Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik twijfel er niet aan dat zij een goed concept neer kunnen zetten. Bontenbal en Jetten worden het heus wel eens. Daar zitten de grote tegenstellingen niet.

Ik heb wel een vermoeden...
Dat mag je nog niet eens denken...;)

foei-waarschuwing-kritiek-pas-op_pixabay.jpg

Interessante dagen, veel ongebreidelde agressie richting de VVD omdat ze vasthouden aan wat ze voor de verkiezingen ook al aangekondigd hebben. Een columnist in Tubantia die wacht op het overlijden van Yesilgöz, wat een mafkees, aangifte waardig zou ik zeggen.

Begrijp ook niet waarom GL-PvdA nu ineens zo nodig met een partij die ze medewerking aan genocide heeft verweten, wil reageren. Zowel economisch als moreel is het gat tussen de partijen te groot.

Laatst bewerkt:
Interessante dagen, veel ongebreidelde agressie richting de VVD omdat ze vasthouden aan wat ze voor de verkiezingen ook al aangekondigd hebben. Een columnist in Tubantia die wacht op het overlijden van Yesilgöz, wat een mafkees, aangifte waardig zou ik zeggen.

Begrijp ook niet waarom GL-PvdA nu ineens zo nodig met een partij die ze medewerking aan genocide verweten, wil reageren. Zowel economisch als moreel is het gat tussen de partijen te groot.
Alsof dat een stabiele meerderheid zou opleveren inderdaad. Eerste de beste migratie, klimaat/natuur of belasting discussie en de boel klapt.

Ik heb van deze week eens zitten filosoferen. Stel je wilt toch voor D66, CDA, VVD en JA21 gaan. Dan heb je 75 zetels. Niet ideaal.

Zouden we Kamerleden van andere partijen kunnen bewegen om zich af te splitsen van hun fractie en zich aan te sluiten bij één van de coalitiepartners? Bijvoorbeeld Mona Keizer, die kan best weer terug naar het CDA.

Normaal gesproken houd ik niet van het afsplitsen en het meenemen van zetels, maar hier doen we het voor het landsbelang.

Yezilguz en het landsbelang, ik weet het niet. Ik zal de VVD pas weer op waarde schatten bij een functie elders voor haar.

Zou het CDA een 'wegloper' als Mona Keizer wel terug willen? Ik betwijfel het.

Daarbij is de term 'landsbelang' wat betekenisloos vind ik, dat woord komt steevast na elke verkiezing terug en is als een 1000 dingendoekje dat je gebruikt waarvoor nodig. Breken met je kiezersbelofte? Doen we voor het landbelang. Wel met partij X maar niet met partij Y willen samenwerken? Voor het landsbelang. Voet bij stuk houden? Voor het landsbelang. Kortom, mij zegt dat niet veel. Retoriek.

Ik lees overigens net dat Wijers zijn beschuldigingen teruggenomen heeft, tja, ik zou het logisch vinden als hij plaats maakt voor iemand die wel (de schijn van) openheid tegenover alle mogelijke regeringspartijen kan betrachten.

Ik heb van deze week eens zitten filosoferen. Stel je wilt toch voor D66, CDA, VVD en JA21 gaan. Dan heb je 75 zetels. Niet ideaal.

Zouden we Kamerleden van andere partijen kunnen bewegen om zich af te splitsen van hun fractie en zich aan te sluiten bij één van de coalitiepartners? Bijvoorbeeld Mona Keizer, die kan best weer terug naar het CDA.

Normaal gesproken houd ik niet van het afsplitsen en het meenemen van zetels, maar hier doen we het voor het landsbelang.

Dat blijft compleet kansloos in de Eerste Kamer.

Verder moet GL/PvdA wat mij betreft de poot maar lekker stijf houden hoor. Dan doen ze toch niet mee. Zij hebben de kaarten in handen, zeer zeker niet de VVD.

De VVD moet herbronnen in mijn ogen. Terug naar de basis, stoppen met hun air van we rule this country. ik zie wat dat betreft parallelen met de val van het CDA na jaren van regeringsverantwoordelijkheid.

En ja, voor het landsbelang. De partij speelt - samen met middenpartijen en centrumlinks - een cruciale rol in het politieke discours.

Ik lees overigens net dat Wijers zijn beschuldigingen teruggenomen heeft, tja, ik zou het logisch vinden als hij plaats maakt voor iemand die wel (de schijn van) openheid tegenover alle mogelijke regeringspartijen kan betrachten.
Er zijn politici voor heel veel minder gesneuveld. Doorgaan met hem en hem blijven steunen, maakt een samenwerking tussen d66 en vvd ongeloofwaardig.

Er zijn politici voor heel veel minder gesneuveld. Doorgaan met hem en hem blijven steunen, maakt een samenwerking tussen d66 en vvd ongeloofwaardig.
Dus hij moet sneuvelen omdat hij de feiten benoemt?
Zoek maar eens op waar factcheckers haar op betrapt hebben aan halve en hele onwaarheden. En wat je dan vindt is nog maar het topje van de ijsberg.

Zoals we allemaal weten is "onwaarheden" niets meer dan een eufemisme voor "leugens", dus hij had het gewoon bij het rechte eind. Je kunt hem hooguit verwijten dat hij zijn rug niet heeft rechtgehouden door excuses aan te bieden, en zich wat ondiplomatiek heeft uitgedrukt in the heat of the moment, maar uiteindelijk had hij gewoon gelijk: het is een onbetrouwbaar secreet dat liegt en (ver)draait.

De enige die ongeloofwaardig is en daarom zou moeten terugtreden om regeringsdeelname van de vvd mogelijk te maken is zij, niet Wijers.

Hij moet weg omdat hij zijn geloofwaardigheid kwijt is.
Dus Yesilgöz zeker, die is al veel langer - minstens sinds de vorige verkiezingen - totaal ongeloofwaardig om haar aantoonbare leugens en totale wereldvreemdheid die ze onder meer pijnlijk duidelijk heeft laten blijken met haar ridicule aanval op Douwe Bob.

En nee, niet alle politici liegen zo grof als zij, dat "ze lijkt wel een politicus" is niet natuurlijk niets dan doorzichtig populistische borreltafelkletspraat.

Daarbij is de term 'landsbelang' wat betekenisloos vind ik, dat woord komt steevast na elke verkiezing terug en is als een 1000 dingendoekje dat je gebruikt waarvoor nodig. Breken met je kiezersbelofte? Doen we voor het landbelang. Wel met partij X maar niet met partij Y willen samenwerken? Voor het landsbelang. Voet bij stuk houden? Voor het landsbelang. Kortom, mij zegt dat niet veel. Retoriek.
Dat klopt wel, de term wordt te pas en te onpas gebruikt om politieke keuzes te verdedigen.
Dat neemt niet weg dat de term in den beginne wel heel relevant is en dat een stabiele regering, van welke kleur dan ook, belangrijk is.

Dus Yesilgöz zeker, die is al veel langer - minstens sinds de vorige verkiezingen - totaal ongeloofwaardig om haar aantoonbare leugens en totale wereldvreemdheid die ze onder meer pijnlijk duidelijk heeft laten blijken met haar ridicule aanval op Douwe Bob.

En nee, niet alle politici liegen zo grof als zij, dat "ze lijkt wel een politicus" is niet natuurlijk niets dan doorzichtig populistische borreltafelkletspraat.
Totale wereldvreemdheid? Moet je me even helpen, dat is mij niet zo opgevallen.

Het is een vreemd verhaal. Want als Wijers het niet gezegd heeft, waarom neemt hij dan wel zijn woorden terug. Had dan gewoon gezegd dat het iemand anders was die die opmerkingen maakte. Het lijkt inderdaad op het beperken van de imagoschade van Wijers.

Ja, vanwege een ouder app gesprek. Waar NRC mee komt nadat het vorige verhaal afgeschoten is.

Ik weet niet wat hier voor spel gespeeld wordt maar fraai is het niet.

Je weet niet meer wat je moet geloven, maar waar rook is, is vuur. De arrogantie waar Wijers gisteren mee op die persconferentie de pers te woord stond was daarbij verre van fraai.

Gaan ze verder met alleen Buma “omdat ze geen tijd willen verspillen”. Haastige spoed….

In mijn studententijd was een 'buma' een saai, burgerlijk type. De afkorting van 'burgerlijk mannetje'. Sybrand Buma voldoet prima aan die beschrijving, hij is wat saai, maar ik vind hem wel sympathiek en geloofwaardig en hij is volgens mij nooit in opspraak geraakt. Benieuwd hoe het verder gaat.

Luisterde vanmorgen de podcast van Klaas Dijkhof en wat hij zei sneed wel hout: op het eerste gezicht leek het een geschikt duo. Hans Wijers vanuit D66 maar met zijn achtergrond in het bedrijfsleven toch een streepje voor vanuit de VVD gezien. En Sybrand Buma is binnen het CDA wat meer het rechtsere type dus ook in die zin liet dat de deur open naar de VVD.

Maarja nu loopt het allemaal anders. Lijkt mij ook prima als Buma het in zijn eentje doet, die kan dat wel.

Trouwens al tweede keer in twee jaar dat de informateur eruit geknikkerd wordt voor er goed en wel is gestart met formeren. Dat is ook een nieuwe trend geworden. Heel iemands geschiedenis uitkammen en dan proberen te tackelen op een uitspraak/daad die ooit is gedaan.

Dit gaan we vaker zien.

Trouwens al tweede keer in twee jaar dat de informateur eruit geknikkerd wordt voor er goed en wel is gestart met formeren. Dat is ook een nieuwe trend geworden. Heel iemands geschiedenis uitkammen en dan proberen te tackelen op een uitspraak/daad die ooit is gedaan.

Dit gaan we vaker zien.

Het is niet voor niets dat de functie van informateur een eervolle baan is. Die wordt gegund aan mensen die hun sporen hebben verdiend, zonder dat ze veel aankleeft. Wijers heeft dingen gezegd/ geappt die zelfs volgens Jetten 'niet zo fraai' waren (hij zou Dilan de 'feeks van de VVD' hebben genoemd) dan is je geloofwaardigheid in het geding en kan je de taak niet vervullen zoals bedoeld.

Laatst bewerkt:
Het is niet voor niets dat de functie van informateur een eervolle baan is. Die wordt gegund aan mensen die hun sporen hebben verdiend, zonder dat ze veel aankleeft. Wijers heeft dingen gezegd/ geappt die zelfs volgens Jetten 'niet zo fraai' waren (hij zou Dilan de 'feeks van de VVD' hebben genoemd) dan is je geloofwaardigheid in het geding en kan je de taak niet vervullen zoals bedoeld.
Dilan die het kabinet liet vallen om leugens.

En dan is dít het probleem? Wat een onzin zeg.

In mijn studententijd was een 'buma' een saai, burgerlijk type. De afkorting van 'burgerlijk mannetje'. Sybrand Buma voldoet prima aan die beschrijving, hij is wat saai, maar ik vind hem wel sympathiek en geloofwaardig en hij is volgens mij nooit in opspraak geraakt. Benieuwd hoe het verder gaat.
Buma is prima in staat om het alleen te doen. Het argument “snelheid” deugt alleen niet. Zorgvuldigheid lijkt me belangrijker. Maar het is voor D66 ook wel handig om het zo te doen. Kunnen ze mooi de schuld afschuiven als het mis gaat.

Buma is prima in staat om het alleen te doen. Het argument “snelheid” deugt alleen niet. Zorgvuldigheid lijkt me belangrijker. Maar het is voor D66 ook wel handig om het zo te doen. Kunnen ze mooi de schuld afschuiven als het mis gaat.

Toch kan je er rekening mee houden dat er een ervaren politicus uit de gelederen van D66 aan gaat worden toegevoegd.

Ik vind het toch vooral eigen schuld. Ik had niet zo'n indruk van Wijers, kende hem gewoon niet goed, maar wat hij de afgelopen 24 uur liet zien is toch niet fraai. Dat de VVD daar gebruik van maakt is begrijpelijk, zeker omdat ze aanvankelijk de komende 3 weken niet aan zouden mogen schuiven. edit: zoveel heeft de VVD er eigenlijk niet eens mee gedaan, het ontspon zichzelf.

En uitgerekend een D66 politicus, van de partij die een paar jaar terug hoog te paard zat tegen seksisme (nadat Kaag 'heks' werd genoemd) noemt een vrouwelijke politicus 'feeks'.

Laatst bewerkt:
VVD zit in een spagaat natuurlijk.
Voet bij stuk houden om geen gezicht te verliezen, of gezicht verliezen omdat ze het land niet willen besturen met een meerderheid.

Overigens gaf lideweij een mooie opsomming over welke meerderheden in de kamer zitten op een aantal kernpunten.
Ik denk dat d66, cda daar eens naar moeten kijken.

Ik vind het toch vooral eigen schuld. Ik had niet zo'n indruk van Wijers, kende hem gewoon niet goed, maar wat hij de afgelopen 24 uur liet zien is toch niet fraai. Dat de VVD daar gebruik van maakt is begrijpelijk, zeker omdat ze aanvankelijk de komende 3 weken niet aan zouden mogen schuiven. edit: zoveel heeft de VVD er eigenlijk niet eens mee gedaan, het ontspon zichzelf.

En uitgerekend een D66 politicus, van de partij die een paar jaar terug hoog te paard zat tegen seksisme (nadat Kaag 'heks' werd genoemd) noemt een vrouwelijke politicus 'feeks'.
Toch weet ik niet zeker of hij haar wel een 'feeks' genoemd heeft, jij wel? Journalist Eric Smit zegt - als ik hem goed begrepen heb- dat hij dit niet zo gezegd heeft.

Maar even aan jou als VVD'er, ben jij blij met Yelzilguz? Ik zie weinig concrete inhoud bij haar, anders dan bij herhaling overduidelijk ingestudeerde campagne oneliners debiteren.

Toch weet ik niet zeker of hij haar wel een 'feeks' genoemd heeft, jij wel? Journalist Eric Smit zegt - als ik hem goed begrepen heb- dat hij dit niet zo gezegd heeft.

NRC zegt van wel.

Maar even aan jou als VVD'er, ben jij blij met Yelzilguz? Ik zie weinig concrete inhoud bij haar, anders dan bij herhaling overduidelijk ingestudeerde campagne oneliners debiteren.

Ten eerste, ik heb nu op de VVD gestemd, maar de vorige keer NSC. Daarvoor VVD, ook CDA en verder terug D66. Ik ben geen lid van een politieke partij, ik kijk per verkiezingen naar het programma en bepaal mijn keuze.

Daarnaast ben ik ook niet zo'n fan van Yesilgöz, ik heb dan ook niet op haar gestemd.

Terug
Bovenaan