een steun van de overheid omdat je een te laag inkomen hebt om van rond te komen. Als nu je inkomen stijgt doordat je je uitkering vervangt door een baan, of doordat je je halve werkdag vervangt door een hele werkdag, dan heb je geen ondersteuning van de overheid meer nodig. Maar om de een of andere reden vinden mensen dat ze dan nog steeds recht op een toeslag blijven houden. Die toeslag was er bijv.om de huur te kunnen betalen, niet om een vakantie te kunnen betalen, nu je de huur zelf op kunt brengen.
Voorzieningenverschil: ik begrijp niet waarom mensen in minder druk bevolkte gebieden denken dat zij achtergesteld worden ten opzichte van die in de Randstad. Het kan ook in de Randstad tegenwoordig steeds minder uit, de uitdunning van dergelijke voorzieningen vindt ook in de grote steden plaats: OV-haltes worden opgeheven of samengevoegd (je moet tegenwoordig misschien wel 800 m lopen om bij een halte te komen terwijl vroeger het maximum 400 m was), lijnen worden opgeheven of de frequentie teruggeschroefd, de prijs blijft stijgen. Het winkelaanbod wordt steeds eenzijdiger doordat iedereen alles online bestelt en leegstaande panden worden vaak horeca, geldautomaten verdwijnen omdat ze te vaak worden geramkraakt, etc. etc. Detailhandel die wel groeit in de Randstad is vaak gerelateerd aan toerisme, ze verkopen prullen en praaltjes, of de etalage staat vol grote potten Nutella omdat ze daarmee churros proberen te slijten (churros is een Spaanse lekkernij die met gesmolten chocola wordt genuttigd, niet met een hazelnootpasta en niet in de Nederlandse traditie). Amsterdam en Rotterdam hebben er net zo goed last van als Barger-Compascuum en Noorbeek.
En nu gaan we kijken of een kabinet mogelijk is met de huidige verkiezingsuitslag, of dat we over zes maanden weer naar het stembureau moeten