Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Tsja, maar dat gaat het in de discussie over abortus wel mis. De wet heeft een duidelijke grens moeten stellen, gestaafd op wetenschappelijke onderzoeken. Maar dat doet niet af dat dit in strijd kan zijn met iemands geloof.
De wetgever heeft gevonden dat een vrouw zelf mag bepalen of ze een zwangerschap wil voldragen en heeft daar argumenten bij gezocht.

Het is bij mij overigens een morele overweging.

Dat kan een oeverloze discussie worden. Een foetus varieert van een klomp cellen in de eerste weken tot wat het is na 23 weken. Het is in ieder geval nog geen kind. Het is niet zelfstandig levensvatbaar. Dat is een pasgeboren voldragen en gezond kind, waar het de elementaire levensfuncties betreft, wel.
Het kan een oeverloze discussie zijn, waar we waarschijnlijk niet uitkomen. Des te interessanter is het daarom te begrijpen waarom de ander iets vindt.

Ons dochtertje is 3 weken te vroeg geboren, maar had verder geen hulp nodig. Ik kan best begrijpen waarom mensen moeite hebben met abortus.

De wetgever heeft gevonden dat een vrouw zelf mag bepalen of ze een zwangerschap wil voldragen en heeft daar argumenten bij gezocht.

Het is bij mij overigens een morele overweging.
Dat vind ik voor de discussie eigenlijk helemaal niet relevant.

Tsja, maar dat gaat het in de discussie over abortus wel mis. De wet heeft een duidelijke grens moeten stellen, gestaafd op wetenschappelijke onderzoeken. Maar dat doet niet af dat dit in strijd kan zijn met iemands geloof.
Persoonlijke mening: religie is voor iemand prive. Mocht een ander niet die religie aanhangen, dan heeft men dat te respecteren. Hou het bij jezelf en gelijkgestemden. Daarom heb ik best moeite met de mensen die bij een abortuskliniek staan om het tegen te houden.

Ook een persoonlijke mening: abortus is niet iets waar je licht over beslist en moet niet te pas en te onpas goedgekeurd worden, maar ik ben blij dat onze wetgever bepaald heeft wat wel en wat niet kan. Een keer de mist ingaan hoeft voor iemand niet gelijk levenslang te zijn. En dat is een kind wel en verdraai aub deze woorden niet.

Laatst bewerkt:
Het kan een oeverloze discussie zijn, waar we waarschijnlijk niet uitkomen. Des te interessanter is het daarom te begrijpen waarom de ander iets vindt.

Ons dochtertje is 3 weken te vroeg geboren, maar had verder geen hulp nodig. Ik kan best begrijpen waarom mensen moeite hebben met abortus.
Op basis van je argument begrijp ik het persoonlijk niet; abortus wordt dan al heel erg lang niet meer uitgevoerd.
(Ik snap de gevoeligheid van de discussie overigens wel hoor, maar ik ben niet akkoord met het narratief van 'kind' in niet-levensvatbare status.)

Ik reageerde op Idefiqss, waarbij ik maar aan wou geven dat de levensvatbaarheid eerder kan liggen:
Het is in ieder geval nog geen kind. Het is niet zelfstandig levensvatbaar. Dat is een pasgeboren voldragen en gezond kind, waar het de elementaire levensfuncties betreft, wel.

Persoonlijke mening: religie is voor iemand prive. Mocht een ander niet die religie aanhangen, dan heeft men dat te respecteren. Hou het bij jezelf en gelijkgestemden. Daarom heb ik best moeite met de mensen die bij een abortuskliniek staan om het tegen te houden.
Met dat laatste heb ik ook moeite. Hoeft van mij ook niet. De wetgever heeft tenslotte bepaald wat kan en wat niet.

Religie is een persoonlijke keuze inderdaad, maar in veel discussies wordt gezegd dat de Nederlandse cultuur gestoeld is op de Christelijke waarden, vaak wanneer het gaat over asielzoekers. Daarbij wordt het meteen lastig.

Ik snap de gevoeligheid van de discussie overigens wel hoor, maar ik ben niet akkoord met het narratief van 'kind' in niet-levensvatbare status
Ok, toch nog 1 keer dan. Wat is het verschil tussen een ongeboren kind en een kind dat geboren is? De grens die de wetgever heeft gesteld is geen argument. Dat is enkel een juridische. In sommige landen ligt deze later (bijvoorbeeld in de VS), in sommige landen iigt deze eerder. Dat geeft maar aan dat het een arbitraire grens is. En herhaal aub geen argument dat idqs gebruikt en waar hij bij antwoord niet inhoudelijk op reageert.

Ik begrijp je punt wel lennie, ik heb er zeker ook alle begrip voor. Vooral ook omdat je dit doet vanuit je overtuiging op het recht op leven in algemene zin. En niet vanuit een een dogmatische regel vanuit de Bijbel of een ander geloof. Zo van; er staat geschreven dat, of; het is Gods wil. (ik ben zelf RK).

Maar waar het mij om gaat, en dat lees ik ook niet bij jou terug, is het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw over haar eigen lichaam. Dat is voor mij primair het allerbelangrijkste, binnen de grenzen van wat we binnen de samenleving hebben afgesproken. Mijn echtgenote was trouwens IC verpleegkundige neonatologie in een acad. Ziekenhuis, dus daar werd aan de keukentafel ook over gesproken.

Ik begrijp de moeite met abortus ook heel goed. En dat gaat inderdaad niet over arbitraire of juridische grenzen vanaf het moment dat we over een kind zouden praten maar over recht op leven van het ongeboren leven en het voortijdig beëindigen van dat leven.
Er zijn mensen die daarom vinden dat de vrouw niet alleen over haar eigen lichaam bepaalt op moment dat ze abortus overweegt maar ook over het lichaam van een ander.

Er zijn mensen die daarom vinden dat de vrouw niet alleen over haar eigen lichaam bepaalt op moment dat ze abortus overweegt maar ook over het lichaam van een ander.
Die mensen zijn over het algemeen mannen, wat ik dan ook problematisch vind. Er is dan ook geen enkelvoudige morele oplossing voor deze kwestie. En ieder besluit is arbitrair voor wat betreft grenzen van levensvatbaarheid van het ongeboren kind, daarom is er ook strakke wetgeving waaraan moet worden voldaan.

Die mensen zijn over het algemeen mannen, wat ik dan ook problematisch vind. Er is dan ook geen enkelvoudige morele oplossing voor deze kwestie. En ieder besluit is arbitrair voor wat betreft grenzen van levensvatbaarheid van het ongeboren kind, daarom is er ook strakke wetgeving waaraan moet worden voldaan.

Waarom zouden dat alleen mannen zijn? Het is een kwestie van levensbeschouwing en persoonlijke gevoelens, dat geldt voor mannen en vrouwen net zo goed.

Ok, toch nog 1 keer dan. Wat is het verschil tussen een ongeboren kind en een kind dat geboren is? De grens die de wetgever heeft gesteld is geen argument. Dat is enkel een juridische. In sommige landen ligt deze later (bijvoorbeeld in de VS), in sommige landen iigt deze eerder. Dat geeft maar aan dat het een arbitraire grens is. En herhaal aub geen argument dat idqs gebruikt en waar hij bij antwoord niet inhoudelijk op reageert.
In ethische discussies kan het er heet aan toe gaan, logisch ook.

Mijn mening zal je niet bevallen: ik vind dat we ook van kinderen en volwassenen levens moeten kunnen beëindigen. Tuurlijk is dat zeer complex om niet op een hellend vlak te komen. Maar van een geboren kind dat lichamelijk en geestelijk zwaar gehandicapt is vind ik dat je dat leven moet kunnen beëindigen. Net als van een volwassene die niet meer wil leven of geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt is.

Veel mensen doen spastisch over ons eigen soort, maar hebben er geen moeite mee als het om dieren gaat. We zijn maar mensen en zeer vergankelijk.

Mijn mening zal je niet bevallen: ik vind dat we ook van kinderen en volwassenen levens moeten kunnen beëindigen. Tuurlijk is dat zeer complex om niet op een hellend vlak te komen. Maar van een geboren kind dat lichamelijk en geestelijk zwaar gehandicapt is vind ik dat je dat leven moet kunnen beëindigen. Net als van een volwassene die niet meer wil leven of geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt is.
Dat kan en gebeurt ook, natuurlijk doet men daar niet lichtzinnig over en zijn er ethische, professionele en juridische toetsingskaders, maar er worden dagelijks levens beëindigd middels euthanasie.

Waarom zouden dat alleen mannen zijn? Het is een kwestie van levensbeschouwing en persoonlijke gevoelens, dat geldt voor mannen en vrouwen net zo goed.
Omdat mannen vooral dominant zijn in deze discussie, althans zoals ik dat waarneem. En met name vanuit geloofsovertuiging. De gedachte dat een vrouw geen abortus zou mogen plegen door  jouw (ik bedoel hier niet bimmert persoonlijk, maar in algemene zin) veroorzaakt bij mij onhoudbare jeuk.

