Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Kritiek op het feit dat Douwe Bob niet wilde optreden voor Joodse kinderen in Nederland vanwege een oorlog, waar die kinderen niets mee te maken hebben, mag. Ze had hem alleen niet voor antisemiet moeten uitmaken en dat heeft ze terug genomen.
Maar goed, dat is van een heel andere orde dan de grove beschuldiging die hier gemaakt werd aan haar adres. "Een giftig klimaat scheppen", please.
Als je als partijleider, wanneer er al grote spanningen in de samenleving zijn door de oorlog in Israël/Palestina, je bij zo'n kwestie, zonder het hoofd koel te houden, zulke grote woorden direct op social media neerplempt, ben je inderdaad medeplichtig aan het scheppen van een giftig klimaat en laat je zien niet premierwaardig te zijn.

Die selectieve ophef is erg storend. Met z'n allen de straat op tegen het geweld in Gaza, maar na de wapenstilstand zien we Hamas andere Gazanen uitmoorden en horen we die protesterenden niet, noch voor Soedan of eender ander welk geweld.

Dat anderen menen te bepalen waarvoor anderen de straat op moeten gaan is stuitend.

Laatst bewerkt:
Als je als partijleider, wanneer er al grote spanningen in de samenleving zijn door de oorlog in Israël/Palestina, je bij zo'n kwestie, zonder het hoofd koel te houden, zulke grote woorden direct op social media neerplempt, ben je inderdaad medeplichtig aan het scheppen van een giftig klimaat en laat je zien niet premier waardig te zijn.
Degenen die anderen uitsluiten vanwege hun religie scheppen een giftig klimaat, niet degene die daar kritiek op heeft.

Dat anderen menen te bepalen waarvoor anderen de straat op moeten gaan is stuitend.
Waar mensen voor de straat op gaan moeten ze zelf weten, maar daar mogen anderen wat van vinden. Typisch hoe je de boel steeds verdraait.

Melkert heeft min of meer het klimaat geschept waar het salonfähig was dat Fortuyn vermoord werd. Der magistrat zal het wel weer ineens zijn maar sois.
Het zijn wel wat bizarre connecties die je maakt, maarre: ik heb de PvdA altijd te rechts gevonden, zeker in de Melkert-Kok-jaren gingen ze wat mij betreft veel te veel mee met het neoliberalisme (zoals zo'n beetje alle 'arbeidersbewegingen' in Europa, trouwens, die - niet toevallig wat mij betreft - nu bijna allemaal moeite hebben hun oorspronkelijke stemmers terug te winnen).
Nog iets concreter: ik ken niemand die die moord goedkeurde.

Degenen die anderen uitsluiten vanwege hun religie scheppen een giftig klimaat, niet degene die daar kritiek op heeft.

Waar mensen voor de straat op gaan moeten ze zelf weten, maar daar mogen anderen wat van vinden. Typisch hoe je de boel steeds verdraait.
Het hypocrisieverwijt is echt buitengewoon zwak en toont vooral een compleet gebrek aan inhoudelijke argumenten aan. Dat is, als ik het goed lees, ook wat Rutger aanstipt.

Melkert is na zn debiele, gevaarlijke optredens in de politiek weggepromoveerd naar elders. En nooit meer iets van vernomen. Terecht ook. Vreselijke man.

Het hypocrisieverwijt is echt buitengewoon zwak en toont vooral een compleet gebrek aan inhoudelijke argumenten aan. Dat is, als ik het goed lees, ook wat Rutger aanstipt.

Ik noem het selectieve ophef en vraag me af waarom men zich zoveel drukker maakt om Gaza dan om andere oorlogen, moordpartijen en ellende waar nog veel meer slachtoffers vallen. Waarom jij dat onder meer 'een compleet gebrek aan argumenten' noemt ontgaat mij, er wordt door mij helemaal niets betoogd.

Die selectieve ophef is erg storend. Met z'n allen de straat op tegen het geweld in Gaza, maar na de wapenstilstand zien we Hamas andere Gazanen uitmoorden en horen we die protesterenden niet, noch voor Soedan of eender ander welk geweld.
Hou toch op met me. Niemand is fan van Hamas, maar de staatsterreur door bondgenoot Israël mag benoemd worden. Internationaal is er muv de usual suspacts internatione consensus over. Maar blijf rustig ontkennen.

Hou toch op met me. Niemand is fan van Hamas, maar de staatsterreur door bondgenoot Israël mag benoemd worden. Internationaal is er muv de usual suspacts internatione consensus over. Maar blijf rustig ontkennen.

Ik vind dat je vreemd reageert, mij iets aanwrijft dat ik niet zeg en je gaat niet in op mijn punt. Dat is lastig in een discussietopic.

Wat betreft Israël lijkt mij dat het hypocriet is om Rusland wel te veroordelen op misdaden tegen de mensheid. Maar als onze bondgenoot dat doet dan kijken we de andere kant op.

Er zijn erge dingen gebeurd in de geschiedenis op de momenten dat we dat deden.

Waar heb je het over? Over Douwe Bob, die in tijden van spanningen moedig genoeg is om voor joodse kinderen te willen optreden en daar uiteindelijk van afziet omdat er tegen de afspraken in politieke uitingen waren?

