Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Er begint een beetje realiteitszin in te dalen. Wij zullen de komende jaren ook wel worden doodgegooid met lastenverzwaringen op energie onder het mom “duidelijkheid” voor consumenten en bedrijven. Onzin natuurlijk, het gaat om consistentie. Geen klimaatbeleid voeren is net zoveel “duidelijkheid” als koplopertje willen spelen.

Ik mag hopen voor de VVD dat ze voet bij stuk houden, anders gaan ze richting 0 zetels volgende keer. We hebben gezien hoe gemakkelijk de kiezer overstapt tussen de partijen. Of dit nu D66, GLPVDA, NSC, CDA was of de BBB en FvD toen deze net begonnen.

Als de fusie afgerond is van glpvda, dan zullen we zien of de kiezer de partij nog weet te vinden.

Een coalitie die ook in de eerste kamer een meerderheid heeft is lastig. In alle gevallen is een 5e partij nodig.

D66 schrijft: "En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag. Zobouwen we aan een samenleving waar vrijheid en zekerheid hand in hand gaan."
-blad 20 verkiezingsprogramma.

"We investeren in openbaar vervoer en de fiets."
Misschien maken ze de leasefiets fiscaal nog aantrekkelijker, zou mooi zijn.

"Voor starters die kunnen aantonen dat de hypotheeklast lager is dan hun huidige hoge huur, wordt het makkelijker om een hypotheek te krijgen."
Lijkt mij niet meer dan logisch, maar zorg dan dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft... met dit 'spaarpotje' kunnen zij dan het huis verduurzamen.

Staat vol met goede ideëen, uitvoering niet helemaal goed of goed gepresenteerd in de campagne.

Zaken zoals autoluwe wijken etc, daar heb ik het niet zo mee. Zorg voor betaalbare huizen met een oprit(in de achtertuin) en genoeg 'groene' parkeergelegenheid, de visite komt niet met de bus..

Datzelfde durf ik wel te zeggen van GroenLinks, PvdD, Denk, Bij1, Volt en FvD. D66 heeft dan wel de laatste 40 jaar 50% van de tijd in een kabinet gezeten, maar daar is niks goeds uitgekomen.
Een groot aantal van de partijen die je noemt vind ik inderdaad ook niet zoveel toevoegen cq zonde van de tijd en energie die ze innemen. Maar die zijn over het algemeen lang niet zo groot als de PVV.

Wat mij betreft is een partij niet enkel nuttig wanneer zij dingen vindt of doet waar ik het mee eens ben. Het gaat er ook om hoe ze deelnemen aan het hele proces in de kamer. Om iets voor elkaar te krijgen moeten partijen samenwerken, elkaar wat gunnen. Ik zie de PVV dat niet doen, althans niet in een voldoende mate. Daarentegen doen ze wel veel dingen die niet constructief zijn.

Dit geeft keurig aan hoe de politiek de contacten met de burgerij heeft verloren en populisme hoogtij viert. Dat er een populist opstaat en veel stemmen krijgt is niet aan die populist te wijten, maar aan de overige partijen die niet naar hun achterban luisteren.

Dit geeft keurig aan hoe de politiek de contacten met de burgerij heeft verloren en populisme hoogtij viert. Dat er een populist opstaat en veel stemmen krijgt is niet aan die populist te wijten, maar aan de overige partijen die niet naar hun achterban luisteren.
Tot op zekere hoogte. Als die populist dan ook van alles gaat beloven wat hij niet waar kan maken dan sta je 2-0 achter.

Tot op zekere hoogte. Als die populist dan ook van alles gaat beloven wat hij niet waar kan maken dan sta je 2-0 achter.
Niet mijn partij, ik verwacht geen wonderen na 11 maanden, maar kreeg die partij een kans? Bijna iedereen werkte tegen op alle vlakken, ook de 1e kamer. Dus roepen dat hij niets waar kon maken..... We hebben het hem ook niet laten proberen, dus als tegenwerken ook democratie is, is de chaos in dit land alleen maar vergroot.

Maar om de PVV "niet in de kaart te spelen" zijn alle middelen geoorloofd, ook een middelvinger naar de democratie. Onder het mom "domme PVV burger, wij weten wel wat goed voor u is". PVV kreeg bijna 2,5 miljoen stemmen.... "Hautainisme" van de bovenste plank om die te negeren.

Niet mijn partij, ik verwacht geen wonderen na 11 maanden, maar kreeg die partij een kans? Bijna iedereen werkte tegen op alle vlakken, ook de 1e kamer. Dus roepen dat hij niets waar kon maken..... We hebben het hem ook niet laten proberen, dus als tegenwerken ook democratie is, is de chaos in dit land alleen maar vergroot.
Als je niet uitvoerbare voorstellen doet moet je niet gek opkijken dat je niemand meekrijgt. Democratie is ook dat je met uitvoerbare en gedragen voorstellen komt. Dat de PVV is tegengewerkt is in mijn ogen aperte nonsens.

Welke beloften van regeringspartijen de afgelopen 20 jaar zijn waargemaakt?
Dat ga ik niet uitvogelen, dan ben je een poos bezig om dat op een rijtje te zetten. Ik zeg ook niet dat andere partijen heilig zijn.

Maar hij kon prima tekeer gaan tegen Timmermans over het eigen risico in de zorg en kan ook prima tekeer gaan dat een ander er niets van bakt. Maar het moment dat hij zelf aan de bak moet komt er niets van terecht. Sterker nog, in 19 jaar mensen om zich heen verzamelen die kundig zijn is al onmogelijk gebleken. Je zou toch zeggen dat hij op asiel een kanon neerzet wat precies weet wat hij/zij moet doen om de raderen in beweging te krijgen. Die helemaal in de materie zit.

Laatst bewerkt:
Was het tegenwerken of was het Wilders die onmogelijke dingen aan het eisen was.

Maar om de PVV "niet in de kaart te spelen" zijn alle middelen geoorloofd, ook een middelvinger naar de democratie. Onder het mom "domme PVV burger, wij weten wel wat goed voor u is". PVV kreeg bijna 2,5 miljoen stemmen.... "Hautainisme" van de bovenste plank om die te negeren.
Ja, dat is nog altijd een minderheid. En blokkades omwille van gedachtengoed is niet zo vreemd. Zou de PVV met GL instappen bijvoorbeeld? Als partijen in het voren al heel duidelijk zijn dan weet je al waar je voor stemt toch? Dus stop alstublieft met dat zielige gedoe.

PVV kreeg bijna 2,5 miljoen stemmen.... "Hautainisme" van de bovenste plank om die te negeren.

Dat hebben ze de vorige keer dus niet gedaan (Omtzigt ging zowat dezelfde avond al om, ondanks zijn 'belofte'. ) en wat is er dan van terecht gekomen? Wilders stapte er zelf uit hoor. Kom niet aan met het frame van tegenwerken.. want wie hebben er nou eigenlijk het minst gewerkt in die periode? Juist, de PVV kamerleden die haast nergens in een commissie debat of plenair aanwezig zijn geweest. Men spreekt vaak over politici die 'de zakken vullen' nou, die PVV kamerleden hebben dat de afgelopen periode schofterig maximaal gedaan, naar mijn mening. :mad:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(..)
Pieter Derks vraagt zich af waarom Rob Jetten nog wil praten met de VVD als hij een stabiel kabinet wil:

“De VVD heeft een spoor achtergelaten van politieke crises, flagrante leugens, Henk Kamp, gestruikelde kabinetten en een genormaliseerd extreemrechts. Als ik Rob Jetten was, zou ik nog eens heel goed nadenken of je zo’n partijtje er wel bij moet hebben.” (..)
(y)

Laatst bewerkt:
Ik mag hopen voor de VVD dat ze voet bij stuk houden, anders gaan ze richting 0 zetels volgende keer.
Dat gaat nooit gebeuren, en ook die consequentie gaat er nooit van komen.
De Nederlandse VVD-kiezer vreet een meter stront als de VVD zegt dat dat moet. Die partij komt overal mee weg. D66 (~ VVD met een sociaal wenselijk papiertje er omheen) lijkt ook die kant op te gaan.

Dat gaat nooit gebeuren, en ook die consequentie gaat er nooit van komen.
De Nederlandse VVD-kiezer vreet een meter stront als de VVD zegt dat dat moet. Die partij komt overal mee weg. D66 (~ VVD met een sociaal wenselijk papiertje er omheen) lijkt ook die kant op te gaan.
Neuh, de VVD is een belangenpartij. Zolang het dienstbaar is aan bepaalde belangen komen er voldoende fondsen binnen voor gelikte campagnes en strategiën.

follow the money.

Opmerkelijk dat GL PvdA nu heel graag met de VVD in een kabinet wil gaan zitten en er moeite mee heeft dat ze door de VVD worden uitgesloten. Voor de verkiezingen kwamen er nogal grote beschuldigingen vanuit GLPvdA richting de VVD zoals dat ze er een grote puinhoop van zouden hebben gemaakt, dat ze genocide zouden faciliteren etc. En inhoudelijk staan ze op belangrijke onderwerpen nogal ver van elkaar af. En nu wil GLPvdA dan wel met de VVD in een kabinet gaan zitten.
Benieuwd hoe dit verder afloopt, maar ik begrijp dat de VVD hen uitsluit.

^^ waar haal je dat vandaan, dat GL-PvdA graag met de VVD in een kabinet wil? Ze zien het, volgens mij, eerder als een noodzakelijk kwaad, dat brede midden kabinet, om ons land verder te helpen en niet verder de radicalere, rechtse, hoek in te drukken.

Opmerkelijk dat GL PvdA nu heel graag met de VVD in een kabinet wil gaan zitten en er moeite mee heeft dat ze door de VVD worden uitgesloten. Voor de verkiezingen kwamen er nogal grote beschuldigingen vanuit GLPvdA richting de VVD zoals dat ze er een grote puinhoop van zouden hebben gemaakt, dat ze genocide zouden faciliteren etc. En inhoudelijk staan ze op belangrijke onderwerpen nogal ver van elkaar af. En nu wil GLPvdA dan wel met de VVD in een kabinet gaan zitten.
De zucht naar macht. De kiezer heeft duidelijk gesproken wat ze willen, maar waarom zou je je daar tegen door laten houden. Ik hoop dat de VVD voet bij stuk houdt.

Toch bijzonder hoe je deze VVD in deze tijd zo amechtig verdedigt. Yezilguz heeft er een puinzooi van gemaakt. Niet GL/PvdA. Je kunt wel zwarte pieten uit blijven delen aan deze partij, maar ik zou mijn partijleider aanspreken als ik jou was.

En dat ze genocide gefaciliteerd zouden hebben is ietwat kort door de bocht, maar veroordeeld hebben ze het niet. Belangen hé.

De VVD vaart een cynische koers, dat is GL/PvdA niet aan te rekenen. Dat ze de kiezer niet aan weten te spreken wel.

Toch bijzonder hoe je deze VVD in deze tijd zo amechtig verdedigt. Yezilguz heeft er een puinzooi van gemaakt. Niet GL/PvdA. Je kunt wel zwarte pieten uit blijven delen aan deze partij, maar ik zou mijn partijleider aanspreken als ik jou was.

Omdat jij de VVD niks vindt hoeft een ander dat nog niet te vinden hè.
En dat ze genocide gefaciliteerd zouden hebben is ietwat kort door de bocht, maar veroordeeld hebben ze het niet. Belangen hé.
Kort door de bocht is een understatement, ik vind het een schandalige opmerking om een politieke opponent van zoiets te betichten. De mores van links is mede door dit soort opmerkingen verre van de mijne.

De VVD vaart een cynische koers, dat is GL/PvdA niet aan te rekenen. Dat ze de kiezer niet aan weten te spreken wel.
Wederom is dat jouw mening, prima, maar ik zie dat anders.

Toch was Rutte 2, met de PvdA, het enige kabinet dat de rit uitzat na 1998.

En als de PvdA niet met GL was gaan fuseren lag het nu waarschijnlijk minder problematisch om alleen met die PvdA nogmaals een kabinet te gaan vormen.

Wordt een beetje moe van ''het volk''. We stemmen op partijen en niet op coalities.

Dus in principe vertegenwoordigt elke coalitie die meer dan 76 zetels bezet ''het volk''. Dat is niet uniek voorbehouden aan combinaties over links, rechts of door het midden.

Omdat jij de VVD niks vindt hoeft een ander dat nog niet te vinden hè.
Vervelend he, al die verschillende meningen. Lees je daarom bewust zo slecht? Ik zeg dat ik de HUIDIGE partijkoers van de VVD een cynische vind en dat mevrouw Yezilgus er een puinzooi van heeft gemaakt. Daar is iedereen het wel over eens. Maar in jouw situatie snap ik wel dat je dan graag de aandacht hiervan afleidt. Wel jammer, introspectie levert over het algemeen betere resultaten op. Overigens ben ik van mening dat de VVD, voor de komst van opportuniste Yezilgus, een belangrijke plaats innam in het politieke landschap, maar dat terzijde. Ik denk niet het bij je gaat landen als ik dat uit ga leggen.
Kort door de bocht is een understatement, ik vind het een schandalige opmerking om een politieke opponent van zoiets te betichten. De mores van links is mede door dit soort opmerkingen verre van de mijne.
Nou, 'kort door de bocht' is geen understatement hoor. Feit blijft dat Yezilgus heeft aangetoond op een bijzonder eenzijdige blik naar het conflict te kijken. Meteen haar mening klaar over de Maccabi rellen, elk ander geluid afdoen als antisemitisme, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En als de PvdA niet met GL was gaan fuseren lag het nu waarschijnlijk minder problematisch om alleen met die PvdA nogmaals een kabinet te gaan vormen.
Ze krijgen ook niet echt de kans van jou he?

Wordt een beetje moe van ''het volk''. We stemmen op partijen en niet op coalities.

Dus in principe vertegenwoordigt elke coalitie die meer dan 76 zetels bezet ''het volk''. Dat is niet uniek voorbehouden aan combinaties over links, rechts of door het midden.
Ja dat is wel zo. En dat vind ik ook.

Maar de andere kant is wel dat je duidelijkheid schept aan de kiezer wat je wel- en niet wil m.b.t. coalities. Dus op die fiets is het zo gek nog niet omdat vooraf aan de kiezer duidelijk te maken. Maar bijzonder blijft het wel dat je in 2023 niet de PVV uitsluit, maar in 2025 wel GL/PVDA. Ziedaar het opportunisme van de VVD voorvrouw.

Terug
Bovenaan