• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Jazzzo zei:
Net de stemwijzer gedaan en kwam uit op pvv.
Maar ge.ukkig hoef ik nog niet te stemmen:p
Dat is inderdaad maar goed ook.;) Overigens neem ik aan dat je bedoeld 'mag' i.p.v. 'hoef', er is nog geen stemplicht in NL.

Aston zei:
Overigens neem ik aan dat je bedoeldt 'mag' i.p.v. 'hoef', er is nog geen stemplicht in NL.

Er is weliswaar geen wettelijke stemplicht in Nederland, maar ik vind dat het ieders burgerplicht is om te gaan stemmen.

Die ene keer per jaar (gemiddeld, met gemeentelijke, provinciale, nationale en Europese verkiezingen) dat de burger gevraagd wordt even mee te denken hoe zijn woonplaats, provincie, ons land of Europa de komende periode bestuurd moet worden en in welke richting men verder moet, is dat nou zoveel moeite?

Trouwens, in Nederland is het stemproces zo makkelijk, je vindt altijd een stembureau in de buurt (zelfs op stations e.d.), je kan heel makkelijk iemand machtigen, de openingstijden van de stembureaus zijn heel groot - er is eigenlijk geen excuus denkbaar om niet te stemmen. Overigens mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk stemmen per internet invoeren, zodat we gewoon thuis, in de trein of waar dan ook aan onze burgerplicht kunnen voldoen.

En iedereen die roept dat het toch niets uitmaakt, zijn ene stem, spreekt onzin. Elke stem maakt uit. Elke stem kan net een zetel schelen, elke zetel kan net het verschil maken waar het gaat om de ene of de andere coalitie, en elke zetel kan ook net het verschil maken bij een stemming voor of tegen een wetsvoorstel. Kortom, elke stem telt, ook de jouwe!

Tot slot: iedereen die roept dat zijn stem niet uitmaakt, heeft doorgaans ook meteen een hele lijst van kritiek op van alles en nog wat - juist als je kritiek hebt, moet je er ook wat aan doen. En het minste is dan de kleine moeite nemen van het stemmen.

En dat al rond half 6 in de morgen ! Klopt hoor en ik heb nog nooit 1 stemronde gemist. Want als je stemt heb je iets te zeggen. Doe je dat niet dan moet je ook je mond houden als er iets is wat je niet bevalt. Je hebt de kans gehad..

Zolang ik alleen een stem kan uitbrengen op iemand uit een vooraf bepaalde selectie - waar ik geen invloed op heb en dus niet mee kan bepalen uit wie er te kiezen valt - die ZEGT voor bepaalde zaken te staan maar alle vrijheid heeft om te doen en laten wat hij wil mocht mijn stem hem/haar in een positie brengen waar wat gedaan kan worden EN er geen enkele partij/politicus is die iets representeert waar ik achter kan staan zie ik geen nut in stemmen. Ik weiger pertinent te stemmen voor iets waar ik niet achter sta en als ik stem, is dat om de samenleving en de toekomst beter te maken. Geen van beide zie ik gebeuren door mijn stem dus waarom zou ik de moeite nemen?

Democratie werkt niet en ik heb geen keuze er NIET in te leven. Tuurlijk, als je de middelen hebt kan je naar een plek waar geen democratie heerst, maar ik heb niet beweerd dat andere systemen beter zijn en dus een optie zouden zijn. Maar ik laat mij niet dwingen deel te nemen aan een systeem wat niet werkt en waar ik niet in geloof. Dat je niets mag zeggen als je stemt vind ik dan ook onzin, want met je stem zeg je net zo min iets.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je die mening hebt als je de illusie hebt dat het systeem wél werkt, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt...

Laat ik het zo zeggen: als mijn waterleiding kapot is, bel ik een loodgieter. Dan ga ik niet stemmen op iemand in de hoop dat die misschien wat aan die waterleiding doet, met de kans dat dat helemaal niet gebeurt. Je stem gaat naar een persoon van een partij die ZEGT voor bepaalde zaken te staan. Je zal nooit iemand vinden die precies staat voor wat jij staat dus daar moet je al een compromis maken, en als die persoon dan al gekozen wordt, moet je hopen dat hij ook doet wat hij gezegd heeft, als er niet iemand anders voor hem in de plaats komt. Dus je hebt in feite geen idee wat er van je stem komt...

Ik laat jou stemmen, laat mij dan ook niet stemmen.

wibi zei:
Dat klopt. Mensen willen dit graag zien, maar heeft over de Mavo + Havo 8 jaar gedaan waar normaal 6 jaar voor staat. De pabo haalde hij wel in 3 jaar..

Ik heb er ook 8 jaar over gedaan om mijn Havo 5 diploma te halen.:) Waar eerst wel 6 jaar Atheneum, ben twee keer in Atheneum 5 blijven zitten, aan vooraf gingen.

LoveMyJeep zei:
Zolang ik alleen een stem kan uitbrengen op iemand uit een vooraf bepaalde selectie - waar ik geen invloed op heb en dus niet mee kan bepalen uit wie er te kiezen valt - die ZEGT voor bepaalde zaken te staan maar alle vrijheid heeft om te doen en laten wat hij wil mocht mijn stem hem/haar in een positie brengen waar wat gedaan kan worden EN er geen enkele partij/politicus is die iets representeert waar ik achter kan staan zie ik geen nut in stemmen. Ik weiger pertinent te stemmen voor iets waar ik niet achter sta en als ik stem, is dat om de samenleving en de toekomst beter te maken. Geen van beide zie ik gebeuren door mijn stem dus waarom zou ik de moeite nemen?

Democratie werkt niet en ik heb geen keuze er NIET in te leven. Tuurlijk, als je de middelen hebt kan je naar een plek waar geen democratie heerst, maar ik heb niet beweerd dat andere systemen beter zijn en dus een optie zouden zijn. Maar ik laat mij niet dwingen deel te nemen aan een systeem wat niet werkt en waar ik niet in geloof. Dat je niets mag zeggen als je stemt vind ik dan ook onzin, want met je stem zeg je net zo min iets.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je die mening hebt als je de illusie hebt dat het systeem wél werkt, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt...

Laat ik het zo zeggen: als mijn waterleiding kapot is, bel ik een loodgieter. Dan ga ik niet stemmen op iemand in de hoop dat die misschien wat aan die waterleiding doet, met de kans dat dat helemaal niet gebeurt. Je stem gaat naar een persoon van een partij die ZEGT voor bepaalde zaken te staan. Je zal nooit iemand vinden die precies staat voor wat jij staat dus daar moet je al een compromis maken, en als die persoon dan al gekozen wordt, moet je hopen dat hij ook doet wat hij gezegd heeft, als er niet iemand anders voor hem in de plaats komt. Dus je hebt in feite geen idee wat er van je stem komt...

Ik laat jou stemmen, laat mij dan ook niet stemmen.

Een groot probleem vind ik als een partij een bepaald standpunt heeft wat jou heel erg aanspreekt dit zomaar het eerste wisselgeld kan zijn bij een formatie.

416221.jpg

Volgens mij had de SP deze week toch haar campagnestrategie moeten aanpassen:

2eqgs5x.png

Twingo1 zei:
Ik heb er ook 8 jaar over gedaan om mijn Havo 5 diploma te halen.:) Waar eerst wel 6 jaar Atheneum, ben twee keer in Atheneum 5 blijven zitten, aan vooraf gingen.

Dus jij hebt 6 jaar Atheneum + 8 jaar Havo = 14 jaar op de middelbare school gezeten?

Nee, natuurlijk niet, maar dit is dus precies dat gedoe met die fact checks: je kunt alles weer op allerlei manieren uitleggen. Zag gisteren daar ook weer fraaie staaltjes van. Maar omdat het dan "gecheckt" is (door wie? welke bronnen? wie zegt dat dit autoriteiten zijn? wie zegt dat die redacteuren überhaupt goed kunnen rekenen?), kun je daarop niets meer terugzeggen. Alleen maar omdat iedereen het woordje fact ineens voor heilig ziet. Belachelijk!

Clignoteur zei:
Twingo1 zei:

Dus jij hebt 6 jaar Atheneum + 8 jaar Havo = 14 jaar op de middelbare school gezeten?

Nee, natuurlijk niet, maar dit is dus precies dat gedoe met die fact checks: je kunt alles weer op allerlei manieren uitleggen. Zag gisteren daar ook weer fraaie staaltjes van. Maar omdat het dan "gecheckt" is (door wie? welke bronnen? wie zegt dat dit autoriteiten zijn? wie zegt dat die redacteuren überhaupt goed kunnen rekenen?), kun je daarop niets meer terugzeggen. Alleen maar omdat iedereen het woordje fact ineens voor heilig ziet. Belachelijk!

Natuurlijk wel. Dan leg je het gewoon even wat beter uit. En vervolgens verifieer je of het is begrepen.

Twingo1 zei:
Natuurlijk wel. Dan leg je het gewoon even wat beter uit. En vervolgens verifieer je of het is begrepen.

Daar is tijdens die debatten dus geen tijd/gelegenheid voor. Daarom vind ik die fact check gewoon onzin. Het is een manier om de debaters de mond te snoeren.

@LMJ: Iedereen staat vrij (in deze democratie) om juist niet te stemmen. Ook ik ben het niet met alles eens, maar mijn partij komt wel het dichtst in de buurt van mijn ideaal...Daarom stem ik er op.

@Clignoteur
Bedankt voor het corrigeren. Schaam, schaam. Ik ben het verder wel met je eens. Maar het is dus nog steeds 'mogen' en niet 'moeten'.

@LMJ
Je kan blanco stemmen. :) Maar stem gerust niet. Ik vind dit systeem overigens beter dan een dictatuur of totale anarchie.

[size=large]CDA botst met SP... in de lucht![/size]
Saturday, 08 September 2012 15:36

30hsaqp.jpg

Zie schade aan linkervleugel.

Vanmiddag zijn het CDA en de SP op grote hoogte met elkaar in botsing gekomen, met reclamevliegtuigjes wel te verstaan.

Het vliegtuigje met CDA reclamesleep "SAMEN KUNNEN WE MEER..." maakte een noodlanding op het drukke strand van Den Haag
Het andere vliegtuigje met SP reclamesleep: "WIETPAS? NEE! STEM, SP!" kon op eigen kracht terugvliegen naar Rotterdam The Hague Airport.

Gelukkig bleef iedereen ongedeerd.

Onze verslaggever en documentairemaker E.M.Donk van JDTV was aan boord van een van de vliegtuigjes en heeft gebeld dat alles goed is met iedereen. Hij is met flinke schrik in zijn benen geland en is aan de dood ontsnapt volgens eigen zeggen. Een van de eerste dingen die Erik Donk ons wist te melden was: "Ik heb beelden !!!"

Wij wachten op meer nieuws... en de beelden...

UPDATE: 20:44 door Nol van Schaik:
"Ik heb net weer telefonisch contact gehad met Erik, de verslaggever van JDTV die in het vliegtuigje zat dat ons SP vliegtuigje filmde, tot ze geraakt werden door het CDA vliegtuig. Erik heeft beelden van de botsing, die volgens hem door de andere piloot is veroorzaakt. De politie houdt hem nu daar, ze wilden zijn camera in beslag nemen. Nu gaat er dadelijk een rechercheur met hem mee, zodat hij de beelden voor de politie kan downloaden, daarna moet hij de beelden wissen??
Wat is er aan de hand in Vernederland? Dit kan toch niet, vrije nieuwsgaring!
Nol."

UPDATE: 22:45 RTL Nieuws:
RTL Nieuws heeft gesproken met Eric Donk, die aan boord was van het tweede vliegtuig, een Cessna. Hij hing met zijn camera uit het raam. Volgens hem prikte het landingsgestel van de Cessna door de vleugel van het andere vliegtuigje en ze bleven aan elkaar hangen.'Erg spannend'"Het was erg spannend en eng," zei Donk. "We hingen volgens mij zo’n 150 meter boven de grond. Ik kon, als ik had gewild, de vleugel van het andere toestel aanraken. Door een correctie van de piloot en een flinke dosis geluk kwamen we los."
Bron: RTL.nl

Het vliegtuigje met SP campagnetext vloog in opdracht van de verenigde coffeeshopondernemers die gezamelijk met een Cannabus de afgelopen weken door nederland trokken om campagne te voeren tegen de Wietpas en voor de SP.

