Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Die gaf aan het tegengeluid in de Nederlandse media te missen, de discussie te missen. Ook meldde hij dat Europa nu al meer wapens heeft dan Rusland, hij vond de opwaardering van de defensiebegroting zonder echt debat opmerkelijk. (tip: app van de NOS waar je kan nagaan hoeveel bewapening de verschillende naties hebben).
Ik vind het goed dat we wat plussen qua defensie vooral om niet helemaal afhankelijk te zijn van de VS, we hebben te lang de freeriders uitgehangen, maar ben het wel met hem eens dat de media nogal eenzijdig bericht en dat tegenstanders en andersdenkenden te weinig aan het woord komen.
Nog even hierop terugkomend (en op mijn eerdere opsomming). Europa heeft minder wapens dan de Russen (verwar Europa niet met de NATO). En wat wij vooral missen is voortzettingsvermogen. Die heb je nodig voor de opvang van verliezen, nog veel belangrijker dan de optelsom van je wapens. Voortzetting doe je met getrainde eenheden die je achter de hand hebt, wij als NL hebben twee (lichte) brigades. Zijn die op, dan kun je met de witte vlag gaan zwaaien.

Nog even hierop terugkomend (en op mijn eerdere opsomming). Europa heeft minder wapens dan de Russen (verwar Europa niet met de NATO). En wat wij vooral missen is voortzettingsvermogen. Die heb je nodig voor de opvang van verliezen, nog veel belangrijker dan de optelsom van je wapens. Voortzetting doe je met getrainde eenheden die je achter de hand hebt, wij als NL hebben twee (lichte) brigades. Zijn die op, dan kun je met de witte vlag gaan zwaaien.

Ik verwar niet met de NATO want dan schreef ik wel NATO. En die heeft een overmacht uiteraard want dat is een groot bondgenootschap. Check die defensievergelijker maar eens.

wat wij vooral missen is voortzettingsvermogen. Die heb je nodig voor de opvang van verliezen,
Die heb je alleen nodig als je een invasie moet afslaan en die gaat niet komen. We hebben genoeg andere problemen die wel echt en acuut zijn waar we geld in moeten investeren.

Als defensie ergens in moeten investeren is het in goede verrekijkers en in soldaten die een beetje kunnen mikken. Ik vind het vrij bijzonder dat we al maanden berichten krijgen van drones die overal te pas en te onpas opduiken, zonder dat iemand ze duidelijk ziet en dat er nog geen enkele is neergehaald.

Laatst bewerkt:
In beginsel heb je gelijk maar als alle partijen zich zo gaan gedragen zijn we wel klaar.
Het is volstrekt ongeloofwaardig om als VVD met een extreem linkse partij als GroenLinks te gaan regeren. Dat is een combinatie die de 4 jaar ook nooit vol gaat maken.

D66 positioneert zich als een middenpartij, maar wil niet met JA21 en wel met GroenLinks. Het is D66 die de boel op slot zet, niet de VVD.

Maar er zijn toch nu ook al meerdere partijen die zich zo gedragen. Daarom lukt het niet. Neemt niet weg dat je niet kan verwachten dat een partij gaat regeren met een partij die zeer ver van je af staat. Ik begrijp het in feite van elke partij die een andere uitsluit wel. Het is ook een rare unieke verkiezingsuitslag.
Dan maar een minderheidskabinet.
Laat dan alleen D66 en CDA regeren.

Het is volstrekt ongeloofwaardig om als VVD met een extreem linkse partij als GroenLinks te gaan regeren. Dat is een combinatie die de 4 jaar ook nooit vol gaat maken.

D66 positioneert zich als een middenpartij, maar wil niet met JA21 en wel met GroenLinks. Het is D66 die de boel op slot zet, niet de VVD.
Je vergeet dat met JA21 er geen meerderheid is. Wat is dan het nut.

Een minderheidskabinet kan alleen werken als de oppositie er niet altijd op uit is de regering weg te krijgen. Dat is de grootste uitdaging. Het voordeel van D66 en CDA is dat ze redelijk in het midden zitten en redelijk breed geaccepteerd zijn.

Je krijgt met die combinatie een kabinet dat tal van plannen kan lanceren die in lijn liggen met de PVV, FVD, BBB. Een ruime meerderheid in zowel eerste als tweede kamer.

Een minderheidskabinet kan alleen werken als de oppositie er niet altijd op uit is de regering weg te krijgen. Dat is de grootste uitdaging. Het voordeel van D66 en CDA is dat ze redelijk in het midden zitten en redelijk breed geaccepteerd zijn.
Waarom zou je als oppositie D66 en het CDA laten slagen? Dan zouden ze er zitten voor het landsbelang. En dat doen ze niet. Ze zitten er voor het partijbelang.

Als D66 met CDA, VVD en JA21 in zee zou gaan heb je best veel steun in het parlement. Men zou zelfs iets als 50+ nog kunnen toevoegen.
Maar Jetten wil duidelijk vooralsnog niet te rechts gaan.

Maar er zijn toch nu ook al meerdere partijen die zich zo gedragen. Daarom lukt het niet. Neemt niet weg dat je niet kan verwachten dat een partij gaat regeren met een partij die zeer ver en fundamenteel van ze af staat. Ik begrijp het van elke partij die nu een andere uitsluit wel. Het is ook een rare unieke verkiezingsuitslag.
Dan maar een minderheidskabinet.
Eens dat het niet makkelijk is om tot elkaar te komen. Maar stel dat 50% op GL stemt en 50% op de PVV, dan is samenwerking toch geboden denk ik. Pak je ieder een paar punten. Of van alles een beetje toegeven, maar dan hou je een brij over die niemand lekker vindt.

Uitsluiten zou verboden moeten worden. Is ook een slecht signaal dat je niet eens met elkaar in gesprek gaat. Wat zegt dat over de samenwerking skills?

Jouw redenering volgend is het perfect redelijk om als democratische partij met een anti-democratische partij samen te werken. In mijn optiek is dat echter allesbehalve redelijk: je hoeft niet mee te werken aan de afbraak van de democratie. Sterker nog, daar moet je je als politieke partij tegen verzetten.

Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. D66 zal dan weer beweren dat zij niet met de extreemrechtse, levensgevaarlijke JA21 in een regering willen. Maar zoals ik al aangaf: dan hebben we dus meerdere partijen die hetzelfde gedrag vertonen en komen we niet tot een regering.

Ik gaf ook aan wat mij betreft alle partijen die hier krampachtig aan vasthouden fout bezig zijn. En zoals @Bimmert aangeeft snap ik bezwaren van beide partijen wel, en hebben ze evenveel recht op hun bezwaren. Er is hier niet één partij die alles blokkeert zoals jij nu wel beweer. Ik heb zelf D66 gestemd maar zou als we tegen juni nog steeds zonder kabinet zitten liever hebben dat ze tóch wel JA21 erbij vragen, we zullen toch een regering moeten hebben. Dat D66 dat met tegenzin zou doen begrijp ik wel.

Ik vind JA21 ook geen extreemrechtse partij (ook al schreef ik dat een paar zinnen terug wel), laat die zich maar eens bewijzen. De PVV heeft die kansen gehad en verprutst.

Dat is anders dan continu roepen hunnie zijn extreem…… wat jij nu voor de zoveelste keer over PVDA/GL schijft. Wat moeten we dan volgens jou doen met mensen die daarop stemmen? Want ze zijn toch zo gevaarlijk?

Blijft bijzonder dat Rusland en een hele rits bananenrepublieken geen gevaar zijn volgens jou, maar PVDA/GL stemmers wel. Terwijl die in werkelijkheid veel minder van jou verschillen dan de doorsnee Rus.

Ik verwar niet met de NATO want dan schreef ik wel NATO. En die heeft een overmacht uiteraard want dat is een groot bondgenootschap. Check die defensievergelijker maar eens.
Dat lijstje lijkt heel wat, als je alles op een hoop gooit. Maar als je inzoomt zie je dat er weinig niet wordt laten zien. Bijvoorbeeld een land alsTurkije. Dat land heeft het het grootste leger (ex VS) van de NAVO, Rond de 500.000 actief dienende militairen en rond de 1,6mln inclusief reservisten. Maar hoe betrouwbaar is het land in relatie tot de nieuwe zero-sum werkelijkheid?

