Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Altijd weer vertederend om te zien dat iemand nog de illusie heeft dat "het volk" echte invloed heeft op de politiek. Is niet zoiets als met sinterklaas of de kerstman. Alleen met de politiek duurt het meestal wat langer voordat men er niet meer in gelooft.... Is ook de grootste teleurstelling moet ik toegeven, het bepaalt - in tegenstelling tot sinterklaas - vrij veel in je leven. Maar ach, de aardbol draait gewoon verder, of het nou leuk is of niet...

"Als stemmen zin had gehad, dan was het al lang verboden"

dickey zei:
Rabobank is een slecht voorbeeld, want dat is een coöperatie met leden waar een beslissing moet goedgekeurd worden door deze leden. Voor iedere andere bank zou jouw stelling kloppen.
De Rabobank heeft ook niet zo'n last van de crisis in de bankensector juist door het hebben van de coöperatie. Beslissingen duren dan wat langer, maar zijn niet zo risicovol als bij andere banken. De leden willen gewoon niet dat er enorme risico's genomen worden...

Klopt, maar waar zit de rabo tot over zijn oren in? Juist, vastgoed. En wat gebeurt er als de andere banken minder risico's gaan nemen? Dan worden de hypotheekeisen strenger en gaat het vastgoed nog verder in waarde omlaag en wie is er dan de pineut? ...

De Rabo zit tot over zijn oren in de landbouwgrond en boerderijen. Niet erg risicovol...

wibi zei:
dickey zei:
Rabobank is een slecht voorbeeld, want dat is een coöperatie met leden waar een beslissing moet goedgekeurd worden door deze leden. Voor iedere andere bank zou jouw stelling kloppen.
De Rabobank heeft ook niet zo'n last van de crisis in de bankensector juist door het hebben van de coöperatie. Beslissingen duren dan wat langer, maar zijn niet zo risicovol als bij andere banken. De leden willen gewoon niet dat er enorme risico's genomen worden...

Klopt, maar waar zit de rabo tot over zijn oren in? Juist, vastgoed. En wat gebeurt er als de andere banken minder risico's gaan nemen? Dan worden de hypotheekeisen strenger en gaat het vastgoed nog verder in waarde omlaag en wie is er dan de pineut? ...
De Rabo zit tot over zijn oren in de landbouwgrond en boerderijen. Niet erg risicovol...

MKZ-crisis, varkenspest, Q-koorts? Prijsfluctuaties?

En dalende bouwactiviteiten = minder opkoop landbouwgronden. Dat kan je prima vinden maar betekent wel minder geldstroom naar de agrarische sector.

wibi zei:
dickey zei:

Vorige week stond er in de krant (vraag me niet welke) dat de Rabo heel veel leegstaand onroerend goed heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=O-ctYNZjDQ0&feature=youtu.be

Veel klachten over Rutte, maar als hij bij de volgende verkiezingen weer 2 maanden z'n kop niet laat zien en 2 weken voor de verkiezingen dit soort shit uitkraamt, stemt iedereen alsnog VeeVeeDee. :)

Dutch Finnatic zei:
wibi zei:
dickey zei:

MKZ-crisis, varkenspest, Q-koorts? Prijsfluctuaties?

En dalende bouwactiviteiten = minder opkoop landbouwgronden. Dat kan je prima vinden maar betekent wel minder geldstroom naar de agrarische sector.
De eerste schuldencrisis is de Rambobank goed doorgekomen. De heer Heemskerk had destijds dolgraag in de sub prime hypotheken gestapt. Zijn geluk dat dat niet gebeurd is. Wel altijd roepen alsof het het beste jongetje van de klas is.

Rabo is van oudsher inderdaad groot geworden in de agrarisiche sector maar het grootste deel uitstaande financieringen bij de Rabobank betreft zakelijk (vastgoed). Als er een sector is waar de lucht zeker nog niet uit is is dan is het wel de zakelijke sector. De Rabo heeft de afgelopen jaren zijn boeken op orde kunnen houden door onder meer overgewaardeerd vastgoed. Zodra hier de geest uit de fles is zal de Rabo zijn double A status ook kwijt zijn.

https://www.jaarverslagenrabobank.nl/online-jaarverslagen/online-jaarverslagen.aspx#ZjEwMjM7YTEzOTg7

Even naar benden scrollen naar marktaandeel.
weliswaar 85 % marktaandeel food en agri maar dit is relatief gezien.
De agrarische sector is vele malen kleiner dan HID
Marktaandeel HID 43%. Dus een behoorlijke exposure.

Er gaan niet voor niets minimaal 6000 man uit.

In de hele bankensector staan nog heel veel veranderingen te wachten. Ze zitten nu in een enorme overgangsfase.

@Michel,

ik weet dat Rabo veel meer is dan agro. Bij mijn weten zijn ze ook de grootste woning-hypotheek verstrekker. Maar het idee dat landbouwgrond en boerderijen niet erg risicovol zijn vond ik een beetje kortzichtig.

64% wil ook wel eens wat over het hoe-en-wat mbt de EU te melden hebben:
https://www.burgerforum-eu.nl/pers/persbericht_burgerforumeu_3maart2013.pdf

Las net een stuk op de Telegraaf over het referendum. Het is duidelijk dat ik er voor ben, zoals de overgrote meerderheid van het volk. Alleen D'66'ers zijn zo geindoctrineert dat een meerderheid zelf geen mening meer heeft en dat moet allemaal vanuit hun grote leider gedaan worden. Hoe dit (enge) mannetje over één Europa denkt zou bekend moeten zijn.
Link: https://www.telegraaf.nl/binnenland/21348029/__64__wil_EU-referendum__.html

De nederlandse bestuurders zijn een stelletje lafaards die de EU de schuld geven als ze een pijnlijke maatregel moeten nemen. Bijvoorbeeld de 3% begrotingsnorm. Ze zeggen dat het moet van brussel, maar die 3% heeft nederland mede verzonnen. Bovendien moet je gewoon zorgen dat je je begroting op orde hebt en is 3% nog steeds een tekort. Laat ze eens streven naar 0% en die 3% als extra zien in geval van nood. Nu streeft men naar 3% en wil men nog meer lenen om zogenaamd de economie aan de gang te houden.

Uit een vacature:

Wij zoeken kandidaten die ervaren zijn met COBOL op Mainframe en die bereid zijn tot het volgen van een opleiding van COBOL op de AS/400. (interne en/of externe opleiding bij de eindklant).

We geven de voorkeur aan professionals tussen 35 – 40 jaar. Daarnaast bestaat de optie om bij klant na periode van...

Mag dit zomaar?

wibi zei:
Las net een stuk op de Telegraaf over het referendum. Het is duidelijk dat ik er voor ben, zoals de overgrote meerderheid van het volk. Alleen D'66'ers zijn zo geindoctrineert dat een meerderheid zelf geen mening meer heeft en dat moet allemaal vanuit hun grote leider gedaan worden. Hoe dit (enge) mannetje over één Europa denkt zou bekend moeten zijn.
Link: https://www.telegraaf.nl/binnenland/21348029/__64__wil_EU-referendum__.html

Mag ik jou ook eng mannetje noemen?

Soloman zei:
Uit een vacature:

Wij zoeken kandidaten die ervaren zijn met COBOL op Mainframe en die bereid zijn tot het volgen van een opleiding van COBOL op de AS/400. (interne en/of externe opleiding bij de eindklant).

We geven de voorkeur aan professionals tussen 35 – 40 jaar. Daarnaast bestaat de optie om bij klant na periode van...

Mag dit zomaar?

Waarom niet? ER staat dat ze de VOORKEUR geven aan iemand in die leeftijd, niet dat alleen mensen van die leeftijd mogen reageren. Je mag ook aangeven dat je bij voorkeur een vrouw voor de functie wil. Zolang je maar niemand uitsluit en daarom staat er voorkeur. Iedereen begrijpt echt wel dat ze dus waarschijnlijk ook voor zo iemand zullen kiezen en dat je dus veel minder kans maakt als je daar niet aan voldoet...

Dutch Finnatic zei:
@Michel,

ik weet dat Rabo veel meer is dan agro. Bij mijn weten zijn ze ook de grootste woning-hypotheek verstrekker. Maar het idee dat landbouwgrond en boerderijen niet erg risicovol zijn vond ik een beetje kortzichtig.
Was ook geen reactie naar jou. ;)
Ze zijn idd de grootste hypotheekverstrekker in Nederland. Maar het grootste risico is de HID momenteel.

LoveMyJeep zei:
Soloman zei:
Uit een vacature:

Mag dit zomaar?

Waarom niet? ER staat dat ze de VOORKEUR geven aan iemand in die leeftijd, niet dat alleen mensen van die leeftijd mogen reageren. Je mag ook aangeven dat je bij voorkeur een vrouw voor de functie wil. Zolang je maar niemand uitsluit en daarom staat er voorkeur. Iedereen begrijpt echt wel dat ze dus waarschijnlijk ook voor zo iemand zullen kiezen en dat je dus veel minder kans maakt als je daar niet aan voldoet...

Het mag dus echt niet, ook een voorkeur uitspreken dus.

Als je een dergelijke vacature wilt plaatsen op werk.nl (wat eigenlijk al nutteloos is) wordt die geweigerd. Bij andere sites zoals vacaturebank.nl kan het wel. Alleen krijg je dan al snel een mailtje van 1 of andere geitenwollensokkenorganisatiedieverdernietsnuttigstedoenheeft die dreigt een procedure te starten als je nog eens en discriminerende vacature-advertentie plaatst. (ik spreek uit ervaring)

Werkgevers mogen weinig en dat maakt dat ze niet snel mensen aannemen. Als je alleen al ziet hoever de werkgeversaansprakelijkheid ogv 7:658 en 7:611 BW gaat. Ik zie het dagelijks bij letselschades. Het creëert soms volstrekt onwerkbare situaties.

Je kunt beter een hond kopen, die brengt kwalitatieve aansprakelijkheid met zich mee maar daar heb je nog plezier van. :D

Vlinderstrik zei:
Werkgevers mogen weinig en dat maakt dat ze niet snel mensen aannemen. Als je alleen al ziet hoever de werkgeversaansprakelijkheid ogv 7:658 en 7:611 BW gaat. Ik zie het dagelijks bij letselschades. Het creëert soms volstrekt onwerkbare situaties.

Je kunt beter een hond kopen, die brengt kwalitatieve aansprakelijkheid met zich mee maar daar heb je nog plezier van. :D
En daar hoef je geen wegam/wegas voor af te sluiten. Een WA volstaat.:)

...en aangezien heel Nederland kan weten hoe dit af gaat lopen bij een stemming wordt hij niet gehouden. Als dat wel zo is wordt deze op zijn minst 'niet bindend' verklaard...wat zullen ze bij D'66 balen... https://www.telegraaf.nl/binnenland/21356229/__Referendum_EU_behandeld__.html ... de grootste voorstander, maar alleen een verkeerd onderwerp...

Oeioei... Ik dacht dat we in nederland een probleem hadden met overgewaardeerd vastgoed, maar het is niks vergeleken met China. https://www.express.be/business/nl/...-wil-kennen-moet-u-deze-video-zien/186957.htm

Letterlijk complete steden gebouwd voor leegstand. Wat een verspilling! Iedereen heeft vertrouwen in de chinese economie omdat die zo hard groeit, maar een groot deel van de groei komt van de nutteloze bouw. Kan niet goed blijven gaan...

ghost_town_in__china2.png

ghost_town_in__china4.png

Daling zet door... https://www.telegraaf.nl/binnenland/21363608/__PvdA_daalt_in_barometer__.html

Peilingen zijn niks waard. Als er straks weer verkiezingen zijn, dan kan het er weer compleet anders uitzien. Kiezers hebben het geheugen van een goudvis.

dickey zei:
Peilingen zijn niks waard. Als er straks weer verkiezingen zijn, dan kan het er weer compleet anders uitzien. Kiezers hebben het geheugen van een goudvis.

Sta jij boven het volk?

Af en toe wel :LOL:

Maar niet als het op verkiezingen aankomt vandaar mijn proteststem op de piratenpartij de afgelopen keer. Tijdens de verkiezingen proberen politici de zwevende kiezer te verleiden met mooie praatjes, maar uiteindelijk zijn die niks waard. Veel kiezers bepalen (al dan niet met hulp van een kieswijzer) op basis van het program hun keuze. Erg weinig kiezers denken bij de verkiezingen aan hoe hard ze de vorige keer bedrogen zijn. Ik moet overigens toegeven dat ik mij in het verleden ook heb laten verleiden ook door mooie woorden heb laten inpakken.

Er zijn maar twee partijen waar ik het in beginsel mee eens zou kunnen zijn: VVD en D66. VVD valt in deze regering duidelijk door de mand. Ik had gehoopt dat ze echt zouden bezuinigen en voorstander zouden zijn van vrije marktwerking. Niets is minder waar. Zie bijvoorbeeld dit https://www.bouwendnederland.nl/nieuws/30466/kamervragen-over-bouwplannen-gemeente-assen
Gemeenten zullen, door zelf sociale woningen te bouwen, in haar ogen de woningmarkt nog verder verstoren.
Dus er is vraag naar goedkope woningen, de gemeente springt daar op in (kun je het mee eens zijn of niet, ik in principe niet maar oke) met extra aanbod en dan noemen ze dat het verstoren van de markt... Ze zijn gewoon bang voor verdere daling van de huizenprijzen door marktwerking.

D66 heeft vaak wel goede ideeen, maar is veel te naief. In de grote mensen wereld werken dingen vaak toch niet zo als in theorie.

Dus, mijn stem gaat komende verkiezingen weer naar een klein partijtje of misschien zelfs blanco. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Als je dat nu beseft nu het geen verkiezingen zijn en je dat tijdens de verkiezingen bedenkt, dan hoef je niet achteraf te gaan klagen dat je je weer bekocht voelt.

5309_vvd.png

Hahahaha.:T

Ben wel benieuwd hoe het er zou gaan uitzien als er nu verkiezingen zouden komen, ik vermoed een enorm zooitje van kleinere partijen. Er is er ook geen een die op dit moment iets zinnigs aan het doen is en wat er naar buiten gebracht wordt, zijn allemaal zoethoudertjes voor kleine probleempjes met een hoog 'nou én?!' gehalte.

Er moet gewoon een dokter komen die geen stinkende wonden maakt. Van die doktoren houden we niet in nederland, wij houden van pappen en nathouden, de status quo handhaven. Hervormen is best zolang iemand anders het maar doet en niet wijzelf.

dickey zei:
Er moet gewoon een dokter komen die geen stinkende wonden maakt. Van die doktoren houden we niet in nederland, wij houden van pappen en nathouden, de status quo handhaven. Hervormen is best zolang iemand anders het maar doet en niet wijzelf.

Wat moet er volgens jou gebeuren? Wat is de oplossing uit deze crisis?

De crisis lost zichzelf op. Omdat we er zelf niets aan doen.
Jongens, wij gaan n a a r d e k l o o t e

Pfobleem is juist dat wij al 25 jaar aan het hervormen zijn. Daardoor werkt de Post niet meer, de NS idem, de gezondheidszorg, is het belastingsysteem onnodig gecompliceerd geworden en moeten er bij elke maatregel weer regelingen worden getroffen om personen/bedrijven te compenseren die onevenredig getroffen worden.

Meeuw zei:
Pfobleem is juist dat wij al 25 jaar aan het hervormen zijn. Daardoor werkt de Post niet meer, de NS idem, de gezondheidszorg, is het belastingsysteem onnodig gecompliceerd geworden en moeten er bij elke maatregel weer regelingen worden getroffen om personen/bedrijven te compenseren die onevenredig getroffen worden.

Heb je het over de privatisering?

Soloman zei:

De crisis is zo groot, die kan prima voor zichzelf zorgen?

Naar de klote?! Ja dat vrees ik eerlijk gezegd ook wel.

Veel welvaart is weg en daarmee de samenhorigheid. Het wordt; oud vs jong, rijk vs arm, opgeleid vs niet opgeleid. Jammer dat het zo moet gaan.

Stuurgroepjes en ander gezeverzeik om vast te stellen dat de politie en de plaatselijke politiek in Haren tekort heeft geschoten. Tonnenverslindende onderzoeken om vast te stellen dat bij een dergelijke calamiteit 8 ME-ers te weinig zijn. En de heren blijven op het pluche zitten en de bevolking vreet het...
Door dat soort zaken gaat een land naar de verdoemenis.

Een burgemeester die zijn meest primair taak verzaakt. Het waarborgen van de veiligheid van zijn burgers. En hij blijft gewoon zitten waar hij zit. Mijn neus haal ik er voor op.

Dutch Finnatic zei:
Soloman zei:

De crisis is zo groot, die kan prima voor zichzelf zorgen?

Een oplossing is straffe inflatie. Daar wordt ook naar gestreefd. Of het binnen afzienbare tijd komt is een tweede.

We leven in een overmatige consumptiemaatschappij, waarin noden niet meer leidend zijn, maar hebzucht.
Zoiets kan lang duren, zoiets kan kort duren. Maar eens draait het zichzelf de nek om.
Deze crisis is anders dan andere: deze komt door hebzucht en door overconsumptie.

Soloman zei:
We leven in een overmatige consumptiemaatschappij, waarin noden niet meer leidend zijn, maar hebzucht.
Zoiets kan lang duren, zoiets kan kort duren. Maar eens draait het zichzelf de nek om.
Deze crisis is anders dan andere: deze komt door hebzucht en door overconsumptie.

Ja helder. Maar ontwikkelt het zich? Waar en wanneer eindigt het? Hoe ziet het eruit voor de gemiddelde Nederlander over 15 jaar?

Ben benieuwd hoe een ander dit benadert. En ja, ook ik heb een beeld.

Een oplossing is straffe inflatie. Daar wordt ook naar gestreefd. Of het binnen afzienbare tijd komt is een tweede.

Inflatie of loonverlaging. Beide komt op hetzelfde neer met wat verschillende details. Belangrijkste verschil is dat het volk zich totaal niet druk maakt om inflatie (integendeel zelfs) en dat men op de barricades springt als men het heeft over loonverlaging. In beide gevallen gaat de koopkracht achteruit en wordt de concurrentiepositie tov het buitenland beter. Met inflatie kan dat alleen op europese schaal, loonverlaging kan per land.

Wat moet er volgens jou gebeuren? Wat is de oplossing uit deze crisis?
Er moet pijn genomen worden, dan pas kom je echt verder. Mijns inziens zit de grootste pijn in de huizenmarkt en bij de overheid. De overheid is veel te groot en betuttelend geworden (hebben we zelf om gevraagd). Nu er geen geld meer is, moet de overheid een leeg vel papier pakken en opschrijven wat haar kerntaken zijn en hier nieuwe eenvoudige regels voor maken. Al het andere de kliko en alle daarmee overbodig geworden ambtenaren op straat. Klinkt hard, maar daardoor hoeven we nog maar een fractie van de belasting te betalen en dat zal een enorme oppepper zijn voor de economie waardoor ook de werkloos geworden ambtenaren zo weer aan het werk kunnen. Duurt alleen even.
Verder betaalt iedere nederlanders zich scheel aan woonlasten (groot deel verkapte belasting) waardoor de lonen ook hoog moeten zijn. Door de woningmarkt flink te laten vallen (dus niet met allerlei kunst- en vliegwerk overheid proberen te houden) wordt de pijn genomen en kan men weer aan de slag. De correctie gaat dan snel en er ontstaat een nieuw evenwicht. Mensen gaan weer kopen en de bouw komt weer op gang. De crisis op de markt wordt nu veroorzaakt doordat iedereen weet dat het niet goed zit en wacht op de volgende maatregel van de overheid.

Uiteindelijk wel. De vraag is hoe je uit de crisis komt. De nederlandse economie van voor de crisis was mijns inziens teveel gebaseerd op groei van schulden in plaats van daadwerkelijke groei van toegevoegde waarde. Nu de schulden niet meer zoveel kunnen groeien door strengere regels zal de nederlandse economie of op een lager pitje verder moeten gaan, of structureel moeten hervormen. Ik las ergens dat verwacht wordt dat de nederlandse economie dit jaar (of volgend) met 1% zal groeien. Veel mensen denken dat dat goed nieuws is, maar ze vergeten dat tegelijkertijd de staatsschuld met veel meer toeneemt. Per saldo raken we dus nog steeds dieper in de schulden. Mijn advies aan de overheid is: streef nu eens structureel naar een overschot zodat je de staatsschuld kunt aflossen in plaats van te streven naar een tekort van 3% en te zeuren om dit te mogen overschrijden. Net een junk die steeds een beetje meer wil...

Schulden is zo 2007. Heb geen spat medelijden met leenkneuzen. Zelf gedaan, dus niet piepen.

dickey zei:
Er moet pijn genomen worden, dan pas kom je echt verder. Mijns inziens zit de grootste pijn in de huizenmarkt en bij de overheid. Verder betaalt iedere nederlanders zich scheel aan woonlasten (groot deel verkapte belasting) waardoor de lonen ook hoog moeten zijn. Door de woningmarkt flink te laten vallen (dus niet met allerlei kunst- en vliegwerk overheid proberen te houden) wordt de pijn genomen en kan men weer aan de slag. De correctie gaat dan snel en er ontstaat een nieuw evenwicht. Mensen gaan weer kopen en de bouw komt weer op gang. De crisis op de markt wordt nu veroorzaakt doordat iedereen weet dat het niet goed zit en wacht op de volgende maatregel van de overheid.

Dat is te makkelijk. Jij laat je teveel leiden door sites als hypohype en complottheorieën.

dickey zei:
Eens, maar leenkneuzen worden wel altijd geholpen met ons geld omdat ze zo zielig zijn.

Misschien ben ik wel zo'n leenkneus :LOL:

Heb ooit met een forse (schat 90%) lening een huis gekocht voor minder dan 3 ton, is nu 1,25 miljoen waard (was wat meer, jammer dan). Kocht daarnaast een pand voor € 140.000 (100% lening) en dat is nu door de crisis nog maar € 550.000 waard. Voel mij erg zielig :cry:

Terug
Bovenaan