Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Die 400 euro per maand is geen kletspraat. Het hang af van de omstandigheden van het geval. Het AD liet een situatie zien waarin het inderdaad zoveel zou kosten als de HRA zou worden afgeschaft. Voor middeninkomens met een relatief betaalbaar huis bij een rente van 3.6 procent zit je er al aan.

Die 400 euro per maand is geen kletspraat. Het hang af van de omstandigheden van het geval. Het AD liet een situatie zien waarin het inderdaad zoveel zou kosten als de HRA zou worden afgeschaft. Voor middeninkomens met een relatief betaalbaar huis bij een rente van 3.6 procent zit je er al aan.
Wel kletspraat, want die 400 euro ga je er enkel op achteruit als je binnen een heel selecte groep valt en als de HRA per direct volledig afgeschaft wordt. Hetgeen geen enkele partij van plan is en dus zeer waarschijnlijk ook niet gaat gebeuren.

Dus ja die 400 euro is op zich wel te onderbouwen maar louter op basis van een zeer onwaarschijnlijke hypothese.

Het zal waarschijnlijk niet acuut gaat gebeuren maar wel in stappen.
En het gaat op voor genoemde situatie (die ik niet erg bijzonder vind) als de HRA dus helemaal afgeschaft is ja. Als het geleidelijk wordt afgebouwd kom je op gegeven moment ook op dat punt. Door geleidelijke afbouw wordt dat bedrag niet opgevuld of zo.

En bij een (veel) duurder huis tikt het natuurlijk harder aan.

Maar als de HRA over meerdere jaren afgebouwd wordt, jaren waarin je sowieso al aflost en dus steeds minder rente betaalt, dan zal het uiteindelijke verschil netto toch in de meeste -zo niet alle- gevallen lager uitvallen?

Laatst bewerkt:
Nog een goede week.
Ik heb braaf gestemd. Blijkbaar als een van de weinige (nou ja, >120.000) in het buitenland wonende Nederlanders.

De peilingen bekijkend krijgen we straks een premier die met diens partij nog geen 17% van de stemmen heeft gehaald. Fascinerend wel.
Wist helemaal niet dat je in het buitenland woont. Mag ik vragen in welk land?

Overigens die 17%, heb je het dan over Wilders of over Bontenbal of Timmermans?

Nog een week waarin we Timmermans op leugens kunnen betrappen. Over hoe ver hij van het AZC woont, over de cijfers van remigratie in Spanje, wat een flapdrol is dat toch.
Ik vind het een beetje sneu om alles wat de man zegt letterlijk te nemen en tot het naadje uit te zoeken. Er bestaat ook zoiets als beeldspraak. Als ik wil (en tijd teveel heb) kan ik van iedere politicus een rijtje leugens presenteren als we alles letterlijk nemen. Ik moest gewoon opzoeken waar je het over had, inzake het AZC. Dus even google geraadpleegd en nu blijkt het wel 2,8 kilometer te zijn van zijn woning wat nooit in 5 minuten bereikt kan worden met de fiets in die tijd (wel met de auto). Nou nou nou, poeh poeh poeh. Wat een leugenaar die Timmermans, ik neem aan de politie hem vanavond op gaat halen en opsluit. Waar maken mensen zich druk zeg..... 2.8 kilometer is nog steeds dicht bij zijn huis.

Ik vond trouwens het RTL-debat van 12 oktober het voorbeeld dat de verschillen tussen VVD, PVDA/GL, D66 en CDA helemaal niet zo groot zijn als zijzelf en fanatieke deel van de achterban van ieder van die partijen beweren.

Er wordt links en rechts zoveel uitgesloten dat je je afvraagt wat nog wel kan. Maar deze combinatie lijkt mij vrij kansrijk als het zonder Wilders moet. Dus graag volwassen opstellen en het land besturen.

Ik vind het een beetje sneu om alles wat de man zegt letterlijk te nemen en tot het naadje uit te zoeken. Er bestaat ook zoiets als beeldspraak. Als ik wil (en tijd teveel heb) kan ik van iedere politicus een rijtje leugens presenteren als we alles letterlijk nemen. Ik moest gewoon opzoeken waar je het over had, inzake het AZC. Dus even google geraadpleegd en nu blijkt het wel 2,8 kilometer te zijn van zijn woning wat nooit in 5 minuten bereikt kan worden met de fiets in die tijd (wel met de auto). Nou nou nou, poeh poeh poeh. Wat een leugenaar die Timmermans, ik neem aan de politie hem vanavond op gaat halen en opsluit. Waar maken mensen zich druk zeg..... 2.8 kilometer is nog steeds dicht bij zijn huis.
Of het 5 of 10 minuten fietsen is boeit inderdaad ook niet zo. Maar volgens mij worden a) alle uitspraken van alle politici momenteel onder een vergrootglas gelegd om logische reden, en b) het is gewoon een heel goedkope retoriek om de problematiek rondom AZC's weg te wuiven. In de trant van: "Ik heb er geen last van, dus het is geen probleem". Als Timmermans een premier van alle Nederlanders wil worden is het op zijn zachtst gezegd niet zo handig.

De afschaffing van de hypotheekrente aftrek tegenhouden door de VVD is vanuit hun standpunt en achterban logisch, maar eigenlijk een achterhoudegevecht. Als je zelf al in een coalitie hebt gezeten die de afbouw is gestart dan is het moeilijk om voor potentiële kiezer vol te houden dat de HRA veilig is als je VVD stemt. Het is ook een achterhoedegevecht omdat er inmiddels vermoedelijk een meerderheid voor is in de tweede kamer voor verdere afbouw.

Ze zullen bij de VVD uit een ander vaatje moeten tappen. Kom eens met een verhaal, een toekomstvisie.

Of het 5 of 10 minuten fietsen is boeit inderdaad ook niet zo. Maar volgens mij worden a) alle uitspraken van alle politici momenteel onder een vergrootglas gelegd om logische reden, en b) het is gewoon een heel goedkope retoriek om de problematiek rondom AZC's weg te wuiven. In de trant van: "Ik heb er geen last van, dus het is geen probleem". Als Timmermans een premier van alle Nederlanders wil worden is het op zijn zachtst gezegd niet zo handig.
Daar heb je wat mij betreft helemaal gelijk in.

Ik vond trouwens het RTL-debat van 12 oktober het voorbeeld dat de verschillen tussen VVD, PVDA/GL, D66 en CDA helemaal niet zo groot zijn als zijzelf en fanatieke deel van de achterban van ieder van die partijen beweren.

Er wordt links en rechts zoveel uitgesloten dat je je afvraagt wat nog wel kan. Maar deze combinatie lijkt mij vrij kansrijk als het zonder Wilders moet. Dus graag volwassen opstellen en het land besturen.
Hier sla je de spijker op zijn kop. Het debat wordt veel te gepolariseerd gevoerd, zowel tussen de lijsttrekkers als tussen de achterban. Kijk maar in dit topic.

Je kan het met elkaar eens of oneens zijn, maar je behandelt elkaar gewoon met respect. Toch bizar dat de meeste lijsttrekkers beveiliging nodig hebben?

Zijn er nog goedkope huizen? Ik geloof dat een starter al een ton of 3 moet betalen. stel 3% rente geeft het eerste jaar zo'n € 9.000 rente... aftrek 40%? geeft iets van € 3.600 oftewel € 300 per maand.... en dat voor een starter.

En dan heb je een huis aan de onderkant van de markt. De gemiddelde woning kost nu bijna 5 ton. Een huis van een miljoen is op veel plaatsen al niet bijzonder.

Dit gaat niet over beeldspraak. Als Timmermans beweert dat Spanje goede cijfers heeft en de interviewer zegt dat die niet openbaar zijn en dan wel wil weten wat die cijfers dan wel zijn, en Timmermans heeft ze dan niet, dan zegt dat iets over hem. Zeker als we dat naast het liegen over allerlei andere zaken zetten (zoals hierboven al eens uiteen gezet)

Wat dat AZC betreft, hij deed voorkomen alsof hij dicht bij een AZC woont en desondanks geen overlast ervaart. Maar hij woont aan de andere kant van de Maas in een villawijk. Dan woon je niet dichtbij een AZC en heb je er inderdaad geen last van...

Ik verbaas mij nog wel eens over verontwaardiging dat men de PVV uitsluit. Of de FVD.

Ga eens aan die lijsttrekkers vragen of ze zouden regeren met PVDA/GL..

