Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
  • Procentuele verschillen:
    Uit onderzoek van esb.nu blijkt dat van de groep 15-64 jaar 25% van de niet-westerse allochtonen een uitkering heeft, vergeleken met 13% van de autochtonen en 16% van de westerse allochtonen.

• Aantal bijstandsgerechtigden:
    Eind 2024 hadden 239.000 van de 472.000 Nederlanders met een bijstandsuitkering een niet-westerse afkomst.

Oh ik zie nu dat de bron van 2002 is. Véél te hoog? Er zijn ook mensen met een arbeidsongeschiktheids- of werkloosheidsuitkering. Wil niet zeggen dat die maar teren op de centjes van de overheid.

Je bent zelf nooit met feiten gekomen, alleen met vage onderbuikaannames. Niemand zal je een gebrek aan oogkleppen verwijten, of dat je de wereld met een open vizier tegemoet treedt.

Ik zou wel feiten willen voor onderstaand bericht, bijvoorbeeld. Zijn er ooit moslims bij jou aan de deur gekomen om je te komen bekeren? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Als je feiten zijn gebaseerd op wat je eens door de kat van de zoon van de broer van je oud-buurman is verteld, zijn die niet per se betrouwbaar of geschikt voor generalisaties.

Het is in die cultuur ook verankerd om je niet aan te passen. Je leeft immers vanuit een ideologie die je "opgelegd" wordt. Dat staat boven gebruiken/culturen en soms zelfs regels van het gastland. En die staat voor het in stand houden van die ideologie. Een gematigde versie bestaat ook haast niet. Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Mij is eens verteld door iemand vanuit die kant dat de reden om naar Westerse landen te gaan , de verzorgingsstaat is en relatief veel ongelovigen/christenen die bekeerd zouden kunnen worden. Dus winst.

Waarom ga je als Syrier bijv. niet naar Egypte? Geen oorlog, zelfde geloof, haast zelfde cultuur, zelfde weer, vele dichterbij en dus geen risicovolle trips over zee en 15 grenzen extra te passeren. Zie bovenstaand.

Wat ik trouwens heel grappig vind is dat de verontstelde islamisering (in de praktijk islamiseert Nederland helemaal niet, het aantal moslims ligt sinds 2012 stabiel rond de 5%) vooral plaatsvindt onder (ex-)PVV'ers. Arnoud van Doorn, Joram van Klaveren... De PVV is de grootste kweekvijver voor moslims.

Ik vraag om de feiten aangaande iemands z'n post. Waarom zou ik daarmee komen dan? Ben je zelf ook niet benieuwd dan?
Nope. Je vraagt niet naar de feiten, je gebiedt ze 'checken'. Vandaar mijn vraag naar jouw feiten (die dan 'gechecked' zouden moeten worden). Je verwijt de ander oogkleppen te hebben, dus is het mijn educated guess dat jij ze allemaal netjes op een rijtje hebt. Toch?

Het is ook wel erg ingewikkeld allemaal, die politiek en wereldgebeurtenissen. Behalve bij bij de PVV dan, waar de vreemdeling sowieso altijd overal de schuld van krijgt. Een eeuwenoude methode om het volk op te zwepen.

Trouwens, afgelopen zaterdag stond er weer een kudde christenen voor de deur om met mij over God te praten. Gebeurt zo'n twee keer per jaar. Ik bedank altijd vriendelijk ondanks mijn RK identiteit. Nog nooit een moslim aan de deur of anderszins getracht mij te bekeren. Tot zover mijn 'feiten'.

Volgens oud demograaf van CBS zal in 2050 het aantal moslims rond de 4 miljoen zijn. Als wij bij het huidige percentage al feestdagen herbenoemen, kun je op je klompen aanvoelen hoe dat in 2050 zal zijn..Nog los van de leefbaarheid in grote steden. Ik vind het geen fijn idee dat een land zo verandert in relatief korte tijd. Maar goed, gewoon vingers in je oren en heel hard PVV krijsen.

