Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ja. Er liggen Polen begraven bij Arnhem. Ze hebben bij iedere grote veldslag in de Tweede Wereldoorlog gevochten. Hun bijdrage was groot, hun beloning daarna minder dan nul. Pas in 1989 was dat land weer vrij. En dat vanaf september 1939.

Plat gezegd is dat land vol in de bek gescheten.
Polen heeft het zwaar te verduren gehad in de oorlog, maar als ik moet kiezen tussen goede zorg voor m’n ouders of een Pool, dan is de keuze snel gemaakt.

Maar wij hoeven in Nederland en eigenlijk in heel Noordwest Europa daar op dit moment niet tussen te kiezen. Als wij ergens van sterven, dan is het van het geld. Dat willen wij natuurlijk graag zo houden, maar naast favoriete bestemming voor immigranten zijn wij ook vanwege ons geld een interessant doelwit voor vijandige mogendheden.

Een vriend van mij woont in Kanaleneiland, daar is onopvallend met zijn man over straat lopen als getrouwd homostel wel aan te raden wil je niet lastig gevallen worden door jongeren op fatbikes die je bespugen, uitschelden en zelf fysiek belagen. Amsterdam is wat dit betreft ook niet wat het in de jaren '90 was.

Persoonlijk hoef ik niet per se te weten of iemand homo- of heteroseksueel is, of wat anders. Het maakt me namelijk niet uit en ik vind dat ik er ook niks mee te maken heb, net zo min als een ander mij niet op mijn seksualiteit hoeft te duiden.
En dat soort gedrag mogen ze wat mij betreft snoeihard aanpakken. Wat mij betreft mogen omstanders soms ook wel wat meer tegengas geven.

Maar wij hoeven in Nederland en eigenlijk in heel Noordwest Europa daar op dit moment niet tussen te kiezen. Als wij ergens van sterven, dan is het van het geld. Dat willen wij natuurlijk graag zo houden, maar naast favoriete bestemming voor immigranten zijn wij ook vanwege ons geld een interessant doelwit voor vijandige mogendheden.
We kunnen natuurlijk zorgen dat we arm en oninteressant worden. Dan moet je nog even geduld hebben totdat de islam hier de heersende cultuur is geworden. Het komt vanzelf 'goed'.

Jij bent bang dat die landen Europa binnenvallen? Waarom? We hebben geen grondstoffen en wel kernwapens.
Dat is een naïeve en kortzichtige redenatie. Defensie is er niet slechts om ons grondgebied te verdedigen, defensie is minstens zo belangrijk voor het verdedigen van onze belangen. En die heeft Nederland heel veel, als een van de grootste exporteurs ter wereld. Als je Nederland qua bbp vergelijkt met andere landen zijn er diverse die veel minder bbp draaien maar wel veel meer defensie. Dus zo vreemd is het niet om daar meer in te investeren.

Dat is een naïeve en kortzichtige redenatie. Defensie is er niet slechts om ons grondgebied te verdedigen, defensie is minstens zo belangrijk voor het verdedigen van onze belangen. En die heeft Nederland heel veel, als een van de grootste exporteurs ter wereld. Als je Nederland qua bbp vergelijkt met andere landen zijn er diverse die veel minder bbp draaien maar wel veel meer defensie. Dus zo vreemd is het niet om daar meer in te investeren.
Waar wil jij die miljarden op bezuinigen? 15 miljard ongeveer

Laatst bewerkt:
En die heeft Nederland heel veel, als een van de grootste exporteurs ter wereld.
Het gros van de export is overslag. Gewoon doorvoer, hoop verkeer en vervuiling, weinig werkgelegenheid. En we exporteren veel landbouw. Dat is tegenwoordig een ongewenst e categorie in Nederland. Als je dat weg haalt, vallen we helemaal weg uit het rijtje belangrijke landen. We hebben namelijk nauwelijks industrie.

Hoe zie jij graag dat het bekostigd wordt?
Om te beginnen zijn onze senioren de rijkste groep in dit land. Laat maar wat bijdragen in de zorg.

Er valt ook vast een efficiency slag te maken in de zorg, laat maar eens kijken hoeveel niet productieve mensen er zijn op productieve mensen.

Pak misbruik van uitkeringen aan, maar dat zal nu wel heel gevoelig liggen.

En afgaande op wat ik zie in de winkelstraten en de drukte op de weg zijn er nog genoeg mensen die rijk genoeg zijn om zich suf te consumeren. Extra belastingen betalen.

Om te beginnen zijn onze senioren de rijkste groep in dit land. Laat maar wat bijdragen in de zorg.

Er valt ook vast een efficiency slag te maken in de zorg, laat maar eens kijken hoeveel niet productieve mensen er zijn op productieve mensen.

Pak misbruik van uitkeringen aan, maar dat zal nu wel heel gevoelig liggen.

En afgaande op wat ik zie in de winkelstraten en de drukte op de weg zijn er nog genoeg mensen die rijk genoeg zijn om zich suf te consumeren. Extra belastingen betalen.
Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. 15 miljard.

Het gros van de export is overslag. Gewoon doorvoer, hoop verkeer en vervuiling, weinig werkgelegenheid. En we exporteren veel landbouw. Dat is tegenwoordig een ongewenst e categorie in Nederland. Als je dat weg haalt, vallen we helemaal weg uit het rijtje belangrijke landen. We hebben namelijk nauwelijks industrie.
Kijk eens wat de agrarische industrie opbrengt en dan wat een bedrijf als ASML oplevert, afgezet tegen de ruimte die ze gebruiken. Daarnaast hebben we veel bedrijven die hoogwaardige producten exporteren. Voor het simpele werk heeft men tegenwoordig robots. Las een stukje over een directeur van Ford die in een Chinese autofabriek rondliep. Die fabrieken schijnen zo ingericht te zijn dat er vrijwel geen mensen aan te pas komen. Nederland zou zich veel meer moeten richten op hoogwaardige producten.

Ben het wel met je eens dat we veel hebben laten lopen. Vredestein gaat dicht, TATA Steel had allang gemoderniseerd moeten worden. Zo zijn er vast nog wel wat voorbeelden.

Ik hoorde deze week een econoom op BNR Nieuwsradio dat wij hier in ons mooie landje een unieke uitgangspositie hebben, namelijk doordat wij hier tegen meerdere grenzen tegelijk oplopen:
- beschikbare ruimte;
- beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel;
- beschikbare uitbreidingscapaciteit van kritische infrastructuur zoals wegen, OV, elektriciteitsnet;
- beschikbaarheid van huisvesting;
- beschikbare ecologische grenzen, hoewel niet door iedereen erkend.

De conclusie van die econoom was dat wij in deze posities keuze hebben tussen verschillende zeer gunstige alternatieven. Dat houdt onder andere de mogelijkheid open om in te zetten op bedrijvigheid met hoge toegevoegde waarde (zie mn Brainport Eindhoven) aangevuld met personele inzet op- en investeringen in kritische infrastructuur en kerntaken zorg en onderwijs. Tegelijkertijd minder inzet op sectoren met lagere toegevoegde waarde zoals het heen- en weer schuiven met mensen, dozen en vliegtuigen, agrarische sector, zware industrie als die niet noodzakelijk zijn en ondergemiddelde toegevoegde waarde heeft. Klinkt tot zover als een links verhaal.

Maar ook schrappen van regelgeving, en vereenvoudiging van het belastingstelsel kan zorgen voor minder inzet van personeel bij de overheid, dat weer aan de slag kan in hoogproductieve sectoren. Je kunt dus ook een rechtse invulling geven, of rechtse accenten toevoegen.

Maar de vraag: moeten wij wel alles doen wel gerechtvaardigd. Wat moeten wij met het Europees medicijnenagentschap? Wat moeten wij met al die distibutiecentra die heel Europa bedienen? Waarom moeten wij (een van) de grootste voedselproducenten van de EU zijn? Als het elders kan: doen! Wij beschikken wel over kennis over landbouw, kennis over distributieketens, kennis over hoe je een economisch ecosysteem bouwt rond ASML. We kunnen ook die kennis overdragen en andere Europese landen. Worden we er uiteindelijk beter van.

Vrij naar Johan Remkes: niet alles kan meer overal en altijd.

We hebben met ASML een uniek bedrijf in ons land. Met onze ligging in een delta een unieke positie om voedsel te verbouwen. Met ons hoogopgeleide bevolking en goede digitale infrastructuur een goede basis. En met onze gasreserves enorme rijkdom onder de grond.

Economen denken alleen maar in termen van euro's en groei. Volgens mij zijn we bij een tijdperk aangeland dat gezondheid en geluk betere uitgangspunten zijn. En we willen allemaal ruimte. Om te ademen, te wonen, te sporten, te parkeren, te recreëren.

Op naar minder mensen en meer geluk! Daarmee diverse andere problemen opgelost, niet in de laatste plaats die van de zware druk op de natuur.

We hebben met ASML een uniek bedrijf in ons land. Met onze ligging in een delta een unieke positie om voedsel te verbouwen. Met ons hoogopgeleide bevolking en goede digitale infrastructuur een goede basis. En met onze gasreserves enorme rijkdom onder de grond.
We moeten de boeren ook zeker niet vergeten. Laatst trouwde een goede vriend van mij.Zijn vrouw is Braziliaanse. Op de bruiloft sprak ik een keurig Engels sprekende boer uit Brazilië die de dure reis voor het huwelijk heeft gemaakt maar ook om bedrijfsbezoeken te doen bij Nederlandse boeren. Er werd met een mix van bewondering en jaloezie gesproken over de vruchtbare delta waarin wij leven en de kennis en kunde die hier aanwezig is op landbouwgebied.

We moeten de boeren ook zeker niet vergeten. Laatst trouwde een goede vriend van mij.Zijn vrouw is Braziliaanse. Op de bruiloft sprak ik een keurig Engels sprekende boer uit Brazilië die de dure reis voor het huwelijk heeft gemaakt maar ook om bedrijfsbezoeken te doen bij Nederlandse boeren. Er werd met een mix van bewondering en jaloezie gesproken over de vruchtbare delta waarin wij leven en de kennis en kunde die hier aanwezig is op landbouwgebied.
En dan wil D66 dat hier gaan uitfaseren en door andere landen laten doen o_O

Veel kennis op dit vlak gaat nu het land uit omdat ingenieurs in het buitenland een goed aanbod krijgen om die daar toe te passen. Zuid Amerika, maar ook landen als Portugal en in Oost Europa kan je als landbouwingenieur zo aan de bak, kennis van me is vorig jaar om deze reden geëmigreerd. Als men in Nederland steeds minder op je zit te wachten en het boerenbedrijf steeds meer ziet als criminelen en vervuilers zonder nog oog te hebben voor wat deze sector heeft gepresteerd de afgelopen decennia, is dat begrijpelijk.

Veel kennis op dit vlak gaat nu het land uit omdat ingenieurs in het buitenland een goed aanbod krijgen om die daar toe te passen. Zuid Amerika, maar ook landen als Portugal en in Oost Europa kan je als landbouwingenieur zo aan de bak, kennis van me is vorig jaar om deze reden geëmigreerd. Als men in Nederland steeds minder op je zit te wachten en het boerenbedrijf steeds meer ziet als criminelen en vervuilers zonder nog oog te hebben voor wat deze sector heeft gepresteerd de afgelopen decennia, is dat begrijpelijk.
Minder op ze zitten te wachten kan wel eens de (harde) waarheid zijn.

Maar denk niet dat het in Nederland een breed gedragen standpunt is dat boeren criminelen zijn.

Het blijft wel verbazingwekkend dat sommige protesten gelijk door ME worden opgewacht en sommige niet, terwijl de gevolgen van de protesten gelijk zijn. (Bijvoorbeeld blokkade snelwegen). Dus blijkbaar bepalen anderen (een bepaalde "gekleurde" driehoek) vooraf, ongeacht de breed gedragen standpunten van de samenleving, of een groep crimineel is.

Boeren zijn echt niet heilig. En er zitten ook gewoon rotte appels tussen die aangepakt moeten worden. Maar wat de boeren als groot nadeel hebben is hun manier van communiceren. Hun “tegenpartij” de milieuclubs hebben allemaal leuke, vooral dames, die iets van communicatiewetenschap of zo hebben gestudeerd. Bijzonder camerageniek, communicatief vaardig. Komen de boeren als de Farmers Defence Force met een Herman of zo als woordvoerder. De hele middag nog bezig geweest in de stallen en in de avond bij Pauw. Daar ga je geen harten mee winnen.

Economen denken alleen maar in termen van euro's en groei. Volgens mij zijn we bij een tijdperk aangeland dat gezondheid en geluk betere uitgangspunten zijn. En we willen allemaal ruimte. Om te ademen, te wonen, te sporten, te parkeren, te recreëren.

Op naar minder mensen en meer geluk! Daarmee diverse andere problemen opgelost, niet in de laatste plaats die van de zware druk op de natuur.
Dan beginnen we met het platgooien van Amsterdam. Lijkt mij een mooie win win situatie.

Polen heeft het zwaar te verduren gehad in de oorlog, maar als ik moet kiezen tussen goede zorg voor m’n ouders of een Pool, dan is de keuze snel gemaakt.
Bijzondere, maar zeker een kortzichtige redenatie. Gelukkig dat de Britten, Amerikanen en Australiërs hier anders over dachten. Dan spraken we nu nog Duits, en maar hopen dat er voor jouw papa en mama dan überhaupt gezondheidszorg was.

Bijzondere, maar zeker een kortzichtige redenatie. Gelukkig dat de Britten, Amerikanen en Australiërs hier anders over dachten. Dan spraken we nu nog Duits, en maar hopen dat er voor jouw papa en mama dan überhaupt gezondheidszorg was.
Zonder de Russen hadden de Amerikanen nooit kunnen winnen. Er is wel wat veranderd de afgelopen jaren. Feit is dat er ergen 15
miljard plus gevonden moet worden voor een 5% norm. Bijvoorbeeld bij de zorg van jezelf of mensen die heel dicht bij je staan. Het is maar waar je voor kiest.

Laatste nieuws: grote kans op minderheidskabinet met D66, VVD en CDA.

Goed nieuws voor links volgens mij. Bontenbal is een soort gelovige D66'er.

Zonder de Russen hadden de Amerikanen nooit kunnen winnen. Er is wel wat veranderd de afgelopen jaren. Feit is dat er ergen 15
miljard plus gevonden moet worden voor een 5% norm. Bijvoorbeeld bij de zorg van jezelf of mensen die heel dicht bij je staan. Het is maar waar je voor kiest.
Andersom, de Russen hadden nooit kunnen winnen zonder de steun van de Amerikanen. Weten weinig mensen. Dan nog blijft het een idiote redenering. 15 miljard is een koopje vergeleken bij een inval van de Russen in Oost Europa, ook al kunnen die mensen jou geen moer schelen. Los van de centen een egocentrisch standpunt.

Andersom, de Russen hadden nooit kunnen winnen zonder de steun van de Amerikanen. Weten weinig mensen. Dan nog blijft het een idiote redenering. 15 miljard is een koopje vergeleken bij een inval van de Russen in Oost Europa, ook al kunnen die mensen jou geen moer schelen. Los van de centen een egocentrisch standpunt.
Mij verder de discussie ook niet zo waard. Toen stonden de Russen aan onze kant en nou niet meer

Ik ben inderdaad verder niet van het type dat de wereld wil redden ten koste van mezelf.

En wat als niet Oekraïne, maar wij het doelwit zijn. Gaan wij het dan ook zelf oplossen zonder hulp van bondgenoten? Puur hypothetisch hè.

En dan is Oekraïne misschien een slecht voorbeeld. Maar je gaf aan dat Polen je ook niet zo verschrikkelijk veel kan schelen. Ik krijg dan toch de neiging te denken dat hetzelfde wel zal gelden voor Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, landgenoten binnen de landsgrenzen, dorps-/stadsgenoten en alle personen buiten de vrienden-, kennissen- en familiekring van Lennie.

Maar misschien sla ik de plank wel helemaal mis:unsure:;). Ik zet het bewust aan en weet dat ik overdrijf.

Mij verder de discussie ook niet zo waard. Toen stonden de Russen aan onze kant en nou niet meer

Ik ben inderdaad verder niet van het type dat de wereld wil redden ten koste van mezelf.
Google maar eens op het Ribbentrop Molotov pact, dan lees je of de Russen aan 'onze kant' stonden.

En wat als niet Oekraïne, maar wij het doelwit zijn. Gaan wij het dan ook zelf oplossen zonder hulp van bondgenoten? Puur hypothetisch hè.

En dan is Oekraïne misschien een slecht voorbeeld. Maar je gaf aan dat Polen je ook niet zo verschrikkelijk veel kan schelen. Ik krijg dan toch de neiging te denken dat hetzelfde wel zal gelden voor Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, landgenoten binnen de landsgrenzen, dorps-/stadsgenoten en alle personen buiten de vrienden-, kennissen- en familiekring van Lennie.

Maar misschien sla ik de plank wel helemaal mis:unsure:;). Ik zet het bewust aan en weet dat ik overdrijf.
We hadden ooit neutraal Moresnet, was een mooi plekje voor lennie geweest.

Ik zie west Europa als bondgenoot. Ik zie ook echt geen enkele reden waarom een buitenlandse mogendheid ons zou aanvallen. Daarbij is het zelfmoord. We hebben kernwapens, de tegenpartij waarschijnlijk ook, dus het zou de vernietiging van beide partijen inluiden.

Ik zie wel grote begrotingsproblemen.

2029, noteer maar vast in je agenda. Eerder als Oekraïne valt. Overigens worden we allang aangevallen, hybride.
Dat we worden gepest staat wel vast. Dat is heel wat anders dan een fysieke invasie. Helpt ook geen tank tegen. Rusland heeft helemaal de capaciteiten niet om ons aan te vallen.

Dat we worden gepest staat wel vast. Dat is heel wat anders dan een fysieke invasie. Helpt ook geen tank tegen. Rusland heeft helemaal de capaciteiten niet om ons aan te vallen.
Niet? De oorlogseconomie van de Russen draait op volle toeren, ze produceren veel meer en sneller dan wij. Veel meer ook dan voor Oekraïne nodig is. Het leger wordt momenteel opgeplust naar 1,5mln man. En ze leren van hun fouten, bovendien geven ze niet om menselijke verliezen.

Niet? De oorlogseconomie van de Russen draait op volle toeren, ze produceren veel meer en sneller dan wij. Veel meer ook dan voor Oekraïne nodig is. Het leger wordt momenteel opgeplust naar 1,5mln man. En ze leren van hun fouten, bovendien geven ze niet om menselijke verliezen.
Het is niet verstandig om landen met kernwapens te willen veroveren. Die hebben we. En dat weet Rusland of who ever ook. Dus we zullen vast een keer een paar weken zonder internet zitten, geen elektriciteit hebben of nog meer van dat soort ontzettend vervelende acties. Maar ze vallen ons niet binnen. Kunnen we het geld voor tanks beter inzetten op goed onderwijs. Zodat we onze eigen digitale veiligheid kunnen waarborgen.

West Europa, Frankrijk om precies te zijn. En die hebben ook een energievoorziening die niet met een ongelukje met een anker dat over de bodem sleept zomaar uitvalt. Een kerncentrale plat bombarderen is zelfs niet in de Oekraïne gedaan.

Dan is het te hopen dat er voorlopig geen Nexit komt of een ultra nationalistische regering in Frankrijk.
Of denk je dat Rusland via de Noordzee alleen Nederland wil veroveren?

Een Nexit of ultra rechtse (of linkse) regering zijn nooit te prefereren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan