Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Soloman zei:Dat heb ik toch? Man je moest eens weten.
speedtouch zei:Vlinderstrik zei:Gaat erom dat je met een horizon van 15 jaar meer kunt dan sparen alleen. Meer ga ik er niet over zeggen.
Inderdaad, je kunt ook nog kwaliteit van leven hebben!
Vlinderstrik zei:Maar goed, ik bespaar me de moeite want heb een beetje het idee dat er met mijn tenen wordt gespeeld.![]()
Heb het over de bestaande schuldenlast. Die wordt in relatieve zin minder bij straffe inflatie. Tuurlijk is het zo dat de schuld in absolute zin groter wanneer je moet bijlenen omdat je loon de kosten van het leven niet meer bijhoudt. Maar goed, dat zijn twee gescheiden zaken.
Soloman zei:@Wibi, geloof je nog in die 50+-partij met die boef als leider?:T
dickey zei:Heb het over de bestaande schuldenlast. Die wordt in relatieve zin minder bij straffe inflatie. Tuurlijk is het zo dat de schuld in absolute zin groter wanneer je moet bijlenen omdat je loon de kosten van het leven niet meer bijhoudt. Maar goed, dat zijn twee gescheiden zaken.
Relatief ten opzichte van wat? Je schuld staat vast in absolute zin en het enige waartegen het zin heeft om af te zetten is je inkomen of het deel van je inkomen dat je vrij te besteden hebt. Als er inflatie is zoals nu en je loon stijgt niet mee zoals bij veel banen het geval is, dan wordt je schuld relatief tov je inkomen hoger. Maar als er inflatie is en je loon stijgt minder dan de inflatie, dan is het nog steeds mogelijk dat je schuld relatief hoger wordt omdat je aan je levensonderhoud meer geld kwijt bent door de inflatie en je dus minder overhoudt om aan je schuld te betalen. In dat geval wordt je schuld tov je inkomen kleiner, maar dat zegt helemaal niks omdat de betaalbaarheid ervan is afgenomen. Veel mensen snappen dat niet. Ze denken dat een grote schuld goed is en aflossen niet nodig omdat "door de inflatie de schuld minder waard wordt". Dat is te simpel gedacht.
Producten die je koopt met een lening, kunnen door inflatie duurder worden (zoals een auto) maar kunnen ook los van de inflatie in prijs dalen (zoals huizen op dit moment). Dat is echter niet relevant voor de schuld, want die blijft gelijk als ie eenmaal afgesloten is.
Je hoeft het niet te relateren aan iets. Inflatie vermindert de koopkracht van spaargeld alsmede de relatieve waarde van schuld.
Men bezuinigd nu niet. Men verhoogt de lasten. Gingen ze maar bezuinigen.dickey zei:Hoe dan? Gaan mensen minder boodschappen doen als de overheid bezuinigt, gaan ze minder auto's kopen, gaan ze minder andere dingen doen? Volgens mij niet. Het zou zelfs meer kunnen worden als de overheid echt gaat bezuinigen en als gevolg daarvan de belasting omlaag kan doen. Dan stimuleer je de economie juist door te bezuinigen.
Waar ik het wel mee eens ben wat betreft kapot"bezuinigen" is dat de overheid door de BTW te verhogen, de assurantiebelasting te verhogen, alle accijnzen te verhogen, de WOZ te verhogen, enz. de economie inderdaad kapotbezuinigt.
En verder vind ik het bezuinigen op het verbeteren van de wegen (bijv verbreden om files te verminderen) een slechte zaak. Dat kost de economie geld en de wegenbouwers hun werk. Aan de andere kant stimuleert het bedrijven en werknemers natuurlijk om slimmer te werken (flexibele uren, thuiswerk, carpoolen).
Verstandige keuzes maken over waar wel en waar geen geld aan besteed moet worden is bezuinigen. Mooi voorbeeld op regionaal niveau is het nieuwe theater in Den Haag. Draagvlak ontbreekt maar toch wordt het neergezet. Prima in een hoogconjuctuur maar niet nu. Nu kan dat geld veel effectiever ingezet worden.LoveMyJeep zei:Bezuinigen helpt ook niet. Wat wél helpt is verstandige keuzes en beslissingen maken over waar geld wél en waar geld niet aan uitgegeven zou moeten worden. Daar heeft het "bezuinigen" zoals de overheid dat doet allang niet meer mee te maken. Dat gaat niet om verstandig beslissen, maar over belangen. En zoals we allemaal weten en kunnen zien is de doorsnee burger daar altijd het slachtoffer van. Niet de hoogste inkomens (waar ook de meeste politici toe behoren) hebben last, écht last, van de gevolgen, maar alles wat daaronder zit.
Dan zijn we het dus met elkaar eens, want we zeggen allebei dat dat niet is, wat de overheid doet. Wat ze doen noemen ze wel zo, maar komt niet op hetzelfde neer....michel1975 zei:Verstandige keuzes maken over waar wel en waar geen geld aan besteed moet worden is bezuinigen. Mooi voorbeeld op regionaal niveau is het nieuwe theater in Den Haag. Draagvlak ontbreekt maar toch wordt het neergezet. Prima in een hoogconjuctuur maar niet nu. Nu kan dat geld veel effectiever ingezet worden.LoveMyJeep zei:Bezuinigen helpt ook niet. Wat wél helpt is verstandige keuzes en beslissingen maken over waar geld wél en waar geld niet aan uitgegeven zou moeten worden. Daar heeft het "bezuinigen" zoals de overheid dat doet allang niet meer mee te maken. Dat gaat niet om verstandig beslissen, maar over belangen. En zoals we allemaal weten en kunnen zien is de doorsnee burger daar altijd het slachtoffer van. Niet de hoogste inkomens (waar ook de meeste politici toe behoren) hebben last, écht last, van de gevolgen, maar alles wat daaronder zit.
Even nadenken Dickey: De overheid is de belangrijkste opdrachtgever voor bouwprojecten in NL. Als die bezuinigt, gaan er bouwbedrijven failliet. De werknemers daarvan hebben dan minder te besteden dan voorheen. Dus gaan ze minder boodschappen doen en minder auto's kopen.
Het rendement op woningen is te laag. Daarnaast moet er heel veel aangepast worden aan de kantoren om ze woonbaar te maken. Dit kost veel geld waardoor het veelal loont om het leeg te laten staan totdat het wel als kantoorruimte verhuurd kan worden.dickey zei:Appartementen van kantoren maken is een optie, maar wordt vaak als niet rendabel geacht. Alternatief is leeg laten staan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat wel rendabel is. Er zijn partijen die gigantisch moeten gaan afschrijven, maar die nog niet durven. Waarom niet? Het zijn vast de pensioenfondsen die nu al moeten korten en het niet aandurven om nog eens vele procenten extra te korten vanwege onroerend goed. Of de banken die al een te lage dekking hebben. De crisis van 2008 begint nu pas in nederland.
Dit kost veel geld waardoor het veelal loont om het leeg te laten staan totdat het wel als kantoorruimte verhuurd kan worden.
Kreeg de WOZ-beschikking voor mijn appartement in Hillegom. Veel te hoog natuurlijk. Heb ik via de website van de gemeente de taxatieverslagen van de afgelopen jaren opgevraagd. De taxatie wordt z.g. afgestemd op de verkoopprijzen van vergelijkbare objecten in de gemeente. Daar stonden dus diverse verkopen bij, ook in 2012. Maar de verkoop in 2012 van een appartement (opgevraagd via Kadaster) dat direct onder de mijne ligt en even groot is hebben ze maar 'vergeten'. Logisch, was 20% onder de WOZ-waarde! Stelletje oplichters daar in Hillegom.
dickey zei:***
Breaking news by the way: Meer bezuinigingen! https://www.nu.nl/economie/3352977/kabinet-gaat-4-miljard-extra-bezuinigen.html
Foute kop stelletje prutsers van journalisten! Het zijn geen bezuinigingen, maar LASTENVERZWARINGEN. Waarom wordt dat nooit eens uitgesproken?
Soloman zei:Ik heb niets tegen buitenlanders, helemaal niets tegen Poolse arbeiders hier. Maar hoe kan het dat de werkloosheidcijfers de 600.000 naderen in ons land en we werk uitbesteden aan Polen? Hoe kan dat??
dickey zei:In duitsland hebben ze ook een echte economie die iets produceert waar andere mensen/landen waarde aan hechten. In nederland zijn veel mensen afhankelijk van de veel te grote bankensector of van de veel te grote bouwsector. Dat daar gezonde krimp optreedt en daardoor mensen werkloos worden, wil niet zeggen dat het slecht gaat met nederland. Het is juist goed dat die mensen eens iets gaan doen waar de economie wel mee gediend is.
wibi zei:Ik ben het niet met al die bezuinigingen eens en nu zijn er meerdere partijen. In plaats van lasten te verhogen moeten ze mensen meer geld geven om het vertrouwen terug te winnen. Doen ze in Duitsland ook en daar draait de economie zo slecht nog niet.
https://www.nu.nl/economie/3356491/vakbonden-vinden-nullijn-volstrekt-onacceptabel.html
Soloman zei:Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.
Blijkbaar hoeft er niet veel meer te gebeuren of de boel springt.
En nog iets: Hier in de buurt krijgt een appartementencomplex een verfbeurt. Een flinke klus. Het viel me al op dat er veel auto's om heen stonden met Duitse kentekenplaten. Toen ik boodschappen aan het doen was stonden er schilders achter me met halveliterblikken bier. de mannen spraken volgens mij Pools.
Ik heb niets tegen buitenlanders, helemaal niets tegen Poolse arbeiders hier. Maar hoe kan het dat de werkloosheidcijfers de 600.000 naderen in ons land en we werk uitbesteden aan Polen? Hoe kan dat??
Vlinderstrik zei:Soloman zei:Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.
En nog iets: Hier in de buurt krijgt een appartementencomplex een verfbeurt. Een flinke klus. Het viel me al op dat er veel auto's om heen stonden met Duitse kentekenplaten. Toen ik boodschappen aan het doen was stonden er schilders achter me met halveliterblikken bier. de mannen spraken volgens mij Pools.
Ik heb niets tegen buitenlanders, helemaal niets tegen Poolse arbeiders hier. Maar hoe kan het dat de werkloosheidcijfers de 600.000 naderen in ons land en we werk uitbesteden aan Polen? Hoe kan dat??
Heel eenvoudig. In de bouw en transportsector is kommer en kwel. Wat overleefd ruilt zijn personeel in voor Poolse mensen en mensen uit ander Oostbloklanden. Deze mensen werken voor veel minder dan zijn Nederlandse concurrent ( vrachtwagenchauffeurs, timmerlieden etc.) de werkgever moet wel. Immers, zijn concurrent werkt zo en als hij niet meegaat betekent dat een faillissement.
Daar hebben hebben de hoge heren geen rekening meegehouden bij de eenwording van Europa. Ik zei het 13 jaar geleden al tijdens mijn studie. Maar ja dat is niet besteed aan zo'n linkse subsidieverslinder in de hoedanigheid van universitairdocent...
Soloman zei:Vlinderstrik zei:Soloman zei:Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.
Heel eenvoudig. In de bouw en transportsector is kommer en kwel. Wat overleefd ruilt zijn personeel in voor Poolse mensen en mensen uit ander Oostbloklanden. Deze mensen werken voor veel minder dan zijn Nederlandse concurrent ( vrachtwagenchauffeurs, timmerlieden etc.) de werkgever moet wel. Immers, zijn concurrent werkt zo en als hij niet meegaat betekent dat een faillissement.
Daar hebben hebben de hoge heren geen rekening meegehouden bij de eenwording van Europa. Ik zei het 13 jaar geleden al tijdens mijn studie. Maar ja dat is niet besteed aan zo'n linkse subsidieverslinder in de hoedanigheid van universitairdocent...
Ik ben het met je eens, maar nu moet er wel bescherming komen voor de Nederlandse werknemer.
Over tien jaar zul je trouwens een kentering zien, dat voorspel ik je dit keer, zonder studie.
Ik heb op Curacao gezeten en Nederlanders waren daar behoorlijk duurder dan de lokale krachten. Maar de Nederlanders hadden een meerwaarde: ze waren betrouwbaar, stalen niet en waren altijd op tijd.
Langzamerhand zal de euforie over Oostblokarbeiders hier temperen. Geen opleiding, ze doen maar wat en bij wegmisbruikers was een keer een filmpje van een busje met Poolse arbeiders dat 's morgens vroeg werd gecontroleerd en de lege bierblikjes rolden letterlijk uit de bus. Ik bedoel maar. Ik heb geen vooroordelen, maar je ziet het wel gebeuren.
Nog een Nederlands toetje:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/21347006/__Politici_leveren_niet_in__.html
Zo erg is het dus al geworden.
Langzamerhand zal de euforie over Oostblokarbeiders hier temperen. Geen opleiding, ze doen maar wat en bij wegmisbruikers was een keer een filmpje van een busje met Poolse arbeiders dat 's morgens vroeg werd gecontroleerd en de lege bierblikjes rolden letterlijk uit de bus. Ik bedoel maar. Ik heb geen vooroordelen, maar je ziet het wel gebeuren.
Rabobank is een slecht voorbeeld, want dat is een coöperatie met leden waar een beslissing moet goedgekeurd worden door deze leden. Voor iedere andere bank zou jouw stelling kloppen.
De Rabobank heeft ook niet zo'n last van de crisis in de bankensector juist door het hebben van de coöperatie. Beslissingen duren dan wat langer, maar zijn niet zo risicovol als bij andere banken. De leden willen gewoon niet dat er enorme risico's genomen worden...
Zeer onwenselijk maar de realiteit.
Ik verbaas mij iedere keer weer over jouw verbazing dus ik zal jou wat voorspellen over tien jaar. Over tien jaar is een groot deel van de welvaart van Westeuropa gedeeld met de rest van Europa. Dat west Europa daar in het verleden überhaupt de weg voor heeft bereid is gelegen in 30 /40 jaar links beleid. Zeg maar het soort gasten zoals afgebeeld in jouw avatar. Alles mag, iedereen is gelijk, kapitalisme is smerig en bezit moet gedeeld worden. En dat gaat dus ook gebeuren en daar verander jij geen moer aan.
Vlinderstrik zei:Soloman zei:Vlinderstrik zei:Soloman zei:Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.
Ik ben het met je eens, maar nu moet er wel bescherming komen voor de Nederlandse werknemer.
Over tien jaar zul je trouwens een kentering zien, dat voorspel ik je dit keer, zonder studie.
Ik heb op Curacao gezeten en Nederlanders waren daar behoorlijk duurder dan de lokale krachten. Maar de Nederlanders hadden een meerwaarde: ze waren betrouwbaar, stalen niet en waren altijd op tijd.
Nog een Nederlands toetje:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/21347006/__Politici_leveren_niet_in__.html
Zo erg is het dus al geworden.
bescherming van de Nederlandse werknemer??? Als dat al wenselijk zou zijn is het mosterd na de maaltijd. Nu hebben we te maken met Europese burgers en bij veel banen breekt dat de Nederlander op om de doodeenvoudige reden dat een Pool, Roemeen of Tjech goedkoper is. waar dat kan wordt je als Nederlander ingeruild als een lege glasfles voor een ander. Zeer onwenselijk maar de realiteit.
Trouwens niet alle Polen voldoen aan het door jouw geschetste beeld. Er zitten vaklui bij met een arbeidsethos bij waarbij Nederlanderse werknemers niets voorstellen.
Voor iemand met een dergelijke signatuur had ik meer politieke correctheid verwacht. Of speelt solidariteit bij jou alleen wanneer het jou niets kost. Nu komt het dichtbij hè?
Ik verbaas mij iedere keer weer over jouw verbazing dus ik zal jou wat voorspellen over tien jaar. Over tien jaar is een groot deel van de welvaart van Westeuropa gedeeld met de rest van Europa. Dat west Europa daar in het verleden überhaupt de weg voor heeft bereid is gelegen in 30 /40 jaar links beleid. Zeg maar het soort gasten zoals afgebeeld in jouw avatar. Alles mag, iedereen is gelijk, kapitalisme is smerig en bezit moet gedeeld worden. En dat gaat dus ook gebeuren en daar verander jij geen moer aan.
Soloman zei:Misschien doel je ook op stemmers. Ik moet je eerlijk zeggen dat er een groot gapend gat met hoofdletters zit tussen hoe politici zich opstellen in debatten voor de verkiezingen en hoe ze zich na de verkiezingen opstellen. Ik kan me voorstellen dat je mijn verbazing altijd opmerkelijk vindt, maar ik verwacht gewoon beter.
Mensen die aan het hoofd staan van een land moeten boven dit soort onwelriekende zaken staan. Ik kan je rustig vertellen dat ik er 's nachts wakker van lig. Ik zal nooit de toplaag in de politiek bereiken, maar als dat ooit zou gebeuren (wat schier onmogelijk is), zou ik me nooit zo gedragen.
Wat er nu gebeurt vind ik ronduit walgelijk. Dan heb ik het over de PvdA. Want op de VVD heb ik niet gestemd.
Je opmerking dat ik voor solidariteit ben zolang het me geen geld kost, is onterecht. Dat is gewoon niet zo. Ik vind dat strijder Samsom is verworden tot Bruine arm Samsom. En daar zit ik verschrikkelijk mee in mijn maag.
Ik stelde niets met mijn opmerking. Ik vroeg het me hardop en nu heb je geantwoord.
Geld.... maakt alles kapot.
Vlinderstrik zei:@ solo, je zult mij niet horen zeggen dat ik allemaal weet hoe het zit. Ik ben wel verontwaardigd over het feit dat veel van deze ellende verkopen had kunnen worden en dat veel mensen die, in mijn ogen, deze shit hebben veroorzaakt of in ieder geval mogelijk hebben gemaakt en nu het hardst klagen en dan doel ik niet specifiek op jou.