Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Om een minderheidskabinet te laten werken heb je een opposite nodig die mee wil werken aan het bestuurbaar houden van het land en er niet op uit is het kabinet meteen te laten vallen.

Ik weet niet of Nederland volwassen genoeg is hiervoor. Lees alleen dit topic en de vraag stellen is hem beantwoorden.

In principe ben ik het echter wel helemaal met je eens.
Je beantwoordt m juist, maar heel eerlijk: de partijen in het minderheidskabinet zijn ook amper volwassen genoeg om het te laten draaien haha. Vooral de VVD

Is ieder onderwerp in te delen in links of rechts?

Uiteindelijk wel denk ik. Woningbouw lijkt een belangrijk thema voor links en rechts, en ze willen allebei méér woningen bouwen. Maar als het dan gaat over hóe daar vervolgens te komen (lees: wie dat moet gaan betalen) zie je al snel weer verschillen tussen links en rechts.

Die begrijp ik, maar voorbeeld: is rechts per definitie voor economie en tegen milieu (tenzij daar hun verdienmodel ligt)?

Niemand is tegen een florerende economie of tegen een schoon milieu. Ook hier komen de verschillen pas boven water als het gaat om wie en hoe het betaald moet gaan worden.

Dat lijkt idd niet eens zo slecht. Het zet je wel aan het denken over de politiek iha. Waarom hebben we dat eigenlijk nodig? En dan kom je op een 'zakenkabinet'. Dan wordt ons land geleid door experts ipv door politici.

Klopt, maar daar moet iedereen aan meewerken... en we zullen zien in hoeverre dat gaat lukken. Iedereen, zowel coalitie als oppositie, moet als doel hebben het 4 jaar uit te zitten.

Dat lijkt idd niet eens zo slecht. Het zet je wel aan het denken over de politiek iha. Waarom hebben we dat eigenlijk nodig? En dan kom je op een 'zakenkabinet'. Dan wordt ons land geleid door experts ipv door politici.
En die experts moeten keuzes maken.... en dat is politiek. Een zakenkabinet wordt per definitie politiek. Politiek is namelijk keuzes maken.

Dan is een minderheidskabinet wel het meest democratisch als er per casus een meerderheid gezocht moet worden.
Precies dat is idd m’n punt. Je zal minder vanuit een standaard agenda opereren en per onderwerp meerderheid moeten zoeken wat soms meer naar links en soms naar rechts is.

Los van dat ik JA21 een gevaarlijke en antidemocratische vindt, dit zou je kunnen opperen, ware het niet dat je dan geen meerderheid hebt noch in de TK noch in de EK. Zeker geen redelijk voorstel dus.

Ik ben wel benieuwd waarom je daar blij om bent, trouwens.
Daar ben ik blij om omdat dat de partij is waarmee ik het meest oneens ben.

Ik denk dat het lastig gaat worden om echt iets voor elkaar te krijgen met een dergelijk minderheidskabinet. Ik vind een minderheidskabinet aan sich niet eens een slecht idee, maar in huidige vorm komt het kabinet 10 zetels tekort in de tweede kamer en 16 in de eerste kamer. Als PVV of Gl/PvdA niet instemt met het kabinet moeten er al meerdere oppositiepartijen overtuigd worden om iets door de tweede kamer te krijgen. De eerste kamer is al helemaal drama.

Ben benieuwd... Recentelijk blèrden nog veel partijen dat Schoof I niets voor elkaar kreeg met de onderliggende partijen en nu mogen ze zelf aan de bak.

Links heeft het al jaren lastig in Nederland, het lijkt me vanuit het oogpunt van verkiezingen niet heel handig dit overwegend rechtse kabinet te steunen. Blijft over: populistische of zeer conservatieve rechtse bewegingen. Dat is niet bepaald veelbelovend. Dat hebben we met de vorige regering geprobeerd en eigenlijk heeft dat alleen maar tot verdere verharding en stilstand m.b.t. besluitvorming geleid.

Wordt per casus, inclusief de politieke spelletjes die niets meer met het landsbelang te maken hebben, wel interessant om te volgen wat er nu uitkomt.

Vooral om ook te volgen wat er nu van de partij standpunten van voor de verkiezingen terecht komt. Die 10 nieuwe steden komen er in ieder geval niet, begreep ik. Dat was slechts een metafoor. Maar wat nog meer?

Er blijkt dat op LI iemand de CV's heeft uitgeplozen, ene Niels Hoekman:

"Laten we eens kijken wat deze 3 musketiers op hun cv hebben staan hier op LinkedIn. Het mooie van dit platform is dat het geen mening is, het is gewoon openbaar. Werkervaring, feiten, Cv’tjes. En laten we eerlijk zijn: we zitten hier op een zakelijk platform, dus laten we ze ook zakelijk beoordelen. D66, VVD en CDA hebben besloten dat een minderheidskabinet blijkbaar prima uitlegbaar is aan het klootjesvolk. Vrij vertaald: “Bedankt voor het stemmen, wij regelen het wel.” Prima. Dan kijken we ook even wie “het wel gaan regelen”.
- Rob Jetten Volgens zijn LinkedIn-profiel: 5 jaar ProRail buiten zijn D66-bubbel. Waarvan 2 jaar… management trainee. Geen ondernemerservaring, geen internationale eindverantwoordelijkheid, niks. Maar wel minister op het wereldtoneel.
- Dilan Yeşilgöz 8 jaar gewerkt bij de gemeente Amsterdam. Ambtelijk, beleidsmatig, intern. Geen bedrijf gebouwd, geen payrolls gedragen. Geen nachten wakker gelegen omdat de omzet instortte.
- Henri Bontenbal Energieconsultant en zo’n 5 jaar bij Stedin. Laten we niet doen alsof dit profielen zijn van mensen die ooit eindverantwoordelijk waren voor grote, complexe organisaties in crisistijd. En dit… dit zijn de mensen die Nederland moeten vertegenwoordigen in een tijd van oorlog, geopolitieke spanningen, economische onzekerheid en systeemfalen?"

En toch... ik vind het vergelijken van werken in een onderneming niet helemaal vergelijkbaar met het besturen van een land.

Zoals ik hierboven al geschreven heb, er is mijns inziens een verschil tussen het zijn van expert en politiek bedrijven. Dat zijn echt twee verschillende zaken.

- Rob Jetten Volgens zijn LinkedIn-profiel: 5 jaar ProRail buiten zijn D66-bubbel. Waarvan 2 jaar… management trainee. Geen ondernemerservaring, geen internationale eindverantwoordelijkheid, niks. Maar wel minister op het wereldtoneel.
Hij heeft de verkiezingen gewonnen, dat heet democratie.

En toch... ik vind het vergelijken van werken in een onderneming niet helemaal vergelijkbaar met het besturen van een land.

Zoals ik hierboven al geschreven heb, er is mijns inziens een verschil tussen het zijn van expert en politiek bedrijven. Dat zijn echt twee verschillende zaken.

Hij heeft de verkiezingen gewonnen, dat heet democratie.
Ben zeker voor democratie. Vind het alleen wel moeilijk te accepteren dat een mooie glimlach of een lelijk kapsel zoveel invloed hebben op stemgedrag. Mijn moeder stemde destijds D66 omdat ze Jan Terlouw zo'n lieve man vond. Belangrijk, maar daar heb je niet per definitie de beste leiders mee..

Het zal mij niks verbazen als we dit jaar weer naar de stembus moeten, ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in deze mogelijke regering.

Ik heb een hoop reacties zitten lezen overal en Caroline van der Plas stelt hier wat ik veel lees, dat het een links kabinet wordt omdat je simpel een meerderheid over links kan vormen. Maar dat kan toch net zo makkelijk over rechts? We hebben toch met z'n allen zo rechts gestemd? En waarom zou het niet goed zijn als ze een meerderheid over links vinden? Dat is toch ook een meerderheid?

Je zou als kiezer over 5 of 10 "grote zaken" op een standpunt moeten kunnen kiezen, niet op een compleet partijprogramma. Dat links en rechts gezever leidt tot polarisatie...

Die enkele hele grote punten zouden via een referendum moeten nmm. Maar dat mooie instrument is door de opper democraten van D66 ten grave gedragen omdat Nederland over de Oekraïne 'verkeerd' had gestemd. 'Wie zijn die mensen'.

Ik weet niet of een referendum de oplossing is, die worden vaak emotioneel, eigen portemonnee eerst, bepaald.... Het totale speelveld kunnen overzien én genuanceerd naar dat soort zaken kijken, is niet voor iedereen weggelegd....

Ik weet niet of een referendum de oplossing is, die worden vaak emotioneel, eigen portemonnee eerst, bepaald.... Het totale speelveld kunnen overzien én genuanceerd naar dat soort zaken kijken, is niet voor iedereen weggelegd....
Precies dit kun je ook voor de verkiezingen invullen. Sterker: Als "we" als kiezers niet in staat zijn om over 1 onderwerp een simpele ja of nee uit te brengen, hoe zijn we dan in godsnaam in staat om voor een jarenlange periode een keuze te maken voor een partij, nee zelf een persoon, die over diverse onderwerpen onze voorkeuren het best vertegenwoordigt?

Als referenda al te ingewikkeld zijn, zijn verkiezingen een mission impossible.

Door ook dit 'kroonjuweel' door de plee te spoelen heeft D66 andermaal laten zien volstrekt gespeend van principes te zijn. Een ordinaire machtspartij die bol staat van belangenverstrengeling, en dus geen haar beter dan VVD, maar waar gek genoeg een soort aura omheen hangt van intellectualisme en correctheid. De kiezer vergeet snel zullen we maar zeggen.

Precies dit kun je ook voor de verkiezingen invullen. Sterker: Als "we" als kiezers niet in staat zijn om over 1 onderwerp een simpele ja of nee uit te brengen

We waren er wel toe in staat, alleen hadden we het volgens D66 verkeerd gedaan. En als de uitkomst ze niet bevalt zijn ze niet zo democratisch, zo is gebleken.

Gevalletje 'iedereen mag zijn eigen mening hebben, zolang die maar overeenkomt met die van ons'.

Met de keuze van Jacques Wallage? Ging het daar nu net wel, of net niet, in het referendum goed? Dat weet ik niet meer.

Exact dit. Daarom hebben we een vertegenwoordigende democratie, ik ben dan ook tegen referenda. Zeg ik als d66 stemmer.

We waren er wel toe in staat, alleen hadden we het volgens D66 verkeerd gedaan. En als de uitkomst ze niet bevalt zijn ze niet zo democratisch, zo is gebleken.

Gevalletje 'iedereen mag zijn eigen mening hebben, zolang die maar overeenkomt met die van ons'.
Mwah, een referendum over Oekraïne dat gemanipuleerd wordt met geld vanuit Rusland is vanuit menig opzicht wel tamelijk problematisch.
(Idem voor het Californische referendum over platformwerk met Uber and Lyft als grote geldschieters, trouwens).

Ik heb anders geen roebel gezien. Het Nederlandse volk had gewoon heel goed in de gaten dat de Oekraïners vér van ons afstaan qua levenswijze en dat je daarmee niet moet willen samenwerken. De door corruptie verdwenen miljarden juist om die corruptie te bestrijden deden de rest.

Afgelopen week nog het relaas van die Nederlandse huursoldaat gelezen?

Die enkele hele grote punten zouden via een referendum moeten nmm. Maar dat mooie instrument is door de opper democraten van D66 ten grave gedragen omdat Nederland over de Oekraïne 'verkeerd' had gestemd. 'Wie zijn die mensen'.
Wat was dat een gedrocht van een referendum. Opkomst van 33 procent of zo en daarvan stemde zo'n 66 procent tegen het verdrag. Dat heeft niets met een meerderheid te maken en het is dan ook goed dat dat weg is.

En het Russische leger is dat niet? Oekraïne is een oude sovjetstaat, daar kan je niet van verwachten dat deze op westerse leest is geschoeid.

Overigens, als je denkt dat er in de Nederlandse samenleving en politiek(!) geen corruptie plaatsvindt, dan heb ik nieuws voor je.

Mwah, een referendum over Oekraïne dat gemanipuleerd wordt met geld vanuit Rusland is vanuit menig opzicht wel tamelijk problematisch.
(Idem voor het Californische referendum over platformwerk met Uber and Lyft als grote geldschieters, trouwens).
Elke uitslag die je niet bevalt komt door een verkiezing die wordt beïnvloed door een jou onwelgevallige partij. Opvallend.

Onzin lennie. Dat referendum is gekaapt door non-valeur en veroordeeld kindermepper Jan R. en geenpijl.
Als de uitslag je niet bevalt, deugt het referendum niet. Onzin. Er is een hoop media aandacht geweest van voor en tegenstanders en de uitslag was overweldigend tegen toetreding van de Oekraïne. Ondanks dat de overheid het stemmen moeilijk heeft gemaakt toen duidelijk was welke kant het op zou gaan door het beperken van het aantal stemlokalen.

Terug
Bovenaan