Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
CDA is een middenpartij steeds minder aan de conservatieve kant, de PVDA is links steeds progressiever, d66 links heel progressief.
Nee, dat is onjuist. Het CDA is confessioneel conservatief (rechts). D66 is liberaal progressief. Progressief is niet per definitie links, net zoals conservatief niet per definitie rechts is. De SP bijvoorbeeld is een conservatief linkse partij.

Overigens is milieubeleid ook niet links, het bedrijfsleven - ook in de VS(!) - is veel verder dan de politiek met duurzaamheid.

Nee, dat is onjuist. Het CDA is confessioneel conservatief (rechts). D66 is liberaal progressief. Progressief is niet per definitie links, net zoals conservatief niet per definitie rechts is. De SP bijvoorbeeld is een conservatief linkse partij.
Progressief is niet per se links, D66 wel. Maar wat is je punt?

Ik weet niet of je het mondiale beeld van ontwapening en vrede na de val van de muur nu gelijk kan toewijzen aan links of rechts.... Daar konden we met 15 milj inwoners, denk ik, nou niet echt een punt maken. Dat er veel efficiënter met defensiemiddelen moet worden omgegaan, Nato en Europees gezien, moge wel duidelijk zijn. Standaardwapens overal ipv ieder landje zijn eigen specifieke wapens met specifieke munitie, onderdelen etc etc. En sinds kort schijnen drones ook wat slimmer, goedkoper en efficiënter te zijn dan een tank...

D66 is toch geen rechtse partij? Algemeen wordt aangenomen dat D66 centrumlinks is.
Het CDA is eerder centrumrechts.

Ik kan me er niet druk over maken.

Punt 1 wordt er geschreven honderden, uit het artikel blijkt dat het er maar 40 zijn.

Punt 2 we worden de hele dag doodgegooid op de socials met de grootst mogelijke onzin. Van dat de condensstrepen door de overheid uitgestrooid poeder is, via de zeespiegel stijgt een meter, tot alle problemen in Nederland komen door de buitenlanders.

Er zullen vast mensen zijn die alles geloven wat ze zien op de socials. Maar dat zijn sowieso niet de scherpste messen in de la. Ik vind de activistische houding van ons eigen journaille een stuk problematischer.

Dat accounts uit het buitenland berichten van politici plussen en herplaatsen zie je van links tot rechts. Een paar maanden terug waren er die accounts uit onder meer Vietnam die berichten van Timmermans plusten en herplaatsten. Daar meldt de Volkskrant in dat artikel niets over. En of het daadwerkelijk leidt tot meer stemmen op de partijen waar dit bij gebeurd is weten we ook niet.

Dat is toch juist een voorbeeld van links beleid onder de VVD?

In ieder geval kwam dat beleid tot stand in coalities waarbij er in ons land altijd gezocht wordt naar een compromis. Linkse partijen die minder wilden investeren in defensie dan een rechtse VVD die meer wilde investeren. Dan kom je in het midden uit, en dat budget moet nu omhoog - vinden nu zelfs ook de meeste linkse partijen.
Dus zomaar stellen dat het 'te weinig is geweest door de VVD' is niet terecht naar mijn mening. Daarbij is het ook nog eens zo dat tijden veranderen, wat eerder prima geregeld was, kan later teveel of te weinig zijn, en de huidige tijd vereist gewoon meer budgettering voor defensie. Door het opvoeren van de druk door Trump, door de ontwikkelingen met Rusland etc, het moge bekend zijn.

Dat accounts uit het buitenland berichten van politici plussen en herplaatsen zie je van links tot rechts. Een paar maanden terug waren er die accounts uit onder meer Vietnam die berichten van Timmermans plusten en herplaatsten. Daar meldt de Volkskrant in dat artikel niets over. En of het daadwerkelijk leidt tot meer stemmen op de partijen waar dit bij gebeurd is weten we ook niet.
Heb je hier bronnen van? Daar heb ik nooit iets over gelezen/vernomen. Dat zou ik wel graag willen dan.

Genoeg mensen op het platteland die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Scholieren, ouderen, mensen die slecht ter been zijn, andere mensen zonder rijbewijs etc. Het verdwijnen van busroutes heeft voor die mensen een veel groter gevolg dan het gedeeltelijk verdwijnen van een tijdelijke korting op brandstofaccijnzen voor ons.

"Belasting op brandstof toch omhoog, benzine 5 cent duurder"

Kan niet anders dan dat links hierachter zit. Rechts zit wel aan de knoppen, maar het kan niet anders dan dat een gewiekste linkse ambtenaar gemene zaak heeft gemaakt met een andere doortrapt links sujet bij financiën.

Anders wat dit nooit gebeurd.

• Haha
Waarderingen: Twix
Kan niet anders dan dat links hierachter zit. Rechts zit wel aan de knoppen, maar het kan niet anders dan dat een gewiekste linkse ambtenaar gemene zaak heeft gemaakt met een andere doortrapt links sujet bij financiën.

Inderdaad, D66 en CU, gesteund door het CDA. Dezelfde partijen die in de verkiezingen zeiden dat ze voor een strenger asielbeleid zijn, maar het plan dat de VVD heeft ingediend, “zorgvuldig” willen behandelen. “Zorgvuldigheid boven snelheid”. Maw, ze willen het niet.

Genoeg mensen op het platteland die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Scholieren, ouderen, mensen die slecht ter been zijn, andere mensen zonder rijbewijs etc. Het verdwijnen van busroutes heeft voor die mensen een veel groter gevolg dan het gedeeltelijk verdwijnen van een tijdelijke korting op brandstofaccijnzen voor ons.
Jij komt daar wel eens?

Jij komt daar wel eens?
Ik heb er 20 jaar gewoond. Ging elke dag een uur heen en een uur terug met de bus naar de middelbare school. Misschien dat het post-covid minder is geworden, maar 10-15 jaar geleden waren er veel mensen die van de buslijn in het dorp gebruik maakte.

Last minute de bijtellingskorting verlengen en de youngtimerregeling de nek omdraaien. De 'onbetrouwbare overheid' wil blijkbaar niet af van dat stempel.

Inderdaad, D66 en CU, gesteund door het CDA. Dezelfde partijen die in de verkiezingen zeiden dat ze voor een strenger asielbeleid zijn, maar het plan dat de VVD heeft ingediend, “zorgvuldig” willen behandelen. “Zorgvuldigheid boven snelheid”. Maw, ze willen het niet.
Gelukkig is BBB veel sneller met het afschaffen van het stroomstootwapen bij het veetransport zoals de Kamer de minister heeft opgedragen. (y)

Daar is een goede reden voor hoor. Het verhaal over Timmermans en Vietnam is onzin. En het verhaal over extreem-rechts en buitenlandse invloed is wel bewezen.

Heb je hier bronnen van? Daar heb ik nooit iets over gelezen/vernomen. Dat zou ik wel graag willen dan.

Dit ging wat rond op social media, dat maakt het nog niet waar. Het is helaas een zoveelste voorbeeld van 'dAar HoOr jE dE MSM dAN wEer NiEt OvER!!!!!!'...omdat het niet bestaat.

Of het wel of niet gekochte likes zijn is weer een andere discussie, maar dat die buitenlandse accounts er zijn spreekt ook die 'factcheck' niet tegen, dat staat vast. Geenstijl liet ze zien .

Het bestaat dus wel en het is geen onzinverhaal.

Of je trouwens het punt bewust verdraaide naar 'gekochte volgers' of niet weet ik niet, misschien onzorgvuldigheid?

Laatst bewerkt:
Gelukkig is BBB veel sneller met het afschaffen van het stroomstootwapen bij het veetransport zoals de Kamer de minister heeft opgedragen. (y)
Dat is inderdaad bijna vergelijkbaar. Het is alleen geen maatschappelijk probleem en het was tijdens de verkiezingen van geen enkele partij, inzet van de verkiezingen.

Dit in tegenstelling tot het migratiedebat, waarbij zowel d66 als het CDA stevig hebben gepleit voor strengere maatregelen. En bij de eerste de beste mogelijkheid om ze in te voeren, niet thuis geven.

Hoe dit topic is verandert de laatste tijd laat precies zien waarom Nederland stilstaat.

Jullie kunnen alleen maar discussiëren of iets links of rechts beleid is. Of een partij links of rechts is. Of een overwegend rechts kabinet links beleid uitvoert en of de media links of rechts is.

De VVD op X: "de VVD hield benzine betaalbaar. Een linkse kamermeerderheid draait dat nu terug. Onbegrijpelijk"

Dus ja, hier zit 'links' achter.

Hoe dit topic is verandert de laatste tijd laat precies zien waarom Nederland stilstaat.

Jullie kunnen alleen maar discussiëren of iets links of rechts beleid is. Of een partij links of rechts is. Of een overwegend rechts kabinet links beleid uitvoert en of de media links of rechts is.
Exact. (y)
De VVD op X: "de VVD hield benzine betaalbaar. Een linkse kamermeerderheid draait dat nu terug. Onbegrijpelijk"

Natuurlijk. Alles is toch de schuld van links?

Niet zo gek toch met de formatie voor de deur

Dus stemmen en formeren zijn enkel voor de vorm?
Nee. Goed beleid komt voort uit het samenwerken door andersdenkenden die luisteren naar de argumenten van de ander. Deze respecteren en zoeken naar overeenkomsten, elkaar iets gunnen en vooral elkaar vertrouwen. Dan komen er vanzelf oplossingen die beiden acceptabel vinden.

Die oplossingen komen door wederzijds respect en vertrouwen. Niet door te polariseren en elkaar niets te gunnen.

Wanneer is NL welvarend geworden? Gedurende tijden van politieke polarisatie of consensus?

Wanneer is NL welvarend geworden? Gedurende tijden van politieke polarisatie of consensus?

Allebei.

Natuurlijk is een tijd van verkiezingen en formatie een tijd van politieke polarisatie. Maar ik begrijp niet waar men zich nu zo druk om maakt wat die formatie betreft, er is altijd nog een kabinet gekomen. Dat zat soms lang en soms kort. En na verloop van tijd stemmen we opnieuw.

Last minute de bijtellingskorting verlengen en de youngtimerregeling de nek omdraaien. De 'onbetrouwbare overheid' wil blijkbaar niet af van dat stempel.

Is dit niet een nieuw gekozen Tweede Kamer die delen van hun verkiezingsprogramma's aan het uitvoeren zijn?

Die brandstofaccijns verhoging is prima, vind ik. Goede bestemming. Halverwege 2026 mag meneer Grinwis nog eens een doel vinden voor 5 cent verhoging van de accijns. Dan is er al 10 cent ingelopen, wordt het eind 2026 (weer) niet zo'n hoge drempel om die accijnskorting op te heffen. Want dát is het grote probleem, in mijn ogen. Dat de accijns in één keer met 25 cent (benzine) verhoogt moet worden. Dát is één keer moeilijk te behappen voor al die mensen die van hun auto afhankelijk zijn om een bestaan te verdienen.

Eh.. meneer Grinwis is van de ChristenUnie. Niet direct links, toch?

Ja, hij heeft medestanders gevonden in de linker flank. Niet onlogisch.
Maar goed, ik vind het wel fijn om te weten dat de VVD een linkse meerderheid in de Tweede Kamer waarneemt. (y)
Ik dacht dat de VVD van mening is dat 'de kiezer' vooral voor een rechtse meerderheid heeft gestemd..

Binnenkort is dit allemaal verleden tijd want het mes gaat in de publieke omroep.

Die levensgevaarlijke Bolsjewieken die Studio Voetbal en Andere tijden sport produceren kunnen een andere baan gaan zoeken. Dat zal ze leren! Pak van mijn hart;)

Binnenkort geen linkse media meer, eindelijk.

Nee. Goed beleid komt voort uit het samenwerken door andersdenkenden die luisteren naar de argumenten van de ander. Deze respecteren en zoeken naar overeenkomsten, elkaar iets gunnen en vooral elkaar vertrouwen. Dan komen er vanzelf oplossingen die beiden acceptabel vinden.

Die oplossingen komen door wederzijds respect en vertrouwen. Niet door te polariseren en elkaar niets te gunnen.

Oh echt waar? Ik dacht dat democratie inhield dat degenen met de grootste mond, die zichzelf het meest op de borst kloppen, stoer doen, arrogant doen en neerkijken op andere mensen zijn/haar wil op kunnen leggen aan andere mensen omdat zij “het volk” vertegenwoordigen en de universele volkswil verkondigen :p

Laatst bewerkt:
Binnenkort is dit allemaal verleden tijd want het mes gaat in de publieke omroep.

Die levensgevaarlijke Bolsjewieken die Studio Voetbal en Andere tijden sport produceren kunnen een andere baan gaan zoeken. Dat zal ze leren! Pak van mijn hart;)

Prima om die NPO eens tegen het licht te houden. Een miljard euro is veel geld. Maar nieuws, actualiteiten, journalistiek en sport zullen blijven, dat is ook echt de taak van een publieke omroep. Programma's als 'first dates', 'heel Holland bakt' , 'boer zoekt vrouw', dat kan ook ergens anders. Waarom zouden we daar belastinggeld aan uitgeven.

Of ze gaan naar een model toe dat we subsidiëren voor de kerntaken en ze moeten zelf hun broek ophouden voor programma's als voorgenoemd.

Prima om die NPO eens tegen het licht te houden. Een miljard euro is veel geld. Maar nieuws, actualiteiten, journalistiek en sport zullen blijven, dat is ook echt de taak van een publieke omroep. Programma's als 'first dates', 'heel Holland bakt' , 'boer zoekt vrouw', dat kan ook ergens anders. Waarom zouden we daar belastinggeld aan uitgeven.

Of ze gaan naar een model toe dat we subsidiëren voor de kerntaken en ze moeten zelf hun broek ophouden voor programma's als voorgenoemd.
Ja precies, dat ben ik best met je eens hoor. Ik denk dat m’n NPO 3 best opgedoekt kan - en dus ook gaat- worden.

Maar persoonlijk heb ik geen probleem met de sportuitzendrechten voor Olympische spelen, Europese of Wereldwijde sporttoernooien. En ook niet met actualiteitenprogramma’s, journaals, nieuwsrubrieken of onderzoeksjournalistiek.

Als ik nog iets van TV kijk, is het doorgaans wel de NPO. En ja, ik vind het zelfs ook geen probleem mee te betalen aan “we zijn er bijna” voor de ouderen van dagen met campers of tenniswedstrijden terwijl ik die bijna nooit kijk.

Edit: zolang ik gespaard kan blijven van die vervelende reclameblokken wil ik overal voor betalen!

Laatst bewerkt:
Maar goed, ik vind het wel fijn om te weten dat de VVD een linkse meerderheid in de Tweede Kamer waarneemt. (y)
Ik dacht dat de VVD van mening is dat 'de kiezer' vooral voor een rechtse meerderheid heeft gestemd..

Ja, bij de VVD zijn ze goed in creatief boekhouden. Een week of wat terug was Henk Kamp nog door de VVD-machine naar voren geschoven om bij Pauw en De Wit te verkondigen dat links slechts 30 zetels in de kamer heeft. Centrumrechts (gemakshalve schaart hij daar radicaal- en extreemrechts onder) heeft 120 zetels.

Kennelijk heeft er in formatietijd een linkse tsunami huisgehouden.

Eens. Laat de commercielen dat maar doen.

Ik las dat ze het Nieuwjaarsconcert gaan schrappen. Geen idee hoe onwaarschijnlijk veel besparing dat oplevert, maar ik vind het altijd een mooi begin van het jaar. En Kassa, ook al een goed programma. Gelukkig zenden ze nog wel amateur sport, zoals het WK vrouwenvoetbal uit.

Dan vergeet je dat er veel mensen naar die programma's kijken. In mijn ogen maakt het dat al de moeite waard. Ook programma's voor kleinere doelgroepen die anders verzuipen bij de commerciële omroepen hebben wat mij betreft recht van bestaan.

Nog 1 ding, 1 miljard is voor de Staat klein geld. Ga dan echt aan het werk en zorg dat de Zorg efficiënt gaat werken. Zorg en de Sociale verzekeringen zijn de grootste geldvreters in de begroting.

Ik weet niet of je het mondiale beeld van ontwapening en vrede na de val van de muur nu gelijk kan toewijzen aan links of rechts.... Daar konden we met 15 milj inwoners, denk ik, nou niet echt een punt maken. Dat er veel efficiënter met defensiemiddelen moet worden omgegaan, Nato en Europees gezien, moge wel duidelijk zijn. Standaardwapens overal ipv ieder landje zijn eigen specifieke wapens met specifieke munitie, onderdelen etc etc. En sinds kort schijnen drones ook wat slimmer, goedkoper en efficiënter te zijn dan een tank...
Alle NAVO leden behalve Griekenland en Turkije hebben achterover geleund. Ook de VS. Die komen ook tekort en moeten nu China de baas blijven terwijl een flink deel van hun defensie nog hier zit.

Het zou inderdaad wel eens goed zijn dat landen meer samen optrekken in de EU. Begin met standaardiseren van munitie bijvoorbeeld. Nederland trekt overigens al op veel vlakken op met Duitsland.

Ik las dat ze het Nieuwjaarsconcert gaan schrappen. Geen idee hoe onwaarschijnlijk veel besparing dat oplevert, maar ik vind het altijd een mooi begin van het jaar. En Kassa, ook al een goed programma. Gelukkig zenden ze nog wel amateur sport, zoals het WK vrouwenvoetbal uit.
Kassa is echt ongelooflijk jammer inderdaad. Eigenlijk schrappen ze naar mijn idee precies de verkeerde programmas maar goed.

Dan vergeet je dat er veel mensen naar die programma's kijken. In mijn ogen maakt het dat al de moeite waard. Ook programma's voor kleinere doelgroepen die anders verzuipen bij de commerciële omroepen hebben wat mij betreft recht van bestaan.
Het gaat net bij de publieke omroep niet om kwantiteit, maar om zoveel mogelijk doelgroepen aan bod te laten komen. Maar eenvoudig entertainment kan je overal halen, daar hoeft de NPO van mij geen belastinggeld aan te besteden. Het hele omroepbestel dat we vroeger hadden is overigens ook al behoorlijk om zeep door de fusies. Er zijn geldwolven aangetrokken gegaan met toxische problematieken van dien, de verhalen zijn bekend.

Nog 1 ding, 1 miljard is voor de Staat klein geld. Ga dan echt aan het werk en zorg dat de Zorg efficiënt gaat werken. Zorg en de Sociale verzekeringen zijn de grootste geldvreters in de begroting.
Dat het binnen de totale begroting relatief weinig is vind ik geen goed argument om achteloos een miljard tegen deels onzin aan te smijten.

Terug
Bovenaan