Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Rob Jetten moet nog het e.e.a. leren wat betreft realpolitik in de huidige geopolitieke constellatie, de tijd van het opgeheven vingertje is definitief voorbij. Eens met CDA en VVD in deze.

Oh oh... dat gaat niet goed. Dit is niet de tijd.

Als je de relatie VS - Europa nog verder onder druk wil zetten is dit een goed idee. Heeft overigens niets met wegduiken te maken, maar meer met het bedrijven van realistische politiek.

Trump zet die relatie toch onder druk, niet wij. Denemarken reageerde ook goed, vond ik. Klare taal. Nu stoppen, Donald.

Bovendien: Trump kan niet aan de ene kant vriendjes met Poetin zijn en aan de andere kant van zijn land bang zijn voor een eventuele invasie via een afbrokkelend Poollandschap. Als hij zaken wil doen met Poetin, voor zijn eigen toko, dan heeft Trump toch niks te vrezen en hoeft ie Groenland niet te confisqueren.

Voor de duidelijkheid, ik praat niet goed wat Trump doet, maar we zijn op dit moment hartstikke chantabel omdat wij onze zaken niet op orde hebben.

Voor de duidelijkheid, ik praat niet goed wat Trump doet, maar we zijn op dit moment hartstikke chantabel omdat wij onze zaken niet op orde hebben.

Goh, wellicht, anderzijds kan de EU wel wat daadkracht gebruiken in deze politieke tijden. Plus, er zijn heel wat meer Europeanen dan Amerikanen.

Ik ben opgegroeid in de regio van Rotterdam en zoals bekend is het motto daar "geen woorden maar daden". Daadkracht zit hem niet in het wijzen met het vingertje en "foei" te zeggen.

De daadkracht zit in het opnieuw optuigen van defensie, het opfrissen van de economie, investeren in de tech-industrie. Alles om minder afhankelijk te worden van Amerika en China.

Goh, wellicht, anderzijds kan de EU wel wat daadkracht gebruiken in deze politieke tijden. Plus, er zijn heel wat meer Europeanen dan Amerikanen.
En zegt Trump: Jullie komen er wel uit met Oekraïne. Sta je dan met je moral highground.

De wereld is veranderd, uit eigenbelang moeten we meehuilen met de wolven.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Ik ben opgegroeid in de regio van Rotterdam en zoals bekend is het motto daar "geen woorden maar daden". Daadkracht zit hem niet in het wijzen met het vingertje en "foei" te zeggen.

De daadkracht zit in het opnieuw optuigen van defensie, het opfrissen van de economie, investeren in de tech-industrie. Alles om minder afhankelijk te worden van Amerika en China.
Precies. Achter dat wijzende vingertje moeten spierballen zitten.

Liever geen dictatuur

(Vertaling uit het Engels) Belangrijke kenmerken van een dictator of van een land dat afglijdt naar een dictatuur zijn:

• Uitholling van democratische instituties: Dit houdt in dat checks and balances worden verzwakt, zoals het parlement, de rechterlijke macht en andere onafhankelijke instanties. De leider kan proberen de grondwet te wijzigen om meer macht te concentreren bij de uitvoerende macht.
  • Onderdrukking van oppositie en dissent: Dictators bestempelen politieke tegenstanders vaak als criminelen of existentiële bedreigingen en gebruiken geweld of juridische middelen om hen het zwijgen op te leggen. Protesten kunnen worden verboden en politieke opponenten kunnen worden gevangengezet, verbannen of gedood.
  • Controle over informatie en media: Onafhankelijke media worden vaak gesloten, gemuilkorfd of vervangen door door de staat gecontroleerde propagandamachines die leugens verspreiden en het publieke narratief sturen. De toegang tot informatie wordt beperkt.
  • Persoonsverheerlijking (cultus van de persoonlijkheid): De leider promoot een beeld van zichzelf als de enige redder van de natie, vaak via zorgvuldig geregisseerde beelden, symbolen en bijeenkomsten, en eist gehoorzaamheid in plaats van betrokken burgerschap. Er worden soms messianistische beloften gedaan om te claimen dat alleen hij of zij de problemen van het land kan oplossen.
  • Gebruik van geweld en paramilitaire groepen: Dictators kunnen banden hebben met gewapende bendes of paramilitaire groeperingen die geweld gebruiken tegen tegenstanders, en zij weigeren dit geweld te veroordelen of te bestraffen. Het leger of de veiligheidsdiensten kunnen worden ingezet als onderdrukkende binnenlandse macht.
  • Minachting voor de rechtsstaat: Dictators negeren vaak wettelijke beperkingen en gevestigde normen en gebruiken overheidsinstanties (zoals belasting- of justitiediensten) om politieke vijanden aan te pakken.
  • Zondebokpolitiek: De problemen van het land worden herleid tot één zondebok, zoals een minderheidsgroep of “buitenlandse agenten”, om loyalisten te verenigen en verantwoordelijkheid af te schuiven.
  • Vriendjespolitiek en corruptie: Dictaturen worden vaak gekenmerkt door netwerken van vriendjespolitiek, waarbij bevoordeelde personen of groepen worden benoemd in machtsposities of economische voordelen krijgen, wat leidt tot het plunderen van nationale middelen voor persoonlijk gewin.

Dit lijkt wel een beetje Donald z’n gehele PlayBook te zijn…

Er is Nederland geen communistische partij, of toch niet een met invloed. Wel zijn er best een paar partijen met (zeer) anti-democratische agenda's.

Anyway, een minderheidskabinet dus! Interessant. Tenminste, dat is een verdekte manier om te zeggen 'jammer dat de VVD niet wat flexibeler wilde zijn'; ik ben zeer benieuwd wat ze hiervan gaan maken.

Of d66 niet wat flexibeler. Rechts heeft toch iets meer stemmen dan links. Ik ben blij dat GL/PvdA niet meedoet.
Los van dat ik JA21 een gevaarlijke en antidemocratische partij vindt, dit zou je kunnen opperen, ware het niet dat je dan geen meerderheid hebt noch in de TK noch in de EK. Zeker geen redelijk voorstel dus.

Ik ben wel benieuwd waarom je daar blij om bent, trouwens.

Laatst bewerkt:
De VVD stapt (er) weer in met het idee om de volgende verkiezingen te winnen. Jammer.

Het wordt nu de vraag in hoeverre de VVD de formatiestukken gaat herschrijven, want tekenen bij het kruisje was ze niet plan, begreep ik.

Ik vind een minderheidskabinet wel verfrissend. Mogen ze weer eens aan de bak en hun best doen om beleid er doorheen te krijgen
Om een minderheidskabinet te laten werken heb je een opposite nodig die mee wil werken aan het bestuurbaar houden van het land en er niet op uit is het kabinet meteen te laten vallen.

Ik weet niet of Nederland volwassen genoeg is hiervoor. Lees alleen dit topic en de vraag stellen is hem beantwoorden.

In principe ben ik het echter wel helemaal met je eens.

We hebben nu, defacto, ook al weer enige tijd een minderheidskabinet.. héél wat minder. Het land draait nog net zo stroef als de perioden dat er een meerderheid zat, naar mijn mening.

Ik heb het idee dat Wilders zo'n minderheidskabinet best zou willen steunen. Mits ze rechts genoeg doen naar zijn zin...

Terug
Bovenaan