Zo dán.. jij beslist wel makkelijk over een ander zijn leven hè?
Je mag, afgerond, maximaal een half tonnetje jaarlijks 'verdienen' om in aanmerking te komen voor de sociale woningbouw, als eenpersoonshuishouden.
De jaarlijkse indexaties voor woningtoewijzing, passend toewijzen en verkoop zijn bekend. Woningcorporaties gebruiken deze gegevens om te bepalen wie in welke woning mag wonen.
www.rijksoverheid.nl
Je komt zelfs dus nog in aanmerking met een modaal salaris (dat er zelfs een paar duizend euro onder zit).
Verder.. denk ik zomaar dat de wachttijden in de uiteinden van ons land intussen ook wel opgelopen zijn. Ja, 15 jaar geleden was dat inderdaad wel anders, familie van mij kon 'makkelijk' uit elkaar.. want met een urgentieverklaring had je binnen no-time een huurwoning in een redelijke wijk. In de Randstad was dat toen al veel moeizamer.
Verders heb je natuurlijk te maken met het begrip 'economische gebondenheid' waardoor je dus, zonder eerst een baan aldaar, al niet in aanmerking komt voor toewijzing. En een baan 'aldaar' bemachtigen mét een reisafstand naar de Randstad.. dát lijkt mij ook een uitdaging.. want, zeker bij de lagere echelons in, bijvoorbeeld, productie / logistiek heb je vaak afwijkende werktijden en wordt er in vacatures al met beperkingen op reisafstanden gewerkt, mede vanwege het wel/niet betalen van reiskosten of de reistijd niet willen betalen (indien van toepassing).
Ik kan wél een beetje met je meegaan dat het gebrek aan woningen niet louter kwantitatief is. Er wordt toch best nog wel veel gebouwd, als ik zo om mij heen kijk. Natuurlijk, veelal op basis van ooit verleende vergunningen (voor stikstof prut?) maar kennelijk is er toch onvoldoende doorstroming ergens in 'de markt'.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vanochtend heb ik nog even naar Freek de Jonge geluisterd, die voert nu zijn zevende verkiezingsshow op.
Luister vooral naar het einde, waar het over 'die ander' gaat...
De Stemming 7 is, de titel doet het al vermoeden, alweer dezevende verkiezingsshow van cabaretier Freek de Jonge. In 2002voorzag hij de aanloop naar de verkiezingen voor het eerst vancommentaar.
www.nporadio1.nl