Als de Baltische staten aangevallen worden, wie staan er dan aan de paal in eerste instantie?
1. De roulerende EFP eenheden van de NATO (1 multinationale lichte brigade)
2. Letland (30.000), Estland (7000 militairen) en Litouwen (15000 militairen).
3. De grootste militaire macht aldaar is Polen (max rond de 170.000 militairen)

Daar tegenover staat het Russische leger met 1.500.000 militairen samen met het Wit-Russische met 45.000 actief dienende militairen en 500.000 reservisten. Daarnaast 110.000 paramilitaire troepen. Hierbij moet worden aangetekend dat het Wit-Russische leger doctrinair op het binnenland is gericht en alleen samen met Rusland kan optreden buiten de eigen grenzen.

Als je de militaire werkelijkheid op deze manier beschouwt wordt duidelijk dat het heel moeilijk wordt de Baltische staten te verdedigen. Voordat Europese legers daar zijn is de bezetting een feit. Bij een eventuele aanval van Rusland in het oosten wordt de situatie bijzonder precair, in ieder geval gedurende de (her)opbouw van de Europese defensie in de komende vijf- tot vijftien jaar.

Overigens, als ze al aanvallen zou dat in combinatie kunnen zijn met de inname van Taiwan door China, dan weten we zeker dat de VS hun handen vol hebben in de Pacific. Er zijn geluiden die 2027 of 2029 als realistische datum noemen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. D66 zal dan weer beweren dat zij niet met de extreemrechtse, levensgevaarlijke JA21 in een regering willen. Maar zoals ik al aangaf: dan hebben we dus meerdere partijen die hetzelfde gedrag vertonen en komen we niet tot een regering.

Ik gaf ook aan wat mij betreft alle partijen die hier krampachtig aan vasthouden fout bezig zijn. En zoals @Bimmert aangeeft snap ik bezwaren van beide partijen wel, en hebben ze evenveel recht op hun bezwaren. Er is hier niet één partij die alles blokkeert zoals jij nu wel beweer. Ik heb zelf D66 gestemd maar zou als we tegen juni nog steeds zonder kabinet zitten liever hebben dat ze tóch wel JA21 erbij vragen, we zullen toch een regering moeten hebben. Dat D66 dat met tegenzin zou doen begrijp ik wel.

Ik vind JA21 ook geen extreemrechtse partij (ook al schreef ik dat een paar zinnen terug wel), laat die zich maar eens bewijzen. De PVV heeft die kansen gehad en verprutst.

Dat is anders dan continu roepen hunnie zijn extreem…… wat jij nu voor de zoveelste keer over PVDA/GL schijft. Wat moeten we dan volgens jou doen met mensen die daarop stemmen? Want ze zijn toch zo gevaarlijk?

Blijft bijzonder dat Rusland en een hele rits bananenrepublieken geen gevaar zijn volgens jou, maar PVDA/GL stemmers wel. Terwijl die in werkelijkheid veel minder van jou verschillen dan de doorsnee Rus.
Ik zeg nergens dat Rusland geen gevaar voor ons vormt. Ik zeg dat er geen inval in west Europa komt.

Ik vind GL een gevaar omdat ze wel macht kunnen uitoefenen op ons. Rusland niet.

…… wat jij nu voor de zoveelste keer over PVDA/GL schijft. Wat moeten we dan volgens jou doen met mensen die daarop stemmen? Want ze zijn toch zo gevaarlijk?

Misschien mis ik iets maar vanwaar nu de sprong van partij naar de mensen die erop stemmen?

Uitsluiten zou verboden moeten worden. Is ook een slecht signaal dat je niet eens met elkaar in gesprek gaat. Wat zegt dat over de samenwerking skills?
Ik vind niet dat uitsluiten verboden moet worden, een partij kan op meerdere vlakken goede redenen hebben om niet met een andere samen te werken. Praktisch gezien kan je het ook eigenlijk niet verbieden.

Ik zeg nergens dat Rusland geen gevaar voor ons vormt. Ik zeg dat er geen inval in west Europa komt.

Ik vind GL een gevaar omdat ze wel macht kunnen uitoefenen op ons. Rusland niet.
Tuurlijk. Jesse Klaver komt met een legermacht door de straten om anderen zijn wil op te leggen. Zeer gevaarlijk. Ik zou ze op de lijst van terroristische organisaties zetten!

Tuurlijk. Jesse Klaver komt met een legermacht door de straten om anderen zijn wil op te leggen. Zeer gevaarlijk. Ik zou ze op de lijst van terroristische organisaties zetten!
Nee hoor, maar maak ze groot genoeg en ze zijn net zo gevaarlijk. Precies mijn probleem in de fusie met de PvdA. Dat is niet mijn partij, maar die kan ik prima hebben. GL is extreem.

Maakt dat wat uit dan? Als het iets links van het centrum is moet het gedemoniseerd worden, en deugt er niets van. Ze zijn een gevaar voor het hele land.
Voor jou misschien niet, voor mij maakt het heel veel uit.

De kiezer is in deze tijden niet honkvast. Doen alsof mensen die op partij X stemmen allemaal een gevaar vormen is niet vol te houden, voor hetzelfde geld stemmen ze de volgende keer op een totaal andere partij.

Er zijn geen gevaarlijke partijen in Nederland, en zelfs al zou er een gevaarlijke pattij zijn dan heeft die nimmer voldoende macht om gevaarlijk te zijn. Dat is het mooie aan Nederland coalitieland

Voor jou misschien niet, voor mij maakt het heel veel uit.

De kiezer is in deze tijden niet honkvast. Doen alsof mensen die op partij X stemmen allemaal een gevaar vormen is niet vol te houden, voor hetzelfde geld stemmen ze de volgende keer op een totaal andere partij.
Wij zijn het dan wel eens, nu Lennie nog.

Er zijn geen gevaarlijke partijen in Nederland, en zelfs al zou er een gevaarlijke pattij zijn dan heeft die nimmer voldoende macht om gevaarlijk te zijn. Dat is het mooie aan Nederland coalitieland

Dat hangt toch af van wat je onder gevaarlijk verstaat. Partijen die de economie naar de knoppen zouden helpen als ze zouden kunnen zie ik als gevaarlijk. Partijen die niet zo goed om kunnen gaan met andersdenkenden vind ik ook gevaarlijk. Partijen met antisemitisme binnen hun gelederen vind ik ook gevaarlijk.

Dat hangt toch af van wat je onder gevaarlijk verstaat. Partijen die de economie naar de knoppen zouden helpen als ze zouden kunnen zie ik als gevaarlijk. Partijen die niet zo goed om kunnen gaan met andersdenkenden vind ik ook gevaarlijk. Partijen met antisemitisme binnen hun gelederen vind ik ook gevaarlijk.
Ja maar dan wordt het wel erg meta-meta. Want dan is de vraag ook gerechtvaardigd: hoe bepaal je wanneer een economie naar de knoppen gaat? En wat definieer je als andersdenkenden? Ook subjectief.

Het is de tendens van de tijd dat we politiek andersdenkenden in onze democratie als gevaarlijk typeren. Als er iets echt gevaarlijk is, dan is dat het. Dat is wat partijen als PVV, FvD en de  huidige VVD voor elkaar hebben gekregen.

Ja dat ben dan weer niet me jou eens want dat gebeurt aan beide zijden. Dat probeerde ik Lennie voor te spiegelen, zonder succes.
Volgens mij heb ik gezegd dat er bij FvD mensen zitten met hele vreemde wereldbeelden. Ik heb helemaal geen moeite met andersdenkenden. Iedereen mag van mij vinden wat hij vindt. Het wordt gevaarlijk als ze vinden dat ze hetzelfde moet gaan vinden, mensen cancellen als ze anders denken, gewelddadig worden, etc.

Laatst bewerkt:
Het is de tendens van de tijd dat we politiek andersdenkenden in onze democratie als gevaarlijk typeren. Als er iets echt gevaarlijk is, dan is dat het. Dat is wat partijen als PVV, FvD en de  huidige VVD voor elkaar hebben gekregen.
Wat hebben zij voor elkaar gekregen dat zo gevaarlijk is dan?

De toon van het debat veranderd. Politiek andersdenkenden, alles wat linkser is dan zijzelf demoniseren. Als vijand zien.
Volgens mij zijn ze juist opgekomen als antwoord op het demoniseren en doodschieten van Fortuyn. Waarbij de PVV heel veel standpunten heeft waar de PvdA zo voor tekent, met uitzondering van klimaat en intergratie.

Volgens mij zijn ze juist opgekomen als antwoord op het demoniseren en doodschieten van Fortuyn. Waarbij de PVV heel veel standpunten heeft waar de PvdA zo voor tekent, met uitzondering van klimaat en intergratie.
Nope. Je zag de tendens in heel Europa, zo belangrijk was de moord op Fortuyn niet. Nationaal was de impact groot, maar PVV en FvD komen hier niet uit voort. Wel hebben veel politieke opportunisten de erfenis van hem trachten te claimen. Fortuyn was uniek, maar nationaal.

Nope. Je zag de tendens in heel Europa, zo belangrijk was de moord op Fortuyn niet. Nationaal was de impact groot, maar PVV en FvD komen hier niet uit voort. Wel hebben veel politieke opportunisten de erfenis van hem trachten te claimen. Fortuyn was uniek, maar nationaal.
Ik zei “ik dacht”, maar weet wel zeker dat ik gelijk heb. De opkomst van Fortuyn was natuurlijk ook niet toevallig.

Laatst bewerkt:
De moord op Fortuyn was behalve zeer verwerpelijk ook ontzettend dom. Nu is het een martelaar geworden, bij leven was de kans groot dat hij na een tijd weer de vergetelheid in ging.

De moord op Fortuyn was behalve zeer verwerpelijk ook ontzettend dom. Nu is het een martelaar geworden, bij leven was de kans groot dat hij na een tijd weer de vergetelheid in ging.
Mja, anderzijds was radicaal-rechts toen ook al wel in opkomst, dan was er wel een ander opgestaan.

Dat was die van BBB ook niet, dat was een geplande (meester-) zet van de agrolobby.

Oftewel, geen idee wat je punt is.
Jarenlange politieke correctheid, terwijl mensen de wereld anders ervaren, geeft ruimte voor partijen die de onvrede benoemen en willen oplossen. Hoe meer problemen mensen ervaren en hoe meer gevestigde partijen dat bagetalliseren, hoe meer ruimte er ontstaat voor een ander geluid. De VVD is de afgelopen 30 jaar opgeschoven naar een wat rechtsere middenpartij. Dat geeft een zee van ruimte op de rechterflank. De linkerflank is al tijden zeer stevig vertegenwoordigd. Dus nieuwe partijen hebben daar weinig te zoeken. Je hoeft er niet op te stemmen om dat te kunnen zien.

De BBB is een reactie op een sterke focus van de gehele politiek op een heel klein gebied van het land. De andere helft van de bevolking wordt genegeerd. Had je vroeger het CDA als partij die deze groep vertegenwoordigde, dat is allang niet meer zo. Dan geef je ruimte voor de BBB. Dat is geen agrolobby partij,

Ik vind het ook vrij zorgelijk als je niet ziet dat dit waar is. Dan zit je wel heel erg in je eigen bubbel.

Laatst bewerkt:
Ik ben niet te groot ergens op terug te komen. Maar dan wil ik wel weten waarop ;)

Op dit: "Maakt dat wat uit dan?" Waarmee je eerst impliceert dat er geen verschil is tussen de partijen en de mensen die er op stemmen, en later ben je het met me eens als ik zeg dat het verschillende dingen zijn.

Terug
Bovenaan