Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Even een heel ander vraagje, die ik hier als heel slim iemand ga stellen.

De SP-politici moeten een stuk van hun salaris storten in de partijkas. Ik geloof dat ze zo'n 2400 euro netto mogen houden.

Nu mijn gedachte: dat is dus een gift. Een kamerlid verdient 10.000 euro bruto. Daarvan houdt hij 6.000 euro over. Dat betekent dat 3.600 euro in de partijkas gaat. Nu is dat belastingtechnisch gezien een gift. Mag hij aftrekken van de belasting. Dat is 42% over 3.600 euro, dat is grofweg gezegd 1.500 euro. Dat krijgt hij dus gewoon terug. Totaal netto inkomen per maand is dus zeg maar 4.000 euro.

Niet slecht.

Of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk zo maar dat als dat inderdaad aftrekbaar is, de SP daar al rekening mee heeft gehouden.

Afgezien van of je berekening klopt, heeft iemand ooit beweerd (behalve Wibi misschien) dat we medelijden met de SP-politici moeten hebben?

Met andere woorden: de SP kost ons belastingbetalers meer geld!!!:(

in de eerste plaats gaat het bruto salaris van 10.000 euro uit de staatskas, daar komt 4.000 euro van terug en daarna gaat ook nog eens 3.600 weer er uit. Dus een SP-kamerlid kost ons belastingbetalers 9.600 per maand ipv 6000 !! Ik voel me gewibieerd.:T

Potverdrie, ik had nog gelijk ook. En het was gewoon maar een proefballonnetje van mij op woensdagmiddag (meestal slaan ze nergens op).
Wibi, was echt niet persoonlijk bedoeld, maar ik dacht zo ineens...

https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3191818/2012/02/21/Met-afdracht-houdt-SP-baantjesjager-buiten.dhtml

Geeft niks Solo, maar volgens mij klopt er iets niet in de berekening.
Stel iemand krijgt 5.000 euro/maand. Daarvan gaat 2.500 euro/maand naar de SP kas. Die 2.500 euro wordt opgegeven als gift bij de belastingdiens door de SP medewerker. Die krijgt ongeveer 40% terug, zijnde 1.000 euro. Zijn salaris wordt dan 2.500 + 1.000 euro = 3.500 euro i.p.v. 5.000 euro.
Wel gaat de SP er met 2.500 euro/maand op vooruit, omdat het een gift betreft.
Over een brutobedrag is eerst loonbelasting betaald, dus de belastingdienst is genereus door dit als gift te beschouwen. Kan voor Rutte een idee zijn om af te schaffen...

Kan best zijn dat mijn berekening niet klopt. Maar het blijft een feit dat de belastingbetaler meer geld kwijt is aan een partij die misschien niet zijn keuze is. Dat vind ik vallen onder de categorie "scheef".

Ik vind het trouwens vreemd dat politieke partijen subsidie krijgen en dat giften aan hun aftrekbaar zijn.

Ik vond het altijd prima als SP-ers hun geld storten in de partijkas, tot ik begon na te denken. Ik heb er echt moeite mee.
De penningmeester zegt (in het stuk) dat de maatregel is genomen om mensen uit de deur te houden die puur op het geld af komen. Ja, me hoela! Ik geloof best dat ze dat willen (ik heb ze ook gezien bij mijn partij), maar je steekt wel even lekker het geld in de zak.

Denk ik nou verkeerd of......

Ik vind het allemaal maar een heel raar verhaal.

meeuw zei:
R-W zei:
meeuw zei:
Een beetje medelijden zou wel op zijn plaats zijn :rolleyes:
Wel?

Ja hoor, het schijnen ook maar mensen te zijn. En het valt toch niet mee om als kamerlid tot 83 jaar oppositie gedoemd te zijn?

Daar mogen we echt blij om zijn.
Je moet er niet aan denken dat die aan het roer waren gekomen. Die plukken je kaal en geven het aan de landlopers.

Die plukken je kaal en geven het aan de landlopers.
tjonge...

Wat voor werk doe je eigenlijk Vlinderstrik.

Dat geld (de afdracht dus) wordt gebruikt voor pamfletten, verkiezingsbijeenkomsten e.d. die nodig zijn voor een verkiezing. Dit kan gemeenteraad of 2e kamer zijn..whatever...
Ze krijgen ook nog eens subsidie hiervoor en dat maakt de SP tot de rijkste partij. (zou de gemiddelde VVD-er moeten aanspreken). Echter geeft de SP ook het meeste uit aan de verschillende campagnes, dus het geld wordt niet 'achterover gedrukt'...

Is waar...je moet er van houden om bij deze groep te (willen) horen. Misschien zie ik veel fout, maar zou het chique gevonden hebben als ze eerst een fatsoenlijke kans hadden gekregen. Daar kon Samsom voor zorgen...en die deed het niet. Rutte moest in deze constructie veel slikken en ook dat heeft hij gedaan..

Veel politici hebben geen idee wat er leeft bij de gewone man. Het staat veel te ver van ze af en echt boeien doet het ze ook niet.

Soloman zei:
tjonge...

Hoewel je enige tijd geleden per PB liet weten niet meer te reageren op mijn reacties, zou ik het onfatsoenlijk vinden niet te reageren op jouw reactie.

Dus bij deze; ik doe vrijwilligerswerk.

Check:
https://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/30/binnenland/dit-betekent-inkomensafhankelijke-zorgpremie-voor-jou.xml

Ik ga 1100 euro meer betalen maar mijn vriendin 1000 minder.

Valt mij mee, als er tenminste geen rekening met fiscale partners gehouden wordt.

wibi zei:
...en dan deze opmerking ? Kan het haast niet geloven...

Het is mij om het even of jij mij wel of niet gelooft.

Wel kan ik je vertellen dat het onbaatzuchtig geven mij heel veel voldoening geeft.

Krijg je nu juist de ware aard van mensen te zien als het over politiek gaat of doen mensen dan expres een onaardig masker op?

@Soloman

Ik lees jouw bericht op de vorige pagina over dat VVD-stemmers de PVDA de slechte maatregelen van het akkoord aanrekenen, in mijn geval is dit zeker niet zo, als dit allemaal waar is en ook allemaal doorgaat, krab ik de volgende keer wel achter mijn oor alvorens ik ga stemmen en de VVD door mijn hoofd gaat, alternatieven zijn voor mij dan D66 en VVD:)

haarr zei:
Check:
https://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/30/binnenland/dit-betekent-inkomensafhankelijke-zorgpremie-voor-jou.xml

Valt mij mee, als er tenminste geen rekening met fiscale partners gehouden wordt.

Als ik mijn inkomen halveer valt het nog wel mee :eek:

haarr zei:
Check:

Mij levert het rond de 300 euro/jaar op. Ondanks dat dit een vooruitgang is ben ik tegen !

Renault Grand Scenic zei:
krab ik de volgende keer wel achter mijn oor alvorens ik ga stemmen en de VVD door mijn hoofd gaat, alternatieven zijn voor mij dan D66 en VVD:)

Foutje ? Als alternatief voor de VVD heb je de VVD...(zeg dan gewoon dat er niets anders is dan de VVD)

deWit zei:
Krijg je nu juist de ware aard van mensen te zien als het over politiek gaat of doen mensen dan expres een onaardig masker op?

Beetje demagogisch trekje, meester. Er wordt gesuggereerd dat er geen andere opties zijn.

Vlinderstrik zei:
Soloman zei:
tjonge...

Hoewel je enige tijd geleden per PB liet weten niet meer te reageren op mijn reacties, zou ik het onfatsoenlijk vinden niet te reageren op jouw reactie.

Tijd heelt alle wonden. Ik ben het met Wibi eens, ik ben verbaasd en niet zo'n klein beetje ook.
Ik ben benieuwd wat je definitie van landlopers is, misschien helpt dat onze twijfels uit de brand.

Soloman zei:
Vlinderstrik zei:
Soloman zei:
tjonge...

Tijd heelt alle wonden. Ik ben het met Wibi eens, ik ben verbaasd en niet zo'n klein beetje ook.
Ik ben benieuwd wat je definitie van landlopers is, misschien helpt dat onze twijfels uit de brand.

Buitengewoon aanmatigend toontje.
Wie denk jij dat je bent dat ik zou moeten proberen jou te overtuigen van mijn oprechte bedoelingen in de hoop dat ik daar MISSCHIEN in zal slagen?! Ik word hier echt niet goed van.

Vlinderstrik zei:
Soloman zei:
Vlinderstrik zei:
Soloman zei:
tjonge...

Buitengewoon aanmatigend toontje.
Wie denk jij dat je bent dat ik zou moeten proberen jou te overtuigen van mijn oprechte bedoelingen in de hoop dat ik daar MISSCHIEN in zal slagen?! Ik word hier echt niet goed van.

Niet aan beginnen;) Soloman en Wibi denken vast dat ze een grote meerderheid zijn, maar het is eerder andersom;) Laat ze maar l*llen...

Hier niet...het land dacht daar anders over, maar Samsom (PvdA) is al even erg als Groen Rechts..en we weten waar daar van overgebleven is. In 2013 nieuwe verkiezingen ?

Hier ook niet, en ik l*l gewoon verder.

Wie denk jij dat je bent dat ik zou moeten proberen jou te overtuigen van mijn oprechte bedoelingen in de hoop dat ik daar MISSCHIEN in zal slagen?!

Ik ben soloman..:D

Maar, je zou iets meer kunnen vertellen. Waarin ben je actief?

Soloman zei:

Wat heeft dat met dit topic te maken dan? Het gaat hier om politiek, het is toch geen kennismakingsrondje bij de AA...

wibi zei:
Hier niet...het land dacht daar anders over, maar Samsom (PvdA) is al even erg als Groen Rechts..en we weten waar daar van overgebleven is. In 2013 nieuwe verkiezingen ?
Het is je al vaker gezegd maar je plaat blijft hangen en je wordt erg vervelend.

Soloman zei:
Even een heel ander vraagje, die ik hier als heel slim iemand ga stellen.

De SP-politici moeten een stuk van hun salaris storten in de partijkas. Ik geloof dat ze zo'n 2400 euro netto mogen houden.

Nu mijn gedachte: dat is dus een gift. Een kamerlid verdient 10.000 euro bruto. Daarvan houdt hij 6.000 euro over. Dat betekent dat 3.600 euro in de partijkas gaat. Nu is dat belastingtechnisch gezien een gift. Mag hij aftrekken van de belasting. Dat is 42% over 3.600 euro, dat is grofweg gezegd 1.500 euro. Dat krijgt hij dus gewoon terug. Totaal netto inkomen per maand is dus zeg maar 4.000 euro.

Niet slecht.

Of zie ik iets over het hoofd?
Dan krijgt sappelen zoals in dat artikel in VK ineens een hele andere betekenis.
Mijn geld weg willen geven en zelf ruim 3600,00 per maand opstrijken. Wat een stelletje hypocrieten.

wibi zei:
krab ik de volgende keer wel achter mijn oor alvorens ik ga stemmen en de VVD door mijn hoofd gaat, alternatieven zijn voor mij dan D66 en VVD:)

Foutje ? Als alternatief voor de VVD heb je de VVD...(zeg dan gewoon dat er niets anders is dan de VVD)

Sorry ik bedoelde uiteraard CDA en niet te bijdehand hè, met: ''zeg dan dat er niets anders is dan de VVD'':).

Soloman zei:

Wie denk jij dat je bent dat ik zou moeten proberen jou te overtuigen van mijn oprechte bedoelingen in de hoop dat ik daar MISSCHIEN in zal slagen?!

Werkzaam in de financiele dienstverlening (ja, dat is een ruim begrip) en daarnaast vrijwilligerswerk voor de voedselbank en het belangeloos "administratief op de rit" zetten van mensen die tussen wal en schip zijn gevallen. En dat worden er steeds meer.
Daar ben ik niet vorig jaar mee begonnen als charme offensief vanuit het bedrijf. Dat doe ik al jaren en zoals gezegd met veel plezier.

Daarnaast ben ik nog steeds actief met mijn vriendin en op het toilet na een paar koppen koffie.

Wat ik in de (overdrachtelijke) zin met een landloper bedoel mag je zelf invullen. Een toelichting ga ik niet geven. Dat komt nimmer tot zijn recht wanneer je dat opschrijft zonder dat de ander de nuances ziet en voelt zoals je dat hebt wanneer je tegenover elkaar staat.

Nu ga ik even actief hardlopen in de oprechte hoop dat ik jullie overtuigd heb van het feit dat er mensen zijn die een ander een landloper noemen maar toch vrijwilligerswerk doen.

@vlinderstrik, ronduit belachelijk, zo'n combinatie en dat ook nog eens zonder dwang ;) (y) voor jou iig, zouden er meer moeten zijn (mezelf incluis overigens)!

Vlinderstrik zei:
Soloman zei:

Werkzaam in de financiele dienstverlening (ja, dat is een ruim begrip) en daarnaast vrijwilligerswerk voor de voedselbank en het belangeloos "administratief op de rit" zetten van mensen die tussen wal en schip zijn gevallen. En dat worden er steeds meer.
Daar ben ik niet vorig jaar mee begonnen als charme offensief vanuit het bedrijf. Dat doe ik al jaren en zoals gezegd met veel plezier.

Daarnaast ben ik nog steeds actief met mijn vriendin en op het toilet na een paar koppen koffie.

Wat ik in de (overdrachtelijke) zin met een landloper bedoel mag je zelf invullen. Een toelichting ga ik niet geven. Dat komt nimmer tot zijn recht wanneer je dat opschrijft zonder dat de ander de nuances ziet en voelt zoals je dat hebt wanneer je tegenover elkaar staat.

Nu ga ik even actief hardlopen in de oprechte hoop dat ik jullie overtuigd heb van het feit dat er mensen zijn die een ander een landloper noemen maar toch vrijwilligerswerk doen.

Dank je voor je antwoord Vlinderstrik! Respect! Je doet meer aan liefdadigheid dan ik.

A110-50 zei:
Soloman zei:

Wat heeft dat met dit topic te maken dan? Het gaat hier om politiek, het is toch geen kennismakingsrondje bij de AA...

Het is maar goed dat ik het gevraagd heb. Zo kijk je heel anders tegen een persoon aan.....:T
(180 graden gedraaid!)

Ik denk dat het CDA het de volgende verkiezingen stukken beter gaat doen, nu je hoort dat veel mensen teleurgesteld zijn in de nivellering van de VVD én gezien dat gezinnen met kinderen nu flink worden gepakt met het betalen van boeken op de middelbare school, het leenstelsel, de OV weg, kinderbijslag omlaag en dan ook die ziektekosten die zo hard stijgen. Gezin is sinds het Strategisch Beraad, een jaartje terug, het nieuwe stokpaardje van het CDA.

Rutte en Samsom zeggen overigens dat de cijfers van RTL en NOS niet kloppen.

Soloman zei:
A110-50 zei:
Soloman zei:

Het is maar goed dat ik het gevraagd heb. Zo kijk je heel anders tegen een persoon aan.....:T
(180 graden gedraaid!)

Dat is dan ook het slechte aan vooroordelen;) Heb je niks aan...

Het CDA heeft hetzelfde probleem als de PvdA: identiteit. Geloof me, de PvdA (mijn partij) is er echt nog niet uit. Ik volg ze op de voet. Maar ik vind haar nog steeds een slingerend schip. Ik weet zelf nog niet of ik zo blij moet zijn met het accoord, ik weet het niet, ik weet het niet.
Vergeet niet dat Samsom een uitzonderlijke persoonlijkheid is. Dit soort mensen tref je maar heel zelden. Hij is de redding geweest, maar het zwaartepunt hoort bij de partij zelf te liggen. En dat was dit keer niet zo. Man is fenomenaal, maar dat is de partij tot op heden nog niet.

De toekomst zal het leren, maar ik blijf de partij trouw, zolang ze maar niet al te rechts worden.

A110-50 zei:
Soloman zei:
A110-50 zei:
Soloman zei:

(180 graden gedraaid!)

Dat is dan ook het slechte aan vooroordelen;) Heb je niks aan...

Daarom is het ook heel goed dat mensen af en toe iets over zichzelf vertellen boven al dat geblaat uit.
Vergeef me het woord, maar zo ervaar ik het wel.:)

Nou bedankt voor de aardige woorden. Dat voelt beter aan dan te worden aangezien voor een harteloze poenschepper al denk ik er wel aan om vanavond een paar puts te schrijven op Arcelor Mittal. Die heeft immers een stevige duw gekregen vandaag.:T

In alle ernst: hoe diep iemand ook valt. het is altijd iemands kind en dat mag je nimmer vergeten zei mijn vader altijd.

Vlinderstrik zei:
deWit zei:

Beetje demagogisch trekje, meester. Er wordt gesuggereerd dat er geen andere opties zijn.
Fijn, in deze posting laat je nuance zien, middels het woord "beetje".
Verder snap je denk ik prima wat ik wilde zeggen met mijn opmerking, of niet?

Vlinderstrik zei:
Nou bedankt voor de aardige woorden. Dat voelt beter aan dan te worden aangezien voor een harteloze poenschepper al denk ik er wel aan om vanavond een paar puts te schrijven op Arcelor Mittal. Die heeft immers een stevige duw gekregen vandaag.:T

In alle ernst: hoe diep iemand ook valt. het is altijd iemands kind en dat mag je nimmer vergeten zei mijn vader altijd.
Wat een zalvende woorden;)
Maar je vader had wel gelijk. Ik kende hem nog niet maar ik zal hem zeker ooit een keer gebruiken.:D

michel1975 zei:
Vlinderstrik zei:

Wat een zalvende woorden;)
Maar je vader had wel gelijk. Ik kende hem nog niet maar ik zal hem zeker ooit een keer gebruiken.:D

Ja klopt, klinkt als de woorden van een pastoor en dat was hij niet. Maar het is een waarheid als een koe, een verslaafde, een dakloze, welke paria ook hun ouders betreuren het wanneer ze hun kinderen zo zouden zien. En niemand vraagt bewust om de sores waar ze in zitten. En je shit mag je veelal alleen oplossen want winnaars zijn nu eenmaal populairder dan verliezers.

En het kan een ieder overkomen. Vandaag zit je op het paard en morgen hang je eronder.

Terug
Bovenaan