lennie
Kilometervreter
Er is geen vastgestelde hoeveelheid geld in de wereld. De taart kan steeds groter worden. Dus mijn winst is niet jouw verlies.Zero sum is bepaald geen onzin, was het maar waar. Maar ik hoor graag wat er niet van klopt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Er is geen vastgestelde hoeveelheid geld in de wereld. De taart kan steeds groter worden. Dus mijn winst is niet jouw verlies.Zero sum is bepaald geen onzin, was het maar waar. Maar ik hoor graag wat er niet van klopt.
De verwijdering van de VS van Europa is al langer in gang. Ook onder Obama was deze ontwikkeling al gaande met een vernieuwde focus naar China. De VS heeft Europa vaak gewaarschuwd meer te doen. Trump is echter de eerste president die doet wat hij zegt.Het is niet alleen Trump, het is de uiterst rechtse MAGA beweging en de flanken van de republikeinen, die je ook eerder zag bij de Tea Party.
Natuurlijk is dat niet zo. Maar de zero sum game/ fixed pie fallacy is bij sommigen nog springlevend blijkbaar. In geval van Musk en het bedrijf Tesla zijn er arbeidscontracten afgesloten waar beide partijen voordeel bij hadden. Dat is de verdienste van de vrije markt: beide partijen kunnen voordeel halen door samenwerking.Er is geen vastgestelde hoeveelheid geld in de wereld. De taart kan steeds groter worden. Dus mijn winst is niet jouw verlies.
De verwijdering van de VS van Europa is al langer in gang. Ook onder Obama was deze ontwikkeling al gaande met een vernieuwde focus naar China. De VS heeft Europa vaak gewaarschuwd meer te doen. Trump is echter de eerste president die doet wat hij zegt.
Rianne Letschert de nieuwe informateur. Ik kende haar niet. Leuke dame om te zien! Benieuwd of er vooruitgang geboekt gaat worden.
De zero sum game hoeft niet altijd op te gaan. Maar er bestaat nog steeds schaarste en als gevolg daarvan bestaan nog steeds verdelingsvraagstukken. Die hebben toch wel degelijk een zero-sum gehalte.Natuurlijk is dat niet zo. Maar de zero sum game/ fixed pie fallacy is bij sommigen nog springlevend blijkbaar. In geval van Musk en het bedrijf Tesla zijn er arbeidscontracten afgesloten waar beide partijen voordeel bij hadden. Dat is de verdienste van de vrije markt: beide partijen kunnen voordeel halen door samenwerking.
De zero sum game hoeft niet altijd op te gaan. Maar er bestaat nog steeds schaarste en als gevolg daarvan bestaan nog steeds verdelingsvraagstukken. Die hebben toch wel degelijk een zero-sum gehalte.
Ik denk niet dat ik m.n. bij jou de populariteitsprijs ga winnen als ik voorstel defenisie-uitgaven en zorguitgaven ongebreideld te verhogen met het argument ''er is geen vaste hoeveelheid geld'' m.a.w. als we tekortkomen drukken we gewoon bij. Monetair-economisch gezien is er misschien geen vaste geldhoeveelheid en dus macro-economisch gezien heeft Lennie gelijk, maar op andere niveaus is die discussie springlevend.
Bij CAO-onderhandelingen is iedere € verlies voor de vakbond een € winst voor de werkgevers. Bij woningbouw is iedee bijgebouwde woning verlies voor de woningbezitters en winst voor de woningzoekenden. Zorgpatiënten moeten knokken voor aandacht voor haar problematiek en zorgvragen, maar artsen en verpleegkundigen hebben ook beperkte tijd die ze moeten verdelen.
Ik schat in dat het onverstandig was. Het lijkt een beetje op problemen vooruit schuiven. 'Eat the frog first', heb ik geleerd.Kende haar ook niet, maar benieuwd hoe de volgende formatiefase loopt. Klaver die loopt te klagen dat ie niet mee mag doen, niet te hebben. Uitsluiten is prima voor Klaver tot het hem zelf overkomt.
Of het verstandig was om niet meteen met 3 partijen om de tafel te gaan zitten gaan we komende weken meemaken.
Geld is een bewaar- ,betaal-/ruilmiddel. Zonder het vertrouwen dat wij aan geld toekennen heeft het geen betekenis.Dat is een heel ander onderwerp dan waar het hier over gaat, hier ging het namelijk om de opmerking dat er iemand armer wordt omdat iemand anders veel geld verdient.
Waarom je dit mijn kant op schuift weet ik niet, daar ik het hier nog niet over zorg- en defensieuitgaven heb gehad. Maar dit is inderdaad een allocatievraagstuk met als kader de begroting van ons land. Zoals ik hierboven al aanstipte is dat een andere discussie dan de waardecreatie op de vrije markt. Dit verdelingsvraagstuk is een kwestie van visie, keuzen en prioritering waar politiek over gaat.
Dit is te micro. Ook al is er onderhandeling tussen werkgevers en werknemers, dat laat onverlet dat ze beiden beter worden van de vrijelijk tot stand gekomen arbeidsbetrekking. Dat daarbinnen wat euro's heen en weer kunnen schuiven doet daar niets aan af.
De woningmarkt en de zorg is weer een ander verhaal.
Ik ben ze hier nog niet tegen gekomen in ieder geval, maar ik kan het natuurlijk gemist hebben, daar zijn geen impliciete steken onder water voor nodig. Dat was een stelling van lennie. Groei is een voorwaarde voor economische vooruitgang, maar dat is niet de kern van zero sum.Natuurlijk is dat niet zo. Maar de zero sum game/ fixed pie fallacy is bij sommigen nog springlevend blijkbaar.
Dat is de vraag. Vakbonden worden buiten de deur gedwongen, arbeidstijden met voeten getreden en ontslag zonder enige vorm van bescherming, noem dat vooral "voordeel voor beiden".In geval van Musk en het bedrijf Tesla zijn er arbeidscontracten afgesloten waar beide partijen voordeel bij hadden.
Die ons veel goeds heeft gebracht gelukkig, maar wel een vrije markt die gebaseerd is op regels. En dat is nu net de kern van het zero sum roofkapitalisme van Trump. Die heeft maling aan regels en afspraken. Die past ze alleen toe als het in zijn voordeel is. Sommigen voelen zich daar kennelijk comfortabel bij.Dat is de verdienste van de vrije markt:
Volstrekt juist. Europa is het konijn dat maar naar de koplampen bleef staren, daar plukken we nu terecht de wrange vruchten van. Dat is het gevolg van het korte termijn beleid dat democratische politiek eigen is in het voor zich uit schuiven van besluiten die offers van de kiezer vragen. In die zin hebben de autocraten gelijk dat democratieën per definitie zwak zijn.De verwijdering van de VS van Europa is al langer in gang. Ook onder Obama was deze ontwikkeling al gaande met een vernieuwde focus naar China. De VS heeft Europa vaak gewaarschuwd meer te doen. Trump is echter de eerste president die doet wat hij zegt.
CAO onderhandelingen kunnen wel degelijk een molensteen zijn voor werkgevers, vooral ook omdat ze per sector worden afgesproken. Dat kan voor partijen veel te generiek zijn, tevens hebben ze over het algemeen een langere looptijd die door marktontwikkelingen kunnen worden ingehaald.Bij CAO-onderhandelingen is iedere € verlies voor de vakbond een € winst voor de werkgevers. Bij woningbouw is iedee bijgebouwde woning verlies voor de woningbezitters en winst voor de woningzoekenden. Zorgpatiënten moeten knokken voor aandacht voor haar problematiek en zorgvragen, maar artsen en verpleegkundigen hebben ook beperkte tijd die ze moeten verdelen.
Mijn deel was ook geen pleidooi vóór vakbonden en tégen werkgeversorganisaties, die kunnen wmb prima naast elkaar bestaan. Meer een voorbeeld van algemene strekking van een situatie waar het voordeel van de één leidt tot nadeel voor anderen. Dat blijkt ook jouw relaas.CAO onderhandelingen kunnen wel degelijk een molensteen zijn voor werkgevers, vooral ook omdat ze per sector worden afgesproken. Dat kan voor partijen veel te generiek zijn, tevens hebben ze over het algemeen een langere looptijd die door marktontwikkelingen kunnen worden ingehaald.
En het kan als machtsmiddel door werknemers worden ingezet bij maatschappelijk relevante organisaties waar het publieke belang mee gediend is. NS is zo'n voorbeeld van slechte, lees: dure CAO afspraken, ten voordele van het (overbetaalde?) personeel. De reiziger betaalt letterlijk het gelag.
De kern van zero sum is dat er een vastgestelde hoeveelheid geld is. Dus als ik iets verdien betekent dat dan per definitie dat iemand anders armer wordt. Dat is niet zo. Er kan uit het niks waarde gecreëerd worden. Daarbij profiteren we beiden. Dat concept lijkt niet te landen.kern van zero sum
Je hebt gelijk voor wat je aangeeft lennie, maar we praten langs elkaar heen.De kern van zero sum is dat er een vastgestelde hoeveelheid geld is. Dus als ik iets verdien betekent dat dan per definitie dat iemand anders armer wordt. Dat is niet zo. Er kan uit het niks waarde gecreëerd worden. Daarbij profiteren we beiden. Dat concept lijkt niet te landen.
Dat geldt in microverband zelfs in een dienstverband. Als jij werkt kost dat je baas geld, maar als jij je werk goed doet, dan creëer je meer waarde dat je kost. Jij bent blij, want anders ging je wel met een uitkering thuis zitten. Je baas is blij, want hij krijgt meer geld. Win win.
En daar is natuurlijk de vraag voor hoe lang nog?De wereld zit alleen op onze ASML machines te wachten. Voor de rest kunnen ze het ook prima af zonder ons.
Is dat zo? Waarom zien we dat dan niet terug in een sterke concurrentiepositie?geld steken in de natuur, biodiversiteit en tegen de klimaatcrisis levert flink op
Omdat het niet gebeurt. De lobby is veel en veel te groot, zoals we nu (zie AW Nieuws) weer zien. Zoals we recentelijk zagen met de wet over bossen, of over internationaal duurzaam investeringsbeleid, ...Is dat zo? Waarom zien we dat dan niet terug in een sterke concurrentiepositie?
Daarom zal de VS ook uiteindelijk zichzelf in voet schieten, ook China ziet het belang van duurzame energie. Dus innovatie op dat vlak gaat uiteindelijk renderen, dus daar moeten we, ondanks tegendruk van de VS, vooral mee doorgaan.Omdat het niet gebeurt. De lobby is veel en veel te groot, zoals we nu (zie AW Nieuws) weer zien. Zoals we recentelijk zagen met de wet over bossen, of over internationaal duurzaam investeringsbeleid, ...
Omdat we nu nog in de transitiefase zitten.Is dat zo? Waarom zien we dat dan niet terug in een sterke concurrentiepositie?
Nee, dat vind jij. Lennie vindt van niet. En ik ook niet.Dat laatste is echt onvoorstelbare onzin, Lennie.
Daar las ik laatst wat over, een directeur van Ford die zijn ogen uitkeek in een fabriek in China. Mensenhanden komen er amper aan te pas. Maar die hebben geen last van sterke vakbonden zoals in Duitsland en Frankrijk.De autoindustrie is misschien wel een goed voorbeeld. Een elektrische auto is veel goedkoper te bouwen, met minder mensen.
Nu kunnen de Duitse fabrikanten nauwelijks nog concurreren.
De EU is nog steeds een zeer grote afzetmarkt voor China. Afrika gaat dat gat voorlopig niet vullen. Dat is een zwakte, in mijn ogen zouden we cruciale industrie dichter bij huis moeten houden. Er is al teveel verziekt in buitenlandse handen. Vredestijn bijvoorbeeld.Dan zijn we het eens.
Normaal marktmechanisme zou zijn dat de markt zichzelf zou corrigeren. Als iemand inhalig wordt en meer vraagt dan de markt wil betalen, dan stagneert de vraag. Het probleem waar wij als EU in zitten, is dat we ons voor alles behalve een stuk dienstverlening afhankelijk hebben gemaakt van andere continenten. Door de eerder door mij genoemde oorzaken. Dure energie, focus op reguleren in plaats van innoveren, etc etc. Dus we zitten nu met een probleem. De wereld zit alleen op onze ASML machines te wachten. Voor de rest kunnen ze het ook prima af zonder ons.
We zijn nog interessant, omdat we een enorme consumentenmarkt zijn. Maar aangezien we vooral geld uitgeven aan het herverdelen van kapitaal, herstellen van natuur en vooral niet in het verbeteren van onze economie, daalt die koopkracht vanzelf. En dan heeft helemaal niemand meer belang bij ons.
Zodra de industrie failliet is, zijn die vakbonden ook niet meer nodig.Daar las ik laatst wat over, een directeur van Ford die zijn ogen uitkeek in een fabriek in China. Mensenhanden komen er amper aan te pas. Maar die hebben geen last van sterke vakbonden zoals in Duitsland en Frankrijk.
En op welke wijze gaat het ons dan helpen? Ik zie het oprecht niet.Omdat het niet gebeurt. De lobby is veel en veel te groot, zoals we nu (zie AW Nieuws) weer zien. Zoals we recentelijk zagen met de wet over bossen, of over internationaal duurzaam investeringsbeleid, ...
Volgens de Magistrat gebeurt het nog niet. Zitten we nou in de transitiefase of niet? En hoe denk je energie een factor 6 goedkoper te krijgen? Zoveel zijn we namelijk duurder.Omdat we nu nog in de transitiefase zitten.
De Chinezen maken gewoon verlies op elke auto die ze verkopen. Het is alleen staatsbeleid dat ze de Europese auto industrie kapot gaan maken. Dus het verlies wordt gedragen door de Staat. Als we straks geen auto-industrie meer hebben, dan gaan de prijzen weer stijgen. Is wel onze industrie kapot.De autoindustrie is misschien wel een goed voorbeeld. Een elektrische auto is veel goedkoper te bouwen, met minder mensen.
Nu kunnen de Duitse fabrikanten nauwelijks nog concurreren.
Zolang we nog kunnen consumeren wel. Als we jou beleid doorvoeren dan is het geld zo op.De EU is nog steeds een zeer grote afzetmarkt voor China. Afrika gaat dat gat voorlopig niet vullen. Dat is een zwakte, in mijn ogen zouden we cruciale industrie dichter bij huis moeten houden. Er is al teveel verziekt in buitenlandse handen. Vredestijn bijvoorbeeld.
Maar het kan ook een kracht zijn. Made in China blokkeren doet ons pijn maar China ook.
Dan moeten we ons daartegen beschermen en die Chinese auto's niet toelaten.De Chinezen maken gewoon verlies op elke auto die ze verkopen. Het is alleen staatsbeleid dat ze de Europese auto industrie kapot gaan maken. Dus het verlies wordt gedragen door de Staat. Als we straks geen auto-industrie meer hebben, dan gaan de prijzen weer stijgen. Is wel onze industrie kapot.
In ieder geval zaten we er in, ik hoop nog steeds. China en EU althans nog wel volgens mij. We hebben weinig keuze, gelet op het milieu. Anders hoop ik dat Duitsland over enkele decennia nog asielzoekers opneemt.Volgens de Magistrat gebeurt het nog niet. Zitten we nou in de transitiefase of niet? En hoe denk je energie een factor 6 goedkoper te krijgen? Zoveel zijn we namelijk duurder.
Precies.Dan moeten we ons daartegen beschermen en die Chinese auto's niet toelaten.
Het is jouw, niet jou.Zolang we nog kunnen consumeren wel. Als we jou beleid doorvoeren dan is het geld zo op.
Welles, iedere 4 jaar.Het is jouw, niet jou.
En ik heb weinig invloed op het beleid.
Precies, ik heb mij laten vertellen dat het lastig is om in China spullen te verkopen. Ga dat vice versa ook maar toepassen.Dan moeten we ons daartegen beschermen en die Chinese auto's niet toelaten.
Deels, je kan met de massa een richting aangeven.Welles, iedere 4 jaar.
Nee hoor, dat vinden talloze experts, dat is wat studies aantonen, etc., etc.Nee, dat vind jij. Lennie vindt van niet. En ik ook niet.
Dat is wel de Trump strategie.Dan moeten we ons daartegen beschermen en die Chinese auto's niet toelaten.
Er zijn studies die aangeven dat investeren in meer natuur een groot financieel voordeel oplevert? Ik ben ontzettend benieuwd naar die studies.Nee hoor, dat vinden talloze experts, dat is wat studies aantonen, etc., etc.
Maar goed, toon gerust het tegendeel aan hoor. Ik laat me heel graag overtuigen.
China bouwt gewoon nieuwe kolencentrales hoor. Die vergroenen wel, maar doen dat in een tempo die de economie geen schade berokkent.In ieder geval zaten we er in, ik hoop nog steeds. China en EU althans nog wel volgens mij. We hebben weinig keuze, gelet op het milieu. Anders hoop ik dat Duitsland over enkele decennia nog asielzoekers opneemt.
Je stemt toch? Dat is je invloed.Het is jouw, niet jou.
En ik heb weinig invloed op het beleid.
Ik heb wel wat beters te doen dan jou te overtuigen. Gezien het voorgaande is dat sowieso een kansloze missie. Jij weet tenslotte precies hoe de wereld in elkaar zit. Net als Rob Jetten. Jullie superioriteit, ik kan er echt niet aan tippen.Nee hoor, dat vinden talloze experts, dat is wat studies aantonen, etc., etc.
Maar goed, toon gerust het tegendeel aan hoor. Ik laat me heel graag overtuigen.
Eens!Jullie superioriteit, ik kan er echt niet aan tippen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. China overspoelt markten op een oneerlijke wijze door (bewuste) overproductie en staatssteun. Met als doel concurrenten die de spelregels volgen uit de markt te drukken. En beschermt de eigen markt ten koste van buitenlandse investeringen. Er is daardoor sprake van een ongelijk speelveld, dan is het beschermen van je eigen markt hiertegen een prima defensieve economische strategie. Trump daarentegen schiet met hagel tarieven de wereld in, ook naar handelspartners en open economieën met enkel als doel protectionisme en financieel gewin..Dat is wel de Trump strategie.
Die nuance is op z’n plaats.Nee, dat ben ik niet met je eens. China overspoelt markten op een oneerlijke wijze door (bewuste) overproductie en staatssteun. Met als doel concurrenten die de spelregels volgen uit de markt te drukken. En beschermt de eigen markt ten koste van buitenlandse investeringen. Er is daardoor sprake van een ongelijk speelveld, dan is het beschermen van je eigen markt hiertegen een prima defensieve economische strategie. Trump daarentegen schiet met hagel tarieven de wereld in, ook naar handelspartners en open economieën met enkel als doel protectionisme en financieel gewin..
Ik vind het best prima dat ik me ingelezen heb en op basis daarvan wat zaken aankaart, ja. Gezien je 'heb wel wat beters te doen' heb je je bronnen - hoe verrassend - niet paraat. Veel lucht dus en veel stelligheid, jammer.Ik heb wel wat beters te doen dan jou te overtuigen. Gezien het voorgaande is dat sowieso een kansloze missie. Jij weet tenslotte precies hoe de wereld in elkaar zit. Net als Rob Jetten. Jullie superioriteit, ik kan er echt niet aan tippen.