Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Dit zijn bil boards die ik wel waardeer (y)

balk_billboard.jpg

want leuke boodschap/inhoud

Vwb Second Love e.d.: https://www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/08/datingsite_wint_van_sgp.html
Blijft lastig voor de SGP (jongerendivisie nota bene!) om te begrijpen dat er zoiets als vrije wil en vrije keuze is kennelijk...

Meeuw zei:
Zo lang je opvattingen alleen gevolgen hebben voor jezelf vind ik het allemaal prima. Of je nu christen, mohammedaan of aanhanger van de bananenkerk bent, maakt mij niet uit. Maar als het gevolgen heeft voor anderen ben je fout bezig. Je zult met je kinderen maar naast zo'n godsdienstidioot wonen.

Meeuw. Misschien een beetje te kort door de bocht? 80% van den degenen die hun kinderen niet laten inenten doen dat niet met een godsdienstig motief.
De meeste kinderen die overlijden aan ziektes als mazelen zijn wel ingeënt. En dat het RIVM zowel bewaker is van de volksgezondheid als maker van vaccins is merkwaardig. Mensen hebben zelf de vrijheid om hun kinderen wel of niet in te enten. De overheid hoort daar geen rol in te spelen.

R-W zei:
Vwb Second Love e.d.: https://www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/08/datingsite_wint_van_sgp.html
Blijft lastig voor de SGP (jongerendivisie nota bene!) om te begrijpen dat er zoiets als vrije wil en vrije keuze is kennelijk...

De SGP bestrijd de vrije keuze niet. Dit soort uitingen is alleen niet voor de openbare ruimte. Ik vind het niet prettig als mijn kinderen hier mee geconfronteerd worden.

zeebra zei:
Meeuw zei:
Zo lang je opvattingen alleen gevolgen hebben voor jezelf vind ik het allemaal prima. Of je nu christen, mohammedaan of aanhanger van de bananenkerk bent, maakt mij niet uit. Maar als het gevolgen heeft voor anderen ben je fout bezig. Je zult met je kinderen maar naast zo'n godsdienstidioot wonen.

Meeuw. Misschien een beetje te kort door de bocht? 80% van den degenen die hun kinderen niet laten inenten doen dat niet met een godsdienstig motief.
De meeste kinderen die overlijden aan ziektes als mazelen zijn wel ingeënt. En dat het RIVM zowel bewaker is van de volksgezondheid als maker van vaccins is merkwaardig. Mensen hebben zelf de vrijheid om hun kinderen wel of niet in te enten. De overheid hoort daar geen rol in te spelen.

Het gaat niet alleen om je eigen kinderen, maar ook om de buren en klasgenootjes. Als je daar geen oog voor hebt ben je een egoïstische klootzak. Of ben je zo'n geitenwollensokkeleikel die het allemaal beter weet?

Meeuw zei:
zeebra zei:
Meeuw zei:

Het gaat niet alleen om je eigen kinderen, maar ook om de buren en klasgenootjes. Als je daar geen oog voor hebt ben je een egoïstische klootzak. Of ben je zo'n geitenwollensokkeleikel die het allemaal beter weet?
Beste Meeuw,
Ik probeer alleen aan te geven dat inenten niet zo onomstreden is als jij denkt. En nee ik ben geen geitenwollesokkeneikel. Wij zijn ingeënt Overigens wel een geval van mazelen op school, maar geen paniek in de tent. Ik ben wel een groot pleitbezorger voor vrijheid achter de voordeur. Dus ook de vrijheid om wel of niet in te enten.

Ik ben ook een grote voorstander van vrijheid. Zo lang dat geen last/bedreiging voor anderen is.

Je kunt wel zoeken naar afwijkende argumenten, maar ondanks dat ik mijzelf als een kritische burger beschouw heb ik toch wel behoorlijk veel vertrouwen in de medici die er meer verstand van hebben dan ik.

Dus als zij van mening zijn dat je kinderen moet inenten tegen mazelen, ben ik van mening dat je behoorlijk a-sociaal bent als je het beter denkt te weten (en een gevaar voor de samenleving).

Meeuw zei:
Je kunt wel zoeken naar afwijkende argumenten, maar ondanks dat ik mijzelf als een kritische burger beschouw heb ik toch wel behoorlijk veel vertrouwen in de medici die er meer verstand van hebben dan ik.

Dus als zij van mening zijn dat je kinderen moet inenten tegen mazelen, ben ik van mening dat je behoorlijk a-sociaal bent als je het beter denkt te weten (en een gevaar voor de samenleving).

Dat vertrouwen heb ik ook wel, alleen blijf ik wel zelf opletten. Alleen gaat dit wel iets verder. In de handel van vaccins gaat veel geld om, en er zijn te veel signalen dat vaccineren niet het einde van alle wetenschap is. Een gevaar voor de samenleving vind ik overigens wel een groot woord.

zeebra zei:
Carfanatic zei:
zeebra zei:
Carfanatic zei:
De meeste kinderen die overlijden aan ziektes als mazelen zijn wel ingeënt.

bron?

https://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2500211/2000/12/09/Heilig-geloof-in-vaccinatie-is-gevaarlijk.dhtml

lariekoek wat je post.

Wat is daarvoor je onderbouwing?

Carfanatic laat waarschijnlijk zijn gevoel (èn z'n gezonde verstand) spreken en dat was ook.mijn eerste gedachte. We hoeven toch niet te bewijzen dat 1 + 1 twee is? Maar goed, daarmee komt geen discussie op gang.
1. Noem eens een medicijn wat het RIVM zelf geproduceerd heeft?
2. Bekijk deze link eens.

Edit: @zeebra, volgens mij is jouw link vooral een opinie.

zeebra zei:
Meeuw zei:

Dat vertrouwen heb ik ook wel, alleen blijf ik wel zelf opletten. Alleen gaat dit wel iets verder. In de handel van vaccins gaat veel geld om, en er zijn te veel signalen dat vaccineren niet het einde van alle wetenschap is. Een gevaar voor de samenleving vind ik overigens wel een groot woord.

O.k.: gevaar voor de medemens in je omgeving.

Waar voor mij de discussie vooral over gaat: er is duidelijk tegengeluid tegen vaccineren, en vooral bij antroposofen. Dat punt wilde ik duidelijk maken.
Daarnaast blijft niet vaccineren de verantwoording van de ouders. Die vrijheid hebben ze.

Die vrijheid hebben ouders niet (ik heb 3 kinderen). Ouders hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover andere kinderen op school!

Bij mijn weten, leven we nog niet in een dictatuur. Dus zoals zeebra aangaf hebben ouders dat recht wel om zelf te beslissen of ze al dan niet ingeint worden.:LOL: De vraag is of dit verstandig is. De meeste ouders zullen gelukkig zeggen dat vaccinatie wel verstandig is en dat zij een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de kinderen. Antroposofen en zwaar christenen hebben om hun moverende redenen een andere mening. Ik ben het weliswaar niet eens met hun redenering, maar we leven nog altijd in een democratie en ook zij hebben recht op een afwijkende opinie. :p

Vaccinatie werkt bij de gratie dat iedereen dat doet, als je een paar van de zgn 'ik-weet-zelf-wel-wat-goed-voor-me-is' eikols er tussen hebt zitten, werkt zo'n vaccinatieprogramma niet (goed) meer. Dus ja, op sommige vlakken zou het best wat meer dictatuur mogen zijn.

R-W
Vwb Second Love e.d.: [www.powned.tv]

De SGP bestrijd de vrije keuze niet. Dit soort uitingen is alleen niet voor de openbare ruimte. Ik vind het niet prettig als mijn kinderen hier mee geconfronteerd worden.

De SGP zijn een stel zeurpieten die er vanuit gaan dat als je het niet ziet, het ook niet bestaat (behalve dan... juist ;) ). Jij hoeft je helemaal geen zorgen te maken over jouw kinderen, die snappen helemaal niet waar dit soort uitingen over gaan en hebben daar nog minder interesse in. Dat laatste geldt overigens ook voor volwassenen, stellen met een goede relatie hebben in de regel geen interesse in dergelijke sites en degenen die zich aangesproken voelen, zouden misschien eens na moeten denken waarom dat zo is.

zeebra zei:
Carfanatic zei:
zeebra zei:
Carfanatic zei:

bron?

https://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2500211/2000/12/09/Heilig-geloof-in-vaccinatie-is-gevaarlijk.dhtml

lariekoek wat je post.

in de link staat niets dat je eerdere post ondersteunt.

een iets recenter bericht:
In 2010 kregen 800.000 kinderen 7 miljoen vaccins toegediend. Zowel door ouders als zorgverleners werden 1380 vermoede bijwerkingen gemeld. Bij 1082 meldingen was er sprake van een relatie met het vaccin, waaronder 542 belangrijke bijwerkingen (1 op de 12.915 vaccins). Na beoordeling was er bij de vijf gemelde sterfgevallen geen relatie met de vaccinaties.
https://www.refdag.nl/opinie/vaccineren_is_veilig_en_lijdt_niet_tot_chronische_klachten_en_overlijden_1_753469

Er zullen vast wel sterfgevallen zijn door vaccinaties. Logisch toch? Aan elke medische ingreep kleeft een risico. Ik heb/had en kennis die (toen ca. 40 jaar oud) is overleden door een kijkoperatie aan zijn knie (bloedpropje kwam op een verkeerde plaats).

Er zijn ook sterfgevallen door medicijnen. Ga eens googelen op bijv. Diclofenac (een pijnstiller) of Prednison. Het hoge risico bij gebruik van dat soort medicijnen is geen reden om ze van de markt te halen.

@Carfanatic:

In het jouw aangehaalde artikel van het RD wordt in de link 62 gemelde sterfgevallen genoemd tussen 1994 - 2010 na vaccinatie. Dat wil overigens niet zeggen dat vaccinatie als veroorzaker kan worden aangewezen.

https://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Profiel-Roel-Coutinho.htm
Deze link wijst op het, op zijn mist onhandig opreren van de directeur van het RIVM. Hij wordt belangen verstrengeling verweten. Opvallend daarbij is dat hij niet schuwt om mensen voor de rechter te dagen. Er is maar een gelijk: het zijne.

https://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/ziekten-in-het-rijksvaccinatieprogramma/mazelen/omvang-en-trends/
Deze link geeft aan dat er vanaf 1998 t/m 2010 5 sterfgevallen zijn van mazelen, waarvan in ieder geval bij 1 geval bekend is dat de mazelen niet alleen de veroorzaker waren.

https://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/immuunsysteem/wat-zijn-de-mogelijke-oorzaken-van-een-suboptimaal-immuunsysteem/
Deze link geeft aan dat grootschalige vaccinatie een mogelijke veroorzaker is van de sterke toename van auto - immuunziekten en allergieën

Volgens mij is dit wel genoeg kritische stof tot nadenken

zeebra zei:
R-W zei:

Wel prettig zo'n dubbele moraal. Dan kan je alles wat krom is recht lullen. Je wilt geen vaccinatie ondanks de risico's die het mee zich brengt voor je omgeving maar wee de gebeente als je kinderen een billboard van second love zien. Ik weet ietwat gechargeerd maar in het kort is dat wel een beetje wat je zegt.

michel1975 zei:
zeebra zei:
R-W zei:

Wel prettig zo'n dubbele moraal. Dan kan je alles wat krom is recht lullen. Je wilt geen vaccinatie ondanks de risico's die het mee zich brengt voor je omgeving maar wee de gebeente als je kinderen een billboard van second love zien. Ik weet ietwat gechargeerd maar in het kort is dat wel een beetje wat je zegt.

Mijn gezin is gewoon gevaccineerd.

zeebra zei:
michel1975 zei:
zeebra zei:
R-W zei:

Ik heb echt de schurft aan figuren die anderen hun moraal op willen leggen. . Wil je niet dat je kinderen de billboards van 2love o.i.d. zien? Ga dan ergens in de biblebelt leven. Of op een rots of zo.

Jou moraal is de mijne niet. Ik accepteer geen krampachtige beperkingen van mijn/onze vrijheid van welke religie of stroming dan ook. Vrijheid houdt overigens wel op waar je je medemens schaadt. En met schaden bedoel ik dan niet de tere zieltjes van achterhaalde moralistisch fundamentalistische meningen. Ik sluit mij dan ook volledig aan bij Meeuw en Michiel.

zeebra zei:
Carfanatic zei:
zeebra zei:
Carfanatic zei:

bron?

lariekoek wat je post.

De schrijfster van het stuk is bepaald geen onafhankelijk journalist maar de oud voorzitter van het platform "Kritisch Prikken" ....

https://www.kwakzalverij.nl/844/

https://www.skepsis.nl/blog/2013/07/kritisch-prikken-liegt-over-mazelen/

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
zeebra zei:
michel1975 zei:
zeebra zei:
R-W zei:

Ik heb echt de schurft aan figuren die anderen hun moraal op willen leggen.

Bij het eerste stuk van je betoog ben ik het VOLKOMEN met je eens. Wij moeten niet proberen een ander onze mening op te dringen. Ik heb zelf gekozen voor vaccinatie, maar wil dat een ander niet opleggen (Er is onvoldoende bewezen dat niet inenten van een klein deel van de bevolking gevaarlijk is voor de overigen)
Daarnaast vind ik dat de overheid volstrekt neutraal moet zijn. Ze mag geen enkele godsdienst propageren of voortrekken, maar ook bijvoorbeeld het libertijnse gedachtegoed mag niet gepropageerd nog voorgetrokken worden. Dat is gewoon het democratisch gedachtegoed van Nederland. Een ieder immers zijn eigen vrijheid. In het verleden heeft de overheid er voor gekozen om in de openbare ruimte reclame toe te laten(dat spekt de kas). Die moet dan zo neutraal mogelijk zijn, en geen grote bevolkingsgroepen tegen het hoofd stoten. En DAAR gaat het mis. In Amerika zou ik republikein zijn, en in Engeland conservatief.

stoterstangen90 zei:
zeebra zei:
Carfanatic zei:
zeebra zei:
Carfanatic zei:

bron?

lariekoek wat je post.

De schrijfster van het stuk is bepaald geen onafhankelijk journalist maar de oud voorzitter van het platform "Kritisch Prikken" ....

https://www.kwakzalverij.nl/844/

https://www.skepsis.nl/blog/2013/07/kritisch-prikken-liegt-over-mazelen/

Zie mijn latere bijdrage:

Daar ondersteunt het RIVM vrijwel het volledige verhaal van deze mevrouw. Alleen is de RIVM geen producent van vaccins maar heeft haar Directeur wel(te) nauwe banden met de producenten. Daarnaast worden rechtzaken niet geschuwd als je in het openbaar kritiek hebt!!

Zoals Michiel al eerder opmerkte; je praat recht wat krom is en je hebt een dubbele moraal. Natuurlijk is allang klip en klaar bewezen dat inenten vele malen beter is dan niet inenten. En dat niet inenten risico's voor de gezondheid van eigen en andere kinderen met zich meebrengt. Alleen struisvogels ontkennen dat. Wat de neutraliteit van reclame en/of openbare uitingen betreft; Dat noemen we vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk hoeft dat niet neutraal te zijn. Juist niet.

Als er een groep mensen is die menen dat bijvoorbeeld monogamie volslagen nonsens is en polygamie de norm moet worden en dit alles in een marxistisch/leninistisch perspectief wil gieten en ook nog eens wil dat we tijdens volle maan naar de maan gaan huilen, wie ben ik dan om dit te verbieden?

Als er mensen zijn die naast hun huwelijk graag het bed in kruipen met anderen dan moet dit gewoon kunnen. Als jij of jou kids dat niet trekken door jullie middeleeuws gedachtengoed dan is zulks jullie probleem. :p

Zelf ben ik katholiek en overtuigd monogaam, maar als mijn buurman de duivel wil aanbidden in de armen van drie vreemde vrouwen of mannen dan wens ik hem daar alle geluk bij. Ook als hij dit in de openbare ruimte verkondigd.

Welkom in de open en pluriforme samenleving. [size=x-small]ofwel de eenentwintigste eeuw.[/size]

Beste @Joachim Stiller:

LEES de bevindingen van het RIVM zou ik zeggen en laat de getallen voor zichzelf spreken:
62 dode kinderen gemeld na vaccinatie tussen 1994 en 2010(niet alle doden zijn direct toewijsbaar aan de inenting)
5 dode kinderen gemeld van 1998 tot 2010 door de mazelen(waarvan 1 gestorven is aan een gebrek aan het hart, dus niet als direct gevolg van de mazelen.
daarnaast worden er 100 kinderen zwaar ziek door vacinatie per jaar(meer dan 40,5 graden koorts, epileptische aanvallen, zeer ernstige pijnklachten enz
een groot deel van de kinderen die ingeënt zijn tegen kinkhoest krijgt het alsnog(resistente virus)
vaccinatie is een mogelijke oorzaak van auto immuunziektes en allergische reacties.
Kinderen van moeders die de ziekte zelf gehad hebben zijn langer beschermd tegen de ziekte(overdragen van antigenen)

Dat zegt het RIVM allemaal zelf. Ik wil daarmee niet zeggen dat inenten een slechte zaak is, maar ik kan me voorstellen dat anderen een andere, gezien de risico’s die er aan inenten kleven, een andere afweging maken. Over de risico’s zou wel wat meer openheid mogen zijn richting de media.

Ik ben al in de 21e eeuw geland door IEDEREEN zijn vrijheid te gunnen. En de overheid MOET dat bewaken.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Ik heb echt de schurft aan figuren die anderen hun moraal op willen leggen. . Wil je niet dat je kinderen de billboards van 2love o.i.d. zien? Ga dan ergens in de biblebelt leven. Of op een rots of zo.

Jou moraal is de mijne niet. Ik accepteer geen krampachtige beperkingen van mijn/onze vrijheid van welke religie of stroming dan ook. Vrijheid houdt overigens wel op waar je je medemens schaadt. En met schaden bedoel ik dan niet de tere zieltjes van achterhaalde moralistisch fundamentalistische meningen. Ik sluit mij dan ook volledig aan bij Meeuw en Michiel.

Joachim, beste Joachim,

Doe jij (en Michel) en niet precies dat wat "u niet wilt dat u geschiedt"? Namelijk jouw moraal opleggen aan anderen?

Zeebra's mening is de mijne niet. Graag overtuig ik hem met argumenten. Maar wat hij wil (inderdaad, zonder anderen te schaden) mag hij doen. Ik feite ook wat jij wil toch? Zeebra verkondigt zijn mening maar de manier waarop jij (en Michel) daar tegenin gaat getuigt niet van vrijheid-blijheid, waar ik (en jij toch ook) voorstander van ben.

Overigens: kennelijk ziet hij wel het nu van vaccinatie anders zouden zijn eigen kinderen niet ingeënt zijn. Maar ook gunt hij anderen het recht niet in te enten.

Blijft in essentie de vraag
(1): schaad ik door mijn kinderen niet in te enten de kinderen in de buurt die wel ingeënt zijn? Ik weet het niet, maar mijn gezond verstand zegt nee. Zij zijn immers ingeënt en kunnen de ziekte niet meer krijgen.
(2): schaad ik door mijn kinderen niet in te enten mijn kinderen? Dat is m.i. in potentie wel het geval. Maar: is dat een dusdanige vorm van kindermishandeling dat we dat strafbaar moeten stellen (het ene uiterste) of valt dat onder het eigen ouderlijk gezag? Eerlijk gezegd denk ik dat er wel andere voorbeelden zijn waarbij dat ouderlijke gezag eerder ingetrokken moet worden....

Beste DF,

Je mist de essentie. Zeebra wil hem onwelgevallige uitingen in de openbare ruimte verbieden om zijn kids te sparen. Dit is een aantasting van mijn vrijheid en het opleggen van zijn moraal aan de ander. Ik leg mijn moraal niet aan hem op. Ik ben voor vrije meningsuiting in de openbare ruimte. We zijn eeuwenlang beperkt in onze vrijheid door achterlijke dogma's. Ik ben er scherp op dat ze niet langzaam maar zeker terugkeren. Kijk eens naar het Rusland van Poetin. Back to the dark ages.

Wat het inenten betreft zie ik niet hoe je dit kunt verplichten. Ik vind het alleen dom en egoïstisch. En dat geef ik aan.

@zebra; natuurlijk zijn er bijwerkingen bij vaccinaties. Zoals bij elk geneesmiddel.

Wat het niet inenten van eigen kinderen betreft, je stelt nog niet ingeënte zuigelingen bloot aan de ziekte en is dus beslist schadelijk.

@DF lees nu pas de reacties op mijn bijdrage. Zoals ik al stelde was mijn voorbeeld ietwat gechargeerd en was ook niet op de persoon Zeebra gericht. Wat nu wel zo lijkt. Integendeel. Het punt wat ik wilde maken was dat het veelvuldig voorkomt dat men er een dubbele moraal op na houdt. Onder het mom van zolang het mij maar niet betreft. Op dit punt ben ik het wel eens met Zeebra dat een ieder moet weten wat hij/zij doet. Het inenten is inderdaad omstreden. Neemt niet weg dat ik er wel moeite mee heb dat dit soort beslissingen worden genomen op basis van geloofsovertuiging. Als liberaal zal ik me daar gewoon bij neer moeten leggen.

Dit zou fijn zijn! Geef elkaar de ruimte we leven gelukkig in pluriforme maatschappij :LOL: Ook al ben ik het lang niet altijd eens met de schrijvers wil ik toch graag hun opinie horen :p Bij deze dus een ondersteuning voor al diegene, die een open discussie willen zonder elkaar af te maken om een afwijkende mening. :D

Over open discussies gesproken. Jammer dat het topic over de truckersprotesten is gesloten. Zelden zulke kortzichtige reacties gelezen. Wel kenmerkend voor dit forum.

Sluit volledig aan bij mijn vorige reactie. Zolang het mij niet betreft prima, maar val mij er vooral niet mee lastig. Ik zou het vervelend vinden om in de file te staan maar ik heb wel degelijk begrip voor de chauffeurs. Alleen 1 tip voor de hier reagerende chauffeurs. Jullie moeten het publiek kennelijk beter uitleggen over het hoe en waarom. Nu verzandde de discussie dat het een centenkwestie is. Het heeft alles te maken met gezonde concurrentie en daar is nu geen sprake van. De Oostblok chauffeur, laten we het beestje vooral bij de naam noemen. is niet alleen goedkoper vanwege zijn lagere salaris. De Nederlandse chauffeur moet verplicht allerlei certificaten halen, cursussen volgen, terugkomdagen bezoeken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daar waar de oostblok chauffeur genoeg aan zijn veterdiploma heeft. In Frankrijk wordt standaard de Nederlandse chauffeur naar de kant gehaald want die kunnen de boete tenminste betalen daar waar de Pool met kale banden en een kater door mag rijden want die heeft toch geen geld en die taalbarriere hè . Het is toch van de zotte dat je met gevaarlijke stoffen mag rijden maar dat je geen bord kan lezen?

zeebra zei:
Beste @Joachim Stiller:

LEES de bevindingen van het RIVM zou ik zeggen en laat de getallen voor zichzelf spreken:
62 dode kinderen gemeld na vaccinatie tussen 1994 en 2010(niet alle doden zijn direct toewijsbaar aan de inenting)
5 dode kinderen gemeld van 1998 tot 2010 door de mazelen(waarvan 1 gestorven is aan een gebrek aan het hart, dus niet als direct gevolg van de mazelen.
....

De gegevens spreken inderdaad 'voor zichzelf'. Het geeft aan dat de vaccinatie zeer succesvol/noodzakelijk is:

In Nederland nauwelijks nog sterfte door mazelen
In de jaren ’30 van de vorige eeuw varieerde de sterfte aan mazelen tussen 200-300 gevallen per jaar. Het aantal sterfgevallen werd steeds lager, uitgezonderd een uitschieter aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Toen vaccinatie werd ingevoerd in 1976 was de sterfte in Nederland al gedaald naar enkele tot enkele tientallen gevallen per jaar. In 1998 was er een sterfgeval door mazelen en in het epidemische jaar 1999-2000 stierven 3 patiënten aan mazelen. Ook in 2003 was er een sterfgeval. In de andere jaren tussen 1997 en 2009 zijn er geen mensen overleden aan mazelen (zie figuur 2).

Bron: https://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/infectieziekten-en-parasitaire-ziekten/ziekten-in-het-rijksvaccinatieprogramma/mazelen/omvang-en-trends

Dus nu nog maar een paar doden per jaar (en waar zou dat zijn?) terwijl het voorheen honderden per jaar waren (bij een veel kleinere bevolking).

En te vinden via dezelfde link:

Mazelen gaat gepaard met ernstige complicaties
Bij mazelen kunnen zich ernstige complicaties voordoen, zoals oorontsteking met blijvende doofheid of een levensbedreigende longontsteking. Die laatste wordt dan veroorzaakt door het mazelenvirus zelf, al dan niet met daarbovenop een bacteriële infectie. Zo’n combinatie komt in circa 10% van de gevallen voor. Een andere gevreesde complicatie is de acute hersenontsteking met vaak blijvende hersenschade. Dit gebeurt bij circa 1 op de 1.000 ziektegevallen. Bij 1-2 per 1.000 gevallen van mazelen is sprake van een dodelijke afloop. Het zeldzame SSPE (subacute scleroserende panencefalitis) wordt veroorzaakt door een langzaam voortschrijdende mazelenvirusinfectie van de hersenen. Jaren na een ogenschijnlijk normaal verlopen mazelenvirusinfectie ontstaan toenemende gedragsafwijkingen. De patiënt raakt in een vegetatieve toestand en overlijdt na maanden tot jaren.

Spreekt nog meer 'voor zichzelf'.

@Meeuw,

Ik zal het risico wat terugbrengen:
https://www.okepunt.nl/SiteCoctionDocuments/02_MAZELEN%200706_tcm20-9113.pdflle
Hier zit een grafiek bij van doden door mazelen: ruim 7 per jaar van 1970 - 1975(dus voor dat het inenten begon) in plaats van de door jou genoemde honderden.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/21794967/__Duizend_gevallen_mazelen__.html44
Het werkelijk aantal besmettingen is 10 tot 11 keer zo hoog als gemeld volgens het RIVM. Dat betekend dat het aantal sterfgevallen in werkelijkheid 1 per 10.000 is en niet 1 per 1000.

https://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:9451&type=org&disposition=inline&ns_nc=1
Kinderen tot 14 maanden zijn beschermd door antistoffen van de moeder(als deze de mazelen gehad heeft of ingeënt is) Het RIVM hanteerd op dit moment 6 maanden als veiligheid(er wordt eerder ingeënt)

Je bedoelt wellicht de door het RIVM genoemde honderden´.

Je eerste link werkt trouwens niet, je tweede link gaat over het overlijden van Friso en je derde link is niet relevant voor mijn post. Heb je nog iets zinvols te melden :confused:

Meeuw zei:
Je bedoelt wellicht de door het RIVM genoemde honderden´.

Je eerste link werkt trouwens niet, je tweede link gaat over het overlijden van Friso en je derde link is niet relevant voor mijn post. Heb je nog iets zinvols te melden :confused:

De site liep vast toen de links er op gezet werden. De laatste link is wel degelijk interessant. "Je zult met je kinderen maar naast zo'n godsdienstidioot wonen. Dat waren jou woorden". Hier wordt dat risico ontkracht.

https://www.okepunt.nl/SiteCollectionDocuments/02_MAZELEN%200706_tcm20-9113.pdf
Hierbij nogmaals de meest relevante site(hoop dat het nu wel lukt)

Overigens, ten overvloede, IK BEN VOORSTANDER VAN DE MEESTE VACCINATIES. Alleen vind ik wel dat tegenstanders wel een punt hebben.
En ik vind dat de Rijksoverheid in deze wel ook de risico’s mag noemen, zonder ze te overdrijven.

Ja, maar als er geen werk is, kun je beter in de jongeren investeren zodat er geen 'verloren generatie' ontstaat. Op zich vind ik dit een creatieve gedachte. Langer doorwerken is op zich prima. Vermits dat het werk er wel moet zijn...

Wibi is met de noorderzon verdwenen. Ik zat er over na te denken om hier een slotje op te laten gooien door YC na 70 pagina's en een nieuwe te beginnen, ook omdat Wibi om onbekende reden is vertrokken (jammer).

Maar de titel van het topic is nog steeds actueel. Dus ik stel voor pas een vervolgtopic aan te maken bij de eerstvolgende verkiezingen met een poll, zoals bij dit topic. Ik doe geen uitspraken over een eventuele val van het kabinet. Ze hebben nog twee jaar te gaan. En gezien het langzaam voortkabbelende karakter van het topic zitten we die wel uit.:)

Terug
Bovenaan