De afschaffing van de hypotheekrente aftrek tegenhouden door de VVD is vanuit hun standpunt en achterban logisch, maar eigenlijk een achterhoudegevecht. Als je zelf al in een coalitie hebt gezeten die de afbouw is gestart dan is het moeilijk om voor potentiële kiezer vol te houden dat de HRA veilig is als je VVD stemt. Het is ook een achterhoedegevecht omdat er inmiddels vermoedelijk een meerderheid voor is in de tweede kamer voor verdere afbouw.

Ze zullen bij de VVD uit een ander vaatje moeten tappen. Kom eens met een verhaal, een toekomstvisie.
Ik vind het altijd bijzonder dat partijen wordt verweten geen toekomstvisie te hebben als ze een plan hebben dat niet aansluit bij de rest.

Ze zou
En dan heb je een huis aan de onderkant van de markt. De gemiddelde woning kost nu bijna 5 ton. Een huis van een miljoen is op veel plaatsen al niet bijzonder.

Dit gaat niet over beeldspraak. Als Timmermans beweert dat Spanje goede cijfers heeft en de interviewer zegt dat die niet openbaar zijn en dan wel wil weten wat die cijfers dan wel zijn, en Timmermans heeft ze dan niet, dan zegt dat iets over hem. Zeker als we dat naast het liegen over allerlei andere zaken zetten (zoals hierboven al eens uiteen gezet)

Wat dat AZC betreft, hij deed voorkomen alsof hij dicht bij een AZC woont en desondanks geen overlast ervaart. Maar hij woont aan de andere kant van de Maas in een villawijk. Dan woon je niet dichtbij een AZC en heb je er inderdaad geen last van.
Ik vind dat er veel te weinig aandacht wordt gegeven aan de doorrekening van het CPB op de plannen de GL/PvdA. Na een korte economische opleving boeken ze hier toch redelijk dramatische economische resultaten.

Iets over de rekening bij onze kinderen neer leggen.

Toch vrij hypocriet om te stellen dat er nu allemaal ingrepen plaats moeten vinden voor de toekomst (klimaat, box 3, hypotheekrente, sociaal stelsel) en dat uit de doorrekening van je plannen blijkt dat de financiële situatie van het land de komende 10 jaar enkel behoorlijk verslechterd.

Het verontrustende is dat door het over en weer uitsluiten er mogelijk niet voor de beste oplossingen van de grote problemen gekozen gaat worden, maar er op voorhand al antistemmen zijn omdat "wij" nooit eens kunnen en zullen zijn met partij A,B,C,etc.... Daarom zou een politiek neutralere 1e kamer (meer een Raad van Wijzen) beter zijn dan de huidige politiek gekozen leden.

Het verontrustende is dat door het over en weer uitsluiten er mogelijk niet voor de beste oplossingen van de grote problemen gekozen gaat worden, maar er op voorhand al antistemmen zijn omdat "wij" nooit eens kunnen en zullen zijn met partij A,B,C,etc.... Daarom zou een politiek neutralere 1e kamer (meer een Raad van Wijzen) beter zijn dan de huidige politiek gekozen leden.
Dat is het begin van een dictatuur. Wie bepaalt wie die wijzen zijn? En wat is wijs? Vrijwel alles waar bestuur en beleid over gaat is geen exacte wetenschap. Was het leven maar zo makkelijk als het vermenigvuldigen van 2 getallen.

Er waren zelfs zekere personen van een bepaalde zijde die weigerden een pamflet te tekenen tegen extreemrechts geweld omdat er rechtse partijen onder stonden. Laat dat inzinken: iets goeds niet tekenen omdat iemand die je stom vindt dat ook getekend heeft.

Uitsluiten van het hoogste niveau. Dat kun je recent links gewoon toevertrouwen.

Dat is het begin van een dictatuur. Wie bepaalt wie die wijzen zijn? En wat is wijs? Vrijwel alles waar bestuur en beleid over gaat is geen exacte wetenschap. Was het leven maar zo makkelijk als het vermenigvuldigen van 2 getallen.
Of het een begin is denk ik niet, maar het definiëren en procedureel vastleggen wie en hoe er gerouleerd moet worden is wel een dingetje. Maar zoals nu blind de keuze van de keuze obv politieke achtergrond volgen is het ook niet echt.

