Ik heb er geen probleem mee dat je de green deal niet steunt, tegen het huidige en/of recente energiebeleid bent, maar gegeven de recente geschiedenis met gasboringen juist daar vóór zijn heb ik meer moeite mee.
In de omgeving wonen daar in Groningen namelijk ook mensen. Alle politieke partijen van links tot rechts hebben weinig moeite gestoken in het afhandelen van de gevolgen van de gasboringen, de mensen moesten het maar uitzoeken. Want verantwoordelijkheid erkennen en pakken kost geld en dat mag niet want alles moet korte termijn ikke-ikke-ikke en geld-geld-geld zijn. Het vermogen om je te verplaatsen in die omwonenden was niet voldoende aanwezig want het was voor mensen die daar niet wonen een ver van het bed show. Het adagium “wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet” is al teveel gevraagd tegenwoordig.
De politiek en Nederlandse burgers hebben het dus zelf verbruid. Want hierdoor is er lokaal geen draagvlak meer. Terecht, want ze zullen weer genaaid worden.
Ik woon zelf onder de rook van Chemours. En ik snap best dat het voor de aandeelhouders goedkoper is om PFAS-soorten in rioolwater en oppervlaktewater te lozen dan dit op een andere milieuvriendelijkere en vrijwel zeker kostbaardere manier af te voeren. Toch zou ik het prijs stellen dat zij dit niet doen.
Dat is voor mij als liberaal het meest voorname verschil tussen VVD en D66, waar ik altijd zwevende tussen was. Ik sta vol voor het kapitalisme maar daar bestaan verschillende vormen in. De VVD kiest en zal altijd kiezen voor de Amerikaanse model waarin korte termijn resultaat boven lange termijn resultaat gaat en financiële (eigen) belangen zonder uitzondering voorrang krijgt boven niet-financiële belangen zoals gezondheid van omwonenden, impact op maatschappij, natuur en leefomgeving. Persoonlijk voel ik meer voor het Rijnlandse model zoals dit door het CDA maar ook D66 wordt gepredikt. En ja economie is ook belangrijk. Maar als ik het thuis warm wil hebben kan ik ook mijn meubels in de open haard gooien als je begrijpt wat ik bedoel.