Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Wel jammer dat Volt flink inlevert. Ben bewust lid van deze club omdat ik geloof in pan-Europese partijen. In de EU ligt immers onze toekomst. Los dat ik het inhoudelijk met veel van hun standpunten niet eens ben.

Maar aan de andere kant, je ziet in de VS waar federalisme toe kan leiden. Maar dat gekneuter op de vierkante millimeter van ons achter de dijken gaat ons uiteindelijk opbreken.

Hoera! D66/Jetten op 1 :love: Gelukkig geen PVV in de coalitie.
Even los van de blijdschap dat je favoriete politicus heeft gewonnen, wat levert D66 ons nou op? Hun laatste trackrecord:

De partij die tientallen miljarden aan belastinggeld uittrekt voor een wankel energiestelsel, de Noordzee volbouwt met windparken, de energieprijzen laat verdubbelen, eigen gasvelden dichtstort, en ondertussen de industrie en boeren de grens over jaagt.

Jetten is best een leuke vent, maar je kiest niet je volgende schoonzoon, maar een partij.

Ik hoop dat wanneer het iemand van buiten wordt, ze Karien van Gennip polsen. Ooit eens een middag mee mogen zitten toen ze nog vice premier was. Een geweldig kundige dame, die absoluut beide kanten kan verenigen. Goede track record in Den Haag en een eerste vrouwelijke premier indien zij het zou worden.
Ik zou er direct voor tekenen. Zeer intelligente vrouw. Vrouw zou sowieso een goede keuze zijn

Even los van de blijdschap dat je favoriete politicus heeft gewonnen, wat levert D66 ons nou op? Hun laatste trackrecord:

De partij die tientallen miljarden aan belastinggeld uittrekt voor een wankel energiestelsel, de Noordzee volbouwt met windparken, de energieprijzen laat verdubbelen, eigen gasvelden dichtstort, en ondertussen de industrie en boeren de grens over jaagt.

Jetten is best een leuke vent, maar je kiest niet je volgende schoonzoon, maar een partij.

Klopt, ik heb dan ook het partijprogramma gelezen en deel veel standpunten, anders had ik er niet op gestemd. Windparken en boeren verminderen ben ik sowieso voor. En ben vooral blij dat PVV niet de grootste lijkt te worden. Wilders kan weer lekker in de oppositie lopen roeptoeteren.

Klimaat is - m.i. terecht - een van de voornaamste redenen waarom mensen op D66 hebben gestemd.

Klimaat is - m.i. terecht - een van de voornaamste redenen waarom mensen op D66 hebben gestemd.
Om de Europese economie de laatste duw de afgrond in te geven? De Green Deal heeft de Europese positie zo ongekend verzwakt.
Tevens zijn we al goed onderweg (https://www.gatesnotes.com/work/save-lives/reader/three-tough-truths-about-climate) en zouden nog meer beperkende maatregelen op het Nederlands/Europees continent de laatste slag kunnen geven aan heel veel maakindustrie. Dan hang je de komende decennia aan de Amerikaanse/Aziatische slagader.

Maar goed, mijn analyse; het NSC is weggevaagd, omdat ze een uiterst onbetrouwbare regeringspartij zijn gebleken met niks dan drama en hysterisch gedoe. Timmermans heeft de afgelopen 2 jaar geen moment moeite gedaan om maar iets te tonen van de verbinder die hij pretendeert te zijn. En daarvan heeft D66 geprofiteerd. Een uiterst dunne overwinning, want die stemmen zijn ze weer kwijt, zodra zich weer een beter alternatief meldt.

De rest lijkt een redelijk stabiele basis te hebben, waarmee een coalitie een drama wordt. De VVD is gered door de strategische stemmer en dat zullen ze zelf ook door hebben. Als die nu over links gaan, zijn ze die stemmers kwijt.

Over rechts gaat ontzettend ingewikkeld worden. D66 ligt net zo ver van JA21 als Amsterdam van Moskou. Als Jetten dat doet weet hij zeker dat ze de volgende verkiezingen halveren.

We kunnen hier de komende maanden nog wel even onze tijd kwijt.

Maar goed, mijn analyse; het NSC is weggevaagd, omdat ze een uiterst onbetrouwbare regeringspartij zijn gebleken met niks dan drama en hysterisch gedoe. Timmermans heeft de afgelopen 2 jaar geen moment moeite gedaan om maar iets te tonen van de verbinder die hij pretendeert te zijn. En daarvan heeft D66 geprofiteerd. Een uiterst dunne overwinning, want die stemmen zijn ze weer kwijt, zodra zich weer een beter alternatief meldt.

De rest lijkt een redelijk stabiele basis te hebben, waarmee een coalitie een drama wordt. De VVD is gered door de strategische stemmer en dat zullen ze zelf ook door hebben. Als die nu over links gaan, zijn ze die stemmers kwijt.

Over rechts gaat ontzettend ingewikkeld worden. D66 ligt net zo ver van JA21 als Amsterdam van Moskou. Als Jetten dat doet weet hij zeker dat ze de volgende verkiezingen halveren.

Scherpe analyse en eens.

Om de Europese economie de laatste duw de afgrond in te geven? De Green Deal heeft de Europese positie zo ongekend verzwakt.
Tevens zijn we al goed onderweg (https://www.gatesnotes.com/work/save-lives/reader/three-tough-truths-about-climate) en zouden nog meer beperkende maatregelen op het Nederlands/Europees continent de laatste slag kunnen geven aan heel veel maakindustrie. Dan hang je de komende decennia aan de Amerikaanse/Aziatische slagader.
Compleet omgekeerd, maar goed, blijf gerust de feiten negeren, dat is inderdaad je goed recht.

Ik heb er geen probleem mee dat je de green deal niet steunt, tegen het huidige en/of recente energiebeleid bent, maar gegeven de recente geschiedenis met gasboringen juist daar vóór zijn heb ik meer moeite mee.

In de omgeving wonen daar in Groningen namelijk ook mensen. Alle politieke partijen van links tot rechts hebben weinig moeite gestoken in het afhandelen van de gevolgen van de gasboringen, de mensen moesten het maar uitzoeken. Want verantwoordelijkheid erkennen en pakken kost geld en dat mag niet want alles moet korte termijn ikke-ikke-ikke en geld-geld-geld zijn. Het vermogen om je te verplaatsen in die omwonenden was niet voldoende aanwezig want het was voor mensen die daar niet wonen een ver van het bed show. Het adagium “wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet” is al teveel gevraagd tegenwoordig.

De politiek en Nederlandse burgers hebben het dus zelf verbruid. Want hierdoor is er lokaal geen draagvlak meer. Terecht, want ze zullen weer genaaid worden.

Ik woon zelf onder de rook van Chemours. En ik snap best dat het voor de aandeelhouders goedkoper is om PFAS-soorten in rioolwater en oppervlaktewater te lozen dan dit op een andere milieuvriendelijkere en vrijwel zeker kostbaardere manier af te voeren. Toch zou ik het prijs stellen dat zij dit niet doen.

Dat is voor mij als liberaal het meest voorname verschil tussen VVD en D66, waar ik altijd zwevende tussen was. Ik sta vol voor het kapitalisme maar daar bestaan verschillende vormen in. De VVD kiest en zal altijd kiezen voor de Amerikaanse model waarin korte termijn resultaat boven lange termijn resultaat gaat en financiële (eigen) belangen zonder uitzondering voorrang krijgt boven niet-financiële belangen zoals gezondheid van omwonenden, impact op maatschappij, natuur en leefomgeving. Persoonlijk voel ik meer voor het Rijnlandse model zoals dit door het CDA maar ook D66 wordt gepredikt. En ja economie is ook belangrijk. Maar als ik het thuis warm wil hebben kan ik ook mijn meubels in de open haard gooien als je begrijpt wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Ik heb er geen probleem mee dat je de green deal niet steunt, tegen het huidige en/of recente energiebeleid bent, maar gegeven de recente geschiedenis met gasboringen juist daar vóór zijn heb ik meer moeite mee.