Wat dat AZC betreft, hij deed voorkomen alsof hij dicht bij een AZC woont en desondanks geen overlast ervaart. Maar hij woont aan de andere kant van de Maas in een villawijk. Dan woon je niet dichtbij een AZC en heb je er inderdaad geen last van...
2,8 kilometer is dichtbij, of er een sportpark, snelweg, rivier of whatever tussen ligt zou toch niet zoveel uit moeten maken. Je kunt hoogstens zeggen dat hij overlast van AZC's bagetaliseert (dan zou ik je nog gelijk kunnen geven) maar hem voor leugenaar wegzetten omdat hij iets dichtbij noemt waarover de meningen kunnen verschullen gaat mij best ver.

En dan nog iets. Uiteindelijk is de kans best aanwezig dat ondanks alle afkeer van beide zijden er tóch een kabinet komt waarin beide partijen samen met andere partijen in terechtkomen. Dat hopeloze demoniseren over een weer is lekker volwassen, kunnen we toch maar weer mooi de formatie met 6 maanden vertragen omdat het vanaf de reeds ingenomen positie moeilijk is terug te keren naar een genuanceerder standpunt.

Weer een zeperd van hem. Aantoonbaar leugenachtig gedrag van deze man. Ik denk (aanname, zeker), dan menigeen echt denkt dat ie er heel dichtbij woont. Maar hij woont in een prachtige villawijk, op vrij grote afstand van een azc. En zelfs dat wordt gewoon rechtgepraat. Dan weet je dat diegene los van de werkelijkheid staat.... Het is dat het zo koddig is maar eigenlijk baart het grote zorgen.

Lekker belangrijk of één iemand nou 2 of 3 kilometer van een opvangcentrum woont. Het partijprogramma van GroenLinks-PvdA had er niet anders uitgezien als die villawijk dichter bij een AZC had gestaan. Zaken als het leveren van andere cijfers bij het CPB dan in verkiezingsprogramma's worden beloofd vind ik een stuk zorgelijkere vorm van bedrog (meerdere partijen die zich hier schuldig aan maken).

Los daarvan, heb ik het idee dat de nadruk in de politiek nu te veel ligt op lijsttrekkers i.p.v. partijen zelf. Het partijprogramma is naar mijn idee belangrijker dan de spreekbuis die ze presenteert. Buiten de lijsttrekkers zijn er nog honderden andere mensen op wie je kan stemmen als bijv. Timmermans of Yeşilgöz je niet aanstaat.

Lekker belangrijk of één iemand nou 2 of 3 kilometer van een opvangcentrum woont. Het partijprogramma van GroenLinks-PvdA had er niet anders uitgezien als die villawijk dichter bij een AZC had gestaan. Zaken als het leveren van andere cijfers bij het CPB dan in verkiezingsprogramma's worden beloofd vind ik een stuk zorgelijkere vorm van bedrog (meerdere partijen die zich hier schuldig aan maken).

Los daarvan, heb ik het idee dat de nadruk in de politiek nu te veel ligt op lijsttrekkers i.p.v. partijen zelf. Het partijprogramma is naar mijn idee belangrijker dan de spreekbuis die ze presenteert. Buiten de lijsttrekkers zijn er nog honderden andere mensen op wie je kan stemmen als bijv. Timmermans of Yeşilgöz je niet aanstaat.
Aangezien we leven in een land waarin meerdere partijen tot een kabinet moeten komen, is de partijleider juist ontzettend belangrijk. Dat moet degene zijn die de boel bij elkaar houdt en is degene die onderhandeld. Je hebt bij NSC gezien wat voor puinhoop je over houdt als er geen goede en duidelijke leiding zit op de partij. Je weet dat als je stemt op de PvdA/GL dat je iemand als Timmermans krijgt die liegt en bedriegt als het hem uitkomt en zal draaien tot hij op het pluche zit.

Aangezien we leven in een land waarin meerdere partijen tot een kabinet moeten komen, is de partijleider juist ontzettend belangrijk. Dat moet degene zijn die de boel bij elkaar houdt en is degene die onderhandeld. Je hebt bij NSC gezien wat voor puinhoop je over houdt als er geen goede en duidelijke leiding zit op de partij. Je weet dat als je stemt op de PvdA/GL dat je iemand als Timmermans krijgt die liegt en bedriegt als het hem uitkomt en zal draaien tot hij op het pluche zit.
Bij de onderhandelingen zijn veel meer partijleden betrokken, lang niet alleen de partijleiders. NSC is juist een voorbeeld van een partij die niets te bieden had buiten een geliefde partijleider om. Als men op de partij had gestemd voor de partij i.p.v. de man hadden ze nu niet op 0,0 zetels gestaan.

Bij de onderhandelingen zijn veel meer partijleden betrokken, lang niet alleen de partijleiders. NSC is juist een voorbeeld van een partij die niets te bieden had buiten een geliefde partijleider om. Als men op de partij had gestemd voor de partij i.p.v. de man hadden ze nu niet op 0,0 zetels gestaan.
Je zag bij het NSC dat daar heel veel goede bedoelingen waren, alleen geen leiding. Er zaten mensen met een forse linkse inslag en mensen met een rechtse inslag. Eigenlijk een hele mooie combi. Maar door gebrek aan sturing ontaarde het in chaos waar niemand zich meer thuis bij voelt. Je voelt aan alles dat dit bij GL/PvdA ook gaat gebeuren de komende jaren. Extremisten van GroenLinks die moeten gaan samenwerken met gematigde PvdAers. We hebben gezien bij de Israël discussie hoe ver deze partijen op sommige punten idealistisch uit elkaar leggen.

Je zag bij het NSC dat daar heel veel goede bedoelingen waren, alleen geen leiding. Er zaten mensen met een forse linkse inslag en mensen met een rechtse inslag. Eigenlijk een hele mooie combi. Maar door gebrek aan sturing ontaarde het in chaos waar niemand zich meer thuis bij voelt. Je voelt aan alles dat dit bij GL/PvdA ook gaat gebeuren de komende jaren. Extremisten van GroenLinks die moeten gaan samenwerken met gematigde PvdAers. We hebben gezien bij de Israël discussie hoe ver deze partijen op sommige punten idealistisch uit elkaar leggen.
Ik voel dat niet, ik denk dat hier de wens de vader van de gedachte is.

De oude PVDA-er is al langer weg, weg naar de PVV of de SP en komt vermoedelijk ook niet meer terug. De jongere generatie, die over het algemeen een andere opvatting hebben over het Israël/Palestina conflict dan oudere generaties, zijn daar minder verdeeld over. En de fusiepartij kiest denk ik nu voor de jongere kiezersdoelgroep.

Zonder een Israël-Palestina discussie te willen ontketenen denk ik dat het best veilig is om te stellen dat naarmate WOII verder van ons verwijdert raakt, (onvoorwaardelijke) loyaliteit aan Israël op grond van hetgeen het Joodse volk en Israël gedurende WOII is aangedaan, afneemt. Er zijn gewoon steeds minder WOII overlevenden die hun verhaal overbrengen op de volgende generatie.

NSC had natuurlijk legio dingen tegen zich, een partij die zo snel zo hard groeit en gelijk meedraait in de kabinetsformatie is gedoemd om te eindigen als Icarus. Als stemgedrag minder op de persoon was gefocust hadden ze waarschijnlijk een betere start kunnen maken en hadden ze nu nog een relevante bijdrage kunnen bieden. Ik denk dat de schuld hierbij niet aan het gebrek van leiderschap van Omtzigt toekomt, maar het te enthousiast stemmen op Pieter Omtzigt i.p.v. de partij als geheel.

Ik voel dat niet, ik denk dat hier de wens de vader van de gedachte is.

De oude PVDA-er is al langer weg, weg naar de PVV of de SP en komt vermoedelijk ook niet meer terug. De jongere generatie, die over het algemeen een andere opvatting hebben over het Israël/Palestina conflict dan oudere generaties, zijn daar minder verdeeld over. En de fusiepartij kiest denk ik nu voor de jongere kiezersdoelgroep.

Zonder een Israël-Palestina discussie te willen ontketenen denk ik dat het best veilig is om te stellen dat naarmate WOII verder van ons verwijdert raakt, (onvoorwaardelijke) loyaliteit aan Israël op grond van hetgeen het Joodse volk en Israël gedurende WOII is aangedaan, afneemt. Er zijn gewoon steeds minder WOII overlevenden die hun verhaal overbrengen op de volgende generatie.
Je doet nou een hoop aannames die ik niet uit data kan herleiden.

Wat betreft het Israël gebeuren, dat kun je denk ik gewoon op haar merites beoordelen en hoef je niet op te hangen aan WO2. De vraag daar is meer, vind je dat Joden recht hebben op een eigen staat en kun je waarderen dat de staat Israel de enige staat is in het midden oosten met een functionele democratie en een levendige economie, waar zowel joden als moslims in vrede samen leven, of mogen alle Joden uitgemoord worden. In het eerste geval moet je Israel steunen en in het tweede geval niet. Staat er los van dat je niet alles hoeft goed te keuren wat Israël doet.

Wat betreft het Israël gebeuren, dat kun je denk ik gewoon op haar merites beoordelen en hoef je niet op te hangen aan WO2. De vraag daar is meer, vind je dat Joden recht hebben op een eigen staat en kun je waarderen dat de staat Israel de enige staat is in het midden oosten met een functionele democratie en een levendige economie, waar zowel joden als moslims in vrede samen leven, of mogen alle Joden uitgemoord worden. In het eerste geval moet je Israel steunen en in het tweede geval niet. Staat er los van dat je niet alles hoeft goed te keuren wat Israël doet.
Ik denk dat daar inderdaad geen data van is inderdaad.

En verder eens hoor, alleen ik denk dat WOII in het onderbewustzijn nog wel een grote rol speelt. Ook daar is denk ik geen data van.

Ik vind het een beetje sneu om alles wat de man zegt letterlijk te nemen en tot het naadje uit te zoeken.
Gezien de antecedenten van Timmermans ligt het natuurlijk erg voor de hand om zijn uitspraken en beweringen te controleren. Bij hem komt er dan steeds een aap uit de mouw en inmiddels een hele Apenheul.

En als anderen een stellige uitspraak doen controleert men dat ook gewoon. Zie hierboven de opmerking van Yesigoz over de HRA, of vorige week de opmerkingen van Eerdmans over die 1000 asielzoekers per week.

Er waren zelfs zekere personen van een bepaalde zijde die weigerden een pamflet te tekenen tegen extreemrechts geweld omdat er rechtse partijen onder stonden. Laat dat inzinken: iets goeds niet tekenen omdat iemand die je stom vindt dat ook getekend heeft.

Uitsluiten van het hoogste niveau. Dat kun je recent links gewoon toevertrouwen.
Jij mag bij deze opmerking ook wel wat in laten zinken. Het is wel iets meer dan iemand stom vinden.

De VVD had laatste verkiezingen meer kiezers in lagere inkomensklassen dan PvdA waar veel kiezers die erop stemmen juist uit de hogere inkomensgroepen komen, aldus Nieuwsuur. Kan dat stigma van 'partij voor de rijken' ook van tafel.

Verderop in deze Nieuwsuur uitzending over het feit dat Timmermans steeds Spanje noemt. Goede journalistiek van Wollaars. En kijk ook goed naar Timmermans zijn non verbale gedrag (vanaf ongeveer 13 minuut 40).

Gezien de antecedenten van Timmermans ligt het natuurlijk erg voor de hand om zijn uitspraken en beweringen te controleren. Bij hem komt er dan steeds een aap uit de mouw en inmiddels een hele Apenheul.

En als anderen een stellige uitspraak doen controleert men dat ook gewoon. Zie hierboven de opmerking van Yesigoz over de HRA, of vorige week de opmerkingen van Eerdmans over die 1000 asielzoekers per week.
Ook in het geval van Eerdmans en Yesilgöz vind ik dat factchecken van hun standpunten het meest oninteressante van de interviews bij Nieuwsuur. Wij weten toch dat zij die beweringen doen in het kader van de opvattingen die ze hebben en tegen de achtergrond van hun politieke partij? Daar kan toch niemand door verrast zijn? Het schijnt dat veel mensen vonden dat Bontenbal door de mand viel door zijn standpunten over de vrijheid van onderwijs, ik snap dat niet want mensen zouden dit toch kunnen verwachten, je weet toch dat het CDA de vrijheid van onderwijs zwaarder weegt dan een aantal andere vrijheden die zijn vastgelegd in andere grondwetsartikelen. Dus je weet ook dat in die afweging van de vrijheden CDA het meest hangt aan de vrijheid van onderwijs zoals vastgelegd in artikel 23 van de grondwet. Chris Stoffer het vuur aan de schenen leggen over abortus door Eva Jinek is ook zoiets. Heel stoer en ferme interviewtechnieken van Jinek natuurlijk, maar het is vragen naar de bekende weg. Ik heb niets nieuws geleerd over de SGP of Chris Stoffer. En ja, ik weet dat je een gruwelijke hekel hebt aan Timmermans, dat is duidelijk, maar doe in ieder een poging zijn beweringen in dezelfde context te zien.

Ten slotte nog Nieuwsuur: topprogramma en interviews zijn inderdaad prima. Een prima journalistiek programma van die verschrikkelijke, schandelijke, partijdige linkse publieke omroep ;)

Ik vind de ophef over de opmerkingen van Bontenbal van een totaal andere orde dan de leugens van Timmermans en het factchecken van wat Timmermans, Eerdmans of Yesilgoz beweren. Die laatsten doen feitelijke beweringen, Bontenbal gaf een mening.

De VVD had laatste verkiezingen meer kiezers in lagere inkomensklassen dan PvdA waar veel kiezers die erop stemmen juist uit de hogere inkomensgroepen komen, aldus Nieuwsuur. Kan dat stigma van 'partij voor de rijken' ook van tafel.
Dat zegt mij ook niet zoveel. Nog niet heel lang geleden behaalde de BBB een kwart van de stemmen bij de provinciale statenverkiezingen. Ik vind dat de BBB niet ver afligt van een lobbypartij van de agrarische sector. Dat het electoraat zich graag voor het karretje van die sector laat spannen moeten zij weten. Daarna is BBB niet eens in de buurt gekomen van die score. Vage sentimenten en onderbuikgevoelens spelen een veel grotere rol dan wij allemaal denken. Het feit dat pas kort van tevoren de monsterzege van de PVV werd voorzien zegt daarbij ook wel iets. Het is voor een deel ook sentiment, vluchtigheid, windhandel....

De groep voor wie de PvdA zegt op te komen, stemt voor meer dan 90% op andere partijen. Dat zegt dat deze partij het contact met de kiezer voor wie men zegt op te komen, kwijt is.
En de VVD nu? Zijn die ook het contact met de kiezer kwijt omdat ze 15 zetels peilen? Of komt het door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarbij Yesilgoz gekozen werd tot lijsttrekker toen de alternatieven die er nu zouden zijn, toen nog niet rijp waren? En zou het kunnen dat het komt doordat zij al 15 jaar hebben geregeerd en statistisch gezien nu eenmaal de meeste kans maken afgestraft te worden omdat mensen de problemen die zij ervaren toch het meest projecteren op de electoraal meest dominante partij van de laatste 15 jaar?

Nogmaals: onderbuik, sentimenten, momentum. Het speelt een heel grote rol.

Edit: toevoeging --> Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar de stelligheid waarmee je het brengt daar heb ik dan weer mijn twijfels bij. Er zijn ook andere verklaringen mogelijk.

Laatst bewerkt:
Edit: toevoeging --> Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar de stelligheid waarmee je het brengt daar heb ik dan weer mijn twijfels bij. Er zijn ook andere verklaringen mogelijk.
Welke stelligheid doet je twijfelen. Als de groep mensen voor wie je zegt op te komen minder dan 10% van je electoraat vormt gaat er toch iets verkeerd.

Jij zit wel in de extremen zo. Als je Israel niet steunt dan vind je het goed dat alle joden vermoord worden?

Dat zegt mij ook niet zoveel. Nog niet heel lang geleden behaalde de BBB een kwart van de stemmen bij de provinciale statenverkiezingen. Ik vind dat de BBB niet ver afligt van een lobbypartij van de agrarische sector. Dat het electoraat zich graag voor het karretje van die sector laat spannen moeten zij weten. Daarna is BBB niet eens in de buurt gekomen van die score. Vage sentimenten en onderbuikgevoelens spelen een veel grotere rol dan wij allemaal denken. Het feit dat pas kort van tevoren de monsterzege van de PVV werd voorzien zegt daarbij ook wel iets. Het is voor een deel ook sentiment, vluchtigheid, windhandel....
Ik denk dat je de BBB tekort doet als je haar enkel tot een lobbygroep framed. Denk dat ze voor de provincie is, wat D66 is voor de Randstad.

Jij zit wel in de extremen zo. Als je Israel niet steunt dan vind je het goed dat alle joden vermoord worden?
Daar komt het effectief wel op neer daar in die regio. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles wat ze doen moet goedkeuren.

Daar komt het effectief wel op neer daar in die regio. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles wat ze doen moet goedkeuren.
Dat is wat genuanceerder. Alhoewel ik het idee had dat voor het losbarsten van de oorlog in Gaza er juist meer toenadering kwam van diverse landen.

Terug
Bovenaan