Van uitsluiten van religie is nooit sprake geweest. Juist over zo'n gevoelig onderwerp kun je beter bij de feiten blijven en niet omwille van effectbejag zaken verdraaien. Dat is ook precies wat ik Yeşilgöz verwijt en niet alleen over dat Douwe Bob-voorval. Nu heeft zij een joodse man, dus ik snap dat ze zich goed kan inleven in een joods perspectief - zover die bestaat natuurlijk, want onder joodse Nederlanders zullen ook verschillende gevoelens leven. Maar als premier moet je ook een verbindende factor zijn en niet spanningen willen vergroten, dat is gewoon heel onverantwoordelijk.

Inderdaad. Dat is natuurlijk wel het verschil tussen een groot deel van links en rechts: links maakt zich druk om mensen in de verdrukking en rechts is drukker met het framen van linkse mensen. Andere voorkeuren, andere zorgen. Al wil ik zeker niet teveel generaliseren, ik geloof dat de rechtse heren van Vandaag Inside het ook verschrikkelijk vinden wat er in Gaza gebeurt. Zo zijn er ongetwijfeld veel rechtse mensen die zich wel druk maken over leed buiten de eigen landsgrenzen.
Ik noem het selectieve ophef en vraag me af waarom men zich zoveel drukker maakt om Gaza dan om andere oorlogen, moordpartijen en ellende waar nog veel meer slachtoffers vallen. Waarom jij dat onder meer 'een compleet gebrek aan argumenten' noemt ontgaat mij, er wordt door mij helemaal niets betoogd.
Misschien kun je zelf wel argumenten verzinnen waarom mensen wel de straat opgaan voor de Palestijnen (en tegen het overheidsbeleid) en niet voor Soedan. Ik schat je hoog genoeg in dat je dat niet simpelweg onder het kopje antisemitisme schaart.

Waar heb je het over? Over Douwe Bob, die in tijden van spanningen moedig genoeg is om voor joodse kinderen te willen optreden en daar uiteindelijk van afziet omdat er tegen de afspraken in politieke uitingen waren?
Dat is een lezing waar geen overeenstemming over is. En in dat misverstand is het ook dat Y. te ver ging, waar zij dus later op terug kwam.
Van uitsluiten van religie is nooit sprake geweest. Juist over zo'n gevoelig onderwerp kun je beter bij de feiten blijven en niet omwille van effectbejag zaken verdraaien. Dat is ook precies wat ik Yeşilgöz verwijt en niet alleen over dat Douwe Bob-voorval. Nu heeft zij een joodse man, dus ik snap dat ze zich goed kan inleven in een joods perspectief - zover die bestaat natuurlijk, want onder joodse Nederlanders zullen ook verschillende gevoelens leven. Maar als premier moet je ook een verbindende factor zijn en niet spanningen willen vergroten, dat is gewoon heel onverantwoordelijk.

Inderdaad. Dat is natuurlijk wel het verschil tussen een groot deel van links en rechts: links maakt zich druk om mensen in de verdrukking en rechts is drukker met het framen van linkse mensen. Andere voorkeuren, andere zorgen. Al wil ik zeker niet teveel generaliseren, ik geloof dat de rechtse heren van Vandaag Inside het ook verschrikkelijk vinden wat er in Gaza gebeurt. Zo zijn er ongetwijfeld veel rechtse mensen die zich wel druk maken over leed buiten de eigen landsgrenzen.
Ik denk dat iedereen met gevoel in zijn donder het verschrikkelijk vindt, je generalisaties ten aanzien van linkse en rechts mensen, die je later dan gelukkig weer wat bijstelt, vind ik nogal polariserend. Je lijkt echt van mening dat 'linkse en rechte mensen' andere soorten zijn of zo, we hebben het over mensen.

Misschien kun je zelf wel argumenten verzinnen waarom mensen wel de straat opgaan voor de Palestijnen en niet voor Soedan. Ik schat je hoog genoeg in om dat niet simpelweg onder het kopje antisemitisme te scharen.

Ik ben heel benieuwd naar die argumenten. Ad hominems zijn niet nodig, dat deed je eerder ook en nogmaals het verzoek om volwassen te blijven reageren, ook al staat hetgeen iemand zegt of vraagt je niet aan.

Ik vind dat je vreemd reageert, mij iets aanwrijft dat ik niet zeg en je gaat niet in op mijn punt. Dat is lastig in een discussietopic.
Dat heb ik nou met whataboutisms, heel irritant. Dan moeten we namelijk ook Myanmar erbij halen. Daar hebben ze er ook nog jeuk bij.

Dat blijven ontkennen neem ik terug, dat doe je inderdaad niet.

Wat betreft Israël lijkt mij dat het hypocriet is om Rusland wel te veroordelen op misdaden tegen de mensheid. Maar als onze bondgenoot dat doet dan kijken we de andere kant op.

Er zijn erge dingen gebeurd in de geschiedenis op de momenten dat we dat deden.
Foute vergelijking Oekraïne is er niet op uit om Rusland de zee in te jagen.

