Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Och welnee.
En mijn voorbeeld van Uber/Lyft toont m.i. heel duidelijk aan waarom, zeker tegenwoordig, referenda echt een heel slecht idee zijn.

Als de uitslag je niet bevalt, deugt het referendum niet. Onzin. Er is een hoop media aandacht geweest van voor en tegenstanders en de uitslag was overweldigend tegen toetreding van de Oekraïne. Ondanks dat de overheid het stemmen moeilijk heeft gemaakt toen duidelijk was welke kant het op zou gaan door het beperken van het aantal stemlokalen.
Een opkomst van 32,2% met een kiesdrempel van 30% noem jij overweldigend? Laat me niet lachen.

Overigens klopt jouw frame dat de overheid het stemmen moeilijk heeft gemaakt ook (al) niet. De gemeenten werden niet verplicht om extra stemlokalen in te richten.

Een opkomst van 32,2% met een kiesdrempel van 30% noem jij overweldigend? Laat me niet lachen.

Overigens klopt jouw frame dat de overheid het stemmen moeilijk heeft gemaakt ook (al) niet. De gemeenten werden niet verplicht om extra stemlokalen in te richten.
Is voldaan aan alle voorwaarden? Ja. Dan is het referendum geldig en moet de politiek er naar handelen als ze geloofwaardig wil blijven. Je kan niet alleen democratisch zijn als het je uitkomt.

Je verandert de parameters naar je wens lennie. Dat mag natuurlijk, maar dat maakt het referendum niet minder mislukt. Want dat is het natuurlijk wel door het gemanipuleer en het gebruik van desinformatie door Geenpijl cs.

Je verandert de parameters naar je wens lennie. Dat mag natuurlijk, maar dat maakt het referendum niet minder mislukt. Want dat is het natuurlijk wel door het gemanipuleer en het gebruik van desinformatie door Geenpijl cs.
Ik verander niks. De overheid heeft de parameters vastgesteld. En GS heeft de boel gemanipuleerd? Nee, ze hebben een hele succesvolle campagne gevoerd. Iets dat ook niet zo lastig was. Het is ook gewoon een ontzettend slecht idee om de Oekraïne bij ons te willen betrekken. Door en door corrupt land, met geen enkele gedeelde waarde.

Laat dit nu een onderwerp zijn waarvan het mondiale speelveld al nauwelijks te overzien is, laat staan gevolgen van een keus over 10 jaar..... En om dat nou aan het volk voor te leggen.... Dom!

Jij pleit ervoor dat de Staat reclame gaat maken waar je voor moet stemmen?!
Ja. De regering vond het destijds een goed idee en maakte dus actief reclame voor toetreding. Voor de regering is het sowieso makkelijker om een voorstel te promoten, dan voor tegenstanders.

Laat dit nu een onderwerp zijn waarvan het mondiale speelveld al nauwelijks te overzien is, laat staan gevolgen van een keus over 10 jaar..... En om dat nou aan het volk voor te leggen.... Dom!
Dat mag zo zijn, dan hadden ze dat niet mogelijk moeten maken. Niet achteraf gaan zeuren.

En daarom is het raadgevend referendum weer afgeschaft.

Persoonlijk ben ik altijd tegen het referendum geweest. Beide vormen (bindend en raadgevend) bieden mijns inziens geen toegevoegde waarde.

De keuze die gemaakt kan worden zo helder, eenvoudig formuleren mét alle gevolgen is wel een uitdaging..... Maar kleinschalig zou het moeten kunnen; "De kleur stenen van gebouw X, geel of rood", Eiken of beuken planten langs een straat... dat niveau.

Ik verander niks. De overheid heeft de parameters vastgesteld. En GS heeft de boel gemanipuleerd? Nee, ze hebben een hele succesvolle campagne gevoerd. Iets dat ook niet zo lastig was. Het is ook gewoon een ontzettend slecht idee om de Oekraïne bij ons te willen betrekken. Door en door corrupt land, met geen enkele gedeelde waarde.
Je verandert wel degelijk. Natuurlijk heeft GP de boel met desinformatie lopen opstoken, de kindermepper voorop.
Ja. De regering vond het destijds een goed idee en maakte dus actief reclame voor toetreding. Voor de regering is het sowieso makkelijker om een voorstel te promoten, dan voor tegenstanders.
Om goede redenen. Dat het voor de regering "makkelijker" zou zijn om dit te promoten is een idiote stelling. De dikke duim van de tegenstanders zat immers vol nonsens die ook hier vol overtuiging geabsorbeerd wordt.
Want GS heeft meer financiële middelen dan de Nederlandse Staat :D Of staat de wil van het volk je niet aan?
"De wil van het volk". Ook zo'n nietszeggende inhoudsloze gemeenplaats.

Laatst bewerkt:
Een referendum is leuk voor de lokale politiek, of er een speelplaats op locatie a of b moet komen. Verder is het een gedrocht.

Wat Piet ook al aangeeft.

Laatst bewerkt:
Je verandert wel degelijk. Natuurlijk heeft GP de boel met desinformatie lopen opstoken, de kindermepper voorop. Maar jouw mening over Oekraïne is wel duidelijk, of dit ook de werkelijkheid is en blijft is een andere kwestie. Kennelijk is een situatie van eens voor jou voor altijd het geval. In dat geval begrijp ik je doelredenaties wel.

Om goede redenen. Dat het voor de regering "makkelijker" zou zijn om dit te promoten is een idiote stelling. De dikke duim van de tegenstanders zat immers vol nonsens die ook hier vol overtuiging geabsorbeerd wordt.

"De wil van het volk". Ook zo'n nietszeggende inhoudsloze gemeenplaats.
Je manier van communiceren bevalt me van geen kant. Ik hou hiermee op.

De keuze die gemaakt kan worden zo helder, eenvoudig formuleren mét alle gevolgen is wel een uitdaging..... Maar kleinschalig zou het moeten kunnen; "De kleur stenen van gebouw X, geel of rood", Eiken of beuken planten langs een straat... dat niveau.
De keuze was in het Oekraïne geval helemaal niet zo ingewikkeld.

De keuze was in het Oekraïne geval helemaal niet zo ingewikkeld.
Kennelijk wel, de nut en noodzaak van de integratie van Oekraïne in de Europese gemeenschap lijkt niet door iedereen begrepen te worden. Nog los van de humanitaire catastrofe aldaar mocht Rusland de oorlog winnen.

Een referendum is leuk voor de lokale politiek, of er een speelplaats op locatie a of b moet komen. Verder is het een gedrocht.

Wat Piet ook al aangeeft.
Nou nee hoor ook lokaal niet. Hier in Amersfoort hebben ze laten zien dat het referendum dood is. De desbetreffende wethouder verkeer schijt letterlijk op het hoofd van zijn bewoners. Er was een referendum uitgeschreven inzake het parkeerbeleid. Opkomst was iets van 35% waarvan 77% zich heeft uitgesproken tegen het parkeerbeleid. Mn heeft dit parkeerbeleid gewoon uitgerold onder het mom we hadden het referendum iets anders moeten verwoorden. Nu 2 jaar na dato en heel veel terechte bezwaren en klachten willen ze op de pauzeknop drukken. want ja verkiezingen. Doorzichtig en een sterk staaltje ik heb overal maling aan.

Laatst bewerkt:
Dat klinkt inderdaad niet al te netjes, nieuwe wethouder zou een goede oplossing zijn. En pauze wegens nakende verkiezingen is wel errug doorzichtig. Stop er dan maar gewoon mee.

Tsja, is voor, of tegen, stemmen van 27% een meerderheid? De definities van wanneer een referendum geldig is lijkt me wel belangrijk....

Ja, ook dat. Aan de andere kant kun je stellen dat een meerderheid niet van haar stemrecht gebruik heeft gemaakt. Heb je dan nog recht van spreken?

Tuurlijk. Maar 35% van 13 miljoen kiezers is volgens mij wel voldoende mensen (niet gehinderd door theoretische kennis over steekproeven). Dat mensen die het niet interesseert of de kennis niet hebben niet gaan stemmen lijkt mij een wenselijk bijverschijnsel.

Tuurlijk. Maar 35% van 13 miljoen kiezers is volgens mij wel voldoende mensen (niet gehinderd door theoretische kennis over steekproeven). Dat mensen die het niet interesseert of de kennis niet hebben niet gaan stemmen lijkt mij een wenselijk bijverschijnsel
Het is vrij simpel. Als je als overheid een referendum pas representatief vindt als minimaal 50% van de kiesgerechtigden komt opdagen, dan moet je de kiesdrempel op 50% leggen. En niet op 30.

Nou nee hoor ook lokaal niet. Hier in Amersfoort hebben ze laten zien dat het referendum dood is. De desbetreffende wethouder verkeer schijt letterlijk op het hoofd van zijn bewoners. Er was een referendum uitgeschreven inzake het parkeerbeleid. Opkomst was iets van 35% waarvan 77% zich heeft uitgesproken tegen het parkeerbeleid. Mn heeft dit parkeerbeleid gewoon uitgerold onder het mom we hadden het referendum iets anders moeten verwoorden. Nu 2 jaar na dato en heel veel terechte bewaren willen ze op de pauzeknop drukken. want ja verkiezingen. Doorzichtig en een sterk staaltje ik heb overal maling aan.
Ja maar, dat geld is nodig voor de gemeentebegroting. Snap dat dan :LOL:

Gut ja, ik zie hier in de VS een mobiliteitsbeleid uitgevoerd en bedacht door niet-fietsers (dat is nogal duidelijk). Maar ik vind die mensen en organisaties daarom zelf vooral niet deskundig, natuurlijk zou het kunnen helpen als ze zouden fietsen, maar het lijkt me wat genuanceerder in elk geval.

Wat een website over dat parkeren. Wij hebben vrienden in Rustenburg. Dat is C7 ofwel zone 4. Dat betekend bij bezoek tussen 06:00 en 11:00 betalen. Zij moeten dan voor auto 1 geen vergunning te hebben, die is POET. Tweede auto is dan 1e vergunning?

Wat een wirwar. Ergens snap ik dat het uit de klauwen loopt met auto's, zelfs bij mij in de wijk (dorp) kan je zo onderhand later op de avond de auto niet meer kwijt en dan hebben we er maar een. Maar ik zie tarieven voorbij komen voor parkeren waar je simpel van wordt. 9 euro per uur na de eerste twee uur vind ik best fors.

Tsja, in de (grote) steden is de polertiek steeds vaker anti-auto en komt met ingrepen die voor heel veel inwoners gewoon niet te doen zijn. Zo ook in de wijk waar ik woonde, er kwam een herontwerp waarin zo'n 150 bestaande parkeerplaatsen niet meer voorkwamen. Terwijl er al te weinig plek was. Bezwaren werden vaak weggewuifd of beantwoord met drogredeneringen ("het openbaar vervoer in de stad is zo goed, je hebt geen auto meer nodig"). Parkeerbeleid hield ook geen rekening met het aantal beschikbare plaatsen maar bleef wel abo's uitgeven aan eenieder die er één aanvroeg. Gelukkig verrijkte de D66-wethouder de stad wel met elektrische deelscooters. Behalve de straat stond de stoep nu ook nog vol.

Maarja er is nu eenmaal een grote (groeiende?) groep stadsbewoners die wel in de stad wil wonen, maar dat de stad niet echt op een stad lijkt, ofzo. Lekker tuintjes maken van die parkeerplekken, en haal die tramrails ook maar weg, hartstikke eng om naast te fietsen.

Mwah, ik woon graag in een stad met zo min mogelijk auto's. Dat is toch niet zo gek?

iu

Dit is toch top?

Mwah, ik woon graag in een stad met zo min mogelijk auto's. Dat is toch niet zo gek?

iu

Dit is toch top?
Eens alleen als je beiden buiten de stad werkt en afhankelijk van de auto bent niet echt. Waar het meer om gaat is dat de maatregelen nogal eenzijdig zijn. Namelijk het autogebruik demotiveren maar geen enkel alternatief bieden. met name voor bewoners. in de wijk waar ik woon hebben we geen parkeerproblemen. Maar ik moet straks wel dik voor een vergunning gaan betalen. Met name de tweede auto is behoorlijk prijzig waar wij beiden afhankelijk zijn van de auto. OV is geen alternatief. Dit is puur een lastenverzwaring waar ik niks voor terug krijg onder het mom van een probleem oplossen dat er niet is.

Namelijk het autogebruik demotiveren maar geen enkel alternatief bieden.
Inderdaad. Gemeentes lijken te denken dat die auto's wel verdampen, ofzo. Kijkend naar mijn eigen situatie ging het ook gewoon om bewoners die hun auto nodig hadden.

Betaald parkeren werd ingevoerd met als argument het tegengaan van parkeeroverlast door winkelend en bezoekend publiek, maar dan gek genoeg alleen op tijdstippen dat hoofdzakelijk bewoners geparkeerd staan -die dus geen keus hebben.

Parkeerplekken verdwenen waar je bij stond -aan laadplekken die het grootste deel van de dag niet gebruikt werden, ondergrondse afvalcontainers, bouwketen die maandenlang mochten blijven staan, etc.

Toen er ivm een nieuwe tram grootschalig verbouwd moest gaan worden, werden rigoureus verschillende straten autovrij gemaakt, en parkeerplekken opgeheven om zo fietsers meer ruimte te geven. Wederom nog niet het begin van een suggestie hoe we dat tekort zouden kunnen oplossen.

Ook bijzonder trouwens, die zogenaamde inspraakgroepen, wat een farce. Daar nemen dan welwillende burgers aan deel die ontzettend hun best doen, maar wat worden die dan uiteindelijk in de bek gespuugd (herhaaldelijk meegemaakt).

In welke mate steden autoluw/-vrij moeten zijn is een andere discussie wat mij betreft; waar ik op doel is gewoon ontzettend slecht bestuur.

Eens alleen als je beiden buiten de stad werkt en afhankelijk van de auto bent niet echt. Waar het meer om gaat is dat de maatregelen nogal eenzijdig zijn. Namelijk het autogebruik demotiveren maar geen enkel alternatief bieden. met name voor bewoners. in de wijk waar ik woon hebben we geen parkeerproblemen. Maar ik moet straks wel dik voor een vergunning gaan betalen. Met name de tweede auto is behoorlijk prijzig waar wij beiden afhankelijk zijn van de auto. OV is geen alternatief. Dit is puur een lastenverzwaring waar ik niks voor terug krijg onder het mom van een probleem oplossen dat er niet is.
Tsja, dat is de huidige democratie met doorgaans auto- en anti-OV-regeringen en overwegend anti-auto- en pro-OV-gemeentelijke besturen. Ik ben het met je eens, maar ik zie niet snel een oplossing.
(Tenzij de lokale besturen machtiger worden zoals in Parijs).

iu

Dit is toch top?

Auto's zijn top. Ze brengen je van waar je woont naar waar je naar toe moet. Vertrektijden en route zijn flexibel, stoppunten ook. En dat met jouw favoriete temperatuur, muziek, stoelinstelling etc. Dat gaat met het OVV niet lukken. Bovendien heb je met het OVV meestal nog aanvullend vervoer nodig voor naar het station of naar je eindbestemming. En dan nog de extra reistijd die het kost.

Zou natuurlijk wel mooi zijn als je auto's in de stad uit het zicht kunt parkeren. In ondergrondse garages bijvoorbeeld.

Auto's weren uit de stad is leuk voor de bewoners van de stad, maar een drama voor de ondernemers van de stad.

Terug
Bovenaan