Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
.. én je zei "Ik lees nooit dat er een homostel in elkaar geslagen wordt in Staphorst." Slaat nergens op. Maar heeft weinig nut om het allemaal weer te herhalen dus ik laat het hierbij.
Homohaat is niet exclusief voor moslims. Maar zeggen dat homohaat bij andere geloven net zo sterk is, is regelrechte onzin. 'Behead those who insult islam'. Geweld is de weg, moslims worden opgeroepen om andersgelovigen, homo's etc etc het hoofd af te hakken.

Hoe moslims feestvierden bij 9/11 en bij het opjagen en in elkaar beuken van joden bij Ajax-Macabi. Ziek is het. Als je het voor die gasten opneemt geef je ze alle ruimte.

Dat je verstoten wordt uit je familie wegens gedrag dat je ouders niet aan staat is heel vervelend, maar dat komt overal voor. Om tal van redenen.

Dat klopt wel, helaas. Er zijn overigens ook mensen die zelf het contact met ouders verbreken om tal van redenen hetgeen dan voor die ouders heel moeilijk is. Het blijft erg pijnlijk als familieleden elkaar afwijzen.

Overigens, een ieder die heel sterk nergens in gelooft, is net zo gelovig als een strenge moslim of gereformeerde.
Niet mee eens, atheïsme is simpelweg het ontbreken van geloof. Niet geloven is geen vorm van geloof.
Je kunt ook niet heel sterk ergens niet in geloven, je gelooft in iets, of je gelooft het niet, of je weet het niet zo goed en twijfelt (agnosticisme).

In het geval van homogeweld is het een cultuur probleem. Daar waar de campagne op gericht wordt. Dat heeft het meeste zin waar mensen het grootste ongewenste gedrag vertonen. En dat is in de grote steden. Met uitzondering van de drank, daar mogen ze inderdaad wel wat aan proberen te doen.
De focus op het platteland zoals afgelopen dagen in de media ergert me ook, naast de randstedelijke arrogantie die erin verweven zit komt het ook op me over als negeren van de toenemende problemen met homo acceptatie in de grote steden.

Tijdens het typen ben ik eens gaan tellen, ik ken zeker 15 voorbeelden. En dan woon ik niet eens "op de Bible Belt" maar wel in gereformeerde wijk, waar de huizen niet via de makelaar maar via de kerk worden verkocht. En dat "verstoten" gaat niet alleen over geaardheid, maar soms zelfs nog over de huidskleur van mensen. Mijn buurmeisje werd verstoten door de familie omdat haar vriend getint was. En de andere buren hun zoon was niet meer welkom omdat ie ging scheiden.
EN ik heb ook oud collega's gehad, die getrouwd zijn onder de druk van de familie, terwijl ze niet hetero zijn. Dit zijn trouwens mensen die niet veel ouder zijn dan ik, en 1 is zelfs jonger.
Mijn hemel, ik zou in zo'n bekrompen omgeving niet willen en kunnen wonen.

Nou, neem de affaires met de weeshuizen in Canada, Australie, de opvanghuizen van "gevallen vrouwen" in o.a. Almelo, De misbruikzaken in de kerken.... Macht corrumpeert, dus ook de kerkelijke macht.

Het verbaast mij dat moslims er steeds met de haren worden bijgesleept terwijl het initieel over orthodoxe christenen ging.
Haal er dan ook hindoe's, pastafarai's etc. bij.
Ja maar de moslims...

Soms wordt je er geboren en zit je vast in de tunnel/bubbel..... Weet je niet beter...
Dat is natuurlijk zo, ik beperkte het dan ook tot mezelf. Ken ook wel mensen die in zo'n omgeving zijn opgegroeid (een van mijn beste vrienden) Die is echt wel 'losgebroken' wat voor een tijdelijke breuk met zijn ouders zorgde. Later is er weer contact gekomen en besloten elkaars levensbeschouwing en bijbehorende keuzen te respecteren.

Het verbaast mij dat moslims er steeds met de haren worden bijgesleept terwijl het initieel over orthodoxe christenen ging.
Haal er dan ook hindoe's, pastafarai's etc. bij.
Ja maar de moslims...
Het ging helemaal niet over orthodoxe christenen. Die werden er door jou bij gesleept. Het ging over plattelandsjongeren die volgens de overheid verkeerd denken en waarin ze bijgestuurd moeten worden middels een campagne.

Het ging helemaal niet over orthodoxe christenen. Die werden er door jou bij gesleept. Het ging over plattelandsjongeren die volgens de overheids verkeerd denken en waarin ze bijgestuurd moeten worden middels een campagne.

Nou nee. Jij stelde dat de overheid vindt dat de jongeren verkeerd denken en bijgestuurd moeten worden. Dat is niet hetzelfde. Maar dat is semantisch, je hebt wel een punt.

Dat klopt niet helemaal. Genoeg mensen die twijfelen over het bestaan van God.

Dat is het agnosticisme dat ik eerder noemde, die mensen weten het niet. Filosofisch gezien eigenlijk de enige te verdedigen positie daar noch het bestaan noch het niet bestaan van god kan worden bewezen.

Dat is het agnosticisme dat ik eerder noemde, die mensen weten het niet. Filosofisch gezien eigenlijk de enige te verdedigen positie daar noch het bestaan noch het niet bestaan van god kan worden bewezen.
Eens, hoewel twijfel wel degelijk een onderdeel is van de Godsbeleving. Vraag me even niet waar het staat, maar in de RK is er ook een uitspraak; Hij die twijfelt gelooft.

Het ging over plattelandsjongeren die volgens de overheid verkeerd denken en waarin ze bijgestuurd moeten worden middels een campagne.
Tsja, kinderen die in Andrew Tate een rolmodel menen te zien mogen van mij ook wel wat bijsturing krijgen. Alleen wordt dat verpakt onder de noemer 'omgaan met groepsdruk'. Maar groepsdruk is iets van alle tijden, waar we tegenwoordig mee zitten is idioten (waaronder criminelen als Tate) op social media die veel te veel invloed hebben op mensen in een kwetsbare levensfase. Het beestje mag wat mij betreft meer bij de naam genoemd worden.

Tsja, kinderen die in Andrew Tate een rolmodel menen te zien mogen van mij ook wel wat bijsturing krijgen. Alleen wordt dat verpakt onder de noemer 'omgaan met groepsdruk'. Maar groepsdruk is iets van alle tijden, waar we tegenwoordig mee zitten is idioten (waaronder criminelen als Tate) op social media die veel te veel invloed hebben op mensen in een kwetsbare levensfase. Het beestje mag wat mij betreft meer bij de naam genoemd worden.
Deze gek wordt inderdaad genoemd in het door mij aangehaalde artikel. Ik zou graag bewijs zien dat plattelandsjongens in grote getale aanhanger zijn van hem, of het bewijs dat de aanhang onder plattelandsjongens veel groter is dan de aanhang onder jongens in de steden. Wat mij betreft wordt een doelgroep plattelandsjongens hier behoorlijk gestigmatiseerd. Puur en alleen doordat ze niet het gewenste stemgedrag vertonen.

Je kunt namelijk pirma wat meer conservatieve waarden aanhangen, zonder vrouwen weg te zetten als minderwaardige wezens.

Ik zou graag bewijs zien dat plattelandsjongens in grote getale aanhanger zijn van hem, of het bewijs dat de aanhang onder plattelandsjongens veel groter is dan de aanhang onder jongens in de steden.
Ik ook. Maarja, als een dergelijke campagne gericht wordt op jongens in grote steden, dan worden er doelgroepen geraakt die nu eenmaal fluwelen handschoenen vereisen.

Ik vind dat ook non-discussies. Wat maakt het nu uit wie verwerpelijk- of strafbaar gedachtengoed heeft, wat zijn geloof is of waar hij/zij woont. De antwoorden op deze vragen maken het hebben van het gedachtengoed niet erger of minder erg.

Het lijkt me tamelijk discriminatoir om mensen weg te zetten op basis van hun geloof. Ik doe daar in elk geval niet aan mee.
Edit: Ik zie dat we inmiddels op pagina 171 zitten, ik reageerde op p. 170, dus wellicht komt mijn reactie wat laat, maar toch, ik krijg er een tamelijk wrang gevoel bij.

Laatst bewerkt:
Net dat nieuwe stuk van het CDA met D66 doorlezen. Geen idee wat je hiermee precies moet. Lijkt op een verkiezingsprogramma van een middenpartij zonder doorrekening. Hebben ze daar 5 weken over gedaan?

De plattelands jongen is de ideale zondebok. Blank, man, conservatief en werkend.
Vanwaar deze conclusie?

Een paar wedervragen.

Wat als er nu echt een probleem lijkt te onstaan op het platte land? Door o.a. Tate? Zijn die jongeren dan nog zo zielig of slaan we ons achteraf voor de kop omdat we het hebben laten ontsporen.

En wat hebben jongens in de stad daar dan precies wat mee van doen?

En de laatste, waar staat geschreven dat men in de stad al niet druk bezig is met dit probleem?

Vanwaar deze conclusie?

Een paar wedervragen.

Wat als er nu echt een probleem lijkt te onstaan op het platte land? Door o.a. Tate? Zijn die jongeren dan nog zo zielig of slaan we ons achteraf voor de kop omdat we het hebben laten ontsporen.

En wat hebben jongens in de stad daar dan precies wat mee van doen?

En de laatste, waar staat geschreven dat men in de stad al niet druk bezig is met dit probleem?
Heb je het artikel gelezen? Niemand zegt dat ze ontsporen.

Heb jij het wel gelezen dan? De vierde alinea bijvoorbeeld.

Ik schrijf ook niet dat het nu ontspoort. Ook dat heb je niet goed gelezen.

Laatst bewerkt:
Heb jij het wel gelezen dan? De vierde alinea bijvoorbeeld.

Ik schrijf ook niet dat het nu ontspoort. Ook dat heb je niet goed gelezen.
Ik heb het artikel gelezen. Ze zijn bang dat jongens teveel drinken, te weinig in aanraking komen met andere leefwijzen en zo conservatie in traditionele rolpatronen blijven hangen. En hierdoor mentale problemen oplopen. Mede sponsoren oa de coc.

Hierbij gaan ze ervan uit dat een leefwijze waarin het normaal is dat je als man een jurk aantrekt en doet of je een vrouw bent, superieur is aan een levenswijze waarin dit vreemd wordt gevonden.

En dat de vrouwen op het platteland weerloze meisjes zijn die als willoze slachtoffers onderdrukt worden door hun bierzuipende echtgenoten.

De oplossing is dat de jongens op het platteland zich moeten conformeren aan de waarden die ze vanuit de grote steden worden opgelegd. Die levenswijze is namelijk veel beter. En de vrouwen zijn daar veel vrijer. Nou dat waag ik te betwijfelen.

Eens, hoewel twijfel wel degelijk een onderdeel is van de Godsbeleving. Vraag me even niet waar het staat, maar in de RK is er ook een uitspraak; Hij die twijfelt gelooft.

Ik ben ook RK opgevoed. Deze kerkelijke move is om de twijfelaars binnenboord te houden. Hoe sektarischer en stringenter een geloof is, hoe minder twijfel is toegestaan.

Het doet verder niet af aan mijn punt dat geloof in god een dichotome aangelegenheid is. Net als zwanger zijn, dat ben je wel of niet. Net zomin als je een beetje zwanger kan zijn kan je een beetje in god geloven. Je kan wel twijfelen of je zwanger bent of in god gelooft, en het eerste kan je nagaan, het bestaan van god blijft een kwestie van geloof, het ontberen van het geloof in welke god dan ook is atheïsme.

Wat is altijd een aardig punt ter illustratie vind is dat iemand die alleen gelooft in de christelijke god, atheïstisch is voor de duizenden andere goden die de mensheid heeft beschreven en of aanbeden.

Ik heb er zelf behoorlijk wat over gelezen, jaren terug alweer. Aardig boek als het onderwerp je interesseert is The God Delusion van Dawkins. Een interessante Nederlandse 'oplossing' is het boek van dominee Klaas Hendrikse, 'geloven in een god die niet bestaat'. Aardig boek voor de twijfelaar.

edit: taalvaut

Laatst bewerkt:
Dat jongens op het platteland in een rol komen door invloeden van buitenaf die ze misschien helemaal niet past. Met alle gevolgen van dien. En dat daar zorgen over zijn.

Er staat nergens dat ze een jurk moeten gaan dragen.

Laatst bewerkt:
Dat jongens op het platteland in een rol komen door invloeden van buitenaf die ze misschien helemaal niet past. Met alle gevolgen van dien. En dat daar zorgen over zijn.

Er staat nergens dat ze een jurk moeten gaan dragen.
Wat doet men denken dat jongens van het platteland meer luisteren naar een gekke influencer dan jongens uit de stad?

Ik ben ook RK opgevoed. Deze kerkelijke move is om de twijfelaars binnenboord te houden. Hoe sektarischer en stringenter een geloof is, hoe minder twijfel is toegestaan.
Zo heb ik er nooit naar gekeken, maar dat zou inderdaad zomaar kunnen ja.
Het doet verder niet af aan mijn punt dat geloof in god een dichotome aangelegenheid is. Net als zwanger zijn, dat ben je wel of niet. Net zomin als je een beetje zwanger kan zijn kan je een beetje in god geloven. Je kan wel twijfelen of je zwanger bent of in god gelooft, en het eerste kan je nagaan, het bestaan van god blijft een kwestie van geloof, het ontberen van het geloof in welke god dan ook is atheïsme.
Mmm, of het zo zwart/wit is weet ik niet. De dogma's in het geloof zijn genesteld in het brein, de opvoeding zoals jij ook al aangeeft. Dus waar je wieg staat wordt je gevormd, dat maakt het eigenlijk meer cultureel dan spiritueel. Dus het feit dat je je (niet) geloven zelf 'ontdekt', bekeerlingen daargelaten. Daarom is het goed kritisch te blijven op je brein. Twijfel over de twijfel zou je kunnen zeggen, vooropgesteld dat het überhaupt mogelijk is objectief naar je eigen denken te kunnen kijken. Maar dat is een andere discussie. Maar zoals ik het zie kun je best nadenken over een Godsbeeld, over vorm en inhoud. De essentie van geloven is immers het niet bewijsbare ervan.
Wat is altijd een aardig punt ter illustratie vind is dat iemand die alleen gelooft in de christelijke god, atheïstisch is voor de duizenden andere goden die de mensheid heeft beschreven en of aanbeden.
Dat is een leuke invalshoek inderdaad. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat geloof vooral voortkomt uit de mens, specifieker: de mens uit een bepaalde geografische positie in de geschiedenis. En dogma's zijn per definitie menselijk, ons brein zit er immers vol mee.

Interessante literatuuropties. (y)

En ik snap de zorgen wel. De invloed van sociale media zijn enorm. Voeg daarbij dat je in een dorp vaak wat minder referentiekaders hebt en doe er wat religie bij dan slaat de balans misschien wel negatief door.

En ik snap de zorgen wel. De invloed van sociale media zijn enorm. Voeg daarbij dat je in een dorp vaak wat minder referentiekaders hebt en doe er wat religie bij dan slaat de balans misschien wel negatief door.
En dat risico is er in de stad niet? De jongens uit niet westerse culturen die onze steden bevolken staan bekend als ruimdenkende liberale vrouwvriendelijke medelanders, die de lhbtq gemeenschap omarmd en elke negatieve vorm van beïnvloeding door de socials negeren?

Er zijn allemaal experts uit het veld bij het CDA en d66 op bezoek geweest de afgelopen weken, zodat wij de juiste dingen kunnen opschrijven. Aldus Jetten zojuist bij Pauw. Als je dat nodig hebt, op basis van wat heb je dan je verkiezingsprogramma opgesteld?

En dat risico is er in de stad niet? De jongens uit niet westerse culturen die onze steden bevolken staan bekend als ruimdenkende liberale vrouwvriendelijke medelanders, die de lhbtq gemeenschap omarmd en elke negatieve vorm van beïnvloeding door de socials negeren?
Nu loop je weg van waar het in het artikel om gaat. Ander probleem.

Nu loop je weg van waar het in het artikel om gaat. Ander probleem.
Het enige probleem dat de jongens van het platteland hebben is dat ze verkeerd stemmen volgens de beleidsmakers. De echte problemen zitten in de stad, daar waar homo’s niet veilig hand in hand kunnen lopen, Joden niet zichtbaar veilig over straat kunnen en vrouwen “de nacht terug claimen”. De focus op het platteland leggen is wegkijken voor de echte problemen.

Terug
Bovenaan