Volgens oud demograaf van CBS zal in 2050 het aantal moslims rond de 4 miljoen zijn. Als wij bij het huidige percentage al feestdagen herbenoemen, kun je op je klompen aanvoelen hoe dat in 2050 zal zijn..Nog los van de leefbaarheid in grote steden. Ik vind het geen fijn idee dat een land zo verandert in relatief korte tijd. Maar goed, gewoon vingers in je oren en heel hard PVV krijsen.
Bron?

Waarom worden dan al wel feestdagen "herbenoemd"? Kerst, Pasen etc worden nu Feestdagen. Voor die kleine groep hele tradities opzij.... Apart.
Je doet het voorkomen alsof dat een landelijk fenomeen is maar hier toch even de context hierbij, lijkt me wel even belangrijk:

Gaat dus over een misplaatst idee van één hogeschool, verder niets.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...ie~b9db8904/?referrer=https://www.google.com/

14%. Dus minder dan Christenen. Niets om je druk over te maken, niet elke moslim is een islamist. Moslims willen uiteindelijk hetzelfde als wij. Vrede en veiligheid voor henzelf en hun kinderen zien opgroeien in een omgeving waar ze zich gewaardeerd voelen en zichzelf kunnen ontwikkelen.

Ik zou mij eerder druk maken over de Russen, en zij die met hen heulen voor eigen gewin.

2048x1152.jpg

Dr Jan Latten, voormalig CBS hoofddemograaf. Hier wordt ook wat context gezet bij die 5 a 6% die hier genoemd wordt.

Maar goed, ik had dan ook geen rk mensen aan de deur, dus wat weet ik nou...
Je zou denken dat die 4 miljoen ook in het bijbehorende artikel genoemd zou worden. Beetje vreemd dat deze 4 miljoen alleen ergens verstopt zit in een podcastaflevering van 65 minuten. Maakt het niet makkelijk terug te vinden. Verder is dit getal alleen de vinden in een paar pulpkrantjes en een ''onderzoek'' dat houtje-touwtje van de aannames aan elkaar vasthangt. Tuurlijk kan je tot een hoog getal uitkomen als je je prognoses baseert op een klein deel van de demografie, niet-passende vruchtbaarheidscijfers hanteert, ervan uitgaat dat de vluchtelingenstroom uit islamitische landen 30 jaar lang op zijn piek blijft, en secularisering gemakshalve even weglaat. Die prognose schetst dan alleen niet een waarschijnlijke uitkomst.

Ja, dat werkt ook goed mee aan de productiviteit van het land. Zeker door de subsidies die er ook nog eens gegevens worden aan de deelnemers.
Je houdt elkaar lekker bezig.

En vergeet niet dat als die overwerkte techneut of verpleegkundige of schoonmaker er helemaal doorzit omdat er teveel werk is en te weinig volk, er een heel coaching leger klaar staat om ze er weer bovenop te helpen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/moslimbevolking-in-europa-zal-blijven-groeien-ook-zonder-migratie~b9db8904/?referrer=https://www.google.com/

14%. Dus minder dan Christenen. Niets om je druk over te maken, niet elke moslim is een islamist. Moslims willen uiteindelijk hetzelfde als wij. Vrede en veiligheid voor henzelf en hun kinderen zien opgroeien in een omgeving waar ze zich gewaardeerd voelen en zichzelf kunnen ontwikkelen.

Ik zou mij eerder druk maken over de Russen, en zij die met hen heulen voor eigen gewin.

2048x1152.jpg
Er zit een drukfout in de Nederlandse vlag op de achtergrond.

Studeerde aan de ODU, de Open Deuren Universiteit. Zit ook wel goed bij die "vlag" partij, wappert met alle winden mee. We bouwen niet ivm natura 2000 en stikstof, laten wel alles en iedereen toe in Nederland... He? Woningtekort? We moeten woningen bouwen!

Hele impopulaire mening, we hebben een agrarisch overschot en een fors woning tekort.

En we laten alles en iedereen toe omdat iemand in de grote DC's de reachtruck moet bedienen. Anders kunnen mensen het beroep lifecoach en dat soort ongein beter uit het hoofd zetten. Dan moeten de mensen zelf maar aan de bak in plaats van een migrant.

Hele impopulaire mening, we hebben een agrarisch overschot en een fors woning tekort.
Misschien eerst eens serieus wat gaan doen aan alle jarenlange leegstand en oneigenlijk gebruik van woonruimte alvorens alle nu nog landelijke gebieden vol te gaan bouwen. Zo woon ik in een straat met woningen die in 2011 als nieuwbouw zijn opgeleverd, waarvan er twee in al die tijd nog nooit bewoond zijn geweest...
Ik vind dit namelijk ook wel alarmerend: https://www.nu.nl/klimaat/6370909/d...en-aan-natuur-en-landbouwgrond-in-europa.html
En dat is op veel plaatsen ook echt te zien als je bijvoorbeeld Streetviewbeelden van 15 jaar geleden en die van nu met elkaar vergelijkt.

Zag net een item met Klaver. Reden van de woningnood is dat er te weinig is gebouwd....Met droge ogen...
Dat moet je wel even in de juiste context zetten. Extreemrechts zegt dat woningnood (en eigenlijk alle andere problemen ook) wordt veroorzaakt door een handjevol asielzoekers. En dat is uiteraard bullshit. Er is woningnood omdat de VVD de woningmarkt heeft verziekt.

Er schijnen in Amsterdam ook iets van 15-20.000 huizen leeg te staan....
Stemmingmakerij. ten eerste moet je je afvragen waarom het leegstaat. Geen enkele belegger laat een pand zonder reden leegstaan. Een van de vele redenen vaak is de huidige regelgeving. Vaak is het zo dat de woning verkocht wordt als alle huurders eruit zijn. Lang leve het verbod op tijdelijke huurcontracten.

Maar jullie NIMBY's kunnen alles wel bagatelliseren maar neem even een B&B in Ter Apel voor een weekje. Ik ben in 2017 verhuist vanwege de ellende die we hadden van het AZC een straat verderop. Heel veel overlast. Ik werkte veel s'avonds en mijn vrouw durfde niet meer naar buiten als het begon te schemeren. In eerst instantie uit pure noodzaak maar een hond aangeschaft. Dat hielp maar niet voor alles. Van schijtende asielzoekers in mijn voortuin tot schennisplegers en draaideur winkeldieven. Kan er een boek over schrijven. Maar vooral vol blijven houden dat het allemaal wel meevalt en hosanna is. Mensen die er tegen zijn wegzetten als PVV'ers (wat ik overigens niet ben) werkt echt mannen. Not. Sterker door mensen het gevoel te geven dat ze er niet bij horen verhardt de hele discussie alleen maar verder. Niet benoemen en wegkijken heeft er zeker niet voor gezorgd dat het beter is. Mensen voelen zich niet gehoord sterker hebben het gevoel dat zij minderwaardig zijn door de hedendaagse politieke partijen.

Dat was dan een buitengewoon vervelende situatie voor jullie. "Iemand" zal ook wel verzonnen hebben om de opvang zo ver mogelijk bij de randstad vandaan neer te zetten. Deden ze al in de eerste wereldoorlog met Kamp Westerbork (Wilhelmina wilde ze niet in de buurt van Apeldoorn) en eerder met de Koloniën van Weldadigheid..... Ik heb wel eens horen vallen dat een zeer substantieel deel van de eerste opvang behoorlijk zwaar verslaafd is. Altijd lekker als dat in je buurt komt rondrennen. Daarnaast groepen die hun land ontvlucht zijn, maar wel willen dat het hier toch net zo wordt als waar ze vandaan gekomen zijn. Bizar. En ik begrijp best dat de niet gehoorde groepen na > 40 jaar ellende maar eens een tegenstem, maakt niet uit op wie, uit gaan brengen. De grachtengordel zal het een worst zijn. We krijgen de regering die we verdienen en de niet gehoorde groepen blijven niet gehoord. Triest!

Dat het zover weg zit is in zo verre logisch dat de grond daar goedkoper is, dezelfde reden dat een psychiatrische inrichting altijd langs het spoor zit, goedkope grond en dicht bij voor wie geen zin meer heeft.

Dat was dan een buitengewoon vervelende situatie voor jullie. "Iemand" zal ook wel verzonnen hebben om de opvang zo ver mogelijk bij de randstad vandaan neer te zetten. Deden ze al in de eerste wereldoorlog met Kamp Westerbork (Wilhelmina wilde ze niet in de buurt van Apeldoorn) en eerder met de Koloniën van Weldadigheid..... Ik heb wel eens horen vallen dat een zeer substantieel deel van de eerste opvang behoorlijk zwaar verslaafd is. Altijd lekker als dat in je buurt komt rondrennen. Daarnaast groepen die hun land ontvlucht zijn, maar wel willen dat het hier toch net zo wordt als waar ze vandaan gekomen zijn. Bizar. En ik begrijp best dat de niet gehoorde groepen na > 40 jaar ellende maar eens een tegenstem, maakt niet uit op wie, uit gaan brengen. De grachtengordel zal het een worst zijn. We krijgen de regering die we verdienen en de niet gehoorde groepen blijven niet gehoord. Triest!
Ik woonde niet in Ter Apel en de opvang stond keurig aan de rand van een woonwijk.

Dat moet je wel even in de juiste context zetten. Extreemrechts zegt dat woningnood (en eigenlijk alle andere problemen ook) wordt veroorzaakt door een handjevol asielzoekers. En dat is uiteraard bullshit. Er is woningnood omdat de VVD de woningmarkt heeft verziekt.
Extreem links zegt in wezen; de wond bloedt, er moeten meer pleisters op!

Ah, nav je weekje Ter Apel.... Maar situatie denk ik overal wel herkenbaar. In het centrum van Almelo zit de opvang voor drugsverslaafden in het centrum, naar de daklozenopvang. Daar gebeuren ook hele rare dingen.

Ah, nav je weekje Ter Apel.... Maar situatie denk ik overal wel herkenbaar. In het centrum van Almelo zit de opvang voor drugsverslaafden in het centrum, naar de daklozenopvang. Daar gebeuren ook hele rare dingen.
Ik snap hem. Het voorbeeld gaf ik omdat het daar heel zichtbaar is.

Nou, ten opzichte van de arbeidsmigranten, expats, toeristen en buitenlandse studenten valt het ook wel mee. Dus misschien moeten we ook wat aan de andere groepen doen...

De doorlooptijd is gewoon te traag, volgens mij is elke partij het daar - theoretisch - wel over eens. Toch wordt er niets aan gedaan, want 'aanzuigeffect'. En dus blijven mensen maar wachten en wachten in AZC's. Dat wordt alleen nog maar fors erger als Mona haar (ongrondwettelijke) zin krijgt.

Misschien een vreemd vergelijk, maar toch (Mevrouw Zoveel is hobbyhok) : Als je aan het koken of bakken bent dien je soms ingrediënten bij elkaar te voegen met een bepaalde snelheid, anders gaat het schiften. Het integreren en opnemen in een samenleving zal m.i. ook zeer gedoseerd moeten gaan. En dat blijkt erg ingewikkeld! De gemeente waar we deel van uit maken met ons dorpje gooit uit de grootste stad de asocialen uit hun woning en flikkert ze, inclusief hun gedrag, hier in het dorp neer.... het verleggen van problemen en sindsdien ook weerstand van de lokale bevolking. Goedwillenden worden hier in het dorp opgenomen.

De doorlooptijd is gewoon te traag, volgens mij is elke partij het daar - theoretisch - wel over eens. Toch wordt er niets aan gedaan, want 'aanzuigeffect'. En dus blijven mensen maar wachten en wachten in AZC's. Dat wordt alleen nog maar fors erger als Mona haar (ongrondwettelijke) zin krijgt.
Daar mag je de gehele asielindustrie op aankijken. Eindeloze procedures in stand gehouden door asiel advocaten die het hele proces lamleggen met vertragingstechnieken. De IND doet zijn stinkende best. Maar regelgeving, privacy en een doorgeslagen industrie, want gewoon een geldmachine, zorgen er voor dat hele proces langzaam maar zeker tot stilstand komt.

En dan dat een (semi)overheidsinstelling (COA - Politie) een boete krijgt van een overheidsinstelling (Inspectie), te betalen aan een overheidsinstelling. Lijkt me zinloos geld rondpompen. De directie van COA zit ook ver boven de Balkenendenorm.

Daar mag je de gehele asielindustrie op aankijken. Eindeloze procedures in stand gehouden door asiel advocaten die het hele proces lamleggen met vertragingstechnieken. De IND doet zijn stinkende best. Maar regelgeving, privacy en een doorgeslagen industrie, want gewoon een geldmachine, zorgen er voor dat hele proces langzaam maar zeker tot stilstand komt.
Ik kijk vooral naar de huidige en de vorige regering, maar dank voor de suggestie.

En dan dat een (semi)overheidsinstelling (COA - Politie) een boete krijgt van een overheidsinstelling (Inspectie), te betalen aan een overheidsinstelling. Lijkt me zinloos geld rondpompen. De directie van COA zit ook ver boven de Balkenendenorm.

Deels eens, maar ook: de afgelopen jaren is er fors gedecentraliseerd, oftewel lokale overheden hebben meer verantwoordelijkheden gekregen. Als de nationale overheid dan tekort komt, tsja, dan moet er dus meer geld naar dat niveau, deze keer helaas via tussenkomen van rechters.

Ik kijk vooral naar de huidige en de vorige regering, maar dank voor de suggestie.

Deels eens, maar ook: de afgelopen jaren is er fors gedecentraliseerd, oftewel lokale overheden hebben meer verantwoordelijkheden gekregen. Als de nationale overheid dan tekort komt, tsja, dan moet er dus meer geld naar dat niveau, deze keer helaas via tussenkomen van rechters.
Typische reactie weer. Beetje het wegkijken wat ik hiervoor al zei.

Ten aanzien van het tweede. Wat een onzin. COA staat volledig op zichzelf en gedragen zich hier ook naar. Lokale overheid is er alleen voor de locatie. Probleem wat Pietzoveel aangeeft heeft niets met lokale overheid te maken.

Typische reactie weer. Beetje het wegkijken wat ik hiervoor al zei.

Ten aanzien van het tweede. Wat een onzin. COA staat volledig op zichzelf en gedragen zich hier ook naar. Lokale overheid is er alleen voor de locatie. Probleem wat Pietzoveel aangeeft heeft niets met lokale overheid te maken.
Grappig, ik zie bij jou vooral een wegkijken. Het probleem is politiek veroorzaakt en ik reken op de politiek voor een oplossing; allesbehalve wegkijken dus.

En toch wel: opvang was nationaal geregeld totdat Rutte dat veranderde en lokale overheden ervoor verantwoordelijk maakte, vandaar ook dat we nu een (slappe) spreidingswet hebben; lokale overheden namen (nemen) de verantwoordelijkheid niet op. Plus, de doorstroom is te traag, oftewel: de locatie in Ter Apel kan het geregeld niet aan.

Grappig, ik zie bij jou vooral een wegkijken. Het probleem is politiek veroorzaakt en ik reken op de politiek voor een oplossing; allesbehalve wegkijken dus.

En toch wel: opvang was nationaal geregeld totdat Rutte dat veranderde en lokale overheden ervoor verantwoordelijk maakte, vandaar ook dat we nu een (slappe) spreidingswet hebben; lokale overheden namen (nemen) de verantwoordelijkheid niet op. Plus, de doorstroom is te traag, oftewel: de locatie in Ter Apel kan het geregeld niet aan.
Afschuiven en wegkijken dus. Het is nog erger. Waar kijk ik weg?

Lokale pollitiek is alleen verantwoordelijk voor de lokatie niet voor de asielketen vwb beoordeling. Zo kan je alles wel links lullen wat krom is.

Afschuiven en wegkijken dus. Het is nog erger. Waar kijk ik weg?

Lokale pollitiek is alleen verantwoordelijk voor de lokatie niet voor de asielketen vwb beoordeling. Zo kan je alles wel links lullen wat krom is.

Je komt met een (ongefundeerde) beschrijving van een asielindustrie; zelfs als dat zou kloppen, dan wat?

Ten tweede: klopt, maar dat staat er niet compleet los van. Nogal zinledig om een complex probleem als migratie op een specifiek onderdeel te beoordelen.

Je komt met een (ongefundeerde) beschrijving van een asielindustrie; zelfs als dat zou kloppen, dan wat?

Ten tweede: klopt, maar dat staat er niet compleet los van. Nogal zinledig om een complex probleem als migratie op een specifiek onderdeel te beoordelen.
Niks ongefundeerd maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar ik wegkijk.

Jij begint er over dat omdat het gedecentraliseerd is de problemen in de asielketen er zijn. Daar heeft de decentralisatie van de plaatsing geen ruk mee te maken. Kom zelf met argumenten waaruit blijkt dat ik er naast zit.

Ik reageer op de post dat het waanzin is dat een semi overheidsinstantie boetes aan de overheid moet overmaken. Reden is in dit geval de vastlopende keten. En die loopt mede vast vanwege de genoemde problemen.

Het enige dat je doet is zand strooien.

En je ontkent en kijkt weg dat er wel degelijk problemen zijn met de opvang van migranten. Jij bent onderdeel van het probleem.

Voor je mij straks ook weg zet als fascist want dat zal de volgende stap zijn zeg ik niet dat er geen vluchtelingen opgevangen mogen worden. Maar de wijze waarop het nu ingericht is is in mijn ogen niet houdbaar.

Niks ongefundeerd maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar ik wegkijk.

Jij begint er over dat omdat het gedecentraliseerd is de problemen in de asielketen er zijn. Daar heeft de decentralisatie van de plaatsing geen ruk mee te maken. Kom zelf met argumenten waaruit blijkt dat ik er naast zit.

Ik reageer op de post dat het waanzin is dat een semi overheidsinstantie boetes aan de overheid moet overmaken. Reden is in dit geval de vastlopende keten. En die loopt mede vast vanwege de genoemde problemen.

Het enige dat je doet is zand strooien.

En je ontkent en kijkt weg dat er wel degelijk problemen zijn met de opvang van migranten. Jij bent onderdeel van het probleem.

Voor je mij straks ook weg zet als fascist want dat zal de volgende stap zijn zeg ik niet dat er geen vluchtelingen opgevangen mogen worden. Maar de wijze waarop het nu ingericht is is in mijn ogen niet houdbaar.
Dat was een reactie op je vraag.
De problemen in Ter Apel hebben zeker wel met decentralisatie te maken; de instroom is tegenwoordig relatief laag, maar toch zit de opvang daar geregeld vol.
Ik vind dat geen waanzin, aangezien de nationale overheid tekort schiet.
Oneens.
Ik ontken helemaal niets. Sterker nog, ik refereer naar mogelijke oplossingen.
Geen idee wat je wilt zeggen met die laatste twee zinnen.

Terug
Bovenaan