Helemaal eens ik word kots misselijk van die Gaza verheerlijking en het wegkijken. Waar waren de rode lijners dat Hamas op executie tocht gingen? Lees even wat geschiedenisboeken. Tip 1: Jordanië en Palestijnen. Tip 2: Libanon en Palestijnen. En inderdaad selectieve verontwaardiging. Ik noem een Soedan, oeigoeren, Armenië, etc.

Had me voorgenomen niet over Gaza in discussie te gaan. Niet gelukt. Maar laat het wel hierbij.

Helemaal eens ik word kots misselijk van die Gaza verheerlijking en het wegkijken. Waar waren de rode lijners dat Hamas op executie tocht gingen? Lees even wat geschiedenisboeken. Tip 1: Jordanië en Palestijnen. Tip 2: Libanon en Palestijnen. En inderdaad selectieve verontwaardiging. Ik noem een Soedan, oeigoeren, Armenië, etc.

Had me voorgenomen niet over Gaza in discussie te gaan. Niet gelukt. Maar laat het wel hierbij.

Je kunt ook kotsmisselijk worden van Israël verheerlijking. Het zijn niet de Palestijnen die de Israëli de zee in willen drijven, het is andersom. Ik vraag mij af wie wreder is, Hamas of Israel.

Over wegkijken gesproken;

Shoot to kill.

War crimes (al Jazeera)

War crimes (BBC)

Slachtoffers Gaza 70.000
Slachtoffers Soedan 150.000
Slachtoffers grensoorlog Iran-Irak 750.000
Moorden Honduras per jaar 8.000

Kritiek op het feit dat Douwe Bob niet wilde optreden voor Joodse kinderen in Nederland vanwege een oorlog, waar die kinderen niets mee te maken hebben, mag.

Bijzonder; een situatie anders beschrijven dan het was om je gelijk te halen. Aanleiding was de poster van de extreemrechtse partij Stand with Us die Douwe in het verkeerde keelgat schoot.

Palestina / Israël is al decennia zo complex dat je onmogelijk één kant kunt kiezen. Beide kampen doen erge dingen. Wel is Israel proportioneel bezig daar en zijn Israëlische oorlogsmisdaden schendingen van het internationaal strafrecht. Alleen ze kwamen er steeds maar mee weg.

Het selectieve "Free Palestine" dat je overal leest en ziet terwijl dergelijke protesten (ook online) lang niet zo groot zijn bij bv. Oekraïne en Soedan.

Zuid-Soedan:
  • Afhankelijk van hulp: 9,3 miljoen mensen
  • Ontheemd: 1,8 miljoen mensen
  • Op de vlucht: 2,3 miljoen mensen

Soedan:
  • Afhankelijk van hulp: 30,4 miljoen mensen
  • Ontheemd: 10,6 miljoen mensen
  • Op de vlucht: 4,1 miljoen mensen
Myanmar:
  • Afhankelijk van hulp: 20 miljoen mensen
  • Ontheemd: 4,3 miljoen mensen
  • Op de vlucht: 1,5 miljoen mensen
"Queers 4 Palestine" word ik helemaal ziek van. Ga maar eens daar wapperen met je vlag, kijken hoe ze reageren...

Dat is een lezing waar geen overeenstemming over is. En in dat misverstand is het ook dat Y. te ver ging, waar zij dus later op terug kwam.
Oké, in welke lezing sloot Douwe Bob de kinderen vanwege hun religie uit?

We hebben het eerder over Sylvana Simons gehad, die je ook hypocrisie verweet. Omdat hypocrisie op zichzelf geen inhoudelijk argument is, probeer ik de discussie in het inhoudelijke te trekken - maar toen gaf je niet thuis, dus laten we met een schone lei beginnen.

Je plaatste zonder context wat quotes van 24 jaar geleden en niet Simons excuses.

Wat vind jij geloofwaardiger, Yesilgöz die excuses aanbiedt aan Douwe Bob na dreiging van juridische druk, of de excuses van Sylvana Simons? Is de kous daarmee af in het geval van beide kwesties, of wel in de ene zaak maar niet in de andere?
Ik denk dat iedereen met gevoel in zijn donder het verschrikkelijk vindt, je generalisaties ten aanzien van linkse en rechts mensen, die je later dan gelukkig weer wat bijstelt, vind ik nogal polariserend. Je lijkt echt van mening dat 'linkse en rechte mensen' andere soorten zijn of zo, we hebben het over mensen.
Er zitten diverse nuanceringen in mijn verhaal. Een groot deel van links, een groot deel van rechts en dan nog uitzonderingen. Maar goed, je hebt op zich een punt - ik ben ook er ook geen fan van om alles in links en rechts-termen te zien. Onderstaande statistieken laten ook zien dat de achterban van de rechtse partijen veel minder rechtlijnig is dan de partijlijn doet geloven.

p.-7-rapport.png

p.-11-rapport-768x440.png

Ik ben heel benieuwd naar die argumenten. Ad hominems zijn niet nodig, dat deed je eerder ook en nogmaals het verzoek om volwassen te blijven reageren, ook al staat hetgeen iemand zegt of vraagt je niet aan.
Nou kom op, waar lees jij die ad hominem? Voor de goede orde, ik was niet sarcastisch. Je hebt volgens mij gestudeerd, dan leer je toch een beetje argumenteren en vanuit verschillende invalshoeken zaken te belichten.

