Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Nou ja, moord zoals op Fortuyn is wel zeer ernstig, vind je niet? Maar dood hoeft niet. Zie Wilders. Super triest en zeer ernstig dat dit hem gebeurt. Of destijds met de aanslag op de vergadering van de CD in Kedichem waarbij Wil Schuurman zwaar gewond raakte en haar been geamputeerd moest worden. En dat zijn dan de 'anti fascisten'. Pure terroristen zijn het.

Nou ja, moord zoals op Fortuyn is wel zeer ernstig, vind je niet? Maar dood hoeft niet. Zie Wilders. Super triest en zeer ernstig dat dit hem gebeurt. Of destijds met de aanslag op de vergadering van de CD in Kedichem waarbij Wil Schuurman zwaar gewond raakte en haar been geamputeerd moest worden. En dat zijn dan de 'anti fascisten'. Pure terroristen zijn het.

En jij denkt dat er in de rechts extreme hoek schatjes rondlopen? Dat andere politici niet bedreigd worden? Ook van die kant kan het losgaan.

Extremisme is het probleem, niet de politieke kleur. Geweld gebruiken om je punt te maken is het probleem.

Breivik is een racistische gek. Maar geen Nederlandse politicus. Noem gerust de linkse slachtoffers van extreem rechts geweld in de Nederlandse politiek op. Ik ben benieuwd.
Je kunt doelredeneren tot je paars ziet, maar zowel rechtse- als linkse extremisten gebruiken geweld. Daarom noemen we ze ook extremisten.

Alleen in debatten voor verkiezingen, daarna laat hij alle 'linkse' thema's meteen vallen. Ook maar iets van links beleid gezien de afgelopen 2j? De PVV was verreweg de grootste partij hè.
Je vraagt mij steeds om de PVV te verdedigen. Dat vraag je aan de verkeerde.

Zowel links als rechts word bedreigd.

De moord op Walter Lübcke zegt je niks? Boeren, tokkies, wappies en complotdenkers die politici bedreigen en zelfs naar hun huis gaan?

Alleen in debatten voor verkiezingen, daarna laat hij alle 'linkse' thema's meteen vallen. Ook maar iets van links beleid gezien de afgelopen 2j? De PVV was verreweg de grootste partij hè.
Ik wil zijn kabinet niet verdedigen, maar in 11 maanden kan je in Nederland geen maatregelen nemen. Lukte Rutte III ook niet (meer). De top ambtenaren voeren beleid, dat jaren ervoor is gemaakt. Gaat niet zoals in Amerika bij pennenstreek anders bij wisseling van de macht.

jij zegt dat PVV links is. Dus, vertel.
Misschien even eerst definiëren van wat sociaal economisch links en rechts is:

Links:
Hoge herverdeling van middelen/welvaart. Een grote regulerende overheid.
Sociale zekerheid.
Gelijkheid boven vrijheid.
Zorg, onderwijs, energie etc horen in publieke handen

Rechts:
Lage herverdeling, ondernemerschap en risico’s nemen moet lonen.
Vrije markteconomie, overheid is kader stellend.
Eigen verantwoordelijkheid
Vrijheid boven gelijkheid.
Zorg, onderwijs, energie etc horen in private handen.

De PVV is voor bescherming en herstel van het sociale stelsel. Is tegen privatisering, wil dat de overheid actief stuurt in de economie en is terughoudend tegenover een vrije markt. Op het gebied van financiële herverdeling zijn ze niet uitgesproken links en niet uitgesproken rechts.

Zowel links als rechts word bedreigd.

De moord op Walter Lübcke zegt je niks? Boeren, tokkies, wappies en complotdenkers die politici bedreigen en zelfs naar hun huis gaan?

Je kunt er van alles bij halen, maar ik heb het gewoon alleen over Nederlandse politici.

Elke bedreiging, van welke kant ook, is exact even fout. Maar linkse extremisten hebben in ons land aanzienlijk meer gepresteerd dan rechtse extremisten als het gaat om bedreigingen en erger van Nederlandse politici. Volgens mij zijn dat de feiten totdat ik iets anders constateer.

Bedreigingen en moord zijn uiteraard sowieso fout, als je dat doet met politici dan is ook de democratie in het geding. Nu is Rob Jetten de man, niet mijn man, maar als hij op straat zou worden doodgeschoten om zijn politieke mening dan is dat zeer ernstig.

Je kunt er van alles bij halen, maar ik heb het gewoon alleen over Nederlandse politici.

Elke bedreiging, van welke kant ook, is exact even fout. Maar linkse extremisten hebben in ons land aanzienlijk meer gepresteerd dan rechtse extremisten als het gaat om bedreigingen en erger van Nederlandse politici. Volgens mij zijn dat de feiten totdat ik iets anders constateer.

Bedreigingen en moord zijn uiteraard sowieso fout, als je dat doet met politici dan is ook de democratie in het geding. Nu is Rob Jetten de man, niet mijn man, maar als hij op straat zou worden doodgeschoten om zijn politieke mening dan is dat zeer ernstig.
Wat een geestelijke armoe zeg, sorry dat ik het zo zeg! Bij mij in mijn woonplaats wordt helemaal niemand bedreigd. Dus er worden helemaal geen politici bedreigd, zowel links als rechts niet. Als het niet in mijn woonplaats gebeurt, bestaat het niet. o_O :rolleyes:

Als we zo gaan doelredeneren valt er helemaal niets te bediscussiëren. Newsflash; Als je de NL grens overgaat val je heus niet van de wereld af.

Links:
Sociale zekerheid.

Rechts:

De PVV is voor bescherming en herstel van het sociale stelsel. Is tegen privatisering, wil dat de overheid actief stuurt in de economie en is terughoudend tegenover een vrije markt. Op het gebied van financiële herverdeling zijn ze niet uitgesproken links en niet uitgesproken rechts.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht, deze verdeling. Over het algemeen is er links en rechts redelijke consensus wat wel- of niet de economie stimuleert, dat is (gewoon) wetenschap. Het gaat er om waar de accenten worden gelegd. Wie betaalt de rekening voor het stimuleren van de economie? Naar wie gaan de winsten en hoe worden deze belast? Welke impact heeft economische activiteit op het milieu, natuur, uitstoot etc. en welk maatschappelijk gewicht leggen we aan de gevolgen hiervan v.w.b. vervuiling, ruimtelijke ordening, internationale concurrentiepositie, geopolitieke factoren e.d? En die besluitvorming heeft mede gevolgen voor de door jou genoemde punten.

Maar echt inhoudelijk ga je niet in op Cole. Over geestelijke armoede gesproken..
Ik begrijp wel waarom hij (en jij) het graag bij Nederland houdt, als je over de grens kijkt zie je dat de laatste jaren het geweld veel meer van extreem rechts komt. En nee, ik ga geen voorbeelden voor je zoeken. Google is je vriend. Daarom heb ik het ook over doelredeneren. Pak er de jaarverslagen bij van de AIVD en MIVD zou ik zeggen, ik heb ze hier al eerder gedeeld. Dan zie je het HUIDIGE dreigingsbeeld.

Daarmee zeg ik niet dat er geen extreem links geweld bestaat, dat is er wel degelijk. Ook in Nederland. Pim Fortuyn, RaRa en noem ze maar op.

Het is een zinloze discussie. Elke vorm van geweld, links of rechts, is abject.

Dat je geen voorbeeld geeft maar weer aan dat je inhoudelijk er ook niet op wil gaan. Je kunt zo makkelijk (toch?) de stelling van Cole weerleggen maar je doet het niet. Je verschuilt je onder het mom "zoek zelf maar".

Ach ja, geen issue verder hoor, doe wat je moet doen...

Dat vind ik een beetje kort door de bocht, deze verdeling. Over het algemeen is er links en rechts redelijke consensus wat wel- of niet de economie stimuleert, dat is (gewoon) wetenschap. Het gaat er om waar de accenten worden gelegd. Wie betaalt de rekening voor het stimuleren van de economie? Naar wie gaan de winsten en hoe worden deze belast? Welke impact heeft economische activiteit op het milieu, natuur, uitstoot etc. en welk maatschappelijk gewicht leggen we aan de gevolgen hiervan v.w.b. vervuiling, ruimtelijke ordening, internationale concurrentiepositie, geopolitieke factoren e.d? En die besluitvorming heeft mede gevolgen voor de door jou genoemde punten.
Ik heb aangegeven dat de PVV sociaal economisch een linkse agenda heeft. Mij is gevraagd dat te duiden, dat heb ik proberen te doen met het beginnen van het stellen van een definitie. Als je het niet eens bent met de definitie dan zou ik graag een betere of een aanvulling zien.

Ik heb aangegeven dat de PVV sociaal economisch een linkse agenda heeft. Mij is gevraagd dat te duiden, dat heb ik proberen te doen met het beginnen van het stellen van een definitie. Als je het niet eens bent met de definitie dan zou ik graag een betere of een aanvulling zien.
Nee, ik het wel met je eens hoor.

Dat je geen voorbeeld geeft maar weer aan dat je inhoudelijk er ook niet op wil gaan. Je kunt zo makkelijk (toch?) de stelling van Cole weerleggen maar je doet het niet. Je verschuilt je onder het mom "zoek zelf maar"

Dat is juist, hij doet geen moeite verder te kijken. Dan ga ik er verder geen energie in steken. Zoek dan zelf maar ja.

Wouter Koolmees als verkenner.

Ik hoop dat hij het sein op groen zet voor de wissel als het ontspoort wanneer hij niet op tijd is.

Maar het beste is om het proces op de rails te houden en aan de noodrem te trekken als het misgaat.

Laatst bewerkt:

Links:
Sociale zekerheid.

Rechts:

Hallo lennie.

Nogmaals, wat heeft de PVV aan links beleid gevoerd en voorgesteld?

Ik wil zijn kabinet niet verdedigen, maar in 11 maanden kan je in Nederland geen maatregelen nemen. Lukte Rutte III ook niet (meer). De top ambtenaren voeren beleid, dat jaren ervoor is gemaakt. Gaat niet zoals in Amerika bij pennenstreek anders bij wisseling van de macht.

Wat gek dat dat met rechts beleid wel is gelukt dan.

Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan als Wilders er tijdens een regeerperiode niets mee doet.
Ik heb het regeerakkoord er even op nageslagen:

Het akkoord vermeldt expliciet: “We willen dat een vaste baan, eten op tafel en een dak boven het hoofd normaal zijn” (sociaal domein, inkomen, zekerheid)

het akkoord spreekt over gerichte lastenverlichting en een hervorming van toeslagen om lage inkomens beter te ondersteunen, met een bijzondere aandacht voor alleenstaande ouders en gezinnen met lage inkomens

Werk is de basis van sociaaleconomische zekerheid… iedereen die kan, moet een baan of meer uren kunnen krijgen.

het akkoord noemt preventie expliciet als speerpunt binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld voor gezondheid, armoede en schuldenbeleid.

Maar je hoeft mij niet verantwoordelijk te houden voor hun daden. Ik zit niet in het kabinet, maak geen beleid en stem er niet op. Ik stel gewoon vast. Dat het niet in jou beperkte narratief past, kan ik dan weer niet helpen.

Waar is het beleid?
Links ben je als je links beleid voert, Wilder is gewoon een extreem-rechtse populist met voornamelijk een anti-moslimagenda.

Waar is het beleid?
Links ben je als je links beleid voert, Wilder is gewoon een extreem-rechtse populist met voornamelijk een anti-moslimagenda.
Je vraagt mij om te duiden waarom ik hem sociaal economisch links noem. Dat heb ik gedaan.

Vervolgen vraag je mij om voorbeelden van links beleid van hen. Die heb ik je gegeven.

Inhoudelijk ga je daar niet op in en vervolgens noem je hem een extreem rechtse extremist. Dat mag je van mij doen, maar het klinkt allemaal nogal bozig en irrationeel.

Je vraagt mij om te duiden waarom ik hem sociaal economisch links noem. Dat heb ik gedaan.

Vervolgen vraag je mij om voorbeelden van links beleid van hen. Die heb ik je gegeven.
Ik vind niet dat je die gegeven hebt.

Ik heb het regeerakkoord er even op nageslagen:

Het akkoord vermeldt expliciet: “We willen dat een vaste baan, eten op tafel en een dak boven het hoofd normaal zijn” (sociaal domein, inkomen, zekerheid)

het akkoord spreekt over gerichte lastenverlichting en een hervorming van toeslagen om lage inkomens beter te ondersteunen, met een bijzondere aandacht voor alleenstaande ouders en gezinnen met lage inkomens

Werk is de basis van sociaaleconomische zekerheid… iedereen die kan, moet een baan of meer uren kunnen krijgen.

het akkoord noemt preventie expliciet als speerpunt binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld voor gezondheid, armoede en schuldenbeleid.
Want als je dit stuk leest zou het ook uit het partijprogramma van VVD of JA21 kunnen komen.

Het is zo algemeen geformuleerd dat je er niets mee kunt. Denk niet dat VVD of JA21 tegen het idee zijn dat een vaste baan, eten op tafel en een dak boven het hoofd normaal zijn. Ook de gerichte lastenverlichting en hervorming van de toeslagen zou uit de koker van rechtse partijen kunnen komen. Het is maar net hoe je vervolgens invulling geeft aan deze ideeen of je kunt zeggen of dit sociaal-economisch linkse-/ of rechtse plannen zijn.

Inhoudelijk ga je daar niet op in en vervolgens noem je hem een extreem rechtse extremist. Dat mag je van mij doen, maar het klinkt allemaal nogal bozig en irrationeel.