2ajav0w.png

bron

Gepubliceerd: 9 september 2012 04:38

[size=large]Occupy gaat stempassen vernietigen[/size]
UTRECHT - Zondagmiddag organiseert de protestbeweging Occupy een manifestatie in Utrecht, waarbij onder andere stempassen verbrand worden. De betogers willen mensen bewust maken van het feit dat hun stem eigenlijk niets uitmaakt in het huidige systeem.

''Je kan je afvragen hoeveel invloed jij hebt op politici in het huidige systeem. De invloed van de kiezer op de Tweede Kamer is door het kiesstelsel behoorlijk ingedamd'', meent organisator Dhjana Samshuijzen. ''Bovendien is het maar de vraag hoeveel invloed politici hebben op bedrijven en dergelijke.''

De beweging roept zoveel mogelijk mensen op om mee te lopen vanaf het Jaarsbeursplein naar het Neude. Daar zullen verschillende mensen spreken en workshops worden gegeven. Zo zal er een workshop 'creatieve destructie van de stempas' worden aangeboden.

Signaal
''Het is geen signaal naar de politiek, die illusie hebben we niet. Het is een signaal naar mensen zelf. We nodigen dan ook iedereen uit om zijn stempas mee te nemen en mee te doen'', legt Samshuijzen uit.

bron: nu.nl

Belachelijk. Niet stemmen is de minst effectieve vorm van je mening uiten. Niemand zal het namelijk horen.

Aston zei:
@LMJ
Je kan blanco stemmen. :) Maar stem gerust niet. Ik vind dit systeem overigens beter dan een dictatuur of totale anarchie.

Dat laatste gaf ik ook al aan:
LoveMyJeep zei:
...maar ik heb niet beweerd dat andere systemen beter zijn en dus een optie zouden zijn.

Maar wat schiet ik op met een blanco stem dan? Volgens mij had Clignoteur (kan ook iemand anders zijn geweest...) het al eens mooi uitgelegd, maar niet stemmen is "zinvoller" dan blanco stemmen. Een blanco stem telt mee als stem en heeft dus invloed op het aantal stemmen en daardoor op de percentages per partij. Wat weer betekent, dat je de grootste partij "helpt". Als je NIET stemt, haal je ten eerste de opkomst oplaag wat een "statement" afgeeft, ten tweede telt je stem niet mee en beinvloed je dus niets. Bovendien: waarom moet ik dan moeite gaan doen om op niets te stemmen??

Ik geloof niet in het systeem zoals het nu werkt (nee, ik heb geen idee voor verbetering) maar heb niet de keus naar een omgeving te gaan waar een ander systeem is wat wel werkt. Daarom kies ik ervoor niet deel te nemen. En ik ben, zo getuige het door Clignoteur geplaatste bericht over Occupy, duidelijk niet de enige die er zo over denkt...

@Clignoteur: Occupy wil ook niet hun mening uiten, zoals ze in de laatste zin van je artikel aangeven. Ze hebben niet de illusie dat "de politiek" luistert namelijk... Dus zo belachelijk is het niet.

Democratie is het ultieme middel om "het volk" het idee te geven dat het invloed heeft op hoe het land gerund wordt, dus dat het "vrij" is. Welcome to the Matrix ;)

Twingo1 zei:
wibi zei:
Dat klopt. Mensen willen dit graag zien, maar heeft over de Mavo + Havo 8 jaar gedaan waar normaal 6 jaar voor staat. De pabo haalde hij wel in 3 jaar..

Goh, ik deed de havo in 7 jaar ( blijven zitten in de derde en vierde)

Mooi stukje deze morgen. "Geniet"... https://nieuws.nl.msn.com/economie/forensentaks-villasubsidie-zo-pakken-politici-je-in

Ik was ook degene die schreef over dat blanco stemmen. Bottom line is: je kan beter wel stemmen. Ja, het zal altijd een compromis zijn, je moet altijd kiezen uit diverse partijen die allemaal niet precies willen wat jij wilt. Maar omdat je weet dat later in de coalitiebesprekingen ook nog een en ander aan de idealen van de door jou gekozen partij verloren zal gaan, maakt dat dus eigenlijk niet uit. Het gaat erom dat je de grote lijn volgt die je wilt: naar links, naar rechts, in het midden, en dan conservatief of progressief. Niet stemmen levert niets op.

Als Occupy wil dat het grote bedrijfsleven wordt aangepakt, moeten ze stemmen op de partij die dat ook wil. Of beter nog (zeker als er geen partij bestaat die het zo extreem wil als zij), zo'n partij oprichten. Krijgen ze dan niet genoeg stemmen, dan is er kennelijk geen democratische meerderheid voor hun ideeën, en dan houdt het op lijkt me zo.

We zullen uiteraard onze eigen mening houden en het niet eens worden gezien de tegenovergestelde standpunten, en dat is ook prima zo ;) .

Je zegt het al: niet stemmen levert niets op. En dat is precies wat ik wil. Welke stem ik ook uit zou brengen, het resultaat is altijd iets wat ik niet wil. Ik moet leven in deze maatschappij met dit systeem, maar dat wil niet zeggen dat ik ook aan het systeem deel neem.

Er kan met een dergelijk grote samenleving (ook al is Nederland maar een relatief klein land) geen goed functionerend systeem bestaan waarin iedere burger iedere beslissing kan beinvloeden. Tenzij je zelf politicus bent, zal je achter iemand moeten gaan staan die dat wel is, en die hopelijk voor zoveel mogelijk overeenstemmende ideeen staat. Dat begrijp ik en daarmee heb ik geen probleem. Waar ik wél een probleem mee heb, is dat die politici en hun partijen niet staan waarvoor ze zeggen te staan. En dat het systeem zo "democratisch" is dat goede oplossingen bijna altijd kapot gemaakt worden door compromissen omdat ieder zijn eigen idee heeft en mee wil bepalen. Dat maakt democratie eigenlijk een heel "lam" en ondaadkrachtig systeem. Maar het ergste vind ik dat politici roepen "volksvertegenwoordiger" te zijn, maar als het puntje bij het paaltje komt, gaan hun eigen belangen voor. Denk aan je carriere, denk aan je inkomen, denk aan je relaties, zorg dat je niet teveel of te belangrijke mensen tegen de haren in strijkt. Daardoor zorgt je stem meer voor een riant inkomen van zo'n volksvertegenwoordiger, dan dat je mee helpt bepalen hoe er geregeerd wordt.

Maar goed, zoals ik al zeg zullen we het nooit allemaal eens zijn en alhoewel ik kritiek heb op het systeem zou ik ook niet weten hoe het zinvol en haalbaar beter kan - anders dan dat mensen eerlijk zijn en zich niet laten beinvloeden door belangen en dus wél fatsoenlijk het volk vertegenwoordigen...

@LMJ

Ik ben het niet met je eens. Je vergelijking met de matrix is wel goed gevonden, want waar.

Het democratisch systeem zoals wij dit kennen geeft in zekere mate een illusie van democratie. Dat is waar. Het is echter het minst slechte haalbare systeem. Ik vind je vergelijking met de matrix treffend omdat wij beinvloed worden voor onze stem. Ons wordt voorgehouden dat we zelf kiezen, maar wij worden zo subtiel door belangengroepen en onzichtbare krachten bewerkt dat wij dit zelf niet in de gaten hebben. Net zoals wij de illusie koesteren dat wij vrije wil hebben bij het kopen van producten. Ook daar zijn wetenschappelijke methodieken (marketing) actief die ons beinvloeden en behoeften creeëren die wij vervolgens als noodzakelijk zien.

Dit laat onverlet dat ik vind dat wij moreel verplicht zijn te stemmen. Die verplichting hebben wij vanwege het bloed dat in de geschiedenis is vergoten door onze voorvaderen om ons deze (relatieve) vrijheid te laten genieten. Deze is niet vanzelfsprekend. Los van de kwade krachten is er ook een beweging van verdergaande beschaving zichtbaar. (internationaal recht, denk aan het internationaal strafhof. Geen tiran blijft onbestraft, denk aan duurzame ontwikkelingen) Alles flinterdun, maar waarneembaar.

Ik laat mij niet leiden door de debatten maar kies een partij waarvan ik denk dat deze een samenleving voor ogen heeft die ik bij benadering het liefste zie. Met oog voor welzijn van mensen in plaats van welvaart.

Met aan de kant blijven staan wint niemand iets. Het zou mij deprimeren. Ook al loop ik de kans een illusie na te jagen en gevangen zit in de matrix.

@joachim: Je mag het niet met me eens zijn, geen probleem ;)

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik graag "Cypher" zou spelen uit de Matrix - met die prachtige scene waarin hij uitlegt dat hij weet dat die heerlijke biefstuk slechts bestaat uit prikkels in zijn hersenen maar er voor kiest onwetend te zijn: "Ignorance is bliss". Helaas beschik ik niet over het vermogen mij op een dergelijke manier voor de gek te houden. Wat overigens niet alleen daarvoor geldt en dat is soms vervelend...

Anyway: in mijn optiek help je door te stemmen het systeem in stand te houden. Als je niet achter dat systeem staat, vind ik dat geen optie, dan verandert er namelijk nooit iets. Ik ben het met je eens dat er voor gevochten is in het verleden, maar alleen dat is voor mij geen reden om er aan deel te blijven nemen terwijl ik er niet achter sta.

Een ander belangrijk punt waarom democratie niet (meer) werkt en wat ik nog niet had genoemd ligt trouwens bij de regeerperiodes. Normaal gesproken heeft een regering na verkiezing 4 jaar de tijd om hun beleid te vormen en door te zetten. Die vier jaar zijn meestal al te kort, omdat een opvolgend kabinet vaak veel verandert waar een hoop beleid juist langer door zou moeten worden gevoerd om echt effect te hebben. Dus het is eigenlijk al te weinig tijd als alles zo funcioneert als het hoort. Echter, het functioneert meestal juist niet zoals het hoort.

Alle regeringsformaties sinds 2002 zijn gevallen, dus voortijdig beeindigd. De laatste 6 kabinetten hebben niet hun ambtsperiode vol kunnen maken. Sinds WOII zijn slechts 6 kabinetten niet gevallen.

Dat betekent dus dat beleid nog minder tot helemaal niet kan worden ingevoerd en doorgevoerd, waardoor er effectief dus niets gebeurt. Wat het nog vervelender maakt is dat er in de laatste 10 jaar veel ontevredenheid is ontstaan bij de kiezers en er dus behoorlijke verschuivingen zijn in wat er gekozen wordt als "bestraffing" voor het beleid waarmee de kiezer het niet eens is, waardoor de formaties behoorlijk van elkaar verschillen en dus ieder steeds flinke veranderingen willen doorvoeren. Daardoor krijgt geen enkele maatregel kans om wat te bewerkstelligen.

Daar bovenop komt nog dat formaties steeds langer duren waardoor je feitelijk alleen maar een situatie hebt waarin het schip drijvende gehouden wordt totdat er weer een regering is.

Democratie staat zichzelf in de weg... Maar is waarschijnlijk het beste wat we hebben. Triest genoeg...

Als alles wat beloofd is nagekomen wordt en de voortekenen (m.b.t. de Eerst Kamer) niemand in de steek laat gaan we af op Belgische coalitiebesprekingen. Oftewel: dit kan wel eens lang gaan duren.

Scheur-ijzer zei:

Vreemd dat Rutte "trots" kan zijn op wat er in de afgelopen twee jaar is bereikt : ruim 100.000 werklozen erbij , duizenden bedrijven failliet , wachtlijsten bij de voedselbanken , miljarden weggegeven aan Griekenland , tienduizenden mensen die de zorgpremie niet meer kunnen betalen en zo kun je nog wel even doorgaan (n)(n)(n)
En dat wil hiermee verder ??? Liever niet zeg !!

Bijna de helft van alle stemmers gaat as. woensdag voor:

- VVD: met de verdere afbraak van zorg, leeftijd AOW hoger, eigen risico zorg en bovenal een liegende MP als het hem uitkomt.
- PvdA: gaat als een schoothondje achter de VVD aan en heeft een oud milieu-activist van Greenpeace in de gelederen (met ongeveer 10 arrestaties op zak) die wel eens MP kan worden.

Met deze 2 partijen verandert er niets (of niet veel) in dit land. Blijkbaar wil de Nederlander dit als zijn/haar vertegenwoordiger. Mij niet gezien....
Het is hopen op een wonder...

Het is ook moeilijk te verteren dat de SP nu door het ijs zakt. Maar hopen dat zij toch nog wat stemmen bij de PvdA weten weg te halen :rolleyes:

meeuw zei:
Het is ook moeilijk te verteren dat de SP nu door het ijs zakt. Maar hopen dat zij toch nog wat stemmen bij de PvdA weten weg te halen :rolleyes:

Mwoah, veel mensen die op het poppetje wilden stemmen en daar is nu een wat sterker poppetje voor in de plaats gekomen. Een leraar die de boel vlot moet trekken is ook niet alles al zou ik Rutte ook niet meteen als ideale kandidaat voorstellen, die is me wat te zelf-ingenomen op dit moment. Zo ghoed heeft hij het ook niet gedaan.

Het gaat mij ook een beetje te veel om de poppetjes (hoewel de MP toch wel van belang is). Moeilijk dus.

Voor de liefhebbers. Tofik voor waarschijnlijk de laatste keer (voorlopig): https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12920452/___Doorgaan_tot_het_bittere_eind___.html

Zo net voor de verkiezingen ben ik nog steeds een zogenaamde zwevende kiezer.
Maar dat gezweef begint me aardig de nek uit te hangen.:p

Dus dan ga je maar wat partijprogramma's lezen.
En dan kom je erachter dat elk programma hele dikke "ja's" opwekt, maar net zo goed hele dikke "nee's".
Daarbij optellend mijn algemene indruk van de democratie in Nederland, en ik kan het niet anders dan eens zijn met LMJ. Hij verwoordt hierboven meer mijn standpunt dan welk partijprogramma dan ook.

Dus: LoveMyJeep for President!:)

Ik stem dus niet en wacht wel af wat er over me uitgestort wordt.

Nog even voor de ZZP'ers die van plan waren op de PvdA te stemmen. Lees dit nog even. Bezint eer ge begint....

https://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/09/pvda_probeert_zzpboete_te_vers.html#comments

wibi zei:
Bijna de helft van alle stemmers gaat as. woensdag voor:

- VVD: met de verdere afbraak van zorg, leeftijd AOW hoger, eigen risico zorg en bovenal een liegende MP als het hem uitkomt.
- PvdA: gaat als een schoothondje achter de VVD aan en heeft een oud milieu-activist van Greenpeace in de gelederen (met ongeveer 10 arrestaties op zak) die wel eens MP kan worden.

Met deze 2 partijen verandert er niets (of niet veel) in dit land. Blijkbaar wil de Nederlander dit als zijn/haar vertegenwoordiger. Mij niet gezien....
Het is hopen op een wonder...

Wat een pessimist ben jij zeg! Maar een troost, met een stem op de SP wordt het allemaal nog veel erger;)

Ik zou gewoon al heel erg blij zijn als er een kabinet komt wat gewoon de 4 jaar volmaakt, lijkt me al heel wat na al dat gedoe de afgelopen 10 jaar.

Rembrandt zei:
Daarbij optellend mijn algemene indruk van de democratie in Nederland, en ik kan het niet anders dan eens zijn met LMJ. Hij verwoordt hierboven meer mijn standpunt dan welk partijprogramma dan ook.

Dus: LoveMyJeep for President!:)

Hoewel ik het pertinent oneens ben met de argumentatie om niet te gaan stemmen kan ik mij hier uitstekend in vinden. Ik ken LMJ als een warme en betrokken medeblogger met het hart op de goede plek. Die moet je in het Haagse met een lantaarntje zoeken.

Dus LMJ als MP zou het land in ieder geval wat menselijker maken.

R-W zei:
Rembrandt zei:

Daar hebben we idd wat aan...

Waarschijnlijk dus een blanco stem. Lijkt het in elk geval of ik nog wel een beetje geinteresseerd ben in hoe het met Nederland gaat.;)
Punt is, dat ik Nederland te veel een coalitie-democratie vind, waardoor het democratische uitgangspunt voor mij iets te ver van mij afstaat.

Kijk naar de discussie van de afgelopen dagen. De standpunten worden steeds minder besproken. Hoofdonderwerp is wie wel en wie niet in een eventuele coalitie deel wil nemen. We hebben verd*rie nog niet eens gestemd!:(

Ik zit steeds meer met mijn partij in mijn maag: Het bericht over intrekking van de arbeidskorting voor ZZPers, dat is erg. Als dat is zo is, zijn ze mijn stem kwijt (ik ben deels zzp-er naast mijn ambtenaar-zijn, weten ze hoor, op het werk)
Daarnaast heb ik wel medelijden met Roemer. Oei, wat heeft die klappen gehad. Eerlijkheid wordt altijd gestraft.

@Rembrandt (en LMJ):

Het probleem is (en zal blijven) dat geen enkele partij zijn beloftes kan nakomen. In een coalitie zal ar altijd flink water bij de wijn gedaan moeten worden. Dus per definitie zal er straks na de vorming van een coalitie worden gesproken over kiezersbedrog.

Maar eigenlijk is het stemmen (los daarvan) vrij simpel: (en dan heb ik het niet over details in het programma)

Als je doet wat de pastoor van je verwacht stem je gewoon CDA.
Als je meer dan het minimumloon verdient en je wilt er wat van overhouden, stem je VVD.
Als je meer dan het minimumloon verdient en je hebt geen eigen huis (+ hypotheek), of je bent jaloers op het grotere huis (+ hypo) van je buurman, stem je D66.
Als je niet meer dan het minimumloon verdient (of leeft van een uitkering), stem je PvdA.
Als je niet meer dan het minimumloon verdient (of leeft van een uitkering) en je hebt nog niet begrepen dat Roemer gewoon niet kan als MP, kun je als alternatief nog SP stemmen.
Als je last hebt van je (voormalig) Marokkaanse buurman stem je PVV.
Als je het echt niet meer weet en je wilt toch nog een vakje inkleuren kan je altijd nog op de dieren, GL 50+ of whatever stemmen. Heb je in ieder geval gevoelsmatig nog een bijdrage aan de democratie geleverd (of je neemt stiekem een blauw potlood mee).
;)

Meeuw,

Je schetst het probleem uitstekend. Ik schat jou in als VVD. Zo kan ik het ook,

Waarom? Omdat je uitgaat van het eigenbelang van het individu. Prima, kan een keuze zijn, alleen niet de mijne. Een alternatief;

Je bent Christelijk, moslim en je vind geloof en sociale samenhang belangrijk, stem CDA.
Je bent sociaal betrokken, wilt de zwakkeren beschermen en een samenleving van eerlijk delen, stem PvdA.
Je bent Christelijk, sociaal en vindt de scheiding van kerk en staat eigenlijk ongewenst, stem Christenunie.
Je verdient een ton of meer per jaar en hebt verder schijt aan iedereen, stem VVD.
Je bent fundamentalistisch Gristelijk en leeft in de middeleeuwen, stem SGP.
Je maakt je zorgen om het milieu, kijkt naar de lange termijn en hebt sociaal gevoel, stem GL.
Je hebt een IQ van < 70 en voelt je overal slachtoffer van, stem PVV.

Terug
Bovenaan