In de omgeving wonen daar in Groningen namelijk ook mensen. Alle politieke partijen van links tot rechts hebben weinig moeite gestoken in het afhandelen van de gevolgen van de gasboringen, de mensen moesten het maar uitzoeken. Want verantwoordelijkheid erkennen en pakken kost geld en dat mag niet want alles moet korte termijn ikke-ikke-ikke en geld-geld-geld zijn. Het vermogen om je te verplaatsen in die omwonenden was niet voldoende aanwezig want het was voor mensen die daar niet wonen een ver van het bed show. Het adagium “wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet” is al teveel gevraagd tegenwoordig.

De politiek en Nederlandse burgers hebben het dus zelf verbruid. Want hierdoor is er lokaal geen draagvlak meer. Terecht, want ze zullen weer genaaid worden.

Ik woon zelf onder de rook van Chemours. En ik snap best dat het voor de aandeelhouders goedkoper is om PFAS-soorten in rioolwater en oppervlaktewater te lozen dan dit op een andere milieuvriendelijkere en vrijwel zeker kostbaardere manier af te voeren. Toch zou ik het prijs stellen dat zij dit niet doen.

Dat is voor mij als liberaal het meest voorname verschil tussen VVD en D66, waar ik altijd zwevende tussen was. Ik sta vol voor het kapitalisme maar daar bestaan verschillende vormen in. De VVD kiest en zal altijd kiezen voor de Amerikaanse model waarin korte termijn resultaat boven lange termijn resultaat gaat en financiële (eigen) belangen zonder uitzondering voorrang krijgt boven niet-financiële belangen zoals gezondheid van omwonenden, impact op maatschappij, natuur en leefomgeving. Persoonlijk voel ik meer voor het Rijnlandse model zoals dit door het CDA maar ook D66 wordt gepredikt. En ja economie is ook belangrijk. Maar als ik het thuis warm wil hebben kan ik ook mijn meubels in de open haard gooien als je begrijpt wat ik bedoel.
Het gaat juist om de lange termijn. Daarom is een goed vestigingsklimaat ook zo belangrijk en zijn korte termijn co2 doelen enkel goedkope symboolpolitiek. Met Jetten die trots is op zijn klimaatdrammer. Zeker als de rest van de wereld niet mee doet.

Laat onverlet dat “Groningen” hetgeen is dat ons land heeft voorzien van onze rijkdom en dat dit de Groningse bevolking niks heeft opgeleverd. Dat kan prima gecompenseerd worden. Er zit voor zoveel geld daar in de grond dat je iedereen die schade heeft kunt verplaatsen en nog steeds met winst gas kunt winnen.

Ik vond de reactie van de 2 ombudsman en -vrouw wel typerend: Er is geen benul bij de landelijke politiek wat de problematiek is aan de onderkant van de samenleving. Staat in geen enkel programma.

Wel wrang voor de PvdA. Als ze die pedante Timmermans in Brussel hadden laten zitten en niet samen waren gegaan met die radicalen van Groen Links, dan was die typisch zo’n verkiezing geweest waar ze met een Samson of Bos achtig type de verkiezingen met 2 vingers in de neus hadden kunnen winnen.

Wel wrang voor de PvdA. Als ze die pedante Timmermans in Brussel hadden laten zitten en niet samen waren gegaan met die radicalen van Groen Links, dan was die typisch zo’n verkiezing geweest waar ze met een Samson of Bos achtig type de verkiezingen met 2 vingers in de neus hadden kunnen winnen.
Er zal geen linkse partij de verkiezingen meer winnen. Dat gaat gewoon niet meer gebeuren. Net als het CDA, de provinciale stemmer die vroeger vaak religieuze wortels had worden ook een dagje ouder. De jongere generaties zijn steeds minder religieus en hebben ruim voldoende niet-religieuze alternatieven.

Er zal geen linkse partij de verkiezingen meer winnen. Dat gaat gewoon niet meer gebeuren. Net als het CDA, de provinciale stemmer die vroeger vaak religieuze wortels had worden ook een dagje ouder. De jongere generaties zijn steeds minder religieus en hebben ruim voldoende niet-religieuze alternatieven.
Het CDA profileert zich toch ook allang niet meer als een christelijke partij? Ze waren altijd de partij die opkwam voor het gebied buiten de grote steden. Dat hebben ze ook los gelaten. Daarmee zijn ze mij als stemmer kwijt geraakt. Ze moeten het nu hebben van het “redelijke alternatief” zonder duidelijke positionering. Dat is vrij dun en geeft een nogal volatiele achterban. Eigenlijk net als D66, al doen die het traditioneel juist goed in de grote steden.