Leef vooral vanuit je geloof voor jezelf, maar beslis niet over de morele keuzes van de ander in deze kwestie.

Omdat mannen vooral dominant zijn in deze discussie, althans zoals ik dat waarneem. En met name vanuit geloofsovertuiging. De gedachte dat een vrouw geen abortus zou mogen plegen door  jouw (ik bedoel hier niet bimmert persoonlijk, maar in algemene zin) veroorzaakt bij mij onhoudbare jeuk.

Leef vooral vanuit je geloof voor jezelf, maar beslis niet over de morele keuzes van de ander in deze kwestie.

Ik vind dit een karikatuur, alsof vrouwen die geen abortus laten uitvoeren -of daar grote moeite mee hebben- dat enkel doen onder druk van een man.

En je kunt allerlei overwegingen hebben om moeite te hebben met het beëindigen van het ongeboren leven in je lichaam, een religieuze overtuiging is er maar één.

Ik vind dit een karikatuur, alsof vrouwen die geen abortus laten uitvoeren -of daar grote moeite mee hebben- dat enkel doen onder druk van een man.
Hier heb ik wat moeite mee, ik schrijf wat ik waarneem.
En je kunt allerlei overwegingen hebben om moeite te hebben met het beëindigen van het ongeboren leven in je lichaam, een religieuze overtuiging is er maar één.
Dat ben ik wel met je eens. Alleen worden medisch etische kwesties veelal benaderd en besproken door mannelijke christenen vanuit hun religieuze overtuiging (SGP). Alleen maakt die dominantie in de discussie wel onzichtbaar wat jij terecht aangeeft.

Hier heb ik wat moeite mee, ik schrijf wat ik waarneem.
Ik neem dat helemaal niet waar, andere bubbles dan blijkbaar. Ik vind het ook getuigen van een zeer conservatief man- vrouw beeld wat jij waarneemt.

Het is denk ik altijd goed om uit te zoomen naar een meer overkoepelend kader bij dit soort kwesties. En meer dan 80% van de Nederlanders vindt dat de vrouw zelf mag kiezen op dit punt, vorig jaar is er nog onderzoek naar gedaan.

Ik neem dat helemaal niet waar, andere bubbles dan blijkbaar. Ik vind het ook getuigen van een zeer conservatief man- vrouw beeld wat jij waarneemt.

Het is denk ik altijd goed om uit te zoomen naar een meer overkoepelend kader bij dit soort kwesties. En meer dan 80% van de Nederlanders vindt dat de vrouw zelf mag kiezen op dit punt, vorig jaar is er nog onderzoek naar gedaan.
Wat je eerste punt betreft kan het ook preoccupatie mijnerzijds zijn, ik heb nogal een negatieve focus op dogmatische denkbeelden. Met name uit de richting van geloofsfanatici. Die allergie zou zomaar te dominant in mijn denken kunnen zijn, dus een zeer terechte opmerking van je. Geldt ook voor je tweede alinea, dat is altijd goed.

Iets anders, mooi voorbeeld van Yezilgus en VVD framing.

De kop suggereert (mij) dat er bewondering is voor Yesilgöz maar dat valt (gelukkig) wel mee.
Het is een powermove van jewelste: eigenhandig verschuift Yesilgöz het midden van de politiek. Dat daarbij het een en ander sneuvelt – de reputatie van een mede-middenpartij, het belang van rationele argumenten, een sterke onderhandelingspositie in de gesprekken met JA21 – neemt ze op de koop toe, of vindt ze überhaupt niet erg. Het is een roekeloze strategie die, in de brede definitie, niet past bij een middenpartij.

Ze zijn aan het sturen op een minderheidskabinet. Dat zou prima kunnen werken in een politiek waar alle politici hun best doen om de beste beslissing voor het land te nemen. Maar dat is niet de werkelijkheid. Politici zijn vooral bezig elkaar uit te sluiten en ervoor te zorgen dat ze bij de volgende verkiezingen meer stemmen krijgen.

Op BNR ging het daar vanmorgen ook over. Er moet het en der wel bezuinigd worden en de Zorg is waarschijnlijk één van die gebieden. Nou, vindt maar eens een oppositie partij die daarmee instemt.

Op BNR ging het daar vanmorgen ook over. Er moet het en der wel bezuinigd worden en de Zorg is waarschijnlijk één van die gebieden. Nou, vindt maar eens een oppositie partij die daarmee instemt.
Je kunt ook niet goedpraten dat je miljarden uitgeeft aan wapens voor de Oekraïne, waar corrupte ambtenaren er een nieuw jacht van kopen en aan het beperken van klimaatverandering voor
0,00038 graden verschil op het wereldtoneel en met een lokale economische krimp tot gevolg en vervolgens gaat bezuinigen op de zorg van mensen die in eigen land, omdat het geld op is.

Je kunt ook niet goedpraten dat je miljarden uitgeeft aan wapens voor de Oekraïne, waar corrupte ambtenaren er een nieuw jacht van kopen en aan het beperken van klimaatverandering voor
Helemaal eens. Oekraïners worden weliswaar aangevallen, maar dat maakt ze nog niet onze vrienden. Corrupt tot op het bot en laten we dat nazi legertje niet vergeten.

Verstoten worden door je familie vanwege je geaardheid is veel erger. (emotionele pijn) De Bible Belt is vrij groot..
Vermoord worden door je eigen familie door eerwraak is nog vervelender. Zijn veel meer moslims in Nederland dan streng gereformeerden. Laten we niet doen of iedere moslim zijn moderne dochter vermoord. Niet elke kind dat anders denkt dan zijn gereformeerde ouders wordt verstoten. Ik vind het bashen van een geloofsovertuiging weinig chique.

Nou en toch heeft MCW daar een heel goed en helaas ook een groot punt. Ja er zijn genoeg gereformeerde ouders die hun kinderen niet verstoten, maar helaas ook heel veel wel.

Tijdens het typen ben ik eens gaan tellen, ik ken zeker 15 voorbeelden. En dan woon ik niet eens "op de Bible Belt" maar wel in gereformeerde wijk, waar de huizen niet via de makelaar maar via de kerk worden verkocht. En dat "verstoten" gaat niet alleen over geaardheid, maar soms zelfs nog over de huidskleur van mensen. Mijn buurmeisje werd verstoten door de familie omdat haar vriend getint was. En de andere buren hun zoon was niet meer welkom omdat ie ging scheiden.
EN ik heb ook oud collega's gehad, die getrouwd zijn onder de druk van de familie, terwijl ze niet hetero zijn. Dit zijn trouwens mensen die niet veel ouder zijn dan ik, en 1 is zelfs jonger.

Vermoord worden door je eigen familie door eerwraak is nog vervelender. Zijn veel meer moslims in Nederland dan streng gereformeerden. Laten we niet doen of iedere moslim zijn moderne dochter vermoord. Niet elke kind dat anders denkt dan zijn gereformeerde ouders wordt verstoten. Ik vind het bashen van een geloofsovertuiging weinig chique.

Ik reageerde op jouw opmerking van in elkaar slaan (dat doen niet-moslims trouwens ook) mbt wat er bv in Staphorst kan gebeuren. Nu haal je er een extreme bij.

Niet elke kind dat anders denkt dan zijn gereformeerde ouders wordt verstoten.

Dat werd ook nergens beweerd. Ook niet elke kind dat anders denkt dan zijn islamitische ouders wordt vermoord. Dus wat is je punt?

Ik reageerde op jouw opmerking van in elkaar slaan (dat doen niet-moslims trouwens ook). Nu haal je er een extreme bij.

Niet elke kind dat anders denkt dan zijn islamitische ouders wordt vermoord..
Ik heb niet gezegd dat homo’s alleen door moslims in elkaar worden geslagen. Het zijn wel jongeren van niet westerse achtergrond die de meeste problemen veroorzaken. Geloof staat daar buiten.

Nou en toch heeft MCW daar een heel goed en helaas ook een groot punt. Ja er zijn genoeg gereformeerde ouders die hun kinderen niet verstoten, maar helaas ook heel veel wel.

Tijdens het typen ben ik eens gaan tellen, ik ken zeker 15 voorbeelden. En dan woon ik niet eens "op de Bible Belt" maar wel in gereformeerde wijk, waar de huizen niet via de makelaar maar via de kerk worden verkocht. En dat "verstoten" gaat niet alleen over geaardheid, maar soms zelfs nog over de huidskleur van mensen. Mijn buurmeisje werd verstoten door de familie omdat haar vriend getint was. En de andere buren hun zoon was niet meer welkom omdat ie ging scheiden.
EN ik heb ook oud collega's gehad, die getrouwd zijn onder de druk van de familie, terwijl ze niet hetero zijn. Dit zijn trouwens mensen die niet veel ouder zijn dan ik, en 1 is zelfs jonger.
Heel veel, groot punt. De groep in geheel is heel klein, dus het is geen groot maatschappelijk probleem.

Ik heb niet gezegd dat homo’s alleen door moslims in elkaar worden geslagen. Het zijn wel jongeren van niet westerse achtergrond die de meeste problemen veroorzaken. Geloof staat daar buiten.

Staat wederom los van jouw opmerking.. "Ik lees nooit dat er een homostel in elkaar geslagen wordt in Staphorst." a) ik toon alleen aan dat daar wel andere pijn kan zijn dan alleen het fysieke b) dat je het niet leest wil niet zeggen dat het niet gebeurd. c) een homostel zal ook niet snel in Staphorst gaan wonen dus niet zo gek dat het niet snel gebeurd. Ben er paar keer doorheen gefietst; afgezien van prachtige oude boerderijen is er niks te doen.

In conservatieve kringen/plaatsen worden echt wel homo's in elkaar geslagen door niet-moslims. Ken genoeg verhalen.

Staat wederom los van jouw opmerking.. "Ik lees nooit dat er een homostel in elkaar geslagen wordt in Staphorst." a) dat je het niet leest wil niet zeggen dat het niet gebeurd. b) een homostel zal ook niet snel in Staphorst gaan wonen dus niet zo gek dat het niet snel gebeurd. Ben er paar keer doorheen gefietst; afgezien van prachtige oude boerderijen is er niks te doen.
Mijn punt zat hem erin dat er een campagne op plattelandsjongeren is gezet, puur omdat ze verkeerd stemmen. Wat streng gereformeerden hiermee te maken hebben is mij een raadsel. Of je moet stellen dat het gehele platteland streng gereformeerd is. Als je dat denkt, dan raad ik je aan om eens uit je bubbel te komen.

Jij begint over Staphorst en homo's, maar oke.. ik denk dat je het punt achter je eigen opmerking niet eens snapt.

Of je moet stellen dat het gehele platteland streng gereformeerd is. Als je dat denkt, dan raad ik je aan om eens uit je bubbel te komen.

Dat stel of denk ik niet dus ook geen reden voor je vreemde aanname.

Net gedaan. Ik zie waar jij op reageert en wat je ermee probeert te zeggen maar je gaat steeds een dwarsspoor in waardoor je het zelf niet meer snapt. Succes.

Net gedaan. Ik zie waar jij op reageert en wat je ermee probeert te zeggen maar je gaat steeds een dwarsspoor in waardoor je het zelf niet meer snapt. Succes.
Ik snap precies waar ik het over heb. Er werd gesteld dat gereformeerden ook conservatief zijn en dat het niet alleen bij niet westerse culturen in de grote steden voorkomt. Ik stelde daarop dat de groep in de grote steden veel groter is dan de streng gereformeerden. Als je het echt een probleem vindt, moet je de actie zetten op daar waar het probleem zit.

.. én je zei "Ik lees nooit dat er een homostel in elkaar geslagen wordt in Staphorst." Slaat nergens op. Maar heeft weinig nut om het allemaal weer te herhalen dus ik laat het hierbij.

.. én je zei "Ik lees nooit dat er een homostel in elkaar geslagen wordt in Staphorst." Slaat nergens op. Maar heeft weinig nut om het allemaal weer te herhalen dus ik laat het hierbij.
Dat sloeg op de opmerking dat het bij gereformeerden ook heel erg was. Dat relativeerde ik. En dat blijf ik doen. Ik vind een geloof pas een probleem, zodra je geweld pleegt uit naam van dat geloof.

Dat je verstoten wordt uit je familie wegens gedrag dat je ouders niet aan staat is heel vervelend, maar dat komt overal voor. Om tal van redenen.

Overigens, een ieder die heel sterk nergens in gelooft, is net zo gelovig als een strenge moslim of gereformeerde.

In het geval van homogeweld is het een cultuur probleem. Daar waar de campagne op gericht wordt. Dat heeft het meeste zin waar mensen het grootste ongewenste gedrag vertonen. En dat is in de grote steden. Met uitzondering van de drank, daar mogen ze inderdaad wel wat aan proberen te doen.

Mensen die beweren dat christenen net zo gewelddadig zijn als moslims (n) Useful idiots. De moslims houden van jullie.

Hier alle 'prestaties' op een rijtje: https://www.thereligionofpeace.com/

Luister naar Lale Gül, Assita Kanko of Ayaan Hirsi Ali. Naar Ryan kun je niet meer luisteren, die is als een beest afgeslacht door haar vader en broers.

Kom maar op met de christelijke equivalenten hiervan. (Zal de christenen zeker niet verdedigen vanuit eigen belang, zo atheïstisch als maar kan hier).

Terug
Bovenaan