Sylvana Simons is hypocriet, mensen die op de Dam staan zijn hypocriet. Dat is geen argument, dus ik probeer te achterhalen welk gevoel of argument erachter zit. Dus noem nu in het vervolg eens man en paard, zodat niet anderen tussen de regels moeten gissen wat je bedoelt of vindt.

Zoals je zelf zegt is het verschrikkelijk wat er in Gaza is gebeurd. Dan kun je je toch ook voorstellen dat mensen zich verenigen op de Dam of het Malieveld om hun medeleven met de burgerslachtoffers te uiten en te protesteren tegen de oorlog en het Nederlandse overheidsbeleid?

Wat denk je zelf dan? Welke beweegredenen hebben de mensen die gaan protesteren?

Goed, waarom is er meer aandacht voor de ene oorlog dan de andere? Ik heb het ChatGPT gevraagd:

Waarom is er veel aandacht voor de oorlogen in Israël en Oekraïne en weinig voor die in Soedan en Myanmar?

ChatGPT zei:​

Dat is een heel goede en veelgestelde vraag — en het is terecht om je af te vragen waarom sommige oorlogen veel media-aandacht krijgen, terwijl andere grotendeels onzichtbaar blijven. Er spelen meerdere, samenhangende factoren mee. Hieronder geef ik een overzicht van de belangrijkste redenen:

1. Geopolitieke belangen

• Israël en Oekraïne liggen in regio’s die strategisch belangrijk zijn voor westerse landen (Europa, VS).
    • De oorlog in Oekraïne raakt direct aan de Europese veiligheid, de NAVO, en de energievoorziening.
    • Het conflict in Israël/Palestina is historisch verbonden met het Westen, religieuze spanningen, en de stabiliteit van het Midden-Oosten.
  • Soedan en Myanmar hebben voor het Westen minder directe strategische of economische belangen, waardoor regeringen en media er minder op focussen.

2. Media-infrastructuur en toegankelijkheid

• In Israël en Oekraïne werken veel internationale journalisten ter plaatse; er is relatief goede toegang tot informatie en beeldmateriaal.
  • In Soedan en Myanmar is journalistiek gevaarlijk of onmogelijk door repressie, internetblokkades en geweld tegen pers. Daardoor komt er minder beeld en verslaggeving naar buiten — en wat men niet ziet, lijkt “ver weg”.

3. Publieksinteresse en mediaprioriteiten

• Media richten zich (zeker in het Westen) op wat hun publiek emotioneel of cultureel nabij voelt.
    • Mensen in Europa herkennen zichzelf sneller in Oekraïners (blank, Europees, democratisch).
    • Israël en Palestina spelen bovendien een grote rol in religieuze en morele debatten.
  • Conflicten in Afrika of Zuidoost-Azië lijken voor veel mensen “ver van hun bed”, en dus krijgt het minder aandacht, zelfs al zijn de humanitaire gevolgen vaak erger.

⚖️ 4. Beeldvorming en framing

• Oorlogen worden soms onbewust geframed als “complex” of “intern probleem” (zoals Soedan of Myanmar), waardoor ze minder urgent lijken.
  • Bij Oekraïne en Israël wordt het conflict vaak gepresenteerd als een strijd tussen democratie en autoritarisme, of tussen “goed en kwaad”, wat eenvoudiger verkoopt in nieuwsverhalen.

5. Vermoeidheid en aandachtseconomie

• Wereldnieuws is tegenwoordig sterk gestuurd door aandacht en algoritmes. Platforms en redacties brengen wat “klikt”.
  • Conflicten die al lang duren (zoals in Soedan of Myanmar) krijgen daardoor minder zichtbaarheid dan nieuwe, plotselinge of visueel dramatische oorlogen.

Samenvattend​

FactorIsraël / OekraïneSoedan / Myanmar
Geopolitieke relevantieHoogLaag tot regionaal
Mediaproductie / toegankelijkheidHoogLaag
PublieksbetrokkenheidGrootBeperkt
NarratiefsimpelheidEenduidigComplex / diffuus
Humanitaire rampErnstigZeer ernstig maar onderbelicht

Lekker kort door de bocht, hopelijk had je je gordel om.

Dus wel als In ze hebben er zelfs een leus voor verzonnen. From the river to the sea. De Palestijnen in dit geval en niet de Israëliërs. Jij durft met droge ogen te zeggen dat de Israëliërs de Palestijnen uit willen roeien. Als ze dat hadden gewild dan hadden ze dat al lang gedaan.

Oké, in welke lezing sloot Douwe Bob de kinderen vanwege hun religie uit?
Dat was precies de tweet/ beschuldiging van Yesilgöz, 'niet optreden omdat ze Joods zijn'. Ook in andere media is het zo terug te lezen. Zo is het door diverse (waaronder ook Joodse) mensen opgevat. Die lezingen waren er zoals je ziet.

Zelf verklaarde DB dat het ging om zionisme en zionistische posters, hier een afbeelding, dat ging te ver volgens DB. Als je als artiest daar aanstoot aan neemt dan begrijp ik dat gevoel heel goed van een volk dat door de eeuwen heen voortdurend vervolgd, opgejaagd en massaal afgeslacht wordt. En dan begrijp ik ook de eerste emotionele reacties op zijn weigering nog op te treden (zonder ze daarmee goed te praten).

Maar goed, hier is men uiteindelijk uitgekomen, Y heeft ondubbelzinning haar excuses aangeboden en gezegd dat ze het niet had mogen zeggen. Dat heeft Sylvana niet gedaan.

De 'excuses' van Sylvana Simons zijn dubbelhartig. Ze heeft geen excuses gemaakt, ze zei dat ze het niet meer zo zou verwoorden, daar afstand van neemt maar nog steeds 'blij te zijn dat ze het gezegd heeft'. Want het zou een discussie op gang hebben gebracht bij de Surinaamse gemeenschap.

Er zitten diverse nuanceringen in mijn verhaal. Een groot deel van links, een groot deel van rechts en dan nog uitzonderingen. Maar goed, je hebt op zich een punt - ik ben ook er ook geen fan van om alles in links en rechts-termen te zien. Onderstaande statistieken laten ook zien dat de achterban van de rechtse partijen veel minder rechtlijnig is dan de partijlijn doet geloven.
Dat je later bijstuurde merkte ik al op, dat doe je nu wederom, dat is goed, want leek je eerste deel van je bijdrage zeker niet te doen namelijk. Ik zie overigens geen bron van die afbeeldingen, geen idee of ze kloppen, maar ze illustreren wel mijn hierboven beargumenteerde standpunt: dat vindt iedereen erg, of je nou links of rechts bent. Fijn dat we het hier dus wel eens lijken te zijn.

Overigens, ik heb de mensen die op de Dam staan nergens hypocriet genoemd. Ik constateer een selectieve ophef (veel meer aandacht en demonstraties tegen het geweld in Gaza dan tegen ander geweld)

Goed, waarom is er meer aandacht voor de ene oorlog dan de andere? Ik heb het ChatGPT gevraagd:
Dit antwoord -aan een AI vragen- valt me wat tegen. Je hebt geen persoonlijke mening, opvatting of overtuiging waarom dat zo is of wilt die wellicht niet delen?

edit: post aangepast

Laatst bewerkt:
Dus wel als In ze hebben er zelfs een leus voor verzonnen. From the river to the sea. De Palestijnen in dit geval en niet de Israëliërs. Jij durft met droge ogen te zeggen dat de Israëliërs de Palestijnen uit willen roeien. Als ze dat hadden gewild dan hadden ze dat al lang gedaan.
Jij durft met droge ogen te beweren dat de Palestijnen de Israëliërs de zee in willen drijven, in dat geval schrijf je Hamas en/of Islamitische Jihad verkeerd.

Wat in ieder geval feitelijk juist is dat er Palestijnen zijn die Israëliërs de zee in willen drijven. Net zo goed als er Israëliërs zijn die alle Palestijnen uit de bezette gebieden willen verdrijven. Levend of dood.

Overigens ' als ze dat gewild hadden, hadden ze dat allang gedaan' is aperte onzin. Dat zou de (Arabische) wereld nooit hebben geaccepteerd, de VS incluis. Israel heeft sowieso zijn hand overspeeld. Het heeft bereikt dat Turkije voet aan de grond heeft in Gaza. Als de Turkse militaire overname van Syrie, waar Israel zich tegen verzet, echt gestalte zou krijgen is het land omsingeld. Erdogans relatie met Egypte is verbeterd. Dit is een veel groter gevaar dan Iran ooit is geweest voor Israel.

Het zou zo maar kunnen dat Netanyahu krachten over zich heeft afgeroepen die hij niet meer terug in de fles krijgt.

Maar ik zou het natuurlijk zomaar mis kunnen hebben.

Laatst bewerkt:
Wilders ook lekker op dreef op Twitter of X of hoe het ook heet.....en dan nog afvragen waarom niemand met hem in zee wil.

Wat een figuur. En dan druk ik mij heel netjes uit.

Wilders is een slechte verliezer. Verbaast dat iemand? En al had hij meer zetels gehad, hij was toch niet nog een keer gaan regeren. Misschien stapt hij wel op, en dan is de PVV waarschijnlijk ook klaar want dat is een one man show.

Wilders is een slechte verliezer. Verbaast dat iemand? En al had hij meer zetels gehad, hij was toch niet nog een keer gaan regeren. Misschien stapt hij wel op, en dan is de PVV waarschijnlijk ook klaar want dat is een one man show.
Het verbaast mij niet, het is wel heel smerig wat hij nu doet. En PVV is inderdaad een leeg vat. Na bijna 20 jaar is hij niet in staat geweest om fatsoenlijke mensen te leveren. Hij mocht meedoen maar heeft en dat is een aanname van mij, de boel laten klappen omdat hij tegen grenzen aanliep waar hij niet omheen kon en zijn uitspraken niet hard kon maken. Het is in mijn ogen een raspopulist en een opportunist.

Het verbaast mij niet, het is wel heel smerig wat hij nu doet. En PVV is inderdaad een leeg vat. Na bijna 20 jaar is hij niet in staat geweest om fatsoenlijke mensen te leveren. Hij mocht meedoen maar heeft en dat is een aanname van mij, de boel laten klappen omdat hij tegen grenzen aanliep waar hij niet omheen kon en zijn uitspraken niet hard kon maken. Het is in mijn ogen een raspopulist en een opportunist.
Ik denk daarnaast dat hij, gesterkt door die 37 zetels, dacht met het verhaal 'ze werken mij tegen' de verkiezingen daarop nog meer stemmen te kunnen krijgen. Maar hoogmoed komt voor de val.

Ik denk daarnaast dat hij, gesterkt door die 37 zetels, dacht met het verhaal 'ze werken mij tegen' de verkiezingen daarop nog meer stemmen te kunnen krijgen. Maar hoogmoed komt voor de val.
Absoluut.
Plus, zijn plaat liep vast, weinig vernieuwends deze campagne.

Het zou wel verfrissend zijn als 'ie eens wat anders gaat doen en verantwoordelijkheid neemt voor dit grote verlies.

Absoluut.
Plus, zijn plaat liep vast, weinig vernieuwends deze campagne.

Het zou wel verfrissend zijn als 'ie eens wat anders gaat doen en verantwoordelijkheid neemt voor dit grote verlies.
Ik zou me nog niet rijk rekenen. Wilders heeft connecties met invloedrijke internationale krachten die bewezen capaciteiten hebben en over diepe zakken beschikken. Daar zitten heus nog wel konijnen in de hoed.

Ik schrijf wilders nog niet af, tenzij hij met pensioen gaat.

Om eerlijk te zijn vind ik het niet erg dat Wilders, mits hij het enigzins beschaafd houdt in de Kamer zit. Het is alleen zo zonde van die andere 25 zetels.

Martin Bosman mag van mij Kamervoorzitter blijven.

Dat was precies de tweet/ beschuldiging van Yesilgöz, 'niet optreden omdat ze Joods zijn'. Ook in andere media is het zo terug te lezen. Zo is het door diverse (waaronder ook Joodse) mensen opgevat. Die lezingen waren er zoals je ziet.

Zelf verklaarde DB dat het ging om zionisme en zionistische posters, hier een afbeelding, dat ging te ver volgens DB. Als je als artiest daar aanstoot aan neemt dan begrijp ik dat gevoel heel goed van een volk dat door de eeuwen heen voortdurend vervolgd, opgejaagd en massaal afgeslacht wordt. En dan begrijp ik ook de eerste emotionele reacties op zijn weigering nog op te treden (zonder ze daarmee goed te praten).

Maar goed, hier is men uiteindelijk uitgekomen, Y heeft ondubbelzinning haar excuses aangeboden en gezegd dat ze het niet had mogen zeggen. Dat heeft Sylvana niet gedaan.

De 'excuses' van Sylvana Simons zijn dubbelhartig. Ze heeft geen excuses gemaakt, ze zei dat ze het niet meer zo zou verwoorden, daar afstand van neemt maar nog steeds 'blij te zijn dat ze het gezegd heeft'. Want het zou een discussie op gang hebben gebracht bij de Surinaamse gemeenschap.

Het is Douwe Bobs eigen keuze geweest om op te treden voor Joodse kinderen, na eerder bij de opening van het Holocaustmuseum in de Portugese synagoge te hebben gezongen. Dat hij afgelopen zomer afzag van zijn optreden komt dus niet door hun Joods-zijn, maar had andere redenen. Om dat aan het zionisme op te hangen, was niet zo'n gelukkige keuze denk ik. Ik geloof niet dat hij doorhad wat dat nu echt betekent.

Je hebt het artikel met de excuses van Simons niet goed gelezen. Haar uitspraak dat ze blij is dat ze het gezegd heeft komt uit 2016 en daar reflecteert ze ook op en neemt ze ondubbelzinnig afstand van.

Anders dan Yesilgöz heeft Simons geen juridische druk nodig gehad om te reflecteren op haar uitspraken. De lezing in diverse media (waaronder WNL) was dat de excuses van Yesilgöz toch vooral onder druk tot stand kwamen, zodat het haar campagne niet zou schaden. Die ondubbelzinnigheid wordt dus ook in rechtse media en door rechtse opiniemakers betwist.

Dit antwoord -aan een AI vragen- valt me wat tegen. Je hebt geen persoonlijke mening, opvatting of overtuiging waarom dat zo is of wilt die wellicht niet delen?
Waarom zou ik dat niet willen delen?

De burgeroorlogen in Soedan en Myanmar zijn niet mediageniek. De landen liggen verder weg, zijn straatarm. We drijven weinig handel met deze landen. Er is nauwelijks toegang tot betrouwbare informatie, er zijn nauwelijks beelden. Regerlingslegers en milities vechten met elkaar, buiten dat er onbeschrijflijk veel leed is, weet ik er eerlijk gezegd ook niet veel van. De oorlogen zijn lastig te volgen. De landen worden geleid door militaire junta.

