Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik zie de laatste tijd in woonwijken toch wel wat vaker een NL vlag hangen, op dagen waarvan ik dan niet heb gehoord dat er een lid van ons koningshuis jarig is, bijvoorbeeld.

In Veenendaal hangt aan een (rijtjes)huis een NL én de Amerikaanse vlag. Kan niet anders (voor mij) dat daar een Trump aanhanger woont.

Ik ren ook 3 tot 4x per week door Den Treek. En het klopt, de snelheid is er uit.
Probleemwolf Bram. Waarom krijgt zo’n beest een naam? Ik zag dat er zelfs mensen waren die een herdenking hebben gehouden, nadat het dier is doodgeschoten. “Hij was zoveel meer dan een wolf”. Ik heb hardop gelachen om deze mensen.

Laatst bewerkt:
Probleemwolf Bram. Waarom krijgt zo’n beest een naam? Ik zag dat er zelfs mensen waren die een herdenking hebben gehouden, nadat het dier is doodgeschoten. “Hij was zoveel meer dan een wolf”. Ik heb hardop gelachen om deze mensen.
Ik mag toch hopen dat je in de gaten hebt dat het Nieuwspaalbericht wat ik postte een parodie (een grapje dus, voor de duidelijkheid) betreft.

Kan deze man niet gewoon een ban krijgen op dit forum?
O hemel, komen de agressieaanvallen terug? Ik ga de verpleging bellen!!

verpleegster-pakje-plus-size-0.jpg

Kunnen we geen verboden woorden instellen voor politici. Te beginnen bij “verandering”, “verantwoordelijkheid”, “slagvaardig” en “over je schaduw heen stappen”. Pfff, bij elk actualiteiten programma kan je de bingo kaart afstrepen.

Laatst bewerkt:
Van neo-liberalisme naar zero sum roofkapitalisme. Het worden zware en donkere tijden voor Europa en haar democratische instituties.

Goed stuk van Alexander Rinnooy Kan.

Laatst bewerkt:
Op naar een EU op eigen poten. Er is zoveel potentieel. Schop Trump maar buiten de deur, op dit soort "bondgenoten" zitten we toch niet te wachten. Misschien dat de relatie over een paar jaar weer beter is, maar laat het er dan een tussen gelijken zijn. Hou er maar rekening mee dat we onze eigen verdediging gaan voeren binnen korte tijd. Oekraïne gaat voor de bus gegooid worden. Let maar op.

Wel ongelofelijk hoe een man als Trump zo ver kan komen daar dat hij alles sloopt wat hem niet aanstaat. En het ergste is, over een paar jaar ligt hij in zijn kist en zitten de mensen met de rotzooi. Compleet gestoord allemaal als je het mij vraagt. De man is nog erger dan Poetin, het is een regelrechte despoot zonder enig eergevoel of fatsoen.

Europa heeft jarenlang Amerika lopen bekritiseren in zo ongeveer alles wat ze deden. Nu zegt de VS: “zoek het dan lekker zelf maar uit”. Is het ook niet goed. Ik vind het niet zo vreemd wat de VS doet. Dat het niet zo leuk is, is evident. Maar Europa wil eigenlijk alles niet wat de VS wel wil. Behalve dan dat de VS wel ons verdedigt als het erop aan komt.

Volgens mij pleit de EU vooral voor internationale samenwerking en verbonden, dat lijkt mij best prima (en ik ben dan nog iemand die tegen de beruchte handelsverdragen zoals CETA is). Andersom - wat er nu gebeurt - is tamelijk gevaarlijk en ophitsend. Ik bedoel, lennie, je bent het hopelijk toch wel met me eens dat de politieke spanningen in de wereld nu een stuk groter zijn dan 20 jaar geleden?

Wel ongelofelijk hoe een man als Trump zo ver kan komen daar dat hij alles sloopt wat hem niet aanstaat. En het ergste is, over een paar jaar ligt hij in zijn kist en zitten de mensen met de rotzooi. Compleet gestoord allemaal als je het mij vraagt. De man is nog erger dan Poetin, het is een regelrechte despoot zonder enig eergevoel of fatsoen.
Het is niet alleen Trump, het is de uiterst rechtse MAGA beweging en de flanken van de republikeinen, die je ook eerder zag bij de Tea Party. Wat mij zeer verontrust is het autocratische karakter van de MAGA cultus die nu ook in Europa voet aan de grond krijgt. De rechts populisten zullen worden gesteund door de VS. Hun achterban in de EU zal zich later achter oren krabben als hun zorgverzekering op Amerikaanse leest zal worden geschoeid, hetzelfde met de sociale zekerheid. De roofkapitalisten zal het worst zijn, zie ook de armoede in de VS.

Op naar een EU op eigen poten. Er is zoveel potentieel. Schop Trump maar buiten de deur, op dit soort "bondgenoten" zitten we toch niet te wachten. Misschien dat de relatie over een paar jaar weer beter is, maar laat het er dan een tussen gelijken zijn. Hou er maar rekening mee dat we onze eigen verdediging gaan voeren binnen korte tijd. Oekraïne gaat voor de bus gegooid worden. Let maar op.

Veel potentieel? Mwah.
vergrijzende bevolking,
geen economische groei,
geen ondernemerschap
geen technologische ontwikkeling
geen industrie,
extreem dure energie,
hoge regeldruk,
geen gezamenlijk beleid,
geen begrotingsdiscipline,
uitbreiding met landen die economisch helemaal niks toevoegen,
grote mond / moreel vingertje zonder tanden.
volstrekt afhankelijk van derden voor alle noodzakelijke grondstoffen,
duur sociaal stelsel

We hebben wel goede scholing, goede gezondheidszorg en een goede digitale infrastructuur in een aantal landen.

Volgens mij pleit de EU vooral voor internationale samenwerking en verbonden, dat lijkt mij best prima (en ik ben dan nog iemand die tegen de beruchte handelsverdragen zoals CETA is). Andersom - wat er nu gebeurt - is tamelijk gevaarlijk en ophitsend. Ik bedoel, lennie, je bent het hopelijk toch wel met me eens dat de politieke spanningen in de wereld nu een stuk groter zijn dan 20 jaar geleden?
Zeker. Terwijl wij stil stonden en druk waren met een inclusieve, klimaatneutrale, woke samenleving, is de rest van de wereld even doorgereden.

Veel potentieel? Mwah.
vergrijzende bevolking,
geen economische groei,
geen ondernemerschap
geen industrie,
extreem dure energie,
hoge regeldruk,
geen gezamenlijk beleid,
duur sociaal stelsel

We hebben wel goede scholing, goede gezondheidszorg en een goede digitale infrastructuur in een aantal landen.
Niets van dat alles, we gaan gewoon naar de kloten.

Zet die zwarte bril eens af en kijk eens om je heen. De EU kan zelfvoorzienend zijn, moet er wel wat veranderen. Made in China eruit bijvoorbeeld. Meer zelf maken, meer in de EU kopen.

Zeker. Terwijl wij stil stonden en druk waren met een inclusieve, klimaatneutrale, woke samenleving, is de rest van de wereld even doorgereden.
Stel je voor dat je principes hebt. Gelukkig hebben Trump, Poetin en XI daar geen last van.

Niets van dat alles, we gaan gewoon naar de kloten.

Zet die zwarte bril eens af en kijk eens om je heen. De EU kan zelfvoorzienend zijn, moet er wel wat veranderen. Made in China eruit bijvoorbeeld. Meer zelf maken, meer in de EU kopen.
Hoe dan? Dit is een beetje als de gewenste uitkomst van het tarieven plan van Trump, alleen zij hebben wel grondstoffen en energie.

Hoe dan? Dit is een beetje als de gewenste uitkomst van het tarieven plan van Trump, alleen zij hebben wel grondstoffen en energie.
Ook in Europa zitten grondstoffen, energie kennen we ook. Technologie hebben we ook. Zware industrie genoeg, ondernemers genoeg. Er zit alleen wel een prijskaartje aan vast.

Moreel heb je gelijk. Rug recht houden. Net zoals de christenen die in het Colosseum voor de leeuwen werden gegooid. Hoe noem je zoiets? Een Pyrrusoverwinning?
Nee, gewoon goed fatsoen. Wat is een EU nog waard als ze net als Trump, Xi en Poetin gaan handelen? Dan ben je moreel failliet.

Veel potentieel? Mwah.
vergrijzende bevolking,
geen economische groei,
geen ondernemerschap
geen industrie,
extreem dure energie,
hoge regeldruk,
geen gezamenlijk beleid,
duur sociaal stelsel

Het glas is weer eens half leeg…. Is dit nu werkelijk de ontwikkeling geweest van de laatste tien jaar in Europa.

Het is niet alleen Trump, het is de uiterst rechtse MAGA beweging en de flanken van de republikeinen, die je ook eerder zag bij de Tea Party. Wat mij zeer verontrust is het autocratische karakter van de MAGA cultus die nu ook in Europa voet aan de grond krijgt. De rechts populisten zullen worden gesteund door de VS. Hun achterban in de EU zal zich later achter oren krabben als hun zorgverzekering op Amerikaanse leest zal worden geschoeid, hetzelfde met de sociale zekerheid. De roofkapitalisten zal het worst zijn, zie ook de armoede in de VS.
Ik ben ervan overtuigd dat in de VS de kwaliteit van leven voor de meerderheid verder onder druk zal komen te staan c.q. verder afgebroken gaat worden ten gunste van de minderheid. Werkgevers zullen zich liever in de VS blijven vestigen, tot het voetvolk voor een beter leven naar Europa vertrekt. Immers wat voor Bananenrepubliek ben je als je dit laat gebeuren: https://www.ad.nl/buitenland/oorlog...emden-1-5-miljoen-dollar-inzamelden~af4455d0/

Maarja, in de VS staat de elite toch maar mooi op het voetstuk als ze het voetvolk weer een poot uit kunnen draaien om er zelf beter van te worden. Ze hadden deze man mooi tuk, eigen schuld!

Ook in Europa zitten grondstoffen, energie kennen we ook. Technologie hebben we ook. Zware industrie genoeg, ondernemers genoeg. Er zit alleen wel een prijskaartje aan vast.
We mogen de grondstoffen niet delven van de milieubeweging. We importeren technologie, zelf verzinnen we niet zoveel. Blijf jezelf vooral voor de gek houden. Oh en voor wat betreft de kosten, we geven al 15 miljard extra uit aan tanks en soldaten. Dat moest de middenklasse al ophoesten van je. Die heeft helemaal geen geld meer.

Nee dat is het niet. De laatste tien jaar is wel degelijk sprake van economische groei geweest in de EU. Geen ondernemerschap zeg je? Er zijn dus geen bedrijven? Geen technologische ontwikkeling laat mij toch niet lachen.

Op een paar punten wil ik je best gelijk geven, zoals vergrijzing (maar geen uniek EU/Europees probleem), geen gezamenlijk beleid.

Je doet wel erg je best de stand van zaken zo zwart en somber mogelijk te schetsen. En daar valt genoeg op aan te merken.

Nee dat is het niet. De laatste tien jaar is wel degelijk sprake van economische groei geweest in de EU. Geen ondernemerschap zeg je? Er zijn dus geen bedrijven? Geen technologische ontwikkeling laat mij toch niet lachen.

Op een paar punten wil ik je best gelijk geven, zoals vergrijzing (maar geen uniek EU/Europees probleem), geen gezamenlijk beleid.

Je doet wel erg je best de stand van zaken zo zwart en somber mogelijk te schetsen. En daar valt genoeg op aan te merken.
Precies. En het is allemaal onze eigen fout.

Er is geen economische groei. De inflatie is veel groter dan de groei.

Er zijn steeds minder bedrijven. De grote gaan hier weg.

We hebben geen techbedrijven, alleen ASML is bijzonder. In heel Europa 1 bijzonder techbedrijf. Poeh poeh.

Ik ben ervan overtuigd dat in de VS de kwaliteit van leven voor de meerderheid verder onder druk zal komen te staan c.q. verder afgebroken gaat worden ten gunste van de minderheid. Werkgevers zullen zich liever in de VS blijven vestigen, tot het voetvolk voor een beter leven naar Europa vertrekt. Immers wat voor Bananenrepubliek ben je als je dit laat gebeuren: https://www.ad.nl/buitenland/oorlog...emden-1-5-miljoen-dollar-inzamelden~af4455d0/

Maarja, in de VS staat de elite toch maar mooi op het voetstuk als ze het voetvolk weer een poot uit kunnen draaien om er zelf beter van te worden. Ze hadden deze man mooi tuk, eigen schuld!
Dat wil populistisch rechts ook in Europa importeren, en het volk er maar op stemmen. Want migratie.

Er is geen economische groei. De inflatie is veel groter dan de groei.
Ga hier maar eens kijken naar de reële bbp groei van de Eurozone van de laatste tien jaar, misschien steek je er wat van op of wordt je verrast : https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00115/default/table?lang=en
Er zijn steeds minder bedrijven. De grote gaan hier weg.
Er gaan bedrijven weg, er komen er ook weer terug, er groeien bedrijven. Meest recente voorbeeld is Aegon, een onderneming die toch al circa 80%+ van haar omzet in de VS haalt en als gevolg van het vertrek een beperkt aantal banen verloren gaan. Er zijn waarschijnlijk ook wel voorbeelden die beter in jouw straatje passen, dus kom maar op. Ik ga je niet zomaar one-liners laten vallen zonder concrete voorbeelden of zonder data, dat zou erg makkelijk zijn ;)
We hebben geen techbedrijven, alleen ASML is bijzonder. In heel Europa 1 bijzonder techbedrijf.
We hebben geen techbedrijven, oh nee toch wel ASML:unsure:. Wel eens geoord van SAP?

Dat schrijf ik nergens. Het is overigens grote onzin dat de winst van de een het verlies van de ander betekent.
Nee, dat klopt. Het was meer een vraag, om te onderzoeken wat jouw visie op de oplossing is.

Zero sum is bepaald geen onzin, was het maar waar. Maar ik hoor graag wat er niet van klopt.

Dat schrijf ik nergens. Het is overigens grote onzin dat de winst van de een het verlies van de ander betekent.
Aan jouw bijdrages te lezen lijkt dit juist bij uitstek waar jij in gelooft. Jij wilt geen hogere defensie-uitgaven, want die uitgaven moeten gedekt met belastingverhogingen en dan voel je je tekort gedaan. Je wilt ook snoeien in bijv. Sociale zekerheid, zodat de bespaarde gelden uitgegeven kunnen worden aan gezondszorg voor jouw naasten gaf je aan.

En dit zijn maar twee voorbeelden. Het is niet erg, maar soms is het wél daadwerkelijk zo dat de winst van de één het verlies van de ander is. Zo eerlijk moeten we ook zijn. Keuzes maken dat is het leven…..

En dit zijn maar twee voorbeelden. Het is niet erg, maar soms is het wél daadwerkelijk zo dat de winst van de één het verlies van de ander is. Zo eerlijk moeten we ook zijn. Keuzes maken dat is het leven…..
Zero sum is meer dat de ander slechts relevant is voor wat er te halen valt. De verliezer doet er niet toe, slechts het oogsten van de waarde telt.

Uiteindelijk onhoudbaar, maar dat telt niet voor de roofkapitalist, zolang de buit maar binnen is. Elon Musk is het schoolvoorbeeld.

Er gaan bedrijven weg, er komen er ook weer terug, er groeien bedrijven. Meest recente voorbeeld is Aegon, een onderneming die toch al circa 80%+ van haar omzet in de VS haalt en als gevolg van het vertrek een beperkt aantal banen verloren gaan. Er zijn waarschijnlijk ook wel voorbeelden die beter in jouw straatje passen, dus kom maar op.
Alcoa als voorbeeld van de metaalsector. BASF als voorbeeld van de chemische industrie, ineos als voorbeeld van plastics. In Duitsland heeft 50% van alle industrie aangegeven productie te hebben verplaatst of te overwegen te verplaatsen. Het is een concurrentieslag die we aan het verliezen zijn.

Zijn personeel.
Echt? De mensen die met aandelenopties zijn betaald bovenop hun salaris? Van die opties op aandelen die vertienvoudigd zijn? Mensen die uit vrije wil voor hem hebben gewerkt? Kan me niet herinneren dat ik bewakers rond een fabriek van Tesla heb zien lopen om werknemers binnen de hekken te houden.

Je wilt ook snoeien in bijv. Sociale zekerheid, zodat de bespaarde gelden uitgegeven kunnen worden aan gezondszorg voor jouw naasten gaf je aan.
Ik wil helemaal niet snoeien in de sociale zekerheid om te investeren in de gezondheidszorg. Ik wil geen 5% defensie uitgaven om niet te hoeven snoeien in de gezondheidszorg.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan