Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Woningen zomaar splitsen klinkt heel leuk, maar geeft een maatschappelijk probleem. Namelijk overlast. Geluid, parkeren, drukte, op plekken die hier niet voor geschikt zijn. Ruimtelijke ordening is niet voor niets zo ingewikkeld.

Ook juridisch met mandeligheid en VVE’s niet allemaal heel simpel. Maar goed, het klinkt wel heel leuk voor de bühne.

Laatst bewerkt:
@michel1975 en @lennie Dat dus. En dat gevoel heb ik met meer plannen van D66. 'Tien steden bouwen', ook zoiets. De positieve Obama- vibe van Jetten is ondanks dat wel aansprekend voor veel kiezers.

Woningen zomaar splitsen klinkt heel leuk, maar geeft een maatschappelijk probleem. Namelijk overlast. Geluid, parkeren, drukte, op plekken die hier niet voor geschikt zijn. Ruimtelijke ordening is niet voor niets zo ingewikkeld.

Ook juridisch met mandeligheid en VVE’s niet allemaal heel simpel. Maar goed, het klinkt wel heel leuk voor de bühne.

Er staat ook niet dat dat dan zomaar kan. Het gaat om het gratis maken van de vergunningen (die eerst verleend moeten worden).

Ik wil niet horen, we bouwen 10 steden.
Ik wil horen we investeren miljarden in het stroomnet en bouwbedrijven, door xyz bezuiniging of belasting

De poll is gereset dus we kunnen weer peilen. Ik heb de oude resultaten als schermprint bewaard dus die referentie blijft bestaan. PvdA / Groen Links is in dit lijstje 'gefuseerd' en BBB toegevoegd (ten koste van SP, er was een maximaal aantal partijen - blijkbaar een positie kleiner dan de poll die er stond maar BBB leek me groter dan SP). Wie wil stemmen op een partij die er niet bij staat, vermeld het gerust in de volgende commentaren...

Leuk artikel op de NOS waar ik me wel in kan vinden: “veel kiezers worden als wispelturig en zwevend neergezet, terwijl ze eigenlijk best een consistente opinie hebben. Het partijlandschap past alleen niet goed bij ze”.
Yep, partijen zijn een beetje als een buslijn. Ze stoppen zelden voor je deur.

Ja, zelfs SGP. En dat op een autoforum, je zou eerder paard en wagen verwachten.;)
Misschien off-topic hier, maar in specifieke orthodox-/conservatieve Christelijke culturen komt dit wel voor, zoals de Amish in de Verenigde Staten. Ik heb daar eens een serie afleveringen van gezien op een populair Youtube kanaal zie hier. Een aanrader. Het is natuurlijk een totaal andere wereld maar ook een - voor mij als net dertiger - bijkans onbekende wereld zonder internet wat laat zien dat het internettijdperk ons niet alleen maar voordelen heeft gebracht.

Sowieso is dit Youtube kanaal erg goed en interessant, de maker is zeer respectvol en oprecht geïnteresseerd in onbekende culturen, andere bevolkingsgroepen of totaal verlaten gebieden. Zo heb ik al eens een aflevering gekeken over de Appalachen (maakte desolate indruk), een andere plek in de VS dat extreem lijdt onder Fentanyl-zombies, maar ook Zwitserland (heeft mij overtuigt dat ik eens op vakantie ga naar Zwitserland).

Edit: de maker presenteert zich ook als iemand die een wereld vastlegt die de media ons niet voorschotelt en dat beweren meer media-/programmamakers. Maar in dit geval vind ik het echt raak.

Laatst bewerkt:
Ga ik nu weer on-topic. Heb ook gestemd op de poll, en morgen echt uitbrengen uiteraard.

Leuk artikel op de NOS waar ik me wel in kan vinden: “veel kiezers worden als wispelturig en zwevend neergezet, terwijl ze eigenlijk best een consistente opinie hebben. Het partijlandschap past alleen niet goed bij ze”.
Maar past het partijlandschap niet bij ze omdat er teveel partijen zijn of te weinig?

Ga ik nu weer on-topic. Heb ook gestemd op de poll, en morgen echt uitbrengen uiteraard.

Maar past het partijlandschap niet bij ze omdat er teveel partijen zijn of te weinig?
Omdat je of rechts conservatief of links progressief moet zijn. Er bestaat geen links conservatieve partij of rechts progressieve.

Aansluitend op mijn ochtendwandeling (als ik thuiswerk, dan wandel ik 's ochtends altijd/meestal pakweg 4 km) een vakje rood gemaakt in het stemlokaal. Het was vroeg, bij scholen. Verrassend hoeveel mensen met de auto komen (maar wellicht op weg naar het werk en eerlijk gezegd, het was niet zo'n mooi weer).

Aansluitend op mijn ochtendwandeling (als ik thuiswerk, dan wandel ik 's ochtends altijd/meestal pakweg 4 km) een vakje rood gemaakt in het stemlokaal. Het was vroeg, bij scholen. Verrassend hoeveel mensen met de auto komen (maar wellicht op weg naar het werk en eerlijk gezegd, het was niet zo'n mooi weer).

Ik ook vanmorgen gestemd en toen ook bijna 2 uur gewandeld :D Lekker wandelweer

PVSRqkY.jpeg

Kan de laatste keuze ook wellicht vervangen worden voor een optie voor alle andere partijen oid. Vind het zelf interessanter om te zien hoe veel stemmen de overige partijen krijgen en er heeft toch nog niemand voor de laatste optie gestemd.

Kan de laatste keuze ook wellicht vervangen worden voor een optie voor alle andere partijen oid. Vind het zelf interessanter om te zien hoe veel stemmen de overige partijen krijgen en er heeft toch nog niemand voor de laatste optie gestemd.
Obvious. Done.

• Leuk
Waarderingen: 944
Ik ga vanavond weer stemmen tellen, is best leuk om te doen en je bent na een paar uurtjes ook weer klaar. De vorige keer dat ik het deed (Provinciale staten+waterschap) werd de BBB zo groot; het is toch leuk om al die stembiljetten in je handen te hebben en getuige te zijn van die electorale verschuivingen.

Nu woon ik weliswaar in een progressieve studentenstad, op wijkniveau zijn er weer enorme verschillen. De vorige keer telde ik in een stembureau in een jaren '80/'90-wijk met weinig studenten, met een opvallend representatieve uitslag - een top vijf die tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 precies overeenkwam met de landelijke uitslag, met de PVV als duidelijke koploper. Vanavond tel ik in een jaren '50 wijk en daar is in 2023 weer behoorlijk anders gestemd (naast GL-PvdA en PVV ook Denk in de top drie). Ik ben benieuwd.

Als er een kilometerheffing zou komen, zou dat op zichzelf wel gunstig kunnen zijn voor de autohobby. Hobby-autos worden immers niet dagelijks gebruikt.

Zal vast weer een list op verzonnen worden, zoals een minimum flatrate ofzo.

Die heb ik ingevuld en kreeg alleen partijen waar ik helemaal niks mee heb.

Ik kwam op Volt, ha. Op zich vind ik Dassen een sterk politicus en Volt een degelijke partij, ik ben echter tegen kernenergie en zo kwam ik toch, zoals gebruikelijk in mijn geval, bij de groene beweging uit.
Ik ben wel echt benieuwd, ik vermoed ergens dat het D66 gaat lukken om de grootste te worden*, maar het is wel echt interessant dat het nog alle kanten op kan gaan.

*deze voorspelling is echt al heel snel achterhaald =)

Terug
Bovenaan