Wordt er in NL ook een analyse gemaakt of en zo ja hoe afwijkend allochtonen hebben gestemd of is het politiek niet correct om dergelijke vraag te stellen?

Wordt er in NL ook een analyse gemaakt of en zo ja hoe afwijkend allochtonen hebben gestemd of is het politiek niet correct om dergelijke vraag te stellen?
DAt zou idd informatie zijn. Maar in dit politiek correcte landje "mag" dat niet. Etnisch profileren, niet politiek correct etc.

Spot on.

Spot on. Mijn conclusie is dezelfde

Compleet omgekeerd, maar goed, blijf gerust de feiten negeren, dat is inderdaad je goed recht.
Hou nou toch eens op en kom eens met argumenten in plaats van die hautaine luchtfietserij van je.

Het gaat juist om de lange termijn. Daarom is een goed vestigingsklimaat ook zo belangrijk en zijn korte termijn co2 doelen enkel goedkope symboolpolitiek. Met Jetten die trots is op zijn klimaatdrammer. Zeker als de rest van de wereld niet mee doet.

Laat onverlet dat “Groningen” hetgeen is dat ons land heeft voorzien van onze rijkdom en dat dit de Groningse bevolking niks heeft opgeleverd. Dat kan prima gecompenseerd worden. Er zit voor zoveel geld daar in de grond dat je iedereen die schade heeft kunt verplaatsen en nog steeds met winst gas kunt winnen.
Hier heeft Nederland gewoon echt wat laten liggen. Het is schandalig dat de Groningers in de kou zijn gelaten. In dat opzicht steun ik JA21 dat de gasvelden nooit dicht hadden moeten gaan. Maar dan wel met een riante vergoeding voor de schades. Kan financieel prima uit. Nu prijzen we ons uit de markt en zijn we afhankelijk van het buitenland.

Zeg nooit nooit. De fusie was een slecht plan, en de campagne van/ met Timmermans was slecht. Men had beter de PvdA kunnen verfrissen in plaats van zich in te laten met GL. De PvdA als sociaal democratische partij zonder GL heeft een groot potentieel. Een goed programma zonder teveel activisme, antisemitisme en woke met een aansprekende geloofwaardige lijsttrekker met gunfactor zou de PvdA zomaar weer naar grote hoogten doen stijgen.

Laatst bewerkt:
Absoluut, en competent. Daarom wordt ze gehaat. Femke Halsema.

Dit is dezelfde denkfout als met Kaag en Timmermans werd gemaakt. Halsema maakt er in Amsterdam een zootje van. Heeft geloofwaardigheidsproblemen in de lijn van Timmermans.
Blijkbaar vinden linkse kiezers dit competente mensen maar dan kijkt men toch naar verkeerde parameters denk ik want noch Kaag noch Timmermans bakte er in de landelijke politiek wat van.
Denken dat ze gehaat worden omdat ze competent zijn vind ik een vreemde redenatie. Waren ze maar competent, dan werden ze niet zo gehaat.

Laatst bewerkt:
Zeg nooit nooit. De fusie was een slecht plan, en de campagne van/ met Timmermans was slecht. Men had beter de PvdA kunnen verfrissen in plaats van zich in te laten met GL. De PvdA als sociaal democratische partij zonder GL heeft een groot potentieel. Een goed programma zonder teveel activisme, antisemitisme en woke met een aansprekende geloofwaardige lijsttrekker en gunfactor zou de PvdA zomaar weer naar grote hoogten doen stijgen.
Ik denk ook dat de PvdA zijn eigen glazen ingegooid heeft met de fusie. Ik zag ook het nut van deze fusie niet in. Waarom je eigen waarden opzij zetten voor een behoorlijk activistische partij? Alleen maar omdat je denkt dat je hiermee in de regering komt? Verkeerd uitgangspunt in mijn ogen. Blijf bij je eigen waarden. Ik zal niet snel op de PvdA stemmen maar eerlijk is eerlijk regeringsdeelname met de PvdA stond ik niet onwelwillend tegenover. Maar nu in deze samenstelling met GL. Hell no!

