Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Soloman zei:
Daarnaast heeft hij niet gezegd dat hij zich schaamt dat hij de boel niet heeft gecontroleerd. De directeur van een bedrijf is verantwoordelijk voor alles. Ook pensioenen. Het is zijn verantwoordelijkheid.

Dat hij een medewerkster de schuld geeft en dat hij niet heeft uitgezocht hoe het kwam dat die fout is gemaakt, en erger, dat hij niet zijn best heeft gedaan de fout te herstellen, dat zegt heel, heel erg veel over deze man.

Helemaal mee eens (helaas, want ik zocht eigenlijk goede bedoelingen achter deze ' politicus', dus heb me hier vergist).
Het is maar net welke mentaliteit pas je in je eigen leven toe en het gaat steeds meer (b)lijken dat personen met een bepaalde ('hoge') positie, dus politicus, Raad van Besturen Banken en bedrijven etc., etc. , de mentaliteit aanpassen aan hun positie. Een graaier heeft duidelijk een andere mentaliteit gevormd (want je doet het zelf) dan de eenvoudige burger die de kans niet heeft om te graaien. Ik geloof ik niet meer in normen en waarden en respect waar Balkenende regelmatig naar verwees. Ik ga bijna geloven dat het ook niet met opvoeding te maken heeft.

Soloman zei:
Durashift zei:
en Soloman, gisteravond het oog kunnen horen?
Treffende openingszin van Max van Weezel, wat mij betreft.

Vanochtend vertelde Henk Krol er zelf nog iets over.
Ik begrijp zijn verhaal wel.. Tuurlijk, achteraf had hij meer moeten controleren en zich afvragen of hij alle binnenkomende informatie kende..
Anderzijds.. als een medewerker(ster) al dan niet bewust informatie niet deelt, mogelijk om bang te zijn voor fouten of denkend dat het daarmee het beste was (financieel het ene gat dichten met het andere, wellicht omdat Henk bepaalde betalingen wel 'beval' ?)

https://nos.nl/video/559254-als-ik-het-eerder-had-geweten-hadden-we-wat-kunnen-doen.html

Ja, ik heb het gehoord. Maar ik geloof Henk Krol niet. Ik heb zelf in de boekhouding gewerkt. Fouten maken, die worden altijd, maar dan ook altijd gevonden. Is het niet door de administrateur, dan is het wel door de accountant.

Die accountant kan mogelijk iets verweten worden idd.. Maar ja, welk accountantskantoor tegenwoordig niet..:rolleyes:

Soloman zei:
Daarnaast heeft Henk Krol brieven op zijn naam gekregen van het pensioenfonds, dat er iets niet klopte.

Dat zal best, maar die brieven gaan meestal toch via de secretaresse/receptie ofzo.. Als het dan niet ter lezing wordt aangeboden.. ga je nat idd. Hierop kan hem iets verweten worden idd.

Soloman zei:
Meneer Krol rijdt zelf in een Tesla. Moet hij zelf weten. Achteraf repareren van pensioenen kan hoor! Het gaat hier over tienduizenden euro's. Hoeveel brengt een tweedehands Tesla op? Meer dan dat.

Klopt, dat zegt Henk ook in het interview.. Er is bezuinigt op de drukkosten door goedkoper papier te kiezen.. Helaas was het kennelijk niet genoeg.

Dat van die Tesla is makkelijk gezegd.. Als het eigendom van hem privé of zakelijk zou zijn, kan dat. Waarschijnlijker is het dat een leaseding is/was waardoor je daar geen vermogen uit haalt..;)

Soloman zei:
Daarnaast heeft hij niet gezegd dat hij zich schaamt dat hij de boel niet heeft gecontroleerd. De directeur van een bedrijf is verantwoordelijk voor alles. Ook pensioenen. Het is zijn verantwoordelijkheid

Dat hij een medewerkster de schuld geeft en dat hij niet heeft uitgezocht hoe het kwam dat die fout is gemaakt, en erger, dat hij niet zijn best heeft gedaan de fout te herstellen, .

Eens, behalve het schaamte. Dat zal een ieder voor zich moeten uitmaken. Wél is het opvallend dat na de eerste ronde in 2007 kennelijk de controle intern nog steeds onvoldoende was zodat in 2009 opnieuw een tekort ontstond. Daar hoor ik Henk niet over en helaas heb ik het journaille hem die vraag ook niet horen stellen..

Zo, de ex-Gay-krant 'family' de afgelopen dagen weer ff op tv gezien.

Tja, ik weet niet meer wat waar is.. Ik heb wel sympathie voor de medewerkers die bij Nieuwsuur hun verhaal deden..
Gisteravond Henk Krol weer bij P&W zijn verhaal doen.. 'onze strijd, we waren geen bedrijf maar ideologisch voor de rechten van de homo en lesbienne aan het opkomen'.

Nieuwe relo_O

Rehwinkel wil zijn wachtgeld aanspreken, ondanks vrijwillig afzien van een nieuwe termijn & eerder vertrek uit het ambt.
Waanzin... Als je lees welke partijen allemaal bij die organisatie betrokken zijn.. die zullen daar ongetwijfeld wel een budget per jaar aan doneren.. daar kan Rehwinkel best een onkostenvergoeding uit betaald krijgen zodat ie kan leven onder de spaanse zon..

Oh wacht, die onkostenvergoeding zal ie ook wel krijgen, waaronder declaratie voor huisvesting- en vervoer + lunch/diner.. Maar ja, je moet toch ook aan je eigen spaarpot blijven denken..(n)

https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3520648/2013/10/03/Burgemeester-Groningen-stapt-per-1-november-op.dhtml

https://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=125573

Bram moest wel, de 6 miljard is links- of rechtsom een vaststaand feit.

Toch heb ik hem een paar keer wel rake dingen horen zeggen. Hij is m.i. vooral goed in de analyse van het proces en daarop dan een raak commentaar geven. Helaas zit er vooraf en naderhand zoveel 'ruis' tussen met de lange, wollige, zinnen dat de kern van zijn betoog niet overkomt bij het publiek.

MRB
De geplande verlaging van de MRB vervalt.

Aanscherpen CO2-grenzen BPM
In de BPM worden vanaf 2015 de CO2 grenzen verder aangescherpt. De opbrengst
van deze verdere aanscherping van de CO2 grenzen in de belastingwetgeving
bedraagt 200 mln.

Volt zei:
MRB

bedraagt 200 mln.

Schrijven is niet je roeping.

Soloman zei:
Volt zei:
MRB

bedraagt 200 mln.

Hoeft ook niet want het komt letterlijk hierrrrr uit.

Soloman zei:
Volt zei:
MRB

bedraagt 200 mln.

Dit heb ik ook niet geschreven maar de Minister van Financiën. Meer is er nog niet bekend, de details moeten nog uitgewerkt worden.

Dijsselbloem dus. En hij is landbouweconoom. Nooit geweten. Hij zal best wel goed zijn (niet voor niets heeft hij zo'n belangrijke Euro-functie), maar ik vind het een man zonder ruggengraat. Een Rutte-wapperaar. Maar dat is mijn mening.

Nou, Timmermans stapt naar de Hoge Raad voor de Zeevaart.

En vervolgens wordt de aanklacht van piraterij naar vandalisme omgezet.

Het een heeft vast met het ander te maken.

Soms heeft diplomatie even geen zin. Moet je het Nederlandse poldermodel, over alles eindeloos praten om het maar vooral iedereen naar de zin te maken, even laten voor wat het is. Soms moet je gewoon je tanden laten zien. Even je spierballen tonen.

Dat heeft Timmermans heel goed ingeschat.

Stappen naar de Hoge raad is spierballen laten zien?:rolleyes:
Het is verdorie zijn plicht.

@Zemelaar: ben jij degene die om de week van nickname verandert als het je te heet onder de voeten wordt?:rolleyes:

Soloman zei:
@Zemelaar: ben jij degene die om de week van nickname verandert als het je te heet onder de voeten wordt?:rolleyes:

Ja.

Stappen naar de Hoge raad is spierballen laten zien?:rolleyes:
Het is verdorie zijn plicht.

Maar daarom nog wel stoer. Hij doet 't tenminste wel.

Maar ik begrijp dat uitvoeren van een plicht bij jou niet op een dankjewel hoeft te rekenen?

zemelaar zei:
Soloman zei:

Maar ik begrijp dat uitvoeren van een plicht bij jou niet op een dankjewel hoeft te rekenen?

Dat zeg ik niet.

Er zitten mensen vast door een protestactie. En het is de plicht van Nederland om er alles aan te doen om ze vrij te krijgen. Dan heb ik het niet over mensen die in het buitenland een moord hebben gepleegd.

Net zoals als het mijn plicht is om mijn vrouw te verzorgen als ze met een griep in bed ligt.

Ik vind het helemaal geen spierballen. Als je zegt: "China, je kunt mijn rug op" als minister van economische zaken "Omdat je een dictatuur bent" (om over een ander land te hebben) Dat is spierballentaal!!!

Soloman zei:
Er zitten mensen vast door een protestactie. En het is de plicht van Nederland om er alles aan te doen om ze vrij te krijgen.
Dit kan ik geen protestactie meer noemen, Greenpeace meent overal mee weg te kunnen komen.
Nederland zou zich hier helemaal niet mee moeten bemoeien, sinds Brent Spar heeft Greenpeace voor mij afgedaan.
(Greenpeace beweerde dat er meer als 100x zoveel olie in de Brent Spar zat als Shell beweerde, de media ging natuurlijk direct aan de haal met de schatting van Greenpeace, later onderzoek wees uit dat Greenpeace ongelijk had, GP heeft hiervoor later zijn verontschuldiging aangeboden)
"hooliganisme" zoals Rusland het nu noemt is ook nog veel te zwak (overigens zitten de vrouwen van Pussy Riot ook een straf van een paar jaar uit voor "hooliganisme")

Het is verboden om binnen 500m van een offshore installatie te komen zonder toestemming, dat is niet alleen in Rusland zo, maar ook bijvoorbeeld in Nederland en in de UK Zonder toestemming mag een schip die 500m zone niet in. https://www.hse.gov.uk/pubns/indg189.pdf
Schip vaart 500m zone in, overtreding: check
Terroristen (tot het tegendeel bewezen is, zijn ze terroristen natuurlijk) bestormen booreiland, overtreding: check
Er worden regelmatig Nederlandse visserschepen bekeurd (en dan moet je denken aan minimaal €10.000) als ze binnen de 500m zone van een offshore installatie komen (er zit vaak veel vis rond de poten)
Deze had zelfs een aanvaring omdat de schipper lag te slapen https://www.schuttevaer.nl(...)ffshoreplatform.html
en https://www.ijmuidercouran(...)r-na-bijna-aanvaring

Greenpeace geeft zelf ook toe dat deze regel/wet bestaat.
Alleen jammer dat ze denken dat ze dan denken dat die regel alleen geldt voor het moederschip en niet voor de rubberbootjes.

Greenpeace zegt dat een hotelschip ook elke dag de 500m zone binnenvaart om personeel aan boord van het platform te brengen.
Dat hotelschip mag dan wel elke dag daar komen, maar die vraagt braaf toestemming of hij de 500m zone mag binnenvaren. iets wat Greenpeace natuurlijk niet deed toen ze met hun rubberbootjes dichter bij kwamen.
Dit is niet voor niets bedacht, in geval van een calamiteit op het platform (blowout, brand etc) heb je liever niet dat een schip ongevraagd aanmeert aan het platform

Both Gazprom officials and Russian authorities have suggested that the Greenpeace International activists may have posed a threat to the safe operation of the rig.

Our activists are fully trained to conduct this kind of protest entirely safely. Neither the climbers nor the inflatable boats posed any risk to the vast oil platform, which is designed to withstand being hit by large chunks of ice and even (according to Gazprom itself) a direct hit from a torpedo. The activists carried nothing more than banners and ropes, and yet were met with knives and guns.
Lekker naief van Greenpeace om zoiets bij een Russisch platform te doen , wij zijn volgens ons niet gevaarlijk bezig dus mogen wij daar zijn.
Ga in het vervolg even een paar spandoeken ophangen aan het Kremlin, kijken of je dan nog zo stoer bent

Carfanatic zei:
zou die zak geld de werkgelegenheid in groningen nou echt helpen?

Nee, daar is meer voor nodig dan alleen een zak geld.
Investeren, een economie op poten zetten e.d., ik denk dat dat ook wel wat zal helpen.

Die zak geld zal de mensen helpen hun huis voor een lagere prijs te verkopen dan ze in gedachten hadden zodat ze kunnen verhuizen naar een andere streek. In feite worden ze gewoon uitgekocht al wordt het op een politieke manier gebracht.

Om een huis te kopen hebben de meeste mensen een hypotheek nodig, ook al kost een huis wat minder als elders.
En voor een hypotheek heb je doorgaans een baan nodig, als die banen er niet zijn.....

De overheid zal echt niet complete dorpen opkopen.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/22261200/___120.000_betalen_al_jaren_niet___.html

Daarom betalen wij zoveel premie. Voor een stel asocialen!(n)

Dat noemen ze solidariteit. Zo is onze maatschappij ingericht. En dan moeten de goeden het weleens ontgelden.

Zolang het binnen een zekere aanvaardbare norm blijft, vind ik het prima.

Mijn mening. Gedicteerd door de praktijk. Want in theorie verfoei ik het net zo als jij.

Maar die situatie is niet houdbaar. En dan moet je toch wat.

Soloman zei:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/22261200/___120.000_betalen_al_jaren_niet___.html

Daarom betalen wij zoveel premie. Voor een stel asocialen!(n)

Iets verder denken dan je neus lang is Solo... Je betaalt zo veel premie omdat de verzekeraars koste wat het kost hun winsten willen halen. En daarbij: hoeveel van die mensen die als "wanbetaler" geregistreerd staan doen dat uit asociale overwegingen denk je? En hoe velen van hen zijn dat omdat ze het gewoon écht niet kunnen betalen?

Ik leef momenteel een bestaan waarbij financiële problemen zo de boel overhoop helpen, en heb mensen in mijn omgeving voor wie dat net zo geldt. Mensen die het met minimumbedragen aan inkomen moeten doen, maar wel honderden of zelfs duizenden euro's aan aanslagen, naheffingen of nabetalingen aan hun broek krijgen omdat instanties als de belastingdienst, UWV of CAK er een potje van maken. Als je iedere maand net aan uitkomt met je geld en je krijgt dan dergelijke bedragen aan je broek raak je zo verstrikt dat je uiteindelijk rekeningen niet meer kan betalen. En die verzekeraars is dat worst, die willen gewoon hun geld, net zoals de instanties die de problemen veroorzaken.

De haren gaan helemaal in de nek staan als je dan ziet dat een familielid keihard gedwongen wordt belastingen tot de laatste cent te betalen terwijl die daar gewoon echt het geld niet voor heeft want al van een minimum leeft, waar iemand die voor miljoenen de boel op heeft gelicht diezelfde belastingdienst afkoopt met een fractie van dat bedrag.

Het is niet allemaal zo zwart-wit als men het doet lijken....

Zemelaar zei:
Dat noemen ze solidariteit. Zo is onze maatschappij ingericht. En dan moeten de goeden het weleens ontgelden.

Zolang het binnen een zekere aanvaardbare norm blijft, vind ik het prima.
Er mag wel een onderscheid gemaakt worden tussen mensen die niet willen en mensen die niet kunnen betalen. De eerste groep verdient straf, de tweede groep verdient steun.

Maar niet kunnen betalen komt mogelijk door verwijtbaar gedrag uit het verleden.
Wie jaren achtereen iedere maand weer het volledige salaris verbruikt - en vaak ook nog wat meer, wie jaren achtereen luxe als eerste levensbehoefte beschouwt, wie jaren achtereen op de pof leeft/boven zijn stand leeft, toont mijns inziens verwijtbaar gedrag. En moet dientengevolge op de blaren zitten.

Niet je verantwoordelijkheid nemen en vooruit denken voor mogelijk slechtere tijden is wel degelijk verwijtbaar gedrag.
Die verdienen geen hulp.

Daar kan je een hele lange discussie over aangaan, zemelaar. Er zijn zat mensen die nooit leren dat en/of hoe ze "vooruit" moeten denken. Bovendien "trekt" de maatschappij juist aan je om je geld uit te geven, ten eerste door de commercie die een "je MOET dat en dat gewoon hebben" sfeer heeft weten creëren om maar te verdienen, ten tweede met een staat die in moeilijke tijden zoals de afgelopen jaren zegt dat het niet verstandig is je geld niet uit te geven omdat daardoor de economie stagneert.

"Verwijtbaar gedrag" is een kwestie van standpunt en een oordeel wordt al snel een VERoordeling. Generaliseren is makkelijk maar de werkelijkheid is veel ingewikkelder. Er zit ALTIJD een andere kant aan een verhaal.

De reactie van Solo is precies het sentiment waar politici op spelen om zieltjes te winnen. Niet meer en niet minder.

Zemelaar zei:
Maar niet kunnen betalen komt mogelijk door verwijtbaar gedrag uit het verleden.
Wie jaren achtereen iedere maand weer het volledige salaris verbruikt - en vaak ook nog wat meer, wie jaren achtereen luxe als eerste levensbehoefte beschouwt, wie jaren achtereen op de pof leeft/boven zijn stand leeft, toont mijns inziens verwijtbaar gedrag. En moet dientengevolge op de blaren zitten.
Dat beschouw ik gemakshalve als niet willen betalen.

De zorgtoeslag maken ze wel op. Maar de premie betalen ze niet. Wees dan consequent: stort de zorgtoeslag dan ook terug.
Maar iets fluistert in me dat dat niet wordt gedaan.

Soloman zei:
De zorgtoeslag maken ze wel op. Maar de premie betalen ze niet. Wees dan consequent: stort de zorgtoeslag dan ook terug.
Maar iets fluistert in me dat dat niet wordt gedaan.

Naar mijn weten is het bedrag dat men aan zorgtoeslag ontvangt altijd lager dan het bedrag dat aan premie betaald moet worden. Voor mensen die aan het eind van de maand hoogstens enkele tientjes overhouden kan ik me voorstellen dat betalen gewoonweg niet mogelijk is als ze op een ander gebied eens een tegenvaller hebben.

Zemelaar zei:

Niet je verantwoordelijkheid nemen en vooruit denken voor mogelijk slechtere tijden is wel degelijk verwijtbaar gedrag.
Die verdienen geen hulp.

In theorie zit er wat in. Echter, 40% van de Nederlanders heeft minder dan 2000 euro spaargeld. Dan is wel een heel erg groot deel van de Nederlanders verwijtbaar bezig. Langetermijnvisie lijkt iets moeilijks voor de mens, dat geldt voor individuen en helaas ook voor de politiek.

@'zorgtoeslag': Ik verwijt het de overheid dat ze dat opsplitsen, net zoals ze dat nu met huursubsidie gaan doen als ik het goed heb begrepen? Helaas zijn er nu eenmaal vrij veel mensen die niet goed met geld kunnen omgaan, door ze eerst geld te geven en ze later de rest te laten betalen komen die mensen in moeilijkheden. Vrij voorspelbaar, wat mij betreft.
Ik kende iemand die zijn zorgverzekering niet kon betalen, daarop kreeg hij een vrij forse boete. Tja, ergens logisch, anderzijds moest hij plots én de boete én de zorgverzekering betalen. Ik vond het maar sneu.

LoveD MyJeep zei:
Daar kan je een hele lange discussie over aangaan, zemelaar. Er zijn zat mensen die nooit leren dat en/of hoe ze "vooruit" moeten denken. Bovendien "trekt" de maatschappij juist aan je om je geld uit te geven, ten eerste door de commercie die een "je MOET dat en dat gewoon hebben" sfeer heeft weten creëren om maar te verdienen, ten tweede met een staat die in moeilijke tijden zoals de afgelopen jaren zegt dat het niet verstandig is je geld niet uit te geven omdat daardoor de economie stagneert.

"Verwijtbaar gedrag" is een kwestie van standpunt en een oordeel wordt al snel een VERoordeling. Generaliseren is makkelijk maar de werkelijkheid is veel ingewikkelder. Er zit ALTIJD een andere kant aan een verhaal.

De reactie van Solo is precies het sentiment waar politici op spelen om zieltjes te winnen. Niet meer en niet minder.

LoveD MyJeep, jouw post bevestigt precies mijn idee over zulk soort mensen. Ze wijzen naar een ander. De maatschappij, de commercie, een staat. En nooit naar zichzelf.
En dat weten ze zelf heel goed. Alleen wie wil er nou met de billen bloot! Wie geeft er en publique zijn brevet van onvermogen af.
Vandaar dat men met smoesjes komt en naar anderen gaat wijzen.
Het is koppig gedrag. Vooral nooit toegeven dat het je eigen schuld is.

Vooruit denken hoef je niet te leren. Staat in ieders dna. En ontkenning bevestigt het afschuiven van schuld.
Altijd en overal.

Ik zie échte rijkdom als 40 paar sokken, 20 onderbroeken en 20 witte t-shirts in de kast. Mensen kijken te veel naar bijzaken.

der Magistrat zei:
Echter, 40% van de Nederlanders heeft minder dan 2000 euro spaargeld. Dan is wel een heel erg groot deel van de Nederlanders verwijtbaar bezig. Langetermijnvisie lijkt iets moeilijks voor de mens, dat geldt voor individuen en helaas ook voor de politiek.

Het gaat natuurlijk niet om het spaargeld. Het gaat om de balans tussen inkomsten en uitgaven. Nooit, maar dan ook nooit, meer uitgeven dan je inkomsten. Zo moeilijk is dat toch niet.
Of is 40% van Nederland verslaafd? Verslaafd aan geld uitgeven!

Stelletje slappelingen dus. Geen karakter, geen ballen. Ik ben er trots op discipline te hebben. Ik heb mezelf onder controle.
Iedere volwassen man of vrouw die dat niet heeft moet zich kapot schamen.

Karakter is de mate waarin je weerstand biedt aan verleiding. Sterk in je schoenen staan.

Dat zijn steekwoorden waarnaar ik leef. Stukje zelfdiscipline. Ik vind het heerlijk als ik weer eens niet voor verleiding ben gezwicht.
Dat geeft mij een heel goed gevoel.

Dan voel ik dat ik mezelf in de macht heb. Mezelf kan beheersen. En daar ben ik trots op!

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:
Echter, 40% van de Nederlanders heeft minder dan 2000 euro spaargeld. Dan is wel een heel erg groot deel van de Nederlanders verwijtbaar bezig. Langetermijnvisie lijkt iets moeilijks voor de mens, dat geldt voor individuen en helaas ook voor de politiek.

Het gaat natuurlijk niet om het spaargeld. Het gaat om de balans tussen inkomsten en uitgaven. Nooit, maar dan ook nooit, meer uitgeven dan je inkomsten. Zo moeilijk is dat toch niet.
Of is 40% van Nederland verslaafd? Verslaafd aan geld uitgeven!

Stelletje slappelingen dus. Geen karakter, geen ballen. Ik ben er trots op discipline te hebben. Ik heb mezelf onder controle.
Iedere volwassen man of vrouw die dat niet heeft moet zich kapot schamen.

Karakter is de mate waarin je weerstand biedt aan verleiding. Sterk in je schoenen staan.

Dat zijn steekwoorden waarnaar ik leef. Stukje zelfdiscipline. Ik vind het heerlijk als ik weer eens niet voor verleiding ben gezwicht.
Dat geeft mij een heel goed gevoel.

Dan voel ik dat ik mezelf in de macht heb. Mezelf kan beheersen. En daar ben ik trots op!

Ik ben trots op mijn medelevingsvermogen.

der Magistrat zei:

En hoe maak je dat concreet waar? Of zijn het slechts loze kreten.

Ik ben donateur van WSPA, Dierenbescherming, Oxfam Novib, SOS Kinderdorpen, Kika en Hersenstichting.
Iedere maand 31 euro. Daarnaast geef ik aan goede doelen bij landelijke acties.
En mijn ouders en zoon* dit jaar geld toegeschoven. En in eerdere jaren een magnetron, een wasmachine, een wasdroger. Dat spul.

Ik heb het laatst uitgerekend, ik heb in 2013 nagenoeg een maandloon weggegeven.

*Mijn dochter heeft niks gekregen. Zij heeft een man en vier kinderen. Beide geen beperkingen om te werken en toch in de bijstand. Verwijtbaar dus.
Hoeven dus niet op mij te rekenen.

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

En hoe maak je dat concreet waar? Of zijn het slechts loze kreten.

Ik ben donateur van WSPA, Dierenbescherming, Oxfam Novib, SOS Kinderdorpen, Kika en Hersenstichting.
Iedere maand 31 euro. Daarnaast geef ik aan goede doelen bij landelijke acties.
En mijn ouders en zoon* dit jaar geld toegeschoven. En in eerdere jaren een magnetron, een wasmachine, een wasdroger. Dat spul.

Ik heb het laatst uitgerekend, ik heb in 2013 nagenoeg een maandloon weggegeven.

*Mijn dochter heeft niks gekregen. Zij heeft een man en vier kinderen. Beide geen beperkingen om te werken en toch in de bijstand. Verwijtbaar dus.
Hoeven dus niet op mij te rekenen.

Ik moet zeggen dat ik het wat moeilijk vind hierop te reageren. Je geeft wel aan stichtingen en niet aan je eigen dochter. Ik ken de situatie verder niet en weet dus bijvoorbeeld ook niet in hoeverre je dochter financiële hulp kan en wil gebruiken, erg sympathiek komt het mij niet over.

Ik ben klinisch psycholoog (in opleiding), dus het helpen van mensen is / wordt mijn beroep. Daarbij ben ik actief in een politieke vereniging die een sociale maatschappij nastreeft.

Nu ja, ik heb verder niet over jouw leven en jouw keuzes te zeggen, gelukkig maar lijkt me. Ik hoop oprecht dat je band naar je dochter toe er niet onder lijdt. Fijn dat je bijdraagt aan het leven van anderen, incl. mensen die je niet kent. Ik zou kunnen stellen dat er in mijn optiek wat veel mensen overdreven (en dat vind ik al snel) geld verdienen die werken voor NGO's en dat die dus eigenlijk zelf verwijtbaar handelen, maar ik denk dat ik daar niet veel mee bereik, dus ik stip het hier alleen aan.

Ik betaal graag belasting, zolang dit dan wel goed terechtkomt. Het gegraai in de zorg in Nederland dat samengaat met korten op de bijstand doet me gruwelen. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen voor de lol weinig geld hebben (bijstand/uitkering/werkloosheid), aangezien ik (vooralsnog) voldoende geld heb, steun ik zij die dat nodig hebben graag.

der Magistrat zei:
Ik moet zeggen dat ik het wat moeilijk vind hierop te reageren. Je geeft wel aan stichtingen en niet aan je eigen dochter. Ik ken de situatie verder niet en weet dus bijvoorbeeld ook niet in hoeverre je dochter financiële hulp kan en wil gebruiken, erg sympathiek komt het mij niet over.

Je leest mijn post niet goed. Mijn dochter en schoonzoon hebben beide geen beperkingen om te werken. Ze zijn niet arbeidsongeschikt. Ze zijn lichamelijk en geestelijk gezond. Maar ze vertikken het gewoon. Ze leunen op mensen zoals jij, mensen met medelevingsvermogen die het misbruik niet kunnen of willen zien.
En daar komen ze mee weg. Want gemeentes met linkse signatuur, ze wonen in Leeuwarden, zijn niet zo streng. Met gemeenschapsgeld notabene!!! Bovendien verzuipen mijn dochter en schoonzoon in de massa van de grote stad. De wereld aan uitkeringen. Komen ermee weg door de anonimiteit.

En nee, de band naar mijn dochter toe lijdt er niet onder. Ze heeft immers geen recht van spreken.
Wat ik al eerder zei, diegenen die misbruik maken van de situatie weten dit zelf heel goed.
Komen daarom ook met een arsenaal aan smoesjes om dit te verdoezelen.
Waar personen zoals jij dan weer intuinen. Dom, dom, dom!

Mijn dochter en schoonzoon hebben gewoon een schop onder de kont nodig.
Even dat zetje. Want ze hebben het best goed hoor. Op een gegeven moment hadden ze twee auto's in bezit. De ene kregen ze niet verkocht terwijl ze de ander al hadden. Dat was mijn druppel, ze krijgen geen gift van mij.

Mijn zoon heeft schizofrenie. Kan niet werken. Is ook zoveel % afgekeurd. Kan dus wel steun gebruiken. En die geef ik ook graag. Net als aan mijn ouders.

Maar mijn dochter en schoonzoon. Bijstand en twee auto's voor de deur. Hoe haalt de samenleving het in zijn hoofd dit toe te staan!!!

Zemelaar zei:
der Magistrat zei:

Je leest mijn post niet goed. Mijn dochter en schoonzoon hebben beide geen beperkingen om te werken. Ze zijn niet arbeidsongeschikt. Ze zijn lichamelijk en geestelijk gezond. Maar ze vertikken het gewoon. Ze leunen op mensen zoals jij, mensen met medelevingsvermogen die het misbruik niet kunnen of willen zien.
En daar komen ze mee weg. Want gemeentes met linkse signatuur, ze wonen in Leeuwarden, zijn niet zo streng. Met gemeenschapsgeld notabene!!! Bovendien verzuipen mijn dochter en schoonzoon in de massa van de grote stad. De wereld aan uitkeringen. Komen ermee weg door de anonimiteit.

En nee, de band naar mijn dochter toe lijdt er niet onder. Ze heeft immers geen recht van spreken.
Wat ik al eerder zei, diegenen die misbruik maken van de situatie weten dit zelf heel goed.
Komen daarom ook met een arsenaal aan smoesjes om dit te verdoezelen.
Waar personen zoals jij dan weer intuinen. Dom, dom, dom!

Mijn dochter en schoonzoon hebben gewoon een schop onder de kont nodig.
Even dat zetje. Want ze hebben het best goed hoor. Op een gegeven moment hadden ze twee auto's in bezit. De ene kregen ze niet verkocht terwijl ze de ander al hadden. Dat was mijn druppel, ze krijgen geen gift van mij.

Mijn zoon heeft schizofrenie. Kan niet werken. Is ook zoveel % afgekeurd. Kan dus wel steun gebruiken. En die geef ik ook graag. Net als aan mijn ouders.

Maar mijn dochter en schoonzoon. Bijstand en twee auto's voor de deur. Hoe haalt de samenleving het in zijn hoofd dit toe te staan!!!

Mooi boek hierover:
Schaarste
hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen
Door: Sendhil Mullainathan & Eldar Shafir
Wie weet brengt het je nieuwe inzichten?
Blog (soort van samenvatting) van dit boek:
https://www.trabvv.be/wordpress/2013/12/18/waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/

Schaarste beperkt het managen van bandbreedte. Maar dan ga je toch juist relativeren, prioriteiten stellen en keuzes maken?

Maar dat lukt dan niet omdat juist door die schaarste het managen niet meer lukt. Klinkt als de vicieuze cirkel. Als de kip en het ei.

Heb je dus een derde nodig die die cirkel doorbreekt. Of een medicijn die de hersens hierin stuurt.

Is inderdaad interessante materie.

+1 voor Zemelaar (y)

Medeleven en begrip is goed, maar dat is er teveel waardoor er misbruik van gemaakt wordt. Natuurlijk hebben criminelen een slechte jeugd gehad en is het zielig dat iemand door een verslaving van vroeger nu met schulden zit, maar uiteindelijk zijn ze als volwassenen verantwoordelijk voor hun eigen leven. Het is niet zo dat wanneer er vanuit derden geen hulp komt dat ze dan maar gewoon in de situatie (bijstand) waarin ze nu zitten blijven zitten. Maak er zelf wat beters van!

En mensen die dat echt niet kunnen verdienen medeleven en steun.

.....onlangs nog op huisbezoek was bij een vrouw die net een nieuwe flatscreen had gekocht. Ze had niet genoeg geld meer om haar baby te voeden.

‘Dat is toch behoorlijk irrationeel gedrag,’ verzucht de wethouder. Margaret Thatcher had het wel geweten: mevrouw kampt met ‘een fundamenteel karaktergebrek.’

Toch heeft Shafir een ander idee. ‘Als je arm bent en je krijgt ineens een grote smak geld, dan is het een kwestie van tijd voordat je zus, broer of vriend daar iets van nodig heeft. In die context is het uitgeven van het geld de beste manier om het te sparen. Voor wie in armoede leeft is dit misschien wel minder dom dan het lijkt.’

Ze had ook met de vuist op tafel kunnen slaan. Ik noem het een gebrek aan zelfvertrouwen. Je laten intimideren. Gebrek aan assertiviteit.
Ze had haar zus, broer of vriend duidelijk moeten overtuigen dat geld om haar baby te voeden toch echt belangrijker was. En dat ze maar achteraan in de rij moeten aansluiten. Soms moet je gewoon keihard zijn.

Als andere mensen denken dat je arm bent, dan komen ze ook niet vragen voor geld. Als je een "smak met geld" krijgt, dan hoeven anderen dat toch ook niet te weten? Ze komen er pas achter wanneer je een nieuwe flatscreen (tegenwoordig al vanaf een eurootje of honderd) koopt. Als je het aan eten uitgeeft zal geen hond het merken. Maar inderdaad willen mensen niet graag laten zien dat het slecht gaat en kopen ze liever dure spulletjes of kleding dan gezonde voeding.

Terug
Bovenaan