Oekraïne ligt gevoelsmatig dichtbij huis, het raakt aan gevoelens van Europese saamhorigheid. Er wonen mensen die meer op ons lijken, het is van oudsher christelijk, het is een functionerende democratie. Er wonen inmiddels 120 duizend Oekraïeners in Nederland.

Met Israël voelen we om diverse redenen een verbondenheid die we niet voelen met Soedan en Myanmar. Joden, christenen en moslims (ook in Nederland) voelen een sterke verbondenheid met Israël/Palestina. Om historische redenen - wij Europeanen zijn verantwoordelijk voor de Shoah - voelen we ook die verbondenheid. Het ontstaan van de staat Israël hangt nauw samen met onze ereschuld. We zien Israël als de enige democratie in de regio, hoewel die democratie ernstig onder druk staat. Er wonen ondanks alles nog tienduizenden Joden in Nederland - mijn Joodse tante heeft ook namen voorgelezen op Kamp Westerbork. Er wonen ook tienduizenden Palestijnen in Nederland.

Oekraïne en Israël zijn dichterbij, zowel geografisch als psychologisch. Daardoor roept het heftigere reacties op als Rusland buurland Oekraïne binnenvalt, als Israël na een terroristische aanval (al dan niet enorm buiten proportie) reageert. Als er talloze mensenrechtenschendingen worden gepleegd. Of je het nu een genocide noemt of niet, feit is dat er vele tienduizenden burgerslachtoffers zijn gevallen, het gebied systematisch en doelbewust is verwoest en onleefbaar is gemaakt. Uithongering van Gaza was een oorlogstactiek.

Marokkaans- en Turks-Nederlandse moslims zien Palestijnen vaak als een broedervolk. Ik kan me voorstellen dat ze zich er soms mee identificeren. Mensen die zich vaker achtergesteld voelen, gediscrimineerd. Onze levens zijn minder waard, we worden nooit voor vol aangezien. Het is evident dat Palestijnen, zeker in de Palestijnse gebieden, niet dezelfde rechten hebben in Israël. Mensen kunnen zich niet identificeren met de westerse blik op het conflict, de politieke houding en het overheidsbeleid ten aanzien van het conflict in de afgelopen decennia. De hypocrisie, met dubbele maten meten. Waarom werden er tienduizenden Oekraïeners met open armen ontvangen en is het al teveel om een paar ernstig zieke Palestijnse kinderen te behandelen.

Nederlandse christelijke partijen hameren vooral op het lot van christenen in bijvoorbeeld Gaza en de rest van het Midden-Oosten. Joodse Nederlanders zullen bovengemiddeld vaak geneigd zijn tot sympathie met Joden in Israël.

Al die sympathieën zijn denk ik prima, zolang men maar ook probeert de pijn van de ander te begrijpen. Van wat ik begrijp liep er een heel diverse club mensen mee met die demonstraties, inclusief moslims en Joden. Ze verliepen vreedzaam. De meeste mensen die meeliepen zullen het gewoon verschrikkelijk vinden dat er zoveel onschuldige slachtoffers vallen, dat het geweld maar niet ophoudt. Dat de politiek harder met de vuisten moet slaan om het geweld te stoppen, of in ieder geval veel meer te handelen, zelfs al zijn sommige maatregelen grotendeels symbolisch.

Nu heb je mijn ideeën hierover. Ook de ideeën van AI. Als dat je tegenvalt, prima, maar van jou heb ik nog geen antwoorden gehad. Antwoorden van AI zijn superieur aan geen antwoorden.

Nogmaals mijn vragen:

1. Welke beweegredenen hebben de mensen die gaan protesteren?
2. Waarom is er meer aandacht voor de ene oorlog dan de andere?

Je vindt dat er sprake is van selectieve ophef, dus moet je hier zelf ook over hebben nagedacht.

Laatst bewerkt:
Ik wel, hij zet bevolkingsgroepen tegen elkaar op en ondermijnd actief de democratie.

Geen bezwaar tegen Bosma als vz,

Het is Douwe Bobs eigen keuze geweest om op te treden voor ....
.......
Je vindt dat er sprake is van hypocrisie, dus moet je hier zelf ook over hebben nagedacht.
Ingekort voor de leesbaarheid.

Ik vind whataboutisms altijd een zwaktebod in een discussie. Ja maar Darfur..... Gaap.

Het is een voorspelbaar gebrek aan argumenten en slaat een serieuze discussie zo dood als een pier.

Voor de duidelijkheid, dit slaat niet op jouw verhaal Rutger.

Ik zou me nog niet rijk rekenen. Wilders heeft connecties met invloedrijke internationale krachten die bewezen capaciteiten hebben en over diepe zakken beschikken. Daar zitten heus nog wel konijnen in de hoed.

Ik schrijf wilders nog niet af, tenzij hij met pensioen gaat.
O, ik reken er ook zeker niet op.

.......

Ingekort voor de leesbaarheid.

Ik vind whataboutisms altijd een zwaktebod in een discussie. Ja maar Darfur..... Gaap.

Het is een voorspelbaar gebrek aan argumenten en slaat een serieuze discussie zo dood als een pier.

Voor de duidelijkheid, dit slaat niet op jouw verhaal Rutger.

De constatering dat er voor de ene situatie veel meer demonstraties en media aandacht zijn dan voor de andere is geen whataboutisme. Een whataboutisme is het afleiden van een onderwerp door over iets anders te beginnen om niet in te hoeven gaan op het onderwerp, en dat is hier juist niet waar het om gaat.

Iets onterecht betitelen als een whataboutisme is wel een drogreden, daarmee vermijdt je juist de uitwisseling van ideeën over dat fenomeen en hoef je niet in te gaan op die constatering.

Ik wilde op het netvlies krijgen waarom dat zo is en wat jullie gedachten daarbij waren. Omdat ik bij mezelf merk dat ik er moeite mee heb dat mensen zo willekeurig lijken te reageren op de ellende in de wereld. Ik wil dat snappen. Ik ga de straat niet op, niet alleen omdat ik er geen tijd voor heb, maar ook omdat ik niet zou weten waarom ik wel voor het ene maar niet voor het ander de straat op zou gaan. Daarom stelde ik die vraag Rutger, je stelt 'm nu terug, maar ik hoop dat je snapt dat als ik voor mezelf duidelijke antwoorden had ik de vraag niet op zou werpen.

Eigenlijk had ik me, net als Michel, eerder voorgenomen om niet op dit onderwerp in te gaan. Omdat ik vreesde dat zou gaan gebeuren wat nu ook gebeurd is, namelijk polarisatie en verwijten. Het ligt zeer gevoelig. Daarom laat ik dit onderwerp nu rusten.

Ik ga de straat niet op, niet alleen omdat ik er geen tijd voor heb, maar ook omdat ik niet zou weten waarom ik wel voor het ene maar niet voor het ander de straat op zou gaan. Daarom stelde ik die vraag Rutger, je stelt 'm nu terug, maar ik hoop dat je snapt dat als ik voor mezelf duidelijke antwoorden had ik de vraag niet op zou werpen.
Deze zin "Met z'n allen de straat op tegen het geweld in Gaza, maar na de wapenstilstand zien we Hamas andere Gazanen uitmoorden en horen we die protesterenden niet" laat duidelijk zien dat je er wel degelijk gedachten over had. Daar zit iets achter, maar kennelijk wil je dat niet uitspreken. Ik vind het helderder als je man en paard noemt, maar dat gaat niet gebeuren. Ik heb mijn best gedaan je vragen te beantwoorden en heb er best wat tijd in gestoken.

Ik ga de straat niet op, niet alleen omdat ik er geen tijd voor heb, maar ook omdat ik niet zou weten waarom ik wel voor het ene maar niet voor het ander de straat op zou gaan.
Dat is een heel cynische benadering. Je zou ook kunnen denken, wat goed dat zoveel mensen met net zo weinig tijd hun zondag opofferen om op te staan tegen deze verschrikkelijke oorlog.

Dit is wel degelijk een whataboutism. Dit slaat op een eerdere opmerking van mij over het gepleegde geweld door israel in Gaza. En dat maakt het gesprek doodvermoeiend en is een duidelijke poging tot het monddood maken van degene wiens mening je niet welgevallig is. Het leidt het gesprek weg van het onderwerp.

Dat ik bij het melden van het Israeilisch geweld niet in één adem al het overige onrecht in de wereld benoem en veroordeel is geen bewust zwijgen van mijn kant over die misstanden. En daardoor een bizarre verdraaiing van het onderwerp en gewoon een persoonlijke diskwalifikatie door het impliciete verwijt van selectieve verontwaardiging. Het is namelijk niet zo dat ik de executies van Hamas minder erg vind dan het geweld in Gaza, maar ik heb het nu eenmaal in deze take over het structurele Israelisch geweld.

Dat jij dit selectief vindt is een gelegeheidsargument en zegt niets over mijn argumenten. Anders wordt het als je mij een vraag stelt hoe ik tegen het geweld van Hamas aankijk. Dan blijft de discussie zuiver.

Overigens is het een bekende tactiek die jij niet alleen toepast, we doelredeneren allemaal wel eens. Maar hier slaat het de discussie morsdood met een bizarr verwijt van selectieve verontwaardiging die je er notabene zelf met de haren bijsleept. Ook heb ik het nergens over demonstraties, wat er eveneens bijgesleept wordt.

Overigens zie je dit ook bij je veel mildere reactie op de blunder- want dat was het- van Yezilgus dan bijvoorbeeld op eerder genoemde politici met een andere kleur (in algemene zin).

Laatst bewerkt:
Ja hij heeft verlies geleden maar was wel bijna weer de nummer 1. Dus volledig afschrijven is nogal voorbarig.
Doe ik ook niet, maar de vergelijking 'behoorlijke nederlaag, menig politicus treedt dan af' is wel redelijk. Maar goed, Faber bleef ook zitten tot Wilders de stekker er uit trok.

Benieuwd wat het uiteindelijk wordt, maar het zal vast niet makkelijk worden om een coalitie te vormen, elke partij heeft zo zijn eigen belangen, dan zal er compromissen gesloten moeten worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan