• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Vreselijk gezwets. Vooral de nabeschouwing met daarbij de tweets. (meest intelligente deel van de samenleving ?)

Het niveau van tegenwoordig Wibi, zo gaat dat. Nog even een illustratie van intelligent Nederland van Van 't Hek:

Over leuk leven gesproken: Patty Brard plat op haar opgespoten lippen zien knallen? Dat was toch feest? De 100 kilo Patty ging vrijwillig op een duikplank staan, liet zich naar beneden flikkeren, kwam met een rotklap op het water terecht en het gepeupel had een vrolijk minuutje televisie. Daarna werd het zwembad bijgevuld en kreeg ze punten van een carnavalsjury. Anderhalf miljoen debielen keken hier naar. Dat heet welvaart. Nog twee duiken van de diva en over vier jaar steunen we haar bij het schoonspringen op de Paralympics.

wibi zei:
Pechtold acht kans op coalitie met SP nihil...(quote)

-Gelukkig acht ik de kans op een samenwerking met D'66 nog kleiner...

Zijn we het toch nog een keertje eens. Over dit onderwerp helaas nog niet. Nog bezig met de analyse?;)

Pechtold mag met pensioen wat mij betreft. Wel zeuren dat wij tot onze 67ste door moeten werken, maar van mij mag hij gaan. Ik wil trouwens wedden dat hij wél stopt op of voor zijn 65ste, net zoals al die anderen daar achter hun katheder vanavond. En maar l*llen over ons en zij straks lekker in de zon zitten na hun 60ste.

Mijn winnaar van vanavond was: Alexander Pechtold. En zie hem graag in een coalitie met VVD en nog een partij(PVDA?) erbij.

Ik vind dat Mark Rutte nooit had moeten zeggen dat hij vindt dat er(bijna) geen cent meer naar Griekenland moet, een domme uitspraak, waarvan ik verwacht dat die bedoelt is om kiezers te lokken, maar ik weet wel zeker dat van die belofte na 12 sept. niets meer over is. De onliners van Wilders waren weer grappig, maar zo'n beetje alles wat hij meent en zijn politieke overtuiging vind ik inhoudsloos, lachwekkend en onhaalbaar.

@Solo, in de Tweede Kamer zitten 2 65-plussers en 7 60-plussers, verdeeld over 6 partijen.

Juist de "witte boorden" werken in het algemeen langer door. Vaak ook logisch omdat ze ook later zijn begonnen te werken en lichamelijk minder zwaar werk hoeven te doen.

@RGS, met jou kan ik praten!(y)

@ Dutch Finnatic

Tja, ik stem waarschijnlijk VVD of D66, CDA dacht ik nog aan maar doe ik maar niet. Ik ben het gewoon met veel dingen eens die D66 en Pechtold uitdragen, denk aan Europa en AOW-leeftijd bijvoorbeeld:)

Ik ben ook voor een verregaand Europa, het liefst een staat. Alleen zo gaan we het redden in de wereld.
Kleine landjes zijn verleden tijd, leuk om boekjes over te schrijven.

@Solo, ik heb de Eerste Kamer ook nog even bekeken:
12 60-plussers
17 65-plussers
en 4 70-plussers (!)

Ik zou dan ook niet willen beweren dat ze allemaal stoppen voor hun 65e of op hun 60e.

Soloman zei:
Ik ben ook voor een verregaand Europa, het liefst een staat. Alleen zo gaan we het redden in de wereld.
Kleine landjes zijn verleden tijd, leuk om boekjes over te schrijven.

Da's toch een behoorlijk D66-standpunt :)

Wat dat betreft wel ja.

Ik vind dat ze een keer op moeten houden met aparte landen. Voordat China of India er aan komen. We zijn alleen maar met geneuzel bezig. En wat heb je er aan? Grenzen....
Zo denk ik er echt over.

Dutch Finnatic zei:
12 60-plussers
17 65-plussers
en 4 70-plussers (!)

Ik zou dan ook niet willen beweren dat ze allemaal stoppen voor hun 65e of op hun 60e.

Ik heb het wel over de lijsttrekkers. Dat zijn succesvolle mensen. Die zitten straks allang in de tropische zon als wij nog roest zitten te bikken.
Zo zit de wereld in elkaar.

Soloman zei:
Het niveau van tegenwoordig Wibi, zo gaat dat. Nog even een illustratie van intelligent Nederland van Van 't Hek:

Over leuk leven gesproken: Patty Brard plat op haar opgespoten lippen zien knallen? Dat was toch feest? De 100 kilo Patty ging vrijwillig op een duikplank staan, liet zich naar beneden flikkeren, kwam met een rotklap op het water terecht en het gepeupel had een vrolijk minuutje televisie. Daarna werd het zwembad bijgevuld en kreeg ze punten van een carnavalsjury. Anderhalf miljoen debielen keken hier naar. Dat heet welvaart. Nog twee duiken van de diva en over vier jaar steunen we haar bij het schoonspringen op de Paralympics.

Ik heb die columns van Youp net ontdekt. Mijn vrouw vind die man vreselijk maar ik kan er vreselijk van genieten. Zo hard. Zo waar. Deze bijvoorbeeld.

Soloman zei:
Dutch Finnatic zei:
12 60-plussers
17 65-plussers
en 4 70-plussers (!)

Ik heb het wel over de lijsttrekkers. Dat zijn succesvolle mensen. Die zitten straks allang in de tropische zon als wij nog roest zitten te bikken.
Zo zit de wereld in elkaar.

Dan zeg je zoiets en dan vraag ik mij af "is dat ook zo". We weten natuurlijk niet wanneer Pechtold of Rutte of wie dan ook van de huidige generatie wanneer met pensioen gaat maar van hun voorgangers kan je dat wel nagaan. Ik heb 10* nagekeken, 1 is voortijdig overleden, 2 zitten in hun 64e levensjaar en de rest is op of na 65 gestopt of nog steeds actief. Niet persé in de politiek trouwens. Wie kan je noemen die vóór 65 is gestopt?

Het lijkt wel een leuk leventje, maar ik denk dat het heel wat levenslust vergt om dat te doen (ongeacht de partij). Dan ben je er de persoon niet naar om achter de geraniums of op de Bahama's te gaan zitten.

[size=x-small]Dries van Agt, Hans Wiegel, Jan Terlouw, Ruud Lubbers, Joop den Uyl, Wim Kok, Jaap de Hoop Scheffer, Elco Brinkman, Frits Bolkestein, Ennëus Heerma.[/size]

Met de baantjes als 1e of 2e kamerlid die op hoge leeftijd gedaan worden wordt, m.i., een grote fout gemaakt. De havenarbeider van Rotterdam (die ik maar als voorbeeld neem) is met 18 jaar wel begonnen. Zwaar werk i.p.v. 7 uur per dag vergaderen en een keer stemmen. Mag deze persoon er mee ophouden als die 65 is ? Na 47 jaar werken voor een habbekrats mag dit toch wel ? Neelie moet met haar €25.000,-/maand doorgaan tot haar 124e !

De SP (Roemer) verwoordde dat ook gisteren in het debat. Bij zware beroepen blijft (wat de SP betreft) de AOW op 65 jaar en bij lichte baantjes wordt die 67. Erg eerlijk, erg sociaal...

Dit: "Roemer weer vrij zwak vandaag. Die gaat nog meer zetels inleveren bij PvdA na vandaag." lees ik. Hij was niet zwak, maar vertelde een verhaal dat hij niet wil horen. Dat is heel wat anders...

Ik zeg niet dat ik het met alles eens ben, wibi, maar is het dan wél eerlijk en sociaal als er over een x aantal jaar helemaal niets meer is omdat het hele systeem te kostbaar wordt? Met die verschuiving wordt het nog een beetje gerekt, dan hebben een hoop mensen tenminste nog iets. Misschien pas 2 jaar later dan "gepland" maar toch....

Het is heel makkelijk om politici af te rekenen op dit soort dingen maar feit is, dat om de ongezonde oversociale situatie die vanaf de 60/70er jaren gecreeerd is, er maatregelen nodig zijn die niemand leuk vindt. Iedereen zal moeten inleveren omdat het hele systeem veel te kostbaar is en we daardoor leven op een luchtbel. Maar dat wil niemand horen, en daarom roept geen politicus het. Nee, ze roepen allemaal vooral dingen om stemmen te winnen en op hun plek te blijven. En af en toe zo'n "zachte heelmeester" remedie als dit, de AOW leeftijd 2 jaar opschuiven.

De huidige politiek is er een van "roepen dat we het aan moeten pakken, maar ondertussen schuiven we de problemen op voor generaties na ons". Om vervolgens lekker te kunnen zeggen "moet je kijken met wat voor troep onze voorgangers ons opzadelen".

(quote): Het is „niet verstandig” van VVD-leider en premier Mark Rutte om te zeggen dat hij Griekenland niet nog eens met miljarden euro's wil steunen. Dat zei oud-premier Ruud Lubbers (CDA) woensdagavond in het televisieprogramma 1 voor de verkiezingen.
Oud-minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) denkt dat Rutte op zijn woorden terug moet komen. „We krijgen niet al ons geld terug van Griekenland en we moeten waarschijnlijk nog een keer helpen”, voorspelde hij.

Bijna alles komt van telegraaf.nl af...moet de krant ook lezen. link: https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12892812/__Kritiek_op_uitspraken_Rutte__.html

wibi zei:
Met de baantjes als 1e of 2e kamerlid die op hoge leeftijd gedaan worden wordt, m.i., een grote fout gemaakt. De havenarbeider van Rotterdam (die ik maar als voorbeeld neem) is met 18 jaar wel begonnen. Zwaar werk i.p.v. 7 uur per dag vergaderen en een keer stemmen. Mag deze persoon er mee ophouden als die 65 is ? Na 47 jaar werken voor een habbekrats mag dit toch wel ? Neelie moet met haar €25.000,-/maand doorgaan tot haar 124e !

Dit is een grap. Toch?:rolleyes:

520d zei:
wibi zei:

Of een grap òf bijzonder onnozel lijkt mij. Tegenwoordig begrijpt een normaal mens toch wel dat geestelijke arbeid ook zwaar kan zijn. De havenarbeid kan om 17.30 thuis zijn eerste biertje pakken. Denk dat iemand als Rutte of Roemer niet voor 00.00 uur thuis is en dan na een paar uurtjes slapen weer op moet staan.

En dan noem je de verantwoordelijkheden nog niet eens, die die mensen op hun schouders hebben. Je kunt van bewindspersonen zeggen wat je wilt, maar het is heel hard werken voor relatief weinig geld. Geld is in elk geval niet de reden om de politiek in te gaan, in het bedrijfsleven verdien je veel meer.

520d zei:
wibi zei:

Daar heb ik hem nog nooit op kunnen betrappen....:)

520d zei:
En dan noem je de verantwoordelijkheden nog niet eens, die die mensen op hun schouders hebben. Je kunt van bewindspersonen zeggen wat je wilt, maar het is heel hard werken voor relatief weinig geld. Geld is in elk geval niet de reden om de politiek in te gaan, in het bedrijfsleven verdien je veel meer.

€25.000,-/netto per maand ? Wil wel ruilen hoor ! Met 1 maansalaris van haar moet een gewone man ongeveer 2 jaar voor werken...relatief weinig geld....pppffffffffffff....

Dutch Finnatic zei:
Ik heb die columns van Youp net ontdekt. Mijn vrouw vind die man vreselijk maar ik kan er vreselijk van genieten. Zo hard. Zo waar. Deze bijvoorbeeld.

Hond op het ijs uit 1988 vind ik, ik heb 'm op 2CD, na al die jaren nog altijd meesterlijk en ontroerend.

wibi zei:
520d zei:

€25.000,-/netto per maand ? Wil wel ruilen hoor ! Met 1 maansalaris van haar moet een gewone man ongeveer 2 jaar voor werken...relatief weinig geld....pppffffffffffff....

Wibi, je bent niet echt op de hoogte van hoe Nederland in elkaar steekt. Werk je zelf eigenlijk wel? Dan toch niet voor € 12.500 per jaar?

Sabbatical meeuw...En mijn rekenen is ook niet wat geweest is... 1 jaar zou beter zijn...(excuses)
Of havenarbeider door een bijstandsmoeder wijzigen. Dan klopt het wel...ongeveer...

Denk dat 25.000 netto per jaar ongeveer een modaal (netto) inkomen is.

meeuw zei:

Klopt en dat verdiend 'die Nelie' in 1 maand...(tikkeltje boven de "Balkenende-norm")

Hoewel ik geen fan van Nelie ben (persoonlijke geschiedenis) vind ik dat niet eens zo gek.

Erger vind ik de miljoenen aan bonussen die worden uitgekeerd aan 'managers' van bedrijven die nog slecht presteren ook. Directies in de gezondheidszorg in NL verdienen soms (vaak?) nog meer dan Nelie. En wat dacht je van woningbouwcorporaties die het geld verkwanselen door te riskante beleggingen?

Daar heb ik het nog niet over gehad, maar dat is natuurlijk nog vele malen erger. Daarom ook SP. Veel van deze oude staatbedrijven mogen van mij weer terug waar ze vandaan komen.

wibi zei:
Sabbatical meeuw...En mijn rekenen is ook niet wat geweest is... 1 jaar zou beter zijn...(excuses)
Of havenarbeider door een bijstandsmoeder wijzigen. Dan klopt het wel...ongeveer...

Ik hoop iig dat wibi niet een van de mensen gaat worden die moet gaan beoordelen of iemand zwaar werk heeft, dat wordt geen succesverhaal vermoedelijk. Een BIJSTANDsmoeder krijgt dus bijstand, wat is je punt nu? Zij moet dus €25.000,- p.jr aan bijstand gaan krijgen?

meeuw zei:

Het is € 33.000 brutto, zo lees ik hier. Dan lijkt mij 25 netto aan de hoge kant. Is toch meer dan 2 per maand.

Die 33.000 had ik ook in mijn hoofd, dan -25% is 24.750. Het werkelijke (gemiddelde) belastingtarief verschilt per situatie (alleenstaande, gezin, auto van de zaak, ....).

Zou dit iets worden ? https://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3311472/2012/09/05/GroenLinks-wil-progressieve-kern-met-PvdA-en-D66.dhtml

Had nog wel een beetje sympathie voor D'66 alleen na doorrekening van de plannen van D'66 moet ik mijn mening bijstellen.

Voor een ieder met eigen woning kan ik aanraden even naar de site www.hypotheekrenteaftrek.nl te gaan en even hun eigen gegevens in te voeren.

Vanaf 2018 schrikbarende gevolgen dat heeft niets meer met en zachte landing te maken hier worden hele gezinnen kapot gemaakt.

Mooi rekenvoorbeeld.
hypotheek 2002 afgesloten:
200.000 euro waarvan 50.000 euro aflossingsvrij en 150.000 euro bankspaar.
Vanaf 2018 stijgen de lasten netto met ruim 417 euro per maand tot 633 euro in 2032.
Dit is voor een normaal gezin niet op te vangen.

Daarnaast verhuist je woning aan het eind ook nog eens naar box 3. Het staat er echt!!!!!!!!!!!!!
Mag je vervolgens nog even aan moedertje staat belasting over je huis betalen. Laat me raden volgende stap verplicht verkopen voor zorg en pensioen!!!

Knettergek.

Nieuw biljet ! Zal o.a. flop blij mee zijn als dit waarheid wordt:

2us7vnt.jpg

Transportondernemer Benny Wezenberg had tijdens het Carré-debat met de lijsttrekkers een primeur in zijn portemonnee: een honderd gulden biljet met een foto van PVV-leider Geert Wilders. „Ik heb er vijfhonderd laten drukken”, riep Benny, terwijl het biljet van hand tot hand ging in de Carré-loges.

@michiel:

Bij mij scheelt het bij de diverse partijen nauwelijks. Zelfs bij SP (50-150) en PvdA (tientjes)!

Uitzonderingen zijn GL (netto gem. 300/maand mijn SAPliefde is dus over) en D66!!

Wat een k*tpartij die D66: Vanaf 2018 netto 2.800/mnd meer betalen! Vanaf 2033 weliswaar 1.125/maand minder dan nu, maar dan leef ik waarschijnlijk niet meer. Ze moeten daar die onderwijzers eens door echte mensen vervangen :(

michel1975 zei:
Daarnaast verhuist je woning aan het eind ook nog eens naar box 3. Het staat er echt!!!!!!!!!!!!!
Mag je vervolgens nog even aan moedertje staat belasting over je huis betalen. Laat me raden volgende stap verplicht verkopen voor zorg en pensioen!!!

Knettergek.

Dat kost mij nog eens € 1.250 netto per maand (hopende dat mijn huis niet meer waard wordt). Dus onder het D66 schrikbewind kom ik op bijstandsniveau :eek:

Waarschijnlijk klopt het allemaal niet, want ik dacht dat het bij D66 om nieuwe hypotheken gaat, terwijl ik bij het rekenprogramma een bestaande hypotheek heb ingevuld.

Dat zal dan ook geen werkbare situatie opleveren en er waarschijnlijk dus ook nooit doorkomen. Maar @meeuw, ik zoek nog wel geschikte magazijnmedewerker binnenkort dus... ;)

ik lach me gek om die brandstofprijs met mn picanto.In 1974 reed ik
van Amsterdam naar Bloemendaal met een ouwe VW voor 60 gulden
6 dagen vv 27 Euro zeg maar.Is nu net genoeg voor 2 dagen vv. ha :p

eerste foutje telt niet

R-W zei:
Dat zal dan ook geen werkbare situatie opleveren en er waarschijnlijk dus ook nooit doorkomen. Maar @meeuw, ik zoek nog wel geschikte magazijnmedewerker binnenkort dus... ;)

Kan dat 's-nachts? Als D66 zijn zin krijgt heb ik immers 2 banen nodig.

Ook ingevuld en het kan voor bestaande hypotheken meeuw.

Verschil bij D'66 wordt: 2018 - € 340
2023 - € 398
2028 - € 497
2033 - € 602
Per maand, dus knettergek !

Zou het CPB er rekening mee hebben gehouden dat bij het D66-programma er een paar miljoen werklozen bijkomen (uitgaande van het aantal mensen dat dubbele banen nodig heeft om zijn huis nog te kunnen betalen)?

Absoluut niet realistisch ! En daar wil GL (rechts) mee samenwerken ? Die snappen er zelf ook weinig van...

Zijn dat geïndexeerde euro's? Da's dan de tijd om te verkopen en te verhuizen naar het zonnige zuiden. :D
@Meeuw, dat moet lukken, tegen die tijd moet ik ook 27 uur per dag gaan werken vermoedelijk.

Terug
Bovenaan