Wel jammer dat Volt flink inlevert. Ben bewust lid van deze club omdat ik geloof in pan-Europese partijen. In de EU ligt immers onze toekomst. Los dat ik het inhoudelijk met veel van hun standpunten niet eens ben.
Lid zijn van een club waar je het inhoudelijk niet met veel van hun standpunten eens bent, alleen omdat ze pan- Europees zijn, dat kan ik niet volgen. Alle partijen hebben een Europese inbedding, wat voegt Volt als gelijke naamgeving dan toe.

Dit is dezelfde denkfout als met Kaag en Timmermans werd gemaakt. Halsema maakt er in Amsterdam een zootje van. Heeft geloofwaardigheidsproblemen in de lijn van Timmermans.
Blijkbaar vinden linkse kiezers dit competente mensen maar dan kijkt men toch naar verkeerde parameters denk ik want noch Kaag noch Timmermans bakte er in de landelijke politiek wat van.
Denken dat ze gehaat worden omdat ze competent zijn vind ik een vreemde redenatie. Waren ze maar competent, dan werden ze niet zo gehaat.
Dat is dan jouw denkfout, ik ben niet links.

Het maakt niet uit wie PVDA/GL neerzet, of als die partijen los zou zijn geweest neer zouden zetten. Lidmaatschappen van één van die partijen maakt je vanzelfsprekend incompetent en het zijn levensgevaarlijke communisten volgens een groot deel (cq de meerderheid). Ploumen was je nationale kop Jut, Kuiken was de nationale kop van Jut, Klaver was de nationale kop van Jut en nu was Timmermans de nationale kop van Jut. Het is nooit goed.

Nederland is gewoon een rechts land geworden en het potentieel voor linkse partijen is opgeteld misschien 30 zetels. De gemiddelde Nederlander heeft het de laatste decennia een stuk beter gekregen en heeft ineens iets te verliezen, dus is sociaal-economisch opgeschoven naar rechts.

Het maakt niet uit wie PVDA/GL neerzet, of als die partijen los zou zijn geweest neer zouden zetten. Lidmaatschappen van één van die partijen maakt je vanzelfsprekend incompetent en het zijn levensgevaarlijke communisten volgens een groot deel (cq de meerderheid). Ploumen was je nationale kop Jut, Kuiken was de nationale kop van Jut, Klaver was de nationale kop van Jut en nu was Timmermans de nationale kop van Jut. Het is nooit goed.

Oneens. Wouter Bos was een goede competente linkse politicus, Wim Kok, Jan Marijnissen, noem maar op. Ze zijn er zeker.
Nederland is gewoon een rechts land geworden en het potentieel voor linkse partijen is opgeteld misschien 30 zetels. De gemiddelde Nederlander heeft het de laatste decennia een stuk beter gekregen en heeft ineens iets te verliezen, dus is sociaal-economisch opgeschoven naar rechts.

Ja en nee. Ja op grond van de verkiezingsuitslag. Maar nee, omdat ik denk dat het gebrek aan een goede sociaal democratische partij de reden is dat veel potentieel niet op links heeft gestemd.

Dat is wel heel kort door de bocht. Er zijn zeker capabele linkse politici (geweest). Timmermans heft het allemaal over zichzelf afgeroepen. Hij is geen leider.

Oneens. Wouter Bos was een goede competente linkse politicus, Wim Kok, Jan Marijnissen, noem maar op. Ze zijn er zeker.

Ja en nee. Ja op grond van de verkiezingsuitslag. Maar nee, omdat ik denk dat het gebrek aan een goede sociaal democratische partij de reden is dat veel potentieel niet op links heeft gestemd.
Vandaag de dag zou de doorsnee PVV-kiezer, JA21-kiezer, FvD-kiezer, VVD-kiezer en een deel van de CDA-kiezers ook gaan schuimbekken bij het idee dat Wouter Bos premier zou kunnen worden.

PVDA en GL hebben het los geprobeerd, ze hebben het nu samen geprobeerd, er zijn intussen hele busladingen kandidaten gepasseerd. Zou het nu werkelijk zo zijn dat die allemaal zonder uitzondering incompetent, niet-charismatisch of anderzins niet aansprekend zijn?

Dat bewijs jij, maar begrijpen doe ik het niet.
Dat kan ook.

Ik omarm elk streven tot meer Europese identiteit en integratie, als dit niet gebeurt gaan wij geopolitiek de strijd snel verliezen met ons geneuzel op de vierkante millimeter in dit landje. ( Alhoewel we aan de andere kant van de plas zien waar meer integratie toe kan leiden, dus garanties zijn er niet). Vandaar mijn steun voor Volt, een jonge partij gedragen door jonge mensen. En die hebben de toekomst.

Vandaag de dag zou de doorsnee PVV-kiezer, JA21-kiezer, FvD-kiezer, VVD-kiezer en een deel van de CDA-kiezers ook gaan schuimbekken bij het idee dat Wouter Bos premier zou kunnen worden.
Dat betwijfel ik echt. Wouter Bos was populair onder een brede groep kiezers. Een heel redelijke capabele politicus met wie goed te praten viel, ook al ben je het inhoudelijk niet met hem eens. Heeft na de politiek niet voor niets een goede carrière gemaakt.

Tien jaar geleden zaten de PvdA en de VVD nog samen in de regering, Asscher was vice premier onder Rutte. De grote weerzin bij de VVD tegen GLPvdA zit bij GL en Timmermans. Daarom dat ik van mening ben dat een PvdA zonder GL en met een aansprekende partijleider een heel groot verschil kan maken.

PVDA en GL hebben het los geprobeerd, ze hebben het nu samen geprobeerd, er zijn intussen hele busladingen kandidaten gepasseerd. Zou het nu werkelijk zo zijn dat die allemaal zonder uitzondering incompetent, niet-charismatisch of anderzins niet aansprekend zijn?

Elke winst/ verlies verdient een eigen analyse. Die van deze verkiezingen zal nog moeten komen. Ik denk dat de focus op het Midden Oosten, het inlijven van activisme en de persoon Timmermans kiezers heeft doen afhaken. Een partij als GL wordt nooit groot, roept teveel weerstand op bij de 'normale hard werkende Nederlander'.

Maar goed, zeven (!!!) zetels voor Forum. Zullen we het daar eens over hebben?
Die snap ik wel. Even los van het programma van FVD en het verleden met hagedissen en complottheorieën is die Lidewij de Vos een verademing om naar te luisteren. Ik snap wel dat zij een deel van de bevolking aanspreekt. Waar ik bij Baudet altijd het idee had naar bananensplit te kijken met zoveel verbale onzin.

Tja Forum, ook een mooi voorbeeld van een partij met potentie die na 2017 hun eigen ruiten door het verspreiden van totale onzin heeft ingegooid. Blijkbaar heeft Lidewij de Vos Baudet voor een deel kunnen doen vergeten. Ik weet eigenlijk inhoudelijk niet veel van het Forum van nu, mij spreken ze niet aan. Maar wellicht hebben ze toch een hoop stemmen van de PVV/ BBB en misschien VVD naar zich toe weten te halen.

En ze zijn duidelijk in hun sommige standpunten. Migratie stoppen, windmolen parken rem erop, kernenergie promoten. Kan me er in vinden.

De grote weerzin bij de VVD tegen GLPvdA zit bij GL en Timmermans. Daarom dat ik van mening ben dat een PvdA zonder GL en met een aansprekende partijleider een heel groot verschil kan maken.
Ik heb hier al eerder betoogd dat de samenwerking tussen de twee partijen niet direct een grotere partij creëert omdat GL en PvdA te veel verschillen. Eerst hadden mensen wat te kiezen, nu niet meer.

Lidewij is de buikspreekpop van Baudet, die zichzelf volledig onmogelijk heeft gemaakt. Die onmogelijkheden zijn er bij die partij natuurlijk nog steeds. Geweld als legitiem middel om je doel te bereiken, de banden met een regime (Rusland) die subversie tegen ons pleegt, etc. De NSB van deze tijd. Maar vlak Wilders op dit vlak ook niet uit.

Terug
Bovenaan