Guest
Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
michel1975 zei:Nog even het voorbeeld van mijn ouders. Dan zorg je er voor dat hun huis onverkoopbaar wordt of ze moeten maar even voor het gemak ruim 50.000,00 euro afschrijven. Lekker heb je je hele leven keihard gewerkt . Alles in je huis gestopt mag je de laatste 50.000,00 even afstaan. Nee klinkt niet echt solidair.wibi zei:michel1975 zei:Net zo kortzichtig. Mijn ouders hebben in 1980 een rijtjeshuis gekocht daarna tweemaal verhuist dus driemaal overdrachtsbelasting betaald en hun huis is nu iets meer dan 400.000 euro waard. Door een spaarzaam leven(want qua inkomen gewoon modaal) hebben zij dit bij elkaar gespaard en nu ga jij als vertellen dat zij geen recht op aftrek hebben??wibi zei:Dat staat er toch ? Aftrek alleen voor huizen tot 350.000 euro. Zo kan een miljonair met een huis van 2.175.000 euro tot maximaal 350.000 euro aftrekken. Alles daarboven is pech hebben. Uiteraard bij nieuwe gevallen !
Edit:Te snel gereageerd geldt alleen voor nieuwe gevallen. Maar dan nog??
Je weet als nieuwe koper dat er een beperking geldt tot 350.000 euro. Daar heb je bij een koop rekening mee te houden..
wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
Ik kom wel aan met waardevermindering want door de crisis is al 10 tot 20% verbrand. Alleen nu gaat de SP ook nog even de overige 50.000,00 euro verbranden voor ze. Want er is natuurlijk niemand meer die een huis van 400.000,00 euro kopen als ze daar geen rente aftrek voor krijgen.wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
In Belgie noch Engeland hadden ze overdrachtsbelasting, eigen woningforfait en een ander belastingsysteem.Soloman zei:In 2005 heeft België een nieuw systeem van hypotheekrenteaftrek ingevoerd: de Woonbonus. De aftrek is een vast bedrag (€ 2080), ongeacht de waarde van het huis, dat van toepassing is zolang de hypotheek nog niet afbetaald is. Dit is ongeveer een vijfde van de in Nederland geboden aftrek voor een gemiddelde woning bij een modaal inkomen. Daarbovenop komt in België maximaal de eerste 10 jaar een extra aftrek van € 690. Beide bedragen zijn geïndexeerd. Gezinnen met drie of meer kinderen krijgen daar bovenop nog € 70. Het financiële voordeel is afhankelijk van de hoogste belastingschijf waaraan men individueel onderworpen is.
kijk, dat komt in de richting.
De hypotheekrenteaftrek in het Verenigd Koninkrijk is vanaf 1979 uitgefaseerd. Als eerste werd het aftrekbare bedrag aan een maximum gebonden. Daarna werden de aftrektarieven verlaagd. Na vijfentwintig jaar is de hypotheekrenteaftrek uiteindelijk in 2000 helemaal afgeschaft. De afschaffing heeft niet tot grote problemen geleid.
michel1975 zei:Ik kom wel aan met waardevermindering want door de crisis is al 10 tot 20% verbrand. Alleen nu gaat de SP ook nog even de overige 50.000,00 euro verbranden voor ze. Want er is natuurlijk niemand meer die een huis van 400.000,00 euro kopen als ze daar geen rente aftrek voor krijgen.wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
Les 1 economie. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je de woningen boven de 350.000,00 dermate zwaar gaat belasten neemt de vraag af en dus de prijs.wibi zei:Nee, dat maak je er zelf van. Als je hem vlot wil verkopen moet je met de prijs omlaag. Minder vraag hoeft niet te leiden tot lagere prijzen. Neem een Ferrari. Kan ik niet betalen, maar de prijs wordt er niet lager door.
michel1975 zei:Ik kom wel aan met waardevermindering want door de crisis is al 10 tot 20% verbrand. Alleen nu gaat de SP ook nog even de overige 50.000,00 euro verbranden voor ze. Want er is natuurlijk niemand meer die een huis van 400.000,00 euro kopen als ze daar geen rente aftrek voor krijgen.wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
Wie heeft het in dit geval over een rijtjeshuis. Maar mijn ouders hebben altijd een spaarzaam leven geleid. Door op het juiste moment te verhuizen hebben ze inmiddels een groter huis dan gemiddeld. Mijn ouders zijn niet rijk maar het huis is wel een extra appeltje voor de dorst. Zij worden nu gepakt door de SP die een jaloezietaks in wil voeren. Want dat is het.Soloman zei:michel1975 zei:Ik kom wel aan met waardevermindering want door de crisis is al 10 tot 20% verbrand. Alleen nu gaat de SP ook nog even de overige 50.000,00 euro verbranden voor ze. Want er is natuurlijk niemand meer die een huis van 400.000,00 euro kopen als ze daar geen rente aftrek voor krijgen.wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
precies
Want, hoe komt het dat er 4 ton voor dat huis wordt gevraagd?
En dat is nou de kritiek van het IMF
3 ton voor een rijtjeshuis, te zot voor woorden. Door de hypotheekrenteaftrek is er geen sprake meer van normaal economisch mechanisme.
michel1975 zei:Les 1 economie. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je de woningen boven de 350.000,00 dermate zwaar gaat belasten neemt de vraag af en dus de prijs.wibi zei:Nee, dat maak je er zelf van. Als je hem vlot wil verkopen moet je met de prijs omlaag. Minder vraag hoeft niet te leiden tot lagere prijzen. Neem een Ferrari. Kan ik niet betalen, maar de prijs wordt er niet lager door.
Vergelijking met ferrari gaat volledig mank.
Mijn ouders hebben geen 350.000,00 geleend. Alleen door deze maatregel zorg je ervoor dat hun huis minimaal tienduizenden euro's minder waard wordt. Heb ook nooit gezegd dat ze armlastig zijn maar geen conclusies trekken die er niet zijn.wibi zei:michel1975 zei:Ik kom wel aan met waardevermindering want door de crisis is al 10 tot 20% verbrand. Alleen nu gaat de SP ook nog even de overige 50.000,00 euro verbranden voor ze. Want er is natuurlijk niemand meer die een huis van 400.000,00 euro kopen als ze daar geen rente aftrek voor krijgen.wibi zei:Waarom ? Huis wordt toch niet minder waard ? En kom niet aan met waardevermidering of iets dergelijks, want (bijna) iedereen is dankzij de crisis 10-20% van de waarde van het huis verloren...
Iedereen krijgt aftrek tot 350.000 euro. Alles daarboven is pech hebben. In dit geval niet schokkend hoor.
Bij 5% rente is dat 2500 euro/jaar. Dus i.p.v. 20.000 euro kunnen ze nu nog 17.500 euro aftrekken. Mensen die zo'n bedrag kunnen lenen zijn niet armlastig en modaal al helemaal niet. (2xmodaal)
MOOI woord ! Die houden we erin...michel1975 zei:jaloezietaks
Ik hou me nog in want ik heb ook al de nodige opmerkingen gehoord dat sommige mensen misschien zelf iets teveel uitgeven en de mensen die wel spaarzaam/zuinig zijn de rekening krijgen. Daar hoor je me niet over. Dat wil zeggen nog niet.Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
Het is niet mijn partij maar het had een oneliner van Geert kunnen zijnwibi zei:MOOI woord ! Die houden we erin...michel1975 zei:jaloezietaks
michel1975 zei:Les 1 economie. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je de woningen boven de 350.000,00 dermate zwaar gaat belasten neemt de vraag af en dus de prijs.
Die worden bepaald door vraag en aanbod dus de volgorde van jouw boek klopt nietwibi zei:michel1975 zei:Les 1 economie. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je de woningen boven de 350.000,00 dermate zwaar gaat belasten neemt de vraag af en dus de prijs.
Kan nooit les 1 zijn. Dan heb je wel iets gemist aan minimum- en maximumprijzen....
wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
Wat is het j-woord ? H-woord ken ik wel....
Kennelijk is er in het gedachtegoed van de SP geen ruimte voor mensen die wat extra's hebben. Overigens wat anderen ook gehad kunnen hebben als ze maar wat spaarzamer waren geweest.Soloman zei:wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
jaloers
Waarom zou iemand jaloers zijn op ouders die in een groot huis wonen? En dan de boel afschaffen om die reden? Ik kan me er weinig bij voorstellen.
Twingo1 zei:Wibi, het is inderdaad wat kort door de bocht van mij. Ik uit mijn onderbuikgevoelens. Maar ik denk dan, had in het verleden niet zo'n groot en duur huis gekocht. Mensen komen in de problemen door foute keuzes uit het verleden. Is het nou echt zo moeilijk om vooruit te kijken. Om het onverwachte te verwachten. En vooral, om niet boven je stand te gaan leven. Ik hoor en zie hele gewone mensen, met simpele baantjes, in kasten van huizen wonen. Dan is het ook wel vragen om problemen. Ik ben arbeider, ik woon al bijna 20 jaar in een simpele tussenwoning. Heb een jaar of 10 geleden ook voor de keuze gestaan een split level woning te kopen. Qua maandlasten kon ik het opbrengen. Nog net. En juist daarom heb ik het afgeblazen. Als je op het randje leeft, kun je er ook overheen sodemieteren. En dat gebeurt bij tegenslag. En tegenslag moet je toch proberen (gedeeltelijk) in te incalculeren. Dat doe je in het verkeer ook. En ben je nalatig, is dat verwijtbaar. En daar hoeft een ander niet de dupe van te worden, vind ik.
Soloman zei:Wie is op wat jaloers????
Dat wil ik nu wel eens weten.
michel1975 zei:Kennelijk is er in het gedachtegoed van de SP geen ruimte voor mensen die wat extra's hebben. Overigens wat anderen ook gehad kunnen hebben als ze maar wat spaarzamer waren geweest.Soloman zei:wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
jaloers
Waarom zou iemand jaloers zijn op ouders die in een groot huis wonen? En dan de boel afschaffen om die reden? Ik kan me er weinig bij voorstellen.
Fout.Soloman zei:michel1975 zei:Kennelijk is er in het gedachtegoed van de SP geen ruimte voor mensen die wat extra's hebben. Overigens wat anderen ook gehad kunnen hebben als ze maar wat spaarzamer waren geweest.Soloman zei:wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
jaloers
Michiel, dit heeft hier niets mee te maken. Het is namelijk zo, als die hypotheekrenteaftrek er niet was geweest, hadden jouw ouders ook in die kast gewoond, simpelweg omdat de prijs dan door economische technische verschijnselen veel lager had gelegen.
De aftrek van hypotheekrente heeft er voor gezorgd dat die huizen zo gigantisch duur zijn geworden. En dankzij dat verschijnsel kunnen jongeren geen huizen meer kopen! Heeft niets met jaloers te maken. De SP maakt zich helemaal niet druk dat jouw ouders een huis met 60 kamers heeft. Ik wil wedden dat het hun reet zal roesten. Als je gespaard hebt, heb je gespaard, geen haan die er naar kraait.
michel1975 zei:Fout.Soloman zei:michel1975 zei:Kennelijk is er in het gedachtegoed van de SP geen ruimte voor mensen die wat extra's hebben. Overigens wat anderen ook gehad kunnen hebben als ze maar wat spaarzamer waren geweest.Soloman zei:wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
jaloers
Michiel, dit heeft hier niets mee te maken. Het is namelijk zo, als die hypotheekrenteaftrek er niet was geweest, hadden jouw ouders ook in die kast gewoond, simpelweg omdat de prijs dan door economische technische verschijnselen veel lager had gelegen.
De aftrek van hypotheekrente heeft er voor gezorgd dat die huizen zo gigantisch duur zijn geworden. En dankzij dat verschijnsel kunnen jongeren geen huizen meer kopen! Heeft niets met jaloers te maken. De SP maakt zich helemaal niet druk dat jouw ouders een huis met 60 kamers heeft. Ik wil wedden dat het hun reet zal roesten. Als je gespaard hebt, heb je gespaard, geen haan die er naar kraait.
Mijn ouders hebben hun huis gekocht door spaarzaam te leven en niet al te veel risico's te nemen. Zij kochten een huis in '80 tegen 13% rente. Das meer dan menigeen nu bruto betaald. Daarnaast altijd keurig een spaarhypotheekje gehad.
Dat de huizenprijzen gestegen zijn heeft niet alleen met de HRA te maken wat dacht je van de salarissen hier. Sterker nog ik weet bijna zeker dat mijn ouders naar verhouding veel meer aan woonlasten kwijt waren dan wat nu als 'verantwoord' wordt genoemd.
Direct worden ze ook niet gepakt maar indirect wel. Bij verkoop van de woning wanneer mijn ouders kleiner willen gaan wonen. Dit is gelijkvloers met een grote tuin maar er komt een moment dat mijn ouders dit niet meer kunnen onderhouden.Soloman zei:Nou, eerlijk gezegd gun ik het je ouders helemaal. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat de SP of de PvdA deze mensen gaat aanpakken.
Volgens mij is de politiek zo dat het pas allemaal ingaat bij nieuwe hypotheken. Dus je ouders kunnen gewoon lekker blijven wonen.
Dat is ook het probleem van de plannen. Want waar trek je de grens en er komt een moment dat iedereen 'rijk' isSoloman zei:michel1975 zei:Fout.Soloman zei:michel1975 zei:Kennelijk is er in het gedachtegoed van de SP geen ruimte voor mensen die wat extra's hebben. Overigens wat anderen ook gehad kunnen hebben als ze maar wat spaarzamer waren geweest.Soloman zei:wibi zei:Soloman zei:Daar is het j-woord weer!
kom op he....
jaloers
Mijn ouders hebben hun huis gekocht door spaarzaam te leven en niet al te veel risico's te nemen. Zij kochten een huis in '80 tegen 13% rente. Das meer dan menigeen nu bruto betaald. Daarnaast altijd keurig een spaarhypotheekje gehad.
Dat de huizenprijzen gestegen zijn heeft niet alleen met de HRA te maken wat dacht je van de salarissen hier. Sterker nog ik weet bijna zeker dat mijn ouders naar verhouding veel meer aan woonlasten kwijt waren dan wat nu als 'verantwoord' wordt genoemd.
Ja, het is echt ongelooflijk hoe de salarissen zijn gestegen. Vroeger was een ton (gulden) heel veel. Nu verdient iedereen het! Dat is gewoon modaal. Puur inflatie dus.
Soloman zei:Het grote probleem met de HRA vind ik dat de rijken er gigantisch veel winst mee maken, terwijl ze het niet nodig hebben.
up! zei:Soloman zei:Het grote probleem met de HRA vind ik dat de rijken er gigantisch veel winst mee maken, terwijl ze het niet nodig hebben.
Uiteindelijk betalen die rijken ná de aftrek nog gigantisch veel meer belasting dan de minder vermogenden onder ons.
Soloman zei:up! zei:Soloman zei:Het grote probleem met de HRA vind ik dat de rijken er gigantisch veel winst mee maken, terwijl ze het niet nodig hebben.
Uiteindelijk betalen die rijken ná de aftrek nog gigantisch veel meer belasting dan de minder vermogenden onder ons.
En ze verdienen veel en veel meer. Dus je hebt helemaal gelijk. De minder vermogenden hebben al zo weinig. Daar kun je moeilijk aan vragen om veel belasting te laten betalen. Als het aan mij lag, betalen mensen die minder dan 25.000 euro per jaar verdienen helemaal geen belasting, kunnen zij ook een keer genieten van het leven, wat maar een fractie (FRACTIE met hoofdletters) is van wat iemand die 2 ton verdient.
Ontzie de mensen eens een keer die weinig verdienen. Gratis zorg en ziektevergoeding, dat moet doorgevoerd worden voor deze mensen.
Soloman zei:Als het aan mij lag, betalen mensen die minder dan 25.000 euro per jaar verdienen helemaal geen belasting, kunnen zij ook een keer genieten van het leven
up! zei:Soloman zei:Als het aan mij lag, betalen mensen die minder dan 25.000 euro per jaar verdienen helemaal geen belasting, kunnen zij ook een keer genieten van het leven
Genieten van het leven is niet een kwestie van geld.
Soloman zei:Mensen die veel verdienen die werken over het algemeen toch harder
Is dat zo?
Heb je wel eens mannen de struiken zien schoffelen in je straat? Weet je hoeveel ze verdienen? Wil jij dat?
Ik kan af en toe wel eens met mijn poten op het bureau zitten, zij niet. En zij staan in de brandende zon.
of hebben het iets slimmer aangepakt.
Kijk eens goed om je heen. Zie jij zo'n schoffelaar een heel bedrijf runnen? Of manager worden? Zie je dat voor je? Die mensen kunnen dat niet.
A110-50 zei:Wees tevreden met wat je wél hebt
Soloman zei:Dan vraag ik me af: man, heb je het leven ooit wel eens echt gezien?
Ik denk het niet.
Soloman zei:Dan vraag ik me af: man, heb je het leven ooit wel eens echt gezien?
Ik denk het niet.
Soloman zei:Waarom zeg je dan zoiets?
Soloman zei:Waarom zeg je dan zoiets?