Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
West Europa, Frankrijk om precies te zijn. En die hebben ook een energievoorziening die niet met een ongelukje met een anker dat over de bodem sleept zomaar uitvalt. Een kerncentrale plat bombarderen is zelfs niet in de Oekraïne gedaan.
Ah, je bent niet van plan solidair te zijn met Polen, maar verwacht wel van de Fransen dat ze ons (nucleair) beschermen. En wat nu als die Fransen net zo denken als jij, laat die kaaskoppen in het noorden maar lekker in de klei zakken, wij hebben ons eigen (gigantische) begrotingstekort? Niet zo fijn toch?

Een kerncentrale plat bombarderen is zelfs niet in de Oekraïne gedaan.
Je spreekt jezelf een beetje tegen nietwaar? Je kunt dus wel een oorlog starten en voeren zonder nucleaire vernietiging.

West Europa, Frankrijk om precies te zijn. En die hebben ook een energievoorziening die niet met een ongelukje met een anker dat over de bodem sleept zomaar uitvalt. Een kerncentrale plat bombarderen is zelfs niet in de Oekraïne gedaan.
GB heeft ook kernwapens. En NAVO lid.

Ah, je bent niet van plan solidair te zijn met Polen, maar verwacht wel van de Fransen dat ze ons (nucleair) beschermen. En wat nu als die Fransen net zo denken als jij, laat die kaaskoppen in het noorden maar lekker in de klei zakken, wij hebben ons eigen (gigantische) begrotingstekort? Niet zo fijn toch?

Je spreekt jezelf een beetje tegen nietwaar? Je kunt dus wel een oorlog starten en voeren zonder nucleaire vernietiging.
Er gaat niemand Nederland aanvallen en Frankrijk met rust laten. Dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.

En het zou natuurlijk ontzettend stom zijn om je kernwapens niet in te zetten als je de oorlog dreigt te verliezen. Waar heb je die dingen anders voor.

Dan hebben we niks aan meer kogels.
Ook onzin. Cyber is een wapensysteem, meerdere wapensystemen voeren een gewapend conflict. Cyber, kinetische systemen, Space etc. De combinatie van wapensystemen maken een aanval al dan niet succesvol. En ze hoeven niet tegelijkertijd te worden ingezet.

Er gaat niemand Nederland aanvallen en Frankrijk met rust laten. Dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.

En het zou natuurlijk ontzettend stom zijn om je kernwapens niet in te zetten als je de oorlog dreigt te verliezen. Waar heb je die dingen anders voor.
Nou, je roept anders net zelf de Fransen te hulp. Dus je argumentatie laat wat gaten vallen hier en daar.

Als dat waar was zou Poetin als grootste kernmacht ter wereld Kiev (en de voormalige Sovjetlanden) allang naar de vergetelheid gebombardeerd hebben. Oneindig veel goedkoper en het had een paar (Russische) soldaten gescheeld.

Dus kennelijk werkt het toch niet helemaal zoals jij zegt.

Als dat waar was zou Poetin als grootste kernmacht ter wereld Kiev (en de voormalige Sovjetlanden) allang naar de vergetelheid gebombardeerd hebben. Oneindig veel goedkoper en het had een paar (Russische) soldaten gescheeld.

Dus kennelijk werkt het toch niet helemaal zoals jij zegt.
Rusland wordt dan ook verre van onder de voet gelopen.

Ook onzin. Cyber is een wapensysteem, meerdere wapensystemen voeren een gewapend conflict. Cyber, kinetische systemen, Space etc. De combinatie van wapensystemen maken een aanval al dan niet succesvol. En ze hoeven niet tegelijkertijd te worden ingezet.
Het zal allemaal. Ik ben niet bang voor een grootschalige inval van Rusland. Dus ik geef het geld liever uit aan zorg, onderwijs, vestigingsklimaat en infrastructuur, dan aan meer tanks, kogels en soldaten.

Het zal allemaal. Ik ben niet bang voor een grootschalige inval van Rusland. Dus ik geef het geld liever uit aan zorg, onderwijs, vestigingsklimaat en infrastructuur, dan aan meer tanks, kogels en soldaten.
Prima. Maar dan graag consequent zijn en bij een eventuele aanval geen hulp vragen aan een ander land als je zelf niet bereid bent hulp te bieden. (y)

Prima. Maar dan graag consequent zijn en bij een eventuele aanval geen hulp vragen aan een ander land als je zelf niet bereid bent hulp te bieden. (y)
Goed, als jij dan met je familie de komende jaren dan geen gebruik maakt van onze zorg, onderwijs en ons sociale stelsel, dan vraag ik bij een inval geen hulp.

Goed, als jij dan met je familie de komende jaren dan geen gebruik maakt van onze zorg, onderwijs en ons sociale stelsel, dan vraag ik bij een inval geen hulp.
Weer mis lennie. Jij bent degene die een ander (Polen) niet wil helpen, maar wel van anderen verwacht dat ze jou helpen (Franse atoomparaplu), ik bied die solidariteit wel. In oorlogsstijd en qua zorg, onderwijs en sociaal stelsel. Met het gevolg dat het wat betreft de verzorgingsstaat wellicht iets soberder moet. Overigens zullen we linksom of rechtsom verarmen, dat heeft alleen nog niet iedereen door.

Maar als jij door de Russen aangevallen wordt, mij niet bellen.;)

Weer mis lennie. Jij bent degene die een ander (Polen) niet wil helpen, maar wel van anderen verwacht dat ze jou helpen (Franse atoomparaplu), ik bied die solidariteit wel. In oorlogsstijd en qua zorg, onderwijs en sociaal stelsel. Met het gevolg dat het wat betreft de verzorgingsstaat wellicht iets soberder moet. Overigens zullen we linksom of rechtsom verarmen, dat heeft alleen nog niet iedereen door.

Maar als jij door de Russen aangevallen wordt, mij niet bellen.;)
Ik heb je gevraagd waar we 15 miljard op moeten bezuinigen. Jij begint alleen maar over hoe ontzettend belangrijk jij het vindt om anderen te helpen. Moreel uiteraard superieur aan mijn egoïstische standpunt, nou graag praktisch.

Ik heb je gevraagd waar we 15 miljard op moeten bezuinigen. Jij begint alleen maar over hoe ontzettend belangrijk jij het vindt om anderen te helpen. Moreel uiteraard superieur aan mijn egoïstische standpunt, nou graag praktisch.
Je verdraait mijn woorden én de discussie. De kern was dat ik aangaf dat 15mlj een koopje was i.r.t. een Russische inval in Oost Europa. Jij wilde niet opdraaien voor polen, maar wel beschermd worden door de atoomparaplu van andere landen. Dus ja, dat geld moet wat mij betreft op tafel komen, linksom of rechtsom. HRA aftrek opheffen zou inderdaad tot de mogelijkheden kunnen behoren. Verder is dit aan de politiek.

Wel graag de discussie zuiver voeren.

Je verdraait mijn woorden én de discussie. De kern was dat ik aangaf dat 15mlj een koopje was i.r.t. een Russische inval in Oost Europa. Jij wilde niet opdraaien voor polen, maar wel beschermd worden door de atoomparaplu van andere landen. Dus ja, dat geld moet wat mij betreft op tafel komen, linksom of rechtsom. HRA aftrek opheffen zou inderdaad tot de mogelijkheden kunnen behoren. Verder is dit aan de politiek.

Wel graag de discussie zuiver voeren.
Ik ben begonnen met dat ik niet wilde bezuinigen op de zorg ten gunste van een 5% norm. Jij begon dat we een ereschuld hebben aan Polen die we ten koste van alles in moeten lossen. Ik vroeg je hoe het dan betaald zou moeten worden, daar heb je niet op geantwoord. Over de discussie zuiver houden gesproken.

Ik ben begonnen met dat ik niet wilde bezuinigen op de zorg ten gunste van een 5% norm. Jij begon dat we een ereschuld hebben aan Polen die we ten koste van alles in moeten lossen. Ik vroeg je hoe het dan betaald zou moeten worden, daar heb je niet op geantwoord. Over de discussie zuiver houden gesproken.
Nou nee, dat was volgens mij Boppie. Waar hij overigens volkomen gelijk in heeft imo.

Laatst bewerkt:
  • 3,5% "Hard" Defensie: Directe uitgaven aan materieel, personeel en militaire infrastructuur.
  • 1,5% Bredere Weerbaarheid: Investeringen in fysieke infrastructuur (wegen, spoorwegen), cyberveiligheid, bescherming van kritieke infrastructuur, strategische voorraden, en soms zelfs zorg en desinformatiebestrijding.
Daar beginnen we mee. Dus 3,5 procent aan Defensie zelf, de rest aan randzaken. We leven in een ontzettend rijk land. Misschien moeten mensen dan maar niet op mei, zomer, herfst en wintervakantie.

Laat de zorg maar eens snoeien in adviseurs, en die "arme" ouderen zijn de rijkste groep van dit land. Met stip.
Overigens staat de zorg op de tweede plaats in de begroting. En daar komen de premies nog bij. Hoeveel geld moet erin gaan zo onderhand.

Jij hebt het over een veiligheidsparaplu vanuit bijvoorbeeld Frankrijk. Het idee van die paraplu, die wij NAVO noemen is dat iedereen zijn steentje bijdraagt zodat er een sterke defensie ontstaat. En een regel dat je niet aan die leden komt.

Dat Rusland hier niet een twee drie gelijk komt geloof ik gelijk, maar we hebben daar landen als Polen en de Baltische staten die onder onze paraplu vallen. Onthou dat die landen in zekere zin ook de reden zijn dat Rusland niet snel hier staat. Mocht bijvoorbeeld Polen vallen dan staan ze ineens een stuk dichterbij. Het is ook in ons belang dat die landen overeind blijven.

En ja, zeker naar Polen hebben we een ereschuld. Dat is mijn mening.

Het is een simpele stelling, vrijheid heeft een prijs. Dat is die prijs. En eerlijk gezegd had ik ook liever gezien dat het geld ergens anders naar toe ging. Defensie is een noodzakelijk kwaad. In de jaren 30 hebben veel landen hun Defensie verwaarloost en daar een forse prijs voor betaalt.

Laatst bewerkt:
  • 1,5% Bredere Weerbaarheid: Investeringen in fysieke infrastructuur (wegen, spoorwegen), cyberveiligheid, bescherming van kritieke infrastructuur, strategische voorraden, en soms zelfs zorg en desinformatiebestrijding.
Een niet te onderschatten aspect van Defensie. Infrastructuur en verplaatsen van militair materieel. Waar Poetin ongestoord troepen kan verplaatsen kampen wij met lokale regelingen en bruggen/viaducten die niet toereikend zijn voor zwaar militair materieel.

Oja, lennie. We testen iedere eerste van de maand het alarm. Wat doe jij als hij straks afgaat? Pak je dan je noodpakketje en kruip je onder de salontafel? Weet jij waar de dichtst bijzijnde schuilkelder is? Newsflash! Die is er niet (meer). Vroeger hadden we een BB voor bescherming burgerbevolking, mobiele colonnes e.d. Wegbezuinigd allemaal. Zit je dan met je welvaart onder je salontafeltje. En dan maar bidden dat er geen CBRN wapens ingezet worden door Poetin die ons nooit gaat aanvallen.

Jeetje, ze hebben jullie wel erg bang gemaakt. Ze hebben de Oekraïne aangevallen voor de grondstoffen. Die hebben we niet. En zelfs dat veroveren is ze niet gelukt.

We hebben meer aan digitale veiligheid dan aan fysieke. En we moeten zorgen voor moeilijk te saboteren energie. Dus nucleaire energie. Al die extra soldaatjes en tanks kunnen we wel vervangen door drones. Stuk goedkoper.

Welterusten lennie. Tip van Flip: koop eens een geschiedenisboek.

Ze hebben Oekraine niet aangevallen voor de geondstoffen, maar uit expansiedrift.

Heb ik wel eens wat van gelezen. Wanneer stonden de Russen hier ook al weer?
Lees het boek nog eens. En verdiep je eens in de beweegredenen van Poetin, vraag je gelijktijdig eens aaf how het huidige Rusland zo groot is. Russki Mir, google dat maar eens.

Marienborn is de wereld niet uit. En mochten ze Polen aanvallen, Berlijn is dan nog maar een klein stukje.

De kans wordt kleiner want Polen neemt zijn defensie zeer serieus.

Jongens, gaat helemaal goed komen. ik zie net dat Trump een Vredesprijs heeft gekregen voor het stoppen van maar liefst 8 oorlogen.

Die gaat ze stoppen voor ze de Ijssel over zijn.

Jongens, gaat helemaal goed komen. ik zie net dat Trump een Vredesprijs heeft gekregen voor het stoppen van maar liefst 8 oorlogen.

Die gaat ze stoppen voor ze de Ijssel over zijn.
Je hebt helemaal gelijk lennie, dat wij dat nooit gezien hebben. Geloof mij, de Ijssel gaan ze nooit bereiken. (y)

Jeetje, ze hebben jullie wel erg bang gemaakt. Ze hebben de Oekraïne aangevallen voor de grondstoffen. Die hebben we niet. En zelfs dat veroveren is ze niet gelukt.
Oekraïne is ook aangevallen omdat Putin het oude rijk wil herstellen, qua grondgebied. Ze hebben Oekraïne onderschat bovendien. Het idee dat Putin door zou (willen) stoten naar west Europa zie ik ook niet, niets wijst daarop, er is geen reden voor, het zou zelfmoord zijn. Dat er cyberaanvallen en intimidatie en pesterijen plaatsvinden is duidelijk, dat zal nog wel een tijd doorgaan. Maar dat is nogal wat anders dan bang zijn voor een fysieke oorlog zoals 40 jaar terug. Ik ben het in ieder geval niet en vind dat er veel kritiekloos angst gezaaid wordt, en dat heeft blijkbaar effect op nogal wat mensen.

We hebben meer aan digitale veiligheid dan aan fysieke. En we moeten zorgen voor moeilijk te saboteren energie. Dus nucleaire energie. Al die extra soldaatjes en tanks kunnen we wel vervangen door drones. Stuk goedkoper.

Ik zal gisteren een interview op WNL met Ewald Engelen, hoogleraar geografie. Dat is een linkse jongen, man van Thieme, zat bij PvdD en nu bij VredeVoorDieren. Die gaf aan het tegengeluid in de Nederlandse media te missen, de discussie te missen. Ook meldde hij dat Europa nu al meer wapens heeft dan Rusland, hij vond de opwaardering van de defensiebegroting zonder echt debat opmerkelijk. (tip: app van de NOS waar je kan nagaan hoeveel bewapening de verschillende naties hebben).
Ik vind het goed dat we wat plussen qua defensie vooral om niet helemaal afhankelijk te zijn van de VS, we hebben te lang de freeriders uitgehangen, maar ben het wel met hem eens dat de media nogal eenzijdig bericht en dat tegenstanders en andersdenkenden te weinig aan het woord komen.

Ik begrijp dat de formatie vastloopt waarbij politici ter linkerzijde en veel media hun best doen dat aan de VVD toe te schrijven met grote woorden (daar is de inmiddels platgeslagen term 'landsbelang' weer) , terwijl de VVD gewoon vasthoudt aan wat ze voor de verkiezingen al aangaven: niet met GLPvdA. D66 wil niet met JA21- over die uitsluiting hoor je dan maar weinig- maar ik vrees dat het die kant toch op zal moeten gaan wil er een kabinet komen, aangezien het initiatief bij Jetten ligt als winnaar van de verkiezingen.

Ik begrijp dat de formatie vastloopt waarbij politici ter linkerzijde en veel media hun best doen dat aan de VVD toe te schrijven met grote woorden (daar is de inmiddels platgeslagen term 'landsbelang' weer) , terwijl de VVD gewoon vasthoudt aan wat ze voor de verkiezingen al aangaven: niet met GLPvdA. D66 wil niet met JA21- over die uitsluiting hoor je dan maar weinig- maar ik vrees dat het die kant toch op zal moeten gaan wil er een kabinet komen, aangezien het initiatief bij Jetten ligt als winnaar van de verkiezingen.
Eens. En veel mensen volgen gewoon het door de media gewenste narratief.

Zo krijgt de PVV nu de 'schuld' van de gevallen regering, maar zelf zie ik dat niet. De PVV heeft zeer veel water bij de wijn gedaan om het te laten slagen, inclusief het weggeven van de premierspost. Dat heeft een einde, anders herkennen de kiezers zich niet meer in de PVV. Het zijn juist die andere partijen geweest die hun poot stijf hielden en dus geen respect hadden voor de verkiezingsuitslag.

Dan mis je toch echt een paar factoren in de Russische intenties bimmert. Poetin noemt de ineenstorting van de Sovjet- unie een catastrofe. De landen (en delen van landen zoals Oost-Duitsland) behoren tot de Russki Mir. Die landen en gebieden moeten terug in de Russische invloedssferen. Het is 19e eeuwse machtspolitiek die je nu ook bij Trump kunt zien. De initiële start van de discusssie was de 5% investering in defensie en of je dat niet beter aan de welvaartsstaat kunt besteden. Ik denk van niet. Als de pleuris in Oost Europa echt uitbreekt zullen de economische gevolgen ook voor ons astronomisch zijn, in negatieve zin dan. Los van de bondgenootschappelijke verplichtingen. Ik zie Rusland ook west europa niet bezetten, daar hebben ze eenvoudigweg niet genoeg soldaten voor. Een bezettingsmacht moet een enorme omvang hebben. Maar Oost Europa, met name de Baltische staten zijn kwetsbaar. Ze hoeven alleen de Sulawesi gap te bezetten om de Baltics van de rest van Europa af te sluiten. Poetin weet dat, de NATO ook.
Daarnaast zijn wij nu nog verregaand afhankelijk van de Amerika voor onze defensie. Inlichtingen, bulktransport, wapensystemen. Nog los van de afhankelijkheid van de VS voor geavanceerde wapensysemen zoals de F35. Wij zijn volledig chantabel voor de grillen van Trump. Als hij zegt NO, dan vliegen ze gewoon niet. Dus de prioriteit van Europa plus Canada en het VK zijn.
-Onafhankelijkheid creeren van de VS vwb onze defensie.
-Gaten van de VS taken in de NAVO opvullen.
-infrastructuur op orde brengen voor troepenverplaatsingen.
-Bureaucratie over grenzen slechten voor troepenverplaatsingen. Duurt allemaal veel te lang.
-Nucleaire capaciteit moderniseren (Franse)
-Britse nucleaire capaciteit onafhankelijk maken van de VS dragerraketten.
- Beschermen van de Europese burgerbevolking. Schuilkelders, noodhospitalen.

West Europa wentelt zich in geopolitieke naiviteit. Oost Europa begrijpt het gevaar van de Russen veel beter dan wij dit doen, kennen de Russische doctrines als geen ander, ze hebben er decennia lang onder moeten leven. Hetzelfde geldt voor de dreiging in het noorden, zoals Finland en Noorwegen. En niet te vergeten het Zweedse Gotland.

Rusland is zich al jaren aan het voorbereiden, de signalen zijn overduidelijk. Ook herhaaldelijk gerapporteerd door de inlichtingendiensten. 80 jaar vrede heeft gezorgd voor west europese zelfgenoegzaamheid en vergaande naiviteit in de intenties van Poetin en zijn regime.

5% is een koopje, er zou nog meer bij moeten.

Je kunt op meerdere manieren tegen deze casus aankijken. Enerzijds houdt de VVD vast aan de verkiezingsbelofte, anderzijds probeert de partij anderen haar wil op te leggen. Persoonlijk vind ik het bijzonder dat pvda/gl wordt uitgesloten voordat er uberhaupt gekeken wordt of een coalitie mogelijk is. Zeker in relatie tot 2023 waar de PVV met antidemocrarische sytemen wél een serieuze optie is voor de vvd. Dat maakt deze opstelling in mijn ogen totaal ongeloofwaardig. Een partij met een democratische traditie uitsluiten maar een autocratische Poetin vriend niet?

@Idefiqss het is geen kwestie van 'missen' volgens mij want je zegt in je post weinig dat ik niet ook lees en vind. Maar je ziet het veel dramatischer en somberder in dan ik en maakt een aardige opsomming met worst case scenario's.

Je kunt op meerdere manieren tegen deze casus aankijken. Enerzijds houdt de VVD vast aan de verkiezingsbelofte, anderzijds probeert de partij anderen haar wil op te leggen. Persoonlijk vind ik het bijzonder dat pvda/gl wordt uitgesloten voordat er uberhaupt gekeken wordt of een coalitie mogelijk is. Zeker in relatie tot 2023 waar de PVV met antidemocrarische sytemen wél een serieuze optie is voor de vvd. Dat maakt deze opstelling in mijn ogen totaal ongeloofwaardig. Een partij met een democratische traditie uitsluiten maar een autocratische Poetin vriend niet?

Elke partij probeert in meer of mindere mate 'haar wil op te leggen' - ook zo'n frame trouwens , 'wil opleggen', ze zien samenwerking met GLPvdA gewoon niet zitten omdat ze te ver uit elkaar liggen en daar blijven ze vooralsnog consequent in. Ik ben er blij om want denk dat met name GL en politici als Piri geen positieve bijdrage aan ons land hebben. Met de PVV wil de VVD nu ook niet meer in zee.

Maar dat is nogal wat anders dan bang zijn voor een fysieke oorlog zoals 40 jaar terug. Ik ben het in ieder geval niet en vind dat er veel kritiekloos angst gezaaid wordt, en dat heeft blijkbaar effect op nogal wat mensen.
Neuh, er wordt hooguit af en toe een burgervliegtuig uit de lucht geknald. Of een leidinkje hier en daar kapotgemaakt. Misschien leggen ze wat nutsvoorzieningen plat, vervoer of energie ofzo. En dat hacken, ach, privacy en veiligheid van je gegevens is meer voor boomers enzo. Niks om je druk over te maken.

Neuh, er wordt hooguit af en toe een burgervliegtuig uit de lucht geknald. Of een leidinkje hier en daar kapotgemaakt. Misschien leggen ze wat nutsvoorzieningen plat, vervoer of energie ofzo. En dat hacken, ach, privacy van je gegevens is meer voor boomers enzo. Niks om je druk over te maken.

hoho trek mijn woorden niet uit hun verband svp.

hoho trek mijn woorden niet uit hun verband svp.
Volgens mij doe ik dat niet. Jij lijkt de angst die er voor Rusland (en China) is te vertalen naar de vrees voor een ouderwetse oorlog. Dat vind ik kortzichtig. De moderne oorlog is een schaduw-/hybride oorlog. En die vindt in wezen al plaats. Echter nog op een redelijk subtiele manier. Als die landen een paar tandjes bijschakelen kan dat zeer ontwrichtende gevolgen hebben voor onze samenleving.

@Idefiqss het is geen kwestie van 'missen' volgens mij want je zegt in je post weinig dat ik niet ook lees en vind. Maar je ziet het veel dramatischer en somberder in dan ik en maakt een aardige opsomming met worst case scenario's.
Dat zou best kunnen, wat ik echter waarneem is dat voor west Europeaanse breinen oorlog zó onvoorstelbaar is geworden dat het gewoonweg niet voor mogelijk wordt gehouden.

En wat Detwee ook al terecht zegt, de oorlog is (hybride) allang begonnen.

Volgens mij doe ik dat niet. Jij lijkt de angst die er voor Rusland (en China) is te vertalen naar de vrees voor een ouderwetse oorlog. Dat vind ik kortzichtig. De moderne oorlog is een schaduw-/hybride oorlog. En die vindt in wezen al plaats. Echter nog op een redelijk subtiele manier. Als die landen een paar tandjes bijschakelen kan dat zeer ontwrichtende gevolgen hebben voor onze samenleving.
Een moderne oorlog is ook een feitelijke strijd. En het is niet te voorspellen hoe deze er uit ziet.

Elke partij probeert in meer of mindere mate 'haar wil op te leggen' - ook zo'n frame trouwens , 'wil opleggen', ze zien samenwerking met GLPvdA gewoon niet zitten omdat ze te ver uit elkaar liggen en daar blijven ze vooralsnog consequent in. Ik ben er blij om want denk dat met name GL en politici als Piri geen positieve bijdrage aan ons land hebben. Met de PVV wil de VVD nu ook niet meer in zee.
In beginsel heb je gelijk maar als alle partijen zich zo gaan gedragen zijn we wel klaar.

Maar wat mij betreft prima hoor, dan komt er toch geen kabinet. En dan gaan we nieuwe verkiezingen organiseren. En na de nieuwe uitslag gaan we dan weer de boel blokkeren want Jantje-wil-niet-met-Pietje en wat al niet meer. En dan komen er wéér nieuwe verkiezingen. Gewoon het land niet meer regeren want afkeer “van de ander” en de eigen achterban bedienen moét áltijd prevaleren boven het land besturen.

Allemaal prima maar dan ook niet aankomen met dat er hele urgente problemen die nu aangepakt moeten worden door een kabinet. Want in werkelijkheid vinden de stemmers en de politiek die totaal niet belangrijk.

Het is gewoon gebrek aan leiderschap en angst voor de eigen achterban. En dat geldt niet voor één persoon of partij maar heel breed in de hele politiek.

Oekraïne is ook aangevallen omdat Putin het oude rijk wil herstellen, qua grondgebied. Ze hebben Oekraïne onderschat bovendien. Het idee dat Putin door zou (willen) stoten naar west Europa zie ik ook niet, niets wijst daarop, er is geen reden voor, het zou zelfmoord zijn. Dat er cyberaanvallen en intimidatie en pesterijen plaatsvinden is duidelijk, dat zal nog wel een tijd doorgaan. Maar dat is nogal wat anders dan bang zijn voor een fysieke oorlog zoals 40 jaar terug. Ik ben het in ieder geval niet en vind dat er veel kritiekloos angst gezaaid wordt, en dat heeft blijkbaar effect op nogal wat mensen.

Ik zal gisteren een interview op WNL met Ewald Engelen, hoogleraar geografie. Dat is een linkse jongen, man van Thieme, zat bij PvdD en nu bij VredeVoorDieren. Die gaf aan het tegengeluid in de Nederlandse media te missen, de discussie te missen. Ook meldde hij dat Europa nu al meer wapens heeft dan Rusland, hij vond de opwaardering van de defensiebegroting zonder echt debat opmerkelijk. (tip: app van de NOS waar je kan nagaan hoeveel bewapening de verschillende naties hebben).
Ik vind het goed dat we wat plussen qua defensie vooral om niet helemaal afhankelijk te zijn van de VS, we hebben te lang de freeriders uitgehangen, maar ben het wel met hem eens dat de media nogal eenzijdig bericht en dat tegenstanders en andersdenkenden te weinig aan het woord komen.
Het heeft niets met bang zijn te maken, maar met gezond verstand. Ik zie hem ook niet gauw naar onze grens doorstoten, Duitsland zit ertussen. Maar een oorlog voor die tijd gaat zeker een fors effect hebben op ons. En het zijn NAVO leden, dus op dit moment hebben we de plicht om die landen te helpen. In dat licht is het niet meer dan logisch om op EU niveau fors op te schalen om iedere aanval te ontmoedigen. De staat van de EU krijgsmachten was zeer slecht, dat wordt nu weer hersteld.

En zeker nu de VS zijn handen er vanaf lijkt te trekken is het misschien wel goed dat er een NAVO komt zonder de VS maar dat leunt op EU landen en EU materiaal. De wereld verandert fors. Laat de EU maar een economische en militaire grootmacht worden. Gaat nu geld kosten maar op de lange termijn gaan we daar nog veel plezier van hebben.

Eens. En veel mensen volgen gewoon het door de media gewenste narratief.

Zo krijgt de PVV nu de 'schuld' van de gevallen regering, maar zelf zie ik dat niet. De PVV heeft zeer veel water bij de wijn gedaan om het te laten slagen, inclusief het weggeven van de premierspost. Dat heeft een einde, anders herkennen de kiezers zich niet meer in de PVV. Het zijn juist die andere partijen geweest die hun poot stijf hielden en dus geen respect hadden voor de verkiezingsuitslag.
Wilders mag het zichzelf aanrekenen. Hij weet waar hij in manoeuvreren moet en heeft nooit zijn best gedaan om mee te komen. Ook heeft hij totaal niet zijn best gedaan om capabele mensen om zich heen te verzamelen om een stabiele politieke partij te zijn.

Het is een eenmans show. Wilders wil niet regeren maar aan de zijlijn staan om lekker te roeptoeteren. Het is zijn eigen incompetentie die ervoor zorgt dat hij niet serieus genomen wordt en om die incompetentie te verbergen heeft hij de stekker eruit getrokken en heeft hij vrijwel ieder debat naar de verkiezing ontlopen.

Ik scheef het zelf al in mijn post van 9:44

In beginsel heb je gelijk maar als alle partijen zich zo gaan gedragen zijn we wel klaar.

Maar er zijn toch nu ook al meerdere partijen die zich zo gedragen. Daarom lukt het niet. Neemt niet weg dat je niet kan verwachten dat een partij gaat regeren met een partij die zeer ver en fundamenteel van ze af staat. Ik begrijp het van elke partij die nu een andere uitsluit wel. Het is ook een rare unieke verkiezingsuitslag.
Dan maar een minderheidskabinet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan