Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik heb net even onderstaand bekeken waarover het over Van Berkel gaat.

Daar zit dan Jimmy Dijk om een lans te breken voor mensen zonder opleiding. Deze zouden beter vertegenwoordigd moeten worden in de Tweede Kamer. Trots is hij dat de SP loodgieters en elektriciens in de partij heeft. Ondertussen heeft hij zelf een bacheloropleiding Sociologie gevolgd. Ik heb daar dan toch moeite mee. Zo'n betoog verliest toch zijn waarde. Als je dat zo graag dat er meer praktisch opgeleide mensen wilt, laat dan zo'n loodgieter de partij leiden.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Nog even los van het feit dat een Tweede Kamerlid mijns inziens wel een bepaald niveau nodig heeft. Je hebt namelijk ook de taak om de regering te controleren.

Ps. Ook wel enorm woke om de term hoogopgeleiden te vervangen door theoretisch opgeleiden.

Stond laatst een aardig artikel in het NRC, dat er buitengewoon weinig mixen tussen groeperingen plaats vindt. De kernkwaliteiten die een politicus zou moeten hebben en de kernkwaliteiten die politici zichzelf toe-eigenen in hun eigen bubbel verschillen nogal. Denk dat er daarom geen schilder of loodgieter partijleider is. Die zijn niet opgeleid om, en missen de kernkwaliteit, "om de brei heen te draaien". Een "gewone man" (man/vrouw) wordt niet gepruimd. Wel mensen die zichzelf opblazen.

Ik heb net even onderstaand bekeken waarover het over Van Berkel gaat.

Daar zit dan Jimmy Dijk om een lans te breken voor mensen zonder opleiding. Deze zouden beter vertegenwoordigd moeten worden in de Tweede Kamer. Trots is hij dat de SP loodgieters en elektriciens in de partij heeft. Ondertussen heeft hij zelf een bacheloropleiding Sociologie gevolgd. Ik heb daar dan toch moeite mee. Zo'n betoog verliest toch zijn waarde. Als je dat zo graag dat er meer praktisch opgeleide mensen wilt, laat dan zo'n loodgieter de partij leiden.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Hij lijkt wel de spin doctor voor D66. Het gaat niet om de opleiding, maar om het liegen. Gebrek aan integriteit.

Mijn 'favoriete' Magere Mannetje Sjoerd Sjoerdsma de Sjoerdste uit Sjoerdistan is ook weer eens in het nieuws. Hij schijnt op een Chinees lijstje te staan. En niet dat lijstje van nr. 34 Babi Pangang.

Het kan niet op voor D66.

Mijn 'favoriete' Magere Mannetje Sjoerd Sjoerdsma de Sjoerdste uit Sjoerdistan is ook weer eens in het nieuws. Hij schijnt op een Chinees lijstje te staan. En niet dat lijstje van nr. 34 Babi Pangang.

Het kan niet op voor D66.
Omdat hij zich uitspreekt tegen genocide.

Wat is je punt?

Babi pangang is een Indonesisch gerecht, trouwens.

Dat Sjoerdsma op die lijst staat vind ik persoonlijk geen probleem. Hij heeft zich uitgesproken tegen iets wat niet juist is. Dat kan ik wel waarderen.

De vraag is alleen wel of hij de juiste man is voor de positie nu.

Spijt van mijn stem op d66. Weer geen belasting op kapitaal (ik zei het eerder al), maar op inkomen en sociale zekerheid. Kapitaal blijft volledig buiten schot.

En so much voor Yezilguz met haar 'hardwerkende Nederlander.
Ja ik heb dit gevoel zelf ook. Maar ik wacht nog even af wat van de plannen overblijft voor ik oordeel. Want die plannen zijn leuk maar hebben nog altijd geen meerderheid, mogelijk is daar rekening mee gehouden in het regeerprogramma omdat ze verwachten meerderheden te moeten zoeken over links.

Maar als straks blijkt dat dit programma overeind blijft en de meerderheden over rechts worden gezocht, dan snap ik niet wat D66 wél heeft binnengesleept.

Over de poppetjes: ik ga niet ontkennen dat er onder de D66’ers ook engerds zitten waaronder inderdaad Sjoerdsma. Gold ook voor Tjeerd de Groot.

10 nieuwe steden toch? En die De Groot heeft zijn functie elders gevonden.... Wordt op de waddenzee ook een aardige uitdaging.

De notie '10 nieuwe steden' is een item uit het programma dat wel effectief vertaald werd in meer woningbouw. Of toch een soort van. Het spreekt voor zich dat je in een coalitie niet volledig je plannen uit kan voeren. Ik vind het opvallend dat '10 nieuwe steden' op tal van (rechtse) fora rondgaat om op D66 te fitten.

Spijt van mijn stem op d66. Weer geen belasting op kapitaal (ik zei het eerder al), maar op inkomen en sociale zekerheid. Kapitaal blijft volledig buiten schot.

En so much voor Yezilguz met haar 'hardwerkende Nederlander.

Tja, generaal Yesilgöz zei het vooraf al: ze ging niet tekenen bij het kruisje (over wat D66 en CDA samen opgesteld hadden). Ze heeft het aardig naar haar toe weten te schrijven. Vermoedelijk als 'buit' voor het niet laten deelnemen van JA21, wat D66 absoluut niet wilde, denk ik maar zo.

Babi pangang is een Indonesisch gerecht, trouwens.

:sneaky:

Een goede toekomst voor ons land, dus een regering zonder vvd
Voor een goede toekomst voor ons land is er een duurzaam beleid nodig waar op gebouwd kan worden door zowel overheid, het bedrijfsleven en de consument, en een duurzaam beleid is wel iets wat een stuk verder vooruit moet kijken als hooguit 1 verkiezingsronde.
En dat is nou net iets wat ik al die huidige roeptoeters, potverteerders en drammende kleutertjes in de politiek dus absoluut niet voor elkaar zie krijgen, ze kibbelen daar maar aan 1 stuk door over allerlei kleine (en vaak onzinnige) details en verliezen het totaalplaatje en overzicht hierbij volledig uit het oog.
Het politieke beleid van de laatste decennia heeft nog het meeste weg van een impulsief spelletje paniekvoetbal en waait met alle winden en trends mee, maar netto levert dit alleen maar grote berg extra onkostenposten op die vervolgens bij de belastingbetalers weer bijeen gegraaid moeten worden + een steeds complexer wordende regelgeving waarop de handhaving in de praktijk volstrekt onmogelijk is.

Volgende verkiezingen maar eens fors wat minder partijen toelaten, laat al die huidige partijtjes zich vooraf maar aansluiten bij de kleur blauw, rood of groen als de verkiesbare partijen.
Die 3 kleuren geven ook al keuze genoeg op het stembiljet, al dat huidige onderlinge gekibbel en gezever over details kunnen ze ook wel vooraf in hun eigen kleur huiskamertje of stamkroeg uit gaan vechten in hun eigen tijd.

Voor een goede toekomst voor ons land is er een duurzaam beleid nodig waar op gebouwd kan worden door zowel overheid, het bedrijfsleven en de consument, en een duurzaam beleid is wel iets wat een stuk verder vooruit moet kijken als hooguit 1 verkiezingsronde.
En dat is nou net iets wat ik al die huidige roeptoeters, potverteerders en drammende kleutertjes in de politiek dus absoluut niet voor elkaar zie krijgen, ze kibbelen daar maar aan 1 stuk door over allerlei kleine (en vaak onzinnige) details en verliezen het totaalplaatje en overzicht hierbij volledig uit het oog.
Het politieke beleid van de laatste decennia heeft nog het meeste weg van een impulsief spelletje paniekvoetbal en waait met alle winden en trends mee, maar netto levert dit alleen maar grote berg extra onkostenposten op die vervolgens bij de belastingbetalers weer bijeen gegraaid moeten worden + een steeds complexer wordende regelgeving waarop de handhaving in de praktijk volstrekt onmogelijk is.

Volgende verkiezingen maar eens fors wat minder partijen toelaten, laat al die huidige partijtjes zich vooraf maar aansluiten bij de kleur blauw, rood of groen als de verkiesbare partijen.
Die 3 kleuren geven ook al keuze genoeg op het stembiljet, al dat huidige onderlinge gekibbel en gezever over details kunnen ze ook wel vooraf in hun eigen kleur huiskamertje of stamkroeg uit gaan vechten in hun eigen tijd.

Je pleit voor de afschaffing van SP, BIJ1, Piratenpartij, PVV, FVD, BBB, JA21 en groep Markuszower in dit geval.

4 zetels, relatieve machtsstrijd wie nu partijleider mag spelen? Beetje achterhoede gedoe inmiddels. Potentiele strijd met opvolging is bij GL/PvdA en bij D66 eenvoudig opgelost voordat het een issue werd.

Laat ik voorop stellen dat ik niet weet wat er aan de hand is, het blijft dus bij speculeren (leuk genoeg ; )

Caroline vd Plas is nmm ook meer een kamertijger dan een partijleider. Wellicht dat daarnaast ook haar privé een rol speelt. Lange werkdagen en dan nog de intimidatie en bedreigingen. Ik zou wel begrijpen dat ze daarom een stapje terug doet.

Maar dan zou ik direct verwacht hebben dat Mona Keijzer de leiding zou overnemen, maar nee..

Ik vind Caroline en Mona 2 toppers. Hun partij vind ik iets minder. Maar de Nederlandse politiek kan deze nuchtere dames goed gebruiken.

Keijzer vindt zichzelf te belangrijk en wil de partij omvormen naar een soort Wilders concurrent, en dat zien de Remarkable adepten niet zo zitten want Big Agro belangen.

Geen concurrenten nodig.
Ik zie het liefst dat alle partijen opgeheven worden en we met een schone lei beginnen.

Je pleit voor de afschaffing van SP, BIJ1, Piratenpartij, PVV, FVD, BBB, JA21 en groep Markuszower in dit geval.
Onder andere ja.... zijn allemaal van die afgesplitste splinterpartijtjes die elkaar continu met haantjesgedrag over details weer in de haren vliegen, elkaar zwart praten en totaal niets toevoegen.
Wat we nodig zijn in de politiek zijn figuren die op een normale wijze met elkaar samen kunnen werken en zo gezamenlijk tot oplossingen en besluiten kunnen komen, voor de kemphaantjes is er vast nog wel ergens een plekje te vinden in een kinderboerderij.

Dat de boel maar snel mag klappen.
Heb totaal geen vertrouwen in dit trio,
mooie praat, stemmen binnen en draaien als een blad aan de boom.
Kapitaal voor Oekraine, milieu en asielzoekers waar niemand op zit te wachten en waar we totaal geen plek voor hebben.
Jan modaal mag bloeden en zo'n beetje enkel nog werken voor de rekeningen.

Ik vind dat er een bepaalde grens moet komen. Tijdens corona hadden 80 partijen zich aangemeld, stonden gelukkig niet allemaal op de lijst, maar het zijn er naar mijn mening gewoon teveel.

Maar dan zou ik direct verwacht hebben dat Mona Keijzer de leiding zou overnemen, maar nee..
Het ligt er maar net aan wat de richting van BBB moet zou moeten zijn. Als je kijkt waarom ze zijn opgericht, Vermeer is een goede fractievoorzitter. Als ze een bredere partij op rechts willen worden, dan Keijzer.

In beide gevallen moet je je afvragen of ze bestaansrecht hebben.

Ik vind dat er een bepaalde grens moet komen. Tijdens corona hadden 80 partijen zich aangemeld, stonden gelukkig niet allemaal op de lijst, maar het zijn er naar mijn mening gewoon teveel.

Op zich mee oneens, maar het lijkt me gezien de recente resultaten wel zo waarschijnlijk dat GL-PvdA fors groter was geweest bij een kiesdrempel. Dan hadden we een stuk progressievere regering mét meerderheid gehad, vermoedelijk. :)

Schadenfreude of niet, dit doet het imago van de politiek wederom niet goed. Wat moeten we hier nu mee? De verkiezingen zijn nog maar net achter de rug en twee partijen hebben al afsplitsers. Dat betekent dus dat er nu al 8 mensen in de Tweede Kamer zitten zonder een partijprogramma.

Je kan beargumenteren dat Keijzer door de vele voorkeurstemmen het verdiend om in de Kamer te zitten, maar feit is wel dat ze die stemmen heeft gekregen omdat ze bij de BBB zat.

Mensen stemmen op Keizer van de BBB. Is aan een van die parameters niet voldaan dan blijft die zetel leeg tot de volgende verkiezingen. Misschien dat mensen dan minder makkelijk afscheid nemen van de partij. Voorkom je gelijk dat er om de haverklap kleine partijtjes ontstaan omdat mensen zich afsplitsen.

Terug
Bovenaan