Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Voor mij betekent het het einde van mijn PvdA-periode. Dit weekend beslis ik of het lidmaatschap op ga zeggen.
Ik heb verschrikkelijke spijt dat ik gestemd heb op deze partij. Het zit me heel erg dwars. Ik lig er wakker van. Ik heb me zo vergist, dat ik me diep schaam.

Op christelijke partijen stem ik niet, omdat ik vind dat godsdienst niet in bestuur thuishoort.

De PVV is een egoistische partij voor egocentrisch ongeletterd publiek die in strijd is met de grondwet.

Blijft alleen de SP over, maar die zie ik nooit.

Dat wordt straks moeilijk als het kabinet in het najaar valt. Ik hoop zelf dat de PvdA verdwijnt. De partij heeft geen bestaansrecht meer naar mijn mening. Wat een zooitje hebben die er van gemaakt.

samsomhuiliehuilie5_gr.jpg

Ik denk dat de PVV op dit moment vooral een partij is van de ontevredenen en wat mij betreft mogen ze dan wel eens laten zien wat ze waard zijn en of ze hun geschreeuw waar kunnen maken.

soloman zei:
Voor mij betekent het het einde van mijn PvdA-periode. Dit weekend beslis ik of het lidmaatschap op ga zeggen.
Ik heb verschrikkelijke spijt dat ik gestemd heb op deze partij. Het zit me heel erg dwars. Ik lig er wakker van. Ik heb me zo vergist, dat ik me diep schaam.

Wat is hieraan voorafgegaan, soloman?
Je post op de vorige pagina suggereert niks..

Is het de JSF?

Dat nieuws konden we 2 weken geleden al lezen in de opstapverklaring van mevrouw Bonis..

Is het Samsom, die 'bang' is voor Pechtold?

Weet je, Samsom is zo erg nog niet...
Wat ik erg vind is Rutte..
Voor mij is dat geen premier van Nederland.. Hij stijgt niet boven de partijen uit..
Is voor mij onzichtbaar en als ik hem zie is het altijd met een lach....

Beetje meer ernst vanuit hem, doet recht aan het sentiment dat momenteel in de samenleving heerst.
Vind ik.

Ik sta nog steeds achter mijn kruisje bij Samsom, vorig jaar.
Jammer dat Rutte net wat meer kruisjes kreeg..

Laten we wel wezen.. de retoriek van Roemer kennen we nu wel.. Geert moet je er niet bij willen hebben en het CDA moet gewoon nog ff een paar jaar afkicken.. Dus, weinig alternatieven als je het mij vraagt.. D66 is vaak toch te klein om het verschil écht te kunnen maken.
Als zijn zij wel de partij die het beste bij mij past...

R-W zei:
Ik denk dat de PVV op dit moment vooral een partij is van de ontevredenen en wat mij betreft mogen ze dan wel eens laten zien wat ze waard zijn en of ze hun geschreeuw waar kunnen maken.
Lange tijd heb ik ook gezegd "laat ze maar eens regeren, dan wordt het de mensen misschien duidelijk dat iets roepen iets heel anders is dan het ook daadwerkelijk doen".

Het vervelende is echter dat ze zelfs in korte tijd flink veel kunnen verkloten, wat dan vervolgens weer tijd van de volgende regering opslokt om een en ander weer recht te zetten.

Over echt verstrekkende gevolgen maak ik me niet zo'n zorgen, het meeste is of grondwettelijk of struikelt bij een toets door de eerste kamer of de raad van state.

Vandaag de column van Bas Heijne in NRC gelezen.
Precies zoals ik er ook over denk(y)

https://www.nrc.nl/heijne/2013/09/08/olifant/

@Durashift.
Wat er aan vooraf is gegaan:

Ik ben nu dertien jaar lid van de PvdA, dat was in de goede tijd. Toen kwam Wouter Bos, afkomstig van de Shell. Ik vond Bos meer VVD dan PvdA. Hij werd lijsttrekker omdat hij er zo "lekker" uitzag. Ok, goed. Maar voor mij al drie minpunten, maar het overkomt de beste.

Toen kwam de periode Cohen. Ik vond het een prima man, omdat hij zo eerlijk en oprecht was. Helaas werd het een probleem. De PvdA strompelde maar door.

Ondertussen zat ik met de connectie tussen partijtop en leden. Die liep niet lekker. De partij luisterde niet naar de leden. Ik heb daar over geklaagd. Na drie mailtjes met het politbureau kreeg ik eindelijk - een nogal politiek correct - antwoord.

Ik had zoiets van: niet ongeduldig worden, geef ze een kans. Iedereen heeft tijd nodig om iets goeds neer te zetten.

Toen kwam Samsom. De aanloop naar de verkiezingen: fantastisch. De debatten: daar stond echt iemand die de angel was van vele kromme dingen in ons land.

En nu zit de PvdA in de regering. Van die Samsom van voor de verkiezingen is helemaal niets meer over, niks, noppes. Wat een dweilorkest bij elkaar.

En nu denk ik, stel. Stel dat de Pvda in de oppositie was beland tegenover Rutte. En het kabinet-Rutte zou precies hetzelfde beleid bepalen zoals nu. Wat zou Samsom dan hebben gezegd, geroepen en geschreeuwd???
Ik kan niet oordelen over iets wat niet is gebeurd, maar ik heb wel een heel sterk vermoeden. Hij zou de frontale confrontatie hebben gezocht en Rutte voor aap hebben gezet.

Dat vind ik oneerlijke praktijken. Dat is verkiezingsbedrog, datgene wat nu gebeurt. Het gebeurt altijd, maar de PvdA is er kampioen in. En nog erger, ze helpen het hele land de afgrond in.

Ik begrijp de techniek van coalitievorming en compromissen. Maar wat ik niet begrijp is de opstelling van Samsom. In de debatten brandde hij Rutte tot op de schoenveters af. Het was smullen! Rutte was dit en Rutte was dat. En Rutte begreep er helemaal niets van. En Rutte maakte de gewone man kapot en weet ik allemaal veel. Het was prachtig. Eindelijk werd de waarheid gezegd. Ik keek er iedere keer weer naar uit. Ik sneed kaasjes en plakjes worst voor elke debatavond. Dan gingen we met een gek rood hoedje voor de televisie zitten, terwijl ik iedere goede uitspraak van Samsom turfde. De PvdA was terug. Glimlachend bekeek ik de nachtmerrie van Mark Rutte, die met een ijzeren smoel bleef lachen. Terwijl onderhuids al de knopen gelegd werden in een galgentouw. Heerlijk!

En moet je nu kijken!
Bij Samsom is Rutte zo'n (y) peer. Het gezwijmel begon al bij de coalitievorming. Rutte is nu zijn maatje. Wie aan Rutte komt komt aan Samsom.

Is het dan zo raar, is het dan zo vreemd, dat de PvdA-achterhang afhaakt? Dan denk ik, man je mag je handjes nog dichtknijpen met je elf zetels straks, want die heb je echt niet verdiend.

Samsom heeft met z'n toneelstukje "nu doet U 't weer ,nu doet U 't weer, een handige streek uit gehaald
maar Rutte was nog iets meer uitgeslapen door alle werkende 1000 Euro te beloven. Da's hogere politiek
Jan met de pet stinkt er met boter en suiker in..:T

soloman zei:
Ik keek er iedere keer weer naar uit. Ik sneed kaasjes en plakjes worst voor elke debatavond. Dan gingen we met een gek rood hoedje voor de televisie zitten, terwijl ik iedere goede uitspraak van Samsom turfde. De PvdA was terug.

Kaas en worst. Ik zie het helemaal voor me :) . De overwinningsroes, het feest der bevrijding, het 'wij zijn kampioen' gevoel.

Hier een geweldig filmpje met Samsom en Rutte:
Vriendjes

the Fox zei:
soloman zei:
Ik keek er iedere keer weer naar uit. Ik sneed kaasjes en plakjes worst voor elke debatavond. Dan gingen we met een gek rood hoedje voor de televisie zitten, terwijl ik iedere goede uitspraak van Samsom turfde. De PvdA was terug.

Kaas en worst. Ik zie het helemaal voor me :) . De overwinningsroes, het feest der bevrijding, het 'wij zijn kampioen' gevoel.

Hier een geweldig filmpje met Samsom en Rutte:
Vriendjes

PVDA is aan het uitbodemen. (makelaarstaal o_O) vandaag op 11 zetel ..

Dank voor je toelichting, soloman.

Ik hoorde gisteren op radio 1, bij Tros in bedrijf, een goede analyse omtrent de JSF toestemming die de PvdA nu gegeven heeft.
Dit dossier loopt al meer dan 10 jaar en de gast in het programma (ben ff zijn naam kwijt) vertelde dat sinds 2003 de PvdA tégen de JSF was als zij in de oppositie was, maar vóór de JSF in de perioden dat zij regeringsverantwoordelijkheid droeg (draagt).

Dit klonk mij wel aannemelijk.

Tevens werd in de column van Ewald Engelen (politiek geograaf) duidelijk dat Rutte in zijn HJ Schoo lezing er flink naast zat mbt de rentebetalingen die wij momenteel moeten doen over onze staatsschuld. Rutte wilde ons doen geloven dat deze de laatste jaren gestegen zijn.. (wat logisch lijk gezien de stijgende schuld). Echter, de rente is historisch laag, dus per saldo betalen wij minder aan rente dan aan het begin van dit millennium..

https://www.tros.nl/tros-radio-tips/inbedrijf/trosinbedrijf-uitzendingen/item/?tx_trosradio[itemid]=155242&cHash=39d91a54fcf0459aa965c069305371ba

De JSF was het niet. Eerst wel, maar ik vind de samenlevingsproblemen veel en veel belangrijker. Dan heb ik het over de werkloosheid en het geld halen bij de mensen die minder verdienen. Die JSF wordt straks een soort Betuwelijn. Kost miljarden, je hoort er straks niemand meer over, maar dit soort projecten verhogen wel de belastingdruk. Bezuinigen moet wel, maar de oorzaak ligt in dit soort besluiten.

Ja, ik heb een besluit genomen. Ik wacht de verkiezingen af. Als het hoofd van Samsom op de verkiezingsposters staat, zeg ik mijn lidmaatschap op. Ik wacht af en hoop op geleerde lessen.

Fouten maken mag iedereen, maar leer er van.

Ik hoop voor ons land dat dat beeld nog drie jaar in de toekomst ligt.

Verkiezingen halen nu niks uit, VVD heeft geen andere leider (tenzij Zijlstra Rutte passeert). Daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Ik denk dat Samsom eerder vastloopt in zijn fractie door zijn controledrift. Dat is niet jaren vol te houden zonder dat er muiterij komt, verwacht ik.

Nieuw PvdAplannetje, brandstof is schijnbaar nog niet duur genoeg: https://www.telegraaf.nl/binnenland/21881297/__Accijns_benzine_nog_hoger__.html

Elk jaar nieuwe verkiezingen wensen is echt een teken dat vooral de burger de weg kwijt is. Maar ja, dat komt ook omdat het niet meer de begeleiding krijgt van Den Haag. Immers, "vergezichten" waar het heen moet met het land in de komende, zeg, 20 jaar (sommige oude rotten noemden dat nog visie) is al lange tijd uit, en nu helemaal sinds onze docent premier het officieel afkeurenswaardig vindt om visies te hebben.

Tja, ik vind het dan niet zo gek dat de bevolking steeds meer met de waan van de dag en met de wind van de dag heen en weer stuitert. Dan weer kiest men voor dit morgen kiest men vooor iets totaal anders. Om dat allemaal af te doen als schuld van Den Haag is natuurlijk makkelijk, te makkelijk. Maar ook dat is logisch. Immers we zijn aartslui.

Eh ja, visie klinkt natuurlijk heel leuk, evenals idealen, maar steeds meer mensen lopen nu tegen problemen aan als werkloosheid, uit de pan rijzende kosten, onverkoopbare huizen enz. en dan is nu net even belangrijker. Heel fijn dat men vindt dat we aan Eu voorwaarden willen voldoen, Zuid Europa moeten redden, biobrandstoffen moeten stimuleren etc. maar misschien zijn er op dit moment ook binnenlandse aangelegenheden die iets meer aandacht vereisen.

Tja, en waarom hebben wij nu die arbeids- & huizenproblematiek?
Niet alleen door de crisis..
Ook doordat durf om arbeidsmarkten te hervormen en het 'H' woord al tien jaar geleden effectiever aan te pakken..

Maar ja, dan werden de belangen van de grote 'baby boom' generatie te veel benadeeld..
Nu kan het wel, want de meesten hebben nu hun hypotheek wel op het droge..
[size=x-small]denk ik ff populistisch ;)[/size]

R-W zei:
Nieuw PvdAplannetje, brandstof is schijnbaar nog niet duur genoeg:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/21881297/__Accijns_benzine_nog_hoger__.html

Nee, ondanks voorstander van alternatieve brandstoffen lijkt mij dit plan niet de oplossing..

Oh, ik ben ook best voor alternatieve brandstoffen (niet voor biobrandstof op basis van palmolie overigens) maar niet op deze manier en misschien ook even niet op dit moment.

Durashift zei:
R-W zei:
Nieuw PvdAplannetje, brandstof is schijnbaar nog niet duur genoeg:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/21881297/__Accijns_benzine_nog_hoger__.html

Nee, ondanks voorstander van alternatieve brandstoffen lijkt mij dit plan niet de oplossing..

Afgelopen twee weken is de brandstofprijs in mijn dorp verhoogd van 169,9 cent naar 175,4 cent per liter euro95. Hoe belachelijk is dat? En ik krijg geen cent extra kilometervergoeding, dus ook daar teer ik alweer op in. Het is interen, interen en nog eens interen. En mocht ik het geluk hebben er een periodiek bij te krijgen wegens goed functioneren, dan vergroot ik daar mijn levensstandaard niet mee, maar beperk ik de mate van interen.
Ik ben die crisis en dit wurgende beleid al heel erg lang zat.

Tja, onrust in de olielanden hè, dan krijg je dit soort grappen, dat is nou niet meteen de schuld van de overheid. Wel is het imho absurd om bij deze prijzen en in deze tijden maar eens wat accijnsverhogingen door te gaan voeren per 1-1-2014 (lpg en diesel, hoi transportsector!). Het zou naar mijn mening gepast zijn om eens even een pas op de plaats te maken en kostenverhogende maatregelen even uit te stellen tot betere tijden. Ik begrijp dat het biobrandstofstimuleerballonnetje alweer is afgeschoten maar dat zou dan ook wel erg wereldvreemd geweest zijn.

Ik tank bij de Shell in mijn dorp aan de zuidoostelijke rand van de Veluwe.
Op minder dan 1 km is nog een Shellstation in mijn dorp. Deze is altijd 1 tot 3 cent duurder. Heel vreemd.
Verder hebben we nog een BP en een Tango, die tegeover elkaar zijn gelegen. Die zijn meestal 1 tot 2 cent goedkoper dan mijn Shellstation, maar daar moet ik een paar kilometer voor omrijden en ik krijg daar geen airmails (waar ik nog nooit iets mee gedaan heb trouwens).

De benzineprijs in mijn dorp is relatief gunstig dus zolang dat zo blijft ga ik niet verhuizen :) . Langs de snelweg tanken doe ik nooit. Dan betaal ik zomaar 10 cent of meer per liter extra. Op een volle tank is dat al snel 4 euro. Die spendeer ik liever aan 4 schepijsjes of 6 liter melk. Of 2,5 kilo bananen, 5 kilo aardappelen, 4 mango's, 2 broden, of 3 liter sap. Of 4 weken zakgeld voor mijn dochter van zeven.
Als je het zo bekijkt dan is het toch schrikbarend wat je extra uitgeeft aan brandstof als je langs de snelweg gaat tanken? Vier euro is heel abstract en als je pint of een tankpas hebt dan heb je er nauwelijks nog gevoel bij. Maar ik kan die 4 euro niet dubbel uitgeven. Over een heel jaar gerekend loopt dat prijsverschil in de honderden euro's! Netto!

Ik zie nu trouwens pas het hele plaatje en dus ook het Duitse kassabonnetje.
Waarom zijn de aardappels zo goedkoop in Duitsland?

Gisteren voor 30 Euro getankt maar bij de pin merk ik pinpas vergeten.
Ik zal de auto hier laten staan zei ik. Nee hoor rijdt U maar met de auto
naar huis zegt die kassier .Tamoil Purremereutel..(y)

the Fox zei:
Je branstofprijs stijging heeft weinig te maken met "wurgend beleid", maar met de vrije markt. In dit geval.
En die crisis.. die is iedereen wel zat natuurlijk, je bent niet de enige. Het is alleen een fantoom om te denken dat Den Haag daar erg veel invloed op heeft. De crisis is nameijk niet over als ze in Den Haag ineens Sinterklaasje gaan spelen. Sterker, jij zou dat zelf ook afkeurenswaardig vinden. En dat schetst precies de spagaat van veel mensen: ze willen dat Den Haag haar financien op orde brengt, behalve als dat betekentdat ze zelf ook wat moet inleveren. We klagen over stijgende werkloosheid als illustratie van falend overheidsbeleid, maar staan vooraan te scanderen dat er ambtenaren ontslagen moeten worden.

> per 1-1-2014 (lpg en diesel, hoi transportsector!).

Op zich niet erg, als dan de MRB op LPG en diesel omlaag gaat (wat natuurlijk niet gebeurt). Daar is ooit een hoger tarief voor gekomen als staffel op de lagere accijns en dus de veelrijders naar diesel en LPG te doen overstappen.

Als je het zo bekijkt dan is het toch schrikbarend wat je extra uitgeeft aan brandstof als je langs de snelweg gaat tanken? Vier euro is heel abstract en als je pint of een tankpas hebt dan heb je er nauwelijks nog gevoel bij. Maar ik kan die 4 euro niet dubbel uitgeven. Over een heel jaar gerekend loopt dat prijsverschil in de honderden euro's! Netto!

Klopt. Ik tank per maand ca 140/150 liter LPG. De verschillen zijn daar nog groter tussen de voordelige bbk pompen en de duursten langs de snelweg. Dat is ca 20 ct/liter. Dat is zowat een week normaal eten wat je daar bespaard.

@Anderson, dat er bezuinigd moet worden is duidelijk en prima maar dat is iets anders dan alle rekeningen maar doorschuiven. Als dezelfde overheid door effectiever te organiseren en te werken hetzelfde of meer werk kan verzetten met minder mensen, wederom prima. Als bezuinigen inhoudt dat alles waar belasting op geheven kan worden, meer belasting op geheven gaat worden en zaken dusdanig duur gemaakt worden dat het worden steeds meer mensen té duur wordt, niet prima. Da's niet bezuinigen maar domweg lasten verzwaren en daar zijn grenzen aan, anders gaat het averechts werken.

Transportsector heeft niet zoveel met MRB te maken, wel met hoge dieselprijzen en raadt eens wie uiteindelijk dat gaat betalen? Daarnaast levert het nu helemaal niets op om biobrandstoffen te gaan promoten door andere brandstoffen duurder te maken, imho een totaal verkeerde en ongepaste timing.

Net even voor onze situatie gerekend en dat valt niet mee. 430 liter diesel in de maand, verschil tussen prijsvechter en adviesprijs Shell is volgens mij voor een liter diesel al gauw 10 - 12 cent, dus laten we zeggen een dikke 500 euro per jaar. Dat is één onderhoudsbeurt.

>> Da's niet bezuinigen maar domweg lasten verzwaren en daar zijn grenzen aan, anders gaat het averechts werken.

Als je objectief kijkt wordt er zowel bezuinigd aan de uitgaven kant, als extra inkomsten gegenereerd. Dat heeft alles temaken met het feit dat bepaalde inkomstenstromen terug zijn gelopen (denk bv aan omzet en winst belasting etc). Hierdoor is de rem/reductie op de uitgaven niet voldoende om de begroting voldoende in gareel te houden.

Het ombuigen van overheidsfinancien midden in een recessie is altijd moeilijk is altijd pijnlijk. Er bestaat geen of of, er is alleen en en. Dat we dat allemaal linksom of rechtsom gaan voelen is logisch. Uiteindelijk komen namelijk ook het grootste deel van de overheidsuitggaven op de een of andere manier weer bij ons burgers terecht. Als dat verminderd gebeurd, maar bepaalde voorzieningen moeten wel op peil blijven dan betekent dat gewoon dat er bijgelapt moet worden via een andere weg. Of je dat nu leuk vindt of niet.

En het is altijd een moeilijke weg. Wat noiu zo jammerlijk is, is het fiet dat volwassenen met die realiteit vrij onvolwassen mee om lijken te kunnen gaan.

En je kan niet alle offers vragen van mensen die in de marge van de samenleving leven. In hoofdlijnen wordt er redelijk eerlijk bij iedereen de rekening gelegd, en is de overheid ook bezig haar eigen uitgaven te reduceren. Dat is alleen heel moeilijk als alle cijfers aangeven dat aan onderwijs eigenlijk te weinig geld wordt uitgegeven (en al die managers die te duur worden betaald zijn eigenlijk maar een fractie van de kosten, hoe verkeerd ook de hoge lonen, maar ja, de focus ligt natuurlijk populair wel op zulke promillage posten), de zorgkosten blijven een moeilijk dossier om te beheersen, en dat is logisch. Iedereen heeft de mond vol van inefficientie, dat is ook logisch, want het is een abstract begrip en tegelijkertijd zo vaag en mogelijk veel omvattend dat het altijd wel scoort. Tegelikertijd willen we wel de juiste zorg voor iedereen, en wilen we "meer handen aan bed" net als "meer blauw op straat om meer bonnen te schrijven, behalve aan onszelf".

Anderson zei:
the Fox zei:
Je branstofprijs stijging heeft weinig te maken met "wurgend beleid", maar met de vrije markt. In dit geval.
En die crisis.. die is iedereen wel zat natuurlijk, je bent niet de enige. Het is alleen een fantoom om te denken dat Den Haag daar erg veel invloed op heeft. De crisis is nameijk niet over als ze in Den Haag ineens Sinterklaasje gaan spelen. Sterker, jij zou dat zelf ook afkeurenswaardig vinden. En dat schetst precies de spagaat van veel mensen: ze willen dat Den Haag haar financien op orde brengt, behalve als dat betekentdat ze zelf ook wat moet inleveren. We klagen over stijgende werkloosheid als illustratie van falend overheidsbeleid, maar staan vooraan te scanderen dat er ambtenaren ontslagen moeten worden.
Ze moeten gewoon eens stoppen met al dat negatieve, zwaarmoedige gezwets waar iedereen gewoon strontziek van wordt. Dat begon al ergens in 2009. Je schouders gaan er van hangen. Ik zei toen al tegen mijn teamleider dat als hij wil dat mensen vol goede moed aan het werk gaan dat ie eens op moet houden met zijn negatieve geleuter. Ze praten de mensen gewoon een depressie aan waardoor niemand nog zin heeft of de moed heeft om zijn nek uit te steken. Die hele economie is gewoon een luchtballon. Als ze er zin in hebben blazen de politici hem op als als ze er geen zin in hebben laten ze hem leeglopen. We maken met z'n allen de economie maar een kleine groep blaaskaken met zogenaamd verstand van geld laten de boel instorten. Zo simpel is het als je alle toeters en bellen er omheen wegdenkt.

Tegelikertijd willen we wel de juiste zorg voor iedereen, en wilen we "meer handen aan bed" net als "meer blauw op straat om meer bonnen te schrijven, behalve aan onszelf".

We kunnen van alles willen en de overheid moet daaraan proberen te voldoen, maar er is een voorwaarde. Niet meer uitgeven dan er binnen komt. Als de overheid zich daaraan houdt, is er geen probleem. Nu streeft men naar 3% tekort (wat al dom is) en wil men zelfs daar overheen stappen. Dat is slechts de rekening doorschuiven naar later. Bij het maken van de begroting moeten ze uitgaan van wat er binnenkomt en dan het geld gaan verdelen. Hoe moeilijk kan het zijn? Op is op.

Ze moeten gewoon eens stoppen met al dat negatieve, zwaarmoedige gezwets waar iedereen gewoon strontziek van wordt. Dat begon al ergens in 2009. Je schouders gaan er van hangen. Ik zei toen al tegen mijn teamleider dat als hij wil dat mensen vol goede moed aan het werk gaan dat ie eens op moet houden met zijn negatieve geleuter. Ze praten de mensen gewoon een depressie aan waardoor niemand nog zin heeft of de moed heeft om zijn nek uit te steken. Die hele economie is gewoon een luchtballon. Als ze er zin in hebben blazen de politici hem op als als ze er geen zin in hebben laten ze hem leeglopen. We maken met z'n allen de economie maar een kleine groep blaaskaken met zogenaamd verstand van geld laten de boel instorten. Zo simpel is het als je alle toeters en bellen er omheen wegdenkt.

Aan de ene kant heb je gelijk. Elkaar de put in praten lost niks op. Politici zeggen al jaren dat het volgend jaar beter gaat terwijl het telkens niet zo blijkt te zijn. Daardoor gaat het volk zijn eigen conclusie trekken. Namelijk dat het volgend jaar niet beter gaat en dat er iets moet veranderen voordat het wel beter gaat. Zo lang de overheid niks verandert, zal het niet beter gaan.

En als de overheid wel iets verandert, dan zal het nog een lange tijd duren voordat het weer echt beter gaat. Dat komt omdat het gros van de bevolking diep in de (hypotheek-) schulden zit. Al het geld dat naar de rente en aflossing van schulden gaat, gaat niet naar de economie. Dat komt doordat de banken meer geld moeten aanhouden. Het is heel simpel. De groei van de afgelopen 20 jaar was gebaseerd op kredietgroei. Nu krimpt de hoeveelheid krediet door terecht strengere regels en krimpt de economie. Als onze economie nu gebaseerd was op echte nuttige productie van producten en diensten, dan waren we veel sneller uit de crisis. Maar helaas heeft heel nederland "geinvesteerd" in niet productieve stenen...

We kunnen van alles willen en de overheid moet daaraan proberen te voldoen, maar er is een voorwaarde. Niet meer uitgeven dan er binnen komt. Als de overheid zich daaraan houdt, is er geen probleem. Nu streeft men naar 3% tekort (wat al dom is) en wil men zelfs daar overheen stappen. Dat is slechts de rekening doorschuiven naar later. Bij het maken van de begroting moeten ze uitgaan van wat er binnenkomt en dan het geld gaan verdelen. Hoe moeilijk kan het zijn? Op is op.

Eens. We zaten op ongeveer 0%. Beetje eronder, beetje er boven. De klad is er niet in gekomen doordat de overheid explosief Sinterklaasje ging spelen. Dat weet je ook wel. Je weet ook dat als de overheid nu 20 miljard extra gaat bezuinigen bovenop de 6 miljard (dus 26 miljard) om vooral lekker tof te kunnen zeggen "kijk wij denken aan onze kleinkinderen" dat dat wel betekent dat iedereen dit in NL meteen kei en keihard gaat voelen, en dat de consequenties desastreus zullen zijn op de korte termijn, en dat velen ook aangeven dat dit op de middellange termijn kwalijker is dan wanneer we nu een tekort van ca 3% accepteren en beleidslijnen uitzetten om binnen x-aantal jaren de nul te halen. Het medicijn via de drastische weg is kwalijker dan de kwaal. Soms is het de kunst van het dosseren.

We hebben economische groei nodig om de lucht te krijgen op de overheidsfinancien om de boel gezond in het gareel te krijgen. Kijk nou naar de 1e 2 paaerse kabinetten. Ik weet, niet de populairsten.. maar staatsfinancieel gezien wel top. De economische groei is de aanjager geweest van het terugdringen van het begrotingstekort en het cre-eren van een overschot. Wat is er toen gebeurd? Door de ec. groei stegen de belastinginkomsten, kwamen meer mensen aan het werk (minder sociale uitkeringen = minder uitgaven), waardoor het begrotingstekort langzamerhand gedicht kon worden. Doordat het BBP toenam (door de ec. groei) en de groei uit de absolute staatsschuld werd gehaald (door kleinere ekorten en later zelfs een overschot, dus minder lenen) nam het % staatsschuld gestaag af van 82% naar ca 45% in 2007. Rond 2006 nam de absolute staatsschuld nil toe (lichte afname, lichte groei, stabiliserende fase).

Een positieve flow dus, aangejaagd primair door economische groei. Die heb je nodig om hard noodzakelijke hervormingen te kunnen doorvoeren, om het nodige EN EN verhaal te kunnen houden : lastenverlichting EN uitgaven beheersing (en uiteindelijk reductie).(en denken aan de volgende generatie.. wel ee beetje een dooddoener om nu de recessie langer te laten duren dan nodig is, of om een politiek dogma agenda door te drukken)

Als je ziet hoe snel Nederland zijn financien op een dermate manier op orde krijgt dat toekomstige generaties ook veilig tegenvallers kunnen opvangen (en let wel: wij kunnen zo soepel door die crisis heen fietsen juist door de ruimte die paars 1 en 2 (lees: Zalm) hebben gecreeerd, met hulp van de wereldeconomie, ons schuld percentage van het BBP zit nog steeds ruim onder het peil van Lubbers-3) wanneer er fatsoenlijke economische groei is, dan weet je dat ten alle tijden moet worden voorkomen dat de recessie langer duurt dan strikt noodzakelijk.

Het is inmiddels ook bekend dat de enige economische groei die er volgend jaar te verwachten valt, komt vanuit de overheidsuitgaven.. Met andere woorden, ga je die wegmeppen om je mantra vol te houden over toekomstige generaties, en nullijn begroting, dan weet je wat er gebeurt. Ga je lastenverlichting in stelling brengen om de economie op gang te brengen, en tegelijkertijd die miljarden overheids uitgaven die ik net noem eruit halen, dan moet je nog meer bezuinigen. Je hebt het over zulke grote ingrepen dat je dat niet in 1 boekjaar rechttrekt. Het is niet eens mogelijk. En zelfs als het boekhoudkundig lukt, dan ontbreekt totaal de maatschappelijke draagkracht, en breekt de spreekwoordelijke pleuris uit. En maatschappelijke draagkracht heb je echt nodig.

Wie dus echt aan z'n kinderen en puinhopen denkt, doet er verstandig aan alles op alles te zetten de economie in de groei te krijgen, en niet een afbraakbeleid in te zetten als zelfkastijding. Daar is nog nooit iemand wijzer van geworden.

Anderson zei:
Wie dus echt aan z'n kinderen en puinhopen denkt, doet er verstandig aan alles op alles te zetten de economie in de groei te krijgen, en niet een afbraakbeleid in te zetten als zelfkastijding. Daar is nog nooit iemand wijzer van geworden.

Het prediken van optimisme en positivisme werpt meer vruchten af dan de al veel te lang gepredikte bezuinigingen en matiging. We zouden ontzettend druk en productief kunnen zijn met ons allen, maar mensen en investeerders houden de hand op de knip. Ondertussen hobbel ik vanwege de onzekere conjunctuur al drie jaar van tijdelijk contract naar tijdelijk contract terwijl ze het bij mijn huidige werkgever drukker hebben dan ooit. Maar ja, als concurrenten omvallen krijgen de bedrijven met de langste adem het drukker. Iemand moet het werk doen.
We concurreren elkaar gewoon kapot. Er zijn bedrijven die ver onder de marktprijs duiken om maar aan het werk te kunnen blijven en de bedrijven met een goede staat van dienst te kunnen aftroeven. En als de overheid opdrachtgever is dan maken ze maar wat graag gebruik van deze absurde aanbiedingen. Sterker nog, als je een normale prijs neerlegt krijg je het verwijt dat je te duur bent. Soms schrijven we in op een project en dan blijken er negen anderen ook een verzoek te hebben gehad om een prijs aan te bieden. In totaal dus TIEN bedrijven. Dan calculeren we ons suf, komen met negen anderen op een prijs van circa een ton en één bedrijf kan het dan zogenaamd doen voor 60.000 euro. En achteraf hoor je dan dat het project 1,1 ton heeft gekost.
Voorlopig hebben wij het dus nog druk, maar als de politiek doorgaat op deze verzuurde voet dan droogt het bij ons binnenkort ook op.

TIEN bedrijven?

Laatst een bouwproject waar mijn (import) product in het bestek staat. Moest 22 offertes schrijven naar de diverse aannemers die hadden ingeschreven.

Er worden van allerhande excuses aangehaald om maar niet te hoeven bezuinigen, maar allen zijn ze onwaar. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het is crisis, dus moet er fors bezuinigd (dus geen lastenverzwaring!!) worden. Dat doet inderdaad pijn, maar des te sneller ben je weer gezond. Iedereen hoopt erop dat het in de toekomst vanzelf weer beter gaat, "als de economie weer aantrekt". Ik hoorde of las laatst ergens (geen bron) dat 70% van de nederlandse economie bestaat uit binnenlandse bestedingen. Zijn er redenen waarom de binnenlandse bestedingen straks weer aan gaan trekken? En dan doel ik niet op de onnozele lichtpuntjes die het CPB en andere politbureaus zien. De binnenlandse groei van de afgelopen jaren was gebaseerd op krediet, niet op productie van nuttige dingen. De kredietgroei is gestopt en zelfs omgedraaid naar krimp en aangezien NL verder niet veel anders heeft, zal de economie blijven krimpen. Pas als de hoeveelheid krediet naar een duurzaam niveau gezakt is, zal er weer langzaam economische groei kunnen plaatsvinden. En hoe bereik je dat het snelst? Juist, door te bezuinigen, af te lossen, te sparen. De burger doet het al, nu de overheid nog en dan zijn we bijna uit de crisis.

@dickey:

Dat was ook mijn mening, maar ben daarop teruggekomen.

Als je € 10 leent (of schuld maakt als NL) en dat levert € 15 op, dan kun je die € 10 terugbetalen en hou je nog € 5 over.

En het lijkt erop dat een degelijk beleid in de VS werkt. Dus waarom hier niet?

Ik denk dat de regering vooral bezig is met symptoombestrijding (bezuiniging op bezuiniging) i.p.v. zaken bij de wortel aan te pakken.
We zijn gewoon in een blijkbaar onomkeerbare witteboordencriminaliteit-mentaliteit beland, en daar valt niet tegen op te bezuinigen.
Ontnuchterd ben je al gauw als je door industriewijken fietst en contateert dat gebouw na gebouw leeg staat, in de stad zelf is dat natuurlijk ook al lang zichtbaar bij de leegstand van winkels.
Eigenlijk denk ik dat dit alles al niet meer met politiek te maken heeft aan de ene kant, maar door het gekozen systeem zijn we er wel van afhankelijk. Als Wilders aan het bewind zou komen (van mij mag hij), moeten we ook nog maar wachten hoe de uitval is, ik weet het.
Daadkracht van Rutte en Samson hebben we duidelijk niet meer te verwachten, die strelen alleen zichzelf.
Onduidelijk voor mij is ook, al die miljarden euro's die blijkbaar moeiteloos ons land uitstromen, o.a. naar landen die of het zelf verprutst hebben (Grieken land) of die hulp nodig hebben (Mali, Syrië), maar in dat laatste geval denk ik, die landen verkeren al 'eeuwen' in de problemen, moeten wij die financieel oplossen? Met de staatshoofden die die landen hebben kun je blijkbaar ook al geen verstandig woord voeren, allemaal teveel met zichzelf ingenomen en bezorgd over hun eigen rekening courant, zoals dat al vele tientallen jaren gaat.
Zomaar een paar gedachten die ik neergeschreven heb, toen ik dit topic las.

Sprak net een kennis die terugkwam van vakantie uit Griekenland. Alles gaat daar zwart. Belasting betalen? Waarom zou je.

En ze lachen zich rot om onze steun. Grieken zelf zeggen al dat de leningen nooit zullen worden terugbetaald. Hun woorden: Ja gaat toch geen geld lenen aan dieven?

>> Er worden van allerhande excuses aangehaald om maar niet te hoeven bezuinigen, maar allen zijn ze onwaar.

Niemand is voor "niet bezuinigen". Dus je begint al met een verkeerde stelling te betrekken.

@dickey:

Dat was ook mijn mening, maar ben daarop teruggekomen.

Als je € 10 leent (of schuld maakt als NL) en dat levert € 15 op, dan kun je die € 10 terugbetalen en hou je nog € 5 over.

En het lijkt erop dat een degelijk beleid in de VS werkt. Dus waarom hier niet?

Omdat het grootste deel van het geld dat in nederland geleend wordt gebruikt wordt om een huis mee te betalen. Een huis is niet productief en levert dus geen geld op. Dat het dat 20 jaar lang wel gedaan heeft, kwam doordat er steeds meer geleend werd en er dus steeds meer geld beschikbaar kwam om voor dezelfde huizen te betalen. Dat is nu gelukkig gestopt, maar de schulden moeten nog wel afbetaald worden. Als je al een groot deel van je geld moet uitgeven om je rente/aflossing te betalen, dan ga je niet even een lening nemen bij de bank (als je deze uberhaupt al krijgt) om dat geld wel nuttig te investeren.

Datzelfde geldt voor de overheid. De enige reden waarom de overheid meer uitgeeft dan dat ze binnenkrijgt, is omdat ze te laf is om te bezuinigen. Er wordt nergens in geinvesteerd. Het zijn de lopende kosten die te hoog zijn. De overheid mag van mij best een klein tekort hebben als dat komt door echte investeringen die zichzelf terugbetalen zoals bijvoorbeeld infrastructuur of onderwijs/onderzoek. Het probleem is dat er nauwelijks geinvesteerd wordt en ook nauwelijks bezuinigd. Er wordt teveel onderhandeld. Het is heel simpel: er is 100 procent budget en dat wordt verdeeld over de ministeries. Er kan onderhandeld worden over hoeveel procent van het totaal er naar de individuele ministeries gaat, maar het totaal mag nooit meer zijn dan 100. En ministeries die denken dat ze tekort komen, moeten een leeg A4-tje pakken en opschrijven wat hun kerntaken zijn. Alles wat daarbuiten valt kan geschrapt worden. Zo bespaar je geld in plaats van alles proberen te blijven doen met minder geld.

Niemand is voor "niet bezuinigen". Dus je begint al met een verkeerde stelling te betrekken.

Je interpreteert mijn zin niet juist. Natuurlijk wil iedereen bezuinigen, maar als het maar niet op henzelf betrekking heeft. Ik heb nog nooit een ministerie horen zeggen: "wij kunnen best met 2 miljard minder"

In het bedrijfsleven zou je hier een bonus voor krijgen, bij de overheid ben je dan een sukkel die niet genoeg geld binnen heeft kunnen halen.

Meeuw zei:
Sprak net een kennis die terugkwam van vakantie uit Griekenland. Alles gaat daar zwart. Belasting betalen? Waarom zou je.

En ze lachen zich rot om onze steun. Grieken zelf zeggen al dat de leningen nooit zullen worden terugbetaald. Hun woorden: Ja gaat toch geen geld lenen aan dieven?

Je wil werkelijk waar zeggen dat als puntje bij paaltje komt onze belastingmoraal nou echt zoveel beter is? Laat me niet lachen... De leugen van de Nederlandse burger is toch wel dat ie zich beter voordoet dan ie is. We zijn heel behendig om aftrekposten op te voeren van kosten die we helemaal niet gemaakt hebben. "Omdat het kan". Met andere woorden: we claimen teruggave van belastinggeld op basis van (aftrekbare)kosten die we helemaal niet maken. Dat is minimaal belastingontduiking, of anders (al dan niet legale) belastingontduiking.

En dan het zwartwerkers circuit.... keukentje, badkamertje aanleggen, administratie doen in de avond/weekenduren... Nee, de parallelle ongedeclareerde economie kent in Nederland grote proporties. Zo groot, dat we de JSF zonder debat fluitend aan konden schaffen, en dan houden we nog wisselgeld over om aan de rekening van onze kinderen te denken, en de schone handdoek voor oma in het verzorgingstehuis. Had ik al genoemd dat er dan zoveel sociale en economische rust komt dat we dan eindelijk echt aan hervormingen kunnen beginnen?

Dat wijsvingertje naar de belastingmoraal (al dan niet terecht) elders is in dat perspectief iets dat thuishoort in het Vaticaan.

the Fox zei:
Het prediken van optimisme en positivisme werpt meer vruchten af dan de al veel te lang gepredikte bezuinigingen en matiging. We zouden ontzettend druk en productief kunnen zijn met ons allen, maar mensen en investeerders houden de hand op de knip. Ondertussen hobbel ik vanwege de onzekere conjunctuur al drie jaar van tijdelijk contract naar tijdelijk contract terwijl ze het bij mijn huidige werkgever drukker hebben dan ooit. Maar ja, als concurrenten omvallen krijgen de bedrijven met de langste adem het drukker. Iemand moet het werk doen.
We concurreren elkaar gewoon kapot. Er zijn bedrijven die ver onder de marktprijs duiken om maar aan het werk te kunnen blijven en de bedrijven met een goede staat van dienst te kunnen aftroeven. En als de overheid opdrachtgever is dan maken ze maar wat graag gebruik van deze absurde aanbiedingen. Sterker nog, als je een normale prijs neerlegt krijg je het verwijt dat je te duur bent. Soms schrijven we in op een project en dan blijken er negen anderen ook een verzoek te hebben gehad om een prijs aan te bieden. In totaal dus TIEN bedrijven. Dan calculeren we ons suf, komen met negen anderen op een prijs van circa een ton en één bedrijf kan het dan zogenaamd doen voor 60.000 euro. En achteraf hoor je dan dat het project 1,1 ton heeft gekost.
Voorlopig hebben wij het dus nog druk, maar als de politiek doorgaat op deze verzuurde voet dan droogt het bij ons binnenkort ook op.

Tien bedrijven aanschrijven?
Met zulke bedragen kan meervoudig onderhands aanbesteden ook met vijf aanbieders, tien is in mijn ogen absurd.
Het nadeel is dat je tijdens de uitvoering van zo'n project met lage aanneemsom er vaak met toezicht bovenop moet zitten (wat uren en dus ook geld kost) en en de bouwvergaderingen worden er ook vaak niet gezelliger op.
Een aannemer wil nog een paar centen verdienen en de opdrachtgever wil wel de gevraagde kwaliteit....

Anderson zei:
Meeuw zei:

Je wil werkelijk waar zeggen dat als puntje bij paaltje komt onze belastingmoraal nou echt zoveel beter is? Laat me niet lachen... De leugen van de Nederlandse burger is toch wel dat ie zich beter voordoet dan ie is. We zijn heel behendig om aftrekposten op te voeren van kosten die we helemaal niet gemaakt hebben. "Omdat het kan". Met andere woorden: we claimen teruggave van belastinggeld op basis van (aftrekbare)kosten die we helemaal niet maken. Dat is minimaal belastingontduiking, of anders (al dan niet legale) belastingontduiking.

En dan het zwartwerkers circuit.... keukentje, badkamertje aanleggen, administratie doen in de avond/weekenduren... Nee, de parallelle ongedeclareerde economie kent in Nederland grote proporties. Zo groot, dat we de JSF zonder debat fluitend aan konden schaffen, en dan houden we nog wisselgeld over om aan de rekening van onze kinderen te denken, en de schone handdoek voor oma in het verzorgingstehuis. Had ik al genoemd dat er dan zoveel sociale en economische rust komt dat we dan eindelijk echt aan hervormingen kunnen beginnen?

Dat wijsvingertje naar de belastingmoraal (al dan niet terecht) elders is in dat perspectief iets dat thuishoort in het Vaticaan.

Heb je het over een wijsvingertje van mij? Denk ook dat je een paar jaartjes achterloopt. De mogelijkheid tot het opvoeren van aftrekposten is aanzienlijk ingeperkt in NL. En volgend jaar gaat dat nog verder (einde voor aftrek zorgkosten als buitengewone lasten). En daarnaast is de controle door de fiscus vrij fors. Als je hoge kosten opvoert wordt je met vrij grote zekerheid uitgenodigd om bewijzen in te dienen, inclusief kopietjes van bankafschriften (ik spreek uit ervaring). En ook mijn bedrijf is regelmatig vereerd met een bezoek van de fiscus, hoewel dat nooit aanleiding gaf tot een correctie.

Ik spreek ook niet over moraal. Daar kan je niet op rekenen als het over (veel) geld gaat. Het gaat om de controle door de fiscus. Zo kreeg een vriend van mij recent nog een bekeuring van € 7.000 voor het zwart betalen van Polen voor een forse verbouwing. Toch is er in NL ook een zwart circuit waar jaarlijks ca. 28 miljard aan belastinginkomsten wordt ontlopen (toevallig vandaag gelezen). Maar dat staat niet in verhouding tot hetgeen in Griekenland gebeurt. Ook Italië is (binnen Europa) berucht in dat opzicht. Ook daar is wat veranderd. De fiscus daar is bij alle belangrijke jachthavens rond de Middellandse Zee Italiaanse jachten gaan registreren. Als dat jacht niet bij de fiscus bekend is volgt ook een aanslag.

Het (Europese) verwijt naar Griekenland is dat daar niets wordt gedaan om het zwarte circuit in te perken. Ik denk dat in NL de pakkans wel behoorlijk is. Niet voor de kleine sjoemelaars voor een paar 100 €, maar wel als het over een paar 1.000 of meer gaat.

Terug
Bovenaan