Als ik zeg dat ik opkom voor de armeren, ik word daarmee verkozen en ik voer beleid uit dat enkel de rijksten helpt, dan ben ik niet 'sociaal economisch links'. Wilders' programma is nogal hol en populistisch, dat links noemen is - wat mij betreft - tamelijk inaccuraat.
En nee, je gaf geen voorbeelden van links beleid.
En verder kan je dat vinden, maar het lijkt mij een vrij correcte duiding (behalve dan 'extremist', dat heb ik niet gezegd). Maarre, zie hoe Wilders nu de verkiezingsresultaten betwist, dat geeft toch wel duidelijk aan dat hij een bepaald pad bewandelt (en nee, dat is niet 'links').

Ik vind niet dat je die gegeven hebt.

Want als je dit stuk leest zou het ook uit het partijprogramma van VVD of JA21 kunnen komen.

Het is zo algemeen geformuleerd dat je er niets mee kunt. Denk niet dat VVD of JA21 tegen het idee zijn dat een vaste baan, eten op tafel en een dak boven het hoofd normaal zijn. Ook de gerichte lastenverlichting en hervorming van de toeslagen zou uit de koker van rechtse partijen kunnen komen. Het is maar net hoe je vervolgens invulling geeft aan deze ideeen of je kunt zeggen of dit sociaal-economisch linkse-/ of rechtse plannen zijn.
Ik heb 4 voorbeelden gegeven uit het regeerakkoord. Een regeerakkoord dat toch niet als links te boek staat. Daarbij is een vaste baan bij uitstek een links standpunt. Daarin is d66 bijvoorbeeld heel erg rechts, met het “hervormen van de arbeidsmarkt” lees, je moet makkelijker ontslagen kunnen worden.

Als ik zeg dat ik opkom voor de armeren, ik word daarmee verkozen en ik voer beleid uit dat enkel de rijksten helpt, dan ben ik niet 'sociaal economisch links'. Wilders' programma is nogal hol en populistisch, dat links noemen is - wat mij betreft - tamelijk inaccuraat.
En nee, je gaf geen voorbeelden van links beleid.
En verder kan je dat vinden, maar het lijkt mij een vrij correcte duiding (behalve dan 'extremist', dat heb ik niet gezegd). Maarre, zie hoe Wilders nu de verkiezingsresultaten betwist, dat geeft toch wel duidelijk aan dat hij een bepaald pad bewandelt (en nee, dat is niet 'links').
Hervormen van toeslagen om de armsten te helpen is extreem rechts beleid?

Preventie van armoede en schuldenbeleid is rechts?

lastenverlichting voor alleenstaande ouders is rechts?

Stimuleren van vaste banen is rechts?

Dan ben ik knetter links.

Hervormen van toeslagen om de armsten te helpen is extreem rechts beleid?

Preventie van armoede en schuldenbeleid is rechts?

lastenverlichting voor alleenstaande ouders is rechts?

Stimuleren van vaste banen is rechts?

Dan ben ik knetter links.
Wat een waardeloze discussie.

.....

Wat. Heeft. De. PVV. Dan. Gedaan. De. Afgelopen. Regeerperiode?!

Maar krijgt tegenwerking. Dat manifest is wel het hoogtepunt :). Dat sommigen niet wilde tekenen omdat PVV er ook op stond. Schoolplein perikelen. Een goed manifest niet tekenen omdat PVV ook tekent. Laat dat even op je inwerkeno_O

Maar krijgt tegenwerking. Dat manifest is wel het hoogtepunt :). Dat sommigen niet wilde tekenen omdat PVV er ook op stond. Schoolplein perikelen. Een goed manifest niet tekenen omdat PVV ook tekent. Laat dat even op je inwerkeno_O
Of het een goed manifest is, is een (jouw) mening. Wilders is een autocraat. Je mag tekenen bij het kruisje, anders is meneer vertrokken.

Wilders is een hol vat. Veel geschreeuw en nul inhoud. Laat dat even op je inwerken.

Even AI gevraagd hoe lang de PVV bestaat:

De Partij voor de Vrijheid (PVV) is opgericht op 22 februari 2006.
Per 4 november 2025 bestaat de partij dus al ruim 19 jaar. De PVV nam voor het eerst deel aan de Tweede Kamerverkiezingen in november 2006.

19 jaar, en nooit iets voor elkaar gekregen. Alleen de samenleving met haat geïnjecteerd.

Het is zeker niet kort door de bocht, de standpunten komen voornamelijk wel overeen met wat er geschreven werd. Het moet niet moeilijker gemaakt worden.

Het is zeker niet kort door de bocht, de standpunten komen voornamelijk wel overeen met wat er geschreven werd. Het moet niet moeilijker gemaakt worden.
Als jij dat voor jezelf niet moeilijker wil maken dan desbetreffende opsomming is dat prima wat mij betreft. Ik vrees alleen dat het wel allemaal iets gecompliceerder is dan dat. Althans, dat is zoals ik het zie.

Terug
Bovenaan