Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
De BBB is een reactie op een sterke focus van de gehele politiek op een heel klein gebied van het land. De andere helft van de bevolking wordt genegeerd. Had je vroeger het CDA als partij die deze groep vertegenwoordigde, dat is allang niet meer zo. Dan geef je ruimte voor de BBB. Dat is geen agrolobby partij,

Ik vind het ook vrij zorgelijk als je niet ziet dat dit waar is. Dan zit je wel heel erg in je eigen bubbel.
'Agrolobby' is maar een woord. De BBB komt op voor het platteland en het boerenbedrijf, landbouw en visserijsector, door de stringente en hier en daar onredelijke milieumaatregelen en het gebruikte Ariesmodel ter discussie te stellen en waar mogelijk af te zwakken. Dus als dat 'agrolobby' is, zijn ze dat. Hier staat de BBB tegen op. En niet alleen boeren stemmen op deze club (anders konden ze nooit zo groot geworden zijn)

Maar het woord ' agrolobby' is eigenlijk al politiek met als doel ze verdacht te maken. We noemen GL in het dagelijks verkeer ook niet een milieuactivistenlobby of de SGP en CU een christenlobbypartij.

Laatst bewerkt:
'Agrolobby' is maar een woord. De BBB komt op voor het platteland en het boerenbedrijf, landbouw en visserijsector, door de stringente en hier en daar onredelijke milieumaatregelen en het gebruikte Ariesmodel ter discussie te stellen en waar mogelijk af te zwakken. Dus als dat 'agrolobby' is, zijn ze dat. Hier staat de BBB tegen op. En niet alleen boeren stemmen op deze club (anders konden ze nooit zo groot geworden zijn)

Maar het woord ' agrolobby' is eigenlijk al politiek met als doel ze verdacht te maken. We noemen GL in het dagelijks verkeer ook niet een milieuactivistenlobby of de SGP en CU een christenlobbypartij.
Bijzondere reactie, zeker ook met dat nou bepaald niet overtuigende stukje van ex boer Martien.

Leuk stukje over Femke gisteren in NRC.

Over bubbels gesproken. Verdiep je eens in de oprichting en ontstaan van deze partij (BBB ). Steekwoordje: Remarkable.
Jeetje wat is dat nou weer voor framing. De partij is opgericht door een landbouw journaliste en een communicatie bureau. Nou en? Het lijkt me bijzonder verstandig dat je nadenkt over hoe je je boodschap gaat overbrengen. Dat doen alle partijen.

Als je even lekker wilt framen, GroenLinks komt voort uit de CPN. De Russische vertegenwoordiger in de Nederlandse politiek.

Los hiervan vind ik de 'Boer Burger Beweging' geen handige naam. Nu zijn we allemaal 'burgers', maar door het 'boer' in de naam lijkt het toch een beetje een one issue partij.

Maar ben persoonlijk een grote fan van Caroline van der Plas. Heerlijk zoals zij communiceert. Recht door zee, eenvoudige woorden en duidelijk. Het tegenovergestelde van Rutte zeg maar ; )

"Ik ben niet links, niet rechts, maar rechtdoorzee" :ROFLMAO:

Caroline viel juist hard door de mand bij de TV-debatten. Wellicht spreekt ze met haar taal de meer simpele bevolking aan die dat "heerlijk" vinden ;) Degene die op "tegengeluid" hebben gestemd de laatste verkiezingen kwamen steeds van een koude kermis thuis (FvD, BBB...). Zelfs Dumpert-reaguurders waren ook eerst vol lof over die partijen, en PVV, maar zijn nu ook helemaal om want die zien ook dat het steeds geen goeie partijen blijken te zijn.

"Ik ben niet links, niet rechts, maar rechtdoorzee" :ROFLMAO: Caroline viel juist hard door de band bij de TV-debatten. Wellicht spreekt ze met haar taal de meer simpele bevolking aan die dat "heerlijk" vinden ;)
Of jij beoordeelt een partij op hoe de partijleider overkomt op de TV. Ik moet toegeven, je bent niet de enige, dit is helemaal van nu.

Los hiervan vind ik de 'Boer Burger Beweging' geen handige naam. Nu zijn we allemaal 'burgers', maar door het 'boer' in de naam lijkt het toch een beetje een one issue partij.

Maar ben persoonlijk een grote fan van Caroline van der Plas. Heerlijk zoals zij communiceert. Recht door zee, eenvoudige woorden en duidelijk. Het tegenovergestelde van Rutte zeg maar ; )

Het is in feite ook een one issue partij, dat ze andere thema's inmiddels ook benoemen doet daar niet aan af. PvdD is ook een one issue partij, Bij1 ook, het is niet verboden om je te richten op 1 of een paar issues. Het zijn vaak partijen die opkomen en na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnen. Ik heb daar op zichzelf geen moeite mee, politiek is van iedereen.

"Ik ben niet links, niet rechts, maar rechtdoorzee" :ROFLMAO:

Caroline viel juist hard door de mand bij de TV-debatten. Wellicht spreekt ze met haar taal de meer simpele bevolking aan die dat "heerlijk" vinden ;) Degene die op "tegengeluid" hebben gestemd de laatste verkiezingen kwamen steeds van een koude kermis thuis (FvD, BBB...). Zelfs Dumpert-reaguurders waren ook eerst vol lof over die partijen, en PVV, maar zijn nu ook helemaal om want die zien ook dat het steeds geen goeie partijen blijken te zijn.
Een echte D66 reactie: mensen die niet op D66 stemmen zijn "simpele" mensen. Ze begrijpen het niet.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, als die maar wel overeenkomt met die van ons. Voor de rest zijn het allemaal nazi tokkies.

Ik wil wel even gezegd hebben dat deze quote van Rita Verdonk is, niet van Van der Plas.
Vond het ook een mooie quote.

Ze vond ook dat we weer 'trots' moesten zijn op ons land. Vind ik ook een mooi uitgangspunt. Helaas was ook dat al teveel 'nazi'.

Een echte D66 reactie: mensen die niet op D66 stemmen zijn "simpele" mensen. Ze begrijpen het niet.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, als die maar wel overeenkomt met die van ons. Voor de rest zijn het allemaal nazi tokkies.
Overdrijven is ook een vak.

Vond het ook een mooie quote.

Ze vond ook dat we weer 'trots' moesten zijn op ons land. Vind ik ook een mooi uitgangspunt. Helaas was ook dat al teveel 'nazi'.
Kul. Verdonk was megalomaan, ik zie haar nog in die jurk. Maar nazi is regelrechte onzin.

Zelf vind ik natiestaten hinderlijke concepten, ik voel mij meer Europeaan. Maar daar is helaas geen draagvlak voor.

Kul. Verdonk was megalomaan, ik zie haar nog in die jurk. Maar nazi is regelrechte onzin.

Zelf vind ik natiestaten hinderlijke concepten, ik voel mij meer Europeaan. Maar daar is helaas geen draagvlak voor.
Europa is toch geen samenhangend geheel? Amerika net zo min. Behalve dan dat ze overal met die vlaggetjes van ze staan te zwaaien, heeft iemand in Highwood Montana net zoveel overeenkomsten met iemand uit New York als iemand uit Amsterdam met iemand uit Buhoci.

Europa is toch geen samenhangend geheel? Amerika net zo min. Behalve dan dat ze overal met die vlaggetjes van ze staan te zwaaien, heeft iemand in Highwood Montana net zoveel overeenkomsten met iemand uit New York als iemand uit Amsterdam met iemand uit Buhoci.
Eens, maar dat hoeft toch ook niet? Maar we hebben meer gemeenschappelijk dan er verschillen zijn. Uitzonderingen daargelaten.

De VS zijn onderling best wel verschillend, maar het hebben één buitenlandbeleid. Dat helpt een hoop. Daardoor vormen de staten een groot machtsblok.

Dat snap ik allemaal. Maar hoe kun je je Europeaan voelen? Wat is dat dan? Soort nationalisme vanuit Europa vs de rest van de wereld? En tot waar gaat Europa? EU? Horen voormalig Sovjetstaten ook bij het Europagevoel? Ik zie ontegenzeglijk veel voordelen aan een sterk Europees buitenlands beleid. Maar ik heb inmiddels geen idee meer wat allemaal onder Europa valt. Op het moment dat wij moeten opdraaien voor landen die er ronduit een dikke bende van hebben gemaakt, verdwijnt mij EU gevoel als sneeuw voor de zon.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat voelt. Ik voel me ook Nederlander. Ik denk dat dat ook nooit zal veranderen, terwijl ik al meer dan 20 jaar niet in Nederland woon.

Laatst bewerkt:
Het blijft in dit topic fascinerend hoe ver we op sommige onderwerpen van elkaar af staan. Nu dit weer, zonder enig voorbehoud of nuance stellen dat 'nationalisme een voedingsbodem voor haat en geweld is'. Dat kan het in specifieke gevallen zijn ja, maar gaat echt niet zonder meer op.
Je kunt prima trots zijn op je geschiedenis en cultuur en respect hebben voor andere landen, hun geschiedenis en hun cultuur en inzetten op internationale samenwerking met behoud van ieders identiteit.

Ik voel me ook geen Europeaan, zou niet weten wat dat dan is, behalve iemand die 'in Europa' woont.

Het blijft in dit topic fascinerend hoe ver we op sommige onderwerpen van elkaar af staan. Nu dit weer, zonder enig voorbehoud of nuance stellen dat 'nationalisme een voedingsbodem voor haat en geweld is'.

Als je je 'eigen natie' vooropstelt, dan stel je - per definitie - andere naties achterop. Lijkt me dus niet zo'n opzienbarende uitspraak.

Ik probeer het even te begrijpen. Het is dus niet oké om je Nederlander te voelen, maar wel oké om je Europeaan te voelen? Maar dan stel je andere continenten achterop. Dat is dan minder erg? Of ben je meer wereldburger, alleen zijn er dan mensen tot wie jij je als gelijke ziet, die jou naar het leven staan. Hoe werkt dat dan? Of andersom, ik mag mij geen zeg Brabander voelen? Dus Guus heeft een haatzaaiend liedje gezongen? Maar hoe zit dat dan met mensen die zich Amsterdammer noemen?

Ik ben in de war.

Het blijft in dit topic fascinerend hoe ver we op sommige onderwerpen van elkaar af staan. Nu dit weer, zonder enig voorbehoud of nuance stellen dat 'nationalisme een voedingsbodem voor haat en geweld is'. Dat kan het in specifieke gevallen zijn ja, maar gaat echt niet zonder meer op.
Je kunt prima trots zijn op je geschiedenis en cultuur en respect hebben voor andere landen, hun geschiedenis en hun cultuur en inzetten op internationale samenwerking met behoud van ieders identiteit.

Ik voel me ook geen Europeaan, zou niet weten wat dat dan is, behalve iemand die 'in Europa' woont.
Met respect bimmert, maar een voedingsbodem wil zeggen dat er haat en geweld uit kan voorkomen. Dat wil niet zeggen dat dit per definitie het geval is. Je kunt ook lezen wat je wil lezen zeg. Over voorbehoud en nuance gesproken.(n)

Lees eens een geschiedenisboek, je zult je verbazen.

Dat kun je dan voor hetzelfde geld stellen voor een 'Nederlander'. Ja, hehe, Nederland is een land en Europa een werelddeel.

Grote tenen hebben sommigen.

Met respect bimmert, maar een voedingsbodem wil zeggen dat er haat en geweld uit kan voorkomen. Dat wil niet zeggen dat dit per definitie het geval is. Je kunt ook lezen wat je wil lezen zeg. Over voorbehoud en nuance gesproken.(n)

Lees eens een geschiedenisboek, je zult je verbazen.

Maar dat schreef je niet. Voor de mogelijke negatieve implicaties hoef je me geen toelichting te geven, die zijn me genoegzaam bekend. Met de toelichting die je nu geeft is je typering nog steeds eenzijdig negatief. Nationalisme kan ook positieve implicaties hebben. Een voedingsbodem voor eenheid, sociale verbondenheid, betrokkenheid, hogere welvaart, soevereiniteit, etc.

Dat kun je dan voor hetzelfde geld stellen voor een 'Nederlander'. Ja, hehe, Nederland is een land en Europa een werelddeel.

Grote tenen hebben sommigen.

Dat klopt, dat kun je inderdaad net zo goed stellen. Het is dan ook maar een gevoel en dat is subjectief. Jij voelt het zus, ik voel het zo.
Wat je met 'grote tenen' (je bedoelt misschien 'lange tenen' maar dan nog ) wil zeggen ontgaat me.

Maar dat schreef je niet. Voor de mogelijke negatieve implicaties hoef je me geen toelichting te geven, die zijn me genoegzaam bekend. Met de toelichting die je nu geeft is je typering nog steeds eenzijdig negatief.

Jij hoeft mij niet te vertellen wat ik schrijf. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij leest.

Als je schrijft dat iets een voedingsbodem voor haat en geweld is, is dat een negatieve kwalificatie.
Dat mag jij zo lezen en vinden. Feit is dat uit nationalisme veel ellende voortvloeit, maar;
Niemand verbiedt je vragen te stellen als iets niet duidelijk is, de (vetgedrukte) conclusie is geheel voor jouw rekening.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat voelt. Ik voel me ook Nederlander. Ik denk dat dat ook nooit zal veranderen, terwijl ik al meer dan 20 jaar niet in Nederland woon.
Jij zult het beter weten dan ik, maar ik zie en beluister in de VS altijd veel meer trots op hun land. De vlaggen bij de huizen, De Star Spangled Banner bij sportwedstrijden (zelf recent in Texas meegemaakt bij een Dallas Stars game, kippenvel), hoe trots en spontaan mensen vertellen over hun land.

En dan heb je nog Texas, en dat zal jij nóg beter weten dan ik, maar daar zie je zoveel liefde voor de staat! Ben ik echt jaloers op. Trots en eenheid. Kom daar in The Netherlands maar eens om.

Jij zult het beter weten dan ik, maar ik zie en beluister in de VS altijd veel meer trots op hun land. De vlaggen bij de huizen, De Star Spangled Banner bij sportwedstrijden (zelf recent in Texas meegemaakt bij een Dallas Stars game, kippenvel), hoe trots en spontaan mensen vertellen over hun land.

En dan heb je nog Texas, en dat zal jij nóg beter weten dan ik, maar daar zie je zoveel liefde voor de staat! Ben ik echt jaloers op. Trots en eenheid. Kom daar in The Netherlands maar eens om.

Ik merk daar echt helemaal niets van. Dus, het is maar net wie je spreekt; wat je schrijft herken ik helemaal niet. Of ja, ik zie de vlaggen wel, maar ik zie bijzonder weinig trots.

Maar goed, casuïstiek vind ik niet zo relevant, dit AP-artikel geeft het wat beter aan:

Ik merk daar echt helemaal niets van. Dus, het is maar net wie je spreekt; wat je schrijft herken ik helemaal niet. Of ja, ik zie de vlaggen wel, maar ik zie bijzonder weinig trots.

Maar goed, casuïstiek vind ik niet zo relevant, dit AP-artikel geeft het wat beter aan:
Het is ook een beetje waar je mee vergelijkt. In The Netherlands wordt de Nederlandse vlag, letterlijk, regelmatig verwijderd uit openbare ruimten omdat men het teveel 'nationalistisch' vindt. Daar hebben ze in de VS geen last van.

De vlag hangt ook bij ongelofelijk veel huizen uit in de States. Ongeacht of er een nationaal feest is. Dat doet hier echt niemand.

Als ik internationale sport kijk, zeggen Amerikanen vaak iets over hun land als ze winnen (en dat doen ze vaak). Zou een Nederlandse sporter nooit doen.

Ik vind die concrete voorbeelden dus juist wel interessant.

Dus eigenlijk zouden we allemaal de EU vlag thuis moeten ophangen?

Nogmaals, ik merk er niets van. Ik zie alleen maar vlaggen bij openbare parken of gebouwen. Verder heb ik nog nooit van verwijderde vlaggen gehoord, ik herinner me alleen wat vragen over de (grootte van) de Nederlandse vlag in de TK.

Dan beginnen we met het platgooien van Amsterdam. Lijkt mij een mooie win win situatie.
Mensen die zich Amsterdammer noemen zetten we gelijk gevangen. Voor de zekerheid.

Dit is al de zoveelste keer dat je je zo negatief uitlaat over Amsterdam. Kom je er überhaupt wel eens? Ik vind voetbal niks, dus ik ga ook niet naar voetbalwedstrijden en spreek me ook niet steeds negatief uit over voetbal. Wees blij dat ze daar wonen en jij waar jij woont. Voor ieder wat wils.

De vlag hangt ook bij ongelofelijk veel huizen uit in de States. Ongeacht of er een nationaal feest is. Dat doet hier echt niemand.

Gelukkig niet, overdreven gedoe. Waarom zou ik in Nederland als Nederlander de Nederlandse vlag hangen aan mijn huis voor andere Nederlanders om te zien?

Het is ook een beetje waar je mee vergelijkt. In The Netherlands wordt de Nederlandse vlag, letterlijk, regelmatig verwijderd uit openbare ruimten omdat men het teveel 'nationalistisch' vindt. Daar hebben ze in de VS geen last van.

Als ik internationale sport kijk, zeggen Amerikanen vaak iets over hun land als ze winnen (en dat doen ze vaak). Zou een Nederlandse sporter nooit doen.

Ik vind die concrete voorbeelden dus juist wel interessant.
Dat 'regelmatig' verwijderd uit openbare ruimten valt ook wel mee. Naast het verwijderen van van vlaggen in gemeente Uithoorn en wellicht 1 of 2 andere incidenten kan ik mij er weinig van heugen. Niet genoeg om over een algemenere trend te spreken in ieder geval.

Ik vind het zelf juist wel leuk dat de Nederlandse vlag alleen met sommige feestdagen wordt gewapperd (5 mei, koningsdag, geslaagd voor examen). Maakt het wapperen van de vlag toch bijzonderder dan wanneer je het hele jaar de vlag hebt wapperen.

Op zich valt dat nog wel mee hoor. Bij ons in de suburbs van Houston zie je de vlaggen alleen op feestdagen. Amerikanen zijn wel trotser op hun land dan Nederlanders. En Texanen zijn bijzonder trots op hun staat. Dat staat voor mij wel vast.

In Nederland is dat wel wat minder.

Terug
Bovenaan