Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
En, hebben we al gestemd? Laatste keren op een lokale partij gestemd, maar deze keer FvD. Vind dat die partij landelijk ook weer een goede koers heeft ingezet, maar ik kwam er gewoon op uit via het lokale Kieskompas.

Lokale verkiezing zijn lastiger omdat het niet zozeer in 'links' een 'rechts' is verdeeld. Een tunneltje hier, een 30 km zone daar, dat zijn nauwelijks 'politieke' onderwerpen.

En, hebben we al gestemd?
Ja en ik was letterlijk de enige, wat ik erg ongemakkelijk vond.

Ik heb 3x de stemwijzer ingevuld, maar dat was verspilde moeite, echt elke partij hier kwam 60% of meer overeen met wat ik vind. Maar helaas geen enkele 100%.

Wel opvallend of juist niet, zelfs partijen die normaal ver van mij afstaan steunden toch lokaal punten die ik ook vond.

Het werd maar iemand waar ik bij op school heb gezeten

En, hebben we al gestemd? Laatste keren op een lokale partij gestemd, maar deze keer FvD. Vind dat die partij landelijk ook weer een goede koers heeft ingezet, maar ik kwam er gewoon op uit via het lokale Kieskompas.

Lokale verkiezing zijn lastiger omdat het niet zozeer in 'links' een 'rechts' is verdeeld. Een tunneltje hier, een 30 km zone daar, dat zijn nauwelijks 'politieke' onderwerpen.

Die partij met Russische invloeden? Met wel wat respect, maar waarom zou je dat doen?

En de partij die roept dat we door hagedissen worden geregeerd.
Ja wel gestemd maar gewone lokale partij.
Eind van het jaar verwacht ik weer te moeten stemmen.

Ik mag helaas niet stemmen. Als niet-lokaal-inwonende maar ook niet-Amerikaan loop ik zo een stuk stemrecht mis, helaas. Of ja, goed, technisch gezien is het wettelijk mijn recht niet, maar ik draag graag bij aan het democratisch bestel.

Leuke column van Marcel van Roosmalen in het NRC vandaag. Over of (niet) stemmen democratisch is en of lijstduwers (BN-ers) wel democratisch zijn. En ja, tussen de middag even gestemd in het lokale stembureau, waar geen andere stemmers waren te zien...

Ik heb de stemwijzer ingevuld en de verkiezingsprogramma’s doorgenomen van de twee partijen die daar hoog uit scoorden, tevens de partijen die momenteel al dominant zijn in het college namelijk een lokale partij en een lokale afdeling van de VVD. Het ontliep elkaar erg weinig dus gekozen voor de lokale VVD, aangezien twee personen uit mijn vrienden-/ kennissenkring actief zijn (waarvan één lijsttrekker is) en dat zijn lieden die ik vertrouw.

Overigens momenteel absoluut ondenkbaar dat ik landelijk VVD stem, maar ik vind dat je dat moet scheiden van lokaal. Mijn gemeente scoort op landelijk niveau redelijk bovengemiddeld op woningbouw en voert financieel degelijk beleid en daar hebben deze partijen mede voor gezorgd, dus dan steun ik die nogmaals.

De pose van Lidewij op de verkiezingsposter deed me denken aan het schilderij 'Meisje met de parel'. Zou het een bewussie zijn?
Gaat Lidewij dan ook in de gemeenteraad zitten? Nee en Geert ook niet voor de PVV. Laat ze eerst beginnen met genoeg dorpsidioten vinden die namens d FVD of PVV in de gemeenteraad willen zitten. Heb gehoord dat Gouke Moes nog wat tijd over heeft.

Vandaag GL/PvdA. Even de buik vol van d66
Nu al, ze zijn net begonnen? Ik ben het met je eens dat ze door het regeringsakkoord eruit komen als AliExpress VVD en met die wetenschap had ik niet voor D66 gekozen, maar ik wil eerst aanzien wat er straks van dat regeerakkoord overblijft als er meerderheden gezocht moeten worden, aangezien ze die niet hebben.

Ja, misschien heb je gelijk. Maar in mijn ogen hebben ze zich volledig door de VVD in het pak laten naaien, wat niet de eerste keer is. Maar wellicht gaat het meevallen.

Sommige kiezers hebben echt geen idee.
De Mos 33% nadat hij zelf mensen met een migratieachtergrond inhuurde via kennissen die ze vermoedelijk via huisjesmelkerij uitbuiten. De democratie is toch vaak zeer onbegrijpelijk.
Ik zal wel weer het verwijt 'elitair' of zo krijgen; sure, maar ik mag toch hopen dat de meesten gewoon politici willen die niet corrupt hun werk doen met hart voor de stad en die zich aan de wet houden?

Ben zelf weer voor D66 gegaan, maar met 6 partijen in een kleine gemeente valt er ook niet heel veel te kiezen :p

Snap wel dat ze als laatste zijn met het tellen van de stemmen, ze hebben immers ook het grootste aantal stemmen dat geteld moet worden

Snap wel dat ze als laatste zijn met het tellen van de stemmen, ze hebben immers ook het grootste aantal stemmen dat geteld moet worden
maar je hebt dan toch ook de meeste tellers voor al die stemmen?

Zijn lokale partijen in de plus omdat ze niet op FVD konden stemmen overal?
Of omdat lokale partijen het gevoel beter overdragen dat zij de lokale problematiek aanpakken?

Ik heb al wel gezien dat de verkeerde oplossingen uit de kant van GL/Pvda komen op verkeer.
Liever dat mensen 30 rijden over dijkjes omdat de hoofdweg dicht zit, dan dat ze de hoofdweg aanpakken.
Alsmede nog meer sociale huur wensen, ookal zijn de onderzoeken geweest dat de 30% norm gehaald wordt.
Liever binnen de dure bebouwdekom bouwen in plaats van erbuiten.

Dat kon mijn steun niet krijgen, en zo blijkt bij vele niet in de gemeente.

Ik woon in een PvdA/GL gemeente met als goede 2e D66. Het centrumrechtse blok opgeteld is overigens wel groter dan links. FvD heeft hier een goede start gemaakt :love:

Maar goed de kiezer heeft gesproken, we gaan het hiermee doen.

Ik ben op zich wel benieuwd in hoeverre mensen voor de lokale afdeling van een landelijke partij kiezen het lokale programma lezen.

Er wordt vaak gezegd dat de lokale partijen beter weten wat er in een gemeente speelt, maar de lokale afdelingen van landelijke partijen hebben ook inwoners in hun partij, toch?

Of is dit niet echt het geval?

Ik ben op zich wel benieuwd in hoeverre mensen voor de lokale afdeling van een landelijke partij kiezen het lokale programma lezen.

Er wordt vaak gezegd dat de lokale partijen beter weten wat er in een gemeente speelt, maar de lokale afdelingen van landelijke partijen hebben ook inwoners in hun partij, toch?

De leden van landelijke partijen wonen over het algemeen net zo lokaal als van de lokale partijen. Een verschil wat ik zo kan bedenken is dat lokaal echt vrij is in opvatting terwijl de landelijke over het algemeen toch de partijlijn van het grote geheel aanhouden

maar je hebt dan toch ook de meeste tellers voor al die stemmen?

Zijn lokale partijen in de plus omdat ze niet op FVD konden stemmen overal?
Of omdat lokale partijen het gevoel beter overdragen dat zij de lokale problematiek aanpakken?

Ik heb al wel gezien dat de verkeerde oplossingen uit de kant van GL/Pvda komen op verkeer.
Liever dat mensen 30 rijden over dijkjes omdat de hoofdweg dicht zit, dan dat ze de hoofdweg aanpakken.
Alsmede nog meer sociale huur wensen, ookal zijn de onderzoeken geweest dat de 30% norm gehaald wordt.
Liever binnen de dure bebouwdekom bouwen in plaats van erbuiten.

Dat kon mijn steun niet krijgen, en zo blijkt bij vele niet in de gemeente.
Dat is maar de vraag natuurlijk, of het aantal tellers / vrijwilligers meeschaalt met de grootte van de gemeente. Ik denk van niet, aangezien het altijd de kleine gemeenten zijn die als eerste klaar zijn met tellen en de grootste gemeenten er veelal langer over doen, uitzonderingen daargelaten. Stemopkomst in grote gemeenten is doorgaans ook lager, dus lagere betrokkenheid kan zich ook uiten in het aantal beschikbare vrijwilligers.

Lokale partijen kunnen vooral voordeel hebben van het feit dat ze geen rekening hoeven te houden met een linkse of rechtse stroming. Ze kunnen per thema lekker vrij hun mening vormen. Daarom is het lastiger om de juiste partij te vinden. Ik vind het Kieskompas daarom wel een uitkomst.

Nou, dat hielp: "Wat moet er met de snelheid op de huppeldepupweg 15 kilometer verderop in de "grote" stad gebeuren?" of "Dient de brug in diezelfde stad wel of niet open te kunnen voor pleziervaart?" Zinvolle standpunten....

Nou, dat hielp: "Wat moet er met de snelheid op de huppeldepupweg 15 kilometer verderop in de "grote" stad gebeuren?" of "Dient de brug in diezelfde stad wel of niet open te kunnen voor pleziervaart?" Zinvolle standpunten....
Dat zijn blijkbaar de politieke thema's in jouw gemeente. Toch goed dat je dmv deze vragen richting kan krijgen van welke partij het dichtst bij jouw voorkeuren zit?

Hier is ook verschuiving, hier is het vrijwel altijd de lokale partij Plop en de PVDA, nog een lokale partij en de VVD, maar nu hebben de PVV en de FvD ook veel stemmen gekregen, plus een partij die lijkt te zijn verbonden aan JA21.

Het was om eerlijk te zijn wel te verwachten, wij hebben hier een groot AZC, daar zijn eigenlijk weinig problemen mee en bijna niemand is er op tegen. Echter zijn wij nu ook een tijdelijk opvang voor pareltjes uit Ter Apel, en net als daar veroorzaken ze hier ook veel ellende en overlast. En groeit ook de weerstand er tegen.

Waar het eerst nog ging over "is het wel humaan om 500 mensen in een evementen hal te zetten" , zorgen de pareltjes uit Ter Apel er nu voor dat het gaat over "ik wil niet meer dat dit tuig dag in en dag uit mijn eigendommen sloopt." En het gebied met overlast wordt steeds groter. Vorige week stak de ene de andere al neer bij mijn ouders voor het huis, de politie komt haast al zuchtend aan.

En dan zijn we wat gewend, "over het spoor, in het blauwe dorp" stond niet voor niets bekend als probleemwijk, maar die Arische tokkies sloopten ten minste niet alles wat los en vast zat

Als dan partijen als FvD en PVV ook op andere punten goede standpunten hebben (koopzondag, parkeerkosten etc) dan snap ik dat mensen daar meer op stemmen. En eerlijk is eerlijk, bij mij scoorden ze ook hoog in de kieswijzer. Ik heb er niet op gestemd, maar ik snap heel goed dat mensen naar rechts schuiven ja.

En het is eigenlijk heel zonde, we hebben al sinds de jaren 50 een grote gemeenschap Molukse gemeenschap, veel Turken, veel Chinezen en ook Tamiel's . Oost-Europeanen. En natuurlijk ook de Marokkaanse jongetjes op de Fatbikes, maar eigenlijk sinds we Ter Apel uit de brand helpen, is het een grote ellende.

Laatst bewerkt:
Iedereen tevreden met de uitslag?

Mwah, kon slechter, kon beter. Hier was de lokale VVD nogal kwistig met (fel)blauwe spandoeken en reclameframe's in diverse bermen langs doorgaande wegen (leuk, zo in een bocht.. voor de botsradar.. :rolleyes: ) dus ik had verwacht dat die daar wel van profiteerden. Gelukkig niet, een zeteltje minder.

Maar goed, dat had de partij van mijn keuze ook.

Hier en lokale partij die gewonnen heeft en uiteraard de SGP...die heeft hier een stabiele aanhanger.

Die parels uit Ter Apel moeten ze gewoon detineren. Net zoals mensen die zich niet willen identifceren. Rotzooi trappen? Asielaanvraag afgewezen.

Niet identificeren? Zolang wij niet weten wie jij bent blijf je buiten de maatschappij.

Nuverpest je het draagvlak voor asielopvang door een stel ongeïnteresseerde idioten zonder fatsoensbesef. Wil je niet meedoen dan zout je maar op. Dat zou de regel moeten zijn.

Zijn de 'parels' de zogenoemde veilige landers en uitgeprocedeerden? Ik vind het bizar dat daar niet daadkrachtiger tegen kan worden opgetreden. Datgene wat Boppie zegt moet toch legitiem te organiseren zijn?

Dan stijgt ook het draagvlak voor de rest van de asielketen en neem je de populisten de wind uit de zeilen.

Lastige is dat van een groep personen de nationaliteit niet (meer) vast te stellen is, dus waar kan je ze naar terug sturen? En dan is de wet en regelgeving dusdanig ingericht op de goedheid van het individu en niet op het zoeken van een verdienmodel.

Daarom, bij niet medewerken aan identificatie detineren. Dat moet toch mogelijk zijn? Zolang we meteen onbekende te maken hebben de procedure niet starten maar zeker niet loslaten in de maatschappij.

Daarom, bij niet medewerken aan identificatie detineren. Dat moet toch mogelijk zijn? Zolang we meteen onbekende te maken hebben de procedure niet starten maar zeker niet loslaten in de maatschappij.
Helaas, internationale verdragen. Opzeggen dan, zou een primaire reactie kunnen zijn. Gaan wij niet over, wat de populisten ook mogen krijsen. Is een EU dingetje, van alle nationale regeringsleiders en parlementen. Dus ook de onze.

En dan nog, opzeggen van die verdragen zou allerhande diplomatieke repercussies opleveren. Maar van lieverlee begin ik mij in arren moede af te vragen hoe erg dat zou zijn, in de huidige geo politieke constellatie.

Schenkt in alle wanhoop nog maar eens een single malt in...

Ik volg een hoop, maar kan het ook naast me neer leggen. Ik kan er persoonlijk niet veel aan veranderen.

Dat gezegd hebbende, ik heb een tijd in het Midden Oosten gewoond en het is triest dat plaatsen waar ik mooie herinneringen heb nu onder vuur liggen.

Ik ook hoor. Ik kan mij druk maken tot ik groen en paars zie, maar ik heb er verder geen invloed op.

**Opeèeen̈t teeeeweesde vles**

Helaas, internationale verdragen. Opzeggen dan, zou een primaire reactie kunnen zijn. Gaan wij niet over, wat de populisten ook mogen krijsen. Is een EU dingetje, van alle nationale regeringsleiders en parlementen. Dus ook de onze.

En dan nog, opzeggen van die verdragen zou allerhande diplomatieke repercussies opleveren. Maar van lieverlee begin ik mij in arren moede af te vragen hoe erg dat zou zijn, in de huidige geo politieke constellatie.

Schenkt in alle wanhoop nog maar eens een single malt in...
Het probleem speelt niet alleen in Nederland. Laat de regeringsleiders in actie komen om dat aan te passen. Het is in mijn ogen een manier om het populisme de wind uit de zeilen te nemen en ook niet meer dan redelijk om ie eigen bevolking te beschermen tegen uitwassen.

Ik ben blij dat we een evenwichtige president in de VS hebben die echt nagedacht heeft en dat Iran na al deze ellende eindelijk de leiders mag kiezen. Weg met die Ayatollah's. En dat zonder noemenswaardige neveneffecten.

En ook mooi dat er in Israël een verstandig leider zit die de boel niet op loopt te naaien en gelukkig ieder internationaal recht respecteert.

Terug
Bovenaan